Nou zeg dat is inderdaad wel erg goede service! Omdat je het niet meldt, neem ik aan dat men geen kosten heeft doorberekend?
Maar uh...wat is een "vijs" ?
Maar uh...wat is een "vijs" ?
Duhuuhdafmay schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 17:08:
Nou zeg dat is inderdaad wel erg goede service!
DuhuuhOmdat je het niet meldt, neem ik aan dat men geen kosten heeft doorberekend?
http://images.google.com/...icial%26hs%3DReD%26sa%3DGMaar uh...wat is een "vijs" ?
[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 20-02-2009 17:18 ]
Verwijderd
Het kan maar niet bij een azerty toetsenbord.Zeg, ligt het nu aan mij, of konden ze nu brightness en volume toch wel fixen op XP ?
Want op sony asia stond dat dat nog altijd niet werkte?
Verwijderd
jaaah ik heb belgisch azerty toetsenbord en daar werkt die brightnes niet op. wel op de qwerty mjaa !!!
Verwijderd
Geef zelf maar even antwoord, antwoord gekregen op een ander forum.Unixor schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 22:41:
Heb me suf gezocht maar kon het nergens vinden dus dan toch maar hier proberen.
Ik heb de tutorial voor het uit elkaar halen van je FZ gelezen, maar ben er nog steeds niet achter of het mogelijk is de hardeschijf te vervangen door alleen het klepje links onder eraf te halen. Wil namelijk deze gaan vervangen voor een OCZ Vertex, maar wil geen risico lopen. Heeft er iemand ervaring met het verwisselen van zijn of haar HDD.
groet
Er is toch echt erg veel geschreven over het vervangen HD in dit topic en voorgaande delen (oa door mijzelfUnixor schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 22:41:
Heb me suf gezocht maar kon het nergens vinden dus dan toch maar hier proberen.
Ik heb de tutorial voor het uit elkaar halen van je FZ gelezen, maar ben er nog steeds niet achter of het mogelijk is de hardeschijf te vervangen door alleen het klepje links onder eraf te halen. Wil namelijk deze gaan vervangen voor een OCZ Vertex, maar wil geen risico lopen. Heeft er iemand ervaring met het verwisselen van zijn of haar HDD.
groet
Danke, maar ik ga toch voor een clean install dus image zal niet nodig zijn denk ik.dafmay schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 18:59:
[...]
Er is toch echt erg veel geschreven over het vervangen HD in dit topic en voorgaande delen (oa door mijzelf)....
Om kort te gaan...het is slechts het klepje openschroeven, HD losschroeven, nieuwe erin, OS terugzetten (maak eerst een image!). Ik heb het proces inmiddels een 4-5 keer gedaan...super simpel!
Geen punt. Laat nog even horen hoe de SSD bevalt...ben erg benieuwd!!! Stond toentertijd namelijk op het punt om van de aanbieding bij Informatique gebruik te maken, maar las gelukkig op tijd slechte dingen over dat merk/type SSD en ben toen voor een normale HD gegaan.Unixor schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 21:21:
[...]
Danke, maar ik ga toch voor een clean install dus image zal niet nodig zijn denk ik.
Toch bedankt.
groet
Anders ik wel, m'n FZ heeft namelijk nogal beperkte bios optiesdafmay schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 21:37:
[...]
Geen punt. Laat nog even horen hoe de SSD bevalt...ben erg benieuwd!!! Stond toentertijd namelijk op het punt om van de aanbieding bij Informatique gebruik te maken, maar las gelukkig op tijd slechte dingen over dat merk/type SSD en ben toen voor een normale HD gegaan.
Same here (FZ11E)Unixor schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 23:09:
[...]
Anders ik wel, m'n FZ heeft namelijk nogal beperkte bios opties
4 GB? Dat kan toch niet in een FZ11e?dafmay schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 18:45:
[...]
Ok, inderdaad niet echt goed te vergelijken. Ik draai Vista overigens met 4GB ram. Vandaar ook mijn keus voor 64bit...
[...]
Ja dat had ik begrepen. Ik was juist benieuwd omdat ik slechts middels VMware de Windows 7 versie had geprobeerd.
Ik heb er 2x 2GB inzitten. Overigens, Vista 64bit maakt volledig gebruik van de 4GB, Vista 32bit slechts 3GB.VaioVip schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 12:04:
[...]
4 GB? Dat kan toch niet in een FZ11e?![]()
Gaat toch maar tot maximaal 2GB?
Damn dan ben je net iets eerder dan ik xD Maandag word mijn knoop doorgehakt.dafmay schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 14:13:
Eindelijk de stap gezet en vandaag een OCZ Vertex 30GB SSD aangeschaft (Informatique eur 125,--) voor mijn FZ11E. Installatie en terugzetten van de OS (Vista Ultimate 64bit) image geen problemen. De SSD is geweldig snel en je hoort 'm niet, maar dat is geen verrassingSo far so good...
FW 1199. Helaas nog niet de allerlaatste v 1275. Naar het schijnt zouden er bij sommige SSD's problemen zijn met de oude versie en deze bugs opgelost met v 1275. Het flashen echter is nogal een imo lastig klusje en ik wacht dus maar even totdat mijn SSD eventueel problemen gaat vertonen. Tot nu toe alles aok...fingers crossedUnixor schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 18:10:
[...]
Damn dan ben je net iets eerder dan ik xD Maandag word mijn knoop doorgehakt.
btw. welke firmware gebruik je?
Jep, volg al een tijdje het SSD topic hier en op het OCZ forum. OCZ doet zijn best alles eruit te halen wat erin zit. Balen wel dat wij nu een soort van beta testers zijndafmay schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 18:46:
[...]
FW 1199. Helaas nog niet de allerlaatste v 1275. Naar het schijnt zouden er bij sommige SSD's problemen zijn met de oude versie en deze bugs opgelost met v 1275. Het flashen echter is nogal een imo lastig klusje en ik wacht dus maar even totdat mijn SSD eventueel problemen gaat vertonen. Tot nu toe alles aok...fingers crossed
Ben jij ook voor de OCZ Vertex gegaan? Deze kwam toch wel ijzersterk uit alle reviews naar voren, vandaar dat ik er toch uiteindelijk voor ben gegaan. De enorme problemen met de 1e JMicron controller zijn opgelost door een ander merk controller te gebruiken. Maw het gestotter is niet meer. Snelheden kwamen uit alle testen bovenverwachting hoog.
Ik voel mij inderdaad een beta tester, maar dat maakt het juist weer zo leuk/spannend. De overstap naar SSD is de grootste verandering op pc gebied voor mij persoonlijk vanaf de tijd dat ik er mee ben begonnenUnixor schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 19:07:
[...]
Jep, volg al een tijdje het SSD topic hier en op het OCZ forum. OCZ doet zijn best alles eruit te halen wat erin zit. Balen wel dat wij nu een soort van beta testers zijn. Maar zolang berichten zoals die van jou op het forum verschijnen zie ik geen reden om geen beta tester te zijn
Eind volgende week heb ik mijn Vertex 60GB hopelijk binnen. Geen problemen tegengekomen door de FZ's beperkte bios?
[ Voor 7% gewijzigd door dafmay op 25-03-2009 19:38 ]
De reden waarom ik gewacht heb is FW 1275. Ik hoop hem dan gewoon uit de fabriek mee te krijgen. Zo niet dan flash ik meteen naar 1275. Voorkomen is beter dan genezen toch?dafmay schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 19:35:
[...]
Ik voel mij inderdaad een beta tester, maar dat maakt het juist weer zo leuk/spannend. De overstap naar SSD is de grootste verandering op pc gebied voor mij persoonlijk vanaf de tijd dat ik er mee ben begonnen
Bios geeft geen problemen.
Ik heb Superfetch uitgezet, gebruik geen paging file meer, indexing en search stonden al uit. Prachtig, voorheen was superfetch een vereiste voor het snel opstarten van apps. Nu met superfetch uit, starten apps zelfs nog sneller opEn bijkomend voordeel is dat na het opstarten van Vista het nu niet meer 7-8 minuten duurt voordat alle apps zijn geladen door superfetch. Na opstarten is mijn laptop nu meteen klaar voor gebruik
De keuze om superfetch uit te zetten was uiteraard om zoveel mogelijk extra read en writes op de SSD te voorkomen. Wij weten beiden dat een SSD een beperkte levensduur heeft...
Ga jij meteen flashen naar 1275?
ZekersUnixor schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 19:44:
[...]
De reden waarom ik gewacht heb is FW 1275. Ik hoop hem dan gewoon uit de fabriek mee te krijgen. Zo niet dan flash ik meteen naar 1275. Voorkomen is beter dan genezen toch?
Nee nog niet, ik zweer dan ook bij het OCZ forum. Voor laptop gebruikers met een beperkte bios is het sowieso lastig om hem te flashen zonder een andere computer.dafmay schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 19:57:
[...]
ZekersIk hoor zeer graag van je mbt het flashen. Heb jij behalve op het OCZ forum misschien elders een duidelijkere handleiding gevonden?
Kun je jouw ervaringen met het flashen misschien tzt hier plaatsen. Ik ben zeer benieuwd, ook omdat ik de handleiding op het OCZ forum warrig vind. Begin er dus liever (nog) niet aan voordat ik 100% zeker weet waar ik aan begin.Unixor schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 20:12:
[...]
Nee nog niet, ik zweer dan ook bij het OCZ forum. Voor laptop gebruikers met een beperkte bios is het sowieso lastig om hem te flashen zonder een andere computer.
linkje
Dat word dan volgend weekend. Houdt er wel rekening mee dat als je flashed je alle data verliest.dafmay schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 23:29:
[...]
Kun je jouw ervaringen met het flashen misschien tzt hier plaatsen. Ik ben zeer benieuwd, ook omdat ik de handleiding op het OCZ forum warrig vind. Begin er dus liever (nog) niet aan voordat ik 100% zeker weet waar ik aan begin.
Thanks, ja weet ik vanaf. Ik gebruik sowieso altijd een image van huidige OS. Is wel zo makkelijk als dat lukt terug te zetten. Deze keer geen enkele issue gehad wat dat betreft. Overigens viel het mij ook op dat slaapstand razendsnel wordt ingezet als je daar voor hebt gekozen. Voorheen ging dat zeker ook al erg vlot, maar altijd gepaard met enig gereutel enz van de HDUnixor schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 07:20:
[...]
Dat word dan volgend weekend. Houdt er wel rekening mee dat als je flashed je alle data verliest.
[ Voor 28% gewijzigd door dafmay op 26-03-2009 21:25 ]
Naja, je hebt kans op data verlies. Maar kom opdafmay schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 20:43:
Ik kan mijn SSD door Informatique laten flashen naar de nieuwste FW voor eur 20,--. Ik denk erover om dat maar te laten doen, valt dan ook nog eens onder garantie. Zaterdag maar weer eens een retourtje Berschenhoek doen
Edit : bij nader inzien...mijn OCZ Vertex draait voorlopig uitstekend en " if it ain't broke...don't fix it!". Ik kijk het allemaal nog even rustig aan...
Zojuist alle tweaks (ook registry) op OCZ forum toegepast en ATTO geeft een zeer nette snelheid aan :Unixor schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 22:47:
[...]
Naja, je hebt kans op data verlies. Maar kom opje bent toch een tweaker! Het flashen kan niet zoveel kwaad. Volg de stappen gewoon zorgvuldig op en er kan niets fout gaan.
dafmay schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 16:07:
Unixor, kijk eens op de volgende url :
OCZ forum
Naar het schijnt is er weinig tot geen verschil merkbaar qua benchmark tussen firmware v1199 en v1275. Sterker nog, v1275 schijnt to zorgen voor een langere boot time. Ik heb nog niet de gehele thread doorgelezen, maar ben er hard mee bezig...
Yep gelezen, 1275 schijnt iets stabieler...maar ik heb tot nu toe geen issues met 1199. Snelheid obv de vele ATTO screenshots op het forum lijkt met 1275 rond 240-250 en bij 1199 rond 220. Mijn SSD is niet juist "aligned", dus dat zou nog een winstpunt kunnen zijn. Aan de andere kant lees ik veel over de nieuwe Vertex icm Vista of Win7....daar schijnt misalignment niet zo'n issue te zijn, zeker niet tov gebruik XP.Unixor schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 16:22:
[...]
C:\documents and set is caused by flashing straight from 0112 to 1275, so if you flashed from 1199 to 1275 you should have no issues.
You guys with slow boot times, did you clear the cmos and resetup you bios files?
Also I keep saying this...out flash engineer keeps asking why so many of you image the drive...have issues...and when asked to flash the drive again to reset it and FRESH INSTALL you do not?
If you are experiencing slow boot or slow performance, reflash to reset the drive, fresh install your OS and retest...see if this helps.
Denk dat het hier wel mee gedaan is. Als ik u was gewoon flashen naar 1275 hierom:
1199 was faster than 1275..it was also unstable for some.
Stability is key here...
1275 is still faster than 0112 though.
Bron
hahadafmay schreef op maandag 30 maart 2009 @ 14:39:
...toch maar de fw updaten naar 1275???
Anandtech article
Ik denk dat ik er toch maar aan ga.
[ Voor 18% gewijzigd door Unixor op 31-03-2009 00:06 ]
Ik zie niet waarom dat problemen zou opleveren? Ik heb zelfs een image teruggezet van een installatie op reguliere HDD. Wel uiteraard op dezelfde Vaio machine. Uitlijnen kan belangrijk zijn voor optimale prestaties, maar blijkbaar is dit verschil miniem bij Vista en Win7.Unixor schreef op maandag 30 maart 2009 @ 21:45:
[...]
hahavanmiddag me vertex bestelt. Ben benieuwd of hij al uitgerust is met 1275. Suc6 met flashen voor vragen moet je misschien maar even het SSD topic bekijken.
//
Gaat die clean install helemaal goed komen van mij denk je? Bedoeling is dus deoude schijf formateren, windows installeren met serial van de laptop op SSD en drivers van de website van Sony.
[ Voor 42% gewijzigd door dafmay op 08-04-2009 10:08 ]
[ Voor 13% gewijzigd door Unixor op 12-04-2009 10:54 . Reden: Bench ]
Ik heb Windows 7 RC1 build 7100 Ultimate 64bit geinstalleerd op mijn Vertex SSD van 30GB. De complete installatie incl Office 2007 SP1 en alle updates, plus wat andere software, is slechts 9GB! Een enorme verbetering t.o.v. Vista, en dan heb ik het nog niet eens gehad over de winst aan snelheid van Win7 tov Vista. Lijkt een perfecte combi te zijn...Win7 en SSD.D2FValinor schreef op donderdag 16 april 2009 @ 12:40:
Wow, cool dat jullie overstappen op ssdBegin ik nu ook aan te denken
Maaruh is 30/60 gb niet een beetje weinig? Ik weet dat prijzen heel hoog zijn, is precies ook de reden waarom ik nog niet de stap ga maken. Mijn C schijf waar alleen progs zijn geinstalleerd is al 90gb....60 gb komt er niet in
Verwijderd
ik heb net hetzelfde probleem.djpdjpnl schreef op zondag 19 april 2009 @ 19:10:
Mijn accu (FZ21E, sept 07) is nu al twee keer uit het niets volledig leeg gegaan. Als ik bij m'n vriendin thuis ben is ie vol (aan 't stroom) en als ik thuis kom is ie helemaal leeg (0% plugged in and charging) en ondanks dat de kabel eraan hangt komt er niks meer bij. De vorige keer heb ik 'm even helemaal uitgezet en toen ik 'm na een uurtje weer aandeed was ie weer vol. Net dus ook eventjes geprobeerd (vijf minuten dit keer, moest dingen doen!) en hij was nog steeds op 0%. Terwijl ik dit typ is ie opeens weer op 100%. Lijkt dus alsof ie niet meer goed doorgeeft hoe vol hij zit. Op zich niet zo heel erg maar... mijn externe harde schijf viel net drie keer uit omdat hij geen stroom meer kreeg van m'n laptop (100gb 2,5"). Lijkt er dus op dat m'n laptop dus de usb poorten afsluit omdat ie denkt geen stroom meer te hebben (alhoewel er wel een kabel aan hangt?
) erg vreemd allemaal. Zou ook niet weten wat ik er mee moet. Iemand ideeën?
🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android
[ Voor 21% gewijzigd door blubbers op 12-05-2009 00:47 ]
Verwijderd
Je kan altijd eens naar Sony bellen.dafmay schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 10:21:
Ik merk de laatste tijd dat het beeldscherm van mijn FZ11E uitvalt of flikkert wanneer ik de klep dicht doe. Op bepaalde punten "onderweg naar beneden" lijkt het erop alsof de connectie (draadjes?) verbreekt waardoor het scherm uitvalt of flikkert....ik ben een beetje huiverig dat dit probleem (snel) erger gaat worden.
Iemand hier ervaring mee, of wellicht ervaring met reparatie (garantie?) via Sony?
Dit is mij ook wel eens opgevallen, maar volgens mij doet de mijne dit af en toe al van begins af aan dus maak me er niet echt zorgen over.dafmay schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 10:21:
Ik merk de laatste tijd dat het beeldscherm van mijn FZ11E uitvalt of flikkert wanneer ik de klep dicht doe. Op bepaalde punten "onderweg naar beneden" lijkt het erop alsof de connectie (draadjes?) verbreekt waardoor het scherm uitvalt of flikkert....ik ben een beetje huiverig dat dit probleem (snel) erger gaat worden.
Iemand hier ervaring mee, of wellicht ervaring met reparatie (garantie?) via Sony?
[ Voor 7% gewijzigd door Storm316 op 16-05-2009 19:21 ]
Heb je al contact opgenomen met Sony? Lijkt me dat ze die dingen gewoon op voorraad hebben. Als je een beetje handig bent kun je natuurlijk ook met wat schuurpapier, plamuur (oid) en een spuitbus met de juiste kleur zilver aan de slag (hiervoor zijn zat how-to's op het internet te vinden) , of het ding naar een spuiter brengen.Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 20:04:
Hallo iedereen,
Ik zit met een vraag/probleem. Ik heb hier af en toe het ook al voorbij zien komen maar geen antwoord gevonden. Vorig jaar is in mijn FZ11S de harde schijf er voor een installatie uit gehaald (de laptop deed niks meer....). Zodoende waren gelukkig mijn bestanden nog terug te halen. Het echte probleem is het volgende: de laptop heeft toen (onbeschermd) op de bovenkant gelegen. Dit resulteert erin dat ik nu enkele mooie krassen op de bovenkant heb en dat terwijl ik altijd zuinig op de laptop ben.
Zoals jullie je kunnen indenken storen deze krassen mij. Nu heb ik al uren op het www gezocht om te kijken of er een nieuwe cover te vinden is maar dat was ook niet succesvol. Vandaar mijn vraag of jullie adressen o.i.d. hebben waar ik dit kan uithalen. Alvast bedankt!
Ik zelf zit er ook aan te denken om Windows 7 op mijn FZ21Z te gooien. Maar waarom doe je bijvoorbeeld geen 64-bit? Of is dat nadelig?Storm316 schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 18:55:
[...]
Dit is mij ook wel eens opgevallen, maar volgens mij doet de mijne dit af en toe al van begins af aan dus maak me er niet echt zorgen over.
Cool dat jullie met SSD's bezig zijn trouwens. Ik ga zelf nog steeds voor zo veel mogelijk opslag ruimte, maar wie weet in de toekomst.
Verder kan ik nog melden dat ik heb van de week Windows 7 RC 32-bit als main OS op m'n FZ geïnstalleerd heb, en ik ben zeer tevreden tot nu toe. Alle hardware en knoppen doen wat ze doen moeten na het installeren van de Vista drivers, en op een aantal vlakken is het inderdaad stabieler en sneller dan Vista. Alleen de verkenner lijkt wat minder stabiel, maar deze herstart zichzelf gelukkig snel na een crash dus een echt probleem is het tot nog toe niet.
Dafmay (en andere WIndows 7 gebruikers), welke drivers gebruik jij voor je grafische kaart? Ik draai nu nog met de standaard 181.71 driver, maar het valt me op dat vooral tekst nogal wazig is.
Ah, jij gebruikt dus al de 64 bit, waar vind je de geschikte drivers? Aangezien de originele drivers voor 32 bit vista zijn.dafmay schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 13:55:
[...]
Ik heb Windows 7 RC1 build 7100 Ultimate 64bit geinstalleerd op mijn Vertex SSD van 30GB. De complete installatie incl Office 2007 SP1 en alle updates, plus wat andere software, is slechts 9GB! Een enorme verbetering t.o.v. Vista, en dan heb ik het nog niet eens gehad over de winst aan snelheid van Win7 tov Vista. Lijkt een perfecte combi te zijn...Win7 en SSD.
Ik zie er eerlijk gezegd het nut niet van. Ik heb 'slechts' 2Gb RAM in m'n FZ dus een 64-bit OS zal waarschijnlijk alleen maar trager zijn, en daarnaast heb ik nog wat oudere rand-apparatuur waar geen 64-bit drivers voor zijn.apekoek schreef op zondag 17 mei 2009 @ 13:15:
[...]
Ik zelf zit er ook aan te denken om Windows 7 op mijn FZ21Z te gooien. Maar waarom doe je bijvoorbeeld geen 64-bit? Of is dat nadelig?
Hey Storm! Dank voor je bericht, dat geeft de burger enige moedStorm316 schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 18:55:
[...]
Dit is mij ook wel eens opgevallen, maar volgens mij doet de mijne dit af en toe al van begins af aan dus maak me er niet echt zorgen over.
Bevalt tot nu toe (2 maanden) heel erg goed...systeem is echt razendsnel en ook erg stabiel! Wel voor de OCZ Vertex gaan, die SSD's zijn uitstekend.Cool dat jullie met SSD's bezig zijn trouwens. Ik ga zelf nog steeds voor zo veel mogelijk opslag ruimte, maar wie weet in de toekomst.
Ik gebruik de driver van Windows Update...dat is een WDDM 1.1 versie voor mijn Nvidia 8400M GT. Draait soepeltjes. Voordeel van de WDDM 1.1 driver is dat deze techniek heel anders omgaat met bijv Windows DWM...gebruikt veel minder RAM geheugen...vooral bij openen van meerder vensters tegelijk.Verder kan ik nog melden dat ik heb van de week Windows 7 RC 32-bit als main OS op m'n FZ geïnstalleerd heb, en ik ben zeer tevreden tot nu toe. Alle hardware en knoppen doen wat ze doen moeten na het installeren van de Vista drivers, en op een aantal vlakken is het inderdaad stabieler en sneller dan Vista. Alleen de verkenner lijkt wat minder stabiel, maar deze herstart zichzelf gelukkig snel na een crash dus een echt probleem is het tot nog toe niet.
Dafmay (en andere WIndows 7 gebruikers), welke drivers gebruik jij voor je grafische kaart? Ik draai nu nog met de standaard 181.71 driver, maar het valt me op dat vooral tekst nogal wazig is.
Zie hierboven...andere drivers heb ik niet nodig gehad. Moet ik wel erbij vertellen dat ikzelf verder geen multimedia knoppen gebruik op mijn Vaio...apekoek schreef op zondag 17 mei 2009 @ 13:17:
[...]
Ah, jij gebruikt dus al de 64 bit, waar vind je de geschikte drivers? Aangezien de originele drivers voor 32 bit vista zijn.
Ikzelf heb 4GB in mijn Vaio. Vooral de combi SSD en Win7 64bit is ideaal. Dit omdat Windows Superfetch uitstaat, icm met een SSD is dit fantastisch omdat de seek-time van een SSD bijna 0 is en daarom apps bijna instantly opstarten. Je hebt de Superfetch functie dus niet meer nodig. Dit scheelt weer in opstarttijd...bij mij duurde het altijd een minuut of 4 voordat alle veel-gebruikte apps door Superfetch in RAM geheugen waren geladen...dat gebeurt nu niet meer en je kunt Windows meteen na opstarten voor 100% gebruiken.Storm316 schreef op zondag 17 mei 2009 @ 17:16:
[...]
Ik zie er eerlijk gezegd het nut niet van. Ik heb 'slechts' 2Gb RAM in m'n FZ dus een 64-bit OS zal waarschijnlijk alleen maar trager zijn, en daarnaast heb ik nog wat oudere rand-apparatuur waar geen 64-bit drivers voor zijn.
Naar mijn mening is 64-bit voor de meeste gebruikers niet nodig en is het veel te vroeg geïntroduceerd, nog maar weinig software weet het echt te benutten vandaag de dag. Het lijkt me eigenlijk alleen zin hebben wanneer er behoefte is aan veel geheugen, bv voor zware servers ed.
Storm316 schreef op maandag 18 mei 2009 @ 19:24:
Das nog 's een quote! lol
Ja dat was echt geweldig geweest! Een 32GB SSD is gelukkig meer dan voldoende voor Win 7 omdat deze OS slechts 8GB gebruikt (Vista 2x zoveel!). Maar zodra ik ga newsleechen dan sluit ik een externe HD aan. Overigens ook (zoals ik eerder al noemde) om de levensduur van de SSD niet onnodig in te korten.Klinkt erg goed allemaal, maar met een 500Gb HDD kom ik soms nog steeds ruimte tekort dus ik denk niet dat 't 'm voorlopig word voor mijn Vaio. Jammer dat er niet zowel een SSD en een HDD in een FZ kunnen.
Nee ik kan niet zeggen dat ik daar last van heb. Overigens heb ik een FZ11E en jij een dual-lamps model meen ik mij te herinneren. Misschien dat daar nog een verschil in zit qua opmaken/tonen van tekst?Zo te horen gebruiken we dezelfde video drivers voor Windows 7, jij hebt er dus helemaal geen last van dat tekst een stuk minder scherp is dan in Vista? Ik kan er niet omheen namelijk, soms lijkt het wel alsof er iemand met een gummetje aan de slag is geweest. Dit geld zowel voor tekst in web pagina's als in elke willekeurige applicatie of venster. Ik zal nog 's kijken of een andere driver wat uitmaakt. nog even niet aan toe gekomen (eerlijk gezegd was ik het installeren en rebooten ook wel weer even beu).
Klopt helemaal...is puur een SSD voordeel. Ik reageerde deels op de opmerking over 2-4GB RAM, en koppelde er toen maar meteen een heel SSD-verhaal aan vast.Mijn (nu voor-) laatste reactie was voornamelijk een antwoord op apekoek's vraag, en had verder niets met SSD's te maken. Echter, de voordelen die je noemt van een SSD icm een 64-bit lijken mij meer te gaan over de voordelen van een SSD icm met de laatste Windows versies. Dit gaat namelijk toch ook gewoon op wanneer je een 32-bit OS met superfetch zou gebruiken?
Ha!Storm316 schreef op maandag 18 mei 2009 @ 22:00:
Bedankt voor het mee denken!
Ik heb m'n Vaio sinds Windows 7 erop staat eigenlijk alleen nog maar icm m'n HP scherm gebruikt, en daar had ik idd nog geen drivers voor geïnstalleerd, opgelost dus
Hey dat is op zich nog best een idee...de sleuf lijkt voldoende dik voor een 2,5" HD. Maar ik denk dat ik uiteindelijk toch niet een 2e HD in m'n laptop doe. Ben bang dat de ventilator dan 4/7 staat te draaien om alles koel te kunnen houden (en ja, zelfs SSD's produceren warmte, ook al hebben ze geen bewegende delen).Op zich gebruik ik m'n optische drive nauwelijks meer, daar zou best wel ruimte zijn voor een 2de HDD of SSD. Maar ja, dan moet ie ook nog aangesloten worden... Wel iets om op te letten wanneer ik m'n volgende laptop aanschaf trouwens.
hehhehStorm316 schreef op maandag 18 mei 2009 @ 23:30:
Yeps, je bracht me op het idee eens te checken hoe tekst er op m'n Vaio scherm uit zag, en toen daar alles wel scherp was was de link gauw gelegd, haha.
Een SSD wordt nagenoeg even warm als een reguliere HD, misschien iets minder warm. Leuke oplossing trouwens, maar ik laat het aan de ervaren tweakers overLeest toch wel een stuk prettiger zo
Eigenlijk denk ik dat warmte niet zo'n probleem hoeft te zijn. De fan word aangestuurd door sensoren rondom de CPU en GPU, en koelt eigenlijk niets anders dan de heatsinks die daar vandaan komen. Hoe warm word zo'n SSD precies? M'n WD 500 blijft doorgaan verbazend koel, en als deze alleen nog maar gebruikt zal worden voor data opslag zal de bedrijfs temperatuur nog wel wat omlaag gaan vermoed ik. Je zou dan bv. 1 usb poort naar een hubje kunnen doorlussen ( past ook nog wel naast een HDD in de ruimte voor de optische drive) waarop je de HDD met controler (uit een USB HDD case bv) op aansluit. Via het hubje kun je dan ook gewoon de opgeofferde USB poort weer aansluiten waardoor je die gewoon blijft behouden. Maar goed, als ik m'n optische drive hiervoor opoffer wil ik eigenlijk ook wel de snelheid van SATA behouden, zou die misschien op te splitsen zijn of moeten hiervoor dan ook aanpassingen in het bios gemaakt worden? Dat laatste zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn namelijk.
Er zijn ook behuizingen waar je je 2de hdd in kan plaatsen, waarna je deze ter vervanging van je optische drive in je laptop kan monteren. Deze word dus ook via dezelfde connector aangesloten.Storm316 schreef op maandag 18 mei 2009 @ 23:30:
Eigenlijk denk ik dat warmte niet zo'n probleem hoeft te zijn. De fan word aangestuurd door sensoren rondom de CPU en GPU, en koelt eigenlijk niets anders dan de heatsinks die daar vandaan komen. Hoe warm word zo'n SSD precies? M'n WD 500 blijft doorgaan verbazend koel, en als deze alleen nog maar gebruikt zal worden voor data opslag zal de bedrijfs temperatuur nog wel wat omlaag gaan vermoed ik. Je zou dan bv. 1 usb poort naar een hubje kunnen doorlussen ( past ook nog wel naast een HDD in de ruimte voor de optische drive) waarop je de HDD met controler (uit een USB HDD case bv) op aansluit. Via het hubje kun je dan ook gewoon de opgeofferde USB poort weer aansluiten waardoor je die gewoon blijft behouden. Maar goed, als ik m'n optische drive hiervoor opoffer wil ik eigenlijk ook wel de snelheid van SATA behouden, zou die misschien op te splitsen zijn of moeten hiervoor dan ook aanpassingen in het bios gemaakt worden? Dat laatste zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn namelijk.
Kijk...dat is nog eens interessante info, bedankt voor deze tip. Nu nog uitvinden of dit merk/type en eventueel andere beschikbare merken compatible zijn met mijn FZ11E...LVVK schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 16:26:
[...]
Er zijn ook behuizingen waar je je 2de hdd in kan plaatsen, waarna je deze ter vervanging van je optische drive in je laptop kan monteren. Deze word dus ook via dezelfde connector aangesloten.
Zie bijvoorbeeld hier:
http://newmodeus.com/shop...duct_info&products_id=201
Verwijderd
Met Sony heb ik nog geen contact gehad, ik ben bang dat dat te kostbaar wordt. Maar ik zal ze toch een mailen, wie weet.Storm316 schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 19:03:
[...]
Heb je al contact opgenomen met Sony? Lijkt me dat ze die dingen gewoon op voorraad hebben. Als je een beetje handig bent kun je natuurlijk ook met wat schuurpapier, plamuur (oid) en een spuitbus met de juiste kleur zilver aan de slag (hiervoor zijn zat how-to's op het internet te vinden) , of het ding naar een spuiter brengen.
Dat klinkt een stuk makkelijker dan mijn gepruts, bedankt voor de tip!LVVK schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 16:26:
Er zijn ook behuizingen waar je je 2de hdd in kan plaatsen, waarna je deze ter vervanging van je optische drive in je laptop kan monteren. Deze word dus ook via dezelfde connector aangesloten.
Zie bijvoorbeeld hier:
http://newmodeus.com/shop...duct_info&products_id=201
Verwijderd
Gaat het om de 32 bit of de 64 bit versie van W7, zie je je webcam wel in apparaat beheer, en zo nee wat heb je precies geïnstalleerd?Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 20:14:
Hallo,
Ik heb vandaag dan toch maar windows 7 ultimate op mijn fz11e geïnstalleerd.
Alles werkt prima, maar ik krijg mijn webcam niet aan de praat.
Ik heb de drivers van sony geïnstalleerd, maar dan lukt het ook niet.
Iemand een oplossing?
Alvast bedankt.
[ Voor 4% gewijzigd door Storm316 op 21-05-2009 22:18 ]
Verwijderd
danku, nu werkt alles wel.Storm316 schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 22:16:
[...]
Gaat het om de 32 bit of de 64 bit versie van W7, zie je je webcam wel in apparaat beheer, en zo nee wat heb je precies geïnstalleerd?
Ik heb zelf de 32 bit versie van W7 draaien op m'n FZ11S (zelfde webcam als in jou FZ zit), en na het installeren van de 32 bit Vista driver (Ricoh) en de Sony Camera Capture Utility (dus niet de camera utility, die heb ik weg gelaten. al denk ik niet dat het wat uitmaakt als je deze wel installeert, in principe moet alleen de Ricoh driver al genoeg zijn om je webcam te laten werken) die je kunt dowloaden via de link in de TS werkt mijn webcam prima.
Heb ook overal gezocht niks kunnen vinden. Denk niet dat het mogelijk is om ergens te kopen. Misschien als over een paar jaar dat je op marktplaats een defecte FZ laptop vind en daar de cover vanaf haalt.Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 20:04:
Hallo iedereen,
Ik zit met een vraag/probleem. Ik heb hier af en toe het ook al voorbij zien komen maar geen antwoord gevonden. Vorig jaar is in mijn FZ11S de harde schijf er voor een installatie uit gehaald (de laptop deed niks meer....). Zodoende waren gelukkig mijn bestanden nog terug te halen. Het echte probleem is het volgende: de laptop heeft toen (onbeschermd) op de bovenkant gelegen. Dit resulteert erin dat ik nu enkele mooie krassen op de bovenkant heb en dat terwijl ik altijd zuinig op de laptop ben.
Zoals jullie je kunnen indenken storen deze krassen mij. Nu heb ik al uren op het www gezocht om te kijken of er een nieuwe cover te vinden is maar dat was ook niet succesvol. Vandaar mijn vraag of jullie adressen o.i.d. hebben waar ik dit kan uithalen. Alvast bedankt!
[ Voor 28% gewijzigd door Valinor op 25-05-2009 03:16 ]
De issues met multi-tasken heb ik dus weer helemaal niet...sterker nog, met vele apps tegelijk open en veel switchen tussen bijv Nero, Newsleecher, ConvertXtoDVD, IfoEdit, Outlook 2007, Firefox 3.5, Explorer files kopieren enz...geen problemen met hick-ups of vastlopers. Werkt tot nu toe uitmuntend.Storm316 schreef op maandag 25 mei 2009 @ 23:06:
W7 RC heeft het hier vooral moeilijk met multi tasken, dan wil 'ie zich nog wel eens verslikken of blijven hangen idd. Ook krijg ik geen hoogte van de verkenner. Vaak doet ie gewoon wat ie doen moet en zelfs sneller dan Vista, maar het komt ook voor dat ik 5 tot 10 minuten bezig ben met het verplaatsten van een bestandje van 1 of 2mb simpelweg doordat verkenner crasht en weer opnieuw op moet starten voordat ik het weer kan proberen. Maar ik vind de nieuwe media player echt geweldig, en ik heb bv. eindelijk NFS Carbon uit kunnen spelen (deze liep steeds vast onder Vista). Ook de nieuwe taakbalk zal ik zeker gaan missen mocht ik weer terug gaan naar Vista. Ik heb Objectdock ook nog steeds in gebruik, maar met W7 kan ik nu bijna zonder. Ben er dus nog niet uit zelf, ik probeer het nog een paar weken langer voordat ik beslis wat voorlopig mijn main OS mag zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door dafmay op 03-06-2009 16:21 ]
Ik vraag mij toch even hardop af of het niet een harde schijf issue kan zijn...daar lijkt het nameljk sterk op! Je zegt dat Vista "gemiddeld een stuk sneller was"...dat klinkt alsof het probleem daar ook al, in mindere vorm, aanwezig was. Misschien goed om eens een disk check uit te voeren oid? Had jij een 5400 of 7200rpm schijf? En ik meen mij te herinneren dat jij de HD nog niet hebt vervangen, toch?Storm316 schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 12:49:
Hmmm, apart. Als ik bv. een afbeelding op wil slaan via firefox duurt het vaak een kleine 10 seconden voordat verkenner de betreffende map heeft geopend zodat ik 'm op kan slaan. Dit is trouwens alleen bij de eerste foto zo, daarna (wanneer ik dus weer een foto op wil slaan gaat het wel vlot. Ook wanneer ik meer dan 10 tot 15 tabs open heb in firefox word deze erg traag, of wanneer ik een andere app. open terwijl firefox aanstaat. Ik gebruik firefox hier trouwens alleen als voorbeeld, in principe heb ik dezelfde vertraging bij elke 2de ap. die ik open. Als ik niet zo veel tijd heb en ik moet toch even een paar dingen snel afhandelen is het erg vervelend, Vista was bij mij een stuk sneller gemiddeld genomen. Misschien moet ik er toch maar eens wat RAM bij proppen (heb nu nog steeds 2Gb). Toch ben ik erg te spreken over W7 hoor, ik denk dat ik eind dit jaar wel gewoon een definitieve versie ga aanschaffen. Volgens mij gaat dat de eerste keer worden dat ik een los OS koop, haha.
Oh ja dat is waar ook, jij had een dikke HD erin gezet.Storm316 schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 17:28:
Nee joh, ik heb er een WD Scorpio blue 500 inzitten, en die draait als een tiet (volgens HD tune is die tot bijna 3x zo snel als m'n originele 160Gb).
Ik denk echt dat het OS gerelateerd is, het word ook erger naarmate de computer langer (12 tot 72 uur) aanstaat.
Welke build van Win7 draai jij? Zelf draai ik 7100, en heel soms heb ik het probleem met haperen ook. Ik ga waarschijnlijk een dezer dagen eens een clean install doen van de laatste build 7201...Storm316 schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 09:40:
Yeps, en volgens Windows Performance is alles in orde. Ik haal trouwens de exact zelfde score in de performance index als in Vista. Het viel me wel op dat ik met maar een paar applicaties open toch vaak al 1,5Gb van m'n RAM gebruik, dus misschien moet ik toch echt maar eens naar 3Gb toe. Onder Vista had ik trouwens dezelfde verschijnselen, echter in veel mindere mate (vertragingen < 1 sec), en als ik het me goed herinner had ik dat vroeger ook al op m'n XP machine. Het zal dus ook wel met de manier waarop ik mijn computer gebruik te maken heb (ben nogal een multi-tasker).
Zal ik zeer zeker doen. Gisteravond zitten klootvioolen met installatie nieuwe build. Bij installatie de huidige partitie laten verwijderen, en opnieuw laten aanmaken door Windows. Kwam er later achter dat Win7 tevens een 100Mb grote partitie aanmaakt tezamen met de reguliere C partitieStorm316 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 13:36:
Ik heb ook de 7100 versie. Mocht de 7201 nog wat verbetering opleveren dan hoor ik 't graag!
....
Wederom bedankt voor het meedenken, maar gelukkig niet, loldafmay schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 14:58:
@Storm316...ik kwam dit bericht nog tegen :
anubis_offline in "[Windows 7] Ervaringen en discussies - D..."
Is dat het probleem dat jij hebt?
No problemStorm316 schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 17:58:
[...]
Wederom bedankt voor het meedenken, maar gelukkig niet, lol
Bij mij blijft alleen de betreffende applicatie hangen, verder kan ik m'n computer gewoon gebruiken -zei het misschien wat langzamer-.
Hmm, dat weet ik niet meer zeker. Partitie had ik verwijderd bij installatie van Win7 en daarna Win7 z'n gang laten gaan met installatie...maakt dus vervolgens 2 partities aan.Erg vaag, die mini partitie. Had je je schijf eerst ook geformatteerd of niet?
Zijn er duidelijke verschillen tov build 7100? Ahwel, misschien moet je 'm eerst nog even een paar dagen uittesten.
[ Voor 25% gewijzigd door dafmay op 15-06-2009 16:40 ]
[ Voor 8% gewijzigd door dafmay op 15-06-2009 16:41 ]
ik draai build 7100 en de slaap stand gaat hier absoluut prima en heel snel.Storm316 schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 16:40:
Ik heb nog steeds geen tijd gehad voor een her-installatie helaas.
Maar merk je echt duidelijk verschil? Build 7100 draaide bij jou ook al goed toch?
🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android
Ja hoor 7100 draaide ook zonder issues. Alleen de sleep-mode was buggy, maar of dat enkel en alleen te maken had met de 7100 build? Ik doe veel met mijn laptop en OS, installatie en verwijderen van apps, en ik weet uit ervaring dat dit soort acties wel eens gekke dingen kan veroorzaken binnen een OSStorm316 schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 16:40:
Ik heb nog steeds geen tijd gehad voor een her-installatie helaas.
Maar merk je echt duidelijk verschil? Build 7100 draaide bij jou ook al goed toch?
[ Voor 3% gewijzigd door dafmay op 24-06-2009 18:52 ]
[ Voor 5% gewijzigd door dafmay op 25-06-2009 13:44 ]
Ja ben bang dat je goed zit met de diagnoseStorm316 schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 14:16:
Ai, zelfs geen bios piepjes oid..?
Als het je SSD is zou je volgens mij na je bios/phoenix scherm één of andere foutmelding moeten krijgen, ik vrees het ergste Dafmay... Heb je al geprobeerd via een DVD op te starten (ik neem aan dat je geen recovery partitie op je SSD hebt geïnstalleerd)?
Had hier gister toevallig een Packard Bell van een vriend van me met dezelfde verschijnselen, en die was idd overleden (moederbord). Maar goed, die was bijna 7 jaar oud dus dat was iets minder pijnlijk.
Succes, ik hoop dat het toch iets anders is in jou geval!
Yeah it really does! Zojuist van een maat 2 boot cd's gekopieerd (Vista PE en Bart PE). Ook neem ik een monitor mee van werk om als eerste te testen of de beeldschermadapter kaduk is. Weet je nog dat ik kortgeleden aangaf dat bij bewegen scherm het beeld wel eens weg wilde vallen? Het zou dus kunnen zijn de aansluitingen naar scherm kaopt zijn en er daarom geen beeld is. Maar tegelijkertijd zou "achter de schermen" windows 7 gewoon door moeten starten in dat geval.Storm316 schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 14:44:
Bij de Packard Bell rattelde de dvd speler ook nog, vruchteloos helaas.
Als het alleen je GPU is zou je in ieder geval een beep-code moeten horen volgens mij.
Ik heb gehoord dat my-com je laptop helemaal doormeet voor een klein bedrag (ik meende 10 of 15 euro oid), misschien dat dat wat voor je is als er een filiaal bij je in de buurt zit? Ik weet alleen niet hoe betrouwbaar mijn informatie is, dus ik zou eerst even bellen als ik jou was.
Anyway, this really sucks man..
[ Voor 21% gewijzigd door dafmay op 26-06-2009 11:04 ]
Storm316 schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 12:10:
Zo, jammer van je SSD, maar toch wel een meevaller denk ik. Ik dacht echt dat 't gebeurt was met je FZ eerlijk gezegd. Maar weer terug naar beproefde techniek voor nu dus?
Ik doelde op een firnware upgrade. Edit : kan ik blijkbaar nu ook zelf uitvoeren..handig.HD tune misschien trouwens?
Ik weet alleen niet wat je met een FW upgrade bedoelt, upgrade naar de FW serie..?
[ Voor 31% gewijzigd door dafmay op 26-06-2009 17:52 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq