computers booten alleen met PSU shortcut

Pagina: 1
Acties:

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 22:59
Toestraks kwam er hier op mijn bijbaantje (helpdesk/systeembeheer) iemand binnen met een computer die niks meer deed nadat de stroom uitgevallen was.

Ik sluit dat ding aan en, inderdaad, hij doet helemaal niets. Eerst dachten we aan een kapotte PSU, echter de powerled op het moederbord brand wel gewoon. Toen vertelde een collega van me dat we nog 2 van dit soort machine's hadden die het niet meer deden, die kon ik wel voor reserve onderdelen gebruiken. Andere computers er dus ook bij gehaald, in eentje zat niet eens een cpu en psu, de andere was echter wel compleet. Ook bij deze, exact dezelfde problemen als bij de eerste computer. Hierna heb ik een cpu en psu uit computer 1 in computer 3 gezet, dit gaf ook exact hetzelfde resultaat.

Toen bedacht ik me om de voeding te testen met een paperclip, door de groene en een zwarte kabel te kortsluiten. Beide voedingen deden het gewoon. Hierna heb ik ook getest of de powerknop niet toevallig kapot is door op het moederbord de powerpins kort te sluiten, dit werkte gaf echter ook geen resultaat.

Hierna bedacht ik me nog één ding, ik sloot alles weer gewoon aan, maar sloot nu de PSU kort terwijl hij in het moederbord zit. En tada, in 1 keer windows in, en dat zelfs bij alle 3 de computers :X

Zou iemand enig idee hebben hoe dit kan? Ik bedacht me zelf al dat het iets met de moederborden kan zijn, maar het lijkt me toch vrij sterk dat bij 3 computers exact hetzelfde mis gaat :S

Het gaat overigens om het volgende Intel moederbord: D865GLC/D865PESO, tenminste, dat staat er op.

Edit: symptonen lijken overigens hier op

Edit2: Na wat betere inspectie lijken op alle bordjes ook wel wat capacitor bol te staan of te lekken.

Edit3: en nu doet ie het wel, en nu weer niet :')
Zo lang ik de stroom er niet af haal lijkt een van de computers het wel te doen. Zo snel ik de stroom er even afhaal doet hij niets. Behalve als ik even een minuutje ofzo wacht, dan doet ie het soms wel.

Ik snap er echt niks meer van :P

[ Voor 13% gewijzigd door Aapenootjes op 08-07-2008 14:23 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Als er elco's bol staan kun je op dit soort symptomen rekenen. Ik vrees dat tenzij je die zelf kunt vervangen die moederborden ten dode opgeschreven zijn.

Hier stond een dode link.

• Aapenootjes
Ah tja, dat vreesde ik al. Ik ga er hier niet aan beginnen om die elco's te vervangen, dat zijn die mobo's ook niet meer waard. Als het mijn eigen mobo's waren had ik het misschien wel gedaan als hobby projectje :)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
Die bolle condensatoren zijn een duidelijk teken dat het mainboard defect is/gaat. En defecte hardware moet je gewoon weggooien/vervangen, anders staat-ie volgende maand weer voor de deur.

• Aapenootjes
Ik heb de computers mee mogen nemen van de beheerder, toch weer mooi 3 P4's machientjes erbij. Ik wil ze dan ook eigenlijk gewoon proberen te repareren, ik ben immers een tweaker ;)

Nu wil ik beginnen met de elco's die bol staan. Dit zijn elco's van 820µF en 6,3v. Nu lijkt mij dat vervangende exemplaren dan ook minstens 6,3v moeten zijn, echter vraag ik me af of de capaciteit ook ietwat mag verschillen. Nouja, eventueel kan ik ook wel elco's vinden van 820µF en 6,3v :)

Verwijderd

Het is volgens mij andersom, voltage moet perfect gelijk zijn, capaciteit mag hoger zijn (niet lager). Maar wellicht wil een andere Tweaker dit voor mij nog eens bevestigen?

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:06
Zowel Voltage en Capaciteit mag groter zijn dan die er nu op zit, maar absoluut niet lager. Wat je ook wilt zijn low ESR condensatoren, met een lage inwendige weerstand dus. Die condensatoren zijn vaak dun en hoog ;)

Edit: uit de hangen en opstartproblemen troubleshooter,
Oplossing: condensatoren vervangen door exemplaren met dezelfde capaciteit (in Farad) en het liefst ook dezelfde spanning (in Volt), maar maximaal één stapje hoger qua capaciteit en spanning mag. Raadpleeg de supportafdeling van de mobofabrikant (email/telefoontje) of je elektroboer. Zie verder ook deze websites voor details, informatie en pics

[ Voor 49% gewijzigd door peeter123 op 10-07-2008 00:09 ]

28x 430Wp ZW Deye SUN-12K-SG04LP3-EU | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Capaciteit moet gelijk zijn, het voltage mag gerust wat hoger zijn.

• Aapenootjes
Dit soort dingen dus. Alleen vervelend dat conrad zoveel toeslag rekend.

Bij een winkel in de buurt heb ik wel deze gevonden. Dat scheelt me vrij veel geld, en volgens dit topic is 1000uf geen probleem. Denken jullie dat die 10v dan ook geen probleem vormt?

En anders ebay ik ze wel.

[ Voor 49% gewijzigd door Aapenootjes op 10-07-2008 12:41 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

zijn die low esr?
(volgens mij niet namelijk)
en conrad linkje werkt niet..
als je >20 euro besteld, en betaald per iDeal, is het verzenden gratis, en boven de 20 is dus die toeslag van 7 euro dr ook af.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
Terw_Dan schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 00:00:
Capaciteit moet gelijk zijn, het voltage mag gerust wat hoger zijn.
Dit lijkt me ook! Een hogere capaciteit kan hele andere dingen veroorzaken. De spanning die er op vermeld staat is een maximum, dat maakt dus niet uit zolang het maar niet lager is.

• Aapenootjes
Conrad en Ebay linkje even gefixt. Ik denk dat ik dan maar voor die van Ebay ga, conrad is me toch te prijzig. Ik houd hier wel bij hoe het gaat met de mobo's. Als iemand nog tips mbt het solderen heeft hoor ik het graag :p

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:06
Niet te warm stoken, dus de soldeerbout te lang erophouden. Daar kunnen PCB's en vooral hun koperen pads niet zo goed tegen ;) Maar dat wist je wss al als je een soldeerbout hebt.

28x 430Wp ZW Deye SUN-12K-SG04LP3-EU | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• Aapenootjes
Inderdaad, dat weet ik wel. Helaas heb ik niet zo'n hele dure soldeerbout, dus ik hoop maar dat het goed gaat. Maar goed, deze bordjes zijn het ook niet waard om een dure soldeerbout voor te kopen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:37
Ik soldeer zelf met een 50W soldeerbout van de Gamma die ik ooit op mijn verjaardag heb gekregen, wel met een scherpe kleine punt overigens. Heb tot nu toe nog maar 1 bord dood gehad van de 10 die ik er gerepareerd heb, maar die was al aangevreten door de zure rotzooi uit de condensatoren.

Soms kan je het wagen om een iets grotere elco te gebruiken ipv de waarde die erop zit, maar dit werkt niet in alle gevallen. Zelf heb ik op een MSI bord wel 3300uF condensators gebruikt boven het AGP slot waar deze oorspronkelijk 2700uF zijn. Je zou een bord kunnen proberen te repareren met 1000uF ipv de gevraagde 820uF, maar garantie dat het werkt heb je niet.

• Aapenootjes
Ach, zo veel duurder zijn die van ebay ook niet, dus dat worden ze gewoon. Zelf heb ik een 40w elcheapo soldeerboutje en dat gaat best prima zolang ik hem niet aan de verkeerde kant vast pak :X
Pagina: 1