Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice
Atmel ATMega16 Evaluation Board (aansturing): €30 inc. shipping
Stappenmotor: €0 (sloop uit printer) of anders €4-5
Laser (100mW groen DPSS): €50
Lichtsensor: €4-5
Overige onderdelen (ULN2003, connectors, voeding, etc.): €15
Reken dus totaal op zo'n 100 euro, als je het mooier wil doen met galvo's, DAC's, een krachtiger laser en een Wiimote sensor ben je meer geld kwijt maar je krijgt er uiteraard een betere performance voor terug.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
High Powered Madness
Mocht je behoefte hebben aan lasers of scanners: grote kans dat ik deze voor je kan importeren of hier al heb liggen
Iets meer vermogen als 100mW kan overigens geen kwaad zeker als je niet wil stikken in de rook of niet de beschikking hebt tot front surface spiegels
[ Voor 34% gewijzigd door AJK op 18-06-2008 18:45 ]
Casemod: Cubeleon
De boel heeft even in de koelkast gestaan maar ik ben nu eigenlijk pas met AVR-GCC aan de slag gegaan. Stom, nooit geweten hoe makkelijk die toolchain voor mij als bestaand C programmer is
Basiscode om de spiegelmotor aan te sturen heb ik nu in het Atmega16 bordje zitten. Het is nu wachten op onderdelen, want een 50mW groene lasermodule (met blanking), 25 frontsurface mirrortjes, een handjevol stappenmotoren en een driverbordje moeten nu nog mijn kant op komen. Als dat er eenmaal is kan ik het zo'n beetje assembleren, en kunnen we de eerste filmpjes gaan maken
Ik heb een jaar of 10 geleden een laserharp gebouwd met 10 rode laserdiodes.
Ik gebruikte een mistmachine als medium (ook bij sterke lasers heb je een medium nodig).
De 10 lasers had ik uitgelijnd op 10 lichtgevoelige weerstanden.
Een stukje elektronika zorgde ervoor dat 10 relais aan en uit schakelden.
Ik had in eerste instantie destijds een midi-keyboardje (zo'n apparaatje met alleen midi, geen eigen geluid) waar ik 10 relais op de contacten van 10 geselecteerde toetsen gesoldeerd had.
Later heb ik een ZX Spectrum gebruikt om via 2 joystick poorten (2x 5 signalen) de relais uit te lezen, en via de midi-uitgang van de ZX Spectrum een synthesizer (een Yamaha CS1x, die ik later verkocht, maar nu weer in huis heb) aanstuurde met exacte midi-data (blue book
Het was fantastisch, muziek spelen op licht!!!
Een jaar geleden heb ik me weer eens gebogen over het idee om de laserharp opnieuw te bouwen, maar dan innovatiever.
Ik kwam er al snel achter dat een eenvoudige stappenmotor niet erg praktisch was in gebruik.
Daarom besloot ik een dc-motor te gebruiken. Da's zo'n motor die een exact toerental heeft; misschien vergis ik me in de naam.
Daarop wilde ik een 5- of 6-kant lijmen van spiegels, die een laser met een behoorlijk vermogen een hoe laat maken.
Fatsoenlijke lasers zijn eenvoudig via eBay te koop tegenwoordig.
Vooral die met DMX-aansturing en meerdere kleuren zijn super!!
Ik meen dat je ze al voor 150 euro ofzo hebt.
Het blanken was ik van plan te proberen met lcd-shutters zoals die in 3D-brilletjes zitten die bij sommige videokaarten aangesloten konden worden vroeger.
Verder wilde ik de timings van het blanken volledig regelen met software.
Dat is dan ook het enige dat je hoeft te regelen, als de rest constant blijft.
Wellicht dat een laser met DMX ook snel te switchen is.
Een stappenmotor is véél meer werk om aan te sturen denk ik.
Mocht de TS'r geïnteresseerd zijn in mijn medewerking: je hebt hier een ECHTE Jarre-fan te pakken!!!
Ik ben in de tussentijd echter met tig andere projecten beziggeweest, waarvan je een gedeelte hier terug kunt vinden.
Uiteraard was ik in april in Carré bij Live in Your Living Room, en bij de showcases van Teo and Tea, Metamorphoses, en ook concerten in Ahoy, Parijs ('95) en coverbands heb ik bijgewoond.
Jeanmicheljarre.nl en Jarre's weblog behoren ook tot de vaste bezoekplek van een fan als ik.
Oxygene draait bij mij nog dagelijks
En ik heb onlangs een hoop nieuwe speeltjes gekocht: Behringer effecten en een Behringer mengpaneel.
Zal ik eens op zoek gaan naar wat foto's van mn laserharp project???
Retro Computer hardware: http://bytedelight.com
Dat kan in principe ook, het nadeel is dat je een behoorlijk vermogensverlies hebt t.o.v. het gebruik van steppers of galvo's. De 'aan' tijd van je beam is immers veel minder dan de 'uit' tijd. Wat je het liefste wil hebben is de aan-tijd zo lang mogelijk maken (in verhouding) en de uit-tijd zo kort mogelijk. Steppers zijn een natuurlijke keus omdat die van zichzelf al een zo kort mogelijke "uit"-tijd hebben, met galvo's kun je vloeiender overgangen maken maar dat is iets wat ik zeker voor versie 2 ga overwegen... microcontrollertje, met een DAC eraan en dan galvo's gebruiken. Of gewoon een laser met ILDA-sturingbverstee schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 07:38:
(...)
Een jaar geleden heb ik me weer eens gebogen over het idee om de laserharp opnieuw te bouwen, maar dan innovatiever.
Ik kwam er al snel achter dat een eenvoudige stappenmotor niet erg praktisch was in gebruik.
Daarom besloot ik een dc-motor te gebruiken. Da's zo'n motor die een exact toerental heeft; misschien vergis ik me in de naam.
Daarop wilde ik een 5- of 6-kant lijmen van spiegels, die een laser met een behoorlijk vermogen een hoe laat maken.
Fatsoenlijke lasers zijn eenvoudig via eBay te koop tegenwoordig.
Vooral die met DMX-aansturing en meerdere kleuren zijn super!!
Ik meen dat je ze al voor 150 euro ofzo hebt.
Het blanken was ik van plan te proberen met lcd-shutters zoals die in 3D-brilletjes zitten die bij sommige videokaarten aangesloten konden worden vroeger.
Verder wilde ik de timings van het blanken volledig regelen met software.
Dat is dan ook het enige dat je hoeft te regelen, als de rest constant blijft.
Wil je gaan blanken (wat mijn plan overigens ook is), dan kun je bij bv. DealExtreme heel mooie modules kopen die gewoon plug-and-play zijn. 5V en aarde erop, en een (TTL) signaal wat aangeeft of de laser aan of uit moet. Voordeel twee is dat je ook nog eens mooi kan dimmen als je je blanking met PWM gaat combineren. Switchen met DMX is lang niet snel genoeg, hou er rekening mee dat je per seconde al 25-50 keer over je patroon heen moet scannen om flikkering tegen te gaan, en DMX stuurt op die frequentie zijn volledige signaal uit. Switchfrequenties lopen al gauw op tot 400-Hz-1KHz en de laser die ik ga gebruiken kan 10kHz aan. Kan ik dus in principe nog 10 levels dimmen
LCD shutters heb ik aan gedacht maar zijn bij hoge vermogensratings niet meer te doen, als een laser door tape heen fikt denk ik dat ie een halve millimeter aan vloeibare kristallen ook wel voor het ontbijt kan hebben
Uiteraard zit ik op het Nederlandse JMJ forumUiteraard was ik in april in Carré bij Live in Your Living Room, en bij de showcases van Teo and Tea, Metamorphoses, en ook concerten in Ahoy, Parijs ('95) en coverbands heb ik bijgewoond.
Jeanmicheljarre.nl en Jarre's weblog behoren ook tot de vaste bezoekplek van een fan als ik.
Zoek ze vooral op! Ik ben zelf niet zo'n fanatiek bouwer van harpen met raampjes maar als ze goed uitgewerkt zijn zijn het prachtige installaties. Misschien dat ik nog eens iets ga doen voor het ImageRadio festival van volgend jaar in Eindhoven.Oxygene draait bij mij nog dagelijks
En ik heb onlangs een hoop nieuwe speeltjes gekocht: Behringer effecten en een Behringer mengpaneel.
Zal ik eens op zoek gaan naar wat foto's van mn laserharp project???
Mooie beams maken met de stepper kostte wat moeite, ik stuurde hem aan met een steppermotor controller (puls+dir.) die dus ook netjes microsteps deed.
Ik heb vanalles geprobeerd, uiteindelijk kwam ik met 8 stapjes altijd op een stabiel punt uit. Met bijv. 7 stapjes zat ik her & der op een micro step, waardoor de laserstraal geen mooie punt maakt maar een soort zigzag beweging.
Het heeft een pokkelange tijd geduurd voordat de onderdelen binnen waren, anders was dit al veel eerder af geweest. De opbouw is redelijk straightforward: Een ATmega16 development board stuurt zowel de laser aan als het stuurbordje voor de stappenmotoren (ja, ik was lui, in plaats van mijn eigen code te kloppen...)
Pics staan in de SP.
ik hoop binnenkort meer te zien
http://www.jeanmicheljarr....php?f=13&t=907&start=903
Ik denk aan:
1. http://cgi.ebay.nl/3-Farb...%3A0%7C293%3A4%7C294%3A50
2. http://cgi.ebay.nl/Modulo...94%3A200#ebayphotohosting
+
http://cgi.ebay.nl/Laser-...94%3A200#ebayphotohosting
Blijkbaar werken alle x-y lasersystemen met galvo's.
Effe zoeken naar een schakeling die de galvo's kan sturen..
http://spt06.chez-alice.fr/00/scan3.htm
Er worden 2 luidsprekers gebruikt die door een zeer eenvoudige schakeling aangestuurd worden.
Volgende de ervaringen op deze site: http://spt06.chez-alice.fr/00/scan1.htm, is de luidspreker het snelst van alle electro-magnetische apparaten die ze als galvo hebben geprobeerd aan te sturen.
Ik ga de onderdelen voor bovenstaande schakeling bestellen.
Mijn doel is om:
1. Een 8-bit DAC te creëren, om zodoende de totale hoel in 256 stappen te kunnen verdelen voor leuke effecten (de nummers die Jarre op de laserharp speelt gebruiken maximaal 10 stralen).
2. Met één luidspreker te volstaan, we hebben immers maar één as nodig, niet x en y.
3. De schakeling in eerste instantie te sturen door een retro-computer waarmee ik direct en gemakkelijk de parallele poort kan benaderen
4. Wanneer dit geheel werkt (ik moet ook nog een ca. 30 mW laser bestellen), ga ik proberen uit te lezen welke straal je aanraakt (door uit te lezen of er een straal wordt gereflecteerd, en omdat ik dan precies weet welke straal actief is)
5. Midi data vanuit dezelfde retro-computer te sturen.
Later.

Oftewel: het misbruiken van een speaker als galvo.
Op deze site staan wat schema's die ik voor een gedeelte als uitgangspunt ga gebruiken.
Het resultaat dat op de site staat:

De DAC die hier beschreven wordt gebruikt maar 6 bits (64 posities).
De reden hiervoor is dat de ontwerper de overige 2 bits gebruikt voor het selecteren van de galvo (speaker).
Wij hebben maar één galvo nodig, dus zouden we kunnen upscalen naar 7 of 8 bits.
Om te laten zien wat het verschil is in weergave van de stralen van de harp, heb ik een simulatieprogramma geschreven op een retro-computer. Zie het resultaat op YouTube; vanaf 7 bits vind ik het acceptabel.
Misschien is de 7 bit DAC wel beter dan de 8 bit; met 256 posities voor de galvo is de animatie wel heel erg gelikt. Maar het geeft wel de meeste mogelijkheden.
Nu even technisch: dit schema op de bovengenoemde site bevat 6 weerstanden voor de DAC, maar ik wil er dus 8, voor elke datalijn.
Nu zijn de weerstandwaarden: 470K (D0), 240K (D1), 120K (D2), 60K (D3), 30K (D4), 15K (D5).
In theorie zou het geen probleem moeten zijn om de stappen / posities van de galvo te verkleinen door nog grotere weerstand waarden te gebruiken. De vraag is echter of een weerstand van pak m beet 1 of 2 M Ohm een zichtbare verfijning oplevert van de hoek van de spiegel. Maar dat zal ik proefondervindelijk vast moeten stellen.
Ik ga dus vooralsnog aan de slag met de waarden: 1920K (D0), 960K (D1), 480K (D2), 240K (D3), 120K (D4), 60K (D5), 30K (D6), 15K (D7).
De analoge multiplexer (74HC405) is overbodig omdat we slechts één galvo aansturen.
Waarom de opamp (LM358) er tussen zit weet ik niet, gezien het nog eenvoudigere 4-bit DAC schema op de site waar naar verwezen wordt geen opamp bevat. Maar ze kosten geen drol.
Ik zal een handvol LM358's, LM386's, condensatoren en BST76A's bestellen bij Futurlec.
Mochten er gegadigden zijn die ook een setje willen, kun je bij mij terecht.
http://www.youtube.com/watch?v=5l_oIHkNud8
Anoniem: 103563
Rode lasers, laat staan van enkele milliwatts, gaan niet werken voor een harp
Rode 5mW diodes zijn dan trouwens wel weer ideaal voor een raampjes-harp, sinds een CW 5mW diode wel weer goed te zien is in een mistige omgeving als alles niet beweegt. En ze kosten nagenoeg geen cent, dus dan is het te doen om er tig van te bestellen en voor kwantiteit in plaats van kwaliteit te kiezen.
Verder ben ik best benieuwd naar de mechanische stabiliteit van jouw luidspreker-scanner-setup
Mijn eigen setup zal straks vergelijkbaar zijn met de harp die Stephen Hobley gebouwd heeft, echter ik ga de scan-unit en de detectie/signaalgeneratie-units uit elkaar splitsen. Dit zodat de scan-unit een ILDA input kan krijgen en dus ook als normale showlaser inzetbaar is, de signaal/detectie unit gaat op een ATMEGA16 draaien, met een of twee DAC's op de SPI bus (net zoals Hobley het doet). De DAC's worden dan met een versterkercircuit aan een paar galvo's gekoppeld, die ik voorlopig nog even op open-loop ga draaien.
De detectie jat ik een beetje van de opstelling die Jarre in de HMH had, daar stond midden op het podium een paaltje met een drietal fotodiodes erop. Ja, het staat in het zicht, maar je hebt minder afstand van je hand tot het detectiesysteem (t.o.v. detectors in het podium) en dus betrouwbaarder detectie. Verder wil ik de detectie DC gaan ontkoppelen en synchroniseren met het scansignaal (d.m.v. een PLL) zodat de hele boel geen last gaat hebben van veranderend omgevingslicht maar alleen de laser zal detecteren. Welk type fotodiode ik ga gebruiken ben ik nog niet uit, het hoeft geen snelle PD te zijn maar wel eentje die voldoende gevoelig is.
Plaatje:_ferry_ schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 17:45:
Hij gebruikt dan 3 fotodiodes om het signaal beter te signaleren neem ik aan?

Hij gebruikt 3 fotodiodes die in een bepaalde richting gericht zijn, waarschijnlijk met lenzen erop om ze richtingsgevoelig te maken (en dus false positives van het podiumlicht tegen te gaan). Ik vermoed dat ze gewoon parallel staan en dus één effectief oppervlak maken.
De openingshoek van de harp is in verhouding best klein (~10 graden), dus dat is wat makkelijker als het om de aanschaf van galvo's gaat.
Aangestuurd door een computer, geen microcontroller, dus flexibiliteit ten top.
Hier een filmpje van de schakeling aan het werk.
De software wordt uiteraard nog versneld (het filmpje toont een snelheid die overeenkomt met ca. 3 op-en-neer bewegingen per seconde, effectief 3x20 stralen per seconden, maar da's aan de lage kant).
Hier wat foto's:

[ Voor 16% gewijzigd door ByteDelight op 14-06-2009 19:13 ]
Zoals ik al zei, ontzettend gaaf dat je hier ook mee bezig bent, en ik ben echt even benieuwd hoe stabiel een en ander met die luidspreker gaat worden. Ik heb het zelf ook ooit eens geprobeerd, maar bij mij zwalkte de spiegel alle kanten op en kon ik dus geen strakke beam-patronen maken. Vandaar dus nu mijn keuze om naar galvo's over te stappen.
Overigens is jouw project ook prima om te bouwen naar galvo's op een later tijdstip, het enige wat je moet vervangen zijn dan de versterker en luidspreker. In je BASIC-programma'tje kun je het goed zien, je maakt gewoon een stapspanning van 10 stapjes (zowel op als neer).
Al nagedacht over detectie? Als de optica eenmaal een beetje goed loopt kun je dat aan een interrupt van je Z80 hangen, en der dan een ISR voor schrijven die de MIDI-generatie afhandelt.
Dank je, aangepast.
Ik ontdekte in het schema, dat dus oorspronkelijk niet van mezelf is, iets raars dat wellicht ook onstabiele/onvoorspelbare bewegingen zal veroorzaken.Zoals ik al zei, ontzettend gaaf dat je hier ook mee bezig bent, en ik ben echt even benieuwd hoe stabiel een en ander met die luidspreker gaat worden. Ik heb het zelf ook ooit eens geprobeerd, maar bij mij zwalkte de spiegel alle kanten op en kon ik dus geen strakke beam-patronen maken. Vandaar dus nu mijn keuze om naar galvo's over te stappen.
De schakeling die ik nu gebruik heeft namelijk iets van een dc-ontkoppelaar, waarom weet ik niet exact.
Ik vermoed dat het gedaan is om de speaker weer terug in ruststand te laten komen, en om de versterker niet meer dan nodig is te belasten.
Maar mocht dat een reden zijn van onverwachte effecten, dan sloop ik die dc-ontkoppeling eruit.
Ja, dat is mijn idee ook: aanvangen met iets eenvoudigs, en later overstappen op professionele componenten.Overigens is jouw project ook prima om te bouwen naar galvo's op een later tijdstip, het enige wat je moet vervangen zijn dan de versterker en luidspreker. In je BASIC-programma'tje kun je het goed zien, je maakt gewoon een stapspanning van 10 stapjes (zowel op als neer).
Ik wil goedkoop starten, progressie boeken - om mezelf aan te moedigen - en dan meer geld uitgeven.
En ergens is het wel leuk om te laten zien dat je een werkbare laserharp kunt bouwen voor <100 euro.
Ja, de software zal interrupt-gestuurd zijn, zodat de frequentie exact zal zijn, en niet onderhevig aan basic-compilatie tijden.Al nagedacht over detectie? Als de optica eenmaal een beetje goed loopt kun je dat aan een interrupt van je Z80 hangen, en der dan een ISR voor schrijven die de MIDI-generatie afhandelt.
Het detecteren van de straal is eigenlijk in theorie niet zo gek ingewikkeld, maar omdat de gereflecteerde straal in intensiteit zal variëren is het erg lastig om een altijd-werkende fototransistor-schakeling te maken.
Ik denk dat die voor een bepaalde hoeveelheid omgevingslicht zal worden gekalibreerd, dus dat betekent dat ik eerder de ruimte waar de harp gebruikt zal worden zal aanpassen kwa verlichting, dan dat ik aan de schakeling ga knoeien.
Misschien zijn we al erg geholpen met de afbeeldingen van de sensoren zoals Jarre die gebruikt, 3 stuks die elk onder een ander hoek 'kijken'.
Een groot voordeel van een retro-computer is dat je alle benodigde interfaces aan boord hebt: parallele poort, midi en ingangen voor detectie (ik kan gemakkelijk de joystick poorten gebruiken om digitale data te lezen).
Een PC is ook bruikbaar, maar de overhead die je hebt in software en benodigde componenten om hardware direct aan te kunnen sturen (en dan nog wellicht interrupt-getimed), is voor mij een doorn in het oog.
Ik denk dan misschien liever aan het gebruik van een micro-controller, zoals jij gedaan hebt. Maar ja, dan mis je weer een midi-controller etc...
Dus voor mij blijft het voorlopig een ZX Spectrum van 40 euro
Overigens heb ik al eerder een laserharp met 10 losse diodes gebouwd, en de Spectrum gebruikt om midi te sturen naar mn CS1x. Was supertof toen!
Waar ik me moment in jouw variant meer zorgen om zou maken is de mechanische setup. Als je een scoop aan het uitgangssignaal zou hangen zou het waarschijnlijk een redelijk probleemloze stapspanning zijn, maar ik weet dus niet of je speaker-als-galvo setup het zo goed kan volgen. De conus van een speaker is van karton en betrekkelijk licht, als je daar een (front-surface) spiegel op monteert dan kun je rare effecten krijgen doordat de conus of de spiegelbevestiging gaat doorveren, of rond een as gaat bewegen waar je geen opzettelijke kracht op uitoefent (zwalken). Dat ga je zeker in je stralenpatroon terugzien, in een ILDA-patroon ga je het bijvoorbeeld zien als overshoot of rechte lijnen die niet stabiel zijn.
Mijn tip: De elektronica om te doen is relatief simpel en op veel manieren te realiseren. Zorg vooral dat het mechanisch ook snor zit, met name als je het ding ook op een podium wil gebruiken. De DC-ontkoppeling krijg je waarschijnlijk niet zoveel last van, als het filter frequenties boven de 30-40Hz doorlaat zal alles wel goed gaan. De condensator kortsluiten is geen probleem, die is er vooral om luidsprekers te beschermen tegen langdurige DC-stromen waardoor je spoel door kan branden.
Je bent wel een beetje mijn draadje aan het hijacken
Ik ben erover aan het denken een topic op jmj.nl aan te maken, of een aparte website in 't leven te roepen.Stoney3K schreef op zondag 14 juni 2009 @ 21:00:
offtopic:
Je bent wel een beetje mijn draadje aan het hijacken... niet zo'n probleem, sinds we wel hetzelfde project aan het bouwen. Mijn updates laten even op zich wachten, maar dat heeft meer met de huidige staat van mijn portemonnee te maken.
Maar het is ook leuk om hier 2 simultane projecten tegelijk te zien: een high-end ILDA-compatible setup en een low-budget setup.
Zou erg lol zijn indien je uit beide een werkende harp zou kunnen halen (ook al zal mijn initiële setup niet volmaakt zijn)
O ja: ik denk dat info over beide setups - ondanks de goedkope kwaliteit van mijn setup - voor velen extra duidelijk verschaffen in de verschillende componenten en de 'beperkte' complexiteit, alsmede wat het zou kosten als men het zelf zou willen doen.
Ik krijg al wat verzoeken voor een kant en klaren oplossing, maar zover ben ik nog lang niet (en misschien komt dat er ook nooit van).
Had jij ook niet soortgelijke verzoeken ontvangen?
[ Voor 26% gewijzigd door ByteDelight op 14-06-2009 21:20 ]
Conclusie: de constructie zoals het voorbeeld dat ik als uitgangspunt genomen heb (spiegeltje rechtstreeks op speaker lijmen) werkt niet echt nauwkeurig, zoals je al zei.
Het wordt al iets beter als ik één van de zijden van de spiegel buiten de speaker steun, dus niet met een pinnetje in het stilstaande centrum van de speaker, maar het zwalkt inderdaad nogal.
Wat ik nog ga proberen is gebruik maken van één of twee scharnierpunten.
Iets met een as door een buisje dus, en een de zijde van de spiegel aan monteren, en de andere zijde wordt dan wat fatsoenlijker gemonteerd aan de speaker.
Alles moet vrij kunnen bewegen, zonder dat er tegendruk wordt uitgeoefend tegen de speaker.
Ik geef 't nog niet op, veel te vroeg
Foto's volgen nog.
[ Voor 16% gewijzigd door ByteDelight op 15-06-2009 20:33 ]
Het ontwerp om er het optimale uit te halen ziet er dan zo uit:

Het blauwe in het midden is een kunstof cilinder, gemonteerd op het statische centrum van de speaker, bereikbaar als je het middelste kunstof van het bewegende deel van de speaker verwijdert.
Op de cilinder monteer ik een flexibel kunstof stripje dat aan de andere kant aan het bewegende deel van de speaker vastzit, en zo moeiteloos kan bewegen.
Op die strip zit ook de spiegel.
Op deze manier zorg je ervoor dat de spiegel nagenoeg in één richting beweegt, en dat er niet veel uitschieters voorkomen.
Ik hoop dat ik dit deze week nog fatsoenlijk kan creëren, en laat direct daarna het resultaat zien.
Een paar tussenpogingen waren hoopgevend! En dat voor nog geen 10 euro!
Overigens heb ik wel (in ieder geval voorlopig) de dc-ontkoppeling verwijdert, dat geeft een iets beter resultaat.
Maar wellicht kan die weer terug wanneer de software versnelt wordt.
[ Voor 8% gewijzigd door ByteDelight op 17-06-2009 20:26 ]
Hier een filmpje.
De helderheid is in het filmpje wel veel hoger dan het oog waarneemt.

Gezoomd:

Meer versterking (worden de LM386 echter behoorlijk warm):

Dat is eigenlijk nog best indrukwekkendbverstee schreef op zondag 21 juni 2009 @ 15:18:
Zo, nu ziet het er representabel uit.
Hier een filmpje.
De helderheid is in het filmpje wel veel hoger dan het oog waarneemt.
[afbeelding]
Gezoomd:
[afbeelding]
Meer versterking (worden de LM386 echter behoorlijk warm):
[afbeelding]
[afbeelding]
Als je LM386 te warm wordt, is dat waarschijnlijk omdat je tegen de grens van max. versterking aan zit
Heb je ook nog een tekening van je opstelling?
Moet ik nog effe uitzoeken, maar de scansnelheid moet zeker nog omhoog.Stoney3K schreef op zondag 21 juni 2009 @ 15:36:
[...]
Dat is eigenlijk nog best indrukwekkend... Wat is je afstand tot de muur nu, en de snelheid waarmee gescand wordt? (d.w.z. openingshoek en scansnelheid)?
Ik ga nog wel effe wat foto's maken vanaf de grond tegen het plafond.
Dan weet ik ook ongeveer hoeveel ik moet versterken, en of de eindtrappen het aankunnen.
Ik meen trouwens dat je die parallel kan zetten. Maar momenteel kunnen ze meen ik 1W per stuk aan.
In ieder geval moeten er wat koelribben op, en misschien moet ik ze actief koelen uiteindelijk; de speaker is toch ook al niet stil.
Alles op z'n tijdHeb je ook nog een tekening van je opstelling?
Dit is slechts stap 1 van de ... 5?
Volgende stap is een 30 mW laser of iets daar in de buurt.
Kun je me misschien iets adviseren?
Kan ik een bult vallen als ik zo'n paar-tientjes-30mW-groene-laser op eBay op te kop tik?
Daarna moet ik met de sensoren aan de slag. Dat is complexer dan wat ik nu gebouwd heb.
Foto's doen niet echt veel als je geen idee hebt van de schaal en whatnot, daarom vind ik ook al die Youtube clips van mensen die wat 'probeersels' op lasergebied posten zo niet-representatief.bverstee schreef op zondag 21 juni 2009 @ 17:03:
[...]
Moet ik nog effe uitzoeken, maar de scansnelheid moet zeker nog omhoog.
Ik ga nog wel effe wat foto's maken vanaf de grond tegen het plafond.
Dan weet ik ook ongeveer hoeveel ik moet versterken, en of de eindtrappen het aankunnen.
Ik meen trouwens dat je die parallel kan zetten. Maar momenteel kunnen ze meen ik 1W per stuk aan.
In ieder geval moeten er wat koelribben op, en misschien moet ik ze actief koelen uiteindelijk; de speaker is toch ook al niet stil.
[...]
Je openingshoek kun je meten door de hele opstelling op een vaste afstand van de muur/plafond neer te zetten, die afstand op te meten, en te meten hoe groot de uiteindelijke 'lijn' is die op het plafond terechtkomt. Ben je te lui om te rekenen, dan post gewoon de afstanden en help ik wel even een handje
Grotere openingshoek kun je bereiken door meer te versterken (in geval van speakers, dus meer vermogen erin te pompen). Eintrappen zijn er in IC-vorm meer dan genoeg, dus ik denk dat dat je laatste probleem zal zijn.
Als je al een 'krabbel-op-een-bierviltje' hebt vind ik het goed, ik ben even benieuwd hoe een en ander nu in elkaar steekt.Alles op z'n tijd![]()
Dit is slechts stap 1 van de ... 5?
Blijf bij voorkeur weg van de laserpennen, die zijn niet geschikt om continu te draaien. Als die dingen warm worden loopt het vermogen drastisch terug en houdt het op een gegeven moment op.Volgende stap is een 30 mW laser of iets daar in de buurt.
Kun je me misschien iets adviseren?
Kan ik een bult vallen als ik zo'n paar-tientjes-30mW-groene-laser op eBay op te kop tik?
Kijk liever uit naar een lasermodule (bv. van Dealextreme), die zijn over het algemeen wel erop berekend dat ze minuten of zelfs uren achter elkaar door moeten draaien.
Hier en daar lees ik wel wat over wat voor thuisgebruik veilig is, meestal 5mW of minder.
Moet ik met 20 or 30 mW extreem voorzichtig zijn?
Is een speciale bril aan te raden?
Man, en toen zag ik deze!
Beschadigd die kerel zn apparatuur niet met zo'n vermogen?
En als die 100mW is, wordt die dan niet extreem warm?
[ Voor 12% gewijzigd door ByteDelight op 21-06-2009 17:38 ]
Ik zal je even heel bot uit de droom helpen: Met 5mW ga je nooit, maar dan ook nooit, je detectie-threshold halen en die dingen zijn voor een harp absolut ongeschikt. 30mW is al aan de krappe kant, je zit in principe met >100mW pas echt goed. 5mW modules zijn dan weer wel beter geschikt om je scansysteem mee te testen omdat je minder risico loopt.
Als je niet weet waar je mee bezig bent is elke laser in principe onveilig. Als je niet zeker van je zaak bent, blijf vooral in het ~5mW bereik hangen en doe gewoon wat ervaring op. Rennen voordat je goed kan lopen gaat altijd fout.Hier en daar lees ik wel wat over wat voor thuisgebruik veilig is, meestal 5mW of minder.
Moet ik met 20 or 30 mW extreem voorzichtig zijn?
Is een speciale bril aan te raden?
Een laser-veiligheidsbril werkt tot op zekere hoogte wel, let er dan wel op dat je eentje koopt die voor 523nm geschikt is. Ze zijn het geld niet, dus je zal je er geen breuk aan vallen. En zolang je niet zo stom bent om op je oog te richten of recht in de straal te kijken ('doet ie het wel?'

100mW in een pen vind ik een beetje een roekeloze actie, alleen al omdat je zo'n ding overal mee naar toe kunt sleuren en op iedereen kan mikken. Met modules heb je daar minder last van, die hebben niet zo'n hoog 'speelgoed' gehalte en worden daarom ook door serieuze laser-hobbyisten gebruikt die weten wat ze aan het doen zijn. Een goeie kandidaat is bijvoorbeeld deze:Man, en toen zag ik deze!
Beschadigd die kerel zn apparatuur niet met zo'n vermogen?
En als die 100mW is, wordt die dan niet extreem warm?
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...tu%3DSI%252BUCI%26otn%3D4
Maar ik zou bij DealExtreme eerst gaan kijken, want daar weet ik ook van dat het een betrouwbare zaak is, in tegenstelling tot de Chinees op de hoek die zijn waar bij eBay stalt.
En inderdaad: bij daglicht kun je (zelfs met deze 30mW versie!) de laserstraal al zien!!
Wow!
En dan te bedenken dat je ook True 100mW en True 200mW hebt!!
Ik maak vandaag of morgen effe een foto of filmpje, dan zie je de straal.
Deze 30mW heb ik gekocht om de setup adequaat mee te kunnen testen, en om de sensor schakeling mee te bouwen. Maar daar begin ik op zn vroegst volgende week pas aan, aangezien ik dit weekend helemaal vol zit met andere interessante things todo!
Het hele gedoe heeft een beetje stil gelegen de laatste tijd omdat ik ook hard met mijn eigen AV-bedrijf, en de laatste tijd een aardig aantal evenementen had.Pimmetje651 schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 12:09:
ik ben wel heel benieuwd wat inmiddels de status is
Inmiddels heb ik van eBay een duo galvo-scanners met versterkers gekocht (€100 incl shipping), ze zijn met 20kpps @ 12 graden niet de meest perfecte units maar goed genoeg voor mijn toepassingen.
Ik denk dat ik uiteindelijk maar het ontwerp van Hobley als uitgangspunt aan ga houden, en ga kijken voor een paar goeie SPI DAC's, en waarschijnlijk straks ook een setje analoge switches zodat ik om kan schakelen naar ILDA-bedrijf.
De detectie ben ik nog niet helemaal uit. Als de scansnelheid hoog genoeg ligt kan ik denk ik met alleen een Wiimote uit de voeten, die ik helemaal uit elkaar sloop en alleen de I2C camera overhoud.
Codename: Rendez-Vous gaat een behoorlijke upgrade krijgen, ik had eerst het idee om een KISS principe aan te houden voor het project.
Nu de galvo's (20kpps @ 12 graden) onderweg zijn heb ik eens zitten bladeren, en ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een behoorlijk eind onderweg ben naar een high-end showlaser toe.
Ik heb nog een tweetal DVD-burners in mijn grote schroothoop liggen, daar ga ik eens proberen om 650nm 300mW diodes uit te slopen
Want 405nm diodes van een paar honderd mW zijn tegenwoordig voor tientjes te koop. Jumble, connect the dots, and... full colour is een feit
* Stoney3K zit zich nu al te verheugen om plaatjes van een harp in WIT te zien

Ik ben behoorlijk onder de indruk van beamshots die DIY'ers met die diodes gemaakt hebben, blijkbaar geeft 405nm/532nm/650nm toch een behoorlijk goeie combo aan kleuren, en je spectrum is ook best breed, van diepblauw naar robijn-rood.
De scanset die ik besteld heb heeft een rechtstreekse ILDA input. Dan rest alleen nog de elektronica om de RGB (eigenlijk RGV) units fatsoenlijk aan te kunnen sturen, maar ik ben niet vies van het bouwen van een drietal stroombronnetjes. De vermogensverdeling wordt straks 50mw groen, 150mw blauw/violet en 300mw (of wat ik kan vinden) in rood, met een totaalvermogen van 0,5W als ik de boel op wit schakel. Genoeg voor een beetje leuk Effenaar-sized podium
EDIT: 250mW blauw en 300mW rood zijn op de post! Ik ben even benieuwd wanneer de hele meuk binnenkomt, ik gok dat dat nog twee weken duurt wat me meer dan genoeg tijd geeft om in die tussentijd de driver-boards (analoge sturing) en DAC in elkaar te zetten. We're going to have one hell of a Halloween
[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 26-10-2009 19:48 ]
Enne, moet je niet vertellen dat Music Maker je gebeld heeft?
Naja, ik heb mailcontact met ze gehad, en ze gevraagd of ze nog even een paar weekjes konden wachten. Want als dit project begin december af is is het de voorpagina waard.bverstee schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 12:21:
Laat maar komen!
Enne, moet je niet vertellen dat Music Maker je gebeld heeft?
In ieder geval heb ik al een partij nieuw ijzer binnen:

20kpps galvo-kit met versterker en switch-mode PSU. Dat ding is wel verrekte klein voor een PSU die 100-240V 50-60Hz slikt...

En dankzij de lokale PRAXIS heb ik een mooie beam-table kunnen scoren, in de vorm van 2 stukken compactplaat van 6mm, met epoxy op elkaar verlijmd. Dat spul is harder dan aluminium...

En een trip naar de lokale kringloopwinkel leverde mij een prima huisje op voor de nieuwe DAC kaart (USB soundkaart met custom LaserBoy versterker), en de remote interlock en noodstop-knoppen.
De laserstralen worden opgepikt door de camera van een Wii Remote, als ze van mijn hand af reflecteren. De Wiimote wordt schuin op het stralenpatroon gemikt, zodat ik in twee richtingen kan opvangen waar ik mijn hand gehouden heb. De horizontale richting geeft aan welke straal ik aangeraakt heb, de verticale geeft de hoogte aan waarop ik de straal aangeraakt heb of vast heb. Daar kun je nog leuke trucs mee uithalen:3V3RT schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 01:17:
hulde voor dit project! maar waar ik nu naar benieuwd ben en me nog steeds niet helemaal duidelijk is: hoe ga je de laserstralen weer opvangen zodat ze als zodanig "geregistreerd" worden als je je hand erboven houd. Maakt het tevens dan ook nog uit op welke afstand je je hand houdt?
Maar ja, Hobley's groen is zooooo 2007...

Ben benieuwd naar de software die hij gebruikt.
Die galvo's die je gebruikt, zijn die eenvoudig aan te sturen?
Wat hebben ze per stuk gekost als ik mag vragen? <100 euro?
20Kpps, betekent dat dat ze 20.000 bewegingen van punt naar punt kunnen maken per seconde?
Ik ga binnenkort ook verder met mn project.
Blijf bij de retro-hardware om de boel aan te sturen, mits dat snel genoeg is.
Maar de speaker mag best vervangen worden door een galvo
Wow, die kerel verkoopt setjes van hardware, schema en een bouwplan voor 19 dollar!
http://www.stephenhobley.com/store/
Ik ga er zo eentje bestellen.
Leuk voor de ideeën!
[ Voor 14% gewijzigd door ByteDelight op 21-11-2009 12:26 ]

Helaas heeft mijn rode diode het uitlijnen niet overleefd
Maandag verwacht ik de laatste partij aan componenten binnen voor de DAC en wat ondersteunende hardware die in de projector moet komen (pluggen, keyswitch, etc.), dus volgende week gaan de eerste video's online!
High Powered Madness
If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!
Ik weet dat je enthousiast bent, maar iedere week het topic omhoog schoppen om te vragen of ik nog een update heb is niet zo heel netjes. Als ik iets bijzonders te melden heb dan laat ik dat zeker weten.Pimmetje651 schreef op donderdag 03 december 2009 @ 12:13:
inmiddels spullen binnen en nog vorderingen ?
Reden is natuurlijk dat de speaker te traag is, en lawaai maakt.
Stoney3K, ik zou je willen vragen of je wat info hebt over een betaalbare galvo + driver.
Weet je misschien een adres waar ik een galvo+driver kan krijgen onder de 75 euro?
Ik vond o.a. deze complete sets op eBay:
http://cgi.ebay.nl/ILDA-B...ain_0?hash=item1c0e869294
Dus 2 galvo's (x,y), drivers en voeding. Deze set gebruikt ILDA signalen als input. De hoek lijkt beperkt tot 12 graden, lijkt me wat krap.
De prijs van de set is net 100 euro. Ik heb maar één driver en galvo nodig, dus dan heb ik reserve onderdelen.
Voor 50 euro per galvo+driver lijkt het me niet slecht. Ik twijfel echter over de hoek.
Een iets duurdere set: http://cgi.ebay.nl/30Kpps...es_RL?hash=item4837ea73e5
Deze heeft een betere hoek.
Even een algemene vraag over de hoek: als de hoek van de scanner nou beperkt is, kun je dan niet een gebogen spiegel (bv. een schijf waarvan de rand spiegelt) gebruiken om de hoek optisch te vergroten?
Het gaat mij maar om één as.
Zou je met een kant en klaar laser-effect als deze wat kunnen aanvangen:
http://cgi.ebay.nl/Pro-Re...ain_0?hash=item414bb96d92
http://cgi.ebay.nl/50mW-G...ain_0?hash=item45f017cc2c
Bij de ene staat dan wel beschreven dat er een stappenmoter in zit, geen galvo.
Zou dat voor al die cheapo sets gelden?
Mijn setup wordt uiteindelijk:
- Laser: 30mW groene laser (DealExtreme), later door 200mW of sterker te vervangen
- Scanner: galvo (nu nog speaker)
- DAC: parallele poort van ZX Spectrum + weerstanden en voorverstreker
- Midi: midi-out van ZX Spectrum
- Software: Basic om te testen, assembler voor het echte werk
- Sensor: foto-transistor + lens + elektronica (nog te bouwen)
- Audiobron: Yamaha CS1x
Het geheel blijft zo goedkoop, nadeel is echter dat 't dan niet op een Windows machine loopt.
[ Voor 52% gewijzigd door ByteDelight op 08-01-2010 16:53 ]
Dat is precies dezelfde set die ik heb liggen, die gaat probleemloos tot 20-30 graden met het weinige aantal punten dat je voor een harp nodig hebt. Hoeken groter dan 20 graden heeft trouwens ook geen zin, dan wordt je beam-patroon te breed en kom je nog maar amper bij de stralen (als de detectie in die breedte al lukt)bverstee schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 16:06:
Ik ben weer rustig verder aan het gaan met mijn cheapo-project, maar wil wel overstappen op een galvo.
Reden is natuurlijk dat de speaker te traag is, en lawaai maakt.
Stoney3K, ik zou je willen vragen of je wat info hebt over een betaalbare galvo + driver.
Weet je misschien een adres waar ik een galvo+driver kan krijgen onder de 75 euro?
Ik vond o.a. deze complete sets op eBay:
http://cgi.ebay.nl/ILDA-B...ith-Laser-Galvo-Scanning-
20Kpps_W0QQitemZ120502784660QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item1c0e869294
Dus 2 galvo's (x,y), drivers en voeding. Deze set gebruikt ILDA signalen als input. De hoek lijkt beperkt tot 12 graden, lijkt me wat krap.
De prijs van de set is net 100 euro. Ik heb maar één driver en galvo nodig, dus dan heb ik reserve onderdelen.
Voor 50 euro per galvo+driver lijkt het me niet slecht. Ik twijfel echter over de hoek.
De scanset slikt, voor de input van de galvo's, een analoge spanning van 0-5V op de + ingang, en een -5-0V op de - ingang. Het spanningsverschil tussen beide ingangen bepaalt de positie van de spiegel. Beide ingangen aan 0V (ground) -> scanspiegel in het midden.
Een holle spiegel maakt je patroon wel breder, maar je beam wordt (in 2 richting) ook evenzoveel divergent, dus dat is niet echt aan te raden voor grotere optredens. En een Windows-bak is ook niet heilig: De harp van Jarre (draaiend op Win32, ontworpen door Yan Terrien) loopt ook regelmatig vast.Even een algemene vraag over de hoek: als de hoek van de scanner nou beperkt is, kun je dan niet een gebogen spiegel (bv. een schijf waarvan de rand spiegelt) gebruiken om de hoek optisch te vergroten?
Het gaat mij maar om één as.
Het geheel blijft zo goedkoop, nadeel is echter dat 't dan niet op een Windows machine loopt.
Overigens ben ik deze maand met de foto's van de TS in de Music Maker te vinden.
Cool, een semi-pro scanner aan 'n ZX Spectrum!
Haha, ik was er uiteraard bij, in de HMH:Stoney3K schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 17:26:
[...]
Een holle spiegel maakt je patroon wel breder, maar je beam wordt (in 2 richting) ook evenzoveel divergent, dus dat is niet echt aan te raden voor grotere optredens. En een Windows-bak is ook niet heilig: De harp van Jarre (draaiend op Win32, ontworpen door Yan Terrien) loopt ook regelmatig vast.
http://www.youtube.com/watch?v=x63Nx-9xCzM
Vanaf 1:30 (niet mijn filmpje)
Voor degenen die 'm ook eens graag willen zien: z'n tour loopt nog steeds! O.a. Duitsland en België worden nog aangedaan: http://www.jeanmicheljarre.nl/
Tof! Dus 't komt er toch van!Overigens ben ik deze maand met de foto's van de TS in de Music Maker te vinden.
[ Voor 18% gewijzigd door ByteDelight op 08-01-2010 18:42 ]
Hee, dan zaten we bij elkaar in de zaal!bverstee schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 18:39:
Ik ga 'm bestellen!!!
Cool, een semi-pro scanner aan 'n ZX Spectrum!
[...]
Haha, ik was er uiteraard bij, in de HMH:
http://www.youtube.com/watch?v=x63Nx-9xCzM
Vanaf 1:30 (niet mijn filmpje)
Voor degenen die 'm ook eens graag willen zien: z'n tour loopt nog steeds! O.a. Duitsland en België worden nog aangedaan: http://www.jeanmicheljarre.nl/
[...]
Tof! Dus 't komt er toch van!
* Stoney3K zat op rij 12, 5 stoelen naast Armin van Buuren
Mocht zijn tour van dit jaar nog verschillen van de show van afgelopen jaar, dan denk ik er nog over om kaartjes te regelen, de 2009 show heb ik nu inmiddels wel gezien. Wel hopen dat ze de boel íetsjes zachter zetten, tegen Fourth Rendez-Vous zat het wel aardig tegen de pijngrens aan...
Ik zat op rij 8 geloof ikStoney3K schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 18:54:
[...]
Hee, dan zaten we bij elkaar in de zaal!
We spreken wel 's een keer af
Ik denk dat de show een heel eind gelijk is.Mocht zijn tour van dit jaar nog verschillen van de show van afgelopen jaar, dan denk ik er nog over om kaartjes te regelen, de 2009 show heb ik nu inmiddels wel gezien. Wel hopen dat ze de boel íetsjes zachter zetten, tegen Fourth Rendez-Vous zat het wel aardig tegen de pijngrens aan...
En 't geluid vond ik persoonlijk nog wel gaan: jaren geleden in Ahoy was het VEEL erger, vooral op de tribunes recht voor de speaker-zuilen die in de lucht hingen.
't Was wel een tof concert in de HMH, veel live (niet alles, de nodige software draaide ook mee heb ik uit betrouwbare bron gehoord, dat vooral bij Oxygene 12 duidelijk werd, toen de begeleiding uit de maat liep met het live gedeelte), en een SPECTACULAIRE LASERSHOW! Ik hem me nog nooit zo vergaapt aan die lasers! Geel, rood, groen, blauw, de meest bijzondere creaties die ik gezien heb. Jij zult wel denken: 'dat gaat mij ook lukken straks'.
En natuurlijk heb ik het dan nog niet over de harp.
Ben je ook bij de Oxygene tour geweest? Geheel live, in Carré?
Misschien ook nog andere concerten? Ik heb er wel wat gezien + de nodige showcases.
Maar goed, ik dwaal af (of toch niet?).
Ik heb de set besteld. Zal wel een week of 3 duren.
Heb je nou dezelfde galvo's in gebruik?
Dit zijn ze toch:

[ Voor 13% gewijzigd door ByteDelight op 08-01-2010 20:42 ]
Nu weet ik dat het geluid in de HMH redelijk ruk is: Een tweetal maanden later zat ik bij het live-concert van Jeff Wayne's War of the Worlds, halverwege de tribune, en daar merkten we dat vooral het mid (lead-gitaar) en mid-hoog (synths en sommige strijkers) enorm schel waren, terwijl ze voorin de blackbox nergens last van hadden, dus het kan goed zijn dat daar de line-arrays gewoon scheef zijn gericht. Bij zo'n theatertour mag je toch wel een fatsoenlijk geluidsniveau verwachten, geen 110 dB(A).bverstee schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 20:36:
Ik denk dat de show een heel eind gelijk is.
En 't geluid vond ik persoonlijk nog wel gaan: jaren geleden in Ahoy was het VEEL erger, vooral op de tribunes recht voor de speaker-zuilen die in de lucht hingen.
ALLES live doen gaat ook moeilijk, dan heeft JMJ gewoon handen te kort't Was wel een tof concert in de HMH, veel live (niet alles, de nodige software draaide ook mee heb ik uit betrouwbare bron gehoord, dat vooral bij Oxygene 12 duidelijk werd, toen de begeleiding uit de maat liep met het live gedeelte), en een SPECTACULAIRE LASERSHOW! Ik hem me nog nooit zo vergaapt aan die lasers! Geel, rood, groen, blauw, de meest bijzondere creaties die ik gezien heb. Jij zult wel denken: 'dat gaat mij ook lukken straks'.
Voor zover ik kan zien zijn dat inderdaad dezelfde, afgezien van het ILDA break-out bordje dan. Ik heb er (in dollars) een tientje minder voor betaald, dat vond ik een beetje aan de lompe kant voor een PCB'tje met DB25 plug en een setje pinheaders. Ik maak toch zelf een DAC met interlock-circuit, dus die heb ik niet nodig.Maar goed, ik dwaal af (of toch niet?).
Ik heb de set besteld. Zal wel een week of 3 duren.
Heb je nou dezelfde galvo's in gebruik?
Dit zijn ze toch:
[afbeelding]
Hee, da's jouw foto!Stoney3K schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 21:01:
[...]
Voor zover ik kan zien zijn dat inderdaad dezelfde, afgezien van het ILDA break-out bordje dan. Ik heb er (in dollars) een tientje minder voor betaald, dat vond ik een beetje aan de lompe kant voor een PCB'tje met DB25 plug en een setje pinheaders. Ik maak toch zelf een DAC met interlock-circuit, dus die heb ik niet nodig.
En ik heb ook de goedkopere gepakt zonder ILDA bord. Die hadden ze ook nog (nadat ik de andere items bekeek), kwam in eerste instantie niet in de results.
Wat is een interlock-circuit?
Ah, http://en.wikipedia.org/wiki/Interlock_(engineering).
Heb je de ingangsspanning met een 5V zener begrensd ofzo?
En oh ja, volg je die serie van Britse zangeres/artiest Little Boots misschien ook?
Die is op zoek naar een laserharp.
Ik begrijp t alleen niet: er zijn nu 3 delen van de zoektocht verschenen, en 't enige dat ze heeft laten maken is iets met lampen (GEEN lasers) waar muziek uit komt als je er met je handen in de buurt komt.
Maar ik las ook dat ze in een concert in Leeds een echte laserharp gebruikt heeft, misschien wel die van Jarre. Dus ik snap er niets van.
[ Voor 27% gewijzigd door ByteDelight op 08-01-2010 21:34 ]
ik vond het juist gaaf dat het nu een keer hard ging, vind dat er wel bij horen.Heb zijn Live concert in parijs ook gezien en daar vond ik het te zacht .
Stoney3K schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 18:54:
[...]
Hee, dan zaten we bij elkaar in de zaal!
Mocht zijn tour van dit jaar nog verschillen van de show van afgelopen jaar, dan denk ik er nog over om kaartjes te regelen, de 2009 show heb ik nu inmiddels wel gezien. Wel hopen dat ze de boel íetsjes zachter zetten, tegen Fourth Rendez-Vous zat het wel aardig tegen de pijngrens aan...
Met een interlock-circuit beveilig je de boel tegen onwetende voorbijgangers die aan kabels gaan knoeien, random op knoppen gaan drukken, enzovoort, en voorkom je dat (in geval van storing) er iemand een gratis, onvrijwillige ooglaserbehandeling krijgt.bverstee schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 21:31:
[...]Hee, da's jouw foto!
En ik heb ook de goedkopere gepakt zonder ILDA bord. Die hadden ze ook nog (nadat ik de andere items bekeek), kwam in eerste instantie niet in de results.
Wat is een interlock-circuit?
Ah, http://en.wikipedia.org/wiki/Interlock_(engineering).
Heb je de ingangsspanning met een 5V zener begrensd ofzo?
Vergis je niet in de veiligheidsrisico's van zo'n ding. Je werkt (in mijn geval) met een laser van een halve Watt gecombineerd vermogen, waar je redelijk dicht op staat. Gaat het fout, dan ben je zelf vaak de pineut.
De harp van Little Boots is gebouwd door 'concullega' Stephen Hobley, waar ik deels een voorbeeld aan genomen heb en het design van heb verbeterd. Die van mij wordt de eerste full-color harp (R, G, B, white) ter wereld.Maar ik las ook dat ze in een concert in Leeds een echte laserharp gebruikt heeft, misschien wel die van Jarre. Dus ik snap er niets van.
Als ik me niet vergis noem je:
Voeding van de laser gaat pas pas aan als:
- De sleutel in beide apparaten (controller en projector) omgedraaid is
- De kast goed dicht is
- De scanners werken
- De controller en projector gekoppeld zijn
- De detector aangekoppeld is
- Wanneer je de startknop indrukt
- Wanneer je de stopknop NIET indrukt
Ik ben al wat aan het nadenken over beveiligingen, maar meer dan één beveiliging had ik nog niet echt aan gedacht.
Hoe heb je dat circuit vormggegeven? Een elektrische lus die niet onderbroken mag zijn?
Of een centraal punt waar alle beveiligingen uitgelezen worden (met wat logische ic's ofzo)?
En de tour van volgend jaar wordt toch 'quite different':
2010 is off to a great start. Not that 2009 was bad, but 2010 is one step above.. After the 2009 tour ended, I wanted to evolve the concept a bit, to give a new meaning to the music, moving moods, bright and somber passages.. It will be quite different, and quite special. The new tracklisting is really powerful now, and I have been working with Marie-Jeanne, Thomas and Ignace to give it the visual force it deserves. There is still a lot of work, but we have a solid base, a solid team and fresh energy after the holidays. The promotion has already started, and I'm glad we have some interesting press articles.
The new concept also gave me inspiration for new tracks that I want to try, refine and sharpen during the tour, with a new album in mind later this year.. That and a few other surprises..
Another exciting change in 2010 is 3D. As you know I have been experimenting with 3D concerts for over a decade, so I'm observing with curiosity how Avatar is changing the movie industry. It is like the beginning of 5.1 for sound: sweat, pain but a whole new opportunity. I am working on a special 3D project linked to the 2010 concerts..
I hope 2010 will be as thrilling for you as it is for me. Thanks for all your kind comments, and happy new year to you all. Specially to you, yes, you.
[ Voor 16% gewijzigd door ByteDelight op 09-01-2010 08:53 ]

Achterop, van links naar rechts: 230V input (Powercon), Interlock I/O, detector input, ILDA out, MIDI IN/THRU/OUT, footswitches, power-switch.
Goed kans dat ik nog USB erbij stop, zodat ik het ding ook als een normale DAC in kan zetten voor lasershows, en programmeren/aansturen via USB.
Maareh, ik zie vast iets over 't hoofd, als je die harp met twee handen wilt aansturen, dan kan dit toch niet óók nog?
Momenteel af en toe met een Laserworld RS-200G aan 't spelen. Helaas zonder ILDA dongle. Da's wel erg balen, want over DMX is 't een beetje een aanfluit(d)ing"- Wanneer je de stopknop NIET indrukt"

Een fullcolour ILDA laser, zoals jij 'm bouwt is dan wel echt
Succes! Ben zeer benieuwd naar de harp en ILDA kwaliteiten!
... en etcetera en zo
Gewoon ge-Sketchupped, met een berg onderdelen uit de 3D Warehouse en de 3D Text-tool kom je al heel ver.pieturp schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 22:30:
@Stoney3k: Ziet er zeer mooi uit die aansturing. Waarmee heb je die 3D render gemaakt?
Ik hoef geen knoppen in te houden als ik het ding wil bedienen, het is geen dead-man switch. De startknop wordt één keer ingedrukt als ik weet dat de boel veilig is (geen onwetende omstanders op het podium), dan blijft alles netjes lopen, en als er iets aan de hand mocht zijn dan kan ik op de grote rode paddestoel-knop meppen waardoor de laser in ieder geval hard afgeschakeld wordt, door het onderbreken van de stroom naar de voedingen.Maareh, ik zie vast iets over 't hoofd, als je die harp met twee handen wilt aansturen, dan kan dit toch niet óók nog?
[...]
Ik heb dus deze besteld:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...egories%26_fvi%3D1&_rdc=1
Voor net geen 112 euro incl. verzendkosten; voor zo'n set volgens mij HEEL weinig.
's Kijken of ik er aan toekom dit weekend...
Stoney3K: ik heb als input 0 tot 5V in de aanbieding, dus zal ik de andere (negatieve) input aan de ground moeten hangen.
Betekent het in dat geval dat de galvo vanuit 't middelpunt slechts één kant op kan draaien?
En kan ik de elektronische offset dan eventueel zó bijdraaien dat ik de straal in het midden krijgt bij 2,5V input? Of moet ik juist zoveel mogelijk van die offset afblijven?

[ Voor 24% gewijzigd door ByteDelight op 15-01-2010 10:32 ]
Als je de (-) input aan ground hangt, dan heb je gewoon een single-ended aansturing. Het verschil tussen + en - bepaalt de positie van je galvo (in jouw geval dus ook, + en GND).bverstee schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 10:28:
Stoney3K: ik heb als input 0 tot 5V in de aanbieding, dus zal ik de andere (negatieve) input aan de ground moeten hangen.
Betekent het in dat geval dat de galvo vanuit 't middelpunt slechts één kant op kan draaien?
En kan ik de elektronische offset dan eventueel zó bijdraaien dat ik de straal in het midden krijgt bij 2,5V input? Of moet ik juist zoveel mogelijk van die offset afblijven?
De scanspiegel zal inderdaad alleen maar naar rechts uitwijken. Maar dat is verder totaal geen probleem: Je kan een elektronische offset gebruiken (-2,5V) of de galvo fysiek verdraaien zodat een spanning van 2,5V netjes een omhoog wijzende straal produceert. De montageblokjes hebben een inbus-schroefje wat je los kan draaien en daarmee de galvo's eruit halen of verdraaien.
Aan de offset en gain draaien kan verder trouwens geen kwaad, zolang je maar zorgt dat de galvo's niet tegen de rand aanlopen. Van de andere potmeters, zoals low/high frequency damping en servo gain, zoveel mogelijk afblijven, dan schop je namelijk de tuning overhoop.

De bovenste fotodiode is de daadwerkelijke sensor, de onderste is een sensor die het omgevingslicht opvangt. Als er geen laser op de bovenste sensor valt is het dus zo dat beide sensoren dezelfde stroom produceren, er een gelijke spanning uitkomt en de spanningen van elkaar worden afgetrokken, resultaat: Nul volt uitgangsspanning.
De uitgangstrap heeft een extra gain van 10x, en is gebalanceerd opgebouwd zodat het makkelijker wordt om langere kabels aan te sturen, mocht het nodig zijn, en om minder last te hebben van omgevingsruis op het podium.
Ik zit nog te kijken naar extra sensor-diodes, het makkelijkste is om ze parallel op elkaar aan te sluiten, het mooiste is om aparte versterkertrapjes per PD te gebruiken. In beide situaties worden de stromen gewoon bij elkaar opgeteld, de ideaalste situatie is een 'highest-takes-precedence' variant, die dus het signaal van de sterkste PD overneemt.
Ik heb net vol interesse dit topic van pagina 1 tot 4 doorgelezen, en filmpjes gekeken en sites uit de TS bekeken.
En ik wil ook zoiets bouwen.
Alleen ik weet niet precies hoe ik moet beginnen...
Wat voor laser module heb ik precies nodig bijvoorbeeld. En wat voor laser scanner is het beste? (En waar moet het aan voldoen, om dus nette 'snaren' enzo voor te krijgen.
Ik heb alleen een duw nodig in de goede richting, voor de basis componenten, om eerst überhaupt 'snaren' etc. te kunnen tonen.
Ik ga natuurlijk niet alles voor iedereen voorkauwen, ik vind het best dat er nu mensen zijn die denken van 'oh, gaaf!', en alles na proberen te bouwen, maar als iedereen straks een laserharp in elkaar kan knutselen door lijstjes met materiaal aan elkaar te hangen en een bouwpakketje op een print te solderen, is de wow-factor er denk ik gauw af. Om maar even te zwijgen over het gebrek aan uitdaging wat het dan biedtjvsjmedia.nl schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 15:42:
Wat voor laser module heb ik precies nodig bijvoorbeeld. En wat voor laser scanner is het beste? (En waar moet het aan voldoen, om dus nette 'snaren' enzo voor te krijgen.
Ik heb alleen een duw nodig in de goede richting, voor de basis componenten, om eerst überhaupt 'snaren' etc. te kunnen tonen.
Als je geen ervaring hebt met lasers is dit niet het beste project om aan te beginnen. Vooral omdat je met behoorlijk krachtige lasers (100mW tot een Watt) aan de slag moet om het goed werkend te krijgen, en er ook een hoop mechanica en optica bij komt kijken (vooral als je, in mijn geval, meerdere kleuren wil doen), dan nog, het is wel een gaaf project om te doen en om als uitdaging aan te nemen.
Kijk vooral op de site van Stephen Hobley (zie TS, boven), die heeft ook een aantal video's neergezet waar hij uitlegt welke onderdelen hij gebruikt. Hij gebruikt een Arduino, wat het programmeren voor de niet-zo-doorgewinterde uC specialist iets makkelijker maakt, en voor de rest is het aan elkaar hangen van een stapel componenten.
Hier een PDF'je met het schema van mijn controller, alles op DIP componenten en simpel opgebouwd:
http://www.stoneynet.nl/CNRV_main_controller.pdf
De MCP4921 is een 12-bit DAC van Microchip met SPI interface, gewoon een getal ernaartoe sturen en hij spuugt een spanning tussen VDD en AVSS uit. Simpeler kan het niet
Of ik alles met een enkele ATMEGA8 aan kan sturen weet ik nog niet 100% zeker, misschien kom ik pinnen tekort, en laat ik het aansturen van het bedieningspaneel, en eventueel opbouwen van het MIDI-signaal, wel aan een aparte ATtiny over. Voorlopig kan ik gewoon over een seriële poort commando's naar de AVR sturen, of ik dat nu met een PC of een aparte controller doe, maakt verder niet echt uit.

..ben al aan het nadenken over mn volgende stap: het uitlezen/detecteren van de laserstralen.
Stoney3K, ik vroeg me af of jij ook geëxperimenteerd hebt met een simpele fototransistor, en of dat misschien wel weggegooide tijd is om dat als optie te beschouwen.
Mn vraag is dus: kun je jouw ervaringen eens vertellen met het bouwen van jouw sensor?
En hieronder even mijn gedachten:
Foto-transistor
In eerste instantie denk ik aan een schakeling met een fototransistor.
Echter, een fototransistor schakelt in bij een bepaalde drempel-hoeveelheid licht.
Ik heb er nog geen ervaring mee, en ik vermoed dat ik het meeste moeite zal hebben met het kalibreren van deze schakeling (zeker als ik een rookmachine ga gebruiken).
Het zou mooi zijn als ik een schakeling kan bouwen die automatisch kalibreert: die de gemiddelde lichtintensiteit zie als 'geen reflectie' en een piek ziet als 'wel reflectie'.
Ik zou dan een ldr kunnen gebruiken in een schakeling die de drempelwaarde voor de foto-transistor bepaalt: de gemiddelde lichtwaarde is dan de drempel (stroom/spanning).
Een ldr is traag, dus dat komt mooi uit.
Een piek boven de drempelwaarde bij de foto-transistor wordt dan gezien als reflectie.
De computer ontvangt die piek als trigger, waarna de software kan nagaan welke straal het betreft.
Optisch is er ook nog wat te helpen: een sleuf die alleen het gebied van de stralen op de LDR en fototransistor laat vallen, om ongewenst licht buiten te sluiten.
Wiimote
Ik las n.a.v. jouw gebruik van een wiimote wat info over de gebruikte techniek van de wiimote.
Deze heeft een sensor die meerdere lichtpunten tegelijk kan 'zien': hij ziet de twee lichtpunten van de wii-sensorbar als twee losse punten, en aan de hand van de afstand ertussen kan de afstand en draaihoek van de wiimote bepaald worden.
Dit is de meest technische uitleg van de Wiimote die ik kon vinden: http://www.sparkfun.com/c...php?tutorials_id=43&page=
Nou wil ik niet direct een wiimote gaan gebruiken: ik wil geen pc hoeven te gebruiken om dat soort hardware uit te lezen, maar liever discrete elektronika.
[ Voor 32% gewijzigd door ByteDelight op 05-02-2010 20:00 ]

De hoek is nog erg klein, maar ik denk dat ik eerst verder ga met het bouwen van een volledige setup inclusief beveiligingen (da's een stuk handiger dan het vasthouden van zo'n laser voor de foto), en ook met de sensor-schakeling.
Hou er verder wel rekening mee dat zo'n laserpen niet echt bedoeld is om CW te draaien, af en toe iets aanwijzen gaat meestal goed, maar als ie een paar minuten aan het draaien is neemt het vermogen behoorlijk af omdat de laser warm wordt.
Heb je ervaring met foto-transistors? (zie mn vraag 2 reacties terug).Stoney3K schreef op maandag 08 februari 2010 @ 11:41:
Ziet er al goed uit! Als je die pen ergens in wil monteren: Bij de meeste bouwmarkten heb je wel houders voor waterleidingbuizen of verwarmingsbuizen in verschillende diameters, 15mm moet groot genoeg zijn.
Hou er verder wel rekening mee dat zo'n laserpen niet echt bedoeld is om CW te draaien, af en toe iets aanwijzen gaat meestal goed, maar als ie een paar minuten aan het draaien is neemt het vermogen behoorlijk af omdat de laser warm wordt.
Kijk voor de grap eens naar het PDF'je met een schema erin wat ik ongeveer 5 reacties terug heb gepost, daar kun je denk ik goed een basis uit halen.bverstee schreef op maandag 08 februari 2010 @ 15:21:
[...]
Heb je ervaring met foto-transistors? (zie mn vraag 2 reacties terug).
Fotodiodes of fototransistoren produceren een stroom afhankelijk van de hoeveelheid licht die erop valt (in de voorwaartse richting van de diode), en een fototransistor heeft een ingebouwde 'versterker' die ervoor zorgt dat de stroom over het algemeen wat groter wordt.
Sluit zoiets aan op een op-amp in een inverterende versterker (als je niet weet hoe je op-amps aan moet sluiten, ga er vooral wat over lezen!) en je krijgt er een paar Volts uit. Als je zou willen kun je nog iets van een comparator of Schmitt-trigger gebruiken voordat je het signaal naar je ZX stuurt.
Ik heb fototransistoren besteld, en ga er snel mee aan de slag.
En over de hoek van mn galvoscanner: hoe kwam ik erbij dat ik max 2,5V kon geven aan de galvo driver?
Het blijkt dat er 2x +/-5V of 1x +/-10V in kan:
Scan speed: 20kpps@8 optic angle (Maximum 20kpps@12 optic angle)
Mirror Type: Coated dielectric film
Max Scan Angle:50°
Signal Input Voltage:±5V Symmetrical (±10V single)
Driver Adjustments:Gain, Size Position, Linearity, High frequency damping, Low frequency damping, Servo gain
Ik moet een hoek van 50 graden kunnen maken, da's zeker zat.
Nu voed ik m met 0 tot 5V, maar ik kan van -10 tot 10V gaan, als ik de specs goed lees.
Ik haal dan een breedte op sta-hoogte van ca. 50 cm, da's te weinig (voor bv. 8 stralen).
Met een hoek van ca. 45 graden zou ik aan 100cm breedte op armhoogte komen, da's ca. 15cm tussen elke straal als je er 8 hebt, dus redelijk.
Ik ga erover nadenken hoe ik van mn 0..5V die -10 tot 10 kan maken.
Maar ik vraag me ook af of die VR1 (size) hieronder kan gebruiken om m kunstmatig te vergroten, zonder de voedingsspanning te versterken:

Potentiometers details:
VR1: Size
VR2: Servo gain
VR3: Low frequency damping
VR4: High frequency damping
VR5: Linearity
VR6: Input scale
VR7: Position scale
[ Voor 82% gewijzigd door ByteDelight op 09-02-2010 20:44 ]
http://www.youtube.com/watch?v=UE3PeUwtoP4
Als je goed kijkt, VR1 is ook de enige potmeter die niet zit vastgelijmd. Dat is inderdaad de gain op je ingang, daar kun je zonder problemen je projectie groter of kleiner mee maken.bverstee schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 15:20:
Haha, dat is dus precies mijn gedachte (oftewel: je was me voor, en blijkbaar is het de beste oplosrichting).
Ik heb fototransistoren besteld, en ga er snel mee aan de slag.
En over de hoek van mn galvoscanner: hoe kwam ik erbij dat ik max 2,5V kon geven aan de galvo driver?
Het blijkt dat er 2x +/-5V of 1x +/-10V in kan:
Scan speed: 20kpps@8 optic angle (Maximum 20kpps@12 optic angle)
Mirror Type: Coated dielectric film
Max Scan Angle:50°
Signal Input Voltage:±5V Symmetrical (±10V single)
Driver Adjustments:Gain, Size Position, Linearity, High frequency damping, Low frequency damping, Servo gain
Ik moet een hoek van 50 graden kunnen maken, da's zeker zat.
Nu voed ik m met 0 tot 5V, maar ik kan van -10 tot 10V gaan, als ik de specs goed lees.
Ik haal dan een breedte op sta-hoogte van ca. 50 cm, da's te weinig (voor bv. 8 stralen).
Met een hoek van ca. 45 graden zou ik aan 100cm breedte op armhoogte komen, da's ca. 15cm tussen elke straal als je er 8 hebt, dus redelijk.
Ik ga erover nadenken hoe ik van mn 0..5V die -10 tot 10 kan maken.
Maar ik vraag me ook af of die VR1 (size) hieronder kan gebruiken om m kunstmatig te vergroten, zonder de voedingsspanning te versterken:
Hou er trouwens wel rekening mee, als je de ingang gaat versterken, neem je natuurlijk ook de gelijkspanningsterm mee, wat de middenpositie verschuift. Verder geen ramp, maar misschien moet je dan de galvo iets verdraaien om te zorgen dat alles in de middenstand weer verticaal naar boven wijst.
Yes, logisch dat 't verdraait, en da's geen probleem.Stoney3K schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 11:55:
[...]
Als je goed kijkt, VR1 is ook de enige potmeter die niet zit vastgelijmd. Dat is inderdaad de gain op je ingang, daar kun je zonder problemen je projectie groter of kleiner mee maken.
Hou er trouwens wel rekening mee, als je de ingang gaat versterken, neem je natuurlijk ook de gelijkspanningsterm mee, wat de middenpositie verschuift. Verder geen ramp, maar misschien moet je dan de galvo iets verdraaien om te zorgen dat alles in de middenstand weer verticaal naar boven wijst.
Het is veel lastiger om +/-10V te genereren.
Vanavond maar 's aan VR1 draaien.
Dus op sta-hoogte heb is de breedte nu ruim een meter.
Da's prima!
Ik heb de foto-transistoren binnen. Hoop er in het weekend tijd voor te hebben.
En laat ik maar een rook-machine bestellen...
Hoeveel laser-vermogen gebruik je nu voor die plaatjes? Als je tussen de 50 en 100mW aan groen gebruikt heb je niet veel rook nodig, minder of fijner verdeelde rook geeft toch vaak een mooier plaatje.bverstee schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 17:59:
Wow, na het instellen van VR1 is de hoek 3x zo groot!
Dus op sta-hoogte heb is de breedte nu ruim een meter.
Da's prima!
Ik heb de foto-transistoren binnen. Hoop er in het weekend tijd voor te hebben.
En laat ik maar een rook-machine bestellen...
Mijn schakeling wordt wel met 10V differential uitgevoerd (dus + en - 5V), omdat ik mijn laser ook voor normale shows wil gebruiken en ik geen zin heb om continu de boel te verbouwen. Plus, dan is de interface ILDA-compatibel, en kan ik ook andere lasers gebruiken als het zo uitkomt. (Ik ken nog iemand die een 3,5W Argon-Krypton heeft staan, leuk voor buitenconcerten...
Kunnen die gecoate spiegels daar wel tegen?Stoney3K schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 18:47:
[...]
Hoeveel laser-vermogen gebruik je nu voor die plaatjes? Als je tussen de 50 en 100mW aan groen gebruikt heb je niet veel rook nodig, minder of fijner verdeelde rook geeft toch vaak een mooier plaatje.
Mijn schakeling wordt wel met 10V differential uitgevoerd (dus + en - 5V), omdat ik mijn laser ook voor normale shows wil gebruiken en ik geen zin heb om continu de boel te verbouwen. Plus, dan is de interface ILDA-compatibel, en kan ik ook andere lasers gebruiken als het zo uitkomt. (Ik ken nog iemand die een 3,5W Argon-Krypton heeft staan, leuk voor buitenconcerten...)
Ik heb nu een (true) 30mW laser in gebruik, maar ik zal een ca. 200mW module gaan gebruiken voor volcontinu gebruik. Da's voor mijn doeleind meer dan zat.
Maar voordat ik die 200mW ga gebruiken, eerst de beveiligingen op orde brengen.
De grap van het hele verhaal is juist dat je, omdat je die ILDA interface aanhoudt, je niet alleen de laser maar de hele projector omplugt. Dus ook de bijbehorende optica en scanset, het enige wat je dan nog hoeft te doen is het ding omhoog mikken.bverstee schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 22:05:
[...]
Kunnen die gecoate spiegels daar wel tegen?
In principe staat mijn ontwerp compleet los van het type laser (de interface is gestandaardiseerd), dus als ik zin heb om bij een collega op de lasers van Sensation in te pluggen, dan moet dat (technisch) kunnen.
Kun je m nog een keer uploaden?
Ik ben aan het experimenteren met de fototransistoren.
Ervaringen volgen.
Tevens een kleine guide voor degenen die een low-cost opstelling willen maken:
(Low-cost is het eigenlijk niet. Onderaan staat een kleine berekening van de kosten)
1. De laser-'scanner'
Om met één laserstraal te doen lijken alsof je er meerdere hebt, heb je een motor nodig die heel snel stappen kan zetten.
Koop hiervoor een galvo-scanner set of maak een stepper-motor schakeling.
Zelf maken van zo'n motor (zoals mijn experiment met de luidspreker) is nagenoeg onmogelijk: de mechaniek is te onbetrouwbaar en 'traag'.
Een stepper-motor schakeling is dan wel goedkoper, maar wat lastiger om te gebruiken in mijn ogen.
2. De aansturing van de laser-scanner
Indien je met een galvo-scanner aan de slag wilt (in mijn ogen het makkelijkst en meest flexibel), dan heb je een DAC nodig. Hiervoor zou je op eBay kunnen zoeken naar een IO-kaart met DAC die je op de USB poort kunt aansluiten en via b.v. Visual Basic kunt aansturen.
Met een stepper-motor zou je bv. je parallele poort van je computer kunnen gebruiken voor de aansturing.
Zoek even in dit topic voor info van Stoney3K.
Opto-couplers zijn wel geadviseerd! Deze maken een optische scheiding tussen je computer en de schakeling.
Als je ervaring hebt met een micro-controller, verdient dat wellicht de voorkeur, in beide gevallen.
De schakeling wordt dan onafhankelijk van een laptop of pc.
3. De sensor-schakeling
Je kunt zelf een schakeling met foto-transistoren bouwen.
Momenteel experimenteren Stoney3K en ik hiermee.
Meer info volgt dus.
Wat ook wel gedaan wordt is het gebruiken van de Wiimote, die een ingebouwde lens heeft die meerdere lichtpunten kan waarnemen.
Ik heb hier geen ervaring mee, maar er zal ongetwijfeld e.e.a. via Google te vinden zijn.
De Wiimote communiceert via Bluetooth.
4. De software
Afhankelijk van je IO-interface en bijgeleverde software kun je de hardware vanaf je pc aansturen.
Indien je een microcontroller gebruikt ontwerp je de software op je pc, en stuurt de gegenereerde firmware naar je controller.
Je kunt natuurlijk ook net als ik een old-school Z80 bak gebruiken
5. Geluid
Indien je de schakeling bestuurt vanaf een pc, kun je een midi-controller van je geluidskaart aansturen.
Je kunt dan een externe synthesizer gebruiken, of de wavetable van je geluidskaart.
Eventueel kun je een eigen wavetable gebruiken of maken, wat bij veel Soundblaster geluidskaarten een optie is.
Er zijn wavetable-banks te downloaden met Jarre-geluiden.
Ik houd 't bij mn Yamaha CS1x (daar kan ik ook Jarre-geluiden voor krijgen).
En wat effecten er achter (smallstone, delay etc)
6. kosten
Uiteraard zijn dit indicaties!
- Laserscanner: minimaal 15 euro (stappenmotor schakeling), maximaal 125 euro (galvoscanner)
- Aansturing laserscanner + sensorschakeling: minimaal 15 euro (paralle poort), maximaal 75 euro (luxe IO-interface via USB)
- Software: minimaal niks tot maximaal de kosten van een ontwikkelset voor een microcontroller of bv. een ontwikkelpakket voor het aansturen vanaf je pc
- Geluid: minimaal niks (wavetable geluidskaart) tot maximaal de kosten van een fatsoenlijke synthesizer (maar hee, voor 150 euro tik je al een leuke Roland of Yamaha op de kop!)
Reken dus minimaal op ca. 50 euro ofzo als je een stappenmotor schakeling gebruikt en de geluiden uit je geluidskaart tovert, tot 400 euro als je een galvo set koopt, een IO interface, en een synthesizer.
En natuurlijk kan het nog veel duurder....
Ik hoop deze info de komende maanden uit te breiden.
[ Voor 24% gewijzigd door ByteDelight op 13-02-2010 13:32 ]
Natuurlijk leuk dat mensen met dit project mee gaan doen, maar ik ben wel van mening dat dit een beetje bijzonder moet blijven en niet straks iedereen zo'n ding in de winkel moet kunnen kopen of moet kunnen bouwen door een of ander bouwpakketje in elkaar te klussen.
Van de andere kant, dan mag Jarre weer eens wat nieuws verzinnen als novelty-instrument, want iedereen heeft een groen-blauw-wit-paars laserharpje al lang en breed gezien bij de lokale synthesizer-coverband.
Zo'n 'kant-en-klaar' setje is het nu nog lang niet (zeker omdat ik de boel op een Z80-bak laat draaien, niet op Windows). En als het er ooit komt, dan zou men nog wel zelf de software 'af moeten maken', de schakeling in elkaar moeten solderen, en zelf een galvo en laser aan moeten schaffen, en eventueel een synthesizer.Stoney3K schreef op zondag 14 februari 2010 @ 22:37:
hm, ruik hier een beetje een thread-hijack-alert opkomen
Natuurlijk leuk dat mensen met dit project mee gaan doen, maar ik ben wel van mening dat dit een beetje bijzonder moet blijven en niet straks iedereen zo'n ding in de winkel moet kunnen kopen of moet kunnen bouwen door een of ander bouwpakketje in elkaar te klussen.
Van de andere kant, dan mag Jarre weer eens wat nieuws verzinnen als novelty-instrument, want iedereen heeft een groen-blauw-wit-paars laserharpje al lang en breed gezien bij de lokale synthesizer-coverband.
Overigens heb ik een website gezien van iemand die wel al kant-en-klaar setjes verkocht - de laatste keer dat ik daar keek waren de setjes uitverkocht, maar bood hij nog wel de ontwerpen (schema's en documentatie) aan om tegen betaling te downloaden.
En hee, misschien lokt het Jarre wel uit om met iets nieuws te komen!
Ik heb net jouw sensor schakeling bekeken, was zelf ook al aan de slag gegaan met expirimenteren.
Ik zat vooral met de vraag hoe ik de opamps moet gebruiken, deze 2 schakelingen had ik in gedachten:

De eerste heb ik getest, dat wordt niks.
De tweede begint op die van jou te lijken, maar moet ik nog mee aan de slag.
Het vervelende is echter dat er -VEEL- licht op de fototransistoren moet vallen om te gaan geleiden.
Ik heb de BPY62 (http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=153268) en de BP103 (http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=152938) van Siemens.
De BP103 vangt veel meer licht op dan de BPY62 die ik -precies- van boven moet beschijnen, dus ik wil sowiezo de BP103 gebruiken.
Heb jij al geëxperimenteerd met jouw schema?
Zou je misschien kunnen verwoorden wat de functionaliteit van jouw ontwerp is?
Ik ben vooral benieuwd wat de potmeters voor een invloed hebben.
[ Voor 17% gewijzigd door ByteDelight op 15-02-2010 11:07 ]
Tip: Ga vooral eens wat lezen over operationele versterkers, in principe zjin de schakelingen redelijk simpel, maar je moet er wel even een paar minuutjes over nadenken. Als je een op-amp schakelt zoals je nu doet, dan wordt het verschil tussen de + en de - ingang behoorlijk veel versterkt omdat de versterker niet tegengekoppeld is, gevolg: Bij een verschil van een paar millivolts loopt het ding al tegen zijn voedings-spanning aan.
De ambient- en 'echte' detectie-diodes in een verschilversterker-schakeling bouwen is trouwens een prima idee, zorg alleen dat die schakeling gewoon een variabele uitgangsspanning heeft. Als je een logisch niveau wil hebben, dan kun je altijd nog een extra comparator inbouwen, waarvan je met een weerstandsdeler de threshold-spanning in kan stellen. (In mijn geval doe ik denk ik luxe, en gebruik een losse SPI DAC voor het instellen van de threshold)
EDIT: Even een paar hints geven, maar als je een complete verhandeling wil houden over je bouwproces, start vooral je eigen EiP

Een inverterende versterker, hoe het ding werkt is in principe simpel: Omdat er nu wel een terugkoppelweerstand aanwezig is (R2) gedraagt de - aansluiting zich als een aardpunt. De stroom loopt dus van de ingangsaansluiting (door R1) naar de - input, nu kan stroom niet ergens plotseling ophouden
De uitgangsspanning wordt nu bepaald door - (R2 / R1) * Vin, omdat de stroom in principe bij R2 van aarde 'af' loopt wordt het signaal geinverteerd.
Goed, hint nummer twee: Nu hebben we geen spanningsbron met een weerstand, maar een stroombron (namelijk de fotodiode), die geeft, volgens de datasheet, tussen de 0,01 en 1mA aan stroom door afhankelijk van de hoeveelheid licht die op de fotodiode valt.
Als je goed opgelet hebt, wordt de fotodiode/transistor gevoeliger als je hem reverse-biased, dus 'verkeerd om' aansluit. De kathode gaat dus aan VCC, en de anode gaat aan de - aansluiting van je op-amp. Dat levert een bias van ongeveer 5V over de diode op, en handiger, de stroom loopt hier al 'omhoog', als je dus een weerstand over - en OUT aansluit krijg je weer een positieve spanning terug.
Nu is U = I * R, met een I van 0,1mA kun je denk ik zelf wel bedenken hoeveel weerstand je nodig gaat hebben om 5V aan uitgang te krijgen, als je voor het gemak iets van 22K of 47K pakt zit je goed.
De volgende stap is de hele boel fatsoeneren, je ambient-compensatie bouw je op dezelfde manier op. Nu heb je mooi twee spanningen staan, als er geen licht op je PD valt zijn de uitgangs-spanningen van Vambient en Vlaser gelijk. Je wil waarschijnlijk nul hebben, dus cue de verschilversterker:

In principe is dit gewoon twee inverterende versterkers op elkaar gestapeld, de uitgang wordt (ook hier) weer bepaald door Vout = - (R2/R1) * (V1 - V2). Je spanning wil je positief hebben als er licht op je detector valt, dus die hang je aan V2 (min maal min is plus!), en je kan hier afregelen op een spanning van ongeveer ~3-5V voor normale lichtsituaties.
De laatste schakel in de trap (de comparator) is in principe wat je daar al hebt staan, een op-amp met een bron aan de + en een drempelspanning aan de -. Is + nu groter dan -, dan klapt de op-amp ineens naar zijn bovenste voedingsspanning, is dat niet zo, dan klapt ie tegen de onderste voedingsspanning aan. Et voila, je hebt je TTL 5V die weer door je ZX gesnapt wordt als een digitale input.
Bijkomende voordeeltjes zijn duidelijk: Je drempel-spanning kun je met een potmeter instellen of vanuit een DAC voorzien, en je hebt ook nog de analoge variant van de detector-uitgang, die je via een ADC op kan pikken en kunt gebruiken voor bv. een modulatie-effect. Als je met SPI wil stoeien, dat is op een Z80 trouwens nog prima in software te doen.
[ Voor 60% gewijzigd door Stoney3K op 15-02-2010 19:47 ]
Vrijdag maak ik de schakeling!

Ben 'm aan 't testen.
De uitgang van de eerste opamp (IC1A) varieert 'maar liefst' 0,1 volt als ik een laserstraal reflecteer.
En eigenlijk heb ik mn twijfels het nu van de huidige manier van aansluiten van de fototransistor aan IC1A en IC1B: nu heb ik stroombronnen, geen spanningsbronnen.
De meeste opamp-schakelingen met fototransistor op internet gaan uit van het aansluiten van de transistor via een weerstand aan de ground danwel de vcc.
Zou ik 't ook niet beter als spanningsbron op kunnen lossen?
Ik moest de niet-inverterende ingang trouwens biassen, ander bleef de uitgangsspanning steken bij 0,7 volt; ik begrijp niet waarom dat is (jouw schakeling legt de + ingang aan de ground).
Ik blijf experimenteren.
Ik heb even een blokdiagram getekend met de juiste termen.

De sommator is ook een inverterende versterker.
Als je dat diagram ziet lijkt het erg simpel; eigenlijk is het ook simpel, maar voor degenen zoals ik voor wie opamps nieuw zijn is 't een flinke uitdaging.
De bedoeling is om beide sensoren - die voor 't meten van het omgevingslicht en die voor het meten van reflecties van laser - zo nauwkeurig mogelijk te kunnen meten.
Logischerwijs is de gemeten waarde van de sensor die de gereflecteerde straal waarneemt anders dan de sensor die alleen het omgevingslicht waarneemt (ambient sensor).
Om te bereiken dat de ambient sensor de laserstralen NIET ziet, volstaat het blokkeren van het gebied (de hoek) van waar de laserstralen gereflecteerd kunnen worden, bijvoorbeeld door dat stukje af te tapen, een zwarte streep te zetten op een stuk folie, o.i.d. Easy as that.
Nu blijkt al snel dat twee linker blokken in het diagram ondanks gelijke omstandigheden nèt iets andere waarden afgeven. Dat is normaal, gezien de toleranties van de weerstanden en vermoedelijk ook de opamp.
Dit is geen probleem: de sommator kan ingesteld worden om een drempelwaarde van het verschil tussen de twee sensoren te negeren. Die dient éénmalig gekalibreerd te worden.
Om de sommator te kunnen laten werken is het natuurlijk logisch dat de waarden van de twee linkse inverterende versterkers tegengesteld worden.
Dit wordt bereikt door de middelste twee blokken: de bovenste geeft het signaal simpelweg door, en de onderste maakt het signaal negatief.
Als je de twee waarden optelt krijg je dus het verschil tussen de gemeten waarden van de sensoren.
Klein nadeel van de sommator is dat die een negatieve uitgangsspanning maakt, en dat wordt dan weer opgelost door het laatste blok: wederom een inverterende versterker met een versterking van 1.
Ja, ik begrijp 't
[ Voor 78% gewijzigd door ByteDelight op 20-02-2010 17:10 ]
Als ik middels een spanningsdeler zorg dat ik 2,5V op de inverterende ingang heb via een 1K weerstand, een terugkoppelweerstand van 2K2 gebruik en de niet-inverterende ingang aan de ground hang, dan verwacht ik ca. -5V op de uitgang.
De uitgang geeft dan echter 0,7V.
Wat ik vermoed is het volgende:
De LM358 heeft geen negatieve voeding, alleen een positieve (de 'negatieve' is altijd aan de ground).
Ik denk dat wanneer je de niet-inverterende ingang aan de ground hangt, je een opamp meot gebruiken waar óók een negatieve voedingsspanning aanwezig is. Daarom denk ik dat ik de LM358 hier niet voor kan gebruiken.
Bij voorbeelden wordt de LM358 bij een positieve spanning op de inverterende ingang, de niet-inverterende ingang meestal op de helft van de voedingsspanning gezet (via een spanningsdeler).
Daarnaast is in de voorbeelden met een fototransistor vaak zo dat er een weerstand naar de vcc zit, daar zit dan de collector aan en de emitter aan de ground.
Hierdoor is de spanning op de inverterende ingang ca. Vcc wanneer de fototransitor niet geleidt ('t donker is).
Ik denk dat die situatie wel werkt. Ga ik vanmiddag testen.
[ Voor 67% gewijzigd door ByteDelight op 21-02-2010 14:19 ]
Ik zal je nog een kleine hint geven, van daaraf moet je het toch zelf uitzoeken, voordat je er met mijn project vandoor gaatbverstee schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 14:35:
Ik heb de grootste moeite met de toleranties.
De uitgang van de eerste opamp (IC1A) varieert 'maar liefst' 0,1 volt als ik een laserstraal reflecteer.
Kijk eens in de datasheet van je BP103. Dat ding heeft drie pinnen, en kijk dan ook eens op welke spanningsniveaus de collector en de emitter hangen in jouw schakeling.
(Snap je dit niet, begin dan eens bij de theorie van een bipolaire transistor
Je kan natuurlijk ook gewoon een split supply bouwen met een LM7805 en 7905 IC'tje. Levert je mooi +/-5V op, waarvan je straks alleen de positieve variant nodig gaat hebben.bverstee schreef op zondag 21 februari 2010 @ 13:49:
Wat ik vermoed is het volgende:
De LM358 heeft geen negatieve voeding, alleen een positieve (de 'negatieve' is altijd aan de ground).
Ik denk dat wanneer je de niet-inverterende ingang aan de ground hangt, je een opamp meot gebruiken waar óók een negatieve voedingsspanning aanwezig is. Daarom denk ik dat ik de LM358 hier niet voor kan gebruiken.
[ Voor 32% gewijzigd door Stoney3K op 21-02-2010 20:09 ]

Hier een scope-readout van galvo-ingang (boven, rood) en sensor (geel) in rust. De input van de galvo's wordt geproduceerd door de hardware PWM van een ATMEGA8, ik heb het eerst met een Microchip DAC geprobeerd maar liep daar toch tegen de nodige problemen aan. Met de PWM-output en een laagdoorlaat-filtertje kon ik ook een betrouwbare trap-spanning maken, van de rimpel zie je uiteindelijk in het stralenpatroon niks terug.

Hier het detectie-signaal bij aanraken van de 1 straal rechts van het midden. Er moet nog een hoop gebeuren, zoals in de thread van bverstee opgemerkt is een fotodiode-circuit nou eenmaal enorm gevoelig en daar moet je rekening mee houden. Afsluiten van zoveel mogelijk invallend licht wat niet 'nuttig' is is een goed hulpmiddel, net zoals het gebruik van meer laservermogen, omdat er dan gewoon meer licht op de detector valt (en je stralen beter te zien zijn).
Het signaal zit nog vol met spikes na het verlaten van de detector (die bestaat uit een spanningsvolger, laagdoorlaat-filter, versterker, nog een spanningsvolger en een comparator), maar een simpel RC-laagdoorlaat filtertje aan de uitgang werkt hier denk ik ook een hoop weg. De ATMEGA heeft tijdens de 'vlakke' stukken de tijd om het signaal te samplen en te bepalen of het een geldig detectie-signaal is.
Ik zag op eBay vele laser systemen met RG, RGY of een soortgelijke combinatie.Voor zover het bouwproces nu loopt ga ik een 380mW RGV ILDA-projector gebruiken en de stralen naar boven afbuigen. Zo'n beetje als het filmpje boven dus
Voordeel is dat ik me dan niet meer druk hoef te maken om het fabriceren van de projector, maar gewoon een ILDA-signaal naar een bestaande projector kan blazen en mijn stralenpatroon kan bouwen. En upgraden naar een groter systeem - ik heb nog een 3W Argon-Krypton systeem bij een vriend staan die ik nog een keer voor de harp wil misbruiken, dat is dezelfde laser als Jarre in Hong Kong gebruikt heeft!
De 150 mW systemen die verkocht worden hebben meestal een 100 mW rode en 50 mW groene laser.
Een 250 mW RGV heeft dan 50mW groen, 100 mW rood en 100 mW blauw/violet laser.
Hoe zit het dan met die 380 mW RGV? 150 rood, 150 blauw/violet en 80 groen?
Als je dan alleen de groene gebruikt, is de lichtopbrengst maar beperkt, of wil je zowieso de kleuren gaan mixen?
Die in dat filmpje was blijkbaar een 400mW groene laser.
Op eBay staan b.v. 150mW laser modules met driver voor ca. 100 euro. 400mW wordt voor mij dan snel onbetaalbaar.
3W lijkt me ietwat overkill voor in een huiskamer
Ik was twee weken geleden nog effe in Luik bij Jarre. In november komt ie vermoedelijk nog naar Nederland...
[ Voor 6% gewijzigd door ByteDelight op 09-04-2010 16:21 ]
In de HmH was het toch wel erg gaaf ...
De harp van Ben is inmiddels al in actie geweest en hij heeft ook mooi laten zien dat je met niet al te veel middelen en wat slim nadenken een heel gaaf resultaat neer kan zetten. Tuurlijk valt er nog een en ander te fine-tunen, maar het is ontzettend leuk om een mede-bouwer te kunnen inspireren. Ik ben benieuwd of er binnenkort nog een kans komt om met 2 harpen op het podium te kunnen staan.
Hier een paar snaps van vandaag, ik heb een oude ShowTec laser opgegraven die in de folder staat als 30mW DPSS groen, maar op de sticker stond maar liefst 300 mW (drie honderd dus). Nu moet je die stickers vaak met een korrel zout nemen, maar ik heb wel het idee dat er iets meer dan 30mW uit komt.
De enige mod die ik eraan gepleegd heb is de stappenmotoren en stuurprint eruit gesloopt en er een enkele galvo voor in de plaats gezet die ik nog had liggen. De Atmel zit nu nog op een breadboard, en de 'poor man's DAC' bestaande uit de interne PWM van een Atmega8 en een filtertje op 10kHz doet zijn werk vlekkeloos.

Voor de detectie ben ik een ander systeem van plan zoals dat ook in de laserharp van Albert De Jonge is uitgevoerd (eerste prototype 1990):
Sinds je in veel podiumsituaties en vooral binnen toch met het punt zit dat je beams ergens moeten eindigen, kun je daar ook misbruik van maken. Het systeem van Albert maakt gebruik van het feit dat er altijd wat licht door de spiegels heen zal lekken voordat de stralen naar voren het publiek in gekaatst worden. Als je daar nu een array aan fotodiodes plaatst, dan heb je ook bij lagere laservermogens een betrouwbare detectie.
Het 'raamwerk' hoeft er dan niet omheen te zitten, alleen een opstelling die de stralen naar voren over het publiek in kaatst (bij buitenconcerten) of in de kap van het podium de stralen afvangt. Dat moet je namelijk toch, en zo'n opstelling kun je prima verdekt ophangen of gewoon als een vlakke spiegelplaat op 2 statiefjes of in een truss hangen. Omdat je oppervlak waarop alles terugkaatst nu redelijk groot is, is het veel makkelijker om met weinig moeite genoeg licht op te vangen.
Animaties en verschillende beampatronen zijn nog steeds mogelijk, want de informatie over welke straal je hebt aangeraakt zit nog steeds in de timing verstopt. Het enige verschil is dat het signaal nu precies omgekeerd is ten opzichte van de reflectie-methode, dus als er een straal ontbreekt in de timing, dan weet de stuurelektronica dat er wat is aangeraakt. Dus als je een grotere laser ophangt en je wél de mogelijkheid krijgt om op reflectie te detecteren, hoef je in software niks te veranderen, alleen de polariteit van je detector even omkeren.
Verder nog te doen: De Showtec behuizing vullen met de rest van de elektronica, sinds het ding al voorzien is van een 11VAC trafo, wordt het een beetje puzzelen maar hoop ik straks wel alles (hooguit afgezien van de detector) in het kleine doosje weg te kunnen werken.
[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 19-12-2010 22:06 ]