Tunneltje bouwen:P

Pagina: 1
Acties:

• freaky20
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01-2024

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
Oke ik heb nu een briljant idee! Op mijn CPU zit nu een Chrome Orbb, de lucht wordt van bovenaf aangezogen en aan de zijkant eruit geblazen. Stel dat ik nu een kastje aan de zijkant van mijn orbbje maak, hier kom dan een tunneltje aan die dan direkt mijn verwarmde lucht van de koeler naar buiten de kast verplaatst :). Dus... dit scheelt aanzienlijk in warmte omdat ik nu mijn kast dus geisoleerd heb en mijn CPU temp ongeveer 5-6 graden is gestegen :(. Ik heb dit even overlegd met een slimme gast en die vond het een goed idee;). Iemand een beter idee of een paar tips:?

Oude computerspullen bewaren is cool, alleen waarom?!

• Badger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09-2025
Laat de Orb zuigen ipv blazen. Hierdoor hoef je alleen een tunnel boven de fan te bouwen wat te technisch wat makkelijker is en beter past.
Zelf zat ik ook aan een tunnel te denken die uitmond op mijn voeding (heb zo'n AOpen HQ-08). Maar ik weet niet of dit gunstig is voor de CPU-temp.

• freaky20

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
Hoe doe ik dat in godsnaam? Op zich wel een goed idee, maarre het is wel lastig om dan een kanaaltje aan de orbb te zetten! Mijn orbb is trouwens een namaak hoor! Een iceberg-60:(

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:46

AcouSE

Swedish Chef

Je had even kunnen zoeken...

Deze staat op dit moment zelfs gewoon in de index:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/129109

Verwijderd

Ik heb een keer een tunneltje gemaakt van wasemkapaluminium. Deze zoog de warme lucht weg bij de koeler/processor. Een sunon 8cm trok de warme lucht naar buiten. Ik liep tegen een paar problemen aan.
1. De tunnel werd te lang, zuigkracht was niet sterk genoeg. Op de pent4 zit ook zo'n systeem, maar is veel uitgekiender gemaakt.
2. Veel lawaai. Het systeem maakte veel herrie, die luchttunnel is niet stil!
Wat ik nu heb is een tunnel die door onderdruk in de kast lucht aanzuigt via de voorkant en uitmond boven de fan van mijn coolermaster. Deze trekt de tunnel vacuum en zo werkt het systeem nog beter. Stil en scheelt 2/3 graden. Dit werkt alleen als je kamer temp onder je case temp ligt.

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
laat um op je cpu blzen en dan je tunnel in een koud iets leggen, daar een fan in zodat de koude lucht naar de proc gaat .......

Audi A8 W12 6.0

• freaky20

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
Oke klinkt allemaal wel leuk allemaal, maarre mijn idee was om een pvc-pijp rond mijn orbb te zetten en dan met twee deksel die bij die maat pvc-pijp horen, de boven en onderkant af te dichten! Natuurlijk wel de bovenkant een gat uitzagen voor de toevoer van de lucht:). Nu maar ik aan die pvc-pijp een tunnel en die gaat naar buiten, ennu trouwens AcouSE bij die link die je gaf ja, daar staat NIET hoe je een orbb moet laten zuigen!!!!!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:46

AcouSE

Swedish Chef

Lijkt het je niet stukken beter om hem lekker frisse lucht te geven (zoals wel in die topic staat beschreven)...

De opbouw van de buizen is hetzelfde, alleen je laat hem niet zuigen maar blazen...

edit:
typo

• freaky20

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
Nou euhmm nee, aangezien mijn warmte in de kast ook errug groot is (geisoleerd), ik heb dat dus even aan een slimmer iemand gevraagd en hij zei dat het stukken beter was als je de warme lcht direkt de kast uit werkt!

Trouwens nog iets over warmte en geluid zie:
gathering.tweakers.net/showtopic.php/130078

Verwijderd

als je zo,n buis gebruikt om de warme lucht uit de kast te halen. levert dat veel geluid op van de fan die er voor zit.
Als je kijkt naar een citroen 2cv6 aka eend dan gaat de verwarming door buizen rond 10cm met aan de binnenkant een soort van dempingsfoamrubber. Zonder dat spul hoor je de kleppen en zuigers rammelen. Dus als je die buis met absorberend materiaal van binnen bekleed hoor je je fan ook niet meer, als die in de buis zit.

• delyver
nog een id

basis mijn eerste id

nu maak je om je proc iets van karton oid en laat je naar de bovenkant van je kast gaan en daar heb je een fan zuigend in je kast bv papst a 190 cfm >:)
gaatje in je kast en klaar >:)
cooool

Audi A8 W12 6.0

Verwijderd

hum kl**te netschaap.

• delyver
Op dinsdag 20 februari 2001 14:05 schreef speedygonzalis het volgende:
hum kl**te netschaap.
uhuh???

Audi A8 W12 6.0

• Bjurrun
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-06 15:56
Ik heb gisteren met mijn moeders hobbyskills van een oude stofzuigerlang een tunneltje gemaakt. werkt perfect ik heb hem alleen boven op de orb gezet zo kan koude lucht van buiten me kast de orb in blazen, scheelt zo tien tot 15 graden *D

• delyver
Op dinsdag 20 februari 2001 14:19 schreef IGnoMaNi het volgende:
Ik heb gisteren met mijn moeders hobbyskills van een oude stofzuigerlang een tunneltje gemaakt. werkt perfect ik heb hem alleen boven op de orb gezet zo kan koude lucht van buiten me kast de orb in blazen, scheelt zo tien tot 15 graden *D
ja????? 15 graden?????

das best veel
moet ik ook maar eens doen!!!!!

eerst mijn nieuwe mobo grrr heb um nog steeds niet

Audi A8 W12 6.0

• SaURoN
  • Niet online
Op dinsdag 20 februari 2001 14:19 schreef IGnoMaNi het volgende:
Hoe warm is het in je kamer??????
Kunt namelijk met luchtkoeling niet onder kamertemp komen

• delyver
hij heeft geen plafond boven zijn kamer :)

Audi A8 W12 6.0

• freaky20

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
Maarre iemand een idee over hoe je een iceberg IB-60 laat zuigen, alsin omhoog blazen?

• freaky20

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
Ennu speedygonzalis, ik bouw er GEEN extra fan bij, dit inderdaad ten behoeve van het geluid en de weerstand die de lucht krijgt!

• Bjurrun
gewoon kamer temp hoor draai nu rond de 40 graden was namelijk over de 50
ik weet niet hoe dit bij jullie dan zit in je kast?

• Bjurrun
kijk maar nog meer tevreden gebruikers :)

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/129109

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Die tunneltjes doen ze toch ook al bij verscheidene pentiums 4s? Misschien dat je daar ff bij kan spieken.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Verwijderd

Naar mijn ervaring is het het beste om je orb frisse "koele" lucht van buiten je kast te geven.

Ik heb het samen met HOC bij hem ff zo gedaan:

Orb nix aan doen; aan voor zijde van kast 80mm sunon daar PVC buis op richting de orb. scheelde heel wat graadjes.

Je kan dit ook uitbreiden nog een fan in die buis en of nog een buis vanaf orb naar boven uit kast en die de warme lucht weg laten halen ook eventueel met 2 fans.

• freaky20

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
Nou euhmmm mijn tunnel komt er wel, maarre niet dat wat weggeblazen wordt, ik maak het zo dat een pvc-pijp boven mijn Orbb uitkomt en zo direkt lucht buiten mijn kast pakt:). Ik heb al een bocht ervoor gekocht, dus..! Ik zal jullie op de hoogte houden van de vooruitgang! Plaatjes komen wel als het af is (moet dan foto's inscannen).

Pagina: 1