Gisteren heb ik mijn nieuwe auto opgehaald, een Ford Focus 1.6 TDCi (74 kW). Helemaal blij mee natuurlijk, maar daar gaat het niet om.
Het is een leaseauto, dus daar betaal ik bijtelling voor. Momenteel 25%, maar ik las in De Telegraaf dat er een nieuwe categorie komt van 20% (per 1-1-09). Ik ben natuurlijk benieuwd of mijn auto daarbinnen valt, dus ben ik gaan kijken.
Brandstof Verbruiks Boekje 2008 pagina 64/65 --> 127 g/km
RDW --> 115 g/km
Autoweek --> 118 g/km
Leaseplan --> 119 g/km
Nu weet ik dat dat brandstof verbruiks boekje verouderd is en dat Leaseplan en Autoweek hun gegevens ook zomaar ergens vandaan halen, maar vind dit toch wel gek. Alleen volgens de gegevens van de RDW valt deze auto binnen de 20%-categorie.
Heeft iemand enig idee hoe dit zit?
Het is een leaseauto, dus daar betaal ik bijtelling voor. Momenteel 25%, maar ik las in De Telegraaf dat er een nieuwe categorie komt van 20% (per 1-1-09). Ik ben natuurlijk benieuwd of mijn auto daarbinnen valt, dus ben ik gaan kijken.
Ok, dus ik mag hooguit 116 gram CO2 uitstoten per km. Ik ben de gegevens van mijn auto op gaan zoeken, maar kom op erg verschillende antwoorden:De bijtelling van 20 procent gaat gelden voor benzineauto's met een uitstoot van 111 tot 140 gram CO2 per gereden kilometer en voor dieselwagens met een uitstoot tussen de 96 en 116 gram CO2 per kilometer.
Brandstof Verbruiks Boekje 2008 pagina 64/65 --> 127 g/km
RDW --> 115 g/km
Autoweek --> 118 g/km
Leaseplan --> 119 g/km
Nu weet ik dat dat brandstof verbruiks boekje verouderd is en dat Leaseplan en Autoweek hun gegevens ook zomaar ergens vandaan halen, maar vind dit toch wel gek. Alleen volgens de gegevens van de RDW valt deze auto binnen de 20%-categorie.
Heeft iemand enig idee hoe dit zit?