Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-10 17:18
Schonere leaserijder profiteert

Staatssecretaris De Jager (Financiën) wil leaserijders extra aansporen om te kiezen voor een relatief zuinige auto van de zaak. Hij is van plan een derde, voordeliger tussencategorie van 20 procent in het leven te roepen voor leasewagens die weinig vervuilend zijn.

Dat gaat rijders van benzinewagens als een BMW 116i, Mini Cooper en Volkswagen Golf 1.4 en diesels als de Seat Ibiza en de Volkswagen Polo, die nu een bijtelling van 25 procent betalen, jaarlijks algauw enkele honderden euro's schelen in de portemonnee. De maatregel moet ingaan per 1 januari volgend jaar, melden bronnen uit het mobiliteitsoverleg die van het voornemen van De Jager op de hoogte zijn gebracht. De bewindsman zal de maatregel naar verwachting later deze maand bekendmaken in zijn meibrief over fiscaliteit en vergroening.

Gehandhaafd

De laagste bijtelling voor de allerzuinigste wagens die sinds begin dit jaar bestaat, zoals voor de Citroën C1, Peugeot 107 en de Toyota Prius, blijft gehandhaafd op 14 procent en die voor slurpers op 25 procent. Dat het fiscaal stimuleren van zuinige wagens vruchten afwerpt, blijkt uit cijfers van de RAI, die aantonen dat de verkoop van wagens met een lage CO2-uitstoot flink is toegenomen.

De bijtelling van 20 procent gaat gelden voor benzineauto's met een uitstoot van 111 tot 140 gram CO2 per gereden kilometer en voor dieselwagens met een uitstoot tussen de 96 en 116 gram CO2 per kilometer.
bron: De Telegraaf
Ook lekker, ik wil graag binnenkort voor een Peugeot 207 gaan(diesel), heeft die een CO2 uitstoot van 120 gram. Dure 4 gram extra dus ;(

Wat vinden jullie ervan?

[ Voor 3% gewijzigd door FireStarter op 08-05-2008 08:00 ]

w00t

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Dan zou ik maar gauw voor eentje gaan die aan de nieuwe richtlijnen voor 20% bijtelling voldoet!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
FireStarter schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 07:58:
Ook lekker, ik wil graag binnenkort voor een Peugeot 207 gaan(diesel), heeft die een CO2 uitstoot van 120 gram. Dure 4 gram extra dus ;(
De 207 prijs blijft hetzelfde, maar de net iets zuiniger auto's worden goedkoper. Als je die nu wel overweegt, zonder dat er dus iets veranderd is aan de prijsstelling van de Peugeot 207 (!), is deze tussencategorie nu al een succes. :)

{signature}

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dat gaat rijders van benzinewagens als een BMW 116i, Mini Cooper en Volkswagen Golf 1.4 en diesels als de Seat Ibiza en de Volkswagen Polo
Beetje raar dat die Ibiza genoemd is, want ik rijd er zo een (net anderhalve maand oud), met de zwakste diesel (1.4 TDI), en die doet 118 gr/km. Die zou er dus net op 2 gram buitenvallen...

Virussen? Scan ze hier!

• StevenK
  • Laatst online: 20:22
wildhagen schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 08:27:
[...]

Beetje raar dat die Ibiza genoemd is, want ik rijd er zo een (net anderhalve maand oud), met de zwakste diesel (1.4 TDI), en die doet 118 gr/km. Die zou er dus net op 2 gram buitenvallen...
Seat heeft toch net een eigen variant van bluemotion, de ecomotive, geintroduceerd?
Dankzij alle aanpassingen aan de motor en versnellingsbak daalde het CO2-emissieniveau van oorspronkelijk 118 g/km naar 99 g/km en werd het brandstofverbruik gereduceerd van 4,6 naar 3,8 liter per 100 kilometer.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-11 18:41
In plaats van strikte categorieën, zou er beter een geleidelijke stijging kunnen zijn. Bandbreedte van 14% voor extreem zuinig, tot 28% voor de echte slurpers.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Probleem is dat je altijd grenzen zult moeten stellen en daar ook na moet handelen en geen variatie erin dient te geven aangezien dit ruimte geeft voor discussie. Ipv dure ibiza/peugeot kun je ook een alternatieve variant kiezen, iets wat ook de bedoeling lijkt te zijn als we dit moeten geloven.

• Xtremelead
  • Laatst online: 21:27

Xtremelead

powered by E-MU

JAHRASTAFARI schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 08:45:
In plaats van strikte categorieën, zou er beter een geleidelijke stijging kunnen zijn. Bandbreedte van 14% voor extreem zuinig, tot 28% voor de echte slurpers.
inderdaad. ik vind de 20% voor de "tweede" categorie dan ook een beetje teleurstellend
Ik had liever bv 16% gezien en voor de derde bv 18 enz enz

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!

• JAHRASTAFARI
n4m3l355 schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 09:05:
Probleem is dat je altijd grenzen zult moeten stellen en daar ook na moet handelen en geen variatie erin dient te geven aangezien dit ruimte geeft voor discussie. Ipv dure ibiza/peugeot kun je ook een alternatieve variant kiezen, iets wat ook de bedoeling lijkt te zijn als we dit moeten geloven.
Nee, nu krijg je de ongewenste situatie dat een model met 1 of 2 gram CO2 meer, meteen 5% meer kost.

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:41

T-8one

take it easy, take a sisi

JAHRASTAFARI schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 09:10:
[...]

Nee, nu krijg je de ongewenste situatie dat een model met 1 of 2 gram CO2 meer, meteen 5% meer kost.
Wat hopelijk ook de fabrikant kietelt om de CO2 uitstoot omlaag te brengen, 1 of 2 gram lijkt mij, zonder enige kennis van zaken te hebben, niet zo heel moeilijk te realiseren.

Verder vind ik het een goed plan, ik mag over een jaar een nieuwe auto uitzoeken en zit er serieus over te denken om een hybride model te kiezen. De 250 euro die ik nu per maand aan de belasting betaal vind ik toch wel wat aan de hoge kant.
Met 20% bijtelling zou ik, even grof geschat, op ongeveer 180 á 200 euro uitkomen.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• FireStarter
[...]

Je zou bijna gaan geloven dat er gesprekken hebben plaatsgevonden tussen fabrikanten en de overheid. VW en Seat vonden dat hun 'zuinigere' auto's benadeeld werden, in die trend.

Kan zo nu niet ff zien welke auto's er nog meer in deze 20% regeling vallen, misschien heeft iemand een goede website waarop dit af te lezen valt?

w00t

Verwijderd

http://www.schonerleasen.nl/

je kunt daar kiezen op uitstoot...
ter info: de golf varian 1.9tdi bluemotion valt er ook binnen dan (115g)

• caRe.Ghost
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:28
Autoweek

o.a. keuze uit brandstof, energielabel en co2 uitstoot.

• FireStarter
Kijk eens aan bedankt ;)

w00t

• 652cc
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:13
Hm, mijn net nieuwe Leon Ecomotive zit op 119 g/km...

@yudanja: Volgens Autoweek liggen ook de Golfjes Bluemotion op 119 g/km, en de Variant op 122 g/km.
En volgens schonerleasen zit de leon Ecomotive op 135 g/km (zelfde motor als de golf). Iets klopt er niet op die website...

"Who are you to wave your finger?"

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Crap, m'n 207 1.4 zit net op 150g/km :(

https://niels.nu

Verwijderd

@yudanja: Volgens Autoweek liggen ook de Golfjes Bluemotion op 119 g/km, en de Variant op 122 g/km.
En volgens schonerleasen zit de leon Ecomotive op 135 g/km (zelfde motor als de golf). Iets klopt er niet op die website...
correct.. en ook volgens de volkswagen site zelf....
http://www.volkswagen.nl/...18461,19539_D0Lnl,00.html

Ik keek via de site van Superlease.. en deze geven aan 115g.. denk dat VW het zelf beter weet... :)

damn

• caRe.Ghost
Waarom brengen ze niet een differentiatie aan in het aantal KM voor prive gebruik en de uitstoot van co2. Ik denk dat dit veel rechtvaardiger is aangezien de een veel meer prive rijd dan een ander. Nadeel is wel dat dit voor iedere lease rijder een hoop administratieve rompslomp met zich mee brengt, tenzij er met electronische hulpmiddelen gewerkt wordt.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

caRe.Ghost schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 10:56:
Waarom brengen ze niet een differentiatie aan in het aantal KM voor prive gebruik en de uitstoot van co2. Ik denk dat dit veel rechtvaardiger is aangezien de een veel meer prive rijd dan een ander. Nadeel is wel dat dit voor iedere lease rijder een hoop administratieve rompslomp met zich mee brengt, tenzij er met electronische hulpmiddelen gewerkt wordt.
1) Fraudegevoelig (wie zegt dat wat jij opschrijft ook echt klopt?)

2) Gigantische rompslomp, en dan bedoel ik ook echt gigantisch. In het eerste jaar dat dit was heb ik ook een kilometerregistratie van al mijn ritten, zakelijk en prive, bijgehouden ivm lagere bijtelling. Daar kwam een administratie van in totaal ruim 400 pagina's A4 (!) uit... en dat was dan van 1 persoon. Kan je nagaan wat een papierstapel dat word bij de belastingdienst, maar ook voor de berijder

3) Als je voor elektronische middelen kiest: wie gaat dat betalen? Als je dat zelf moet betalen, ben je die 5 procent voordeel al bijna weer kwijt...

Virussen? Scan ze hier!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:32
Zou wel lekker zijn deze maatregel, scheelt mij 55 euro in de maand. Ik ben voor!

• The - DDD
T-8one schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 09:18:
[...]

Wat hopelijk ook de fabrikant kietelt om de CO2 uitstoot omlaag te brengen, 1 of 2 gram lijkt mij, zonder enige kennis van zaken te hebben, niet zo heel moeilijk te realiseren.

Verder vind ik het een goed plan, ik mag over een jaar een nieuwe auto uitzoeken en zit er serieus over te denken om een hybride model te kiezen. De 250 euro die ik nu per maand aan de belasting betaal vind ik toch wel wat aan de hoge kant.
Met 20% bijtelling zou ik, even grof geschat, op ongeveer 180 á 200 euro uitkomen.
Is zeker mogelijk, krijg je van die motoren zoals die nu in de nieuwe BMW's zitten. Kleinere cilinder inhoud, maar wel met een dikke turbo er op. Zodoende rij je met een constant tempo lekker zuinig en als je gas geeft begint je auto alsnog te zuipen als een wilde, beste van twee werelden volgens mij. Lekker zuinig, maar ook snel als je dat wil.

• Abom
  • Laatst online: 16-11 20:38
Die regelingen zijn zo scheef... De uitstoot word volgens mij helemaal niet door een onafhankelijk orgaan getoetst. Wanneer je bijvoorbeeld een prius hebt, die is heel schoon in de stad, maar op de autoweg zal die uitsluitend op de benzinemotor draaien. Ik weet niet hoe het met de rest van de leaserijders is, maar ik rij vrijwel uitsluitend op de autoweg...

Ik ben opzich wel een voorstander van het stimuleren van zaken die minder milieu belastend zijn. Alleen niet heel veel auto's vallen in klasse A of B (ik zou hier wel op letten bij het kiezen van een nieuwe auto!), maar je kunt nu net zo goed een klasse E auto nemen ipv een C, want voor de bijtelling maakt het niet meer uit. Ik zou ook voor meerdere stappen kiezen.

Owja en ik zou het energielabel op de schop nemen. Zelfde emesie/verbruik maar een grotere auto = lager energielabel, hoe krom is dat...

@Zwerver hieronder: dat doen ze waarschijnlijk omdat de energielabels wat krom zijn, zoals ik hierboven beschrijf. Maw: ze zien zelf in dat het energielabel systeem geen goed beeld geeft over hoe milieuvriendelijk een auto is.

[ Voor 52% gewijzigd door Abom op 08-05-2008 11:50 ]

• Zwerver
  • Niet online
Lekker dit, we gaan er nog even wat regels bijgooien... Waarom niet gewoon zo:

A klasse: 14%
B klasse: 20%
>B klasse: 25%

Nu moet er dus weer een extra labeltje aan een auto komen....

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• The - DDD
Energie label geeft een heel goed beeld, het label verteld je namelijk hoe zuinig de auto is in zijn klasse.

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 15:26

RagaBaSH

Huttenbouwer

Abom schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 11:42:
Die regelingen zijn zo scheef... De uitstoot word volgens mij helemaal niet door een onafhankelijk orgaan getoetst. Wanneer je bijvoorbeeld een prius hebt, die is heel schoon in de stad, maar op de autoweg zal die uitsluitend op de benzinemotor draaien. Ik weet niet hoe het met de rest van de leaserijders is, maar ik rij vrijwel uitsluitend op de autoweg...
Het maakt niet zo gek veel uit wie het toetst, want het gebeurd volgens een vast systematiek. Deze systematiek is afaik openbaar (en dus iig ook voor de autoproducenten). Elke autoproducent heeft dus de gelegenheid om door wat "slimme" trucs de uitstoot tijdens zo'n test te beinvloeden.
Ik ben opzich wel een voorstander van het stimuleren van zaken die minder milieu belastend zijn. Alleen niet heel veel auto's vallen in klasse A of B (ik zou hier wel op letten bij het kiezen van een nieuwe auto!), maar je kunt nu net zo goed een klasse E auto nemen ipv een C, want voor de bijtelling maakt het niet meer uit. Ik zou ook voor meerdere stappen kiezen.
[...]
Voor de bijtelling maakt het juist wel degelijk uit, omdat je bijtelling betaald over de catalogus waarde. Die cataloguswaarde wordt door de overheid beinvloed op basis van de energielabels dmv de BPM bonus/malus en slurptax regeling. je betaalt dus gewoon 25% bijtelling op de BPM-malus die je krijgt door een D+ klasse auto te kiezen.
Zwerver schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 11:47:
Lekker dit, we gaan er nog even wat regels bijgooien... Waarom niet gewoon zo:

A klasse: 14%
B klasse: 20%
>B klasse: 25%

Nu moet er dus weer een extra labeltje aan een auto komen....
ik wil ook wel een Lexus LS600h leasen voor 14% bijtelling, maar ik denk dat de overheid die inkomsten niet graag aan haar neus voorbij ziet gaan.
De labels geven een relatieve zuinigheid aan (obv de grootte van de auto), en de bijtelling doet de overheid obv absolute uitstoot.
Als ik nu auto's zou maken zou ik een systeem ontwikkelen dat "alle" CO2 uitstoot tijdelijk opslaat en dan met tanken wegploft (de lucht in ofzo).... en tadaa.... een "zero-emission" auto, volgens alle tests.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-11 22:15

djidee

Mr. Slungel

Bij diesels valt de helft van de B klasse binnen deze regeling, en anderen weer niet, maar die labels zijn ook uitstoot/omvang/gewicht vage formule iets...

Maar zover ik kwa diesels snel heb kunnen zien, komen de volgende auto's in aanmerking hiervoor:

VAG groep: (allemaal zelfde motor)
Seat Ibiza 80pk ecomotive
Skoda Fabia & Fabia Combi 80pk Greenline
VW Polo 80pk Bluemotion

Verder de

Mini&Mini Clubman 110pk

Citroen C2 70pk 1.4 HDi
Citroen C3 70pk 1.4 HDi

Fiat 500 1.3 Multijet 75pk
Fiat Panda 1.3 Mulitjet 70pk

Kia Picanto 1.1 CRDI 75pk (ondanks dat hij in klasse C valt, zit hij toch op 116g/km 8)7 )

Lullig trouwens voor de Lancia Ypsilon diesel (voor de vrouwelijke leaserijders onder ons) en de 85pk clio diesels, die zitten op 117 :X

[ Voor 10% gewijzigd door djidee op 08-05-2008 13:01 ]

"Mekker, blaat"

• JAHRASTAFARI
Voor diegene die ook benzine mag kiezen, is de Golf 1.4 TSI 122pk DSG 7-bak een mooie optie.

• The - DDD
Sowieso eerst maar is zien of deze regeling erdoor komt en dan nog afwachten of het ook met geld voor bestaande lease auto's.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 23:50

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Via het RDW, kan je met je kenteken ook de uitstoot controleren, iig van mn Peugeot 206HDI, en die valt binnen de gestelde grenzen voor de 20% :*)

[ Voor 1% gewijzigd door Lolhozer op 08-05-2008 13:18 . Reden: Typo's ]

Waarom? Omdat het kan!!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

En dit is dus het probleem dat de overheid zelf creeert waar de leaserijder het haasje bij is. Je zit vast aan een leasecontract voor 4 jaar, maar de overheid kan zomaar de bijtelling aanpassen. 14,% 20%, 25% leuk, en bij de volgende kabinetsperiode wordt het weer teruggedraaid omdat er niet genoeg geld in het laadje komt of omdat een partij het er niet mee eens is.

Ik zou in ieder geval niet boven mijn budget gaan leasen omdat de bijtelling dan lager is... :X

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Bigfoot
Lolhozer schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:18:
Via het RDW, kan je met je kenteken ook de uitstoot controleren, iig van mn Peugeot 206HDI, en die valt binnen de gestelde grenzen voor de 20% :*)
Misschien kun je een deeplink plaatsen, ik zie het zo niet staan op hun site

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:51

GaMbiNo

1337

Bigfoot schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 14:07:
[...]

Dat kan nadat je je kenteken hebt ingevoerd in het "Online voertuiggegevens raadplegen".

Mijn 207 komt iig niet in aanmerking met 126 gram. :/

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bigfoot schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 14:07:
[...]

https://www.rdw.nl/Ovi/Paginas/Default.aspx

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Waarom dient een diesel aan hogere eisen te voldoen, dan een bezine auto? Daarnaast mag ik nog 2,5 jaar met mijn huidge lease auto, dus een lagere bijtelling zit er helaas nog even niet in.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 14:47:
Waarom dient een diesel aan hogere eisen te voldoen, dan een bezine auto?
Omdat een diesel per definitie veel minder CO2 uitstoot dan een benzinemotor. Daarentegen weer iets meer roet, hoewel dat met een (af-fabriek) roetfilter ook weer een aanzienlijk stuk word teruggedrongen
Daarnaast mag ik nog 2,5 jaar met mijn huidge lease auto, dus een lagere bijtelling zit er helaas nog even niet in.
Dat maakt voor de bijtelling niet uit, die kan ook tussentijds worden aangepast. Jij betaalt bijvoorbeeld, ondanks dat je die auto nu al hebt, dit jaar gewoon 25 procent (of 14), ondanks dat het 22 procent was toen je hem begon te leasen.

Virussen? Scan ze hier!

• Abom
Motrax schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:59:
Ik zou in ieder geval niet boven mijn budget gaan leasen omdat de bijtelling dan lager is... :X
Doordat de bijtelling aangepast is, maak ik nu met opzet zoveel mogelijk kilometers, zodat ik eerder een nieuwe leaseauto uit kan kiezen zodat ik gunstiger uit ben :D Hoe slecht is dat wel niet voor het milieu? ;)

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Abom schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 14:59:
[...]

Doordat de bijtelling aangepast is, maak ik nu met opzet zoveel mogelijk kilometers, zodat ik eerder een nieuwe leaseauto uit kan kiezen zodat ik gunstiger uit ben :D Hoe slecht is dat wel niet voor het milieu? ;)
Ach, ik ga straks een civic hybrid rijden, schijnt relatief zuinig etc te zijn, maar van collega's al wel vernomen dat hij het wat tegen valt (1 op 13 gemiddeld, vooral boven 130 op snelweg (rijd veel over de A6 van en naar de randstad, dus rustig en lekker doortrappen))... Maar gewoon veel auto voor weinig geld, zeker als je de bijtelling meerekent. Standaard airco, stoelverwarming, 6cd/mp3 wisselaar etc voor de prijs van een instap polo of een gemiddelde ibiza/punto/corsa. Alleen jammer dat je geen neerklapbare achterbank hebt (accu's) en geen trekhaak mag (prius ook al niet). En uiterlijk is redelijk wat aan te doen met dealeropties (skirts/velgen/geblindeerde ramen achter) en dan is hij nog best wel om aan te zien :9

"Mekker, blaat"

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11 00:21

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

djidee schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 15:14:
[...]

Ach, ik ga straks een civic hybrid rijden, schijnt relatief zuinig etc te zijn, maar van collega's al wel vernomen dat hij het wat tegen valt (1 op 13 gemiddeld, vooral boven 130 op snelweg (rijd veel over de A6 van en naar de randstad, dus rustig en lekker doortrappen))... Maar gewoon veel auto voor weinig geld, zeker als je de bijtelling meerekent. Standaard airco, stoelverwarming, 6cd/mp3 wisselaar etc voor de prijs van een instap polo of een gemiddelde ibiza/punto/corsa. Alleen jammer dat je geen neerklapbare achterbank hebt (accu's) en geen trekhaak mag (prius ook al niet). En uiterlijk is redelijk wat aan te doen met dealeropties (skirts/velgen/geblindeerde ramen achter) en dan is hij nog best wel om aan te zien :9
Als het een lease auto is wat maakt het verbruik dan uit? Ik kijk liever naar die 14% bijtelling. Heb de auto maandag besteld, puur en alleen vanwege de 14%, geen proefrit.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• FireStarter
The - DDD schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:07:
Sowieso eerst maar is zien of deze regeling erdoor komt en dan nog afwachten of het ook met geld voor bestaande lease auto's.
Rijden in een schone leaseauto loont steeds meer de moeite. Staatssecretaris Jan Kees de Jager van Financiën wil leaserijders verder aanmoedigen om te kiezen voor een relatief schone en zuinige auto van de zaak.

Hij is van plan een derde, voordelige tussencategorie voor de bijtelling van 20 procent (van de nieuwwaarde van de auto) in te voeren.

Bronnen rond het zogenoemde mobiliteitsoverleg waarin autoimporteurs en vertegenwoordigers van het ministerie van Financiën zitten, bevestigen donderdag een artikel uit De Telegraaf hierover.
bron: Nu.nl

w00t

• Abom
djidee schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 15:14:
[...]

Ach, ik ga straks een civic hybrid rijden, schijnt relatief zuinig etc te zijn, maar van collega's al wel vernomen dat hij het wat tegen valt (1 op 13 gemiddeld, vooral boven 130 op snelweg (rijd veel over de A6 van en naar de randstad, dus rustig en lekker doortrappen))
Dat is precies wat ik eerder bedoelde, het brandstof gebruik en dus ook de uitstoten zijn gewoon gemanipuleerde cijfers en slaan nergens op. Het hele systeem van uitstoot, energielabels en deze bijtellings schijven zijn gewoon allemaal wasseneuzen.

Het is gewoon belachelijk dat nu milieu onvriendelijke autos, qua co2 uitstoot zijn benzine autos slechter dan diesel autos, gesubsidieerd worden.

Ik word een beetje moe van die ongefundeerde pro-milieu hypes.

Wanneer ze echt iets willen doen aan het milieu, moet de auto goedkoper gemaakt worden en de brandstof duurder. Wanneer een hybride auto echt veel zuiniger zou zijn, zouden die ook dan financieel voordelig zijn...maar dat zal vies tegenvallen.

offtopic:
Ik vraag me nu af hoe de milieu activisten nu kijken naar kern energie, misschien is het toch niet zo'n gek idee.

[ Voor 7% gewijzigd door Abom op 08-05-2008 16:33 ]

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

hier in Engeland is de goedkoopste categorie tot 120g wat net een betere grens is omdat er meer auto's invallen, dat maakt de prikkel nog net een stukje groter om voor een zuinige auto te gaan. Mijn peugeot 308 met 1.6 HDI zit precies op 120g, scheelt toch weer :)

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Aaah mooie regel, heb net een BMW 116 besteld en die valt precies in deze nieuwe categorie!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:24
Blij, bedoeling was namelijk toch al dat ik een Ibiza zou bestellen. Naja, wordt waarschijnlijk nu een ecomotive in plaats van een 1.9 TDi.

• Wacky
  • Laatst online: 11-11 20:22

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Mijn binnenkort te bestellen Ford Focus, 118 g/km .. 2 gram te veel! Naja, ik heb 'm uitgekozen op de 25% bijtelling dus kan alleen maar meevallen :)

Nu ook met Flickr account

Verwijderd

[...]

Dat is toch precies wat ze willen. Het verplicht je gewoon om een auto te kiezen die net iets zuiniger is. Dan moeten de fabrikanten maar auto's maken die wel binnen de normen vallen. Trouwens 1 miljoen auto's et 1 á 2 gram CO2 meer is toch aardig wat extra CO2 als je het mij vraagt.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:24

Gerco

Professional Newbie

Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 21:09:
Dat is toch precies wat ze willen. Het verplicht je gewoon om een auto te kiezen die net iets zuiniger is.
Het heeft niets met zuinig te maken, maar met uitstoot en dan ook nog de door de fabrikant opgegeven uitstoot. De werkelijke uitstoot zal in vrijwel alle gevallen hoger liggen door de toevoeging van opties als airco, die voor de uitstoot niet meetellen (tenzij die standaard is).

Overigens lijkt het me onwaarschijnlijk dat deze regeling er daadwerkelijk gaat komen, want hij zou kunnen leiden tot een daadwerkelijke verandering in het gedrag van lease rijders. Het doel van de vorige regeling was overduidelijk om de staatskas te spekken en had helemaal niets met zuinig rijden of vervuiling te maken. Niets doet mij vermoeden dat dat in dit geval anders zou zijn.

Zijn er overigens cijfers over de uitstoot en het verbruik van een Prius bij 1200km/week snelweg ipv enkel in de stad te rijden? Dat is namelijk een gebruikelijke manier van auto rijden voor veel leaserijders.

[ Voor 10% gewijzigd door Gerco op 08-05-2008 21:19 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• PolarBear
  • Niet online
Motrax schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:59:
[..] bij de volgende kabinetsperiode wordt het weer teruggedraaid omdat er niet genoeg geld in het laadje komt of omdat een partij het er niet mee eens is.
En wat is een laadje :X

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Lekker nutteloos, zolang ze niet naar het totaal aantal kilometers kijken...

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

Het is vandaag mijn geluksdag!

Met 139 g/km val ik mijn Civic nog net in de 20% bijtelling-zone.
Dat zal me jaarlijk EUR 499,08 netto schelen. Da's niet niks.

Verwijderd

wildhagen schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 14:55:
[...]

Omdat een diesel per definitie veel minder CO2 uitstoot dan een benzinemotor. Daarentegen weer iets meer roet, hoewel dat met een (af-fabriek) roetfilter ook weer een aanzienlijk stuk word teruggedrongen

[...]
Okay misschien meer roet, maar veel minder CO2 en het gaat volgens mij om de CO2 uitstoot.
wildhagen schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 14:55:

Dat maakt voor de bijtelling niet uit, die kan ook tussentijds worden aangepast. Jij betaalt bijvoorbeeld, ondanks dat je die auto nu al hebt, dit jaar gewoon 25 procent (of 14), ondanks dat het 22 procent was toen je hem begon te leasen.
Nee de bijtelling blijft hetzelfde, maar ik kan niet zomaar mijn huidige VW Polo inruilen voor eentje die wel binnen de CO2 norm valt. Zou mooi zijn als daar een coulante regeling voor zou komen.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 07:26:
[...]
Nee de bijtelling blijft hetzelfde, maar ik kan niet zomaar mijn huidige VW Polo inruilen voor eentje die wel binnen de CO2 norm valt. Zou mooi zijn als daar een coulante regeling voor zou komen.
Dat is exact wat ik straks ga doen :)
De Polo van anderhalf jaar oud wordt omgeruild voor een Honda Civic Hybrid.
Een groot voordeel van wel een leaseauto maar geen leasecontract.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

AMSTERDAM - De 5 procent korting op de bijtelling voor leaserijders van milieuvriendelijker auto's, zoals staatssecretaris De Jager (Financiën) nu van plan is, betekent voor het gros van de zakelijk rijders een wassen neus.

De vijf procent korting op de bijtelling voor de leaserijder gaat alleen op voor een aantal kleinere voertuigen zoals deze Toyota Yaris en de Renault Twingo en een aantal andere kleine auto's.

Het plan van de staatssecretaris, die aankondigt een derde categorie bijtelling van 20 procent te creëren voor auto's als de Volkswagen Polo of de Fiat Panda, biedt voor de huidige leaserijder geen soelaas, zelfs als die bewust al een auto met A-label aanschafte.

Van de 32.000 nieuwe lease-auto's die dit jaar in het wagenpark komen bij Leaseplan (127.000 in totaal), zullen slechts 300 profiteren van de korting. Het gaat om vijf diesel- en zo'n dertig benzinemotoren.

Alternatief

Leaseplan berekende bovendien dat slechts een klein aantal leaserijders die nog een auto moeten bestellen, de kans heeft voordeel te halen uit een milieuvriendelijker alternatief op vier wielen. "Het zijn eigenlijk alleen mensen die kleine auto's rijden voor wie de extra korting echt tot de mogelijkheden behoort en dat segment is maximaal 15 procent van ons totale wagenpark", zegt directeur Rob Keulemans. "Leaserijders zullen ondanks de 5 procent korting toch nog fors in de buidel moeten tasten voor een lease-auto. Met een bijtelling van honderden euro's per maand willen ze toch ook een beetje normaal met hun gezin kunnen rondrijden. Dan is een Panda of Polo voor dat bedrag toch te klein." Volgens het wat kleinere Terberg Leasing komt van hun huidige wagenpark slechts 0,5 procent van de diesels in aanmerking voor het voordeel, en bij benzinerijders 2,5 procent.
Bron: telegraaf.nl

Plan is dus toch niet zo lucratief als iedereen denkt

Fors in de buidel tasten? Het is altijd nog véél goedkoper dan die auto prive te rijden dus ik snap de krokodillentranen niet eigenlijk

Elect a clown, expect a circus.

• Wallie
  • Laatst online: 13:57

Wallie

Herr

Slasher schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 08:22:
[...]

Fors in de buidel tasten? Het is altijd nog véél goedkoper dan die auto prive te rijden dus ik snap de krokodillentranen niet eigenlijk
Ja, zeker fors in de buidel tasten tov landen om ons heen. In geen enkel land betaal je voor een auto zoveel bijtelling als in Nederland, niet op de laatste plaats omdat je de bijtelling ook over oer-Hollandse BPM betaalt. Mijn Skoda Fabia 1.9tdi kost me netto +/- 170euro in de maand. Dat over 4 jaar, is 8160euro extra voor de staat. Nog afgezien van de BPM die ze al ontvangen hebben. 't Is gewoon een prachtig extra inkomen voor de staat... Mij hoor je niet klagen overigens hoor ;)

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
hmm, ik val ook net buiten de boot met m'n ibiza 1.4 TDi die een uitstoot heeft van 124 gram Co2
een roetfilter laten monteren heeft geen invloed op de uitstoot als ik het zo eens lees?

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 10:45

MicroWhale

The problem is choice

shameete schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 10:34:
hmm, ik val ook net buiten de boot met m'n ibiza 1.4 TDi die een uitstoot heeft van 124 gram Co2
een roetfilter laten monteren heeft geen invloed op de uitstoot als ik het zo eens lees?
Noem je dat net? Wat dacht je van een Clio 1.5dCi 85 met 117 gram Co2/km? :(

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Falcon
  • Laatst online: 15:21

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Enig idee hoe het zit als je een GasFX installatie in je auto zit en dat je zowel bij benzine onder co2 uitstoot komt? Zou je dan in aanmerking komen voor deze bijtelling? Bijv. Peugeot 308 1.6 met GasFX komt op 137 uit en zou dan eigenlijk toch in die 20% vallen?

Eigenlijk gek dat er niet een goedkopere bijtelling is voor gas rijders. Scheelt toch gauw 15 co2 uitstoot%

[ Voor 15% gewijzigd door Falcon op 09-05-2008 12:51 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• The - DDD
Slasher schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 08:22:
[...]

Wat mij vooral dwars zit is de onzekerheid die de overheid hierdoor creëert. Dacht je eerst een nette auto te hebben met de 20 procent regeling, blijkt die ineens een forse klap meer te kosten. Nu komt er dan weer een beetje water bij de wijn vanwege die 20 procent categorie (waar vervolgens maar weinig mensen wat aan hebben).

Wat gaan ze volgend jaar doen? De 20 procent er weer uit trappen of misschien zelfs die hybride 14 procent weg toveren?

Het zijn toch bedragen van al snel 50 a 100 euro of meer die je meer of minder NETTO per maand te spenderen hebt. Dat zijn best stevige bedragen.

En kijkend naar prive kilometers zijn de verschillen tussen een lease auto en een eigen auto prive rijden helemaal niet zo groot. Bij een gemiddeld aantal prive kilometers is een lease auto helemaal niet veel goedkoper wat veel mensen wel denken.

• sorted.bits
  • Laatst online: 14:54
Het is inderdaad een rare regeling dat de overheid de bijtelling kan bijstellen tijdens al lopende lease-contracten. Op het moment dat VW, Ford en andere merken met echt goede hybride's komen die niet zo lelijk zijn als de huidige Prius en Civic, gaat de regeling van 14% er vanzelf weer uit.

Verder heeft die 20% groep echt geen nut, laat ze liever naar de energie labels kijken, die zijn toch niet voor niets in het leven geroepen?

• The - DDD
Voor mensen die nu handenwrijvend zitten te vertellen dat ze onder deze regeling gaan vallen, check wel even de RDW pagina met behulp van je kenteken nummer. De gegevens van RDW verschillen namelijk vaak iets van de fabrieksopgave. Voorkom jezelf een teleurstelling ;)

Voorbeeldje, Mini Cooper D uit april vorig jaar valt niet binnen de gegeven CO2 bandbreedte, echter een later model van eind 2007 met wat kleine motorische wijzigingen (geen extra vermogen of koppel) valt er wel binnen.

:(

Nogmaals de genoemde RDW pagina:
https://www.rdw.nl/Ovi/Paginas/Default.aspx

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

@depl0y: die Civic Hybrid is een standaard sedan, die is heus niet zo lelijk dat je er niet in gezien kan worden. LM velgen eronder en je hebt een fatsoenlijke bak voor 14%.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik ga met 149 g/km nergens voor in aanmerking komen (Ford Focus TDCi 2.0 :P). Maar goed: dan had ik daar vooraf maar aan moeten denken, want dat het deze richting uit zou gaan was wel duidelijk.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

FireStarter schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 07:58:
[...]

bron: De Telegraaf

Wat vinden jullie ervan?
Zaad, want mijn Renault Clio Diesel stoot 117 uit, en de grens is 116.. Dat is veel erger dan 4 gram! :{

• djidee

djidee

Mr. Slungel

terabyte schreef op zondag 11 mei 2008 @ 23:36:
@depl0y: die Civic Hybrid is een standaard sedan, die is heus niet zo lelijk dat je er niet in gezien kan worden. LM velgen eronder en je hebt een fatsoenlijke bak voor 14%.
Met een paar accesoires word het een hele andere auto :)

Afbeeldingslocatie: http://img142.imageshack.us/img142/1954/spa0069id0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img256.imageshack.us/img256/4199/spa0070sz4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img182.imageshack.us/img182/1282/spa0071gt8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img142.imageshack.us/img142/7002/spa0072wf8.jpg
En met geblindeerde achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://img174.imageshack.us/img174/2863/spa0073up1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img90.imageshack.us/img90/156/spa0074ux9.jpg

"Mekker, blaat"

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-11 23:09
Mooie auto hoor die Civic, zelfs met de standaardvelgen. Vooral in zwart ziet hij er zeer statig uit, als je heel snel kijkt heeft het wel wat van een BMW weg. Deze custom velgen maken hem natuurlijk wel iets dikker. Ik ben van plan om deze ook te gaan leasen, in die kleurstelling met standaardvelgen. Had graag andere velgen erbij gewild voor een euro of 300 à 400 extra in de consumentenprijs, maar waar ik hem moet gaan bestellen kost dit 1600 euro extra en dat vind ik wat te gortig.

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11 00:21

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

PHiXioN schreef op maandag 12 mei 2008 @ 12:14:
Mooie auto hoor die Civic, zelfs met de standaardvelgen. Vooral in zwart ziet hij er zeer statig uit, als je heel snel kijkt heeft het wel wat van een BMW weg. Deze custom velgen maken hem natuurlijk wel iets dikker. Ik ben van plan om deze ook te gaan leasen, in die kleurstelling met standaardvelgen. Had graag andere velgen erbij gewild voor een euro of 300 à 400 extra in de consumentenprijs, maar waar ik hem moet gaan bestellen kost dit 1600 euro extra en dat vind ik wat te gortig.
Heb um ook vorig week besteld in het zwart :). Ook ik had liever andere velgen, maar €1650 vond ik ook veel te veel geld, en ik zou hierbij het leasebudget gaan overschrijden. Heb niet zoveel zin in een boete als ik het bedrijf vroegtijdig verlaat.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb mijn Civic vrijdag opgehaald. Het is de standaardversie in royal blue. Velgen interesseren me helemaal niet. Ik heb er wel een iPod aansluiting bij besteld.

Na de eerste 500 kilometers kan ik zeggen dat ik er meer dan tevreden over ben.
De keuze is overigens niet gemaakt vanwege de lagere bijtelling noch de milieuaspecten. Het comfort en de stilte ten opzichte van de Polo waren de redenen om de Polo vroegtijdig in te leveren.

Toen de regeling net bekend was geworden (dat we de Polo konden inruilen voor een Civic hybrid) wilde ik helemaal niet ruilen. Ik was blij met de Polo, vond de Civic niet mooi en rijden in een automaat zag ik niet zitten. Nu, een half jaar later, kan ik me niet meer voorstellen dat ik ooit een Polo verkoos boven deze fantastische auto.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

Ik ga denk ik ook voor de ibiza als leaseauto. Het nadeel is wel dat je dan alleen een 1.4 motor er in kan leggen. Niet echt sportief dus :/

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 13:50:
Ik ga denk ik ook voor de ibiza als leaseauto. Het nadeel is wel dat je dan alleen een 1.4 motor er in kan leggen. Niet echt sportief dus :/
Ach dat heb je toch ook niet nodig voor filerijden ;) En met een 1.4 motor kom je ook op je werk >:)

• The - DDD
Niks mis met 1.4. Zet er eend ikke turbo op en het gaat als de brandweer. :P

Mijn auto heeft een 1.5 dieseltje. En ik kom toch echt wel onder de tien seconden op de 100 per uur. Zowel volgens fabrieksopgave als onafhankelijke auto test en eigen (houtje touwtje) meting.

• Viper®
  • Niet online
Wacht dan op de nieuwe Ibiza

Verwijderd

nieuwe audi a3 facelift s-tronic valt ook binnen het 20% bijtellingstarief

• ElementriX
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 12:25:
nieuwe audi a3 facelift s-tronic valt ook binnen het 20% bijtellingstarief
Leuk... en nu?
Hier heb je alle auto's tot 140g (benzine): http://www.groenopweg.nl/...es&submit.x=44&submit.y=5
Diesel tot 120g: http://www.groenopweg.nl/...es&submit.x=24&submit.y=2

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Falcon schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 12:50:
Enig idee hoe het zit als je een GasFX installatie in je auto zit en dat je zowel bij benzine onder co2 uitstoot komt? Zou je dan in aanmerking komen voor deze bijtelling? Bijv. Peugeot 308 1.6 met GasFX komt op 137 uit en zou dan eigenlijk toch in die 20% vallen?

Eigenlijk gek dat er niet een goedkopere bijtelling is voor gas rijders. Scheelt toch gauw 15 co2 uitstoot%
Iemand enige idee hoe dit zit?

• RagaBaSH

RagaBaSH

Huttenbouwer

Falcon schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 08:20:
[...]

Simpel, de bijtelling wordt bepaald aan de hand van de uitstoot. Deze uitstoot wordt bepaald met een vaste systematiek, met een auto met enkel fabrieksopties. Een GasFX is geen fabrieksoptie (iig niet bij enig automerk dat ik ken). Het is daarom onmogelijk om de voor je bijtelling relevante uitstoot te verlagen met een GasFX installatie.

je kan altijd gaan lobbyen.. ;)

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Falcon schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 08:20:
[...]

Om mee te tellen in de officiele emissiecijfers van een bepaald type auto, moet de gasinstallatie af-fabriek zijn geleverd, zoals de Volvo Bi-Fuel modellen.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Toevallig rijd ik ook de Ibiza, met de 1.4 TDI motor, en ik kan je verzekeren dat die behoorlijk vlot is.

Ok, je trekt er de klinkers niet mee uit de straat, maar hij komt méér dan goed mee met het verkeer.

Virussen? Scan ze hier!

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Dit is ook nog een handige site:

http://auto-en-vervoer.in...telling-leaseauto-20.html

Voor mijn BMW een besparing van meer dan €530 per jaar, zijn toch knaken.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

t_captain schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 09:29:
[...]

Om mee te tellen in de officiele emissiecijfers van een bepaald type auto, moet de gasinstallatie af-fabriek zijn geleverd, zoals de Volvo Bi-Fuel modellen.
Bedankt.. klinkt inderdaad ook logisch.

• Bigfoot
Ik had ergens gelezen dat de VW Passat Bluemotion modellen ook aan de 20% normen gaan voldoen, klopt dat?

Verwijderd

Nou ik voel mij wel genaaid met deze regel. Net een nieuwe Audi A3 (facelift model) besteld. En die stoot 140 gram Co2 uit! 1 gram te veel en gelijk 5% extra bijtelling :@

Wat een slechte regeling gewoon, motiveer mensen om een zuinige auto te kopen, maar bij Audi kan je dan alleen terrecht voor een 1.4 TFSI met automaat.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 11:17:
Nou ik voel mij wel genaaid met deze regel. Net een nieuwe Audi A3 (facelift model) besteld. En die stoot 140 gram Co2 uit! 1 gram te veel en gelijk 5% extra bijtelling :@

Wat een slechte regeling gewoon, motiveer mensen om een zuinige auto te kopen, maar bij Audi kan je dan alleen terrecht voor een 1.4 TFSI met automaat.
Volgens mij zijn het alleen nog maar plannen van het kabinet en het zal me niet verbazen als het nooit doorgaat.

Maar ik snap aan de andere kant niet wat het probleem is. Die bijtelling is alsnog veel minder als je diezelfde auto prive moet rijden.

En als je de bijtelling teveel vind dat ga je hem toch niet prive rijden? Kilometers bijhouden en het kost je helemaal niets.

Sorry hoor maar dat vind ik echt krokodillentranen (no offense)

[ Voor 32% gewijzigd door Slasher op 17-06-2008 11:35 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
En misschien nog meer dan dat. Het zou mij namelijk niet verbazen als die 25% verhoogd wordt om de 20% te financieren.

Vorig jaar was het 22% voor alle auto's. Nu is het 14% voor de groep met de allerlaagste CO2 emissie en 25% voor de rest. Zet je er nog een 20% categorie tussen (die waarschijnlijk veel meer autos zal bevatten dan de 14% groep) dan gaat natuurlijk de gemiddelde CO2 uitstoot van de achterblijvers in de hoogste categorie een stukje omhoog. Mijn verwachting is dat het "25%" tarief evenredig zal stijgen met de uitstoot van de auto's in die groep.

Je ziet waar ik heenga: als dit systeem helemaal wordt doorgezet, zul je uiteindelijk een aantal fiscaal gunstige groepen hebben van bijvoorbeeld 14, 18, 22%. De achterblijvers zullen dan een bijtellingstarief op basis van Hummer-C02-emissie betalen.

Deze differentiatie is inmiddels het derde instrument dat de overheid inzet om mensen in zuinige leaseautos te krijgen. In het leasebedrag van een auto zit ten eerste een brandstof-component (1: accijns), minder zuinig = duurder leasen. Dan is er sinds vorig jaar de milieu korting/toeslag op de BPM (2: de energie-labels // A=-1000 euro, B=-400, C=0, D=+400...). Deze BPM wijziging merk je zowel in je leasebedrag als in de bijtelling. En nu nummer 3, de hoogte van het bijtellings-tarief.
Uiteindelijk ben jij niet meer degene die je auto kiest maar word je door de fiscale wetgeving in bepaalde keuze gedwongen.

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Valt een Peugeot 207SW 1.6 (benzine) ook in een lager tarief?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• caRe.Ghost
ari3 schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 15:18:
Valt een Peugeot 207SW 1.6 (benzine) ook in een lager tarief?
Kijk hier maar ff

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Thanks... categorie C, dus geen verhoging maar ook geen verlaging....

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Tsja, daar kies je toch zelf voor? Je kan toch die 1.4 TFSI nemen? Is je probleem meteen opgelost.

Er zal nu eenmaal ergens een grens getrokken moeten worden, en ja, dan vallen er mensen net buiten de boot. Lullig, maar het kan nu eenmaal niet anders. Zelf stoot mijn auto ook net 2 g/km teveel uit (118 g/km, terwijl 116 g/km het maximum is). Tough luck, jammer, volgende keer misschien beter.

Virussen? Scan ze hier!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Kickje.

Er is helaas nog steeds geen uitsluitsel gegeven of de categorie komt.

Jammer genoeg sta ik nu voor de keuze om een auto te gaan leasen en ik denk om de toekomstige 20% bijtelling mee te laten wegen in mijn keuze voor een volgende leaseauto. Het versimpelt ook mijn keuze aangezien ik helemaal geen kennis van auto's heb :+

Helaas is ook de bepaling rond de uitstoot niet duidelijk. Veel auto's staan aangemerkt met een bepaalde uitstoot, maar RDW geeft lager aan. De links gegeven naar RDW gaan alleen over het opvragen van bestaande uitgegeven kentekens en ik wil juist weten of bepaalde nieuwe modellen binnen de 20% bijtelling vallen.

Het enige wat ik kan vinden is dit op RDW: http://www.rdw.nl/NR/rdon...25D/0/BrandstofNL2008.pdf Maar dit document slaat de zuinige modellen over, wat van belang is om in de 20% hoek te komen.

Tot nu toe is er maar één auto interessant en dat is de Ford Focus, maar bijvoorbeeld de Seat Leon 25 Editie I is veel beter uitgerust, maar heeft helaas teveel uitstoot, 119 gr/km. Maar volgens leaseplan heeft de Focus dat ook...

Kortom: verwarring.

Edit: alleen diesel mag geleased worden. Behoorlijk zonde.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

En bij alleen Diesel geld een ander co2 uitstoot dan benzine voor deze regeling. Hou daar rekening mee ;)

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Dat had ik wel door :P

115 gr/km is de waarschijnlijke limiet voor de 20% bijtelling voor diesel.

Inmiddels ook contact gehad met fleetmanagement van mijn bedrijf. Ze gaven aan dat de sites van de leasemaatschappijen vaak niet helemaal correct zijn. Wanneer ik een shortlist heb, gaan ze voor me uitzoeken hoe het precies met de verschillende modellen zit en wat de bijbehorende uitstoot is.

Kortom: voorlopig voor ons rijders nog niet veel duidelijkheid. Wachten tot begin 2009 dus! En hopelijk een eerdere aankondiging dat die 20% doorgaat ;)

☻/
/▌

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

En die lijst deel je even met ons neem ik aan? ;)

• ElementriX
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Motrax schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 11:44:
Dat had ik wel door :P

115 gr/km is de waarschijnlijke limiet voor de 20% bijtelling voor diesel.

Inmiddels ook contact gehad met fleetmanagement van mijn bedrijf. Ze gaven aan dat de sites van de leasemaatschappijen vaak niet helemaal correct zijn. Wanneer ik een shortlist heb, gaan ze voor me uitzoeken hoe het precies met de verschillende modellen zit en wat de bijbehorende uitstoot is.

Kortom: voorlopig voor ons rijders nog niet veel duidelijkheid. Wachten tot begin 2009 dus! En hopelijk een eerdere aankondiging dat die 20% doorgaat ;)
Prinsjesdag horen we het al hoor! :-)

• WouterB
  • Laatst online: 19:28

WouterB

3680 Wp

Motrax schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 21:11:

Tot nu toe is er maar één auto interessant en dat is de Ford Focus, maar bijvoorbeeld de Seat Leon 25 Editie I is veel beter uitgerust, maar heeft helaas teveel uitstoot, 119 gr/km. Maar volgens leaseplan heeft de Focus dat ook...

Kortom: verwarring.

Edit: alleen diesel mag geleased worden. Behoorlijk zonde.
Ford heeft (of krijgt) een speciale versie van de focus, de econetic (of zoiets). Deze stoot 4 gr/km minder uit, waardoor hij precies wel in de nieuwe 20%-regeling (als deze doorgaat zoals hij nu is voorgesteld) terecht komt. Ik zou trouwens verwachten dat ook VW etc hun net buiten de grens vallende modellen gaan aanpassen nav deze wetgeving. Helaas heb je daar als je nu moet bestellen nog weinig aan.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

• Viper®
  • Niet online
kraaitje schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 13:10:
Dit is ook nog een handige site:

http://auto-en-vervoer.in...telling-leaseauto-20.html

Voor mijn BMW een besparing van meer dan €530 per jaar, zijn toch knaken.
Inderdaad handig, jammer alleen dat de tekst niet helemaal klopt:
Daar waar oorspronkelijk een tarief gold van 22% bijtelling van de catalogusprijs, werd begin 2008 een splitsing gemaakt tussen extreem zuinige en milieuvriendelijke auto's (bijtelling 14%) en de rest (bijtelling 20%).
Volgens mij was het toch 14% en 25%, 20% zou er eventueel bijkomen.

• RagaBaSH

RagaBaSH

Huttenbouwer

Wouter_bach schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 14:25:
[...]

Ford heeft (of krijgt) een speciale versie van de focus, de econetic (of zoiets). Deze stoot 4 gr/km minder uit, waardoor hij precies wel in de nieuwe 20%-regeling (als deze doorgaat zoals hij nu is voorgesteld) terecht komt. Ik zou trouwens verwachten dat ook VW etc hun net buiten de grens vallende modellen gaan aanpassen nav deze wetgeving. Helaas heb je daar als je nu moet bestellen nog weinig aan.
De Econetic is er al, nadeel is dat de Econetic er alleen als Trend uitvoering is (en dus niet verkrijgbaar met het Business pack --> navi, Cd-wisselaar, Carkit voor EUR 800), dit betekent voor mij dat het geen optie is.

Veel merken halen dat geintje uit volgens mij. Skoda heeft de Greenline modellen op dezelfde manier ingericht, en seat had ook een dergelijke uitvoering afaik.

• Eentje
  • Laatst online: 08-10 23:48

Eentje

houd van de vijver

RagaBaSH schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 12:01:
[...]

De Econetic is er al, nadeel is dat de Econetic er alleen als Trend uitvoering is (en dus niet verkrijgbaar met het Business pack --> navi, Cd-wisselaar, Carkit voor EUR 800), dit betekent voor mij dat het geen optie is.

Veel merken halen dat geintje uit volgens mij. Skoda heeft de Greenline modellen op dezelfde manier ingericht, en seat had ook een dergelijke uitvoering afaik.
Bij Seat Leon en dergelijke is het Ecomotive. Overigens (nog) niet op de nieuwe Ibiza

There eent no place like home

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
ik mopper maar even niet met mijn uitstoot..
(226 g/km, en labelte "G")...

Blij dat het tarief niet hoger komt dan die 25% :X

Ik heb niets te melden.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Viper® schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 14:54:
[...]

Inderdaad handig, jammer alleen dat de tekst niet helemaal klopt:

[...]

Volgens mij was het toch 14% en 25%, 20% zou er eventueel bijkomen.
Die site loopt behoorlijk op de zaken vooruit

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Behoorlijk storend dat er zo ver op vooruit wordt gelopen, er is officieel nog niks bekend, alleen wat uitspraken van een minister. Het is aftellen richting 2009 voor meer informatie over de 20% regeling.

☻/
/▌

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Het zal me niet verbazen dat het helemaal niet door gaat, ivm de teruglopende economie

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:45

Q-bone

Dusss...

me heeft een fiat 500 besteld... ;) valt zo ie zo in de categorie, als die komt. Waarom een grote auto als je het niet gebruikt, krijg nog geld toe ook!

bla?

Pagina: 1 2 Laatste