AE86 schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 09:18:
Verleemen, ik snap je probleem niet echt.
1. Download de Ubuntu ISO.
2. Download
Unetbootin
3. Start Unetbootin
4. Selecteer Diskimage - ISO
5. Blader naar je Ubuntu ISO
6. Selecteer het juiste USB stick
7. Klik op OK
Voila, Ubuntu op je USB stick. Dan booten vanaf USB stick (esc indrukken tijdens asus scherm op de EEE PC)
Eerst maar het goede nieuws: Ik heb mn moeder je post gemaild, Ze heeft t gedownload en het werk!
De computer boot, en gaat direct naar de ubuntu install.
Maar we zijn er nog niet.
Ik kreeg net een telefoontje van dr vriend, die t aan t installeren is, en nadat de install de kernel heeft geladen en de taal en t toetsenbord herkent is, geeft de computer t bericht dat er niet van de cd rom kan worden geladen. Volgens mij is dat omdart de install op de usbstick er vanuitgaat dat het om een cd install gaat en nu dus automatisch van de cd verder probeert te gaan. En zoals we weten is er geen cd. Er staan wat onbegrijpelijke opties op waar ik ook niks mee kan, maar eentje is een shell te openenen.
Volgens de vriend van mn moeder zijn er in die shell in ieder geval geen icoontjes te vinden met install of setup waar hij op kan klikken zoals we dat van windows kennen. Mijn theorie is dat t hier om een soort command promt gaat en dat je dus zoiets als dir of zo in moet tikken en dan naar een setup moet zoekken. maar ja dit is linux en geen dos, dus Dir werkt niet.. Wat ik van linux ook weet is dat je drives moet mounten, tenminsste zo was dat nog 3 jaar geleden met mn laaste linux poging (mandriva) Maar hoe dat precies gaat weet ik niet. Als je de optie help in tikt krijg je allemaal vreemde comandootjes te zien, die alles behalve duidelijk maken wat ze moeten doen.
natuurlijk leg ik dat niet in die woorden uit aan mn moeder, dat zou ze nooit begrijpen. Die weet niet eens wat een browser is, bij haar heet dat gewoon internet.
(dat hoort ze ook niet te hoeven weten, net zoals je je monitor geen liquid christal display noemt of dat je spa mert prik geen h20 met co2 noemt, ja ok wij tweakers weten dat soort dingen natuurlijk weer wel, maar daarom zijn we ook tweakers)
maar goed, we zijn dus in de shell,Misschien dat we iets over t hoofd zien en is dr een simpel commandootje waardoor die install nu verder start?
De iso die we gebruikten is de ubuntu studio versie, waarvan we gelezen hebben dat die verder precies t zelfde is als de ubuntu family, maar dan met extra audio software. Ik ben maar alvast begonnen met de normale ubuntu family cd iso, voor t geval dat die beter werkt. Maar ik vraag toch maar even. dat downloaden duurt hier namelijk zon 7 uur.
De buurman, die t dak aan t repareren was is zich dr nu ook al mee aan t bemoeien. Op zich heeft deie buurman wel verstand van computers, hij heeft zelf een mac en die werkt ook met een vorm van unix zegt ie. en hij heeft het draadloos netwerk voor de woonboerderij opgezet. Maar hij komt er verder ook niet uit.
ik wou dat ik dr bij was. is net een buurtsoap. Ik zie t al helemaal voor me, iedereen aan t bier samen proberen die computer aan de gang te krijgen. Dan hadden we weer een leuk filmpjegehad voor mn youtube. limburgers zijn nogal gezellige mensen, wie weet komt straks meneer pastoor nog op de koffie en fikst ie de hele zooi.:)
Al met al ben ik al harstikke blij dat de computer van de stick boot. Dat is dus 4 jaar werk geweest.
voor dat alleen al krijg je van mij een biertje.
Hier heb je een filmpje waar mn moeder een liedje oefent met een laptop
Met een beetje geluk oefent ze in t vervolg met een eeepc met ubuntu. ( die zijn een stuk makkelijker vast te houden.
En hier t resultaat
De rest is mn familie, die hebben allemaal een computer en bellen me af en toe om te vragen hoe ze die 3d desktop op hun pc moetten zetten. eentje daarvan is een neef van me die een bedrijf leidt dat zonnepanelen maakt dus ze zijn niet echt dom of zo. We kletsen regelmatig met elkaar via msn, en dat hebben ze allemaal zelf aan de gang gekregen. Gerepeteert met win XP en wordpad. Tekstjes voor de familie uitgeprint op een HP photsmart. ( door mn moeder met een beetje hulp van mijn kanrt. Welkom in de digitale revolutie.
Oh i'm evil!
Mocht iemand gaan roeppen dat niemand geinterreseert is in mn filmpjes:
Elk filmpje dat ik op tweakers heb vermeld krijgt gemiddeld 40 vieuwes per dag waarvan ik 3 kwart terug kan tracen naar tweakers. De trendtac en eeepc filmpjes hebben al meer dan 2000 vieuws gehad. maar ik beloof dat de meeste filmpjes wat meer technisch van aard zullen zijn...
[
Voor 34% gewijzigd door
verleemen op 23-08-2008 16:45
]