Toon posts:

upgrade stategie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien niet de juiste locatie maar dat hoor ik dan wel.

Mijn huidige situatie bestaat uit het volgende;
  • laptop met windows xp en ubuntu 8.04 (Dell met intel M750 1,88Ghz, 1Gb, 80Gb)
  • desktop met ubuntu 7.10 (PIII 450, 256Mb, 40Gb)
  • server met debian 4.0 (PIII 800, 256Mb, +/- 900Gb)
  • xbox met XBMC als mediacenter
Mijn xbox en laptop worden veelvuldig gebruikt maar er zijn wel enkele upgrade wensen!!
  1. Ik heb behoefte aan een hd upgrade in de server. De huidige hd's (in totaal 5) zijn PATA's en bij een upgrade wil ik graag naar SATA.
  2. Mijn desktop kan wel een upgrade gebruiken. Ik heb namelijk een 20inch TFT gekregen maar het werken op de laptop verkies ik boven de PIII 450 icm met de 20inch TFT.
  3. Mijn mediacenter kan wel een upgrade gebruiken om HD content af te kunnen spelen. Dit zou dan een een pc met ubuntu 8.04 en XBMC worden bij voorkeur.
  4. Ik vermoed (moet het nog een keer meten) dat mijn server erg veel stroom verbruikt, een energiezuinigere server zou wenselijk zijn.
Om invulling te geven aan deze wensen zou het een optie zijn om bijvoorbeeld zoiets als de volgende configuratie te bestellen en te gebruiken als server;
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 4850e€ 56,05€ 56,05
1Asus M3N78-EMH HDMI€ 57,-€ 57,-
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G 2GB (2x 1GB) DDR2€ 30,48€ 30,48
4Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 115,-€ 460,-
1Seasonic S12II-330€ 49,-€ 49,-
ImporterenTotaal€ 652,77

Daarmee is de 1e en 4e wens vervuld. Om de 2e wens te vervullen is een nagenoeg gelijk systeem nodig en voor de 3e wens nogmaals (op de hd's na dan). Maar ik zie het niet echt zitten om nu 3 systeem te bestellen. Ik wil best een systeem upgraden maar geen 3!!

Nu is de vraag, valt er niet wat te combineren?

Essentieel is daarbij natuurlijk waar de pc's/systemen staan, welke functies ze vervullen en hoeveel ze gebruikt worden.
De desktop en server staan op de studeerkamer op de 1e verdieping en de xbox in de woonkamer. De laptop en xbox worden dagelijks gebruikt, server 24-7 en de desktop 1 x per week (een pIII 450 werkt niet echt lekker).
De laptop wordt gebruikt voor alles, internet, office, videobewerking (geen heftige, slechts mpeg's editen en encoden naar avi of dvd), enz.
De desktop wordt momenteel nauwelijks gebruikt, maar zou ingezet kunnen worden voor dezelfde taken.
De xbox wordt momenteel gebruikt als mediacenter maar die wil ik ook gebruiken als hd-content mediacenter.
De server draait enkel commandline en heeft dus geen grafische desktop. Deze dient als file-, dns-, dhcp-, mail-, virusscan-, web-, torrent-, en opnameserver (webinterface voor mce150 analoge tv kaart).

Is er een combinatie mogelijk / is dit verstandig. Bijvoorbeeld dat ik de server upgrade en met een lange hdmi kabel (zeker 10 of wel 15 meter nodig) op mijn tv in de woonkamer aansluit. Ik zou dan debian 4.0 kunnen blijven gebruiken en xbmc draaien. Het is alleen de vraag of dit werkt qua kabellengte en qua belasting van de cpu/andere hardware. Het beste zou zelfs zijn om dit systeem tevens als desktop te gebruiken, misschien middels virtualisatie. Misschien dat ik dit met een quadcore kan realiseren, maar dan is het probleem weer dat de 4e wens niet echt vervult wordt. Deze is namelijk niet echt energiezuinig.

Wat is nu wijsheid, en wat zouden jullie in deze situatie doen?

Verwijderd

Ik zou als mobo, i.p.v. bovengenoemde Asus, de Gigabyte GA-MA78GM-S2H nemen, voor de rest ziet het er goed uit.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Die server is snel genoeg. Zet er een PCI-SATA kaartje in en je haalt ook ca. 90 MB/s wat je via je netwerk nooit haalt.

Daarnaast, koop een PC. (Momenteel ben ik erg voor Intel maar AMD kan natuurlijk ook.) Zelf zou ik een E8400 o.i.d. nemen of een 45 nm quadcore.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 23:48:
Ik zou als mobo, i.p.v. bovengenoemde Asus, de Gigabyte GA-MA78GM-S2H nemen, voor de rest ziet het er goed uit.
De gigabyte heeft een ATI chipset ipv de Nvidia, en door de matige ondersteuning van Linux gaat mijn voorkeur dus uit naar Nvidia. De vraag is alleen, in hoeverre valt het een en ander samen te voegen/ te combineren?

Verwijderd

Je zou alle 3 dingen op die server kunnen doen(ie. als main pc, met open storage en aansluiten op de tv), maar of het allemaal tegelijk kan....
Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 23:57:
[...]

De gigabyte heeft een ATI chipset ipv de Nvidia, en door de matige ondersteuning van Linux gaat mijn voorkeur dus uit naar Nvidia. De vraag is alleen, in hoeverre valt het een en ander samen te voegen/ te combineren?
Word tijd dat je dus maar weer eens een ATI gaat proberen. De drivers zijn echt gigantisch voor uit gegaan en het ziet er niet naar uit dat ze er al mee gaan op houden. :9

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2008 00:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
pinockio schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 23:50:
Die server is snel genoeg. Zet er een PCI-SATA kaartje in en je haalt ook ca. 90 MB/s wat je via je netwerk nooit haalt.
In de zin van het behouden van mijn huidige server en het niet upgraden daarvan maar enkel PCI-SATA kaart kopen met nieuwe SATA schrijven? Dat is een optie maar daar kies ik liever niet voor. Om 10 hd's in mijn pc te hebben lijkt me niet praktisch. Momenteel heb ik 5 schrijven en 900Gb, 1 keer een 1 TB schijf er in en ik ga er al overheen. Een aantal TB schijven er in en de oude hd's kunnen er uit, die zijn dan vrijwel zinloos. Tevens wordt het een RAID5 met daarop een LVM dus dan gaat de snelheid van mijn SATA verloren omdat deze zich aan de snelheid van de PATA aanpast.
Daarnaast, koop een PC. (Momenteel ben ik erg voor Intel maar AMD kan natuurlijk ook.) Zelf zou ik een E8400 o.i.d. nemen of een 45 nm quadcore.
Wat bedoel je met koop een PC? En heb je enige onderbouwing voor waarom Intel ipv AMD, is een quadcore het juiste voor mij als server/workstation/mediacenter?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 23:57:
De gigabyte heeft een ATI chipset ipv de Nvidia, ...
De door jou genoemde Asus heeft ook een ATi chipset hoor...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 00:01:
Je zou alle 3 dingen op die server kunnen doen(ie. als main pc, met open storage en aansluiten op de tv), maar of het allemaal tegelijk kan....
Dat alles werkt op deze comfiguratie daar ben ik niet bang voor, hoe het gelijktijdig werkt destemeer!
In een ideale situatie lijkt het me top wanneer ik een quadcore heb waarvan 1 core beschikbaar is voor de standaard server taken, zoals http, mail, dhcp, samba, enz. (dit moet prima gaan, mijn PIII 450 kan dit momenteel ook prima aan dus daar zit het probleem niet).Daarnaast bijvoorbeeld 2 cores beschikbaar voor mediacenter applicaties als XBMC, hd content met 2 cores op +/- 2,5 Ghz moet werken lijkt me icm het mobo/onboard videokaart. Dan houdt ik nog 1 core over die belast kan worden voor de desktop taken of het op de achtergrond encoden van een mpeg file naar avi.
Of dat allemaal mogelijk is... misschien meer een vraag voor in non-windows OSen.
Word tijd dat je dus maar weer eens een ATI gaat proberen. De drivers zijn echt gigantisch voor uit gegaan en het ziet er niet naar uit dat ze er al mee gaan op houden. :9
Bedoel je dat het bij een Linux systeem momenteel zo is dat de voorkeur bij ATI ligt in plaats van Nvidia? Dat zou ik namelijk wel opmerkelijk vinden. Ik bedoel dan niet de standaard ondersteuning. Mijn laptop heeft ook een ATI kaart en dat werkt prima onder Ubuntu met de closed source binary drivers. Maar voor de volledige ondersteuning van met name 3d en HD video heeft Nvidia het toch beter voor elkaar, of niet? Ik kan het mis hebben, en dan zou de keuze voor een ander moederbord misschien een beter idee zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 00:08:
[...]

De door jou genoemde Asus heeft ook een ATi chipset hoor...
Je hebt helemaal gelijk, ik had de verkeerde ingevuld, deze bedoel ik;
asus M3N78-EMH HDMI

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:39
* GENETX heeft te veel bier op en knijpt een oogje dicht ;)*

Topic moet eigenlijk dicht dus ;)

[ Voor 21% gewijzigd door GENETX op 02-07-2008 00:18 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 00:14:
Maar voor de volledige ondersteuning van met name 3d en HD video heeft Nvidia het toch beter voor elkaar, of niet? Ik kan het mis hebben, en dan zou de keuze voor een ander moederbord misschien een beter idee zijn.
ATi is redelijk goed bezig hoor (zie ook het commentaar onder het bericht):

meuk: ATI Catalyst Linux Display Driver 8.6

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 00:17:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, ik had de verkeerde ingevuld, deze bedoel ik;
asus M3N78-EMH HDMI
Het is inderdaad verwarrend; nVidia gebruikt ook die "78" in hun naamgeving. Beetje raar, geven ze hiermee nou toe dat de 780G de beste chipset van dit moment is?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 00:17:
[...]

ATi is redelijk goed bezig hoor (zie ook het commentaar onder het bericht):

meuk: ATI Catalyst Linux Display Driver 8.6
Ze maken zeker sprongen voorwaarts dat geloof ik, over de standaard office email en andere applicaties maak ik me ook geen enkele zorgen. Als het echter op HD video aan komt kan een beetje verschil de doorslag geven. Het kan op net wel of net geen framedrops aankomen, in hoeverre Nvidia en ATI hierin verschillen is me nog niet echt ergens duidelijk geworden. Ik zou de belasting graag willen weten bij 2 identieke systemen onder XBCM met de ene een Nvidia 8200 en de ander een ATI780.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 00:30:
Als het echter op HD video aan komt kan een beetje verschil de doorslag geven. Het kan op net wel of net geen framedrops aankomen, in hoeverre Nvidia en ATI hierin verschillen is me nog niet echt ergens duidelijk geworden. Ik zou de belasting graag willen weten bij 2 identieke systemen onder XBCM met de ene een Nvidia 8200 en de ander een ATI780.
Ik kan onder Windows ook sommige HD video niet afspelen (zonder hickups) terwijl dit wel zou moeten kunnen met de nieuwste hardware acceleratie (ik heb een mobo met 780G chipset, nieuwste drivers, etc.).

Ik vrees dus dat jou selectie-criterium wellicht iets te subtiel is...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 00:43:
[...]

Ik kan onder Windows ook sommige HD video niet afspelen (zonder hickups) terwijl dit wel zou moeten kunnen met de nieuwste hardware acceleratie (ik heb een mobo met 780G chipset, nieuwste drivers, etc.).
welke content 720p, 1080p, bitrate hoog of laag, misschien wel de beroemde vogelscene uit planet earth, en gebruikt je driver de hd acceleratie van je videokaart, en hoe snel is je cpu?
Veel vragen maar ervaringen op dit gebied zijn bijzonder welkom!
Ik vrees dus dat jou selectie-criterium wellicht iets te subtiel is...
Daar was ik al een beetje bang voor... :'(

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 00:52:
welke content 720p, 1080p, bitrate hoog of laag, misschien wel de beroemde vogelscene uit planet earth, en gebruikt je driver de hd acceleratie van je videokaart, en hoe snel is je cpu?
Veel vragen maar ervaringen op dit gebied zijn bijzonder welkom!
Zelfde CPU als jij, alleen bij 1080p gaat het mis. Bitrate zal ongetwijfeld hoog zijn (want 25 GB film).

Ik vond het juist zo mooi dat ik eindelijk een goedkope CPU kon kopen, omdat het mobo dus hardwarematig HD ondersteunde (potentieel de enige CPU intensieve app voor mij).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2008 01:03 ]

Verwijderd

Niet alle 1080p is het zelfde. Welke codec en player? Niet alle players ondersteunen avivo en niet alle codecs worden ondersteund(H.264 en PowerDVD heb je nodig)

Verwijderd

Topicstarter
Daarom wordt een uitspraak misschien ook moeilijk. Ik kan me voorstellen dat als ik eigenlijk 3 pc's in 1 combineer dat ik dan niet alles kan afspelen aan hd content. Maar alle 720p bestanden moeten het in ieder geval doen. Anders is de upgrade niet de moeite. Misschien dat ik eens in non windows os moet posten om te vragen hoe je verschillende cores kunt benaderen.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 00:03:
[...]

In de zin van het behouden van mijn huidige server en het niet upgraden daarvan maar enkel PCI-SATA kaart kopen met nieuwe SATA schrijven? Dat is een optie maar daar kies ik liever niet voor. Om 10 hd's in mijn pc te hebben lijkt me niet praktisch. Momenteel heb ik 5 schrijven en 900Gb, 1 keer een 1 TB schijf er in en ik ga er al overheen. Een aantal TB schijven er in en de oude hd's kunnen er uit, die zijn dan vrijwel zinloos. Tevens wordt het een RAID5 met daarop een LVM dus dan gaat de snelheid van mijn SATA verloren omdat deze zich aan de snelheid van de PATA aanpast.

[...]

Wat bedoel je met koop een PC? En heb je enige onderbouwing voor waarom Intel ipv AMD, is een quadcore het juiste voor mij als server/workstation/mediacenter?
Wie zegt er dat je je oude schijven moet behouden?

Je spaart een set mobo/proc/memory uit als je de server behoudt.

Als je geen 2 nieuwe PC's/servers/sets of hoe je het wilt noemen koopt maar één, en je server upgradet, kun je een betere PC kopen en je server ook met meer opslag uitrusten.
Waarom zou de snelheid van je SATA schijven verloren gaan? Zelfs een gewoon PCI-kaartje trekt makkelijk (wat ik al zei) 90 MegaByte per seconde, dat is meer dan je netwerk aankan, zelfs al heb je Gbit.

Server:
SATA kaartje, 2 TB schijven of wat je wilt.

Argumentatie Intel:

Als je een beetje performance wilt zit je momenteel het beste bij Intel, en dan m.n. de 45 nm modellen. Sneller voor dezelfde prijs (in het midden-en hogere segment) en vooral: lager energieverbruik. Nogmaals: in het midden- en hogere segment. In het lagere segment kun je ook bij AMD terecht, voor een server dus. Niet voor een gamebak imho.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Topicstarter
pinockio schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 13:14:
[...]

Wie zegt er dat je je oude schijven moet behouden?

Je spaart een set mobo/proc/memory uit als je de server behoudt.

Als je geen 2 nieuwe PC's/servers/sets of hoe je het wilt noemen koopt maar één, en je server upgradet, kun je een betere PC kopen en je server ook met meer opslag uitrusten.
Waarom zou de snelheid van je SATA schijven verloren gaan? Zelfs een gewoon PCI-kaartje trekt makkelijk (wat ik al zei) 90 MegaByte per seconde, dat is meer dan je netwerk aankan, zelfs al heb je Gbit.

Server:
SATA kaartje, 2 TB schijven of wat je wilt.

Argumentatie Intel:

Als je een beetje performance wilt zit je momenteel het beste bij Intel, en dan m.n. de 45 nm modellen. Sneller voor dezelfde prijs (in het midden-en hogere segment) en vooral: lager energieverbruik. Nogmaals: in het midden- en hogere segment. In het lagere segment kun je ook bij AMD terecht, voor een server dus. Niet voor een gamebak imho.
Klopt, je hebt gelijk, de snelheid voor de hdd's is het probleem niet. Ik zou mijn server kunnen behouden, een PCI SATA kaartje kopen, aantal TB schijven er in, dan de oude PATA's er uit en met het geld dat ik overhoud zou ik mijn mediacenter kunnen upgraden en deze tevens als workstation gebruiken.

edit; bij nader inzien kost een 4 poorts SATA PCI controller (Promise FastTrak SATA 300 TX4) al snel 75 a 85 euro. Voor iets meer heb ik een nieuw mobo met processor waar de SATA controller al op zit.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 LE-1620€ 29,50€ 29,50
1Asus M3N78-EMH HDMI€ 57,-€ 57,-
1Kingston KVR533D2N4/1G€ 12,63€ 12,63
ImporterenTotaal€ 99,13
Die extra euros voor een gehele upgrade zijn dus wel de moeite lijkt me.

Het probleem is alleen dat de mediacenter voor bij de tv beneden is en de workstation op de studeerkamer. Dan is alleen weer de vraag, wat is wijs, mediacenter/workstation boven of beneden neerzetten....hmmm

Je intel redenering kan ik me in vinden. Mijn voorkeur is in het verleden bijna altijd uit gegaan van Intel. Het probleem momenteel is dat ik bij een mediacenter mobo snel uit kom op een Nvidia 8200 ivm met de (mogelijk, zie eerdere discussie) betere linux performance en deze is er alleen voor AMD.
Mijn processorvoorkeur is in principe ook intel maar door het mobo kom ik toch bij AMD uit. Intel onboard video ben ik niet echt van onder de indruk, zeker niet onder linux en ATI zou mogelijk kunnen, maar welk mobo wordt het dan met een recente ATI chipset met hd support en een 775 socket?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2008 15:50 ]

Pagina: 1