Toon posts:

cores aanspreken en upgrade stategie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een beetje een verwarrende titel maar ik zal het proberen uit te leggen.
Ik heb een ander draadje lopen bij CSL hierover. Ik hoop niet dat het als crosspost gezien wordt maar het upgrade deel hoort eigenlijk daar, maar het gaat om een debian systeem met specifieke Linux gerelateerde vragen die weer hier thuis horen.

Mijn huidige situatie bestaat uit het volgende;
  • laptop met windows xp en ubuntu 8.04 (Dell met intel M750 1,88Ghz, 1Gb, 80Gb)
  • desktop met ubuntu 7.10 (PIII 450, 256Mb, 40Gb)
  • server met debian 4.0 (PIII 800, 256Mb, +/- 900Gb)
  • xbox met XBMC als mediacenter
Nu wil ik de server upgraden om meer hd ruimte te krijgen. Daarbij wil ik naar SATA ipv de 5 schrijven die ik nu met PATA heb. Daarnaast hoop ik met een energiezuinige (bijvoorbeeld X2 4850) processor het verbruik van de server iets naar beneden te halen.
Omdat mijn desktop (te oud om lekker mee te werken) en mediacenter (geen hd content mogelijk) ook aan een upgrade toe zijn was ik na aan het denken over hoe deze te upgraden.
Ik zou voor de eenvoudige manier kunnen gaan en dat is server en mediacenter en desktop allemaal upgraden met 3 keer nagenoeg gelijke hardware (server meer hd's, minder videopower, mediacenter minder hdruimte en meer videopower en desktop daar tussenin).

Maar nu is de vraag, kan ik niet het een en ander combineren. Mijn server draait debian 4.0 en daar wil ik niet vanaf (hooguit naar ubuntu maar blijf liever bij debian).
Stel ik upgrade de server met een nieuw Asus M3N78-EMH HDMI moederbord, deze heeft een Nvidia 8200 GPU, prima voor 720p hd content en 6 SATA poorten, prima voor de fileserver functionaliteit. Stel ik zet daar een quadcore op, is het dan haalbaar om te verwachten dat ik daarmee bijvoorbeeld 2 cores beschikbaar heb om HD content te decoderen zodat ik deze als mediacenter kan gebruiken. Daarnaast nog 1 core overhoudt om de standaard server applicaties te laten werken; httpd, mail, ftp, samba, spamfilter, dhcp, dns, enz. In theorie hou ik dan nog 1 core over voor de desktop functionaliteit.
Hoe gaat dat er dan uit zien, misschien middels een virtualisatie oplossing. Ik ben er bang dat deze combinatie niet gaat lukken en ik denk ook niet dat ik cores aan applicaties toe kan schrijven maar daar ben ik niet zeker van. Misschien dat het zelfs wel veel beter is dit de kernel zelf te laten regelen ipv dit specifiek aan taken toe te wijzen.

Wat zijn jullie ideeën hierover?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:23

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 13:02:
Nu wil ik de server upgraden om meer hd ruimte te krijgen. Daarbij wil ik naar SATA ipv de 5 schrijven die ik nu met PATA heb. Daarnaast hoop ik met een energiezuinige (bijvoorbeeld X2 4850) processor het verbruik van de server iets naar beneden te halen.
Hmm, om eerlijk te zijn betwijfel ik of je op die manier je server veel zuiniger kan maken. Zo verschrikkelijk veel gebruiken die P3s nou ook weer niet. Wat denk ik meer uit gaat maken is die stapel harddisks vervangen door één 1TB HD ;)

Er bestaan NAS doosjes waar je 2 HDs in kan stoppen en Debian op kan installeren. Veel energiezuiniger dan dat krijg je het niet, en de prijs is ook bescheiden vergeleken met een volwaardige PC. Nadelen zijn dat je beperkt bent tot 2 schijven, Debian installeren wat minder triviaal is, en de CPU vergeleken met een moderne desktop zwak is.

Hoe zwaar wordt je server eigenlijk belast? En dan vooral het file- en webserven, de rest stelt waarschijnlijk niet zoveel voor.

Als je systemen wil gaan combineren, dan is het waarschijnlijk het handigst om de server met één van de andere twee (de mediacenter denk ik) te combineren. Het punt is alleen, de server moet altijd aan staan, dus het gecombineerde systeem ook. Als het gecombineerde systeem krachtiger moet zijn dan een standalone server, dan kun je op die manier eindigen met meer stroomverbruik.

Misschien is wat in dat andere topic ook al genoemd wordt handiger: SATA kaartje in je server, oude HDs eruit, nieuwe 1TB disk erin. Je zou hem misschien ook nog zuiniger kunnen maken door onnodige hardware (videokaart, cdrom drive, etc) te strippen.

Ook zijn mini-ITX systeempjes (zoals het ding in dit topic) een idee. Goedkoop, zuinig en klein. Alleen: het is en blijft een losse computer natuurlijk, en dat geval uit het genoemde topic heeft volgensmij erg weinig SATA poorten.
Maar nu is de vraag, kan ik niet het een en ander combineren.
Ja, het kan natuurlijk wel, de vraag is alleen of het handig is. Je server zal altijd aan staan (toch?), en dat werkt natuurlijk door op een gecombineerd systeem. Als je met je mediacenter systeem ook wil opnemen dan moet je oppassen met pieken in CPU en HD activiteit om het opnemen niet te veel te verstoren.

Ook las ik in je andere topic iets over een 15 meter lange HDMI kabel. Ik heb er nogal twijfels bij of dat gaat werken.
Hoe gaat dat er dan uit zien, misschien middels een virtualisatie oplossing.
Of virtualisatie de oplossing is weet ik niet. Ik vind het vrij veel gedoe, en je hebt waarschijnlijk wel enige performance hit. Als je toch wil virtualiseren is het misschien beter om te kiezen voor [mediacenter] + [desktop + server] ofzo. Op die manier hou je meer cores over voor je desktop, want één core van een moderne quad-core CPU lijkt me overkill voor je server.
en ik denk ook niet dat ik cores aan applicaties toe kan schrijven maar daar ben ik niet zeker van. Misschien dat het zelfs wel veel beter is dit de kernel zelf te laten regelen ipv dit specifiek aan taken toe te wijzen.
Dat kan wel, maar ik betwijfel of je er veel aan hebt. Zoals je zelf al vermoed kun je dit waarschijnlijk beter aan Linux zelf over laten.

Een voordeel van processen aan cores binden kan zijn dat je bijvoorbeeld het opnemen van je mediacenter wat kan isoleren tegen CPU gebruik van desktop applicaties, maar ik vermoed dat dat effect beter te bereiken is door je mediacenter processen een lagere nice value te geven.

Hoe had je trouwens in gedachten om mediacenter en desktop gebruik te combineren? Een aparte videokaart voor ieder?
Wat zijn jullie ideeën hierover?
Sja, afwegingen :P

Hoeveel moeten de mediacenter en desktop gebruikt gaan worden?

Verwijderd

Topicstarter
deadinspace schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 16:15:
Hmm, om eerlijk te zijn betwijfel ik of je op die manier je server veel zuiniger kan maken. Zo verschrikkelijk veel gebruiken die P3s nou ook weer niet. Wat denk ik meer uit gaat maken is die stapel harddisks vervangen door één 1TB HD ;)
Naar het energieverbruik ben ik erg benieuwd, ik denk dat ik een keer een kw/h meter koop die in het stopcontact kan om het echte verbruik eens te meten. Dan weet ik het zeker. Die hd's zullen zeker invloed hebben. Momenteel heb ik er 1 als record hd voor mijn analoge tv kaart en de andere 4 in raid 1 en voor een groot deel in raid5 met daar lvm overheen. Het probleem is dat ik dus de schijven ook niet kan laten slapen. Ik een nieuwe situatie zat ik te denken aan 1 kleine zuinige bootdisk en de andere in een raid5, die kunnen dan het grootste gedeelte in standby omdat deze toch alleen gebruikt worden wanneer het mediacenter iets wil afspelen, de tv kaart gaat opnemen of mijn laptop of desktop bestanden benaderd. Het kan dus best voorkomen dat de hele dag die schijven in standby staan. Dat zal zeker energie besparen.
Er bestaan NAS doosjes waar je 2 HDs in kan stoppen en Debian op kan installeren. Veel energiezuiniger dan dat krijg je het niet, en de prijs is ook bescheiden vergeleken met een volwaardige PC. Nadelen zijn dat je beperkt bent tot 2 schijven, Debian installeren wat minder triviaal is, en de CPU vergeleken met een moderne desktop zwak is.
Dat is waarschijnlijk een van de zuinigste oplossingen maar daarmee kan ik weer niet uitbouwen in de toekomst (kan wel maar minder eenvoudig) en dan loop ik tegen andere beperkingen op zoals het opnemen van analoog tv signaal dat nu door mijn server gebeurt.
Hoe zwaar wordt je server eigenlijk belast? En dan vooral het file- en webserven, de rest stelt waarschijnlijk niet zoveel voor.
Onder het file serveren en dynamische content wordt deze redelijk belast, maar hij kan het goed hebben. De load komt slecht incidenteel boven de 1 of 2, alleen als er dynamische html geserveerd moet worden en gelijktijdig raid5 parity berekeningen en daarnaast nog bijvoorbeeld een torrent die loopt, dan loopt deze wel op richting de 6,7,8...
Als je systemen wil gaan combineren, dan is het waarschijnlijk het handigst om de server met één van de andere twee (de mediacenter denk ik) te combineren. Het punt is alleen, de server moet altijd aan staan, dus het gecombineerde systeem ook. Als het gecombineerde systeem krachtiger moet zijn dan een standalone server, dan kun je op die manier eindigen met meer stroomverbruik.
Als dat het resultaat is schiet ik er weinig mee op en ik ben er eigenlijk ook wel een beetje bang voor. 1 Ghz single core is voldoende voor de server, maar een dualcore 2,5 Ghz. moet er zeker in voor hd content, echter bij het afspelen daarvan en gelijktijdige servertaken kan het lastig worden en moet ik misschien wel naar een onzuinige quadcore. Daar gaat het lage verbruik en hele idee...
Misschien is wat in dat andere topic ook al genoemd wordt handiger: SATA kaartje in je server, oude HDs eruit, nieuwe 1TB disk erin. Je zou hem misschien ook nog zuiniger kunnen maken door onnodige hardware (videokaart, cdrom drive, etc) te strippen.
Maar ik had daar in een edit al berekend dat het slecht weinig extra kost om een gehele upgrade uit te voeren, dus de optie van SATA PCI laat ik varen...
Ook zijn mini-ITX systeempjes (zoals het ding in dit topic) een idee. Goedkoop, zuinig en klein. Alleen: het is en blijft een losse computer natuurlijk, en dat geval uit het genoemde topic heeft volgensmij erg weinig SATA poorten.
Zeker een leuke optie maar niet voor mediacenter, dan alleen voor server taken. Echter zit ik dan weer met het probleem van SATA poorten en kom ik nog niet echt veel verder.
Ja, het kan natuurlijk wel, de vraag is alleen of het handig is. Je server zal altijd aan staan (toch?), en dat werkt natuurlijk door op een gecombineerd systeem. Als je met je mediacenter systeem ook wil opnemen dan moet je oppassen met pieken in CPU en HD activiteit om het opnemen niet te veel te verstoren.
De cpu power die bij het opnemen nodig is zal niet echt een probleem zijn, dat is in mpeg2 en die wordt door de MCE150 kaart hardwarematig geencodeerd. De belasting tijdens opname is slechts 1 a 2 procent van de cpu power van mijn PIII 800. Het probleem zit eerder in het berekenen van de parity voor de raid5 tijdens de grote datastroom die de opname genegeerd.
Ook las ik in je andere topic iets over een 15 meter lange HDMI kabel. Ik heb er nogal twijfels bij of dat gaat werken.
Dat vraag ik me ook af, het zal er om hangen, als mijn pc in de studeerkamer staat en de tv in de woonkamer zal het ongeveer 10 a 15 meter zijn. Op internet vind ik berichten over maximaal 5 meter, sommige zeggen 10 sommige 15 dus of het werkt en of er signaalverlies is weet ik niet. Dan zit ik ook nog met het probleem van muis/toetsenbord maar daar is dan wel een oplossing voor te vinden.
Of virtualisatie de oplossing is weet ik niet. Ik vind het vrij veel gedoe, en je hebt waarschijnlijk wel enige performance hit. Als je toch wil virtualiseren is het misschien beter om te kiezen voor [mediacenter] + [desktop + server] ofzo. Op die manier hou je meer cores over voor je desktop, want één core van een moderne quad-core CPU lijkt me overkill voor je server.
Het virtualisatie idee moet ik ook nog maar even laten varen, het is al de vraag of het een en ander wel te combineren valt. Mogelijke virtualisatie zien we later wel. Het idee van zelf bepalen welke processen voor welke cores gebruikt moeten worden is waarschijnlijk ook niet slim. Ik kan me bij nader inzien niet voorstellen dat het statisch toekennen aan cores beter gaat dan het dynamisch aan de kernel over te laten.
Hoe had je trouwens in gedachten om mediacenter en desktop gebruik te combineren? Een aparte videokaart voor ieder?
Of door de hdmi te gebruiken voor de tv en de d-sub voor de lcd maar of dat kan en goed werkt weet ik ook niet....
Hoeveel moeten de mediacenter en desktop gebruikt gaan worden?
Mediacenter dagelijks, desktop indien deze even krachtig of krachtiger is dan mijn laptop ook dagelijks.

Soooo wat een actie/reacties... in ieder geval bedankt voor het zo zorgvuldig behandelen van al deze onderdelen uit dit draadje...

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

de server houden nieuwe HD's er in en voor snel data overbrengen.
kan je ATA over ethernet heen gooien.

Media systeem upgraden naar iets moois.
ook kan je de server een desktop terminal maken.

laat de zooi op het media systeem draaien en stuur beeld door daar een beeldscherm.
geen vnc of zo gewoon native X. kan tegenwoordig ook opengl aan. (dacht ik)

>.< >.< >.< >.<

• berties
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 14:07
Wat de rol hier van ATA over ethernet is zie ik niet.

Server-terminal kan leuk zijn :)

[ Voor 69% gewijzigd door berties op 03-07-2008 20:25 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Waarom zou je cores zelf willen "toekennen"? Laat het OS dat uitzoeken, eventueel kan je met priorities instellen wat er ongeveer moet gebeuren. Zolang niet alle cores volledig in gebruik zijn, zullen al je desktoptaken prima blijven lopen :)
Pagina: 1