..so be wary of any man who keeps a pig farm..
vroeger stond er nog iets als:
RIIIIIIIIIIIICK!!!!
denk dat mysql voor t.net op zijn bek is gegaan, dus dat het niet helemaal lekker is gegaan met de poging mysql op 2 machines te gebruiken..
"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan
Het gaat zo vaak mis, bv. de layout wordt veneukt en dan weer de router van speedport...
Volgens mij ligt alles plat...
Wie kan de site wel laden en mij het laatste nieuws vertellen...?
Ook
Wees consequent, maar niet altijd
Engeland past wetgeving aan tegen 'digitale criminelen'
CPRM waarschijnlijk alleen voor removable storage
VIA wil P4 chipset zonder toestemming introduceren
DDR SDRAM vergelijkingstest @ Real World Tech
nieuwspost-gedeelte werkt nl. ook nog gewoon
Professioneel Hyves-weigeraar
Verwijderd
Dat mag dan anders wel ff ergens gemeld worden toch? Ik heb er niets van gehoord...Op dinsdag 20 februari 2001 12:23 schreef raptorix het volgende:
Niets aan de hand waarschijnlijk gewoon een update van MySql
(ook alles geprobeert trouwens, allemaal down)
[i] Misschien toch weer tijd om er een leuke auto/dame bij te voegen? (om de pageviews hoog te houden
Verwijderd
Qua licentieprijzen kan ik me voorstellen dat Oracle 8i geen optie is, en 9i al helemaal niet. Maar SQL Server is toch redelijk te betalen dacht ik zo, en is toch grotere krachtpatser dan MySQL.
Vindt dat er MySQL voor zoveel postings/topics/user een stuk te zwak is.
Verwijderd
Mee eens ,maar wie ben ikOp dinsdag 20 februari 2001 12:33 schreef Gordijnstok het volgende:
Waarom wordt er eigenlijk geen SQL Server gebruikt?
Qua licentieprijzen kan ik me voorstellen dat Oracle 8i geen optie is, en 9i al helemaal niet. Maar SQL Server is toch redelijk te betalen dacht ik zo, en is toch grotere krachtpatser dan MySQL.
Ja, maar makkelijk was het nietOp dinsdag 20 februari 2001 12:38 schreef Onno het volgende:
Al 's geprobeerd MSSQL onder Linux te draaien?
Dan draai je toch gewoon nt of win2k?Op dinsdag 20 februari 2001 12:38 schreef Onno het volgende:
Al 's geprobeerd MSSQL onder Linux te draaien?
Verwijderd
BTW. erm... NT = Win2k
No Admins with update's?????
[edit1]
Tried to login
got a error
Fatal error: Failed opening required '../inc/var.inc' (include_path='') in /www/tweakers/tweakers.net/error.dsp on line 3
[/edit1]
[edit2]
Fok doet het nog wel...
[/edit2]
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Verwijderd
Verwijderd
Bovendien zijn vast wel sponsors te vinden die zouden willen investeren. Ik heb van Microsoft ook mijn Win2K versies gratis gekregen, en het was niet de eerste keer.
Neuh... De banner staat namelijk wel gewoon bij de error melding, dus de poen krijgen ze wel :D:POp dinsdag 20 februari 2001 12:53 schreef Gordijnstok het volgende:
Tja, geef toe, het is een enorme investering. Maar het is het een (GOT om de haverklap plat, mislopende bannerkosten) of het ander (investeringen).
Bovendien zijn vast wel sponsors te vinden die zouden willen investeren. Ik heb van Microsoft ook mijn Win2K versies gratis gekregen, en het was niet de eerste keer.
Ken je /. toevallig (www.slashdot.org)? I rest my case.Op dinsdag 20 februari 2001 12:33 schreef Gordijnstok het volgende:
[...]
Verwijderd
Ik zou persoonlijk ook niet willen adverteren op een website die er om de haverklap uitligt. Mee eens
Bovendien wordt er ook geadverteerd in de nieuwsartikelen, en deze zijn niet meer op te vragen.
Iedere publiciteit is goed, of het nu negatief is of positief maakt voor de naamsbekendheid niet uit. Is uit een of ander onderzoek gebleken.Op dinsdag 20 februari 2001 13:04 schreef Gordijnstok het volgende:
Dat vindt ik een hele vreemde redenering. Zoiets van.. we maken reclame voor pampers op het kerkhof, de mensen zie het toch wel.
Ik zou persoonlijk ook niet willen adverteren op een website die er om de haverklap uitligt. Mee eens
Maar zet idd gewoon een cluster met Win2K AS + SQL Server op. Laat je sponsoren. Etc.
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Anandtech draaid compleet win 2k & IIS & SQL 2000. Dat ligt ook niet plat om de haveklap.Op dinsdag 20 februari 2001 13:03 schreef vink het volgende:
[..]
Ken je /. toevallig (www.slashdot.org)? I rest my case.
Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....
Hebben ze wel gelijk cluster cats vor de clustering van de webservers.Op dinsdag 20 februari 2001 13:10 schreef Gordijnstok het volgende:
psies..:)
Nu alleen nog over gaan om ColdFusion en dan is het echt superrofl
D'r zijn wel meer sites die op win2k + IIS draaien, denk aan Dell, Ford, Gillette. Geen kleine sites. Ook Intel draait op NT (wel versie 4.0 nog) met IIS. En dat zijn sites die zelden plat liggen. En ik ga er even vanuit dat die ook SQL gebruiken.Op dinsdag 20 februari 2001 13:09 schreef MoBi het volgende:
[..]
Anandtech draaid compleet win 2k & IIS & SQL 2000. Dat ligt ook niet plat om de haveklap.
Virussen? Scan ze hier!
kan ik ff krantjes rondbrengen zonder wat te missen
Audi A8 W12 6.0
Verwijderd
Ja maar dat is een soort gelijke site aan tweakers.Op dinsdag 20 februari 2001 13:12 schreef wildhagen het volgende:
[..]
D'r zijn wel meer sites die op win2k + IIS draaien, denk aan Dell, Ford, Gillette. Geen kleine sites. Ook Intel draait op NT (wel versie 4.0 nog) met IIS. En dat zijn sites die zelden plat liggen. En ik ga er even vanuit dat die ook SQL gebruiken.
Verwijderd
tampert, kriminalpolizei
Mjah, maar ik vermoed dat Intel en Dell en Ford per dag iets meer hits krijgen dan tweakers.netOp dinsdag 20 februari 2001 13:13 schreef MoBi het volgende:
[..]
Ja maar dat is een soort gelijke site aan tweakers.
Virussen? Scan ze hier!
[edit: ff alle spellingsouten eruit gehaald, ergste]
Zulk soort voorbeelden kun je van _elke_ combinatie geven.
Oké, doen we het speciaal voor jou op Novell Netware + bijbehorende Webserver (geen id hoe die heet)Op dinsdag 20 februari 2001 13:26 schreef Onno het volgende:
Roepen dat je NT/W2K met MSSQL moet gebruiken, 'want kijk: die en die en die sites draaien dat ook en zijn niet vaak down,' is onzinnig.
Virussen? Scan ze hier!
Ja maar, waarom is die db server dan niet getest op veel load, en of mysql wel van allebei de cpu's gebruik kan maken onder freebsd 4. Productie server worden toch altijd getest? Of word hier zomaar iets neer gezet en kijk hoe het presteerdOp dinsdag 20 februari 2001 13:26 schreef Onno het volgende:
Roepen dat je NT/W2K met MSSQL moet gebruiken, 'want kijk: die en die en die sites draaien dat ook en zijn niet vaak down,' is onzinnig.
...en zo ga je vrolijk op dezelfde onzinnige weg verder...Oké, doen we het speciaal voor jou op Novell Netware + bijbehorende Webserver
Fasttrack is oud en unsupported.Netscape fasttrack server
Dat is wel gangbaar ja, maar helaas gebeurt dat niet altijd. Of niet goed iig.Productie server worden toch altijd getest?
Trek je eigen conclusies.
Virussen? Scan ze hier!
Waarom dat dan? Als grote bedrijven het gebruiken en die servers niet vaak down zijn kun je toch je conclusies trekken. Wil idd niet zeggen dat je daar 100% van uit moet gaan nee.Op dinsdag 20 februari 2001 13:26 schreef Onno het volgende:
klaar.
Verwijderd
Voordat besloten werd tot het gebruiken van freebsd op de dual p3 had al lang duidelijk moeten zijn dat freebsd het op smp gebied moet afleggen tegen linux (lees de diverse benchmarks er maar op na), waarom dan toch voor freebsd is gekozen is mij een raadsel, maar ik neem aan op voorspraak van rick (dacht dat het sinds enige tijd zijn favo os was). Dat wil echter NIET zeggen dat freebsd NIET dual cpu kan draaien onder mysql. dat is wel mogelijk. Als ze freebsd alsnog op dual aan de gang zouden krijgen zou het waaarschijnlijk vrij veel schelen.Op dinsdag 20 februari 2001 13:32 schreef MoBi het volgende:
[knip]
Ja maar, waarom is die db server dan niet getest op veel load, en of mysql wel van allebei de cpu's gebruik kan maken onder freebsd 4. Productie server worden toch altijd getest? Of word hier zomaar iets neer gezet en kijk hoe het presteerd
Er zijn plannen om alle webservers freebsd te gaan laten draaien en de db door linux te laten beheren, en ik kan alleen maar hopen dat dat zsm gebeurt. zou een boel topics schelen
Paz
Je gaat toch niet iets beheren als het mank is? ik bedoel als je niet weet hoe je mysql op freebsd met 2 cpu's kan instellen dat het werkt dan doe je toch niet? Ik bedoel, nu heb je er meer last van dan plezier!Op dinsdag 20 februari 2001 14:14 schreef Paz het volgende:
[..]
[knip]
Dat wil echter NIET zeggen dat freebsd NIET dual cpu kan draaien onder mysql. dat is wel mogelijk. Als ze freebsd alsnog op dual aan de gang zouden krijgen zou het waaarschijnlijk vrij veel schelen.
[knip]
Paz
Ben trouwens mobi, obi is weer iemand anders. maar zulke problemen komen tijdens een tress test allemaal naar voren hoor.Op dinsdag 20 februari 2001 14:21 schreef Paz het volgende:
obi: da's waar, maar niemand had verwacht dat het zulke problemen zou opleveren.
Probleem is dat de mysql op de db server maar van 1 cpu gebruik kan maken, daardoor kan ie niet het aantal connecties afhandelen wat van hem gevraagd word. Met alle gevolgen vandien. (brakke topics, username ellende enz.)Op dinsdag 20 februari 2001 14:22 schreef raptorix het volgende:
Ik denk dat er eerst eens geanalyseerd moet worden wat er nou eigenlijk mis is, voordat je naar een remedie zoekt.
Tot die tijd draait MySQL wel op de twee cpu's, door twee MySQL servers te draaien. Athena.tweakers.net en Aphrodite.tweakers.net connecten op de tweede MySQL, Fok!, Fok!Forum en GoT op de eerste.
Er was geen tijd om Artemis te stresstesten, of te kijken hoe FreeBSD werkte op SMP, toen Artemis geplaatst werd. Toen Artemis eenmaal compleet was qua hardware, heb ik tot diep in de nacht zitten configgen aan het ding, om hem de volgende ochtend samen met Floris, Daniel en Femme naar Vuurwerk Internet te brengen. Onderweg hebben we nog moeten casemodden aan de kast omdat de HDs niet compatible waren met de hot-swap backplate van Artemis, die hebben we er toen uit moeten slopen. In 2 dagen is die machine opgebouwd en geinstalleerd, en verhuisd. Vandaar dat ie niet gestresstest is.
En toch vind ik dat Artemis ontzettend goed zijn best doet, gezien de explosieve groei van Tweakers.net
Verwijderd
En in dat opzicht heb ik dan toch respect voor jou (en de staff.)Op dinsdag 20 februari 2001 15:04 schreef RickJansen het volgende:
Er was geen tijd om Artemis te stresstesten,
...
om hem de volgende ochtend samen met Floris, Daniel en Femme naar Vuurwerk Internet te brengen. Onderweg hebben we nog moeten casemodden
...
En toch vind ik dat Artemis ontzettend goed zijn best doet, gezien de explosieve groei van Tweakers.net
En had die server 1 of 2 dagen later echt uitgemaakt? Ik denk het niet, dan had je hem kunnen stress testen en kunnen fixen zodat 1 mysql server gebruik maatk van 2 cpu's.
Edit: En dat van de raid controller dat zoek je toch goed uit voordat je zo'n ding besteld? Ik bedoel, ff wat meer in verdiepen wat je wil kopen en waarop het koet draaien had ook een hoop problemen gescheeld.
Is het ook.Op dinsdag 20 februari 2001 15:23 schreef MoBi het volgende:
Ik vind nogsteeds dat van die 2 mysql servers geen oplossing, meer een nood oplossing.
Tweakers.net was heel erg overbelast. In het weekend (Artemis werd op vrijdag geplaatst) kan je niet bij Vuurwerk terecht, dus dan hadden we 4 dagen ofzo moeten wachten. We wilden zo snel mogelijk Artemis plaatsen om de problemen op de sites te verhelpen.En had die server 1 of 2 dagen later echt uitgemaakt?
Of je nou twee dagen wacht of niet, die RAID controller veranderd niet ineens. Dus dan kun je er nog niks aan doen.Ik denk het niet, dan had je hem kunnen stress testen en kunnen fixen zodat 1 mysql server gebruik maatk van 2 cpu's.
Er was als eerste een DPT SmartRAID VI Decade geplanned, maar die was erg slecht leverbaar. Toen moest er op korte termijn een andere controller komen, en de enige beschikbare was een Adaptec 3200S.Edit: En dat van de raid controller dat zoek je toch goed uit voordat je zo'n ding besteld? Ik bedoel, ff wat meer in verdiepen wat je wil kopen en waarop het koet draaien had ook een hoop problemen gescheeld.
Ook wel iets meer dan er bij heel Vuurwerk staat....
Op dinsdag 20 februari 2001 13:14 schreef wildhagen het volgende:
[..]
Mjah, maar ik vermoed dat Intel en Dell en Ford per dag iets meer hits krijgen dan tweakers.net
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Verwijderd
Verwijderd
toch?
Verwijderd
Uhm volgens mij ondersteunt MySQL op FreeBSD idd geen SMP.Op dinsdag 20 februari 2001 15:49 schreef Paz het volgende:
Rick: het enige wat ik niet begrijp is wat de raid kaart te maken heeft met het draaien van twee aparte mysql servers. (ik kan me niet herinneren ooit te hebben gelezen dat mysql +freebsd +2cpu's =onmogelijk...)
toch?
De huidige RAID kaart wordt niet ondersteund door Linux. Als MySQL op Linux draait, gebruikt het "LinuxThreads", een threading library die meerdere MySQL processes forked. Op een Linux bak waar MySQL op draait zie je dus met 'top' veel MySQL processes. Maak je gebruik van SMP, dan worden die processes dus verdeelt over het aantal CPU's in je machine. FreeBSD ondersteunt de controller wel, maar gebruikt een andere threadslibrary (MIT-threads of pthreads, weet ik niet precies), die niet meerdere MySQL processes forked. Dus als je 'top' draait, zie je maar 1 MySQL proces. Die dus ook maar 1 CPU tegelijk gebruikt. Door handmatig twee MySQL processes te starten, kun je dus de tweede CPU wél benutten.Op dinsdag 20 februari 2001 15:49 schreef Paz het volgende:
Rick: het enige wat ik niet begrijp is wat de raid kaart te maken heeft met het draaien van twee aparte mysql servers. (ik kan me niet herinneren ooit te hebben gelezen dat mysql +freebsd +2cpu's =onmogelijk...)
toch?
Dit brengt echter wel weer een ander nadeel met zich mee. Om de sites "intact" te houden, moeten de verschillende MySQL servers dezelfde data directory gebruiken, waar alle databases in staan. Dit doet MySQL door een techniek genaamd "external file locking" te gebruiken, wat inhoudt dat de twee servers niet tegelijk dezelfde bestanden kunnen gebruiken. Echter werkt deze techniek niet 100% zoals het hoort. De problemen van vanochtend werden veroorzaakt doordat de tweede MySQL een bestand van de eerste MySQL probeerde te wijzigen/lezen, waardoor de tweede MySQL server ermee kapte.
Hierdoor was het wel mogelijk GoT te bezoeken (GoT gebruikt de eerste MySQL server), maar Tweakers.net niet (die gebruikt de tweede MySQL server)
Moet je mysql dan niet daarvoor op een bepaalde manier compilen? Staat me iets van bij.Op dinsdag 20 februari 2001 16:08 schreef RickJansen het volgende:
[..]
De huidige RAID kaart wordt niet ondersteund door Linux. Als MySQL op Linux draait, gebruikt het "LinuxThreads", een threading library die meerdere MySQL processes forked. Op een Linux bak waar MySQL op draait zie je dus met 'top' veel MySQL processes. Maak je gebruik van SMP, dan worden die processes dus verdeelt over het aantal CPU's in je machine. FreeBSD ondersteunt de controller wel, maar gebruikt een andere threadslibrary (MIT-threads of pthreads, weet ik niet precies), die niet meerdere MySQL processes forked. Dus als je 'top' draait, zie je maar 1 MySQL proces. Die dus ook maar 1 CPU tegelijk gebruikt. Door handmatig twee MySQL processes te starten, kun je dus de tweede CPU wél benutten.
Dat probleem gaan we dus nog vaker tegen komen?Dit brengt echter wel weer een ander nadeel met zich mee. Om de sites "intact" te houden, moeten de verschillende MySQL servers dezelfde data directory gebruiken, waar alle databases in staan. Dit doet MySQL door een techniek genaamd "external file locking" te gebruiken, wat inhoudt dat de twee servers niet tegelijk dezelfde bestanden kunnen gebruiken. Echter werkt deze techniek niet 100% zoals het hoort. De problemen van vanochtend werden veroorzaakt doordat de tweede MySQL een bestand van de eerste MySQL probeerde te wijzigen/lezen, waardoor de tweede MySQL server ermee kapte.
Hierdoor was het wel mogelijk GoT te bezoeken (GoT gebruikt de eerste MySQL server), maar Tweakers.net niet (die gebruikt de tweede MySQL server)
Het schijnt mogelijk te zijn MySQL op FreeBSD te compilen met de LinuxThreads port, echter is het mij niet gelukt. Er zijn zelfs een aantal library files verloren gegaan hierbij (geen backupOp dinsdag 20 februari 2001 16:16 schreef MoBi het volgende:
[..]
Moet je mysql dan niet daarvoor op een bepaalde manier compilen? Staat me iets van bij.
Misschien wel, misschien niet. 'k Heb nog geen duidelijke oorzaak gevonden voor het locking probleem, als ik dat wel vind kan ik er misschien wat aan doen.[..]
Dat probleem gaan we dus nog vaker tegen komen?
Je kan freebsd toch zo installeren dat het gewoon linux functies heeft. Dat staat ook ergens tijdens de install. Al bij versie 3.4Op dinsdag 20 februari 2001 16:22 schreef RickJansen het volgende:
[..]
Het schijnt mogelijk te zijn MySQL op FreeBSD te compilen met de LinuxThreads port, echter is het mij niet gelukt. Er zijn zelfs een aantal library files verloren gegaan hierbij (geen backup) dus voorlopig draaien er binary versions van MySQL. Tot de andere RAID controller er is, en er Linux op gezet kan worden.
Linux binary compatibility. Das heel wat anders, daarmee kun je programma's die op een linux bak zijn gecompileerd draaien op een FreeBSD systeem.Op dinsdag 20 februari 2001 16:41 schreef MoBi het volgende:
[..]
Je kan freebsd toch zo installeren dat het gewoon linux functies heeft. Dat staat ook ergens tijdens de install. Al bij versie 3.4
Controle centrum:

Edit: hmmz, ook een leuk ontwerp voor een t.net kantoor, beetje startrek achtig, elke nieuwsposter z'n eigen workstation rond het hoofdscherm... * Wouter Tinus droomt even verder
Klein deel van de servers:

Schema van de infrastructuur (inmiddels oud, ze hebben hierna nog alles geupgrade naar Windows 2000 + SQL Server 7, later weer naar SQL Server 2000. Ook zijn ze verhuisd naar een andere locatie, zonder ook maar een minuut downtime).
http://www.microsoft.com/library/images/gifs/backstage/bkst_t2_1_fig1.gif
The page cannot be displayed
The page you are looking for is currently unavailable. The Web site might be experiencing technical difficulties, or you may need to adjust your browser settings
Verwijderd
(Ik kreeg net trouwens een MySQL error bij GoT . . .)
En de post van Wouter krijgt van mij een " +4 Cool! "
HeheEdit: hmmz, ook een leuk ontwerp voor een t.net kantoor, beetje startrek achtig, elke nieuwsposter z'n eigen workstation rond het hoofdscherm... * WouterTinus droomt even verder
Nieuwsposter Wouter: reporting to bridge
Cmdr Rick: wat moet je ventje?
Nieuwsposter Wouter: hij doet ut niet!
Cmdr Rick: ctrl-alt-del?
Nieuwsposter Wouter: nehee, t.net kapot!
Cmdr Rick: Owrhmm. Red alert, all hands to battle stations! Rerouting traffic through secondary MySQL replicator matrix!
bladiebla
Ik was al blij met die drie topjes op m'n tweede beeldscherm, maar bij Microsoft hebben ze dat toch wel beter voor elkaar
Anand Lal Krimpy: lower your firewall and surrender your servers
Anand Lal Krimpy: All your base are belong to us!
Daniel: de warpcore? de hoofd-router bedoel je... Capt'n, she can't take much more hits!
What you say?Op dinsdag 20 februari 2001 19:41 schreef WouterTinus het volgende:
In 2101, war was beginning...
Anand Lal Krimpy: lower your firewall and surrender your servers
Anand Lal Krimpy: All your base are belong to us!
Engineer: "Sir, I'll try rebalancing load over backup server"
Capt'n: "Make it so"
etc.
Dit topic gaat overigens nergens meer over
Zoek eens terug in de reacties op je ".plan" (heel lang geleden).Op dinsdag 20 februari 2001 15:04 schreef RickJansen het volgende:
Zoals ik al zovaak heb gezegd, Linux ondersteunt de RAID controller (Adaptec 3200S) die in Artemis zit niet. Er is een nieuwe controller onderweg.
IPC Vortex !
http://www.ami.com/products/product.cfm?CatID=1&SubID=2
[img]"http://www.ami.com/products/pics/elite1500_lg.gif"[/img]
Wat was er aan de hand?
Diplomacy is the ability to tell a person to go to hell in such a nice way that he looks forward to the trip.
We spend our years as a tale that is told
Doe mij dan meteen een AlphaServer GS320 met 32 731MHz 21264's.
We spend our years as a tale that is told
Verwijderd
Wou je er nog 2,75GB geheugen bij hebben voor een dumpprijs?Op woensdag 21 februari 2001 08:30 schreef Gordijnstok het volgende:
Ik wacht nog steeds op mijn Origin 3800 van Silicon Graphics
[afbeelding]
Verwijderd
Deze machine in zijn meest kale configuratie is al onbetaalbaar voor meOp woensdag 21 februari 2001 08:33 schreef CyberJunk86. het volgende:
[..]
Wou je er nog 2,75GB geheugen bij hebben voor een dumpprijs?
Maar het is en blijft een beauty
Verwijderd
Nah, je kunt bij mij voor 30.000 piek 80.000 piek aan geheugen kopen. Dus als je slim bent hou je er een workstation aan over.Op woensdag 21 februari 2001 09:12 schreef Gordijnstok het volgende:
[..]
Deze machine in zijn meest kale configuratie is al onbetaalbaar voor me
Maar het is en blijft een beauty
Verwijderd
Processors: 16-512 Processors
System bandwidth: tot 716GB sec
Max Ram: 1TB
Bruut ding!
http://tweakers.net/search.dsp?Query=megaraid+elite+1500&DB=images
Verder een erg mooi ding
Verwijderd
Wil je niet...Op dinsdag 20 februari 2001 12:33 schreef Gordijnstok het volgende:
MSSQL is een hele aardige database, maar
a) vergt 't nogal zware hardware,
b) wijkt z'n SQL voor stored procs en triggers nogal af van de standaard, en
c) draait 't alleen op Windows platforms.
Op m'n werk (ik ontwikkel software voor hotels, etc.) ondersteunen we MSSQL, InterBase en Oracle onder NT, en InterBase onder Linux.
Onder NT is MSSQL over het algemeen een procent of 20 langzamer dan InterBase op dezelfde hardware.
Maar InterBase 5.6 onder Linux (RedHat 7) is op diezelfde hardware 2 tot 3x zo snel als InterBase 5.6 onder NT! En wanneer je er een 2e processor bij drukt zelfs ruim 4x. (IB gebruikt daar LinuxThreads voor, trouwens, en inetd of xinetd om de verschillende threads op te starten)
Ik heb nog geen ervaring met InterBase 6 (de open source versie), maar misschien zou dat een goed alternatief voor MySQL zijn. Onder Linux kan 'ie erg goed overweg met veel users en zware belasting, en je moet wel hele gekke dingen doen om 't ding plat te krijgen.
Het is dat we nu zo'n 70 hotels hebben die op MSSQL draaien, maar ik zou altijd voor IB onder Linux kiezen, zeker wanneer je een dedicated database server gebruikt...
Rick? Hoe vast zitten jullie aan FreeBSD? Ik weet nl. niet of IB daar wel op aan de praat te krijgen is...