Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

condensator vervangen van mobo

Pagina: 1
Acties:
  • 382 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10 12:31
Matched: condensator, vervangen
ik weet dat ik een condensator kan vervangen door een condensator met een hogere waarde alleen welke waarde dus farad of voltage 1 van 2 mag geloof ik k weet alleen niet meer welke.
kan iemand mij hierin bijstaan.
MVG Robert

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

dezejongeman schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 19:44:
ik weet dat ik een condensator kan vervangen door een condensator met een hogere waarde alleen welke waarde dus farad of voltage 1 van 2 mag geloof ik k weet alleen niet meer welke.
kan iemand mij hierin bijstaan.
MVG Robert
misschien een gekke vraag hoor, maar waarom zou je een condensator willen vervangen? Wat is het voordeel van een andere condensator?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Matched: condensator
Een condensator met dezelfde opslagcapaciteit hebben (farad), maar het voltage dat deze aankan mag hoger zijn.

@hierboven: deze willen nog wel eens stuk gaan, vooral bij oudere moederborden

🖥️ | 🚗

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

MadMarky schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 19:47:
Een condensator met dezelfde opslagcapaciteit hebben (farad), maar het voltage dat deze aankan mag hoger zijn.

ah ok .. het uitdrogen dr van ... toch? dat zie je ook wel eens bij versterkers, maar dan gaat het wel over versterkers van 10+ jaar ..

• dezejongeman
dat was dus bij mij het geval harstikke bedankt voor jullie info had namelijk nog een aantal oude borden liggen waar wel goeie condensatoren op zitten maar wat traag zijn.

• dezejongeman
MadMarky schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 19:47:

wat trouwens als de farad hoger is meer opslag dus
Modbreak:Niet 2x achter elkaar posten. Graag voortaan de edit-knop gebruiken als je iets wilt toevoegen

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 18-01-2007 22:11 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

hendrikjan schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 19:50:
[...]

ah ok .. het uitdrogen dr van ... toch? dat zie je ook wel eens bij versterkers, maar dan gaat het wel over versterkers van 10+ jaar ..
Lekken voornamelijk, soms klappen ze zelfs uit elkaar. In de periode 1999-2002 zijn er veel moederbordfabrikanten geweest die condensators van een slechte kwaliteit hebben gebruikt, welke na verloop van tijd bol gaan staan en/of lekken. Gevolg: dood moederbord.
dezejongeman schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 19:51:
[...]

wat trouwens als de farad hoger is meer opslag dus
Als je zwaardere condensatoren erop zet kun je je moederbord slopen, omdat deze een te grote lading vasthouden.

🖥️ | 🚗

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 09:40

JW1

Bij Jetway hebben ze mij pas geleden een paar condensatoren opgestuurd.
Geheel gratis! Zelfs geen verzendkosten! Deze condensatoren waren 10V terwijl de orginele 6,3V waren.
Probeer dat ook eens.

Je kan ook even kijken op Badcaps.com daar weten ze meer over de condensatoren en hebben ze ook setjes voor bepaalde borden. Anders kun je aangeven wat je nodig hebt.

Let behalve Voltage/Capaciteit ook op de diameter 8, 10 of 12,5 mm (bij mij zat er een bolle condensator tussen de PCI-sloten en dicht op elkaar dus dan kan de ruimte in het gedrang komen).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hendrikjan schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 19:50:
[...]

Het gaat hier niet alleen over uitdrogen. Er zijn tussen 1999 en 2004 heel wat condensatoren gebruikt in de computerindustrie (vooral moederborden, maar je komt ze ook in voedingen en videokaarten tegen) die gewoon fabricagedefecten hadden, bij normaal gebruik ontstond gas in de electrolyt, waardoor ze gingen lekken en soms zelfs explodeerden...

* dion_b heeft ooit een 25cm hoge fontein uit een condensator zien komen op een mobo op de testbank 8)7

Zie ook dit topic:
MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*

Oslik blyat! Oslik!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Geen matches
Dion_b: je vergat deze link: Project Florida - A motherboard is reborn :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:42
Geen matches
Een beetje hogere waarde kan niet altijd kwaad. Zelf heb ik nog anderhalf jaar een MSI K7TPro2A gehad met 3300uF elco's boven het AGP slot, terwijl 2700uF standaard is. Uiteindelijk stond elke mogelijke andere elco op dat bord ook bol, dus heb ik dat bord weggegooid, je kunt blijven solderen en op een waardeloos bord van 10-15 euro marktwaarde doe je dat niet.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De K7TPro2A was wel een notoir geval, vrijwel ieder bord van die reeks is binnen vrij korte tijd overleden. Maar dan nog kan het zijn dat de hogere capaciteit van de 3300uF gevallen de levensduur van de andere condensatoren verkort heeft.

Sowieso is het altijd een aanrader om alle condensatoren van een bepaald type te vervangen als je bezig bent, als er eentje opengebarst is, zullen er zeker meer volgen.

Oslik blyat! Oslik!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:42
Geen matches
Ik heb laatst alle elco's van een dood ECS L7S7A2 bord gesoldeerd en in een bak gedaan met reserve-elco's. Kijk je een maand later in je bakje met elco's, zitten er een paar bolle tussen... sommige elcoboeren maken elco's die zelfs onbelast naar de kloten gaan :X

Verwijderd

duz het belanrijkste is de µF waarde van een condensator of kun je een 6,3v niet vervangen door bijvoorbeeld een 15 of hoger volt versie?

Ik heb er namelijk 4 die bol staan met de spec's 1000µF 6,3 v

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Geen matches
Zoals ik in de derde post in dit topic al zei:
De opslagcapaciteit (in µF) moet hetzelfde blijven maar het maximumvoltage mag hoger zijn.

🖥️ | 🚗

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Geen matches
Die met hoger voltage (spanning eigenlijk) zijn vaak ook groter. Ze moeten nog wel passen (groter betekent vaak ook een grotere doorsnede van de draden) - let daar dus op...

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-11 19:21
Als je nergens condensators kan krijgen, Ik heb hier speciale Low ESR condensatoren. 2700uF vervangen door 3300uF kan prima maar hogere waardes niet. condensatoren hebben een capaciteits tolerantie van 20%
Ik kan ze nu nog versturen, 24 Juni ga ik 3 weken op vakantie maar daarna ben ik er weer.
Pagina: 1