Er zitten verschillende belastingen op autokosten. Even afgezien van de algemene belastingen zoals BTW, zijn dat de volgende
- houderschapsbelasting: 50% korting voor zeer zuinige auto's. Dit raakt zowel eigenaar als leaserijder (via lagere leaseprijs).
- brandstofaccijns: pro rato de verbruikte liters. Ook hier wordt de leaserijder gelijk aangeslagen met de eigenaar.
- BPM: korting voor A (1400) en B (700) label, toeslag voor D, E, F, G label.
- BPM: extra korting van 2500 voor hybride's met B-label, 5000 bij A-label. Maatregel raakt leaserijder en eigenaar in gelijke mate.
- Bijtelling: verlaagd tarief voor auto's met zeer lage CO2 uitstoot. Dit raakt alleen de leaserijder en is bovendien cumulatief met de twee BPM maatregelen.
Deze laatste regeling (de 14% en 20% tarieven in de bijtelling) zijn dus wel een vreemde eend in de bijt. Alleen maar voordelig voor een deel van de leaserijders, dus autobezitters niet blij. Ik vraag me ook af of je er als leaserijder blij mee moet zijn.
Vooral de cumulatieve effecten van BPM en bijtelling maken een wel erg groot kostenverschil tussen twee vergelijkbare auto's waarvan er bijvoorbeeld 1 Prius heet en de ander een conventionele aandrijving heeft met een B-label (wat ook een groen gekleurd label is).
Zonder belastingen bedraagt het verschil in brandstofkosten bijvoorbeeld maar 20 a 25 euro per maand. Door de accijns wordt dat bedrag grofweg verdubbeld.
Dan krijgt de Prius een totale BPM-korting van 6400 euro, tegen 700 euro voor de ouderwetse B-label auto. Fiscaal verschil van 5700. Ik reken met een afschrijving van 50% in 48 maanden en een rentestand van 6%. In het leasebedrag telt dat BPM-verschil op naar ongeveer 80 euro per maand. 60 zit in de afschrijving van de hogere BPM van de B-label en 20 in de rente.
Dan komt er nog de fiscale bijtelling. Bij een auto van 30.000 euro en 42% inkomstenbelasting is het verschil nog eens 115 euro.
De totale fiscale discriminatie telt dus op tot meer dan 200 euro, om mensen te bewegen tot het leasen van een auto die bruto voor 25 euro minder aan benzine verbruikt. Deze 8:1 verhouding is imho een beetje in het absurde. Waar je als leaserijder voor moet waken is dat je door de opeenstapeling van fiscale maatregelen min of meer gedwongen wordt tot een hybride.