Een korte reply op enkele bovenstaande vragen tot, zondag 16 augustus 2009 18:05:
helderheid?
Beide schermen, de non-hd en hd, zijn van het 'glossy' schermtype. De helderheid en contrast van beide schermen zijn wel zodanig dat het werken in zonlicht -mogelijk- is, maar prettig is wat anders
hd of geen hd?
kort gezegd;
Toe aan een leesbril, maar stel je de aanschaft uit aangezien je alles nog -net- kunt lezen? ga voor de 1366x768
Nog lang niet toe aan een leesbril? 1920x1080 is your friend
80-90€ waard?
Yesh! - Probeer maar een full HD scherm te vinden in deze prijsklasse, dat wordt moeilijk

- Verder leidt de kleine schermdiagonaal tot een lage dpi en dus extreme scherpte. Dat moet dan ook de reden zijn wil je deze scherm aanschaffen, scherpte en vooral -Ruimte-.
Nu ben ik een een resolutie van 1920x1200 gewend (Dell 2709w) met een relatief hoge DPI - en ik vind werken met lagere resoluties altijd onprettig. Kortom, werk je momenteel in een resolutie welke significant hoger is dan 1366x768, ga dan voor het HD scherm.
p8600?
de verschillen nogmaals op een rijtje,
ten opzichte van de T-serie intel cpus;
- ietsiepietsie zuiniger, met nadruk op ietsiepietsie, neem je deze cpu met in gedachten uren langer te werken met de laptop dan kun je beter een 9-cells accu aanschaffen. Een 9-cell accu zal je mobiliteit aanzienlijk vergroten
- Meer cache, vooral merkbaar bij CPU intensieve taken/games
- ondersteund intels Virtualisatie Technologie, denk hierbij aan XP mode in Win7 Professional of hoger
gamen?
Neem de XPS16. De studio 1555 is een laptop die in alles OK is - neem je em met de intentie veel te gamen, dan bespaar je je veel frustratie wanneer je een XPS16 aanschaft, voor die paar honderd euro prijsverschil.
Overigens haalt de Studio 1555 een redelijk aantal FPS in games zoals COD4, maar dan wel in resoluties van 1024*xxx, of msschien zelfs bij 1280*xxx. Neem je een HD scherm, dan wordt het moeilijk de spellen native op een redelijk aantal FPS te draaien
Enkele tips?
Tijd om de bluetooth module en wifi-module in te bouwen, kost je rond de 5 minuten, met een maximum van 10 minuten, je hoeft enkele de back-cover eraf te halen, 3 schroeven, en je kunt daarna direct bij de mini-PCIE poorten.
bluetooth
Bluetooth door Dell erin te laten zetten kost je 35€ - het zelf via eBay aanschaffen kost 10€ incl. shipping, het komt dan zonder schroef, zorg dat je een passende schroef achter de hand hebt.
wifi
de intel 5300 kost rond de 12€ incl. shipping op eBay, de schroef van de 5100 kun je dan natuurlijk hergebruiken aangezien je de kaart vervangt, let wel op dat je de half-height variant neemt.
battery
Voor het prijsverschil van een 9-cell battery bij DELL, kun je een 9-cell accu van eBay halen - het kost je dan evenveel maar het resulteert wel in het hebben van 2 accus, de 6 cell en 9 cell. Overigens zorgt de 9-cell er wel voor dat de laptop iets omhoogstaaat.
backlit keyboard
zie een eerdere post van mij
Overigens werkt Vista 64 bit echt geweldig - ik zou dan ook zeker niet overgaan op Vista 32bit, in een uitzonderlijk geval dualbooten met een win7/vistasp2 64bit en windows xp sp2 32bit, omwille van gameperfomance en mouseacceleratiefix mogelijkheden t/m XP SP2 [dit is in SP3 niet meer goed mogelijk] - gamen doe ik echter op mijn desktop en waarschijnlijk zal ik zoiets dualbooten daarop.
@philflow
Ten opzichte van de LG heeft de AU Optronics HD scherm veel betere horizontale kijkhoeken, verticale kijkhoeken zijn ongeveer hetzelfde. Wat betreft kleur en helderheid, de LG heeft een blauwige/purple waas en is een stuk doffer dan de AUO. Wit is bij de AUO ook echt wit en niet gebroken wit zoals bij de LG- zwart is bij de AUO een zwart-tint, bij de LG vond ik het meer een soort van blue-black. Bij de AUO heb ik echter meer last van backlightbleeding, in de 3e rechterkwadrant van scherm ( deel het scherm in links en rechts, en dan in 4 kwadranten van odner naar boven, dan heb je een idee;) ) - dit wordt door mij niet als storend ervaren.
Nu is dit een compleet subjectieve mening, ik heb niks met proffesionele apparatuur opgemeten. 3 anderen die toevallig de kamer binnenliepen deelden echter mijn mening
Begrijp me niet verkeerd, de LG scherm had ik eerst en in eerste instantie dacht ik WAUW, totdat ik de AUO binnenkreeg, het verschil is echt groot te noemen!
//je acer 1810T ziet r mooi uit;)//
Twee andere verschillen die mij opvielen.
Beide laptops werden geleverd met een verschillende HDD [Seagate Momentus & Western Digital Scorpio Blue] en DVD-drive [TSST Corp. & HL-DL-ST], RAM was bij beide afkomstig van hynix.
De Seagate 5400 was bij mij iets sneller in HD tune pro, echter lagen de accesstime en burst rate een stuk lager tov. de WD. Seagate tov. WD -Average Read -3Mb/s -Accesstime- +2ms -Burst rate- +25Mb/s. De HDDs heb ik omgewisseld, niet zozeer omwille de snelheid, maar het was makkelijk te doen, even simpel als het omwissele van de bluetooth module. Verder was de seagate veel luidruchtiger en ik had het gevoel dat de palmrest meetrilde. Mijn eerste systeem bleef desondanks sneller booten, waarschijnlijk was het moederbord gerelateerd. In windows vista, had ik wel steeds het gevoel dat de WD responsiever was en de algehele systeem sneller reageerde- verder is volgens het review van techreport de WD favoriet.
TSSTcorp - is een DVD drive gemaakt door Toshiba-Samsung, HL-DL-ST is gemaakt door Hitachi-LG., de TSST was veel luidruchtiger dan de LG - het enige verschil wat ik heb getest.
*CDburnerXP geeft wel enige problemen met bovenstaande drives, zelf gebruik ik imgBurn wat tot nu toe goed werkt.
Wat betreft de XPS16 - deze worden geleverd met schijven met een free fall sensor, dit kunnen dan bijna alleen Seagate schijven zijn, aangezien de WD niet met free fall sensor geleverd kan worden. Techreport zet de WD Scorpio Blue echter boven de Seagate 7200 RPM, voor het prijsverschil zou ik de 5400 RPM schijf er zeker in laten.
Tot slot;
Merk je dat er iets geks is aan je laptop? Direct contact opnemen met Dell - zo merkte ik dat er spacing was, 1cm, tussen de bezel en het scherm. Op het eerste oog denk je, inherent aan het ontwerp misschien? - maar Dell stuurde mij een nieuwe toe ( voor alleen dat probleem(!)) en wat blijkt, de nieuwe laptop heeft en een beter scherm

, maar vooral belangrijk, totaal geen spacing.
Zal spoedig weer posten als het me uitkomt.