Toon posts:

Switch achter Speedtouch 546

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist is er een derde pc in huis gekomen die hierboven aangesloten moet worden op het internet.

Nu zit ik hier op een XS4ALL KPN ADSL verbinding met een Speedtouch 546 (MultiPC) waar normaal gesproken vanuit het modem direct 2 pc's stonden aangesloten. Nu die derde PC hier in huis is gekomen, blijkt dat er geen 3e netwerkkabel naar boven getrokken kan worden om deze 3e pc direct op het Speedtouch modem aan te sluiten (ruimte gebrek).

Voorlopig heb ik het probleem zo opgelost

PC1 (zolder): Staat rechtstreeks met het modem verbonden.
PC2 (1e etage): Staat op Poort 1 van een router (normaal stond deze rechtstreeks op het modem).
PC3 (1e etage): Staat op Poort 2 van de router.

Het modem deelt IP adressen uit aan de aangesloten verbindingen (192.168.1.64 /65 /66) maar de router achter PC 2 & 3 veranderd deze weer automatisch naar nieuwe IP adressen (uit de IP-range die de router gebruikt).

Dit werkt als tijdelijke oplossing.

De router (Een Sweex red.) blijkt geen PPPoA (KPN ADSL) te ondersteunen maar toch werkt het internet (dankzij het modem die PPPoA wel ondersteund waarschijnlijk).

Ook werkt de portforwarding in de router niet (believe me, ik heb alles geprobeerd om het wel werkend te krijgen maar m'n Sweex router weigert het gewoon).
Ook vertraag de router het internet een beetje.

Om dit nou op te lossen had ik in gedachte om de router te vervangen door een switch. Want als ik een switch er tussen zet ipv een router dan krijgen de computers de ip addressen van de DHCP server uit het modem. Klopt dit, of is dit lariekoek?

P.S: Ik had PC1 (die op zolder dus) wel nog graag direct aangesloten op het modem.

P.S2: Ik heb even een plaatje toegevoegd hieronder om het geheel wat te verduidelijken:

Afbeeldingslocatie: http://xs4all.nl/~josenel/erik/switch.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs4all.nl/~josenel/erik/switch2.jpg

De bedoeling is dus dat PC 2 & 3 straks weer op het IP komen te zitten van het modem (die nu dus weer een ander IP hebben dankzij de router (192.168.1.100 /101)) dankzij de switch, en dat de portforwarding weer gewoon stabiel werkt en dat er geen vertraging ontstaat door de router.

Ik heb dat mijn verhaal duidelijk genoeg is en dat iemand kan vertellen of ik de goede oplossing in gedachte had of dat er misschien een beter idee is.

Bvd.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2006 00:41 ]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Je moet in je sweex de dhcp uitzetten. en dan een lan poortje van je sweex aan je speedtouch hangen zodat je sweex alleen switch is en dan heb je geen probleem meer. Wan poort van sweex dus niet gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het morgen als ik weer wakker ben meteen proberen (Ik stoor de oudjes nu liever niet nu ze samen aan het internetten zijn :P). Alvast bedankt in ieder geval voor je suggestie.

EDIT: Het werkte idd :)

Bedankt iig, ik wist niet dat een router dat ook kon van zichzelf, weer iets geleerd.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2006 14:32 ]