Zou je de boxen willen testen? Kijken hoe het geluid is?MazeWing schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 15:37:
zou je me ff kunnen uitleggen hoe je dat precies hebt gedaan, niet dat ik dadelijk alles zelf stuk maak.
Anoniem: 161116
Mijn studio 15 is vandaag binnengekomen. Het Nederlandse toetsenbord is wel eventjes wennen... Maar ach dat komt ook wel goed.
Voor de rest echt helemaal tevreden. Ziet er zeer gelikt uit zeker dat wled scherm!
Het geluid is prima, idd niet heel bijzonder. Met koptelefoon nog niet getest.
Voor de rest echt helemaal tevreden. Ziet er zeer gelikt uit zeker dat wled scherm!
Anoniem: 268068
Sorry, Nederlands toetsenbord.. Had je deze besteld dan?Anoniem: 161116 schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 19:53:
Mijn studio 15 is vandaag binnengekomen. Het Nederlandse toetsenbord is wel eventjes wennen... Maar ach dat komt ook wel goed.
Of het nog zo is weet ik niet, maar ze leverden altijd een handleiding/inbouwinstructie mee.MazeWing schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 15:37:
zou je me ff kunnen uitleggen hoe je dat precies hebt gedaan, niet dat ik dadelijk alles zelf stuk maak.
Ook kan je op de support site misschien eea vinden ( wel voor zakelijke modellen in ieder geval )
tsja. 0,0 bass. reken de rest zelf maar uit. Kraakt wel niet ofzo. heeft gewoon helemaal geen diepte in het geluid.Anoniem: 90936 schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 17:04:
[...]
Zou je de boxen willen testen? Kijken hoe het geluid is?
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Anoniem: 25649
Er zit dus geen mini-subwoofertje aan de onderkant zoals de Inspirons hadden?MazeWing schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 20:01:
[...]
tsja. 0,0 bass. reken de rest zelf maar uit. Kraakt wel niet ofzo. heeft gewoon helemaal geen diepte in het geluid.

Uh, wat houd dat precies in, vage indeling?Anoniem: 161116 schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 19:53:
Anoniem: 161116
Was toen nog geen andere optie, zie dat er nu gewoon US/international staat.Anoniem: 268068 schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 19:57:
[...]
Sorry, Nederlands toetsenbord.. Had je deze besteld dan?
Bij mijn bestelling stond er alleen Toetsenbord Internal Dutch Qwerty Keyboard
De speciale tekens zitten op een andere plek.
Gewoon even dell mailen en ze sturen je zo een USGeachte heer <MIJN NAAM>,
Vervelend dat er een verkeerd toetsenbord in de laptop is geplaatst.
Ik zal een Internal US/International Qwerty Keyboard voor u gaan nabestellen. Het Dutch Qwerty Keyboard zullen we bij u laten en hoeft u niet terug te sturen. Zodra er order informatie van de nabestellnig beschikbaar is zal ik u deze toe mailen zodat u de status online kan volgen.
Met vriendelijke groet,
Dell B.V.
Mazewing, jij al een idee hoe je dat toetsenbord erin krijgt
Edit: De beste tutorial tot nog toe, alleen nog geen voor de studio gevonden.
Dit is toch niet het Dell levertijden topic... begin het bijna te denken

[ Voor 30% gewijzigd door XiniX88 op 24-07-2008 18:57 ]
Hebben jullie ook een 9-cell batterij besteld? Zo ja, steekt die ook uit? (zoals bij andere dell-laptops)
Great, ik krijg vandaag dus al een mailtje dat mijn laptop morgen word bezorgd!!!
Tuut tuut! Dat is snel!
Wel is het minder fijn dat het met die lijers van UPS gebeurt die niet eens in staat zijn om een dagdeel te kiezen waardoor je een HELE dag vrij moet nemen
Tuut tuut! Dat is snel!
Wel is het minder fijn dat het met die lijers van UPS gebeurt die niet eens in staat zijn om een dagdeel te kiezen waardoor je een HELE dag vrij moet nemen
Anoniem: 268614
En je hebt je Dell Studio op de 17de pas besteld???? Dat is wel heel snel. Ik krijg de mijne pas op 18 augustus terwijl ik hem de 19de juli besteld heb. En wat was volgens de Dell site de geschatte leverdatum?Anoniem: 25649 schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 14:05:
Great, ik krijg vandaag dus al een mailtje dat mijn laptop morgen word bezorgd!!!
Tuut tuut! Dat is snel!
Anoniem: 268666
Ik heb 'm 10-7 besteld, verwachte levertijd was toen 11-8. Volgens UPS zal hij morgen geleverd worden,dus heb in totaal 15 dagen moeten wachten.
Ben benieuwd
Ben benieuwd
Jeetje, Dell is wel erg goed in het schatten van de levertijd! Nu zeggen ze 18 augustus bij mij, dat gaat dus wat eerder worden. En ik ga morgen op vakantieAnoniem: 268666 schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 16:16:
Ik heb 'm 10-7 besteld, verwachte levertijd was toen 11-8. Volgens UPS zal hij morgen geleverd worden,dus heb in totaal 15 dagen moeten wachten.
Ben benieuwd

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 268614 op 24-07-2008 16:24 ]
5 augustus. Nu hopen dat er geen baksteen in ligt of ze de verkeerde naar me hebben gestuurd (die voor iemand anders was bedoeld)Anoniem: 268614 schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 14:43:
[...]
En je hebt je Dell Studio op de 17de pas besteld???? Dat is wel heel snel. Ik krijg de mijne pas op 18 augustus terwijl ik hem de 19de juli besteld heb. En wat was volgens de Dell site de geschatte leverdatum?
Laten we het hopenAnoniem: 25649 schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 16:54:
[...]
5 augustus. Nu hopen dat er geen baksteen in ligt of ze de verkeerde naar me hebben gestuurd (die voor iemand anders was bedoeld)
Mijn vorige Inspiron 1525 arriveerde in 5 dagen al met ongeveer 1 maand levertijdAnoniem: 268614 schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 17:36:
[...]
Laten we het hopenWeer een goede schatting van Dell
En hij is wel speciaal voor jou gemaakt in Ierland?

whaha.... ik heb mijn studio 15 afgelopen zondag 20-07 besteld.. en krijg hem morgen al binnen:P had er ook een muis bij besteld (tegelijkertijd) de muis kwam vandaag alAnoniem: 268614 schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 14:43:
[...]
En je hebt je Dell Studio op de 17de pas besteld???? Dat is wel heel snel. Ik krijg de mijne pas op 18 augustus terwijl ik hem de 19de juli besteld heb. En wat was volgens de Dell site de geschatte leverdatum?
[ Voor 9% gewijzigd door Draakje1 op 24-07-2008 23:15 ]
Anoniem: 268062
...heb je wel mazzel ja.Draakje1 schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 23:12:
[...]
whaha.... ik heb mijn studio 15 afgelopen zondag 20-07 besteld.. en krijg hem morgen al binnen:P had er ook een muis bij besteld (tegelijkertijd) de muis kwam vandaag al.... en morgen dus de laptop al terwijl de verwachtte levertijd toch echt 8-8 was
weer een knap staaltje levertijd inschatten van dell....hoewel het mij op deze manier echt niks uitmaakt!
Heb de mijne net binnen en ook een 9-cell batterij, steekt inderdaad uit. Ik weet niet of dit voor de 3-cell ook geldt. Had 't liever plat, maar ja.WWJD schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 13:44:
Hebben jullie ook een 9-cell batterij besteld? Zo ja, steekt die ook uit? (zoals bij andere dell-laptops)
het uitsteken is juist veel fijner. heb je bij de desktop pc dan ook de pootjes ingeklapt? De laptop staat onder een iets schuinere hoek waardoor het typen makkelijker is en in het donker het licht van het scherm beter reflecteerd op de toetsenAnoniem: 268666 schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 22:21:
[...]
Heb de mijne net binnen en ook een 9-cell batterij, steekt inderdaad uit. Ik weet niet of dit voor de 3-cell ook geldt. Had 't liever plat, maar ja.
Hoe ver steekt die batterij dan uit? 3cm net als bij de inspiron?
Is er ook een groot verschil in batterijduur vergeleken met de 6-cell accu?
Inderdaad, eigenlijk een stuk fijner werker. Trouwens, strak laptopje hoor.aeroxtaxi schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 19:03:
[...]
het uitsteken is juist veel fijner. heb je bij de desktop pc dan ook de pootjes ingeklapt? De laptop staat onder een iets schuinere hoek waardoor het typen makkelijker is en in het donker het licht van het scherm beter reflecteerd op de toetsen
Hij steekt behoorlijk uit zodat je laptop iets gelift wordt en dit geldt alleen voor de 9-cell denk ik. Accuduur is paar uurtjes meer.WWJD schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 20:06:
Hoe ver steekt die batterij dan uit? 3cm net als bij de inspiron?
Ik heb de Studio 15 nu ongeveer een halve week. Dat was echt het snelste dat kon, omdat ik gelijk op 1 juli besteld had. Best een lange levertijd, bovendien was ik op vakantie. Gelukkig heeft UPS ´m bij de buren afgeleverd 
Ook hier een Nederlands (?) toetsenbord. Vreselijk irritant, omdat ik eigenlijk tegelijk op laptop en pc werk. Is het echt heel moeilijk om dat zelf te vervangen? Nu draai ik het soms om met de control-shift combinatie, maar dan zie je ook niet waar je op moet duwen.
Voor verdere vragen kun je me altijd bereiken, ik zal binnenkort ook even de volledige specs noteren, en gelijk een vraag stellen over die Media Direct button. Kan er geen ### uit wijs worden.
Ik kwam trouwens vandaag de afstandsbediening per ongeluk tegen in de doos... Lijkt me handig op school.
Bovendien binnenkort proberen een schone intallatie te maken, wat er nu allemaal al voor bende op staat...
Ook hier een Nederlands (?) toetsenbord. Vreselijk irritant, omdat ik eigenlijk tegelijk op laptop en pc werk. Is het echt heel moeilijk om dat zelf te vervangen? Nu draai ik het soms om met de control-shift combinatie, maar dan zie je ook niet waar je op moet duwen.
Voor verdere vragen kun je me altijd bereiken, ik zal binnenkort ook even de volledige specs noteren, en gelijk een vraag stellen over die Media Direct button. Kan er geen ### uit wijs worden.
Ik kwam trouwens vandaag de afstandsbediening per ongeluk tegen in de doos... Lijkt me handig op school.
Bovendien binnenkort proberen een schone intallatie te maken, wat er nu allemaal al voor bende op staat...
Zodra ik hem (US Keyboard) binnen heb maak ik wel een tutorial over hoe je deze kan vervangen, zo te zien is het rete simpel... Heb hem 1 augustus volgens de dell site binnenCheesy schreef op zondag 27 juli 2008 @ 15:18:Ook hier een Nederlands (?) toetsenbord. Vreselijk irritant, omdat ik eigenlijk tegelijk op laptop en pc werk. Is het echt heel moeilijk om dat zelf te vervangen? Nu draai ik het soms om met de control-shift combinatie, maar dan zie je ook niet waar je op moet duwen.
Zelf heb ik het systeem ook opnieuw geinstalleerd met Vista x64 (heb 4gb ram) echter is de geluidsdriver nog niet echt top (soms gekraak) en is er voor het touchpad geen driver (dus je kan niet scrollen via de 2 zijkanten, verder is het touchpad wel functioneel). Werkt wat vlotter zo, zonder die Dell rotzooi.
Verder ook Ubuntu uitgetest, echter valt onder de 64 bit versie de wireless kaart niet werkend te krijgen, de 32bit versie is dat wel (eenvoudig) mogelijk.
Het scherm is super, de toetsen bovenin (multimedia toetsen) zijn minder, s'avonds zijn ze gewoon niet zichtbaar, en is het gokken waar bijvoorbeeld je "eject" knop zit, of de volume knoppen, waardoor je kans hebt dat je de eject knop per ongeluk indrukt. Verder is het gewoon een strakke laptop.
Jammer van die verlichting inderdaad. Zou dat niet via een simpele code blijvend kunnen laten branden?
Bovendien heb ik wel het programma voor keyboard backlight, maar volgens mij zit het niet op de laptop zelf, das wel apart (Fn - pijltje rechts)
Ik heb nog even gekeken op Factuur, maar daar staat dat ik degelijk een Dutch toetsenbord heb besteld... Morgen ga ik even nakijken hoe het precies op de Dell site staat vermeld, ander is het helaas mijn fout
Even kijken of ze daar moeilijk over doen, en anders toch maar wat geld dokken, afhankelijk van de prijs...
Edit: ik denk wel dat ik sterk sta, bij het samenstellen staat dit:
Bovendien heb ik wel het programma voor keyboard backlight, maar volgens mij zit het niet op de laptop zelf, das wel apart (Fn - pijltje rechts)
Ik heb nog even gekeken op Factuur, maar daar staat dat ik degelijk een Dutch toetsenbord heb besteld... Morgen ga ik even nakijken hoe het precies op de Dell site staat vermeld, ander is het helaas mijn fout
offtopic:
Is hier een mogelijkheid tot email-notificatie van een nieuwe bericht op dit board?
Is hier een mogelijkheid tot email-notificatie van een nieuwe bericht op dit board?
Edit: ik denk wel dat ik sterk sta, bij het samenstellen staat dit:
Achteraf ben ik dan wel akkoord gegaan met een of andere lijst, maarja, duidelijk is het niet, dus ik ga hopen dat ze morgen vriendelijk tegen me zijnBevat ook
Internal US/International Qwerty Keyboard
[ Voor 17% gewijzigd door Cheesy op 27-07-2008 17:58 . Reden: Toevoeging quote van dell.nl ]
Ik heb mijn studio 15 nu ook inmiddels een week heb de op 1 na duurste versie en dan de processor ge-upgraded naar T8300... over de laptop in het algemeen ben ik super te vreden ... vooral de "apple look-a-like" bar die dell bovenin heeft gezet is heel handig in gebruik... alleen heb ik volgens mij een serieus probleem met het geluid... boxen kraken als een gek wanneer ik naar muziek ( vooral house) luister.. hebben meerdere mensen dit probleem? ik ga dell er morgen over bellen..... en hoop dat er wat aan gedaan kan worden... (driver update al geprobeerd maar had geen nut) verder kan ik over de "ati" kaart die erin zit "redelijk" tevreden zijn.. call of duty 4 speelt gewoon goed wanneer je de resolutie op 800x600 zet.. spellen als trackmania kunnen wel gewoon op volle resolutie....
zijn er nog andere mensen die ervaring hebben met andere spellen op de studio 15 ??
zijn er nog andere mensen die ervaring hebben met andere spellen op de studio 15 ??
Draakje, kun je je ervaringen posten zodra je gebeld hebt?
Mijn kraken ook kom ik nu achter (ik had nog geen muziek geluisterd) Bovendien resoneert de afwerking op hoge tonen...
Online chat met een medewerker wilde niet lukken (sessie werd automatisch beeinigd, en nu heb ik opeens geen ondersteuning voor dit product.) Nu heb ik een email verzonden over de keyboard indeling...
Mijn kraken ook kom ik nu achter (ik had nog geen muziek geluisterd) Bovendien resoneert de afwerking op hoge tonen...
Online chat met een medewerker wilde niet lukken (sessie werd automatisch beeinigd, en nu heb ik opeens geen ondersteuning voor dit product.) Nu heb ik een email verzonden over de keyboard indeling...
Allereest m'n specs, volgens mij was het de 1 na duurste, de Dell muis was maar 10 euro, en is een prima dingetje!
Studio 15(N0753512)
Base
Intel® Core 2 Duo Processor T8100 (2.1 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2 Cache,)
Geheugen
4.096 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 2.048]
Grafische kaart
256 MB ATI Mobility RADEON HD 3450
Harde schijf
320 GB (5.400 rpm) SATA harde schijf
Muis
Dell Bluetooth-reismuis
Camera
Geïntegreerde 2,0 megapixel webcamera - CCFL
Keuze uit kleuren
Topo-patroon met zwarte u-vormige sierstrip
LCD-scherm
15.4" Widescreen WXGA (1280x800) with TrueLife
Biometrische identificatie
Geen biometrische vingerafdruklezer
Totaalprijs: € 809,00
Vond ik een net bedrag
Een aantal foto's van de Studio 1535. Wellicht leuk voor in de openingspost?

edit: waarom wordt het plaatje niet goed geladen? >> [img=600,3627]
http://i290.photobucket.c...tudio15compilatiecopy.jpg
Daarnaast heb ik wat hulp nodig.
Als de laptop UIT staat, zou bij het indrukken van het MediaDirect knopje een soort klein besturingssysteem gestart moeten worden (zo begrijp ik het).
Wat gebeurt er bij mij: er komt een boot(?)scherm van MediaDirect, daarnaa wordt Vista opgestart. Zodra Vista opgestart is, wordt het programma MediaDirect opgestart.
Volgens mij is dit niet goed? Weet iemand hoe dit te verhelpen?
Daarnaast wil ik graag als de laptop AAN staat, dat niet MediaDirect opgestart wordt bij het indrukken van het MediaDirect knopje, maar dat Windows Media Player opgestart wordt. Dit is volgens mij mogelijk, op GoT vind ik allerlei dingen, en ook op internet. Ik kan er echter weinig uit wijs worden, elke methode is weer verschillend. Zou trouwens ook fijn zijn als WMP start als de laptop uit staat, maar eerst maar eens het andere probleem oplossen.
Als m'n vragen onduidelijk zijn, laat het even weten. Ik zou hulp waarderen!
Studio 15(N0753512)
Base
Intel® Core 2 Duo Processor T8100 (2.1 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2 Cache,)
Geheugen
4.096 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 2.048]
Grafische kaart
256 MB ATI Mobility RADEON HD 3450
Harde schijf
320 GB (5.400 rpm) SATA harde schijf
Muis
Dell Bluetooth-reismuis
Camera
Geïntegreerde 2,0 megapixel webcamera - CCFL
Keuze uit kleuren
Topo-patroon met zwarte u-vormige sierstrip
LCD-scherm
15.4" Widescreen WXGA (1280x800) with TrueLife
Biometrische identificatie
Geen biometrische vingerafdruklezer
Totaalprijs: € 809,00
Vond ik een net bedrag
Een aantal foto's van de Studio 1535. Wellicht leuk voor in de openingspost?

edit: waarom wordt het plaatje niet goed geladen? >> [img=600,3627]
http://i290.photobucket.c...tudio15compilatiecopy.jpg
Daarnaast heb ik wat hulp nodig.
Als de laptop UIT staat, zou bij het indrukken van het MediaDirect knopje een soort klein besturingssysteem gestart moeten worden (zo begrijp ik het).
Wat gebeurt er bij mij: er komt een boot(?)scherm van MediaDirect, daarnaa wordt Vista opgestart. Zodra Vista opgestart is, wordt het programma MediaDirect opgestart.
Volgens mij is dit niet goed? Weet iemand hoe dit te verhelpen?
Daarnaast wil ik graag als de laptop AAN staat, dat niet MediaDirect opgestart wordt bij het indrukken van het MediaDirect knopje, maar dat Windows Media Player opgestart wordt. Dit is volgens mij mogelijk, op GoT vind ik allerlei dingen, en ook op internet. Ik kan er echter weinig uit wijs worden, elke methode is weer verschillend. Zou trouwens ook fijn zijn als WMP start als de laptop uit staat, maar eerst maar eens het andere probleem oplossen.
Als m'n vragen onduidelijk zijn, laat het even weten. Ik zou hulp waarderen!
[ Voor 26% gewijzigd door Cheesy op 28-07-2008 12:39 ]
Overigens over het kraken van het geluid, in Ubuntu heb ik hier geen last van, het lijkt dus aan de driver te liggen binnen Vista. Het gekraak had ik ook last van op mijn eigen PC met een onboard AC97 chipset. Na een driver update hiervan werkt dit echter wel weer naar behoren.
Daar ging ik dan voor de grap ook even bij deze laptop vanuit. Ik hoop ook inderdaad een oplossing te vinden van Dell (waarschijnlijk in de vorm van een driver update). Draakje, ik hoop dat je ons op de hoogte kan houden op hun antwoord.
Wat betreft mediadirect, het lijkt bij mij idd ook niet te werken, komt wel met het scherm, maar start daarna verder op (ook al doe ik er een muziek cd in).
iig 1 vraag beantwoord
Daar ging ik dan voor de grap ook even bij deze laptop vanuit. Ik hoop ook inderdaad een oplossing te vinden van Dell (waarschijnlijk in de vorm van een driver update). Draakje, ik hoop dat je ons op de hoogte kan houden op hun antwoord.
Wat betreft mediadirect, het lijkt bij mij idd ook niet te werken, komt wel met het scherm, maar start daarna verder op (ook al doe ik er een muziek cd in).
max hoogte is 2000px, jou plaatje is hoger, en dus word ie geresized.edit: waarom wordt het plaatje niet goed geladen?
iig 1 vraag beantwoord
[ Voor 22% gewijzigd door XiniX88 op 28-07-2008 14:57 ]
Ok, wat betreft Media Direct ligt het gelukkig niet aan mijn ding. Wellicht komt daar in de toekomst een oplossing voor. Op internet is nu nog vrij weinig te vinden over de Studi-reeks.
En natuurlijk bedankt voor je andere antwoord
Het waren ook zoveel vragen 
Owja, nog een vraag. Die 10 gig Recovery-partitie, is die nog ergens nuttig voor? Anders gaat die ook weg
En natuurlijk bedankt voor je andere antwoord
Owja, nog een vraag. Die 10 gig Recovery-partitie, is die nog ergens nuttig voor? Anders gaat die ook weg
[ Voor 17% gewijzigd door Cheesy op 28-07-2008 16:05 ]
Die kan weg, je hebt er ook een recovery CD bij zitten.Cheesy schreef op maandag 28 juli 2008 @ 15:44:
Edit: Overigens zonde dat je 4gb ram hebt en de stock Windows Vista 32bit er op hebt draaien. Hierdoor had je net zo goed de 3gb variant kunnen nemen (scheelt geld ook).
[ Voor 23% gewijzigd door XiniX88 op 28-07-2008 16:31 ]
Goedzo, dan ga ik vandaag of morgen een grote schoonmaak houdenXiniX88 schreef op maandag 28 juli 2008 @ 16:22:
[...]
Die kan weg, je hebt er ook een recovery CD bij zitten.
Anoniem: 243151
Klopt inderdaad. De Amerikaanse modellen hebben een backlight keyboard zoals hieronder op de foto.Cheesy schreef op zondag 27 juli 2008 @ 17:49:
Jammer van die verlichting inderdaad. Zou dat niet via een simpele code blijvend kunnen laten branden?

Via de helpdesk kwam ik er achter dat dit op de Nederlandse modellen niet aanwezig is.
Jammer, dit zou wel een leuke toevoeging zijn geweest.
Op m'n G15 ben het sowieso gewend, maar echt storen eraan doe ik niet. Wel jammer dat de multimedia toetsen niet verlicht zijn.
En weer een vraag! (jammer dat er nergens een complete handleiding te vinden is)
Wat kun doen met die SIM-kaart houder onder de batterij?
En weer een vraag! (jammer dat er nergens een complete handleiding te vinden is)
Is waarschijnlijk om een sim kaart te plaatsen indien je een geintegreerde mobiel breedband kaart hebt.Cheesy schreef op maandag 28 juli 2008 @ 19:20:
Op m'n G15 ben het sowieso gewend, maar echt storen eraan doe ik niet. Wel jammer dat de multimedia toetsen niet verlicht zijn.
heej, ik heb ze gebeld en ik kreeg een of andere code van ze en zou geholpen worden.... ik moest allereerst de problemen opgeven (heb ook gelijk even gezeurd over ietwat "rondlopend" toetsenbord en geen keyboard backlit) en ik zou van hun een mail krijgen met... verdere verwerkingen van de "problemen" dus even afwachten maar.... hoewel het gekraak wel met de dag iets minder lijkt te worden...maarja het geluid klinkt nog steeds niet echt dat je zegt van hier valt goed naar te luisteren....Cheesy schreef op maandag 28 juli 2008 @ 11:33:
Draakje, kun je je ervaringen posten zodra je gebeld hebt?
Beter doorvragen bij je accountmanager, ik heb een offerte opgevraagd voor een Studio 17 waarin zowel blacklit keyboard, Intel 5300 wifi, fingerprint reader en 7200rpm harddisks waren opgenomen. Allemaal onderdelen die via de website niet besteld kunnen worden.Anoniem: 243151 schreef op maandag 28 juli 2008 @ 19:06:
Via de helpdesk kwam ik er achter dat dit op de Nederlandse modellen niet aanwezig is.
Jammer, dit zou wel een leuke toevoeging zijn geweest.
Helaas voor Dell is de Studio-lijn te duur geprijsd. Ik wacht nog een twee weken, dan bestel ik een nieuwe HP notebook, de DV7-1090ed voor ongeveer 1260 euro. Een veel betere deal.
Vanavond heb ik de hele laptop opnieuw geïnstalleerd.
Er zit weliswaar een driver-cd bij, maar het is niet echt duidelijk wat er wel en niet geïnstalleerd moet worden. Ik was dingen van de driver-cd aan het installeren, en opeens werd het hele station niet meer gezien. Een herstart deed wonderen... Als het goed is, is het systeem nu weer compleet, op het Dell Media Direct na, want dat vind ik vaag (lijkt me wel handig als de pc uitgeschakeld is, nog even uitvogelen)
Er zit weliswaar een driver-cd bij, maar het is niet echt duidelijk wat er wel en niet geïnstalleerd moet worden. Ik was dingen van de driver-cd aan het installeren, en opeens werd het hele station niet meer gezien. Een herstart deed wonderen... Als het goed is, is het systeem nu weer compleet, op het Dell Media Direct na, want dat vind ik vaag (lijkt me wel handig als de pc uitgeschakeld is, nog even uitvogelen)
Ik heb vandaag ook maar eens mijn Dell Studio 15 laptop besteld.
Helaas zit er geen vingerafdruklezer bij, maar ja je kan niet alles hebben.
Hij heeft de volgende specs:
Processor: Intel® Core™2 Duo Processor T8100 (2,10 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache)
Geheugen: 4.096 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 2.048]
Grafische kaart: 256 MB ATI Mobility RADEON HD 3450
Harde schijf: 320 GB (5.400 rpm) SATA harde schijf
Draadloze connectiviteit: Dell Wireless 1510 halve minikaart (802.11n)
Bluetooth: Dell™ Wireless 370 Bluetooth + Mouse
Primaire Batterij: 9-cel lithium-ion hoofdbatterij (87 Wh)
Keuze uit kleuren: Topo-patroon met zwarte u-vormige sierstrip
LCD-scherm:15,4-inch WXGA+ WLED (1.440 x 900) TFT-breedbeeldscherm met TrueLife™
Totaal inclusief verzendkosten: € 939,09
Nou morgen betalen via iDEAL en wachten tot hij aankomt
En hopen dat er dan wat van de problemen opgelost zijn.
Zodra hij binnen is zal ik wat foto's maken voor de topicstart..
Helaas zit er geen vingerafdruklezer bij, maar ja je kan niet alles hebben.
Hij heeft de volgende specs:
Processor: Intel® Core™2 Duo Processor T8100 (2,10 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache)
Geheugen: 4.096 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 2.048]
Grafische kaart: 256 MB ATI Mobility RADEON HD 3450
Harde schijf: 320 GB (5.400 rpm) SATA harde schijf
Draadloze connectiviteit: Dell Wireless 1510 halve minikaart (802.11n)
Bluetooth: Dell™ Wireless 370 Bluetooth + Mouse
Primaire Batterij: 9-cel lithium-ion hoofdbatterij (87 Wh)
Keuze uit kleuren: Topo-patroon met zwarte u-vormige sierstrip
LCD-scherm:15,4-inch WXGA+ WLED (1.440 x 900) TFT-breedbeeldscherm met TrueLife™
Totaal inclusief verzendkosten: € 939,09
Nou morgen betalen via iDEAL en wachten tot hij aankomt
En hopen dat er dan wat van de problemen opgelost zijn.
Zodra hij binnen is zal ik wat foto's maken voor de topicstart..
De mini afstandsbediening die ik erbij heb is echt super, kan nu mijn Winamp bedienen zonder steeds de multimediatoetsen(die toch al slecht verlicht zijn) te hoeven bedienen.
En 't geluid ja, kraakt zo nu en dan. Zou aan die IDT driver kunnen liggen; misschien die uninstallen en alleen de HD audio gebruiken? Alhoewel na langer gebruik van laptop 't gekraak minder lijkt te worden. Dan nog 't toetsenbord; ze hebben me dus een nederlands toetsenbord geleverd met een VS instelling en op Nedelands zetten in Vista lijkt niet te helpen,is dus een fout van Dell neem ik aan. Vandaag maar bellen dan.
Kom er ook net pas
achter dat er(standaard) geen s-video aansluiting zit. Had ik natuurlijk kunnen weten vooraf; niet goed opgelet. Weet iemand misschien een andere manier om aan te sluiten op TV?
Kom er ook net pas
HDMI?Anoniem: 268666 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 03:04:
Kom er ook net pasachter dat er(standaard) geen s-video aansluiting zit. Had ik natuurlijk kunnen weten vooraf; niet goed opgelet. Weet iemand misschien een andere manier om aan te sluiten op TV?
Kan dat op een gewone TV dan? Dacht nl. dat HDMI alleen plasma, LCD etc. ondersteunt...
[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 268666 op 29-07-2008 08:24 ]
Het verwijderen van het keyboard op de 1535/1536 kun je hier vinden.
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Maar dat had je er niet bij gezet.Anoniem: 268666 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 08:18:
Kan dat op een gewone TV dan? Dacht nl. dat HDMI alleen plasma, LCD etc. ondersteunt...
Gutteguttegut, bedankt voor de link, vandaag mijn toetsenbord binnen gehad, en direct gemonteerd.
Opzich valt de dell handleiding top te volgen; hier 2 foto's van het vervangen toetsenbord:
Oude tobo ligt eruit, het nieuwe zit erin

Aanstluiting toetsenbord
open geklapt, het grijze deel kan je omhoog flippen om zo de toetsenbord aansluiting te bevestigen

Tips:
1. Vergeet de accu er niet uit te halen
2. Vergeet de schroeven onder de accu (2 schroeven) niet te verwijderen
3. Neem soortgelijk gereedschap (kruiskop en normale, laatst genoemde voor het "open wrikken" van de klepjes, tangetje om je schoevendraaier mee te laten draaien (schroeven zitten erg vast!)
4. Plaats als laatste het randje rondom het toetsenbord terug
Het koste me:
0 krassen
15 minuten opereren
300 vingerafdrukken
5 minuten poetsen
en oneindig veel plezier met de nieuwe tobo-indeling
Verder wens ik de mensen veel succes met vervangen
Opzich valt de dell handleiding top te volgen; hier 2 foto's van het vervangen toetsenbord:

Aanstluiting toetsenbord
open geklapt, het grijze deel kan je omhoog flippen om zo de toetsenbord aansluiting te bevestigen

Tips:
3. Neem soortgelijk gereedschap (kruiskop en normale, laatst genoemde voor het "open wrikken" van de klepjes, tangetje om je schoevendraaier mee te laten draaien (schroeven zitten erg vast!)
Het koste me:
0 krassen
15 minuten opereren
300 vingerafdrukken
5 minuten poetsen
[ Voor 32% gewijzigd door XiniX88 op 29-07-2008 14:11 ]
Hopla, zeer netjes van Dell!
Geachte heer .,
Hartelijk dank voor uw e-mailbericht.
Wat vervelend dat er een verkeerd toetsenbord in uw laptop is geplaatsts. Ik heb uw order nagekeken en er hoort inderdaad een US/internationaal toetsenbord in.
Ik kan een nabestelling voor u maken voor een US intenationaal toetsenbord, graag zou ik van u vernemen of de nabestelling naar het hetzelfde adres gestuurd mag worden waar de laptop is afgeleverd, of dat u het liever naar een ander adress wilt laten sturen. Voor ontvangst moet getekend worden.
Excuses voor het ongemak,
Met vriendelijke groet,
Dell B.V.
M. de H.
Customer Care Representative Consumer
Er staat Vista home premium maar is dit een 64 of 32 bit versie als er 4 gb geheugen wordt gekozen?
En zou eventueel iemand zo lief willen zijn een foto te schieten van het uitsteken van de 9cell accu?
En zou eventueel iemand zo lief willen zijn een foto te schieten van het uitsteken van de 9cell accu?
[ Voor 35% gewijzigd door dewil1990 op 29-07-2008 18:29 ]
32 bit krijg je erbij geleverd.whiplash1990 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 18:27:
Er staat Vista home premium maar is dit een 64 of 32 bit versie als er 4 gb geheugen wordt gekozen?
[ Voor 17% gewijzigd door XiniX88 op 29-07-2008 19:37 ]
Je kunt wel je licentie omzetten naar een 64bit versie, echter mag ik daar geen bron van geven omdat dat ook 'illegaal' genoemd kan worden. Daarnaast moet je zelf ook nog aan een OEM DVD van Vista x64 komen
Heb een studio 17 voor mijn ouders besteld. Deze wordt donderdag, na 4 weken, geleverd. Nou vroeg ik me af hoe dell deze levert qua windows-installatie? Is hij meteen bruikbaar of moet nog een bepaalde setup worden doorlopen? Ik vraag omdat ik zelf helaas niet bij mijn ouders thuis kan zijn voor de installatie & ik op de site van dell geen quickstart handleiding terug kan vinden.
Het mooist is als de lan kabel er meteen in kan & er internet verbinding is.
Het mooist is als de lan kabel er meteen in kan & er internet verbinding is.
Dat kan.
Je zet de laptop aan, dan worden er wat kleine vragen gesteld mbt computernaam en tijdzone. Dan is het gelijk ready.
Zelf liep ik te kloten met m'n draadloos netwerk, omdat ik vergeten was dat ik MAC filtering in m'n router had ingeschakeld. Toen ik dat eenmaal doorhad, was het ook een eitje.
Ik neem aan dat je ouders geen problemen ondervinden.
Je zet de laptop aan, dan worden er wat kleine vragen gesteld mbt computernaam en tijdzone. Dan is het gelijk ready.
Zelf liep ik te kloten met m'n draadloos netwerk, omdat ik vergeten was dat ik MAC filtering in m'n router had ingeschakeld. Toen ik dat eenmaal doorhad, was het ook een eitje.
Ik neem aan dat je ouders geen problemen ondervinden.
Ik heb foto's voor je. Misschienwhiplash1990 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 18:27:

top! Dank je! Dan zou het moet werken, daarna kan ik alles mooi zelf op afstand voor ze installeren.
http://www.imageshack.us/Anoniem: 268666 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 22:29:
[...]
Ik heb foto's voor je. Misschienmaar hoe voeg ik ze toe?
Bladeren, foto kiezen, en uploaden.
Thumbnail for forum kiezen, kopieren, en hier plakken in je bericht.
BedanktCheesy schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 22:42:
[...]
http://www.imageshack.us/
Bladeren, foto kiezen, en uploaden.
Thumbnail for forum kiezen, kopieren, en hier plakken in je bericht.
Ik neem aan dat je dat wilde weten?
Foto's 9cell accu:whiplash1990 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 18:27:

Zo te zien hetzelfde als de M1530 dus.
Jeuy, over ongeveer 5 dagen kan ik ook m'n internationaal toetsenbord verwachten. Over het geluid ga ik niet zeuren, zelden dat ik dat op de laptop ga gebruiken (zou een feest zijn in de trein
)
Hebben jullie ook voor accidental damage support gekozen? Kun je dit nemen in plaats van garantie?
Weten jullie ook of dell centrino 2 gaat uitbrengen voor de dell studio?
Dell heeft 2 types, core 2 duo sowieso en AMD (de Dell studio 1536), niets gehoord over centrino. En dat laatste is een afweging die je zelf mag nemen.WWJD schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 21:14:
Hebben jullie ook voor accidental damage support gekozen? Kun je dit nemen in plaats van garantie?
3 jaar garantie nemen op een product is doodzonde, volgens de nederlandse wet mag je verwachten dat een laptop het zeker 5 jaar uithoud, en om deze reden ook tot 2 jaar oud een volledige vergoeding mag verwachten, en de jaren daarop een tegemoetkoming in de gelede schade.
Accidental damage is echter als je zelf zo dom bent je laptop te laten stuiteren, zelf nog nooit gebeurd, dus ik ga daar geen extra geld aan spenderen. Verder is het je eigen keuze.
Op hieronder:
Een laptop/computer heeft inderdaad een economische levensduur van 3 jaar, echter mag je verwachten dat een laptop toch zeker 5 jaar werkt.
Lees voor de gein ook even dit: artikel, of duik wat meer in het consumentenrecht http://www.consumentenbond.nl/. Van een product mag je namelijk verwachten dat deze een x aantal jaar mee gaat. Dit is NIET de economische afschrijvingstijd!
Mij hoor je ook niet zeggen dat de 1536 hier leverbaar is.
[ Voor 27% gewijzigd door XiniX88 op 31-07-2008 16:14 ]
Een laptop heeft een aftrektijd van 3 jaar en niet 5 jaar. Daarnaast heb ik nog geen AMD versie hier in Nederland gezien.
offtopic:
BTW Even voor alle anderen, vergelijk de Studio Hybrid eens met de US qua prijzen... Dat is echt bullshit!
BTW Even voor alle anderen, vergelijk de Studio Hybrid eens met de US qua prijzen... Dat is echt bullshit!
[ Voor 6% gewijzigd door alex3305 op 31-07-2008 14:02 ]
En nog steeds is de studio 15 eigenlijk niet geweldig qua prijs, alhoewel dat het verschil met een xps m1530 erg klein is, en elk van de 2 enkele plus en minpunten heeft: heb er ook even 3 jaar garantie bijgenomen en 10% korting (belgië)
dell studio 15 |
processor T8300 |
garantie 3 jaar |
webcam 2,0 MP |
kleur paars (extra kost) |
scherm wled 1440X900 |
geheugen 4,096 MB |
hDD 320 gb |
grafische kaart 256 mb ati |
batterij 9 cell |
vingerafdruklezer ja |
bluetooth ja |
wirelless b/g |
prijs: incl btw 1129,83 |
dell xps m1530 |
processor T8300 |
garantie 3 jaar |
webcam 2,0 MP |
kleur blauw (inbegrepen) |
scherm ccfl 1440X900 |
geheugen 4,096 MB |
hDD 320 gb |
grafische kaart 256 mb nvidia |
batterij 9 cell |
vingerafdruklezer ja |
bluetooth Ja |
wirelless N |
prijs: incl btw 1098,41 |
Anoniem: 114361
srry, maar de studio is duurder dan de xps???
Natuurlijk is de studio nieuw en isde vraag momenteel groter, maar de xps is toch wel iets beter.
De videokaart waar jij bij beide 256 mb neerzet is totaal verschillend. Zo heeft de Nvidia tijdens de scores 3500 benchmark punten en wordt de 3450 gegokt op ongeveer 2000. Dit is een erg groot verschil qua videospellen. Hoewel er nu behoorlijk wat klachten zijn over de Nvidia kaarten....
grote voordeel is de WLED scherm van de studio, maar ik lees dat de huidige ontvangers van de samsung + lg schermen erg blij zijn. Al deze schermen zijn nog steeds veel en veel beter dan de sony'+ toshiba's en etc...
Natuurlijk is de studio nieuw en isde vraag momenteel groter, maar de xps is toch wel iets beter.
De videokaart waar jij bij beide 256 mb neerzet is totaal verschillend. Zo heeft de Nvidia tijdens de scores 3500 benchmark punten en wordt de 3450 gegokt op ongeveer 2000. Dit is een erg groot verschil qua videospellen. Hoewel er nu behoorlijk wat klachten zijn over de Nvidia kaarten....
grote voordeel is de WLED scherm van de studio, maar ik lees dat de huidige ontvangers van de samsung + lg schermen erg blij zijn. Al deze schermen zijn nog steeds veel en veel beter dan de sony'+ toshiba's en etc...
[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 114361 op 01-08-2008 12:06 ]
Vergis ik me nu of wordt die dell studio steeds duurder.
Ik heb ruim een week geleden een configuratie gemaakt maar was nog niet helemaal zeker en als ik nu hetzelfde invoer kom ik flink duurder uit. Met de zeer beperkt aanwezige coupons is het sowieso el een verschil maar het ligt niet alleen aan de coupons. Het wordt zo steeds minder interessant om een Dell te kiezen. Jammer want ik heb al redeljk wat delletjes gehad (ook 2 Hp tjes trouwens) en de studio zag er goed uit.
Ik zie net dat je dit ook al een beetje kunt zien aan de hier eerder geposte configs met prijzen
Ik heb ruim een week geleden een configuratie gemaakt maar was nog niet helemaal zeker en als ik nu hetzelfde invoer kom ik flink duurder uit. Met de zeer beperkt aanwezige coupons is het sowieso el een verschil maar het ligt niet alleen aan de coupons. Het wordt zo steeds minder interessant om een Dell te kiezen. Jammer want ik heb al redeljk wat delletjes gehad (ook 2 Hp tjes trouwens) en de studio zag er goed uit.
Ik zie net dat je dit ook al een beetje kunt zien aan de hier eerder geposte configs met prijzen
Anoniem: 193991
Ik neem aan dat de DVD met vista (voor het installeren) er ook los bijzit, net zoals bij de XPS? (ik zie het niet op de bestellijst staan tenzij ik heel erg eroverheen lees, vandaar)
Een vraag van een leek, maar dat zie je al...XiniX88 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 13:07:
Gutteguttegut, bedankt voor de link, vandaag mijn toetsenbord binnen gehad, en direct gemonteerd.
[afbeelding]
Aanstluiting toetsenbord
[afbeelding]
Tips:
Het koste me:
0 krassen
15 minuten opereren
300 vingerafdrukken
5 minuten poetsen
Wat is nu het verschil tussen een NL en USA toetsenbord ?
De Studio 17 serie spreekt mij wel aan.
Alleen jammer dat je goed op de hoogte moet zijn van allerlei kortingsacties.
Toch balen als je leest dat je 10% goedkoper had kunnen zijn.
Mijn complimenten voor het uitgebreide topic.
Er is ook nog een andere serie laptops van Dell VOSTRO.
Die zit er bij.Anoniem: 193991 schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 16:20:
Ik neem aan dat de DVD met vista (voor het installeren) er ook los bijzit, net zoals bij de XPS? (ik zie het niet op de bestellijst staan tenzij ik heel erg eroverheen lees, vandaar)
Het 'grappige' is dat het gewoon een cd van Dell zelf is. Dus niet zon Microsoft ding met allerlei hologrammen en glitters
Vandaag m'n US keyboard binnen gekregen, vanavond even netjes vervangen.
@ton, het verschil is de locatie van de bijzondere tekens. Op deze foto van xini zie je het een beetje:
http://derek.denhaas.info/laptop.jpg
edit @ 23.09:
Toetsenbord reeds vervangen. Werkt weer perfect. Het was heel simpel, behalve dat de 2 schroefjes onder de accu muur- en muurvast zaten... Gelukkig zijn het goede schroeven, zijn een ietsjepietsje blank nu...
[ Voor 13% gewijzigd door Cheesy op 01-08-2008 23:10 ]
Oke, toch vreemd dat men / ze dit niet gelijk goed doen.
Ik zou zelf niet gaan zitten klooien / schroeven in een nieuwe laptop. Het is duur genoeg.
Met gelijk de aantekening dat IK niet zo handig ben in dit soort zaken.
Wat mij opvalt is dat niet alle opties, die ik hier lees op de site staan vermeld. Ik zag nu wel op de DELL site dat de Studio 17 versie nu ook in het NL is beschreven.
Ik zou zelf niet gaan zitten klooien / schroeven in een nieuwe laptop. Het is duur genoeg.
Wat mij opvalt is dat niet alle opties, die ik hier lees op de site staan vermeld. Ik zag nu wel op de DELL site dat de Studio 17 versie nu ook in het NL is beschreven.
Ze leveren een laptop met een nederlands toetsenbord, op zich niets mis mee, behalve als je programmeur bent, je de speciale tekens op je toetsenbord uit je hoofd weet, en nu ineens op een hele andere plek zitten.ton1234 schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 23:25:
Oke, toch vreemd dat men / ze dit niet gelijk goed doen.
Voor een leek die af en toe wat tiept en de speciale tekens amper gebruikt zal dit dan ook geen probleem zijn (deze weet vaak toch niet waar ze echt zaten), echter voor sommige mensen (waaronder ik) is dit een stuk lastiger.
Iig je hoeft hem dus niet verplicht om te wisselen... Het Nederlandse toetsenbord doet gewoon zn werk. Hieronder een duidelijk voorbeeld met de verschillen.
Nederlands toetsenbord:

US toetsenbord:

Bron: Wikipedia: Keyboard layout
Edit op hieronder:
Laat ik het zo zeggen; als ik mijn moeder een nederlands toetsenbord geef, zou ze het niet merken, en zo zijn er veel mensen.
[ Voor 11% gewijzigd door XiniX88 op 03-08-2008 15:25 ]
Ik ben geen programmateur, maar toch vind ik een NL toetsenbord erg vervelend. En de speciale tekens weet ik wel uit m'n hoofd. Op msn heb ik ook veel combinaties voor smileys, die met een dutch erg lastig typen omdat eigenlijk al m'n toetsenborden gewoon internationaal zijn. Ook met ubb code van forum vervelend 
Wel 1 ding: op m'n pc kan ik de [e met accent] typen door ['e] te typen. Kan ik de studio zo veranderen dat het hier ook lukt? Zelfde voor de [e met streepje naar links] kon door [`e] te typen...
Wel 1 ding: op m'n pc kan ik de [e met accent] typen door ['e] te typen. Kan ik de studio zo veranderen dat het hier ook lukt? Zelfde voor de [e met streepje naar links] kon door [`e] te typen...
[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 03-08-2008 13:55 ]
Let met name op de dubbele punt : of puntkomma, want dat is wel een irritant verschil. Als je blind kunt typen en de indeling gewoon op us intl hebt staan, maakt het natuurlijk niet zoveel uit.
Maar dan zit de enter toets nog verkeerdRoamor schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 14:00:
Let met name op de dubbele punt : of puntkomma, want dat is wel een irritant verschil. Als je blind kunt typen en de indeling gewoon op us intl hebt staan, maakt het natuurlijk niet zoveel uit.
Zo mooie uitleg en duidelijk. Nou ik zou persoonlijk echt voor de het INT. toetsenbord gaan.XiniX88 schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 12:10:
[...]
Ze leveren een laptop met een nederlands toetsenbord, op zich niets mis mee, behalve als je programmeur bent, je de speciale tekens op je toetsenbord uit je hoofd weet, en nu ineens op een hele andere plek zitten.
Voor een leek die af en toe wat tiept en de speciale tekens amper gebruikt zal dit dan ook geen probleem zijn (deze weet vaak toch niet waar ze echt zaten), echter voor sommige mensen (waaronder ik) is dit een stuk lastiger.
Iig je hoeft hem dus niet verplicht om te wisselen... Het Nederlandse toetsenbord doet gewoon zn werk. Hieronder een duidelijk voorbeeld met de verschillen.
Nederlands toetsenbord:
[afbeelding]
US toetsenbord:
[afbeelding]
Bron: Wikipedia: Keyboard layout
Edit op hieronder:
Laat ik het zo zeggen; als ik mijn moeder een nederlands toetsenbord geef, zou ze het niet merken, en zo zijn er veel mensen.
Weer wat wijzer geworden.
Heej ik heb dell gemaild gebeld . gechat... met uiteindelijk resultaat! ik kreeg een zeer nette mail terug voor mijn drie problemen (haperend geluid, ietwat bol staand toetsenbord, geen toetsenbord verlichtingn) Nu kreeg ik de reactie dat het totale systeem vervangen zal gaan worden, beetje raar omdat het geluid gewoon aan de vista drivers ligt...... ik heb dat inmiddels weer terug gemaild en wach tmaar even af wat er gebeuren gaat....
Kraken van 't geluid verdwijnt bij mij nagenoeg hoe langer ik mijn laptop gebruik. Of misschien lijkt 't maar zo...Draakje1 schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 10:29:
Heej ik heb dell gemaild gebeld . gechat... met uiteindelijk resultaat! ik kreeg een zeer nette mail terug voor mijn drie problemen (haperend geluid, ietwat bol staand toetsenbord, geen toetsenbord verlichtingn) Nu kreeg ik de reactie dat het totale systeem vervangen zal gaan worden, beetje raar omdat het geluid gewoon aan de vista drivers ligt...... ik heb dat inmiddels weer terug gemaild en wach tmaar even af wat er gebeuren gaat....

Moet dat er dan in zitten?Draakje1 schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 10:29:
geen toetsenbord verlichtingn
Voor het krakende geluid:
Bios update A02:
Improve Audio quality.
Bios update A03:
The Wireless Switch setting can be saved in this version
Bios update A05: (had ik last van:)
Fixed CD-Eject abnormally in Vista64 with 4G RAM.
Dus updaten naar A05 als je last hebt van 1 van het bovenstaande: download & install
Succes!
Bios update A02:
Improve Audio quality.
Bios update A03:
Dus updaten naar A05 als je last hebt van 1 van het bovenstaande: download & install
Succes!
Mijn international toetsenbord zou ik pas krijgen wanneer er meer duidelijkheid zou zijn over de zogenoemde 'escalatie' bij Dell over de verkeerde toetesenborden. Maar zie hier dus dat er menig al zijn die 'm gewoon al geleverd hebben gekregen; erg vreemd allemaal.
Thanks voor deze info hoor!XiniX88 schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 19:09:
Voor het krakende geluid:
Bios update A02:
Improve Audio quality.
Bios update A03:
Succes!
Nee, je hoeft alleen de laatste maar te doen.Cheesy schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 23:53:
Dankje voor die info! Als je a05 doet, hoef je dan a03 en a02 niet meer te doen?
Leek bij mij inderdaad ook even zo maar wanneer ik meerdere dingen tegelijk ga doen .. itunes internetten .. komt het gekraak gewoon weer terug...Anoniem: 268666 schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 18:13:
[...]
Kraken van 't geluid verdwijnt bij mij nagenoeg hoe langer ik mijn laptop gebruik. Of misschien lijkt 't maar zo...

Anoniem: 268905
ik moet zeggen da de cd/dvd speler vaak problemen heeft, cd/dvd wordt niet gelezen en hij gooit hem er weer uit. ook speel ik wel een eens een spel (counter strike source o.a) en crashen, dat kan ie wel. (programma reageert niet meer etc) ligt dit aan vista of aan de studio?
Mijn dvd speler geeft geen problemen, maar ik gebruik die laptop nog maar amper.
Wellicht kun je deze update uitvoeren:
Wellicht kun je deze update uitvoeren:
[b]XiniX88 schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 19:09
Succes!
Zou iemand al kunnen vertellen hoe de MD button om te zetten naar een WMP button?
Ook al een oplossing gevonden voor het gebruiken van MD terwijl de laptop uitgeschakeld is? Dell claimt dat het kan. Terwijl het gewoon niet zo is!
Ook al een oplossing gevonden voor het gebruiken van MD terwijl de laptop uitgeschakeld is? Dell claimt dat het kan. Terwijl het gewoon niet zo is!
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?p=3718527
the Media Direct is actually totally useless in its original intent. The much touted Media Direct 4 runs as an application on top of Vista (not like previous MD, which I think used to boot in a Linux mini kernel) and so when you press the MD4 home button in a shutdown Studio, all you get is the usual Vista start-up and then MD4 will kick in. So in a nut shell, in a powered down laptop, MD 4 button doubles up as another Power button (touch sensitive Power button, if you like :-) )
_photek al meer gehoord over je toetsenbord? Misschien handig voor andere gebruikers dat ze weten of ze een nieuw toetsenbord kunnen ontvangen of niet. Tis hier verder wel dodelijk rustig...
Overigens over linux: Ubuntu x86 kan men wireless werkend krijgen door ndisgtk te installeren:
Vervolgens even het volgende pakketje ophalen:
http://h20000.www2.hp.com...m=ob-61972-1&mode=4&idx=3
en installeren
en als laatste:
uitvoeren, driver kan men vinden in /home/<gebruiker/.wine/drive_c/HP?/sp39912
erop klikken en klaar, wireless in Ubuntu.
Dit zou op eenzelfde manier moeten werken in Debian, Kubuntu, Xubuntu en alle andere debian afgeleide distributies.
Ubuntu x64 (of alle x64 andere distro's) werken niet. ndiswrapper 1.52 maakt een fatale uitzondering waardoor het hele besturingssysteem vastloopt. Hiervoor is het nog wachten op een oplossing. 4gb ram wordt overigens wel compleet ondersteund (zover ik lees) door Linux x86 systemen.
Bron: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=850913
Alle andere hardware werkt gewoon onder Ubuntu 8.04!
Overigens over linux: Ubuntu x86 kan men wireless werkend krijgen door ndisgtk te installeren:
code:
1
| sudo aptitude install ndisgtk wine |
Vervolgens even het volgende pakketje ophalen:
http://h20000.www2.hp.com...m=ob-61972-1&mode=4&idx=3
en installeren
en als laatste:
code:
1
| ndisgtk |
uitvoeren, driver kan men vinden in /home/<gebruiker/.wine/drive_c/HP?/sp39912
erop klikken en klaar, wireless in Ubuntu.
Dit zou op eenzelfde manier moeten werken in Debian, Kubuntu, Xubuntu en alle andere debian afgeleide distributies.
Ubuntu x64 (of alle x64 andere distro's) werken niet. ndiswrapper 1.52 maakt een fatale uitzondering waardoor het hele besturingssysteem vastloopt. Hiervoor is het nog wachten op een oplossing. 4gb ram wordt overigens wel compleet ondersteund (zover ik lees) door Linux x86 systemen.
Bron: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=850913
Alle andere hardware werkt gewoon onder Ubuntu 8.04!
[ Voor 87% gewijzigd door XiniX88 op 10-08-2008 18:12 ]
Net een Studio 17 besteld bij mijn accountmanager. Mooie korting behaald:
- 250 euro ex vat korting
- 3 jaar garantie i.p.v. 1 jaar
- gratis verzenden
Spec's:
Review zal ik nog plaatsen als ik hem binnen heb
- 250 euro ex vat korting
- 3 jaar garantie i.p.v. 1 jaar
- gratis verzenden
Spec's:
- Studio 1735 : Intel Core 2 Duo T8100 (2.1GHz,800MHz,3MB)
- Display : 17in Widescreen WUXGA with Truelife - CCFL (1920 x 1200 resolutie)
- LCD Back Cover : Ruby Red Microsatin Finish
- Memory Dual Channel 3.0GB (1X2GB + 1X1GB) 667 MHz DDR2 SDRAM
- Hard Drive : 400GB FFS Serial ATA (7.200RPM) Dual Hard Drive (2x 200GB)
- Optical Drive : 8X DVD+/-RW Drive
- Battery : Primary 6 cell 56W/HR LI-ION
- Graphics: 256 MB ATI Mobility RADEON HD 3650
- Dell Bluetooth 370 Card Europe
- Dell Wireless 1510 (802.11n)
- Windows Vista Ultimate (ga ik downgraden naar XP)
- 3Yr In-Home Warranty Support, including evenings and Saturdays
Review zal ik nog plaatsen als ik hem binnen heb
[ Voor 3% gewijzigd door jeroenzelle op 11-08-2008 17:48 ]
Anoniem: 193991
Weet iemand wat ik me bij de satijne afwerklaag moet voorstellen? Ik kan me er geen beeld van vormen eerlijk gezegd.
Ok, mijn bevindingen tot nu toe.
- Nadat ik vandaag een half uurtje op het web bezig was ging de laptop zonder enige waarschuwing uit. Ik dacht eerst dat de batterij leeg was, maar nadat ik de laptop opnieuw aandeed ging hij na een seconde of 2 uit. Dit blijft zicht herhalen. Na een tijdje te hebben gewacht kwam ik iets verder en kreeg ik na het bios te hebben geboot de warning dat mijn systeem te heet is geworden en dat ik errorcode #M1004 moet melden bij Dell. Fijn is dat.
Toen ie het nog deed:
- Het geluid is verschrikkelijk slecht! Ik heb hiervoor een Inspiron 9300 gehad met zo'n ingebouwde mini-subwoofer en daarop heb ik talloze films en series gezien wat prima klonk. Deze klinkt helaas als een setje oordopjes die hard aanstaan (op het bureau, niet in je oren). Dat maakt um totaal ongeschikt om films/series op te kijken tenzij je er externe speakertjes of koptelefoons mee wil gebruiken.
- de fan lijkt permanent aan te staan, waardoor de laptop continu lawaai maakt
- die oh zo mooie functietoetsen gaan pas aan als je ze aanklikt. Handig in het donker....NOT!
Gelukkig ziet ie er wel mooi uit verder....
- Nadat ik vandaag een half uurtje op het web bezig was ging de laptop zonder enige waarschuwing uit. Ik dacht eerst dat de batterij leeg was, maar nadat ik de laptop opnieuw aandeed ging hij na een seconde of 2 uit. Dit blijft zicht herhalen. Na een tijdje te hebben gewacht kwam ik iets verder en kreeg ik na het bios te hebben geboot de warning dat mijn systeem te heet is geworden en dat ik errorcode #M1004 moet melden bij Dell. Fijn is dat.
Toen ie het nog deed:
- Het geluid is verschrikkelijk slecht! Ik heb hiervoor een Inspiron 9300 gehad met zo'n ingebouwde mini-subwoofer en daarop heb ik talloze films en series gezien wat prima klonk. Deze klinkt helaas als een setje oordopjes die hard aanstaan (op het bureau, niet in je oren). Dat maakt um totaal ongeschikt om films/series op te kijken tenzij je er externe speakertjes of koptelefoons mee wil gebruiken.
- de fan lijkt permanent aan te staan, waardoor de laptop continu lawaai maakt
- die oh zo mooie functietoetsen gaan pas aan als je ze aanklikt. Handig in het donker....NOT!
Gelukkig ziet ie er wel mooi uit verder....
Het is een matte laag. Best te vergelijken met sommige van die kerstballen. Maar dan niet van de glimmende soort maar dus van die mattere. Staat uber-sjiek in elk geval. En is veel minder vingerafdrukgevoelig dan bijv pianolak.Anoniem: 193991 schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 23:04:
Weet iemand wat ik me bij de satijne afwerklaag moet voorstellen? Ik kan me er geen beeld van vormen eerlijk gezegd.
Nee, het voelt meer aan als rubber. Zo ziet het er ook uit, en vingerafdrukken zie je er totaal niet op (in tegenstelling tot de binnenkant).Cheesy schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 01:27:
Hmm, ik heb een matzwarte helm (vergelijkbaar?) en die is wel behoorlijk vingeradrukgevoelig.
Zoals ook menig review gaf aan deze laptop is hij geruisloos, bij mij ook... Ik hoor hem niet. Misschien iets mis met jou fan... aangezien die ook oververhit is geraakt.de fan lijkt permanent aan te staan, waardoor de laptop continu lawaai maakt
Het geluid en de toetsen ben ik het helemaal mee eens... Had toch minimaal wel verwacht dat ze iets op zouden lichten... Geluid idem, maar ik ben niet veel beter gewend, men mag alleen het kraakprobleem oplossen.
[ Voor 6% gewijzigd door XiniX88 op 12-08-2008 12:18 ]
Ik heb totaal geen last van krakend geluid, alleen de dvd speler leest de dvd's niet altijd.
Ik heb er ook geen last van, simpelweg omdat het ding weg ligt te roesten. Zodra in september m'n schooljaar weer begint, zalt het actief worden.
Al weken lang naar een mooie tas op zoek geweest. Dat is wel lastig. Ik had een tas gekocht, die net een halve centimeter te klein was. Gisteren even opnieuw wezen shoppen, en er is echt weinig keus. Allemaal net iets te klein. Uiteindelijk een tas waar die net krap inpast. Zit dus wel lekker stevig nu, alsof het er voor gebouwd is. Zo'n 17" tas vind ik ook wat te lomp + groot + laptop schuift heen en weer.
Deze is het geworden. Ik hoefde niet zo'n opa zwart ding

In het bruin, maar dit plaatje is wat beter om te bekijken.
Al weken lang naar een mooie tas op zoek geweest. Dat is wel lastig. Ik had een tas gekocht, die net een halve centimeter te klein was. Gisteren even opnieuw wezen shoppen, en er is echt weinig keus. Allemaal net iets te klein. Uiteindelijk een tas waar die net krap inpast. Zit dus wel lekker stevig nu, alsof het er voor gebouwd is. Zo'n 17" tas vind ik ook wat te lomp + groot + laptop schuift heen en weer.
Deze is het geworden. Ik hoefde niet zo'n opa zwart ding

In het bruin, maar dit plaatje is wat beter om te bekijken.
[ Voor 27% gewijzigd door Cheesy op 13-08-2008 19:43 ]
Hoe duur is zo'n tas eigenlijk?
nog een wat misschien domme vraag; ik kijk wel is een film op mn bed en dan heb ik de laptop op me lakens zeg maar, overhit de laptop dan erg? op me "lap" wordt het te heet na een tijdje daarom. Is er ook een programma waar je kan zien hoe heet je laptop aan de binnenkant is en of dit de max temp (voor de studio) overschrijdt?
nog een wat misschien domme vraag; ik kijk wel is een film op mn bed en dan heb ik de laptop op me lakens zeg maar, overhit de laptop dan erg? op me "lap" wordt het te heet na een tijdje daarom. Is er ook een programma waar je kan zien hoe heet je laptop aan de binnenkant is en of dit de max temp (voor de studio) overschrijdt?
Dit topic is gesloten.