[Monitor] Welke is de beste voor mijn situatie?

Pagina: 1
Acties:
  • 462 views

• R0K13
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-12-2025
Hoi,

Mijn monitor is net stuk gegaan en ik ben nu opzoek naar een nieuwe. Ik gebruik hem vooral om films op te kijken, spellen te spelen, photoshop en videobewerking (after effects). Ik ben laatst een bijna perfect scherm tegengekomen namelijk de DELL ULTRASHARP 2408WFP. Deze voldoet aan al mijn wensen op één na en dat is namelijk de responsietijd. 6ms lijkt me gewoon te traag voor games en videobewerking. Andere modellen waar ik nu naar het kijken ben zijn:

Samsung SyncMaster 2253LW
HP w2207(h)

Beide 22inch modellen. Bij Samsung mis ik eigenlijk de de flexibiliteit van de standaard. De Dell maar ook de HP kun je op allerlei manieren verstellen, zelfs verticaal, en dat kan de samsung niet. Verticaal lijkt me handig bij het photoshoppen van verticaal genomen foto's maar ook bij het maken van verslagen in word. Verder mis ik een USB hub in de monitor van samsung die voor mij goed van pas komt omdat ik alleen USB poorten aan de achterzijde van de PC heb en daar kom ik niet echt goed bij.

De HP heeft wel een instelbare standaard en ook een USB hub maar heeft weer een responsietijd van maar 5ms. Lijkt me wat aan de trage kant voor games/films? Verder heb ik gelezen dat de kijkhoek (160graden) nogal weinig is. Ik zit soms met drie mensen achter een scherm bijvoorbeeld bij het beoordelen van een foto of video en dan wil ik niet dat ze een vertekend beeld krijgen.

Ook zit ik nog te twijfelen of ik een glanzend scherm moet nemen of niet. Enerzijds geeft een glanzend scherm mooiere (vollere) kleuren perfect voor bekijken van films en gaming maar het geeft ook een onrealistisch beeld. Mijn bewerkte foto's zien er natuurlijk op zo'n scherm beter uit dan in het echt. Stel dat ik op zo'n scherm de kleuren mooi vindt en dan print ik het uit of bekijk ik het ergens anders en dan zien ze er dof uit. De reflecties door TL buizen boeien mij wat minder aangezien ik geen direct licht heb dat op het scherm kan vallen.

Kan iemand mij adviseren welke monitor ik het beste kan nemen in mijn geval. Dit zijn beide neem ik aan TN-panelen. Of moet ik voor MVA panelen gaan maar zijn deze ook geschikt voor gaming?

Eigenlijk ben ik opzoek naar het dell scherm maar dan met een lagere responsietijd. Mij werd in de ene winkel verteld dat je wel degelijk het verschil merkt tussen 2ms en 5ms en in een andere winkel vertelde ze juist dat je het niet ziet??

Als iemand nog een ander scherm weet hoor ik het graag. Het scherm moet wel HDCP ondersteunen.

alvast bedankt!

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-05 18:19

Krizzie

Progressive Music \o/

Ik heb zelf het oudere broertje van de DELL 2408 (de 2407) en die heeft 16ms als ik me niet vergis, ghosting is hier niet op te zien, ik had hiervoor een Benq met 8ms en ook daar was het niet op te zien.

Als je wilt gaan photoshoppen/videobewerken dan moet je zeker voor een MVA/PVA (hoe het ook heet :P ) gaan want deze kunnen veel meer/beter de kleuren laten zien dan een TN paneel wat dan weer een hele snelle response heeft.

Als ik jouw was zou ik zeker voor de DELL gaan 1. 24" brengt 1920x1200 waar een 22" op 1650x1080 blijft steken. 2. Het paneel heeft een betere kleurweergave dan de snellere TN schermen. :)

Geluidswolk

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Sowieso is al die response tijd gewoon marketing rotzooi. Als je kijkt naar de onafhankelijke tests van verschillende HW websites zul je altijd zien dat de waardes sterk overdreven worden of dat je de gray-2-gray waardes te zijn krijgt i.p.v. wit-zwart-wit etc.

Ik zou als je budget het toelaat gewoon voor de Dell gaan. Imo superieur qua beeldscherm (ja, ik heb ze naast elkaar kunnen aanschouwen) en hij ziet er (in mijn mening nog steeds) veel beter uit dan de soortgelijke schermen van andere fabrikanten.

• R0K13
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-12-2025
Het probleem is dat de dell ook adverteerd met gray-to-gray van 6ms dus in de praktijd wit-zwart-wit is deze nog langzamer? Ik wil geen last hebben van effecten zoals ghosting. Ik heb dit ooit bij iemand gezien en het lijkt me verschrikkelijk om er mee te gamen of videobewerking mee te doen. Ook lees ik o.a op dit forum over input lagging probleem van de dell. Is dat niet irritant dat je je muis beweegt en ff later zie je ook de cursor bewegen. Of overdrijf ik het nu?

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 20:15
R0K13 schreef op maandag 05 mei 2008 @ 12:10:
Het probleem is dat de dell ook adverteerd met gray-to-gray van 6ms dus in de praktijd wit-zwart-wit is deze nog langzamer? Ik wil geen last hebben van effecten zoals ghosting. Ik heb dit ooit bij iemand gezien en het lijkt me verschrikkelijk om er mee te gamen of videobewerking mee te doen. Ook lees ik o.a op dit forum over input lagging probleem van de dell. Is dat niet irritant dat je je muis beweegt en ff later zie je ook de cursor bewegen. Of overdrijf ik het nu?
Nou, als ik goed begrepen heb, ligt die input lag rond de 60ms, dit zie je niet, maar je kan het 'voelen'. voor je gevoel gebeurt alles een fractie trager. Gamers willen dit het liefst zo min mogelijk, vanwege de snelle reacties die soms nodig zijn. Voor Photoshopping e.d. is dit best te doen, maar als je, zoals je al aangeeft, wel eens een spel speelt, kan dit voor irritaties zorgen :9

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

"Welke ... moet ik kopen?"-topics zijn op GoT niet de bedoeling. Zo te lezen loop je er tegenaan dat verschillende winkels verschillende adviezen geven - kijk dan gewoon bij goede, onafhankelijke reviews. Hetzelfde geldt voor verschillende specs mbt response rate.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.