portforwarding via switch en router?

Pagina: 1
Acties:

• lauriertje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-10-2024
Beste allemaal,

Ik heb thuis een glasvezelaansluiting van XMS (www.xmsnet.nl).

Mijn computer en die van mijn man Mark waren tot vrijdagochtend via een draadloze verbinding aangesloten op de router, een LinkSys WRT54GL.

(PC Mark: Windows Vista, Windows Firewall.
PC Laura: Windows XP, geen software firewall.)

We hadden op de router portforwarding ingeschakeld tbv downloaden en uploaden met programma's als uTorrent en Soulseek. Dat ging goed, in uTorrent en Soulseek zitten linkjes om te testen of je de poorten goed hebt ingesteld, en de programma's gaven aan dat dat in orde was.

Sinds vrijdagmiddag hebben we de pc's toch met een draad op de router aangesloten, met tussen pc's en router nog een switch (König CMP-EHUB12).

Is portforwarding nu nog mogelijk?

Ik meen van wel, vooral op basis van deze forum-topics:
Hoe achterhaal je alle IP-adressen?
Switch achter Speedtouch 546

Maar op dit moment lijkt het toch niet te lukken.
Soulseek zegt: "IP: 82.215.39.233 Port: 18221/tcp CLOSED."
En uTorrent zegt: "Checking port 59370 on 82.215.39.233... Error! Port 59370 does not appear to be open."

Ik heb de draadloze-netwerk-kaartjes nog niet uit de pc's gehaald, maar mijn pc zegt in Windows Explorer - Network Connections achter 'Wireless Network Connection': disabled.

Zoals jullie merken heb ik er nogal weinig verstand van, hopelijk kan iemand me toch helpen.

Alvast bedankt,
Laura

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:36

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Waarschijnlijk heb je door het overstappen van draadloos naar bekabelde verbinding een ander IP adres gekregen op beide PC's, waardoor je portforwards niet meer kloppen, althans je geeft nergens aan dat je die hebt bijgewerkt.

[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 22-06-2008 16:13 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• HamsterDance2
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-03 21:49
1- op de draadloze verbinding rechter-muisklik en dan inschakelen.
2- kan me voorstellen dat de firewall op de pc van mark specifiek voor de interface draadloos specifieke poorten opengezet zijn/waren.
3- kan me voorstellen dat de firewall op de pc van laura specifiek voor de interface draadloos de windows firewall uitgezet was/is.
4- check modem en zet de ip adressen van de LAN kaartjes ook in de port-forwarding lijst(en)

(welk modem heb je eigenlijk)

Als je dus van draadloos naar bedraad gaat is het handig om nog even te kijken of ook voor die netwerkverbinding (LAN) de firewall UIT staat of dat specifieke poorten opengezet zijn.

Kies dus op de LAN interface (bedraad kaartje zeg maar)

1- rechter muisklik netwerkkaartje eigenschappen
2- geavanceerd, instellingen.
3- firewall uitzetten

testen de boel en hier je uitkomsten posten >:)
lauriertje schreef op zondag 22 juni 2008 @ 16:10:
Beste allemaal,

Ik heb thuis een glasvezelaansluiting van XMS (www.xmsnet.nl).

Mijn computer en die van mijn man Mark waren tot vrijdagochtend via een draadloze verbinding aangesloten op de router, een LinkSys WRT54GL.

(PC Mark: Windows Vista, Windows Firewall.
PC Laura: Windows XP, geen software firewall.)

We hadden op de router portforwarding ingeschakeld tbv downloaden en uploaden met programma's als uTorrent en Soulseek. Dat ging goed, in uTorrent en Soulseek zitten linkjes om te testen of je de poorten goed hebt ingesteld, en de programma's gaven aan dat dat in orde was.

Sinds vrijdagmiddag hebben we de pc's toch met een draad op de router aangesloten, met tussen pc's en router nog een switch (König CMP-EHUB12).

Is portforwarding nu nog mogelijk?

Ik meen van wel, vooral op basis van deze forum-topics:
Hoe achterhaal je alle IP-adressen?
Switch achter Speedtouch 546

Maar op dit moment lijkt het toch niet te lukken.
Soulseek zegt: "IP: 82.215.39.233 Port: 18221/tcp CLOSED."
En uTorrent zegt: "Checking port 59370 on 82.215.39.233... Error! Port 59370 does not appear to be open."

Ik heb de draadloze-netwerk-kaartjes nog niet uit de pc's gehaald, maar mijn pc zegt in Windows Explorer - Network Connections achter 'Wireless Network Connection': disabled.

Zoals jullie merken heb ik er nogal weinig verstand van, hopelijk kan iemand me toch helpen.

Alvast bedankt,
Laura

• lauriertje
Orion84 schreef op zondag 22 juni 2008 @ 16:12:
Waarschijnlijk heb je door het overstappen van draadloos naar bekabelde verbinding een ander IP adres gekregen op beide PC's, waardoor je portforwards niet meer kloppen, althans je geeft nergens aan dat je die hebt bijgewerkt.
Je hebt helemaal gelijk!
Ik heb de statische IP-adres-gegevens aangepast bij de 'properties' van de Wireless Connection (nu dus weer 'Obtain an IP address automatically' en 'obtain DNS server address automatically').
Daarna heb ik de computer herstart, en daarna de statische IP-adresgegevens aangepast bij de 'properties' van de Local Area Connection.

Nu werkt alles weer!
Ik was al bang dat het heel ingewikkeld zou gaan worden, maar nu is alles al weer goed!
Wat een ongelofelijk snelle reactie trouwens zeg!

Heel hartelijk dank, mede namens Mark.
Laura

• lauriertje
Ook HamsterDance2 hartelijk dank voor het meedenken! Het bleek toch niet aan de firewalls te liggen, maar dat had gekund natuurlijk.

Laura

• HamsterDance2
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-03 21:49
Was optie 4 in mijn waslijst ;) eind goed al goed. topic dicht?
lauriertje schreef op zondag 22 juni 2008 @ 16:55:
Ook HamsterDance2 hartelijk dank voor het meedenken! Het bleek toch niet aan de firewalls te liggen, maar dat had gekund natuurlijk.

Laura

• lauriertje
Ja, inderdaad: ik heb de LAN-kaartjes een vast IP-adres gegeven (het eerst van de Wireless-kaartjes afgenomen), en dat in de router bij portforwarding gezet. (Niet modem, maar de router, overigens, maar een kniesoor die daar op let).

Dank!
Topic kan nu gesloten worden inderdaad.

groetjes,
Laura

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Je zou ook kunnen forwarden op host naam ipv IP adres. Hoef je je IP adres niet meer aan te passen als je weer terug gaat naar wireless.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• lauriertje
Gaat dat om de naam van de pc?
Mijn pc heet bijvoorbeeld Gorilla, kan ik dan in het portforwarding-schema van de router ook naar Gorilla forwarden ipv naar mijn ip-adres?
En heeft de LAN-verbinding in mijn PC dan helemaal geen statisch ip-adres meer nodig?
Of wel, maar kan de LAN-verbinding een andere hebben dan de Wireless Connection?

Laura

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
idd, gaat om je hostname zoals aangegeven bij je full computer name als je een ipconfig /all doet via de prompt.

Gezien het feit dat je router een tabel creeert en bijhoud van je IP adressen en bijbehorende PC namen zal je hostforwarding dan ook altijd goed verlopen, mits je de PC naam niet aanpast.

Je hebt dan geen statische adressen meer nodig en zowel via de kabel als via wireless zullen je programmas gewoon werken.

Makkelijkste lijkt me om dan DHCP weer te gebruiken.

Overigens zal je firewall niet anders functioneren voor je Wlan als voor je Lan.

[ Voor 30% gewijzigd door Saab op 22-06-2008 21:18 ]

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Pagina: 1