hey bedankt, ik ga het direct uitproberen, maar hoe geef ik de poort mee niet in de commands maar in de check_command? Moet ik dan nog een extra ARG meegeven? dus bvb dit: check_command checkServiceState!servicename -p 5668
*edit
Het liefst zou ik de poort in de algemene definitie van m'n host meegeven, dan moet ik dit maar 1x definieren in plaats van in iedere service check apart.
Ik monitor namelijk remote servers zonder vpn verbinding dus per remote server heb ik een verschillende portforward regel op de remote firewall
*nog edit
ok, ik heb het zelf gevonden, dit is de command: Ik geef dus de poort mee via $ARG1$
define command {
command_name Check_ServiceState
command_line $USER1$/check_nrpe -H $HOSTADDRESS$ -p $ARG1$ -c CheckServiceState -a ShowAll $ARG2$
}
dit is de check_command:
check_command Check_ServiceState!5668!winvnc
Nu is mijn vraag nog, hoe kan ik die poort als een variabele in de algemene hostdefinitie per server ingeven?
+ Kennen jullie een goede reporting tool die bvb toelaat om reports naar pdf te genereren?
**Nog meer ge-edit
Hey,
Ik heb ondertussen ook zelf gevonden, je kan custom macros gebruiken die je in je host definieert met een underscore _:
define host{
use windows-server ; Inherit default values from a template
host_name SERVERNAME ; The name we're giving to this host
alias SERVERNAME ; A longer name associated with the host
address xxx.xxx.xxx.xxx ; IP address of the host
parents Parent ; Parent
contact_groups admins ; Group defined in contacts.cfg for email notification
_portnumber 12491 ; Specific portnumber (only for remote hosts)
}
Die roep je dan aan in je service als volgt:
define service{
use generic-service
host_name SERVERNAME
service_description Uptime
check_command check_nt!UPTIME -p $_HOSTPORTNUMBER$
}
Dus nu nog een allerlaatse vraag, kent er iemand een goede reportingtool voor Nagios om bvb reports in PDF te hebben?
[
Voor 102% gewijzigd door
Anoniem: 335872 op 16-03-2010 11:34
]