Dukey schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 11:03:
Iemand bekend met de LE-40A616?
Der zit qua specs maar één groot verschil tussen en dat is de contrast waarde van 30.000 tov 50.000 van de A656. Aantal HDMI ingangen boeit mij niet omdat ik dat regel op mijn HDMI receiver. Scheelt toch weer een 100-150 euro. Zie ik nog wat over het hoofd?
En het is al meerdere keren gevraagd maar wat is het verschil met die hogere contrastwaardes? Als je ze naast elkaar ziet staan zie ik niet echt een verschil in het beeld namelijk. Heb op het moment een LE-40F71 en die heeft een contrastwaarde van 6000 schijnbaar. Als ik dat vergelijk met een A616 dan kan ik wel een verschil zien ja (feller, duidelijker beeld).
Over de contrastwaardes die de fabriek neerzet, kan je niks uit opmaken.
Wat doet men bij dynamisch contrast meten? De fabrikant zet eerst het beeld op wit en dan zo fel mogelijk, alles vol open en meet dit.
Daarna geeft die de tv een volledig zwart beeld en dimt de backlight zo ver mogelijk en meet dit en voilá: een hoog dynamisch contrast.
Wanneer wordt het beeld mooier wat contrast betreft? Dat is wanneer in 1 beeld zowel een licht object (bijvoorbeeld een wolk) in een donkere lucht hangt.
Dan is het belangrijk dat het witte niet doorschijnt in de zwarte lucht. Wanneer de backlight dan wordt gedimd, wordt de wolk ook donkerder en dat wil je niet.
Dit is overigens wèl goed te meten en dat doen ze met een ansi-meting. Het scherm wordt dan verdeeld in vakken zoals een schaakbord, met witte en zwarte vlakken. Daarna meet je de wit- en de zwartwaarde. Dit is beter omdat je dit verschil in gewoon beeld dus wèl ziet.
Plasma doet dit het best (daar ben ik weer) omdat daarbij iedere pixel kan worden aan- of uitgezet.
Lcd-fabrikanten zijn nu aan het proberen led verlichting te krijgen waarbij iedere pixel een aparte led krijgt, maar dit is er nog niet. De leds verlichten bij de nieuwste modellen die nog moeten komen, gedeeltes van het scherm.
Moraal van het verhaal: zelf kijken in de winkel en spelen met de instellingen.