Condensator vervangen: 820µF door 1000µF ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.389 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Ik heb een Intel 865PERL met één bolle en lekkende condensator, vlak naast de socket van de cpu en aangezien ik het risisico niet wil lopen van m'n cpu op te blazen wil ik hem vervangen.

Ik las dat de spanning iets hoger mocht zijn dan de originele condensator maar de µF beter niet.
Toch was er iemand die hier dit zij:
Phenos2 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 12:53:
2700uF vervangen door 3300uF kan prima maar hogere waardes niet.
De kapotte condensator is dus een 6.3V en 820µF, ik heb nog een mobo met condensators van 6.3V en 1000µF ... Doen of niet ?

edit: de nieuwe condensator is een 3 à 4 mm korter dan de originele ...

[ Voor 4% gewijzigd door Ward Vr op 23-06-2007 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:31

Onbekend

...

Ik denk niet dat dat kritisch is. Die elco is er alleen de voedingsspanning te stabiliseren.
Volgens mij zou die hogere waarde moeten kunnen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Zou geen enkel probleem mogen zijn.
Een grotere waarde is meestal zelfs beter, zeker als het om spanningsstabilisatie gaat.
Gewoon doen dus.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
guus.assmann schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 19:09:
Een grotere waarde is meestal zelfs beter, zeker als het om spanningsstabilisatie gaat.
Tot hoeveel kan ik dan gaan, heb er ook nog van 1500µF, 6.3V en wss zelfs nog met een hogere µF ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Niet te veel.
Als je een grotere condensator plaatst, krijg je een hoge aanloopstroom door de smalle spoortjes op het moederbord. Het is namelijk ontworpen op 820 µF, en met 1500 µF is dat bijna 2x zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Inderdaad, gewoon zo dicht mogelijk bij de originele waarde blijven.

Als het inderdaad gaat puur om het stabiliseren dan is groter vaak wel beter (hoewel je wel rekening moet houden met zaken zoals de aanloopstroom), echter kunnen wij zo niet bepalen of dat inderdaad hier wel het geval is.

De stelling 'groter is beter' gaat dus niet op. Gewoon zo dicht mogelijk bij het origineel blijven, maar ik zie geen problemen met 1000uF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125536

De tolerantie (afwijking van de opgegeven waarde) bij elco's is al gauw 15-20%, dus 820µF of 1000µF maakt dan echt niet zoveel uit. Als de spanning maar minimaal de waarde van de oorspronkelijke elco is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Condensator-mod = gelukt ! :9
Vcore is wel aan de lage kant: 1.340V ipv 1.4V, aangezien de condensator vlak naast de socket zit, kan dat er iets mee te maken hebben ? Ja zeker ?
(afgelezen in bios, zal morgen eens kijken wat et geeft onder 100% belasting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:02
Ward Vr schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 21:06:
Vcore is wel aan de lage kant: 1.340V ipv 1.4V, aangezien de condensator vlak naast de socket zit, kan dat er iets mee te maken hebben ? Ja zeker ?
Kan ook een meet afwijking zijn dat verschil. Is ook te verwaarlozen aangezien eigenlijk alle CPU's wel op 0.1V minder draaien ook.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Ward Vr schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 21:06:
De condensator zou geen invloed op de spanning moeten hebben.

In je startpost schrijf je over een bolle condensator. Dit is niet voor niets zo gekomen.
Heb je de oorzaak achterhaald? Kortom, was dat het enige defecte component?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-05 16:37

Gwannoes

Solderen moet je leren

Ook onbekend schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 21:15:
[...]

De condensator zou geen invloed op de spanning moeten hebben.

In je startpost schrijf je over een bolle condensator. Dit is niet voor niets zo gekomen. Heb je de oorzaak achterhaald? Kortom, was dat het enige defecte component?
Niet helemaal mee eens... Elco's (met name de goedkope types) gaan gewoon snel stuk, ook vanzelf. Dat is ook de reden dat wij op het werk nooit meer gewone elco's mogen gebruiken, maar enkel organische tantaal elco's of keramische condensators.

Een 1000uF i.p.v. 820uF lijkt me geen bezwaar, maar ga niet hoger. Schakelende voedingen vinden het vaak niet zo grappig als er een te grote capacteit als belasting aan hangt. Dan krijg je dat ze te laat, of helemaal niet opkomen.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Gwannoes schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 23:11:
[...]

Niet helemaal mee eens... Elco's (met name de goedkope types) gaan gewoon snel stuk, ook vanzelf. Dat is ook de reden dat wij op het werk nooit meer gewone elco's mogen gebruiken, maar enkel organische tantaal elco's of keramische condensators.
Dit is gewoon een rotte serie elco's. Fabriek A in Taiwan heeft de code voor het elektrolyt gejat van Fabriek B, maar daar is iets mis gegaan.

Het gevolg:
Project Florida - A motherboard is reborn :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Atlas schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 23:19:
Dit is gewoon een rotte serie elco's. Fabriek A in Taiwan heeft de code voor het elektrolyt gejat van Fabriek B, maar daar is iets mis gegaan.
Misschien moeten mensen maar eens stoppen met het eindeloos herhalen van dat verhaal. Inmiddels lijkt het wel alsof het electrolyt voor alle elco's wereldwijd uit 1 fabriek komt en ze allemaal in dezelfde periode gemaakt zijn.

Goedkope elco's gaan 4000-10.000 uur mee. Dat is 166 tot 416 dagen. Duurdere elco's (die minder op hun teentjes mogen lopen, en dus groter zijn) halen 25.000 uur. Reken maar na. Als je Soyo of Tomato moederbord na een half jaar raar begint te doen..

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Inderdaad, voor zo ver ik weet was dat altijd al een broodje aap...

Misschien iets om door te sturen naar Mythbusters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
In je startpost schrijf je over een bolle condensator. Dit is niet voor niets zo gekomen.
Heb je de oorzaak achterhaald?
Nee :/ heb het moederbord zo gekregen, ik vermoed dat het gebruikt geweest is met een slechte voeding...
Kortom, was dat het enige defecte component?
Jup, het was ook de enige condensator van dat merk en van 6.3V en 820µF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 186347

burne schreef op zondag 24 juni 2007 @ 12:25:
[...]

Misschien moeten mensen maar eens stoppen met het eindeloos herhalen van dat verhaal. Inmiddels lijkt het wel alsof het electrolyt voor alle elco's wereldwijd uit 1 fabriek komt en ze allemaal in dezelfde periode gemaakt zijn.

Goedkope elco's gaan 4000-10.000 uur mee. Dat is 166 tot 416 dagen. Duurdere elco's (die minder op hun teentjes mogen lopen, en dus groter zijn) halen 25.000 uur. Reken maar na. Als je Soyo of Tomato moederbord na een half jaar raar begint te doen..
Waar haal je die info? Wat ik zie is tss 1000 en 10 000 uur en dat zijn cijfers onder volle belasting (temperatuur en ripple). Onder normaal gebruik gaan de meeste caps makkelijk boven de 50k uur. En ik heb nog nooit een cap sneller dan 4000 uur zien falen, tenzij je hem zowat op de barbeque zwiert of in het stopcontact steekt.
Pagina: 1