Mijn HTPC is klaar. Vrijdag alle onderdelen opgehaald bij Alternate (gelukkig alles op voorraad) dus ik kon gelijk aan de slag.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Asus P5E-VM HDMI | € 81,62 | € 81,62 |
1 | Chieftec HE-02B | € 123,74 | € 123,74 |
2 | Corsair CM2X2048-6400C5 2GB (1x 2GB) DDR2 | € 36,50 | € 73,- |
1 | Intel Core 2 Duo E8400 | € 129,- | € 129,- |
1 | Lite-On LH-2B1S, 2x | € 169,- | € 169,- |
1 | Logitech diNovo Edge | € 136,95 | € 136,95 |
1 | Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB | € 107,- | € 107,- |
1 | Scythe Ninja Mini | € 28,31 | € 28,31 |
Importeren | Totaal | € 848,62 |
Ik heb gekozen voor Intel. Ik heb totaal geen ervaring met AMD processoren. Niet dat dat het argument was om voor Intel te kiezen , maar ik heb gewoon veel goede dingen gelezen over dit moederbord met deze chipset.
Het in elkaar zetten van een eigen systeem was voor mij al weer even geleden. De laatste keer dat ik een PC in elkaar zette was het een Pentium 1 133 Mhz .. Maar desondanks is alles toch gelukt zonder al te veel grote problemen.
4 Dingen waar ik tegen aan liep :
1 : Ik kon met geen mogelijkheid het stekkertje vinden waar het LCD paneel op aangesloten moest worden. Ik bleek niet de enige want op het net waren nog meer vraagtekens. Later bleek dat ik er gewoon overheen had gekeken en was het erg simpel.
2 : Ik was bang dat de koeler NET niet in de kast zou passen , maar dit blijkt toch geen enkel probleem te zijn.
3 : Ik had wat problemen met Vista 64 Bit drivers van Asus , blijkbaar hadden ze een tijdje de verkeerde drivers online staan? Alle drivers die ik had gedownload voor Vista 64 Bit gaven een incompatible OS aan tijdens het installeren. Toen ik het later nogmaals opnieuw downloade werke alles wel goed. Weird.
4 : Na het in elkaar zetten van alle onderdelen kwam het moment Supreme.. een domper was het dan ook dat het systeem niet opstartte

... de fans draaide even en stopte weer. Toch het moederbord boekje er weer bij , en jawel hoor , de ATX stekker zat er niet in. Er stond ook netjes in de handleiding dat het systeem niet opstart als deze stekker er niet in zit.. (die had je vroegah niet

)
Er zijn nog een aantal puntjes die ik nog op moet lossen :
De 2 case fans die in de kast zitten hebben d.m.v een schakelaar een statisch toerental. Je hoort ze bijna niet als ze op de laagste stand staan. Dit is voldoende voor de opstelling waar hij nu staat , maar als de HTPC dalijk op zijn definitieve plek komt te staan is er rondom wat minder koeling en zou hij een tandje hoger moeten , maar de praktijk zal het leren. Eventueel kan ik deze nog vervangen door toerental geregelde fans die via het MB worden aangestuurd.
De processor FAN die met de koeling is meegeleverd maakt wel een hoop lawaai. Ik heb van alles geprobeerd om deze zachter te laten draaien (software / bios) maar niets helpt. Probeer ik nu het onmogelijke?
De temperatuur van de processor schommelt tussen de 40 en 60 graden. Ik maak me er niet echt heel veel zorgen om , volgens mij is dit niet echt super warm voor een stressed processor?
Het installeren van Vista ging prima. Het systeem performt ook prima onder vista. De series 1 + 2 van Planet Earth van BBC draaien als een zonnetje en haarscherp. Wat een brilliante serie is dat toch. Geen haperingen gezien.
Wel is het zo dat ik in MediaCentre geen Mkv bestanden kan afspelen (ik heb hier nog niet echt naar gekeken verder) maar MediaPortal werkt prima.
Omdat mijn andere PC ook een gigabit netwerk kaart heeft heb ik een Gigabit switch gekocht. Deze ondersteunt Jumbo Frames en na het opschroeven van de packet size aan beide kanten kon ik met een snelheid van rond 47 / 55 megabyte per seconde de HD van de HTPC vullen.
De volgende puntjes staan nog open bij mij :
• CPU processor FAN speed variable krijgen (tips?)
• Het systeem testen met een Linux variant van Mediacenter-alike software
• Microsoft MCE control aanschaffen (vergeten....)
• Dreambox-plugin testen (Dreambox = sat receiver welke ik nog niet aandurfde te vervangen)
[
Voor 5% gewijzigd door
om3ega op 28-07-2008 07:33
]