In mijn zoek en spec.tijd miste ik vaak verslagjes van HTPC bouwers in dit en het vorige topic. Nu ik helemaal klaar ben zal ik het zelf wel doen. Paar weken terug heb ik dan eindelijk mijn complete HTPC bij elkaar gesprokkeld.
De Specs:
• AMD Phenom X4 9550
• GigaByte GA-MA78GM-S2H
• Corsair TWIN2X4096-6400C4DHX 4096 MB, PC6400
• Be Quiet! Dark Power Pro 450 Watt , 20+24 Pins, 80 Plus
• Scythe Shuriken
• Samsung SpinPoint F1 1 TB, 7200 Rpm, 32 MB, S-ATA II/300
• 2x Digital Everywhere DVB-C FloppyDTV Light
• 2x Digital Everywhere CAM AlphaCrypt DVB-C
• Logitech diNovo Mini
Al dit moois moet in een mooie kast, dat is de OrigenAE S14V Zilver geworden.
Doel van het systeem: Mediaportal + Downloadbak + Homeautomation + toekomst voorbereid
De kast
Het is niet zo dat ik dagelijks HTPCs bouw, maar dit is werkelijk een hele mooie kast. Het dikke ronde aluminium, de bijgeleverde handshoentjes en de algehele afwerking geven een gevoel van kwaliteit. De manier waarop de HD gemonteerd word, nl. geklemd in de drivebay met rubber schroeven zijn echt top. Slecht waren de twee ingebouwde 60mm exit fans achterin de kast. Slechts 1 van de 2 draaide überhaupt en als je de tweede tegenhield dan spinde hij zelf niet meer op. Zelf dus twee nieuwe 60 mm fans gekocht en die draaien prima.
Mobo + CPU +Mem + Koeler
Installatie zonder al te veel problemen. De Shuriken past prima in deze kast. Enige is dat je eigenlijk maar 2 van de 4 memory slots kunt gebruiken. De heatpipes steken zover uit dat je de eerste twee banks niet kunt gebruiken. No problem, de 4GB is genoeg

. Heb wel een los koelpasta setje gekocht. Bij de Shuriken zit een miniem zakje met wat pasta, maar geen fatsoenlijke manier om het aan te brengen. Losse setje had netjes spuitje + plastic mal en cridit card formaat stukje hard plastic om het wel goed aan te brengen. Manual van het Mobo is duidelijk. Kabels van de S14V zijn duidelijk, dus installatie was simpel.
FloppyDTV DVB-C
Eerste ervaring met digitale tv kaarten. Setup was simpel en voor de hand liggend. Bijgeleverde software is handig voor test, maar het gaat om Mediaportal. Die herkent de kaarten meteen en na de juiste channellist mee gegeven te hebben(te vinden op het
firedtv forum) was alles meteen kijkbaar via mediaportal.
Beeld is echt geweldig, HD haarscherp, EPG(prog. Guide) gaat met kabel automatisch. Wel maar max 3 dagen aan data. Dit is te verlengen door gebruik te maken van de xmltv plugin. Werkt ook prima. Zappen gaat vrij traag(2 sec). Ook zijn twee setjes floppydtv met alphacrypt cam niet heel goedkoop in vergelijk tot het complete systeem.
Software
OS is Vista x86 Business geworden(MSAA licentie vanuit studie). Na alles wat ik gelezen had ging ik voor Mediaportal vanwege het benodigde tweakgehalte.
Mediaportal: Op de dag van install kwam RC2 uit, hierin waren ook een aantal Vista problemen opgelost. Heb de afgelopen 6 jaar al met XBMC gewerkt, daarmee is de interface erg vertrouwd. Zelf project gotham III kan als skin gekozen worden in MP. Bijgeleverde remote van de S14V kan met IRTrans aan de gang gekregen worden. Deze combo geeft standaard dubbele input voor 1 klik. Oplossing staat in de IRTrans tab van MP config.
Codecs: Gewoon ffdshow met PowerDVD, zoals
hier beschreven. Alles draait als een zonnetje.
VMWare: De Phenom X4 is nogal overkill voor de HTPC. Punt is dat ik met deze ene bak meteen 2 andere wil vervangen. Dat is makkelijker in beheer en bovendien scheelt dat 2x ~150 Watt aan energie. VMWare Server 1.xx geïnstalleerd met daarop 2 x VM met TinyXP als OS(50Mb mem use). Hierdoor kan ik deze functies strikt gescheiden houden en heb ik minder meuk op mijn host OS.
Downloader: Op de download bak heb ik uTorrent, Newsleecher en een FTP Server draaien. uT en NL staat beide geconfigureerd dat ze een bepaalde dir scannen voor nieuw .nzb en .torrent bestanden. Drop ik die daarin worden ze automatisch gedownload, gepard en extracted. Mediaportal verwijst naar die map zodat ik ze meteen kan kijken als ze binnen zijn. Ook handig voor de GF die hoeft nu alleen nog maar te zoeken en de torrent of nzb op de juiste locatie op te slaan.
Homeautomation: Groot deel van mijn huis is voorzien van domotica, via het stroomnet(Xanura) en deels RF(KaKu+Visonic). Dat alles kan aangestuurd worden met HomeSeer software. Deze maakt verbinding met de interfaces (PMIX35 voor X10 en RFXCOM voor Visonic en KAKU) en biedt daarnaast een prachtige webinterface waarmee alles conditioneel(macro als-dit-doe-dat) of manueel aangestuurd kan worden. Resultaat is bv. Dat mediaportal meteen op pauze gaat zodra iemand op de deurbel drukt. Of zodra ik het alarm inschakel en het huis uit ben alle lichten uit zijn en de rolluiken naar beneden gaan. Naja de mogelijkheden zijn eindeloos.
diNovo Mini:
Ik, ok mijn GF ;-) wil geen groot toetsenbord in mijn huiskamer. De diNovo Mini is hiervoor ideaal. Voldoende snel om kort wat te downloaden, voor een URL, of een setting aan te passen, meer heb ik niet nodig. Ziet er stijlvol uit en gaat een maand mee op 1 oplading dus de adapter hoeft ook niet in het zicht te liggen. Twee standen, 1 voor muis en typen, 2de voor Mediacenter gebruik. Samen met uberOptions zijn ook alle functietoetsen te regelen naar eigen inzicht.
De problemen (en oplossingen):
• Temperatuur -> Undervolten
De idle (core)temp van de CPU is zo’n 44 graden das vrij fors vind ik, maar heb ik nog niet gecheckt. Load is rond de 60 graden. De kast heeft niet heel erg veel openingen voor fans, dus ik denk niet dat het veel lager gaat worden. Ik heb de 9950 gekocht omdat het te lang duurde eer de 9350e er was. Echter ik las
hier dat je de 9550 naar het verbruik(65Wat TDP) van een 9350 kon brengen, omdat het eigenlijk dezelfde processoren zijn. Raar is dat je de Phenom op de GA-MA78GM-S2H niet in het BIOS kunt undervolden, alleen overvolten. Software matig kan dat wel met AMD’s PowerNow. Temperatuur is idle zo'n 1 tot 2 graden omlaag gegaan, powerconsumptie heb ik nog niet kunnen checken. Ik weet niet wat normale temperaturen zijn voor deze proc/setup, mocht het teveel blijken te zijn wil ik kijken of er nog andere mogelijkheden zijn om de airflow te verbeteren.
• Vista Netwerk -> Registry tweaks
De download VM maakt via een netwerkshare aanspraak op de harde schijf van de host. Dat kan aardig oplopen en ik kreeg al vrij snel de evil “You might not have permission..” meldingen op de machines die toegang wilde krijgen tot Vista. Standaard blijkt Vista niet meer dan 10 SMB connecties toe te staan. Vanaf Vista SP1 kun je dit zelf weer aanpassen in je registry, dus met de volgende settings draait alles weer prima:
[HKEY_LOCAL_MACHINE \SYSTEM \CurrentControlSet \Services \Lanmanserver \Parameters]
MaxMpxCt = 128 (Default = 10 commands)
MaxWorkItems = 1024 (Default = 64)
Size = 3 (Default = 1)
• Groeneknop Mediaportal remote
De groene knop op de S14V remote werkt niet, maar met mptray4irtrans wel weer.
• Remote dubbele input - > Zie IRTrans tab
Zoal al genoemd, dubbele input.
Nog een paar plaatjes
[
Voor 8% gewijzigd door
l0rien op 08-08-2008 22:27
]