Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bijtelling: 20%... of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 900 views

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 12:58
Gisteren heb ik mijn nieuwe auto opgehaald, een Ford Focus 1.6 TDCi (74 kW). Helemaal blij mee natuurlijk, maar daar gaat het niet om.

Het is een leaseauto, dus daar betaal ik bijtelling voor. Momenteel 25%, maar ik las in De Telegraaf dat er een nieuwe categorie komt van 20% (per 1-1-09). Ik ben natuurlijk benieuwd of mijn auto daarbinnen valt, dus ben ik gaan kijken.
De bijtelling van 20 procent gaat gelden voor benzineauto's met een uitstoot van 111 tot 140 gram CO2 per gereden kilometer en voor dieselwagens met een uitstoot tussen de 96 en 116 gram CO2 per kilometer.
Ok, dus ik mag hooguit 116 gram CO2 uitstoten per km. Ik ben de gegevens van mijn auto op gaan zoeken, maar kom op erg verschillende antwoorden:

Brandstof Verbruiks Boekje 2008 pagina 64/65 --> 127 g/km
RDW --> 115 g/km
Autoweek --> 118 g/km
Leaseplan --> 119 g/km

Nu weet ik dat dat brandstof verbruiks boekje verouderd is en dat Leaseplan en Autoweek hun gegevens ook zomaar ergens vandaan halen, maar vind dit toch wel gek. Alleen volgens de gegevens van de RDW valt deze auto binnen de 20%-categorie.

Heeft iemand enig idee hoe dit zit?

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even voor de duidelijkheid. Er komt niet een 20% bijtelling categorie. Het idee is om eventueel misschien een 20% categorie in te voeren.

In politieke zin is dit een heel verschil.

Dus is nog maar de vraag of die regeling er komt en of de nu gestelde waardes gaan gelden.

Maar wat ik gehoord had telt de RDW waarde.
Wat op zich wel weer raar zou zijn. Als 2 mensen een focus kopen en éen daarvan is in de praktijk iets onzuiniger betaalt hij meer bijtelling voor technisch dezelfde auto

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Het is nog helemaal niet zeker dat deze regeling er komt, je weet het maar nooit in Den Haag

Elect a clown, expect a circus.

• Viper®
  • Niet online
Laat ik het zo zeggen. Ik zou persoonlijk niemand te adviseren hun auto aankoop te baseren op deze 'eventuele 20% bijtelling categorie'

Op die manier is de achterliggende gedachte van de regeling al gehaald zonder deze daadwerkelijk in te voeren. Blijkt over een half jaar dat deze regeling er niet komt hebben we een stel boze Nederlanders die specifiek een bepaalde auto hadden gekocht om van de regeling te profiteren.

Mijn mening is dat dit soort regelingen moeten stimuleren om zuinige auto's te maken/kopen, niet per direct de basis moet zijn voor een zuinige auto.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Viper® schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 09:46:
Laat ik het zo zeggen. Ik zou persoonlijk niemand te adviseren hun auto aankoop te baseren op deze 'eventuele 20% bijtelling categorie'

Op die manier is de achterliggende gedachte van de regeling al gehaald zonder deze daadwerkelijk in te voeren. Blijkt over een half jaar dat deze regeling er niet komt hebben we een stel boze Nederlanders die specifiek een bepaalde auto hadden gekocht om van de regeling te profiteren.

Mijn mening is dat dit soort regelingen moeten stimuleren om zuinige auto's te maken/kopen, niet per direct de basis moet zijn voor een zuinige auto.
Inderdaad de auto is een mooie melkkoe en ook de bijtelling wordt niet goedkoper, en terecht natuurlijk.

• caRe.Ghost
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-11 09:28
Je moet uitgaan van de gegevens die de RDW verstrekt. Hier kun je je gegevens van je auto raadplegen.
Hoe weet ik of ik een milieuvriendelijke auto heb?

Via de website www.rdw.nl kan je milieugegevens van voertuigen opvragen door het intoetsen van een kenteken. Het betreft informatie over roetfilters, milieuvriendelijke LPG-installaties (G3), de euroklasse en het zuinigheidslabel. Deze informatie is in samenspraak met het ministerie van VROM tot stand gekomen en vormt een uitbreiding van de voertuiginformatie die de RDW sinds januari 2005 via de website aanbiedt.
Bron: Ministerie van Verkeer en Waterstaat

• rb338
Uiteraard, als je een auto alleen kunt betalen als je in die 20% valt ben je sowieso niet handig bezig natuurlijk. Maar de Nederlander staat er natuurlijk bekend om dat die voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten. Of in ieder geval: zo weinig mogelijk betalen :P

Ik was puur nieuwsgierig of ik in die categorie zou vallen (wist trouwens niet dat het alleen maar een plan was) en vroeg me dus af welke bron er dan gebruikt zou worden. Maar als dat RDW is komt dat dus wel goed voor mij ;)

• Slasher
  • Niet online

Slasher

rb338 schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 09:52:
Maar als dat RDW is komt dat dus wel goed voor mij ;)
Als de regeling er komt wel ja.....

• Viper®
  • Niet online
^^

In dat geval heeft de TS geluk want dan zou hij binnen de waardes vallen.

Jammer dat de kans groot is dat de regeling er nooit komt.
De 20 procent bijtelling vanaf 2009 nader bekeken

Reeds eerder maakten wij op deze website melding van het plan om per 2009 een nieuwe bijtellingscategorie in te voeren voor zuinige auto’s van de zaak. Deze bijtelling van 20% van de catalogusprijs zal gaan gelden voor benzine-, LPG- en aardgasauto’s met een CO2-uitstoot tussen de 111 en 140 gram per kilometer en dieselauto’s met een CO2-uitstoot tussen de 96 en 116 gram per kilometer.
Het betreft uitvoeringen van auto’s zoals de BMW 1-serie, Citroën C2, Fiat Panda, Ford Fiësta, Opel Corsa, Peugeot 206, Renault Clio, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Suzuki Swift, Volkswagen Polo en Volkswagen Golf.

Het budgettaire beslag van deze nieuwe categorie schat het kabinet in op 9 miljoen euro in 2009. Dat staat enigszins in contrast met de recente verhoging van de bijtelling naar 25% per 2008 die volgens de begroting 156 miljoen euro zou moeten opleveren.
Een verdere differentiatie van de bijtelling is volgens het kabinet “met het oog op de administratieve lasten en uitvoeringskosten op dit moment niet opportuun”.

Voor de berijders van een auto in de 14%- en 20%-categorie is het van groot belang om zekerheid te hebben over de hoogte van de bijtelling op de auto die men vaak meerdere jaren rijdt. De vraag is dus: kunnen de categorieën jaarlijks bijgesteld worden? Om de stimulans in stand te houden voor auto’s die zuiniger zijn dan de gemiddelde auto’s, zullen de maximale CO2-uitstootgrenzen van beide categorieën inderdaad met regelmaat worden aangescherpt. Volgens de recent hierover verschenen kabinetsnotitie zullen de aanscherpingen eens in de 4 jaar plaatsvinden op basis van de feitelijke ontwikkelingen van de CO2-uitstoot van het wagenpark. Het goede nieuws is dat die aanscherpingen dan alleen zullen gaan gelden voor na de aanscherping op kenteken gezette auto’s.

Bron: AMD automotive fiscalisten13-06-2008
Volgend jaar gaan ze er opnieuw naar kijken :')

Wel grappig dat we nu allemaal blij zijn dat er eventueel een 20% bijtelling categorie komt terwijl een hele tijd de bijtelling 22% algemeen was.

in 2003 was het zelfs weer anders: http://www.aldautomotive....tcher?c=6&l=2&s=507&a=632

[ Voor 5% gewijzigd door Viper® op 20-06-2008 09:58 ]

• rb338
Prinsjesdag!

En raad eens: die 20% bijtelling komt er :)
Zoals bekend hebben zakelijke rijders een bijtelling van 25 procent van de cataloguswaarde van hun auto als ze deze ook privé gebruiken. Er is een uitzondering voor auto die minder dan 110 gram (benzine) of 95 gram (diesel) per kilometer gebruiken: dan betaal je slechts 14 procent. Dé reden waarom de Toyota Prius en de Honda Civic Hybrid dit jaar ineens zo’n succes zijn. Nu komt daar een nieuw bijtellingspercentage bij van 20 procent. Dit geldt voor auto’s die van 111 tot en met 140 (benzine) of van 96 tot en met 116 gram (diesel) CO2 per kilometer uitstoten. Vergis u niet, in tegenstelling tot de 14 procent-groep die het met zeven modellen moest doen, zijn er heel wat auto’s die onder deze voorwaarden vallen. Dit scheelt bij een auto van 27.000 euro al snel 50 euro per maand! Onder meer de Alfa Mito, de Mini en de BMW 118i zijn leverbaar met zo weinig uitstoot!
Hetzelfde als in mijn TS dus idd.

Bron: http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=9753

Maar: als je dus op groenopweg.nl kijkt staat er bij mijn auto 118 gram. Op rdw zoals gezegd 115. Vreemde zaak!

[ Voor 120% gewijzigd door rb338 op 16-09-2008 16:20 ]

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:26

Royz

Kleurenblind!!

rb338 schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 16:15:
Prinsjesdag!

En raad eens: die 20% bijtelling komt er :)
Wat zijn daar de eisen voor? Dezelfde als genoemd in de TS?

[ Voor 7% gewijzigd door Royz op 16-09-2008 16:17 ]

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:27

-ET-

Phone Home

Ik neem aan dat de specificaties die de RDW aangeeft ook gebruikt gaan worden door de belastingdienst. aangezien de RDW toch wel de instantie hiervoor is.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik las ook dat de BPM verviel voor (zeer) zuinige auto's. Ben benieuwd welke dat zijn.

Zullen waarschijnlijk weer onmogelijke auto's zijn, maar goed.

[ Voor 27% gewijzigd door PWM op 16-09-2008 17:28 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

PWM schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 17:11:
Ik las ook dat de BPM verviel voor (zeer) zuinige auto's. Ben benieuwd welke dat zijn.
Volgens mij worden daar auto's mee bedoelt die nu in de 14-procent categorie vallen, waaronder dus de Honda Civic Hybrid, Toyota Prius en enkele anderen.

Virussen? Scan ze hier!

• DaTiezl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-11 21:11
Nieuwe bijtelling
Zoals bekend hebben zakelijke rijders een bijtelling van 25 procent van de cataloguswaarde van hun auto als ze deze ook privé gebruiken. Er is een uitzondering voor auto die minder dan 110 gram (benzine) of 95 gram (diesel) per kilometer gebruiken: dan betaal je slechts 14 procent. Dé reden waarom de Toyota Prius en de Honda Civic Hybrid dit jaar ineens zo’n succes zijn. Nu komt daar een nieuw bijtellingspercentage bij van 20 procent. Dit geldt voor auto’s die van 111 tot en met 140 (benzine) of van 96 tot en met 116 gram (diesel) CO2 per kilometer uitstoten. Vergis u niet, in tegenstelling tot de 14 procent-groep die het met zeven modellen moest doen, zijn er heel wat auto’s die onder deze voorwaarden vallen. Dit scheelt bij een auto van 27.000 euro al snel 50 euro per maand! Onder meer de Alfa Mito, de Mini en de BMW 118i zijn leverbaar met zo weinig uitstoot! Kijk hier en hier om te kijken welke auto’s onder de 140/116-grens zitten.

Verlaging BPM, verhoging MRB, bevriezing energielabels
Zoals vorig jaar al beloofd, wordt de BPM dit jaar opnieuw met 5 procent verlaagd ten opzichte van het 2007-tarief. Dit als voorbereiding op de kilometerheffing. Daarvoor in de plaats wordt de MRB iets verhoogd. De basis-BPM komt daarmee op 40 procent van de nettocatalogusprijs, dit was 42,3 procent. De fijnstoftaks blijft gehandhaafd, hetzelfde geldt voor de bonus-malus regeling. Ook opvallend: de overheid bevriest opnieuw de energielabels. Oorspronkelijk werden die ieder jaar opnieuw berekend naar aanleiding van de gemiddelde uitstoot. Maar vorig jaar besloot men dat niet te doen omdat auto’s zo snel zuiniger werden, dat een Smart een D-label zou krijgen. Dit jaar wordt die bevriezing dus verlengd. Ondanks de opmars van groene labels houden dus alle modellen die dit jaar een A-label hebben, deze in 2009. Inclusief bijbehorende BPM-korting dus.

Zuinige auto's BPM-vrij
Kijk, dit gaat hard. Voor de allerzuinigste auto’s hoeft helemaal geen BPM meer te worden betaald. Hiervoor geldt dezelfde grens als voor het bijtellingstarief van 14 procent: 95 gram CO2/km voor diesels en 110 gram voor benzineauto’s. Weinig modellen dus, slechts zeven auto’s voldoen aan deze eis. Kijk hier en hier voor welke auto’s dit geldt!

Zware verhoging slurptaks
U vond grootverbruikers al duur? Maakt dan uw borst maar nat, want de slurptaks wordt flink aangescherpt. Lag de grens op 232 (benzine) en 192 gram (diesel) CO2 per kilometer, volgend jaar komt deze te liggen op respectievelijk 212 gram en 176 gram. Dat komt neer op ongeveer 1 op 11,2 en 1 op 15,0. En om het nog erger te maken betaal je vanaf volgend jaar niet langer 110 euro per extra gram maar 125 euro. Om een beeld te geven: voor een Corvette C6 betaalde je dit jaar 9.240 euro aan slurptaks, dat wordt in 2009 13.000 euro. Pfff….

Verlaging MRB voor zuinige- en aardgasauto's
De enige maatregelen die ook interessant zijn als u in de markt bent voor een gebruikte auto. Mensen met een heel zuinige auto (opnieuw de 110/95 gram-grens) betalen op dit moment al de helft van het normale MRB-tarief, dit wordt nog eens verder verlaagd naar een kwart!
Op dit moment betalen mensen die een auto op aardgas hebben het hoge MRB-tarief dat ook geldt voor mensen met een lpg-auto. Het tarief voor aardgas-auto’s wordt volgend jaar evenwel verlaagd naar het tarief van benzineauto’s.

Toekomst
Eerder kon u in AutoWeek lezen hoe het kabinet denkt de kilometerheffing in te voeren: langzaam wordt de BPM afgebouwd, maar ondertussen wordt deze omgezet naar een heffing die voornamelijk op CO2-uistoot is gebaseerd (NOx en fijnstof zullen ook een rol spelen). In 2010 wordt hier al een grote stap mee genomen. De energielabels worden afgeschaft, het basispercentage van de BPM gaat in een klap naar 27,4 procent, in 2013 staat de teller op nul. In plaats daarvan gaat elke gram CO2 tellen. Hiervoor zijn drie schijven. Hoe meer CO2 een auto uitstoot, hoe meer je per gram extra betaalt. Dit doet het kabinet om te voorkomen dat sportauto’s ondanks een CO2-heffing stukken goedkoper worden doordat de BPM wordt afgeschaft. Toch gaan extreem dure auto’s als de Bugatti Veyron er tegen die tijd met tonnen op vooruit! Voor de Corvette wordt het een ander verhaal...
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=9753

Yesterday's home runs don't win today's games. - Babe Ruth

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

wildhagen schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 18:03:
[...]

Volgens mij worden daar auto's mee bedoelt die nu in de 14-procent categorie vallen, waaronder dus de Honda Civic Hybrid, Toyota Prius en enkele anderen.
Wel lachen als je er net 1 hebt gekocht. Bij de Prius scheelt het 2400,- in het aankoopbedrag.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Bij benzine staat:" tot en met 140 gram", dit zou eerst tot 140 gram worden. Is dit nou onkunde van de schrijver of is dit daadwerkelijk besloten?

Divide and conquer.

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 12:50

• DaTiezl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-11 21:11

Yesterday's home runs don't win today's games. - Babe Ruth

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:40

SmartDoDo

Woeptiedoe

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-11 19:29

Steffie

Opaque

Ja lijkt me ook beter. Deze dan maar op slot.

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.