Tijfel tussen Server / Router

Pagina: 1
Acties:

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-01 08:07
Ik heb momenteel een ALL-IN huurprijs, dus qua stroomverbruik boeit het allemaal niet zoveel :). Over een tijdje betreed ik ons eigen huis en dan wordt stroomverbruik toch wel belangrijk vind ik. Dus ik twijfel een beetje over wat ik ga doen.

Straks komt de internetverbinding netjes binnen in de meterkast. Vervolgens zijn er twee scenario's mogelijk.

1) Ik kan ervoor kiezen om daar een kleine compacte kast neer te zetten met een linux variant erop (Ubuntu wordt het denk ik) en alles remote onderhouden. Ik wil er een 250 gb schijfje inplaatsen, meer ook niet. Voordeel is dat het echt een computer is. FTP/Apache/mysql/php/etc. en af en toe een torrentje downloaden moet met Ubuntu server ook geen probleem zijn dunkt me.

2) Ik pak een standaard routertje en plaats ernaast een externe harde schijf die via het netwerk benaderbaar is. Ik heb deze externe harde schijf enkel als backup en als muziek storage. Ik heb namelijk een oude xbox 1 als media center en deze haalt de muziek van de 'server'.

Dus wat kan ik het beste gaan doen? Toch kiezen voor een ("groen") servertje dat dag en nacht draait of een routertje pakken en op de momenten dat ik muziek wil draaien vanaf de xbox de externe harde schijf (die ook in de meterkast komt te staan) aanzetten?

En wat zou het verschil in stroomverbruik zijn?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-01 17:08

BHQ

Hrm, tegenwoordig kan je met een AMD's 4x50 processortje, moederbordje en een efficïente voeding een servertje bouwen dat qua stroomverbruik idle ergens tussen de 40 ~ 60 watt zal liggen. Qua throughput (zowel je LAN speed als routeringsnelheid) zal het een stuk beter zijn, en je kan idd. het nodige aanklieren op de machine (virtuele machines zullen ook lekker vlot draaien).

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-01 13:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je zou kunnen kijken naar een linksys nslu-2 en hier een nieuwe firmware op zetten (wiki met meer info). Daarmee kun je ook een webserver (zelfs met database en php) draaien, torrentjes downloaden en inzetten als fileserver. In plaats van 1 computer heb je dan dus een router en dit apparaatje.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Wat is je budget?
Een beetje groen servertje hoeft niet eens zo duur te zijn, een zuinige singlecore processor volstaat prima voor wat je wil doen.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-01 08:07
MuisM4t schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 12:04:
Wat is je budget?
Een beetje groen servertje hoeft niet eens zo duur te zijn, een zuinige singlecore processor volstaat prima voor wat je wil doen.
Eurootje of drie/vierhonder is geen probleem.

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:06
smeerbartje schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 12:12:
[...]

Eurootje of drie/vierhonder is geen probleem.
Misschien dat dit topic helpt: Nieuwe Zuinige Server (discussie)

• Rubu
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-01 17:53
Dit topic over de intel Atom is misschien ook wel interessant: [Car PC] D945GCLF met Atom
verbruik met een 5400rpm schijf stressed 41watt. idle 35-38.

ps: 1 watt voor een jaar lang 24/7 is geloof ik iets van 2 euro. dus dit zou dan iets van 80 euro per jaar aan stroom kosten.

[ Voor 26% gewijzigd door Rubu op 18-07-2008 12:52 ]

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Kijk ook eens naar het DIY NAS topic. http://gathering.tweakers...sages/1275851///diy%2Cnas
Pagina: 1