Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:35

chromeeh

the Gnome

Ik ga zometeen Xi testen met een van onze backend machines.
Zo eerst eens zien of Xi zich lekker überhaupt laat installeren handmatig |:(

[ Voor 7% gewijzigd door chromeeh op 04-03-2010 10:48 ]

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R Kuipers
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13-06 19:44
Zit er in nsclient ook een door-hop functie? Wij hebben op werk een public netwerk, en verschillende private netwerken. Nu zijn er servers met een pootje in beide netwerken. Kan ik de pc's in het private netwerk nu ook uitlezen gebruik makend van een zo'n server met 2 pootjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

R Kuipers schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 15:38:
Zit er in nsclient ook een door-hop functie? Wij hebben op werk een public netwerk, en verschillende private netwerken. Nu zijn er servers met een pootje in beide netwerken. Kan ik de pc's in het private netwerk nu ook uitlezen gebruik makend van een zo'n server met 2 pootjes?
Wij hebben ook hosts met meerdere links (LAN, DMZ, Ext. DMZ).
Ik voeg in m'n hosts.cfg dan de machine per NIC / IP toe
%servernaam%-lan met LAN-IP
%servernaam%-dmz met DMZ-IP
bijv.

En dan de checks afvuren op de betreffende 'host' (het ip adres / nic in de correcte omgeving)

Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R Kuipers
chromeeh schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 16:17:
[...]
Of begrijp ik je verkeerd?
Ja.

PC1 zit in public
PC2 zit in public en private
PC3 zit in private

PC1 kan PC3 niet pingen.

Nu gebruiken wij voor remote beheer Remote Administrator. De software heeft ook een gateway functie in zich. Dus vanaf PC1 kan ik PC3 overnemen, door door PC2 te hoppen. Kan ik Nagios (PC1) vertellen dat hij PC3 kan uitvragen door dat via PC2 te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
R Kuipers schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 16:53:
[...]

Ja.

PC1 zit in public
PC2 zit in public en private
PC3 zit in private

PC1 kan PC3 niet pingen.

Nu gebruiken wij voor remote beheer Remote Administrator. De software heeft ook een gateway functie in zich. Dus vanaf PC1 kan ik PC3 overnemen, door door PC2 te hoppen. Kan ik Nagios (PC1) vertellen dat hij PC3 kan uitvragen door dat via PC2 te doen?
Je kunt natuurlijk altijd met check_nrpe vanaf PC1 een check op PC2 aanroepen, en die kan weer een check op PC3 aanroepen lijkt me. Is wel een gedoe, je moet alle checks voor PC3 op PC2 definieren....

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R Kuipers
u_nix_we_all schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 17:19:
[...]
Je kunt natuurlijk altijd met check_nrpe vanaf PC1 een check op PC2 aanroepen, en die kan weer een check op PC3 aanroepen lijkt me. Is wel een gedoe, je moet alle checks voor PC3 op PC2 definieren....
Dat is precies wat ik bedoel.
Als ik het goed begrijp moet ik op PC1 10 services op PC2 aanmaken, als ik PC2 en PC3 beide op 5 services wil monitoren?

Kun je ook 2 hosts aanmaken met een zelfde IP adres? dus PC2 heeft IP2 met 5 services, en PC3 heeft ook IP2 met 5 services?

Hoe ziet zo''n check op PC2 er uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

R Kuipers schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 18:46:
[...]
Kun je ook 2 hosts aanmaken met een zelfde IP adres? dus PC2 heeft IP2 met 5 services, en PC3 heeft ook IP2 met 5 services?
Dat gaat Nagios 3 sowieso niet accepteren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
R Kuipers schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 18:46:
[...]

Dat is precies wat ik bedoel.
Als ik het goed begrijp moet ik op PC1 10 services op PC2 aanmaken, als ik PC2 en PC3 beide op 5 services wil monitoren?

Hoe ziet zo''n check op PC2 er uit?
Ik ga/kan het niet helemaal uitkauwen omdat:
A: Ik niet aan windows doe, en niet weet hoe de syntax voor die clients in elkaar steekt
B: Al een tijdje uberhaupt niets met Nagios doe

Maar het komt op het volgende neer:
- Je weet hoe je vanaf je server een remote check doet.
- Configureer niet op je server, maar op je eerste client zo'n remote check
- "nest" je remote checks

Optioneel is een ssh-tunneltje over de tussenpc ook wel een mogelijkheid, maar ook hier geldt weer: hoe je dat op windows kunt doen moet je zelf even uitzoeken.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 335872

Hey iedereen, ik heb nog eens een structureel vraagje waar ik niet uitgeraak:

Ik wil een service monitoren van een windows service met check_nrpe, met check_nt weet ik hoe het moet maar ik ben aan het overgaan naar check_nrpe.

In de commands heb ik dit (standaard van hier gehaald): http://nsclient.org/nscp/wiki/CheckServiceState

define command {
command_name CheckServiceState
command_line check_nrpe -H $HOSTADDRESS$ -p 5666 -c CheckServiceState -a ShowAll $ARG1$ $ARG2$=stopped
}

Als ik vanaf de commandline dit ingeef krijg ik mooi een resultaat terug:

sudo /usr/lib64/nagios/plugins/check_nrpe -H xxx.xxx.xxx.xxx -p 5668 -c CheckServiceState -a winvnc

Nu wil ik de windows.cfg in een define service een host hierop checken op poort 5668 ipv 5666

ik heb er dit van gemaakt maar dit werkt niet, connection refused:

define service{
use generic-service
host_name naamserver
service_description WinVNC
check_command check_nrpe! CheckServiceState! -a winvnc -p 5668
}

Kan iemand me uitleggen hoe ik dit moet definieren?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Anoniem: 335872 schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 11:19:
Hey iedereen, ik heb nog eens een structureel vraagje waar ik niet uitgeraak:

Ik wil een service monitoren van een windows service met check_nrpe, met check_nt weet ik hoe het moet maar ik ben aan het overgaan naar check_nrpe.

In de commands heb ik dit (standaard van hier gehaald): http://nsclient.org/nscp/wiki/CheckServiceState

define command {
command_name CheckServiceState
command_line check_nrpe -H $HOSTADDRESS$ -p 5666 -c CheckServiceState -a ShowAll $ARG1$ $ARG2$=stopped
}

Als ik vanaf de commandline dit ingeef krijg ik mooi een resultaat terug:

sudo /usr/lib64/nagios/plugins/check_nrpe -H xxx.xxx.xxx.xxx -p 5668 -c CheckServiceState -a winvnc

Nu wil ik de windows.cfg in een define service een host hierop checken op poort 5668 ipv 5666

ik heb er dit van gemaakt maar dit werkt niet, connection refused:

define service{
use generic-service
host_name naamserver
service_description WinVNC
check_command check_nrpe! CheckServiceState! -a winvnc -p 5668
}

Kan iemand me uitleggen hoe ik dit moet definieren?

Alvast bedankt
Heb je op je client host ook in de config (NSC.ini) de NRPE poort op 5668 gezet :?
Anders gaat het sowieso niet werken.
code:
1
2
3
4
[NRPE]
;# NRPE PORT NUMBER
;  This is the port the NRPEListener.dll will listen to.
port=5666

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jep, dat staat aangepast, als ik dit van de command uitvoer werkt het: sudo /usr/lib64/nagios/plugins/check_nrpe -H xxx.xxx.xxx.xxx -p 5668 -c CheckServiceState -a winvnc

Ik begrijp gewoon de link niet tussen wat in commands staat gedefinieerd staat en het oproepen van dat commando in de windows.cfg file..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Anoniem: 335872 schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 18:24:
Jep, dat staat aangepast, als ik dit van de command uitvoer werkt het: sudo /usr/lib64/nagios/plugins/check_nrpe -H xxx.xxx.xxx.xxx -p 5668 -c CheckServiceState -a winvnc

Ik begrijp gewoon de link niet tussen wat in commands staat gedefinieerd staat en het oproepen van dat commando in de windows.cfg file..
services.cfg:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
# Service definition
define service {
  use               generic-service
  host_name             <hostname>
  service_description       Checkje
  is_volatile                  0
  check_period          <tijdset>
  max_check_attempts               8
  normal_check_interval     5
  retry_check_interval      1
  contact_groups            nagios-group
  notification_interval     0
  notification_period       <tijdset>
  notification_options      c,r
  check_command         checkServiceState!servicename
}

Checkcommands.cfg:
code:
1
2
3
4
5
# 'CheckServiceState' command definition
define command {
  command_name  checkServiceState
  command_line  $USER1$/check_nrpe -t 20 -H $HOSTADDRESS$ -p 5666 -c checkServiceState -a $ARG1$ 
}

Probeer het zo eens?
Poorten kun je uiteraard aanpassen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hey bedankt, ik ga het direct uitproberen, maar hoe geef ik de poort mee niet in de commands maar in de check_command? Moet ik dan nog een extra ARG meegeven? dus bvb dit: check_command checkServiceState!servicename -p 5668

*edit

Het liefst zou ik de poort in de algemene definitie van m'n host meegeven, dan moet ik dit maar 1x definieren in plaats van in iedere service check apart.

Ik monitor namelijk remote servers zonder vpn verbinding dus per remote server heb ik een verschillende portforward regel op de remote firewall

*nog edit

ok, ik heb het zelf gevonden, dit is de command: Ik geef dus de poort mee via $ARG1$

define command {
command_name Check_ServiceState
command_line $USER1$/check_nrpe -H $HOSTADDRESS$ -p $ARG1$ -c CheckServiceState -a ShowAll $ARG2$
}

dit is de check_command:

check_command Check_ServiceState!5668!winvnc

Nu is mijn vraag nog, hoe kan ik die poort als een variabele in de algemene hostdefinitie per server ingeven?

+ Kennen jullie een goede reporting tool die bvb toelaat om reports naar pdf te genereren?

**Nog meer ge-edit :)

Hey,

Ik heb ondertussen ook zelf gevonden, je kan custom macros gebruiken die je in je host definieert met een underscore _:

define host{
use windows-server ; Inherit default values from a template
host_name SERVERNAME ; The name we're giving to this host
alias SERVERNAME ; A longer name associated with the host
address xxx.xxx.xxx.xxx ; IP address of the host
parents Parent ; Parent
contact_groups admins ; Group defined in contacts.cfg for email notification
_portnumber 12491 ; Specific portnumber (only for remote hosts)
}

Die roep je dan aan in je service als volgt:

define service{
use generic-service
host_name SERVERNAME
service_description Uptime
check_command check_nt!UPTIME -p $_HOSTPORTNUMBER$
}

Dus nu nog een allerlaatse vraag, kent er iemand een goede reportingtool voor Nagios om bvb reports in PDF te hebben?

[ Voor 102% gewijzigd door Anoniem: 335872 op 16-03-2010 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Maken jullie gebruik van timeperiods?
Ik vroeg me af of er een relatie is tussen de notification_period van services en van hosts.
Als een service faalt en het tijdstip valt binnen de service notification_period, maar buiten de host notification_period, wordt de notification dan verstuurd?
Dus: bij het versturen van service notifications, wordt dan enkel rekening gehouden met de service notification period, of met de service EN de host notification period?

Ik dacht dat er enkel met de service notification period werd rekening gehouden, maar een incidentje van deze nacht doet mij anders vermoeden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351717

Zijn er mensen trots genoeg op de structuur van hun config folder en de bijhorende config files om die even te delen? Ben aan het kijken wat een goeie manier is om een beetje schaalbaarheid te krijgen en hopelijk management van de files te vergemakkelijken.

Ik heb NConf trouwens geinstalleerd, en het is best een hele klus om die generate config toestand werkende te krijgen. moet er een aantal aanpassen voor ze werken, en om de een of andere reden behouden die config files hun "parent" informatie niet na het generaten van de files? Iemand dit al tegengekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

DieterVDW schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 11:26:
Maken jullie gebruik van timeperiods?
Ik vroeg me af of er een relatie is tussen de notification_period van services en van hosts.
Als een service faalt en het tijdstip valt binnen de service notification_period, maar buiten de host notification_period, wordt de notification dan verstuurd?
Dus: bij het versturen van service notifications, wordt dan enkel rekening gehouden met de service notification period, of met de service EN de host notification period?

Ik dacht dat er enkel met de service notification period werd rekening gehouden, maar een incidentje van deze nacht doet mij anders vermoeden ...
Er zijn 2 notify tabellen waar Nagios gebruik van maakt:
* Host
* Service

Deze functioneren onafhankelijk van elkaar...
Waar je wel op moet letten is dat je notify_period niet langer loopt dan je check_period :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:43
Anoniem: 351717 schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 14:41:
Zijn er mensen trots genoeg op de structuur van hun config folder en de bijhorende config files om die even te delen? Ben aan het kijken wat een goeie manier is om een beetje schaalbaarheid te krijgen en hopelijk management van de files te vergemakkelijken.

Ik heb NConf trouwens geinstalleerd, en het is best een hele klus om die generate config toestand werkende te krijgen. moet er een aantal aanpassen voor ze werken, en om de een of andere reden behouden die config files hun "parent" informatie niet na het generaten van de files? Iemand dit al tegengekomen?
Welke versie van Nagios heb je gebruikt? Ik heb hier 3.2.1 maar daar krijg ik Nconf niet echt op geïnstalleerd. Hij zoekt naar de hostname.cfg etc, maar die bestanden heeft mijn nagios helemaal niet. Alle hosts staan in /usr/local/nagios/etc/objects/windows.cfg (alleen windows hosts).

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

StefanvanGelder schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 15:23:
[...]

Welke versie van Nagios heb je gebruikt? Ik heb hier 3.2.1 maar daar krijg ik Nconf niet echt op geïnstalleerd. Hij zoekt naar de hostname.cfg etc, maar die bestanden heeft mijn nagios helemaal niet. Alle hosts staan in /usr/local/nagios/etc/objects/windows.cfg (alleen windows hosts).
hmm ik weet niet echt meer welke bestanden er out of the box stonden, maar ben je zeker dat je geen verwijzing maakt naar die config file in een andere cfg bvb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Ik heb weer eens een spannende :P

Een disk check werkt vanaf de command line:
code:
1
./check_disk_smb -H <host> -u <user> -p <pass> -W <workgroup> -s d$ -w 98 -c 99

Response:
Domain=[domeinnaam] OS=[Windows Server (R) 2008 Standard 6002 Service Pack 2] Server=[Windows Server (R) 2008 Standard 6.0]
Disk ok - 205.6G (82%) free on \\<servernaam>\d$
Echter in m'n web interface blijft de disc check 'Access denied' geven :X
(ja heb de webinterface via process info geherstart)

Het checkcommand haalt de login gegevens uit de resource.cfg, daar staan de parameters netjes opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:00
Wat geeft precies een Access Denied? Heeft bijvoorbeeld de user waaronder Nagios draait (meestal heet deze Nagios) execute-rechten op de `check_disk_smb`?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Paul Nieuwkamp schreef op maandag 29 maart 2010 @ 17:02:
Wat geeft precies een Access Denied? Heeft bijvoorbeeld de user waaronder Nagios draait (meestal heet deze Nagios) execute-rechten op de `check_disk_smb`?
'check_disk_smb' heeft een permission waarde van 0755, dus is executable.
De check geeft in de web interface een critical status, Status info: Access Denied.
Vanaf de command line van de Nagios host krijg ik dus netjes een disk usage terug, als de check scheduled loopt via de Nagios check queue dan geeft tie een access denied.

Ik kijk ergens gruwelijk overheen, kan er niet opkomen :X

[ Voor 4% gewijzigd door chromeeh op 29-03-2010 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat zijn jullie gedachten bij Icinga ? Ik denk eraan om vooral hierop te gaan testen, met eventueel nog een Nagios installatie die dezelfde config files gebruikt in het geval dat dit niets bleek te worden, tenminste totdat Icinga binnen een maand of 3 gereleased wordt.

Verder zal ik wsl git gaan gebruiken als versioningtool

Wat betreft web-based config tool denk ik aan Lilak en niet langer NConf wat toch niet het gewenste resultaat geeft. Iemand hier ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo Wind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-03 09:13
Hallo,

Momenteel ben ik bezig met het inrichten van een nagios monitoring server versie 3.2.1.
Het gaat allemaal goed we krijgen netjes van alle servers de Up-time,CPU Load,Memory Load, Disk space etc. te zien.

Tevens ben ik bezig met het configureren van nagios om windows eventlog messages uit te lezen met nagios, alleen van de handleidingen die ik op internet vind wordt ik niet echt wijzer, of het werkt niet met deze nieuwe versie.

Heeft iemand voor mij een handleiding of tips hoe ik dit wel voor elkaar kan krijgen?
Als iemand het wel heeft draaien dan hoor ik het graag.

Groeten Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Laatst online: 17:43
Anoniem: 351717 schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 09:19:
[...]

hmm ik weet niet echt meer welke bestanden er out of the box stonden, maar ben je zeker dat je geen verwijzing maakt naar die config file in een andere cfg bvb?
Dat is niet het geval :)

Maar we zijn nu gewoon bezig in de command line, dus geen tools meer nodig!

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-06 12:10
Anoniem: 351717 schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 14:41:

Misschien een idee om naar Monarch te kijken voor je configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Hipska schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:36:
[...]

Misschien een idee om naar Monarch te kijken voor je configuratie?
Monarch is op zich best handig om snel checks toe te voegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelizz
  • Laatst online: 26-02 11:01
In onze nagiosomgeving hebben we checks die kijken of verschillende onderdelen van een applicatie nog werken.
Om het aantal checks te verminderen willen we alleen de check uitvoeren die de werking van het frontend controleerd. Als deze check goed gaat hoeven de andere checks niet uitgevoerd te worden.
Als de check echter een fout teruggeeft moeten de andere checks juist wel uitgevoerd worden zodat wij weten waar de applicatie op is gecrasht.

Zelf dachten we dat dit met servicedependencys mogelijk moest zijn maar we zijn er achter gekomen dat dit juist omgekeerd werkt. (als 1 check mislukt worden de andere checks ook niet meer uitgevoerd).
Plugins hebben we bekeken maar we hebben tot nog toe geen juiste kunnen vinden.

Heeft iemand een idee hoe we dit kunnen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Een klein schema'tje / flowchartje zou wel handig zijn om te beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelizz
  • Laatst online: 26-02 11:01
Afbeeldingslocatie: http://img263.imageshack.us/img263/3074/schemag.jpg

De check "werking interface" is hier dus de hoofd check, als deze mislukt zouden de 3 andere checks daaronder uitgevoerd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Wat je feitelijk dus wilt is een soort omgekeerde dependency check?
Dit zul je denk ik middels een addon / plugin moeten doen (mits die er is), aangezien Nagios dit standaard niet ondersteunt...
Of je zult een check moeten maken die de exit status van de andere checks controleert.

Zoiets als:
Check A (exit status check)
|_ Check 1 exit = 1
|_ Check 2 exit = 1
|_ Check 3 exit = 0

dan geef error Check 3 fail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Grr, mijn Nagios doet moeilijk. Ben het over aan het zetten naar een nieuwe server. Nagios geïnstalleerd, config files overgezet, als root en als user nagios `/usr/bin/nagios -v /etc/nagios/nagios.cfg` uitgevoerd, beiden doen het perfect, en als ik dan '/etc/rc.d/init.d/nagios start' uitvoer dan krijg ik CONFIG ERROR te zien.

Verklus ik dat script zodat ik een whomi, de output van de `/usr/bin/nagios -v /etc/nagios/nagios.cfg` en een echo $? kan zien dan krijg ik 'Error: Unable to write to check_result_path ('/var/nagios/spool/checkresults') - Permission denied', result 254 en user root.

`ls -l` geeft 'drwxr-xr-x 2 nagios nagios 4096 Apr 15 12:08 checkresults', maar zelfs een chmod 777 helpt niet. Het filesystem is rw gemount, als user root en als user nagios kan ik er gewoon schrijven, in de configfiles staan usernames en geen UIDs... I'm at a loss :)

Edit: SELinux van Restrictive naar Permissive verhelpt het. Ik heb echt geen idee hoe het precies werkt, system-config-securitylevel-tui laat me in ieder geval alleen de firewall customizen (en SELinux op permissive zetten :+ )

[ Voor 11% gewijzigd door Paul op 15-04-2010 13:57 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

SE Linux is nasty icm met Nagios...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-06 11:11
Even een vraag, ben bezig hier de Nagios omgeving op te poetsen.
Maar nu zaten we te kijken naar Cacti maar draaid deze wel over nagios heen of is dit echt stand-alone?
Anders zat ik ook naar Centreon te kijken die draait volgens mij wel echt over nagios heen..
En bied volgens mij ook meer mogelijkheden i.c.m. nagios?

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Centreon ken ik niet, Cacti en Nagios zijn twee HEEL andere dingen :) Je kunt dus ook rustig de ene wel en de andere niet installeren.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
Bedankt Paul, dat dacht ik dus al :).
Zijn wat misverstanden over dan.

Centreon is best pittig om het aan de praat te krijgen maar, zou wel handig zijn om ook script aanpassingen te doen via webinterface, en grafiekjes of zijn daar mooie nagios add-ons voor ?
zal mij weer eens verdiepen vandaag.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R Kuipers
Weet iemand hoe je bij checkeventlog een tijdswindow kunt instellen waarbinnen de events geteld moeten worden? Ik wil dit instellen op een periode van een half uur. Hieronder heb ik een voorbeeld toegevoegd.

define service{
use generic-service
host_name wnd-aps-2
service_description Eventlog Application
check_command CheckEventLog!Application!1!5!*
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZodiacQ
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 20:51
Paul Nieuwkamp schreef op maandag 26 april 2010 @ 19:29:
Centreon ken ik niet, Cacti en Nagios zijn twee HEEL andere dingen :) Je kunt dus ook rustig de ene wel en de andere niet installeren.
Ik ben ook een nagios aan het opzetten, maar ik ben nog op zoek naar een trending/graphing tool voor nagios.

Zijn oplossingen zoals rrd2graph-, nagiosgraph-plugins goeie oplossingen hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Hoewel wij ook beide programma's gebruiken laten we Cacti niet bijhouden hoeveel meldingen er in Nagios staan. Ik heb dan ook geen idee hoe je dat doet, sorry :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
Zodiac hetzelfde ben ik hier aan het doen.
Ja die kun je dus gebruiken.
bijv Centreon is ook zo een tool, ik heb hem toch geinstalleerd en dan zie je keurig grafiekjes etc.
+ dat je je nagios config kan bewerken via centreon.

Op welke os en hardware ga je het draaien ?

Ik ben het hier aan het inrichten met FedoraCore12 op een poweredge 860 voor de de-centrale nagios servers.
Centrale server zal een virtuele worden als alles goed gaat :)

neem aan dat je deze al gevonden had :)
http://exchange.nagios.or...ons/Graphing-and-Trending

[ Voor 42% gewijzigd door Phyt_ op 29-04-2010 14:18 . Reden: linkje addons graphing toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZodiacQ
Phyt_ schreef op donderdag 29 april 2010 @ 14:05:
Zodiac hetzelfde ben ik hier aan het doen.
Ja die kun je dus gebruiken.
bijv Centreon is ook zo een tool, ik heb hem toch geinstalleerd en dan zie je keurig grafiekjes etc.
+ dat je je nagios config kan bewerken via centreon.

Op welke os en hardware ga je het draaien ?

Ik ben het hier aan het inrichten met FedoraCore12 op een poweredge 860 voor de de-centrale nagios servers.
Centrale server zal een virtuele worden als alles goed gaat :)

neem aan dat je deze al gevonden had :)
http://exchange.nagios.or...ons/Graphing-and-Trending
Yep, ook gevonden via nagios-exchange.
Ik moet zeggen dat nagiosgraph er het mooiste en eenvoudigste uitziet?? De integratie in nagios vind ik ook geweldig, met die "hoover"-functie.

Alleen weet ik nog niet wat allle mogelijkheden zijn. Kan ik zo bvb. meer informatie over het netwerk zien?
aantal packets, inkomende bytes, verstuurde bytes, etc.
Of moet ik dat eerder uit SNMP-data halen? Ik kan wel via de check-hpasm veel informatie van de server krijgen...
Ik ga CentOS 5.4 gebruiken, de mensen zijn hier nogal Red Hat minded hier.
Het gaat draaien op HP ProLiant servers, maar vraag me nog niet welk type.

[ Voor 5% gewijzigd door ZodiacQ op 29-04-2010 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
Heej Zodiac,

het hangt ervanaf wat je allemaal ziet aan informatie, dit ligt aan je scripts hoe gedetailleerd die zijn.
volgens mij zetten die tooltjes alleen jouw data die je verzameld in je scripts om naar een grafiekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZodiacQ
Hoi,

Ik probeer ndoutils te installeren, maar bij ./configure loopt het al fout.
De foutboodschap zegt dat hij de mysql libraries niet kan vinden.
OK, dan geef ik maar de optie mee:

configure --with-mysq-lib=/usr/lib/mysql

maar dan nog geeft hij een fout, nl de volgende:

checking for mysql_init in -lmysqlclient... no

zelf draai ik nu fedora 8.

de client is geinstalleerd: /usr/bin/mysql

ben nu een complete update aan het doen. Ik heb hetzelfde gedaan op een andere fedora 8, en daar liep alles vlot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
hmm heb ik ook gehad je moet even de mysql libraries installeren dan werkt hij wel.
ik neem aan datje yum werkend hebt?

yum install mysql-devel

Waarom draai je FC8 ?, stond deze al geinstalleerd aangezien FC13 bjina uitkomt :)

[ Voor 32% gewijzigd door Phyt_ op 07-05-2010 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZodiacQ
Hey,

Ja ik had het gisteren al gevonden. Ik ben naar CentOS 5.4 overgeschakeld. Op het werk hebben ze nog fedora 8 draaien, en aangezien daar aangepaste software op draait. Kan ik dit niet zomaar veranderen...

Het draait nu. Ben nu nagvis aan het opzetten :p Map aanmaken is al gelukt, nu deze nog in de nagvis overview krijgen :D

Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99613

Bij dezen tevens een tevreden Nagios gebruiker (@ werk). Wij monitoren ons hele serverpark ermee (networking / verscheidende services / hardware state). Nu ben ik onlangs bezig geweest om Dell Open Manage checks in Nagios te implementren. Dit is door middel van puppet uitgerold op zon 100 dell servers. Het was pittig genoeg om de dell repo op onze omgeving gesyncd te krijgen en ervoor te zorgen dat alle vendor & sys ids geparsed te krijgen (dell gebruikt haar eigen bootstrap.cgi dit moest omgezet worden naar puppet-taal). Kortom, we kunnen nu zien als er bijvoorbeeld een PSU / PDU faalt, er Firmware geupdate moet worden, of in ons gevel erg belangrijk, wanneer de batterij van een RAID-controller in charging state gaat. Als dit namelijk gebeurd op database paren, dan switcht de RAID-controller van writeback naar writethrough, wat onze performance niet ten goede gaat. Door nagios kunnen we dus zien wanneer de volgende battery learn-cycle gebeurd (netjes met clickable service tag en alles), en deze eventueel delayen.

Nu willen wij hetzelfde voor onze HP hardware. Als ik het goed begrijp moet ik hiervoor HP Insight Manager gaan gebruiken. Probleem 1 is dat dit alleen maar in de vorm van een downloadable BIN beschikbaar is, geen repo. Nu kunnen wij die ook zelf hosten, dus is dat niet zozeer een probleem. Echter valt mij op dat dit bestand dezelfde perikelen vertoond als hetgeen HP met haar thuisproducten doet; pure bloatware meeleveren of niet inzichtelijk maken. Wij draaien RHEL 5.x (CentOS) x86_64, en na het extracten van de BIN valt mij op dat:
- HP een customized PostgreSQL rpm heeft
- er geen 64 bits RHEL 5.x RPM is
- de main RPM van maar liefst 800 MB ook een i386 arch rpm is
Heeft iemand met RHEL / CentOS / Fedora kennis hier meer ervaring(en) mee? Ik heb een less gedaan op de main RPM van 800 MB en ik zie dat hij ook een hele webserver / webinterface meeinstalleert. Dit wil ik helemaal niet. Bij dell kon ik de broodnodige services + check tools (omconfig of omreport) handhaven zonder dat er wéér een webserver meegeïnstalleerd wordt.

En dan nog lees ik dat de HP check alleen via SNMP traps werkt. Wij werken eigenlijk vanuit security-perspectief alleen met NRPE. Iemand hier tips over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-06 15:15
Ik heb een klein probleempje met Nagios icm Ubuntu Server en Postfix.

Het mailing systeem werkt op zich gewoon, op 1 klein dingetje na.

Een mailtje van Nagios ziet er zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
From: nagios@hostnaam-van-systeem
To: Juiste contactpersoon
CC: Niks

Subject: ** PROBLEM Service Alert: $servicenaam is CRITICAL **

Body:
***** Nagios *****

Notification Type: PROBLEM

Service: $servicenaam
Host: $hostnaam
Address: $IP van host
State: CRITICAL

Date/Time: Fri Jul 16 11:30:37 CEST 2010

Additional Info:

Het additional info gedeelte van het mailtje is gewoon helemaal leeg. Ik weet bijna wel zeker dat het in het volgende gedeelte van mijn config zit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# 'notify-host-by-email' command definition
define command{
    command_name    notify-host-by-email
    command_line    /usr/bin/printf "%b" "***** Nagios *****\n\nNotification Type: $NOTIFICATIONTYPE$\nHost: $HOSTNAME$\nState: $HOSTSTATE$\nAddress: $HOSTADDRESS$\nInfo: $HOSTOUTPUT$\n\nDate/Time: $LONGDATETIME$\n" | /usr/bin/mail -s "** $NOTIFICATIONTYPE$ Host Alert: $HOSTNAME$ is $HOSTSTATE$ **" $CONTACTEMAIL$
    }

# 'notify-service-by-email' command definition
define command{
    command_name    notify-service-by-email
    command_line    /usr/bin/printf "%b" "***** Nagios *****\n\nNotification Type: $NOTIFICATIONTYPE$\n\nService: $SERVICEDESC$\nHost: $HOSTALIAS$\nAddress: $HOSTADDRESS$\nState: $SERVICESTATE$\n\nDate/Time: $LONGDATETIME$\n\nAdditional Info:\n\n$SERVICEOUTPUT$" | /usr/bin/mail -s "** $NOTIFICATIONTYPE$ Service Alert: $HOSTALIAS$/$SERVICEDESC$ is $SERVICESTATE$ **" $CONTACTEMAIL$
    }

De enige andere info die ik erover heb gevonden wat ik denk dat relevant is is deze site.

Maar dat is er aan gerelateerd om 'm de mailing via sendmail te laten doen. Terwijl mijn setup gewoon werkt.
Ik heb ook de config van mijn vorige (goed werkende) nagios commands.cfg bekeken maar die identiek.

In mijn setup stuur ik via Postfix via SMTP mail naar mijn interne Exchange 2010, deze levert het weer af bij de juiste mailboxen. De Nagios server die mag zelfs gewoon naar buiten mailen via een SMTP relay.

Weet een van jullie in 1 oogopslag te zien wat ik fout doe? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-06 10:14
LzpAppel schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 11:59:
Ik heb een klein probleempje met Nagios icm Ubuntu Server en Postfix.

Het mailing systeem werkt op zich gewoon, op 1 klein dingetje na.

Een mailtje van Nagios ziet er zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
From: nagios@hostnaam-van-systeem
To: Juiste contactpersoon
CC: Niks

Subject: ** PROBLEM Service Alert: $servicenaam is CRITICAL **

Body:
***** Nagios *****

Notification Type: PROBLEM

Date/Time: Fri Jul 16 11:30:37 CEST 2010

Additional Info:

Het additional info gedeelte van het mailtje is gewoon helemaal leeg. Ik weet bijna wel zeker dat het in het volgende gedeelte van mijn config zit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# 'notify-host-by-email' command definition
define command{
    command_name    notify-host-by-email
    command_line    /usr/bin/printf "%b" "***** Nagios *****\n\nNotification Type: $NOTIFICATIONTYPE$\nHost: $HOSTNAME$\nState: $HOSTSTATE$\nAddress: $HOSTADDRESS$\nInfo: $HOSTOUTPUT$\n\nDate/Time: $LONGDATETIME$\n" | /usr/bin/mail -s "** $NOTIFICATIONTYPE$ Host Alert: $HOSTNAME$ is $HOSTSTATE$ **" $CONTACTEMAIL$
    }

# 'notify-service-by-email' command definition
define command{
    command_name    notify-service-by-email
    command_line    /usr/bin/printf "%b" "***** Nagios *****\n\nNotification Type: $NOTIFICATIONTYPE$\n\nService: $SERVICEDESC$\nHost: $HOSTALIAS$\nAddress: $HOSTADDRESS$\nState: $SERVICESTATE$\n\nDate/Time: $LONGDATETIME$\n\nAdditional Info:\n\n$SERVICEOUTPUT$" | /usr/bin/mail -s "** $NOTIFICATIONTYPE$ Service Alert: $HOSTALIAS$/$SERVICEDESC$ is $SERVICESTATE$ **" $CONTACTEMAIL$
    }

De enige andere info die ik erover heb gevonden wat ik denk dat relevant is is deze site.

Maar dat is er aan gerelateerd om 'm de mailing via sendmail te laten doen. Terwijl mijn setup gewoon werkt.
Ik heb ook de config van mijn vorige (goed werkende) nagios commands.cfg bekeken maar die identiek.

In mijn setup stuur ik via Postfix via SMTP mail naar mijn interne Exchange 2010, deze levert het weer af bij de juiste mailboxen. De Nagios server die mag zelfs gewoon naar buiten mailen via een SMTP relay.

Weet een van jullie in 1 oogopslag te zien wat ik fout doe? :$
Zie in de mail de tags staan:

Echter deze tags kom ik niet terug wel een aantal andere:

Service: $SERVICEDESC
Host: $HostName
Address: $HOSTADDRESS

Klopt het dat de tags in je mailtje niet overeenkomen met wat in command definition staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
Henkje.doc schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 07:38:
[...]

Zie in de mail de tags staan:

Echter deze tags kom ik niet terug wel een aantal andere:

Service: $SERVICEDESC
Host: $HostName
Address: $HOSTADDRESS

Klopt het dat de tags in je mailtje niet overeenkomen met wat in command definition staat?
Dat is mijn schuld. Daar staan gewoon de correcte dingen qua host, servicenaam en ip in de mails.
Het enige probleem is dat er niks bij additional into staat.

Edit:

Hier nog een verduidelijking wat het probleem nou is.

Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/28hfwv5.png

Als ik via de CLI handmatig de check draai krijg ik wel netjes de volledige info op mijn scherm. Ook in de web-interface is deze aanwezig. Het komt alleen niet naar voren in de mails die worden verstuurd.

[ Voor 21% gewijzigd door Appel op 18-07-2010 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-03-2023

flok

www.vanheusden.com

Dit had ik ook al gepost in het programmeertopic maar het is hier ook wel on-topic denk ik.

Ik heb een Nagios status viewer geschreven (in Java). Erg handig imho. Al best veel bedrijven draaien 't ding op een grote plasma/tft in de systeembeheerderskamer(s).
http://vanheusden.com/java/CoffeeSaint/

Afbeeldingslocatie: http://vanheusden.com/java/CoffeeSaint/logo-fade-color-small.png

Afbeeldingslocatie: http://vanheusden.com/java/CoffeeSaint/screenshot5-transparency-small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://vanheusden.com/java/CoffeeSaint/Screenshot-CoffeeSaint-small.png

www.vanheusden.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
Ik heb de oplossing! Een gevalletje RTFM voor mezelf. Ik ging er vanuit dat het /usr/bin/mail -s moest zijn omdat het mailen vanaf de cli ook op die manier ging. Had ik goed in de documentatie gekeken dan had ik eerder geweten dat je op sommige configs /usr/bin/mail moet vervangen voor /usr/bin/mailx.

DOH!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met FAN: Fully Automated Nagios ?
http://fannagioscd.sourceforge.net/drupal/

Een nadeel vind ik toch wel dat het voor een windows admin zoals ik een nogal tijdrovende klus is om Nagios met de nodige plugins draaiende te krijgen en daarna kan je pas starten met inrichten.

• Hipska
@Thijs: Ik heb het zelf ook een op een virtuele machine geïnstalleerd om te zien wat NagVis deed op een cleane Nagios installatie. Dit omdat we bezig waren met integratie van NagVis in Groundwork Monitor. Verder heb ik er ook niets mee gedaan of mee getest. Volgens mij is het wel een volwaardige Nagios installatie hoor.

Wat wil je er eigenlijk van weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 357360

Wij zijn als klein ICT bedrijf bezig een Nagios omgeving op te zetten voor het monitoren van de netwerken van onze klanten.

Intern hebben we Nagios al draaien. Wij monitoren hier onze eigen servers en apperatuur in het datacenter mee. Tussen ons kantoor en het datacenter ligt een VPN.

Wij willen liever geen VPN naar al onze klanten aanleggen i.v.m. de kosten/tijd.

We willen dus het liefst het verkeer tussen de NSCLient++ en onze Nagios server encrypten.
Eventuele alternatieve voor NSClient++ is ook mogelijk.

Anoniem: 99613

Een vraag met betrekking tot check_hpasm implementatie in OpsView.
Om op alle niveaus hardware checks voor elkaar te krijgen ontbreken nog hp hardware checks. Daar schijnt check_hpasm een prima tool voor te zijn. Nu viel mij alleen het volgende op; om check_hpasm uit te voeren, moet nagios in de sudoers staan met nopasswd rechten voor /sbin/hpasmcli en /sbin/hpacucli.

Nu maken wij ons een beetje zorgen over het security aspect daarvan, aangezien de check remotely vanuit een andere OpsView node via check_nrpe wordt uitgevoerd. Dit alles hangt natuurlijk van de veiligheid van hpasmcli af, anders zou dus een remote exploit mogelijk zijn. Eventueel zou het nog mogelijk zijn om alle checks te pushen vanuit de HP hardware ipv pull dmv check_nrpe, dat zou een "iets mindere" security threat zijn. Wellicht maken wij ons zorgen om niks, wat is jullie gedachtegang hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:23
Na wat discussie en een onderzoek naar onze problemen zijn we hier ook rustig gestart met een onderzoek naar nagios. Dit hebben we nu in twee kleine testopstellingen draaien, waarin we wat standaard dingen doen (SNMP, windows host).

Ik vroeg me af of het mogelijk is met Nagios ook gegevens te pollen van machines? Het zou voor ons erg gemakkelijk zijn dat we bijvoorbeeld door de installatie van NSclient++ op onze servers IP adressen / MAC adressen / SNMP informatie kunnen pollen. Dit geld ook voor switches (MAC / ARP tabellen).

Ben wat aan het zoeken, maar heb tot op heden niet gevonden of dit mogelijk is (of te maken is, dat is opzich ook wel een optie :) ).

• Hipska
Er zijn een heleboel Nagios plugins die switches en servers kunnen monitoren via SNMP en SSH, dus ja dit is mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-06 16:56
heeft iemand hier ervaring met het uitlezen van cisco routers? Heb inmiddels snmp plugins gedownload voor het uitlezen van snmp app. (http://nagios.manubulon.com/snmp_int.html) . Hiermee lukt het me nu wel om de interface status op te halen en de lijn snelheid van de FastEthernet poorten. Dit opzich is allemaal al leuk, maar ik wil de belasting van de adsl/dsl verbinding uitlezen.

Hiervoor moet ik volgens mij de ATM0 uitlezen of de Dailer1, maar met beide krijg ik geen lijn snelheid terug... iemand een idee hoe ik dit voor elkaar ga krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
  • Laatst online: 14-06 16:56
Probleem gevonden: ATM[0]$ was de oplossing. Met ATM0 pakt hij alles dat begint met ATM0. Voor de gene die er meer over wilt weten:
http://nagios.manubulon.com/index_commands.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-ecutioner
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-06 23:52
Wij zijn nu bezig Nagios in te richten om zoveel mogelijk van controles automatisch te laten verlopen. Checks op updates, event logs etc. werken nu netjes met behulp van plugins van de nagios exchange. Echter missen we nog een onderdeel: schijf fragmentatie.

Ik krijg bij Nagios en na een snelle google tocht niets te vinden over eerdere ervaringen hiermee. Iemand hier een idee hoe een controle op schijffragmentatie op windows machines is te monitoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-06 11:33
Kan dat niet via WMI ?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-ecutioner
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-06 23:52
Goede tip, het lijkt inderdaad te kunnen via WMI. We zijn as we speak aan het kijken hoe we dit vanuit Nagios kunnen aansturen en ik kan er al een hoop over vinden via google. Ik laat zsm weten of het succesvol is ;)

Wellicht dat we zo ook de eventlogs kunnen uitlezen, echter lijkt het erop dat we daar veel filters moeten instellen omdat er te veel errors "by design" voorkomen.

[ Voor 10% gewijzigd door X-ecutioner op 19-01-2011 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Als de string klaar hebt, kan je hem dan posten ?

Het eventlog kan je gewoon via nsclient++ uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:29
Wellicht, dat het al eens voorbij gekomen, maar is er met nagios ook een mogelijk om op een windows machine de load van een netwerk kaart te monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
josvane schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 00:05:
Wellicht, dat het al eens voorbij gekomen, maar is er met nagios ook een mogelijk om op een windows machine de load van een netwerk kaart te monitoren.
Ik zou het zo niet weten, maar wellicht wel via WMI of SNMP ?
Of zelf scripten met powershell/vbscript ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ben nu ook bezig met een eigen nagios setup, maar ik heb het probleem dat ik een zwik niet pingbare hosts heb die wel gewoon draaien.
Nu lees ik meerdere opties om ze met NRPE enzo te checken, maar ik wil eigenlijk gewoon een check_http en check_ssh op ze draaien en dan vind ik het wel best. Dat werkt ook prima, maar ondanks dat deze 2 opties slagen blijft de host op down staan.

Hoe kan ik die checks behouden en toch nagios gewoon niet laten pingen? De server uit * halen werkt alvast niet, en de oplossingen die ik vind gaan allemaal beginnen met NRPE.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

http://systhread.net/texts/2010q3nmap_ping.php

Hmm deze heb ik ook net gevonden. We gaan die van jou er even bijhouden.
Thanks!

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 400184

Reeds enkele dagen probeer ik, hier op mijn stage, NDOUtils te installeren op mijn Nagios-server. Maar ik krijg steeds dezelfde fout, nl:

Support for the specified database server is either not yet supported, or was not found on your system.

Ik heb al vanalles geprobeerd, maar niets lijkt te werken. Weet iemand hoe dit op te lossen valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ik zou zeggen, specificeer een andere database of installeer de 'drivers' (php5-mysql, perl-mysql, geen idee wat er nodig is) :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen888
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-06 14:01
Ik ben aan het uitzoeken wat de beste optie is voor mijn stage om de 3 volledig netwerken te monitoren. Nou loop ik tegen het volgende aan. Wat als de hoofd Nagios server eruit klapt??

Er zijn opties zoals Distributed monitoring en Redundant nagios installaties. Het enigste wat ik wil, is dat de hoofd nagios eruitklapt, er dan een andere gemirrort Nagios het overneemt.

Ik lees dat distributed alleen voor load balancing is tussen meerder nagios servers. redundant is ok, maar ik wil maar 1 melding over 1 ding ontvangen en niet 3 over 1...

Hoe of wat zou ik dit moeten instellen?

Heeft iemand hier enig ervaring mee wat betreft dit probleem??

Mvg

Arjen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
arjen888 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 12:37:
Ik ben aan het uitzoeken wat de beste optie is voor mijn stage om de 3 volledig netwerken te monitoren. Nou loop ik tegen het volgende aan. Wat als de hoofd Nagios server eruit klapt??

Er zijn opties zoals Distributed monitoring en Redundant nagios installaties. Het enigste wat ik wil, is dat de hoofd nagios eruitklapt, er dan een andere gemirrort Nagios het overneemt.

Ik lees dat distributed alleen voor load balancing is tussen meerder nagios servers. redundant is ok, maar ik wil maar 1 melding over 1 ding ontvangen en niet 3 over 1...

Hoe of wat zou ik dit moeten instellen?

Heeft iemand hier enig ervaring mee wat betreft dit probleem??

Mvg

Arjen :)
Ik had vroeger een kopie van de Nagios installatie draaien, die ook een check van de andere nagios bevatte.
Als de main Nagios downging werd er een scriptje (handler?) gedraaid die de backup nagios actief zette en deze ging dan de warnings uitsturen (mail en sms).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen888
DieterVDW schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 13:15:
[...]

Ik had vroeger een kopie van de Nagios installatie draaien, die ook een check van de andere nagios bevatte.
Als de main Nagios downging werd er een scriptje (handler?) gedraaid die de backup nagios actief zette en deze ging dan de warnings uitsturen (mail en sms).
Is daar enige documentatie voor beschikbaar? Ben wel benieuwd, hoe dit precies in zijn werk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
arjen888 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 13:18:
[...]
Is daar enige documentatie voor beschikbaar? Ben wel benieuwd, hoe dit precies in zijn werk gaat.
Niet echt :p . Was vrij simpel en ad-hoc hoor.
De monitoring van de andere nagios gebeurde met een gespecialiseerde plugin dacht ik, check_nagios?
En ik maakte gewoon gebruik van een Nagios event handler om het script dat SMS'en en mails stuurde te activeren ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Laatst online: 23:50

Grvy

Bot

Ik heb een vraag;

Ik ben aan het zoeken naar de OID voor de temperatuur van een Cisco (Catalyst 3560 Series) echter kan ik nergens de OID voor temperatuur vinden en deze kan ik dus ook niet monitoren.

Op bepaalde plekken op het internet zeggen ze dan ook dat dat bij sommige cisco devices niet kan.
Andere zeggen weer van wel maar je moet de juiste OID hebben (deze verschillen tussen apparatuur)

Iemand enig idee? Of snap ik het concept van OID niet helemaal dat kan ook nog; en zoek ik dus helemaal verkeerd. :?

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Met `snmpwalk` kun je alle output van de switches zien, mogelijk dat je daar iets mee kunt?

Volgens de support list ondersteunt de 3560 de CISCO ENTITY SENSOR MIB, daar valt wel in te vinden welke OID je moet hebben :) Als je Nagios-bak de MIB aan kan kun je dat zelfs op naam :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 12:08:
Met `snmpwalk` kun je alle output van de switches zien, mogelijk dat je daar iets mee kunt?

Volgens de support list ondersteunt de 3560 de CISCO ENTITY SENSOR MIB, daar valt wel in te vinden welke OID je moet hebben :) Als je Nagios-bak de MIB aan kan kun je dat zelfs op naam :)
Bedankt voor de lijst; hier kan ik echter geen OID in vinden (misschien kijk ik eroverheen)
Het hele SNMP/MIB/OID gebeuren is compleet nieuw voor mij dus excuses voor de 'newbie' vragen.

als ik SNMPwalk doe lijkt het alsof mn PuTTY sessie hem helemaal flipt met alles wat eruitkomt, enig idee hoe ik dit wat kan.. filteren? :X

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
http://www.mibdepot.com/cgi-bin/vendor_index.cgi?r=cisco -> 1.3.6.1.4.1.9.9.91 is de OID van die MIB :)
code:
1
snmpwalk -v2c -c public 127.0.0.1 -m CISCO-ENTITY-SENSOR-MIB 1.3.6.1.4.1.9.9.91

en dan kijken hoe je verder moet :) Ik heb geen Cisco-switch in de buurt die ondersteuning heeft dus ik kan je verder niet helpen helaas.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

Ik heb het inmiddels werkend; vond ergens de OID in een OIDView achtig programma, deze werkt en geeft 41 graden terug (althans 41 zonder Celsius aanduiding maargoed)

Nu wil ik graag de OID die fan status normal returned en die de numerieke waarde teruggeeft in 1 service check is dit mogelijk?

Domme vraag; gewoon OID scheiden met een ,

[ Voor 8% gewijzigd door Grvy op 26-04-2011 13:51 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen888
Ik heb nagios geinstalleerd. Nu wil ik graag dat al dat verkeer via een beveiligde ssl verbinding laten lopen. Ook dit is gelukt en nagios is benaderbaar via https:// maar ook via http://. Nu heb ik uren lang gekeken naar hoe redirect werkt maar ik kom er niet uit. Nconf heb ik ook geinstalleerd, daar heb ik een .htacces bestand ingezet waarmee hij redirect, en dit werkt. Alleen Nagios doet het niet op die manier. Ik weet ook niet of dit een Nagios gerelateerd probleem is, of een Apache gerelateerd probleem. weet iemand de oplossing hier? alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
arjen888 schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 13:42:
Ik weet ook niet of dit een Nagios gerelateerd probleem is, of een Apache gerelateerd probleem. weet iemand de oplossing hier? alvast bedankt
HTTP redirects en httpd.conf zijn duidelijk een Apache probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijntjethf
  • Laatst online: 14-06 14:09
Ik kreeg hier de vraag of het ook mogelijk is om de host check andersom te maken, dus checken of een host wel daadwerkelijk down is.

Er zijn een aantal ip's in ons netwerk die niet gebruikt mogen worden, ik heb alleen geen flauw idee hoe ik dit nu weer in elkaar kan scripten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Geen idee of dit rechtstreeks je dit rechtstreeks vanuit Nagios kan doen.

Wat je wel kan doen is zelf een script maken die een 0 retourneerd op het moment dat een host down is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
Idem wat Remco zegt. Ik heb even snel gezocht maar niet een dergelijk script gevonden.

Een scriptje dat een adresrange als argumenten aanvaard en dan elk ip in die range check_icmp laten doen. response != 0 = OK. Als er nergens een 0 als response code was, dan doet jouw script dat wel.

Lijkt me wel een leuk scriptje om uit te dokteren :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
De mooiste manier is toch om het zonder script te doen, maar met een bestaand check command. Ik zal morgen eens op mijn werk gaan kijken of ik het in onze Nagios kan bouwen.
Ik heb even gekeken naar check_icmp en dan het resultaat omdraaien, maar ik krijg het daar niet mee voor elkaar.
Ik weet niet of je windows machines tot je beschikking hebt en nu al monitoort, maar anders zou je b.v. via de nsclient met een external script de check kunnen laten uitvoeren.
Je zou bijvoorbeeld een powershell script kunnen laten runnen:
http://technet.microsoft.com/en-us/library/dd315259.aspx
En daarmee kan je gewoon je eigen exit code meegeven.

[ Voor 57% gewijzigd door Remco op 05-07-2011 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijntjethf
  • Laatst online: 14-06 14:09
Dan heb je natuurlijk wel weer een extra machine die ook kapot kan gaan..

Heb met mijn weinige bash kennis het volgende in elkaar weten te draaien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
#!/bin/bash
/usr/local/nagios/libexec/check_icmp -H $1 
STATUS=$?
if [ $STATUS == 2 ]
    then
        exit 0;
fi
if [ $STATUS == 0 ]
    then
        exit 2;
fi

tot ik iets beter heb werkt het in ieder geval wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EquiNox
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Nagios Core 3.3.1 is uit! (Stable)
3.3.1 - 07/25/2011
ENHANCEMENTS

Added support for same host service dependencies with servicegroups (Mathieu Gagné)
Empty hostgroups referenced from services now optionally generate a warning instead of an error.
Documentation links now point to online resources
Matt Wall's Exfoliation theme is now installed by default. You can reinstall the classic theme with "make install-classicui"
Downtime delete commands made "distributable" by deleting by host group name, host name or start time/comment (Opsview team)
Allow status.cgi to order by "host urgency" (Jochen Bern)
Added news items and quick links to main splash page
Added ability to authenticate to CGIs using contactgroup name (Stephen Gran)

FIXES

Fixes status.cgi when called with no parameters, where host should be set to all if none specified (Michael Friedrich)
Fixes possible validation error with empty hostgroups/servicegroups (Sven-Göran Bergh)
Performance-data handling and checking is now thread-safe so long as embedded perl is not used.
Children should no longer hang on mutex locks held in parent for localtime() (and similar) calls.
Debug logging is now properly serialized, using soft-locking with a timeout of 150 milliseconds to avoid multiple threads competing for the privilege to write debug info.
Fixed extraneous alerts for services when host is down
Fixed incorrect parsing of multi-line host check results (Jochen Bern)
Fixed bug with passive host checks being incorrectly sent to event brokers as active checks
Fixed bug where passive host check status updates were not being propagated to event brokers
Reverted 'Fix for retaining host display name and alias, as well as service display name' as configuration information stored incorrectly over a reload
Fixed compile warnings for size_t (Michael Friedrich)
Fixed problem where acknowledgements were getting reset when a hard state change occurred
Removed duplicated unlinks for check result files with multiple results
Fixed race condition on flexible downtime commands when duration not set or zero (Michael Friedrich)
Fixed flexible downtime on service hard state change doesn't get triggered/activated (Michael Friedrich)
Fixed XSS vulnerability in config.cgi and statusmap.cgi (Stefan Schurtz)
Fixed segfault when sending host notifications (Michael Friedrich)
Fixed bug where unauthorized contacts could issue hostgroup and servicegroup commands (Sven Nierlein)
DOWNLOAD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Existens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-07-2023
Ik ben momenteel Nagios aan het uitzoeken, en ik vroeg mij het volgende af:

Ik heb als stage opdracht de vraag om een monitoring systeem op te zetten. Met dit systeem willen ze het eigen bedrijfsnetwerk monitoren maar ook verschillende netwerken van klanten.

korte uitleg: binnen het bedrijfsnetwerk draait Nagios, deze wil ik gebruiken om informatie te verkrijgen van netwerken van klanten.

Ik ben hier pas mee begonnen maar wat ik bedacht heb als oplossing is: agents binnen de klant zijn netwerk, deze agents rapporteren aan een kleine Nagios server binnen de klant zijn netwerk. Deze kleine nagios stuurt deze informatie dan weer door(via 't internet) naar de Nagios die binnen ons netwerk zit.

Ik vroeg mij af of dat mogelijk was, en zo niet hoe zouden jullie dit dan doen?
Is dit wel mogelijk? Waar moet ik dan aan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
Dit is volgens mij mogelijk, maar volgens mij kan je eventueel ook via VPN/ssh die klantnetwerken monitoren?

Zie ook dit: http://nagios.sourceforge.net/docs/3_0/addons.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Existens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-07-2023
Ik denk dat het probleem met VPN is dat de klant dan ook bij ons netwerk kan komen, toch bedankt voor de link en de informatie. ik denk dat ik iets meer naar de addons moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
Volgens mij uit mijn hoofd moet je ff naar NCSA zoeken op nagios plugin site.

of idd over ssh/vpn heen en dan je scripts aan andere kant aftrappen.

Overigens toen ik naar 3.3.1 geupdate had, bleef de melding maar staan dat ik er nieuwere versie was.
was wel irritant, zoiezo die main.php maar ff geedit :D

[ Voor 67% gewijzigd door Phyt_ op 30-08-2011 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swanfield
  • Laatst online: 24-12-2023
Ik ben dus ook aan de slag gegaan met Nagios en heb daar naast ook NConf draaien wat een makkelijk pakket is om de cfg files te bewerken.

Waar ik alleen niet uit kom is hoe je dus nieuwe checks_ kan installeren. Kortom de plugins zeg maar. Ik google me suf maar kom er niet echt uit. Is er iemand die mijn neus de goede richting in kan duwen>?

Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn, zolang je maar beter bent dan de rest || Het is niet belangrijk om te winnen, maar het is het enige dat telt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Hoe je dat met nconf moet doen, geen idee. Wel kun je ze gewoon handmatig toevoegen, zo ingewikkeld is het ook weer niet :)

Ik weet niet wat je met een check_ bedoelt, je hebt commands en services, commands zijn het commando dat je uitvoert, in een service knoop je een command aan een host :)

Commands zijn het makkelijkste:
define command {
        command_name    check-host-alive-nmap
        command_line    $USER1$/nmap_ping $HOSTADDRESS$
}

Iemand een idee hoe ik 'speciale' tekens doorgeef?

Op de command line werkt iets als '^/$|^/(?:(?!vol/backups).)' perfect, zet ik datzelfde in een config-file dan werkt het niet... Ik had al gevonden dat een $ schijnbaar dubbel moet, maar dan nog werkt het niet.

Sterker nog, als ik debug-info aan het begin van de plugin weg laat schrijven dan komt er helemaal niks, het is net alsof Nagios het hele commando niet uitvoert...

Edit: Ik heb nu het volgende:

linux_diskspace_blabla_overig.sh
code:
1
2
3
4
5
6
7
#!/bin/sh

OUTPUT=`plugin.pl -H blabla.nl -C public -2 -w 90% -c 95% -m '^/$$|^/(?:(?!vol/backups).)'`
CODE=$?

echo $OUTPUT
exit $CODE
code:
1
2
3
4
define command {
        command_name            linux_diskspace_blabla_overig
        command_line            $USER1$/linux_diskspace_blabla_overig.sh
}
maar echt fijn onderhouden is dat ook niet natuurlijk :P Het werkt wel...

[ Voor 20% gewijzigd door Paul op 09-12-2011 16:04 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-05 16:46
Paul schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 15:44:
Op de command line werkt iets als '^/$|^/(?:(?!vol/backups).)' perfect, zet ik datzelfde in een config-file dan werkt het niet... Ik had al gevonden dat een $ schijnbaar dubbel moet, maar dan nog werkt het niet.
Als je dat in een macro gebruikt dan heb je misschien last van 'illegal_macro_output_chars' http://nagios.sourceforge.net/docs/3_0/configmain.html

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
$ARGn$ zijn wel macro's, maar die vallen niet onder de "output" macro's :)
This DOES NOT affect macros used in service or host check commands
Op http://nagios.sourceforge.net/docs/3_0/macros.html staat echter wat interessants:
If you need to pass bang (!) characters in your command arguments, you can do so by escaping them with a backslash (\). If you need to include backslashes in your command arguments, they should also be escaped with a backslash.
Eens kijken hoe ver ik daar mee kom :)

Edit: Het werkt \o/
check_command check_diskspace_linux_90_95!'^/$$|^/(?:(?\!vol/backups).)'

[ Voor 10% gewijzigd door Paul op 09-12-2011 17:14 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318629

Ook al is dit topic redelijk oud ik hoop dat er nog mensen met verstand van nagios actief zijn hier want ik heb een paar vragen.

Op mijn stage bedrijf zijn we Nagios XI aan het inplementeren. Ik ben nu aan het kijken hoe we de notificaties bij de juiste system engineers krijgen per sms en email.

Email is geen probleem iedereen heeft hier een smartphone.
SMS zit ik nog een beetje over te dimdammen aangezien we tegen bepaalde dingen aan lopen.

Ons zakelijk vodafone abbo bied geen ondersteuning in Mail to SMS. We zijn nu aan het kijken voor andere soortgelijke diensten zoals Mollie. Heeft iemand ervaring met Nagios XI en notificaties via sms die mij hier in wat tips kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:36

ralpje

Deugpopje

Topicstarter
Ik deed bij regulier Nagios (dus geen XI) via SMS alarmeren dmv een accountje bij Mollie. Via een HTTP-request (simpel curl-lijntje in je config) kun je met verschillende parameters (06-nummer, host, type alarm, etc.) eenvoudig een SMS versturen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-05 16:46
Wij hebben er een sms modem aan hangen.

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ralpje schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 11:13:
Ik deed bij regulier Nagios (dus geen XI) via SMS alarmeren dmv een accountje bij Mollie. Via een HTTP-request (simpel curl-lijntje in je config) kun je met verschillende parameters (06-nummer, host, type alarm, etc.) eenvoudig een SMS versturen.
Oke bedankt! Wanneer laten jullie nagios een sms versturen. Alleen als een host down gaat of ook op service niveau?

Per mail krijg je vaak gedetaileerde info zoals: Host A, Service my_cpu_check: CRITICAL: 20m: average load 83% > warning, 10s: average load 100% > critical, 4: average load 85% > warning
Dit zal uiteraard niet in een sms van 160 karakters passen. Houd nagios hier automatisch rekening mee met de sms optie, of moet je dit zelf in de config defineren dat bijvoorbeeld alleen de status (Ok/Warning/Critical/unknow) word verzonden.

Tevens kwam ik op mollie tegen dat er een nagios plugin zou zijn. Het bericht stamt uit 2005 en de link naar de plugin werkt niet meer. Was wel benieuwd naar hoe deze zou functioneren.
http://www.mollie.nl/bedr...0/sms-plugin-voor-nagios/

Vraagje over mobile apps:
Heeft iemand wel eens nagios apps voor android smartphones gebruikt/getest. Zo ja wat was je ervaring hier mee. Sommige apps lijken wel handig maar uit veiligheidsperspectief lijkt me dit een kwetsbaarheid.

EDIT: Een Modem er aanhangen is bij ons uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
Anoniem: 318629 schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 11:44:
Vraagje over mobile apps:
Heeft iemand wel eens nagios apps voor android smartphones gebruikt/getest. Zo ja wat was je ervaring hier mee. Sommige apps lijken wel handig maar uit veiligheidsperspectief lijkt me dit een kwetsbaarheid.
Wat is er kwetsbaar als een smartphone met nagios communiceert? En in welk opzicht zou dit kwetsbaarder zijn dan bv een portable?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lijkt me logisch,

Technisch issue
Het feit dat kwaadwillende software explosief is gestegent de afgelopen paar jaar, lijkt het ons niet verstand om een applicatie die live verbinding heeft met de server aan te schaffen. In plaats van continue in verbinding te staan met de monitoring server willen we alleen een alert ontvangen als er wat aan de hand is.

Daarnaast is het vaak onduidelijk HOE de applicatie connectie maakt met de server. Word het verkeer wel goed geencrypt? HTTP/HTTPS/certificaten? Dit staat vaak slecht aangegeven.

Menselijke issue
Als een smartphone met een live verbinding is gestolen of verloren is kan een kwaadwillend persoon in de architectuur van niet alleen ons maar ook het netwerk van de klanten kijken. Ook al hebben we een mobile management, we willen de risico's beperken.

Al is de nagios app veilig kunnen er nog andere apps op een telefoon staan die het een en ander loggen. Zonder dat de user het weet. Angrybirds weet immers waar je woont

Quote Bryan Bellino
"We are downloading more apps than ever before, but people are unaware that their location and other information can be harvested by applications. This is comparable to half of the population being unaware that they need to lock their front door"
Pagina: 1 2 3 4 Laatste