Dotto schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 20:17:
[...]
Zoals jij al aangeeft zijn er voor de bekende distro's goede tutorials dus ik denk dat het zoiets wordt. Hierboven zei ik al dat ik vrij weinig ervaring heb met linux maar dat moet met zo'n tutorial wel lukken, en anders is er altijd tweakers nog

Yup. zo hebben de rest van ons het ook geleerd

Je geeft al aan dat ik dan het beste gebruik kan maken van de bekende distro's. Welke zou jij aanraden met mijn kennis van Linux en mijn eisen?
Mwoeah, mbt eisen maakt het weinig uit, Linux is Linux en wat je wilt kan met werkelijk iedere distro. Ik zou mbt kennis aanraden om een distro te pakken waar zo min mogelijk "standaard" geinstalleerd zit en je dus alles zelf moet installeren, maar waarbij dan wel de package management 'intelligent' is (dus als jij zegt dat je bijv. samba wilt installeren verzint het systeem zelf welke andere pakketten daarvoor noodzakelijk zijn (dependencies)).
Zelf gebruik ik Debian voor mijn bak die iets vergelijkbaars doet met wat jij wilt. Debian heeft een simpele stap-voor-stap text-based installer (en evt een grafische install-CD bij de nieuwste versie, maar daar leer je dus minder van, waardoor je achteraf meer moeite kunt hebben). Wat ik vooral aan Debian waardeer is dat -als je niets anders dan "base system" selecteert bij install- je werkelijk niets krijgt wat je niet nodig hebt en/of zelf uitdrukkelijk selecteert.
Datzelfde kun je ook bij bijv. Archlinux bereiken (zelf geen ervaring mee, maar goede verhalen gehoord). Gentoo kan ook, maar daar doe je echt heel veel zelf, en hoewel ik er zelf op high-end bakken grote voorstander van ben zou ik het niet als eerste poging wagen. Slackware is ook lekker minimaal, maar mist (bij een default install) package management, wat daar dus om andere redenen de drempel wat hoger zet.
Werkt HellaNzbd een beetje? Ik gebruk nu Sabnzbd en het auto-unrarren en repareren is superhandig.
Ik moet bekennen zelf weinig met Usenet te doen, ik ben veel meer een torrents-persoon (voor torrents kan ik zonder meer rtorrent aanraden

), maar welgeteld één keer moest ik voor m'n werk iets mbt Usenet testen. Daarvoor heb ik een oude P2-400 gepakt die we hadden liggen, Linux erop gekwakt en Hellanzb geinstalleerd omdat ik er goede dingen over las en het bovenal *simpel* was, dus geen poespas en het werkte over SSH (command line). Overigens is het niet 'pure' commandline. Dankzij ncurses (een library die het mogelijk maakt om simpele ASCII-graphics en menus in een text console te tonen, zie
hier voor eeen willekeurige voorbeeld) heeft het wel menus waar je met toetsenbord doorheen kunt navigeren. Desnoods van de andere kant van de wereld op een 14k4 inbelverbinding

(of vanuit de trein met GPRS op je mobiel, zoals ik regelmatig doe met rtorrent

).
Hier trouwens een screenshot van hellanzb.
Er is trouwens ook een Windows versie van, dus je kunt het alvast uitproberen.
Dat ding heb ik via iemand op internet gekocht. Is het zo'n speciaal ding

? Wat wordt de prijs in NL voor dit ding?
Prijs wordt sowieso niet te duur, paar weken terug stond nog in een T.net artikel een prijs van USD 75 ofzo genoemd. Maar in NL heb ik het vooral nog nergens gezien, Atom-based borden moeten hier nog aankomen, muv paar voor review/evaluatie.
@ Dion_b: Ik bedoelde er meer mee dat ik geen commandline interface wil. Wel iets grafisch, en het liefst dan iets zoals een remote desktop. Wil mijn downloads e.d. wel monitoren en programmas installeren op afstand zou ook makkelijk zijn.
Dat kan dus prima via CLI, zoals je in die screenie hierboven kunt zien
Maar als je per se remote desktop wilt kan dat ook, dan moet je X installeren met een window manager en evt desktop environment. Dan kun je ofwel de Unix-weg belopen en via X werken (op Windows een
X-server installeren die apps op je mediaserver als client laat draaien), danwel de Windows-weg belopen en RealVNC of TightVNC oid draaien op de mediaserver en op je PC.
Als je toch voor een desktop gaat is de meerwaarde van Linux wel een stuk minder. Het blijft leerzaam, maar je systeem gaat er dan niet beter door werken dan als je Windows gebruikt, en je verspilt sowieso 99.9% van de tijd CPU cycles aan een desktop waar je nauwelijks naar kijkt.
Evt kun je ervoor kiezen om X niet standaard te draaien maar pas te starten als je inlogt, daarmee kun je wel het beste van beide werelden proberen te krijgen
Als je een grafische usenet client wilt kun je bijvoorbeeld knews gebruiken, maar het biedt functioneel geen voordelen.