Opzoek naar OS voor op Mini-ITX PC.

Pagina: 1
Acties:

• endless90
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-01 17:08
Hallo daar,

Aangezien ik over 1,5 week mijn mini-itx bord binnen (66,20 inc. verzendkosten, mooie prijs leek mij :) ) krijg wil ik nu al het een en ander gaan uitzoeken mbt het OS wat erop komt te draaien.

Het pc'tje zal gebruikt worden als server in een thuisnetwerk en als download bak (usenet).
Een soort van mediaserver voor dvds en muziek dus, en om bestanden te downloaden via nieuwsgroepen.

Een tijd geleden kwam ik een site tegen waar lijst met OS'en stonden die vaak gebruikt worden voor dit soort toepassingen. Ik kan deze site echter niet meer terugvinden.

Welk OS kunnen jullie mij aanraden? Iemand misschien ervaringen?
Het zou btw mooi zijn als ik mijn PC remote kan bedienen.

Specs:

- 1Gb DDR2 geheugen
- 320GB HD

Linker kolom van toepassing (single core).
Afbeeldingslocatie: http://www.hkepc.com/database/images/2008030515102727767566529.jpg

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/,T-O-85308-3.jpg

Danku _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door endless90 op 03-06-2008 19:28 ]

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:45
offtopic:
jeeeemig, die dingen zijn echt heel klein! das niet normaal meer :P

• endless90
maarud schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 19:19:
offtopic:
Ja he :P . Het mooie van deze mobo's is dat je ze mooi ergens kan wegwerken (achter kast, la, enz..). En ze zijn lekker energiezuinig. Ik wilde eerst een netwerk-HD kopen maar veel van dat soort schijven hebben een bedroevend lage troughput, dus vandaar dat ik voor dit alternatief ga.

[ Voor 6% gewijzigd door endless90 op 03-06-2008 19:23 ]

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Defineer "Server" eerst, en wat zou je willen wat er op zou draaien? Als je niets met Linux hebt dan zal het wel een Windowsvariant worden. Om hoeveel pc's gaat het in het netwerk?

• endless90
Het zijn slechts 2 pc's. Dit beestje wil ik dan aan mijn router hangen en zo beschikbaar maken via het netwerk.

Deze mini-itx pc zal gebruikt worden als media-server (dus opslag muziek en dvds) en downloadbak.

• de_harde_kern
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-01 08:02
Dat fannetje zit toch op het koelertje het chipset? :P
Het Chipset gebruikt volgens mij nog meer dan de CPU, dat stond laatst volgens mij op de FP.

• endless90
de_harde_kern schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 19:36:
Dat fannetje zit toch op het koelertje het chipset? :P
Het Chipset gebruikt volgens mij nog meer dan de CPU, dat stond laatst volgens mij op de FP.
Kan best zijn ja, ik weet het zelf niet :P :X.

[ Voor 6% gewijzigd door endless90 op 03-06-2008 19:38 ]

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-01 10:04
Best kies je dan een stabiele Linux distro uit, denk dan aan Debian.
Gezien de sterk beperkte CPU kracht (vergelijkbaar met een celeron 700mhz dacht ik?) kun je best voor iets eenvoudig kiezen.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-01 15:04
ehm, wat is nou precies de grootte?

you had me at EHLO

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:16

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Wat heb je zelf al gevonden? En hoever heb je kennis van bijvoorbeeld linux?

FreeNas wordt voor dit soort dingen vaak gebruikt maar misschien kan jij beter met ubuntu server of de gewone ubuntu beginnen?

Leuk bordje overigens! Hoeveel is het totale verbruik?

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
maarud schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 19:19:
offtopic:
offtopic:
ze kunnen nog kleiner zijn, kijk maar eens op www.mini-itx.com en naar de nano- en pico-itx ;) )
TheNymf schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 19:43:
mini-itx: 170x170 mm,
nano-itx: nog wat kleiner (ontgaat me even, dacht 130x100 mm)
pico-itx: 100x72 mm

prijs is mooi, mag er geweten waar je aan die prijs gekocht hebt ?
ik heb op mijn 1,3GHz mini-itx (van Via) met 512 MB ram Win XP pro draaien met wizd-server om te streamen naar mijn divx-player van transgear (dvx-500 ofzo), is netjes ingebouwd in een koffertje en draait stabiel ook om te leechen.
remote heb ik opgelost met vnc (en dan full-screen op 2de scherm van hoofd-pc), maar er kan net zo goed een ati remote wonder 2 gebruikt worden om dan via de tv-uitgang een mce-variant te gebruiken.
(maar dat is mijn manier - zodra de wii-mote werkt gaat die er ergens voor gebruikt worden - de bleutooth kan ik intern wegwerken)

adhv reactie van TS: wii-mote gaat dan als 'magische muis' gebruikt worden ;) - bediening van menu van media center + als ik er tijd voor vind ook enkele games ...
bedoeling: om met koffertje (pc gemod in koffer + wii-mote en wireless sensorbar er even in voor vervoer) naar maten/familie te kunnen gaan en daar dan films/muziek te hebben + mogelijk voor enkele wii-achtige games. (en voor huis gebruik hetzelfde natuurlijk)

[ Voor 15% gewijzigd door soulrider op 03-06-2008 22:48 ]

• endless90
TheNymf schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 19:43:
17*17cm :)
Mr_gadget schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 19:44:
Wat heb je zelf al gevonden? En hoever heb je kennis van bijvoorbeeld linux?

FreeNas wordt voor dit soort dingen vaak gebruikt maar misschien kan jij beter met ubuntu server of de gewone ubuntu beginnen?

Leuk bordje overigens! Hoeveel is het totale verbruik?
Zoals ik zei had ik zelf wel wat besturingssystemen gevonden. Ik kan ze echter niet meer terugvinden :P . Niet dat ik er veel verstand van heb, maar waarom kan ik beter voor Ubunte kiezen ipv van FreeNas? Ik heb vrij weinig kennis van Linux, tijd geleden ooit een met Knoppix geprult maar daar blijft het ook bij.

Het totale verbruik weet ik niet. Google geeft ontzettend weinig *bruikbare* hits over dit bordje. Enige wat ik weet is de 7,5 TDP.
soulrider schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 19:54:
[...]

offtopic:
ze kunnen nog kleiner zijn, kijk maar eens op www.mini-itx.com en naar de nano- en pico-itx ;) )

[...]

prijs is mooi, mag er geweten waar je aan die prijs gekocht hebt ?
ik heb op mijn 1,3GHz mini-itx (van Via) met 512 MB ram Win XP pro draaien met wizd-server om te streamen naar mijn divx-player van transgear (dvx-500 ofzo), is netjes ingebouwd in een koffertje en draait stabiel ook om te leechen.
remote heb ik opgelost met vnc (en dan full-screen op 2de scherm van hoofd-pc), maar er kan net zo goed een ati remote wonder 2 gebruikt worden om dan via de tv-uitgang een mce-variant te gebruiken.
(maar dat is mijn manier - zodra de wii-mote werkt gaat die er ergens voor gebruikt worden - de bleutooth kan ik intern wegwerken)
Bordje is gekocht via een advertentie. Geen webshop oid.
Het leek mij wel een mooie deal opzich. Weet iemand misschien de normale prijs van dit plankje?

Het streamen hoef ik niet direct, als ik maar dvds kan overpompen. Muziek streamen wil ik echter wel.
Waar ga je je Wii-mote dan voor gebruiken :P ?

[ Voor 39% gewijzigd door endless90 op 03-06-2008 20:04 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 16:23

deadinspace

The what goes where now?

Hoi Dotto, voor dit soort vragen hebben we eigenlijk Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7. Het kan dus zijn dat dit topic dicht gaat en dat je je vraag daar opnieuw moet stellen :)

De startpost van dat topic bevat ook een opsomming van veelgebruikte GNU/Linux distributies en de BSDs, met wat korte omschrijvingen. Ik raad je aan die ook even door te lezen.
Dotto schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 19:18:
Het pc'tje zal gebruikt worden als server in een thuisnetwerk en als download bak (usenet).
Een soort van mediaserver voor dvds en muziek dus, en om bestanden te downloaden via nieuwsgroepen.
Op wat voor manier moeten die media geserveerd worden? Windows shares, of eerder iets als FTP?
Welk OS kunnen jullie mij aanraden? Iemand misschien ervaringen?
In welke richting zat je zelf te denken?

Elke GNU/Linux distributie en BSD uit de topicstart van "het grote welk OS" topic kan dit soort dingen wel. Het komt dus - zoals vaak - aan op persoonlijke voorkeur. Vind je het bijvoorbeeld niet erg om er een tijdje "technisch" mee te prutsen om het helemaal naar wens te krijgen, of moet het juist zo makkelijk mogelijk klik-klik-klaar zijn?
Het zou btw mooi zijn als ik mijn PC remote kan bedienen.
Wat voor iets had je in gedachten? Een grafische remote desktop, of juist via de commandline? Er zijn ook webinterfaces om bepaalde dingen te beheren.

offtopic:
Mooi bordje inderdaad! Zat er voor die €66,20 ook die CPU bij?

• endless90
deadinspace schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 20:37:
Hoi Dotto, voor dit soort vragen hebben we eigenlijk Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7. Het kan dus zijn dat dit topic dicht gaat en dat je je vraag daar opnieuw moet stellen :)

De startpost van dat topic bevat ook een opsomming van veelgebruikte GNU/Linux distributies en de BSDs, met wat korte omschrijvingen. Ik raad je aan die ook even door te lezen.

[...]

Op wat voor manier moeten die media geserveerd worden? Windows shares, of eerder iets als FTP?

[...]

In welke richting zat je zelf te denken?

Elke GNU/Linux distributie en BSD uit de topicstart van "het grote welk OS" topic kan dit soort dingen wel. Het komt dus - zoals vaak - aan op persoonlijke voorkeur. Vind je het bijvoorbeeld niet erg om er een tijdje "technisch" mee te prutsen om het helemaal naar wens te krijgen, of moet het juist zo makkelijk mogelijk klik-klik-klaar zijn?

[...]

Wat voor iets had je in gedachten? Een grafische remote desktop, of juist via de commandline? Er zijn ook webinterfaces om bepaalde dingen te beheren.

offtopic:
Mooi bordje inderdaad! Zat er voor die €66,20 ook die CPU bij?
Dat was wellicht een betere plek geweest voor dit topic. Ik ga het iig zeker even doorlezen!

De media moet gewoon via windows geshared worden. Het zou zeker makkelijk zijn als het makkelijk te configgen zou zijn, maar een tijdje prullen is zeker geen ramp.

Ik heb het liefste een grafische remote of iets webbased. Geen commandline interface.

Er zit een CPU bij ja, deze zit vastgesoldeerd op het plankje. Geen socket oid.

Verwijderd

FreeNAS of netbsd

debian is leuk, je kunt een menubased iets krijgen in debian om dingen te installen en configgen zoals een webbased interface als webmin

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2008 21:26 ]

• Noork
  • Niet online
Dit topic staat welliswaar in NOS. Maar wat is er mis met Windows XP + remote desktop? Ik bedoel...als je weinig ervaring hebt met Linux.

En anders een willekeurige Linux distro met daarbij XDMCP of VNC voor het remote gebeuren.

• endless90
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 21:22:
FreeNAS of netbsd

debian is leuk, je kunt een menubased iets krijgen in debian om dingen te installen en configgen zoals een webbased interface als webmin
Ja, dat lijkt me wel wat. Ik kan dan alleen geen gebruik maken van Sabnzbd?
Freenas lijkt me handig voor het sharen van bestanden in een netwerk, maar kan ik daarnaast ook nog programmas draaien? (Sabnzbd?)
Noork schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 21:32:
Dit topic staat welliswaar in NOS. Maar wat is er mis met Windows XP + remote desktop? Ik bedoel...als je weinig ervaring hebt met Linux.

En anders een willekeurige Linux distro met daarbij XDMCP of VNC voor het remote gebeuren.
Naja, ik had het idee dat Winxp e.d niet echt gemaakt zijn voor dit soort toepassingen. Makkelijk is het echter wel.

[ Voor 7% gewijzigd door endless90 op 05-06-2008 00:05 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dotto schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 23:56:
[...]

[...]

Naja, ik had het idee dat Winxp e.d niet echt gemaakt zijn voor dit soort toepassingen. Makkelijk is het echter wel.
"Niet echt gemaakt" is een relatief begrip. WinXP is ook niet gemaakt voor 486-moederborden, maar ook daar is het draaiend te krijgen :z

Bedenk dat dit mini-ITX geval significant sneller is dan een high-end PC uit de tijd dat WinXP ontwikkeld is :o

Daarnaast heeft het gewoon een Intel 945 chipset dat ondersteund is door zowat elk modern OS. Het mag misschien klein zijn, maar het is gewoon een PC als ieder andere als het op software aankomt.

Ik zou iig afraden om WinXP te draaien, simpelweg omdat je geen desktop nodig hebt, en WinXP zonder desktop wat lastig te bedienen is...

Zelf heb ik voor vrijwel exact dezelfde taken die jij noemt een P3-533 liggen met OS op een laptopschijf (binnenkort wordt dat naar een 4GB CF-kaart overgezet) en een 500GB HDD eraan voor opslag. Ik heb eerst Clarkconnect gedraaid (omdat het ook een router was), maar ik liep vast tegen de beperkte uitbreidingsmogelijkheden ervan (ja, linux is linux, maar niet ieder package management systeem is hetzelfde en die van CC is brak en heeft weinig non-router-gerelateerde pakketten). Dus op gegeven moment bij wijze van proef Debian erop gezet en nooit meer teruggekeken. Beheer doe ik zelf remote via SSH (command line, onder Windows is PuTTY een van de meer gebruikte clients), maar het kan door een package te installeren even goed via de web.

Sowieso heb je bij de meer gebruikte Linux distros (Debian, Redhat, Ubuntu, Gentoo en Slack zeker) en FreeBSD heel duidelijke stap-voor-stap guides om dit soort zaak op te zetten. 99% van de moeite gaat zitten in de webinterface, de rest werkt grotendeels out-of-the-box:

Mbt je eisen:

Mediaserver - samba installeren om bestanden te delen via smb (Windows Networking)
Downloadbak - hellanzb is een goede, simpele en efficiente text-only leechgeval\
Beheer op afstand - ik doe sshd, wil je het via de web, gebruik webmin

That's all :z

Edit:
Waar *heb* je dat ding trouwens vandaan? Enige persoon die ik verder ken in NL ermee heeft hem direct van Gigabyte Taiwan :o

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 05-06-2008 00:15 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Noork
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 00:09:
[...]
...
Ik zou iig afraden om WinXP te draaien, simpelweg omdat je geen desktop nodig hebt, en WinXP zonder desktop wat lastig te bedienen is...
,,,,Dus op gegeven moment bij wijze van proef Debian erop gezet en nooit meer teruggekeken. Beheer doe ik zelf remote via SSH (command line, onder Windows is PuTTY een van de meer gebruikte clients), maar het kan door een package te installeren even goed via de web.
Je begint over SSH/Putty e.d. bij iemand die weinig/geen ervaring heeft met Linux. :D Dat is toch iets te hoog gegrepen in het begin. Met Linux begin je met b.v. een bootable distro of (K)ubuntu.

Windows afserveren omdat het een gui heeft is ook typisch. De TS vraag toch juist om iets remote te kunnen beheren. En hoezo zou je Windows XP niet kunnen bedienen omdat je geen desktop hebt? Wat is er nu nog makkelijker dan Remote Desktop? (of een vnc variant uiteraard)

Ik ben geen anti Linux; Linux is immers een fantastisch veelzijdig besturingssysteem. Maar ik vind dat hier de Windows optie te snel wordt afgeserveerd.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 08:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Noork schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 09:21:
[...]

Je begint over SSH/Putty e.d. bij iemand die weinig/geen ervaring heeft met Linux. :D Dat is toch iets te hoog gegrepen in het begin. Met Linux begin je met b.v. een bootable distro of (K)ubuntu.
Ik ben ook gewoon begonnen met een Linux (Redhat 4 ofzo) die had ook geen grafische schil. Het probleem is dat veel mensen gewoon geen zin hebben in een steile leercurve maar om het dan maar als te hoog gegrepen te noemen is onzin.

• deadinspace
  • Laatst online: 28-01 16:23

deadinspace

The what goes where now?

Dotto schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 23:56:
Freenas lijkt me handig voor het sharen van bestanden in een netwerk, maar kan ik daarnaast ook nog programmas draaien? (Sabnzbd?)
Ik ken FreeNAS niet, maar voorzover ik weet is het een redelijk minimaal NAS systeem dat dingen als sabnzbd niet standaard biedt. Het kan natuurlijk altijd, maar het is waarschijnlijk niet de makkelijkste manier. Omdat je meer wensen hebt dan alleen "NAS" of "router" vermoed ik dat je het beste af bent met een wat meer general-purpose systeem. Zie ook dion_b's ervaring met Clarkconnect.
Met Linux begin je met b.v. een bootable distro [...]
Het lijkt me sowieso handig om te beginnen met iets dat boot :+
Ik ben geen anti Linux; Linux is immers een fantastisch veelzijdig besturingssysteem. Maar ik vind dat hier de Windows optie te snel wordt afgeserveerd.
Nouja, goed, de vraag wordt in NOS gesteld, dus dat er voornamelijk NOS suggesties worden gegeven is niet erg verrassend :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Daar ben ik het ronduit met je oneens. Ik heb in dit subforum mijn eerste Linux ervaringen al eens verteld. Mijn eerste stappen met Suse en Mandrake hebben me juist een jaar of twee, drie vertraagd in mijn Linuxontwikkeling. Alles leek na install te draaien, maar het blijft onder de motorkap Linux, en vroeg of laat (in mijn geval in beide installs vrij vroeg) kom je dingen tegen die je niet meer met een of andere GUI tool kunt fixen. En dan kun je helemaal niets en heb je geen idee waar je moet beginnen, aangezien je je juist omwille van het gemak verre gehouden hebt van alles buiten die schil.

Vervolgens ben ik een paar jaar later met Debian bezig gegaan, en doordat ik zelf expliciet pakket voor pakket moest installeren en commando's moest uitvoeren heb ik in korte tijd meer geleerd dan in alle tijd met Suse of Mandrake samen. En hoewel het iets langer duurde voor ik een werkende desktop had, lukte dat zonder meer in een weekendje, met als verschil dat ik toen *wel* de gereedschap had om problemen zelf aan te kunnen pakken :)

Sterker nog, pas toen ik met Gentoo begon te experimenteren kreeg ik pas het idee dat ik echt eea door begon te hebben mbt de kernel en compileren, en pas sinds ik LFS gedaan heb snap ik hoe het zit met linking en libraries een beetje.

Dat wil zeker niet zeggen dat ik aan zou raden om met Gentoo of LFS te beginnen, maar wel met iets waar je in ieder geval een kijkje onder de motorkap gegund wordt bij het installeren. Ik zou momenteel Debian (non-grafische installer) of Arch voor een beginner aanraden.

Niet dat dat voor iedere beginner de juiste weg is, maar dat is "alles GUI" ook niet bepaald. Ik, en genoeg anderen met mij, worden liever aan het handje door het donkere bos geleid dan dat we gedumpt worden op die ene open plek midden in het bos zonder een idee wat er tussen de bomen afspeelt of hoe er doorheen te komen :z
Windows afserveren omdat het een gui heeft is ook typisch. De TS vraag toch juist om iets remote te kunnen beheren. En hoezo zou je Windows XP niet kunnen bedienen omdat je geen desktop hebt? Wat is er nu nog makkelijker dan Remote Desktop? (of een vnc variant uiteraard)
Euh, remote desktop is handig voor als je daadwerkelijk desktopzaken wilt doen op een PC. Met Linux kun je dat via X en VNC-varianten ook prima bewerkstelligen, maar WTF zou je X of welke GUI dan ook op een server zetten :? Het biedt meerwaarde waar je op een server geen enkele baat bij hebt en is dus puur onnodige overhead. Webmin is juist veel simpeler, je hebt exact de opties die je nodig hebt, meer niet. Zo goed als idiot-proof dus.
Het feit dat Microsoft zelf voor de volgende serverversie van Windows voor een CLI kiest zegt IMHO toch genoeg. Ik serveer Windows niet af, maar een onnodige GUI. Helaas is Windows op dit moment niet zonder GUI leverbaar, en zijn de non-GUI-based remote beheer opties wat karig.

Oslik blyat! Oslik!

• endless90
dion_b schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 00:09:
[...]

"Niet echt gemaakt" is een relatief begrip. WinXP is ook niet gemaakt voor 486-moederborden, maar ook daar is het draaiend te krijgen :z

Bedenk dat dit mini-ITX geval significant sneller is dan een high-end PC uit de tijd dat WinXP ontwikkeld is :o

Daarnaast heeft het gewoon een Intel 945 chipset dat ondersteund is door zowat elk modern OS. Het mag misschien klein zijn, maar het is gewoon een PC als ieder andere als het op software aankomt.

Zelf heb ik voor vrijwel exact dezelfde taken die jij noemt een P3-533 liggen met OS op een laptopschijf (binnenkort wordt dat naar een 4GB CF-kaart overgezet) en een 500GB HDD eraan voor opslag. Ik heb eerst Clarkconnect gedraaid (omdat het ook een router was), maar ik liep vast tegen de beperkte uitbreidingsmogelijkheden ervan (ja, linux is linux, maar niet ieder package management systeem is hetzelfde en die van CC is brak en heeft weinig non-router-gerelateerde pakketten). Dus op gegeven moment bij wijze van proef Debian erop gezet en nooit meer teruggekeken. Beheer doe ik zelf remote via SSH (command line, onder Windows is PuTTY een van de meer gebruikte clients), maar het kan door een package te installeren even goed via de web.

Sowieso heb je bij de meer gebruikte Linux distros (Debian, Redhat, Ubuntu, Gentoo en Slack zeker) en FreeBSD heel duidelijke stap-voor-stap guides om dit soort zaak op te zetten. 99% van de moeite gaat zitten in de webinterface, de rest werkt grotendeels out-of-the-box:

Mbt je eisen:

Mediaserver - samba installeren om bestanden te delen via smb (Windows Networking)
Downloadbak - hellanzb is een goede, simpele en efficiente text-only leechgeval\
Beheer op afstand - ik doe sshd, wil je het via de web, gebruik webmin

That's all :z

Edit:
Waar *heb* je dat ding trouwens vandaan? Enige persoon die ik verder ken in NL ermee heeft hem direct van Gigabyte Taiwan :o
Zoals jij al aangeeft zijn er voor de bekende distro's goede tutorials dus ik denk dat het zoiets wordt. Hierboven zei ik al dat ik vrij weinig ervaring heb met linux maar dat moet met zo'n tutorial wel lukken, en anders is er altijd tweakers nog ;) .

Je geeft al aan dat ik dan het beste gebruik kan maken van de bekende distro's. Welke zou jij aanraden met mijn kennis van Linux en mijn eisen?

Werkt HellaNzbd een beetje? Ik gebruk nu Sabnzbd en het auto-unrarren en repareren is superhandig.

Dat ding heb ik via iemand op internet gekocht. Is het zo'n speciaal ding :P ? Wat wordt de prijs in NL voor dit ding?

@ Dion_b: Ik bedoelde er meer mee dat ik geen commandline interface wil. Wel iets grafisch, en het liefst dan iets zoals een remote desktop. Wil mijn downloads e.d. wel monitoren en programmas installeren op afstand zou ook makkelijk zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door endless90 op 05-06-2008 20:20 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 08:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

programma's installeren kan echt prima vanaf de command line daar heb je echt geen gui voor nodig. Ik denk dat de meeste download tools een webinterface hebben dus dan kan je gewoon vanaf je windows pc alles in de gaten houden.
Maar waar heb je dat ding nou vandaan.

Verwijderd

soulrider schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 19:54:
[...]

offtopic:

[...]

nano-itx is 12 x 12 cm.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dotto schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 20:17:
[...]

Zoals jij al aangeeft zijn er voor de bekende distro's goede tutorials dus ik denk dat het zoiets wordt. Hierboven zei ik al dat ik vrij weinig ervaring heb met linux maar dat moet met zo'n tutorial wel lukken, en anders is er altijd tweakers nog ;)
Yup. zo hebben de rest van ons het ook geleerd :)
Je geeft al aan dat ik dan het beste gebruik kan maken van de bekende distro's. Welke zou jij aanraden met mijn kennis van Linux en mijn eisen?
Mwoeah, mbt eisen maakt het weinig uit, Linux is Linux en wat je wilt kan met werkelijk iedere distro. Ik zou mbt kennis aanraden om een distro te pakken waar zo min mogelijk "standaard" geinstalleerd zit en je dus alles zelf moet installeren, maar waarbij dan wel de package management 'intelligent' is (dus als jij zegt dat je bijv. samba wilt installeren verzint het systeem zelf welke andere pakketten daarvoor noodzakelijk zijn (dependencies)).

Zelf gebruik ik Debian voor mijn bak die iets vergelijkbaars doet met wat jij wilt. Debian heeft een simpele stap-voor-stap text-based installer (en evt een grafische install-CD bij de nieuwste versie, maar daar leer je dus minder van, waardoor je achteraf meer moeite kunt hebben). Wat ik vooral aan Debian waardeer is dat -als je niets anders dan "base system" selecteert bij install- je werkelijk niets krijgt wat je niet nodig hebt en/of zelf uitdrukkelijk selecteert.

Datzelfde kun je ook bij bijv. Archlinux bereiken (zelf geen ervaring mee, maar goede verhalen gehoord). Gentoo kan ook, maar daar doe je echt heel veel zelf, en hoewel ik er zelf op high-end bakken grote voorstander van ben zou ik het niet als eerste poging wagen. Slackware is ook lekker minimaal, maar mist (bij een default install) package management, wat daar dus om andere redenen de drempel wat hoger zet.
Werkt HellaNzbd een beetje? Ik gebruk nu Sabnzbd en het auto-unrarren en repareren is superhandig.
Ik moet bekennen zelf weinig met Usenet te doen, ik ben veel meer een torrents-persoon (voor torrents kan ik zonder meer rtorrent aanraden :) ), maar welgeteld één keer moest ik voor m'n werk iets mbt Usenet testen. Daarvoor heb ik een oude P2-400 gepakt die we hadden liggen, Linux erop gekwakt en Hellanzb geinstalleerd omdat ik er goede dingen over las en het bovenal *simpel* was, dus geen poespas en het werkte over SSH (command line). Overigens is het niet 'pure' commandline. Dankzij ncurses (een library die het mogelijk maakt om simpele ASCII-graphics en menus in een text console te tonen, zie hier voor eeen willekeurige voorbeeld) heeft het wel menus waar je met toetsenbord doorheen kunt navigeren. Desnoods van de andere kant van de wereld op een 14k4 inbelverbinding :+ (of vanuit de trein met GPRS op je mobiel, zoals ik regelmatig doe met rtorrent :z ). Hier trouwens een screenshot van hellanzb.

Er is trouwens ook een Windows versie van, dus je kunt het alvast uitproberen.
Dat ding heb ik via iemand op internet gekocht. Is het zo'n speciaal ding :P ? Wat wordt de prijs in NL voor dit ding?
Prijs wordt sowieso niet te duur, paar weken terug stond nog in een T.net artikel een prijs van USD 75 ofzo genoemd. Maar in NL heb ik het vooral nog nergens gezien, Atom-based borden moeten hier nog aankomen, muv paar voor review/evaluatie.
@ Dion_b: Ik bedoelde er meer mee dat ik geen commandline interface wil. Wel iets grafisch, en het liefst dan iets zoals een remote desktop. Wil mijn downloads e.d. wel monitoren en programmas installeren op afstand zou ook makkelijk zijn.
Dat kan dus prima via CLI, zoals je in die screenie hierboven kunt zien :z

Maar als je per se remote desktop wilt kan dat ook, dan moet je X installeren met een window manager en evt desktop environment. Dan kun je ofwel de Unix-weg belopen en via X werken (op Windows een X-server installeren die apps op je mediaserver als client laat draaien), danwel de Windows-weg belopen en RealVNC of TightVNC oid draaien op de mediaserver en op je PC.

Als je toch voor een desktop gaat is de meerwaarde van Linux wel een stuk minder. Het blijft leerzaam, maar je systeem gaat er dan niet beter door werken dan als je Windows gebruikt, en je verspilt sowieso 99.9% van de tijd CPU cycles aan een desktop waar je nauwelijks naar kijkt. Evt kun je ervoor kiezen om X niet standaard te draaien maar pas te starten als je inlogt, daarmee kun je wel het beste van beide werelden proberen te krijgen

Als je een grafische usenet client wilt kun je bijvoorbeeld knews gebruiken, maar het biedt functioneel geen voordelen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1