Daros schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 00:47:
Nagios is volgens mij een perfecte tool voor het monitoren, helemaal als je net komt kijken. Hierdoor kan je de kosten drukken en toch dingen goed beheren en monitoren.
Maar wat nu als het mis gaat, dan moet je weer via een andere tool inloggen om in de server te komen en dingen op te lossen, is dit niet direct mogelijk vanuit Nagios?
Een probleem is nooit hetzelfde en elk probleem behoeft z'n eigen onderzoek en oplossing.
Als Nagios ook nog een beheerders tool gaat worden (ala Webmin), dan schiet Nagios z'n doel voorbij: "Monitoring", niet administering.
Daarkomt bij dat je b.v. voor een Linux server vaak genoeg hebt aan b.v. SSH toegang. Maar sommige problemen behoeven hele andere toegang die nagios je niet kan bieden.
En verder wat ik lees is dat het veel voor servers is, kan je echter ook clients toevoegen zodat je die ook kunt beheren? en Monitoren...
Wat hierboven ook al gezegd wordt, als je je best doet kan je alles monitoren.
Ik heb Nagios draaien op lokatie X, op diezelfde lokatie worden door Nagios een paar servers en clients (windows Xp/2K/Linux) gechecked met uiteenlopende diensten die ook worden gechecked (zoals database servers, file servers, en andere services) alsmede een aantal geautomatiseerde backups en andere bestanden.
Dezelfde Nagios checked ook een webserver + ftp + streaming server die op lokatie Y (ergens anders op de wereld dus) draait. En op lokatie Z wordt wederom een database server + applicatie server gechecked. Gewoon via internet.
Sterker nog (en dat staat volgens mij al eerder in dit topic), ik werk bij een lokale omroep (lokatie X) Nagios doet in combinatie met wat maatwerk ook de stilte detectie op zender. Als het stil word, krijg ik een SMS op m'n telefoon.
Ik ben nog bezig om de koffie automaat ook aan nagios te hangen. Maar de prio daarvan ligt nog wat laag.
Alles kan stuk.