[monitor] Wie kan mij helpen?

Pagina: 1
Acties:
  • 578 views

• R0K13
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-12-2025
Hoi,

Ik ben opzoek naar een nieuwe monitor die geschikt is voor games maar ook voor films, fotobewerking en videobewerking. Nu heb ik een drietal monitors gevonden die alle voor een deel aan mijn eisen voldoen:

BenQ V2400W

Voordelen:
- Ziet er geweldig uit
- Snelle responsie tijd, dus geschikt voor games
- Mat scherm

Nadelen:
- Niet in hoogte verstelbaar
- Geen pivot mode

Dell UltraSharp 2709W

Voordelen:
- Professionele uitstraling
- Veel aansluit mogelijkheden
- 5.1 Audio output (bij HDMI voor externe luidsprekers)
- Pivot mode
- 27 inch!
- In hoogte verstelbaar
- Mat scherm

Nadelen:
- Prijs
- Responsie tijd van maar 6 ms (Grey/Grey) en dus volgens mij niet echt geschikt voor games en films

HP w2228h

Voordelen:
- In hoogte verstelbaar
- Lage responsie tijd
- Pivot mode

Nadelen:
- Glanzend scherm

Het probleem dat ik heb met een glanzend scherm is dat het beeld niet waarheidsgetrouw wordt weergegeven. Het ziet er allemaal veel kleurrijker (contrastrijker) uit dan het in werkelijkheid is wat me een nadeel lijkt bij fotobewerking.

De pivot mode is handig bij fotobewerking van portretten en bij het typen van verslagen in bij word.
Deze mode is voor mij geen must-have maar wel een handige toevoeging.

Verder moet het scherm ook snel genoeg zijn voor games en films. Geen ghosting en geen irritante input lags.

Ik vind het ook belangrijk dat het scherm in hoogte verstelbaar is. Ik werkte nu met een blok hout eronder maar dat ziet niet uit.

Dit zijn 3 monitors die in de buurt komen van mijn wensen. De Dell voldoet nog het meeste alleen vrees ik de responsie tijd van 6ms. Dit lijkt me een probleem voor games en films want het is grey-to-grey dus de werkelijke (aan-uit) ligt nog hoger.
Mocht iemand nog andere beeldschermen kennen dan hoor ik dat graag. Ik ben opzoek naar eentje met de specificaties van de dell maar dan wel geschikt voor games en films. Of eentje zoals de benq die wel in hoogte verstelbaar is. :9

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eens naar de tips die hier staan: **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Belangrijker dan het merk is het paneel dat gebruikt wordt. Dat bepaalt de kwaliteit van de monitor namelijk. Als je daarmee begint sluit je waarschijnlijk een groot deel uit, of je komt er juist achter dat iedere monitor wel voldoet.

• R0K13
Terw_Dan schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 12:48:
Kijk eens naar de tips die hier staan: **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Belangrijker dan het merk is het paneel dat gebruikt wordt. Dat bepaalt de kwaliteit van de monitor namelijk. Als je daarmee begint sluit je waarschijnlijk een groot deel uit, of je komt er juist achter dat iedere monitor wel voldoet.
Zoals je wellicht gelezen hebt in mijn post hecht ik geen enkele waarde aan het merk. Anders had ik wel drie monitoren gekozen van hetzelfde merk of mijn voorkeur voor dell uitgesproken omdat het een dell is. Ik heb juist de voordelen en nadelen per monitor op een rijtje gezet die niets met merk te maken hebben. Gezien mijn voor het nadelen zie je waarschijnlijk wel dat het een TN paneel moet worden vanwege de snelheid. Maar mijn vraag is dan ook is 6 ms echt zo slecht? Zijn er nog andere beeldschermen die ik nog over het hoofd zie en dit wel kunnen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

R0K13 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 12:53:
[...]

Zoals je wellicht gelezen hebt in mijn post hecht ik geen enkele waarde aan het merk. Anders had ik wel drie monitoren gekozen van hetzelfde merk of mijn voorkeur voor dell uitgesproken omdat het een dell is. Ik heb juist de voordelen en nadelen per monitor op een rijtje gezet die niets met merk of paneel soort te maken hebben. Gezien mijn voor het nadelen zie je waarschijnlijk wel dat het een TN paneel moet worden vanwege de snelheid. Maar mijn vraag is dan ook is 6 ms echt zo slecht? Zijn er nog andere beeldschermen die ik nog over het hoofd zie en dit wel kunnen.
Maar je wil geen glanzend scherm omdat je juist kleurechte kleuren wilt hebben, maar kiest wel voor een TNpaneel. Dat snap ik eerlijk gezegd niet echt. Juist als je dat belangrijk vind ga je TN uit de weg en ga je voor een PVA, MPVA of SIPS paneel. Kost wat meer, maar de kwaliteit is het imho best waard (ik wil er ook 1 of 2 monitoren bij hebben, zit nu op 2 SIPS panelen en zou echt geen TNpanelen ernaast willen hebben, ook al zijn ze redelijk goedkoop).

• R0K13
Ja maar er is echt een wereld van verschil tussen een glanzend en een mat scherm terwijl dat niet echt is tussen verschillende panelen. Als ik bij bijvoorbeeld mediamarkt dat scherm van apple bekijk en vergelijk met een Samsung T220, twee verschillende panelen dan zie ik niet echt grote verschillen (behalve in prijs dan :)). Maar tussen de HP (glanzend) en bijvoorbeeld deze samsung T220 duidelijk wel. Glanzende schermen hebben verder nog een aantal andere nadelen.

Misschien dat ik met kleur echtheid meer de irritantie van de reflecties bedoel wat mij hinderd bij fotobewerking. Ik doe het niet op zo'n dusdanig professioneel niveau dat ik het verschil merk tussen verschillende panelen. Ik moet wel toegeven dat ik nog nooit op een ander scherm dan een TN paneel heb gewerkt.

Ik basseer mijn keuze dus op de voor en nadelen die ik hierboven genoemd heb. De benQ is eigenlijk ideaal alleen helaas niet in hoogte verstelbaar. En dat vind ik toch wel een belangrijk nadeel. Bij de dell ben ik dus bang dat de responsie tijd problemen geeft bij games en films. Correct me if i am wrong :)

[ Voor 40% gewijzigd door R0K13 op 18-07-2008 13:20 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat jij vindt dat het verschil glanzend-mat vele malen groter is dan tussen panelen is je goed recht, veel anderen denken daar anders over.

Maar dat onderstreept des te meer dat een monitor kopen een erg subjectieve, persoonlijke zaak is. Een topic als dit heeft gewoonweg geen zin. Ga gewoon naar een winkel die meerdere draaiend heeft en oordeel dan zelf - en ja dat kan tijd/reizen kosten, maar goed, het is dan ook een grote aankoop waar je meerdere jaren aan vast zit.

"welke ... moet ik kopen?"-topics zijn op GoT dus niet de bedoeling. Deze gaat dan ook dicht.

Edit:
En het is niet voor het eerst dat we je dat moeten vertellen :(
[Monitor] Welke is de beste voor mijn situatie?

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 18-07-2008 22:03 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.