advies gevraagd over gekozen mobo/cpu/mem

Pagina: 1
Acties:
  • 286 views

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-05 10:36
Helaas mis ik in dit subforum een topic zoals in het fotografieforum:
Help, ik wil een dSLR.

In dit topic kun je onder andere om een goedkeuring vragen van een gekozen camera.

Ik zou namelijk hetzelfde willen omtrent mijn keuze van een moederbord/processor/geheugen combinatie, namelijk goedkeuring van medetweakers, en eventuele opmerkingen en aanpassingen.

Doel:
Een prijs/prestatie technisch goed systeem, waarbij het budget niet hoger is dan €150 a €200. Omdat mijn oude S939 moederbord de geest heeft gegeven, zoek ik een nieuwe basis, waarbij ik oude componenten hergebruik. Het volgende heb ik nog:
  • 120 GB Maxtor HD (IDE)
  • ATI X1600 Pro
  • Zalman AlCu 7000
  • Antec Aria m-ATX case
  • NEC DVD-rewriter (IDE)
  • Vista Business (wordt waarschijnlijk weer vervangen door XP Prof. SP3)
  • Ubuntu (dualboot)
Te gebruiken applicaties:
  • Huis, tuin en keuken apps: Office, internet, DVD branden, MP3 rippen
  • Veel foto-bewerking: RAW files via Canon DPP naar CS2
  • Ontwikkeling: Visual Studio, Oracle Forms, Java e.d.
  • Af en toe gamen: CoD, NFS underground e.d.
  • Mijn systeem draait erg schoon. Op AVG 7.5 na geen automatische updatemanager’s e.d.
Gekozen componenten:
  • Gigabyte GA33M-S2L
  • Intel E2200 of Intel E7200
  • Team Elite DDR2 800 MHz PC-6400 CAS 5
Vragen over de gekozen componenten:
  • ik heb goedkoop 800 Mhz geheugen gekozen. Is dit de bottleneck?
  • Ga ik verschil merken in gebruik tussen de E2200 en de E7200? Is die laatste zijn meerprijs van €40 waard?
  • Als ik mijn HD met Vista aansluit op het nieuwe mobo, start Vista dan op??? Dit ivm mail die ik uitteraard niet recentelijk heb gebackupped.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:17
"ik heb goedkoop 800 Mhz geheugen gekozen. Is dit de bottleneck?"
Het hoeft totaal geen bottleneck te zijn :) Het draait sowieso in alle omstandigheden op die 800 mhz, of het overklokt is een tweede ;)

"Ga ik verschil merken in gebruik tussen de E2200 en de E7200? Is die laatste zijn meerprijs van €40 waard?"

Bij gewoon surfen en office werk ga je het niet merken. Bij bijvoorbeeld videobewerking e.d zorgen de hoge kloksnelheid en de 3 mb cache wel voor een boost. De E7200 klokt als een tierelier (als je een goede batch hebt (M0)).

Dus mocht je niet gaan overclocken maar op stock goede snelheden willen halen, gewoon voor die E7200 gaan, ben je ook nog aardig voorbereid op de toekomst.

Als je gewoon een gemiddelde gebruiker bent en het allemaal wel best vind is die E2200 ook mooi. Beide cpu's clocken goed over dus mocht je het niet snel genoeg vinden is er altijd een uitweg. Zoek gewoon benchmarks op tussen deze processoren (tip: Tomshardware) :)

één is geen, twee is één

Verwijderd

* ik heb goedkoop 800 Mhz geheugen gekozen. Is dit de bottleneck?
* Ga ik verschil merken in gebruik tussen de E2200 en de E7200? Is die laatste zijn meerprijs van €40 waard?
* Als ik mijn HD met Vista aansluit op het nieuwe mobo, start Vista dan op??? Dit ivm mail die ik uitteraard niet recentelijk heb gebackupped.
Nee, dit is niet de bottlenek, gezien het in dual channel draait.
Ja, de E7200 is een stuk sneller. Ik vind dat het waard. Of jij dat vind, zul je zelf moeten googlen hoe snel de E7200 is en of jij dat het waard vind.
Nee, die start dan niet op. Wat je wel kan doen is een hd er bij kopen, daar vista op installeren. De ouwe HD er in stoppen en die kan je dan wel benaderen. Dat is de meest veilige manier. Windows zelf zal van die HD niet meer werken. Je zou nog een herstel kunnen proberen.

Verder zijn dit soort topics eigenlijk niet toe gestaan:
HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen?

@grizzlybeer hier onder:
Wat is dat nu weer voor onzin. 5 euro betalen voor alleen een naam. Terwijl je bij team ook gewoon goeie garantie krijgt?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2008 16:14 ]

Verwijderd

Neem nou asjeblieft voor die 5 euro meer gewoon Kingston...

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:39

bord4kop

maximaal 100KB!

107mb schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 15:45:

<knip>

Vragen over de gekozen componenten:
  • <knip>
  • Als ik mijn HD met Vista aansluit op het nieuwe mobo, start Vista dan op??? Dit ivm mail die ik uitteraard niet recentelijk heb gebackupped.
Nee, ga er maar vanuit van niet.

Dus je mail (en alle ander belangrijke docu e.d.) eerst backuppen!

[ Voor 8% gewijzigd door bord4kop op 16-07-2008 16:14 ]

| Security Management |

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 16:11:
@grizzlybeer hier onder:
Wat is dat nu weer voor onzin. 5 euro betalen voor alleen een naam. Terwijl je bij team ook gewoon goeie garantie krijgt?
Da's toch een budgetmerk (tenminste volgens de TS)? Leuk dat je garantie krijgt maar nog leuker als het gewoon gelijk werkt toch?

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:17
bord4kop schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 16:13:
[...]

Dus je mail (en alle ander belangrijke docu e.d.) eerst backuppen!
Zal niet gaan, de TS' mobo heeft de marmeren trap beklommen ;)

@grizzleybeer

Persoonlijk zou ik ook Kingston (Valueram) nemen. Werkt perfect, heb er zelf ergens hier een latje van 1gb 667 mhz geheugen dat zonder al te veel problemen op 850 mhz wilde lopen! (geen voltage verhogingen!)

Ik ken Team Elite zelf niet maar weet dat Kingston erg betrouwbaar en goed geheugen is (zover ik het heb mogen ervaren)

[ Voor 40% gewijzigd door Wackoz op 16-07-2008 17:07 ]

één is geen, twee is één

Verwijderd

Wat een onzin van jullie bijde. Ik heb bijde latjes getest. Kingston valueram pc6400 en die teams en die teams haalden 1000mhz(konden nog wel verder denk ik, maar ik vond 500fsb wel goed) en die van mij hielden op bij 900mhz. Bijde op 2.2 volt. Verder is TEAM helemaal geen budget merk en is net als kingston gewoon een A merk. Alleen omdat jij het niet kent, hoeft het nog geen budget merk te zijn en alleen omdat jij het veel ziet hoeft het ook nog geen super merk te zijn.

En laten we niet beginnen over kingston en werken. 8)7(HyperX + asus was een no go)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2008 17:49 ]

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-05 10:36
al mijn belangrijke data staat op een NAS in RAID 0, behalve mijn mail.... Daar moet ik nog een soort schedule van maken....

Dit geheugen is mij door Salland aangeraden, omdat Kingston Valueram heel erg slecht leverbaar is op dit moment.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ

Dit is Gathering of Tweakers. Een Tweaker achten wij in staat zichzelf goed in te lezen en dan zelf een keuze te maken. Bovendien is het hier een community, geen helpdesk. Topics horen niet alleen maar voor de topicstarter relevant te zijn. Daarom zijn boodschappenlijstjeskeuringen als deze ongewenst.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.