Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:14

ByteDelight

Retro computing is alive!

Ik heb problemen om de LM358 te begrijpen:
Als ik middels een spanningsdeler zorg dat ik 2,5V op de inverterende ingang heb via een 1K weerstand, een terugkoppelweerstand van 2K2 gebruik en de niet-inverterende ingang aan de ground hang, dan verwacht ik ca. -5V op de uitgang.
De uitgang geeft dan echter 0,7V.

Wat ik vermoed is het volgende:
De LM358 heeft geen negatieve voeding, alleen een positieve (de 'negatieve' is altijd aan de ground).
Ik denk dat wanneer je de niet-inverterende ingang aan de ground hangt, je een opamp meot gebruiken waar óók een negatieve voedingsspanning aanwezig is. Daarom denk ik dat ik de LM358 hier niet voor kan gebruiken.

Bij voorbeelden wordt de LM358 bij een positieve spanning op de inverterende ingang, de niet-inverterende ingang meestal op de helft van de voedingsspanning gezet (via een spanningsdeler).
Daarnaast is in de voorbeelden met een fototransistor vaak zo dat er een weerstand naar de vcc zit, daar zit dan de collector aan en de emitter aan de ground.
Hierdoor is de spanning op de inverterende ingang ca. Vcc wanneer de fototransitor niet geleidt ('t donker is).
Ik denk dat die situatie wel werkt. Ga ik vanmiddag testen.

[ Voor 67% gewijzigd door ByteDelight op 21-02-2010 14:19 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 19:58
bverstee schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 14:35:
Ik heb de grootste moeite met de toleranties.
De uitgang van de eerste opamp (IC1A) varieert 'maar liefst' 0,1 volt als ik een laserstraal reflecteer.
Ik zal je nog een kleine hint geven, van daaraf moet je het toch zelf uitzoeken, voordat je er met mijn project vandoor gaat :)...

Kijk eens in de datasheet van je BP103. Dat ding heeft drie pinnen, en kijk dan ook eens op welke spanningsniveaus de collector en de emitter hangen in jouw schakeling. ;)

(Snap je dit niet, begin dan eens bij de theorie van een bipolaire transistor ;))
bverstee schreef op zondag 21 februari 2010 @ 13:49:
Wat ik vermoed is het volgende:
De LM358 heeft geen negatieve voeding, alleen een positieve (de 'negatieve' is altijd aan de ground).
Ik denk dat wanneer je de niet-inverterende ingang aan de ground hangt, je een opamp meot gebruiken waar óók een negatieve voedingsspanning aanwezig is. Daarom denk ik dat ik de LM358 hier niet voor kan gebruiken.
Je kan natuurlijk ook gewoon een split supply bouwen met een LM7805 en 7905 IC'tje. Levert je mooi +/-5V op, waarvan je straks alleen de positieve variant nodig gaat hebben. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Stoney3K op 21-02-2010 20:09 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
Medium-importance update: Ik ben inmiddels er ook in geslaagd om een betrouwbare detectie op te zetten, foto's volgen morgen als ik de hele brij van breadboards en printplaten een beetje opgeruimd heb. :)

Afbeeldingslocatie: http://img697.imageshack.us/img697/7756/idlea.png

Hier een scope-readout van galvo-ingang (boven, rood) en sensor (geel) in rust. De input van de galvo's wordt geproduceerd door de hardware PWM van een ATMEGA8, ik heb het eerst met een Microchip DAC geprobeerd maar liep daar toch tegen de nodige problemen aan. Met de PWM-output en een laagdoorlaat-filtertje kon ik ook een betrouwbare trap-spanning maken, van de rimpel zie je uiteindelijk in het stralenpatroon niks terug.

Afbeeldingslocatie: http://img33.imageshack.us/img33/7456/strikebeam5.png

Hier het detectie-signaal bij aanraken van de 1 straal rechts van het midden. Er moet nog een hoop gebeuren, zoals in de thread van bverstee opgemerkt is een fotodiode-circuit nou eenmaal enorm gevoelig en daar moet je rekening mee houden. Afsluiten van zoveel mogelijk invallend licht wat niet 'nuttig' is is een goed hulpmiddel, net zoals het gebruik van meer laservermogen, omdat er dan gewoon meer licht op de detector valt (en je stralen beter te zien zijn).

Het signaal zit nog vol met spikes na het verlaten van de detector (die bestaat uit een spanningsvolger, laagdoorlaat-filter, versterker, nog een spanningsvolger en een comparator), maar een simpel RC-laagdoorlaat filtertje aan de uitgang werkt hier denk ik ook een hoop weg. De ATMEGA heeft tijdens de 'vlakke' stukken de tijd om het signaal te samplen en te bepalen of het een geldig detectie-signaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:14

ByteDelight

Retro computing is alive!

N.a.v. jouw reactie op nieuws: Kleine microlaser kan doorbraak in chip-industrie brengen:
Voor zover het bouwproces nu loopt ga ik een 380mW RGV ILDA-projector gebruiken en de stralen naar boven afbuigen. Zo'n beetje als het filmpje boven dus :)

Voordeel is dat ik me dan niet meer druk hoef te maken om het fabriceren van de projector, maar gewoon een ILDA-signaal naar een bestaande projector kan blazen en mijn stralenpatroon kan bouwen. En upgraden naar een groter systeem - ik heb nog een 3W Argon-Krypton systeem bij een vriend staan die ik nog een keer voor de harp wil misbruiken, dat is dezelfde laser als Jarre in Hong Kong gebruikt heeft! :)
Ik zag op eBay vele laser systemen met RG, RGY of een soortgelijke combinatie.
De 150 mW systemen die verkocht worden hebben meestal een 100 mW rode en 50 mW groene laser.
Een 250 mW RGV heeft dan 50mW groen, 100 mW rood en 100 mW blauw/violet laser.

Hoe zit het dan met die 380 mW RGV? 150 rood, 150 blauw/violet en 80 groen?
Als je dan alleen de groene gebruikt, is de lichtopbrengst maar beperkt, of wil je zowieso de kleuren gaan mixen?

Die in dat filmpje was blijkbaar een 400mW groene laser.
Op eBay staan b.v. 150mW laser modules met driver voor ca. 100 euro. 400mW wordt voor mij dan snel onbetaalbaar.

3W lijkt me ietwat overkill voor in een huiskamer ;) Leuk voor in de openlucht inderdaad.

Ik was twee weken geleden nog effe in Luik bij Jarre. In november komt ie vermoedelijk nog naar Nederland...

[ Voor 6% gewijzigd door ByteDelight op 09-04-2010 16:21 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06 19:39
Dan moet ik eens in de gate gaan houden waar hij in NL gaat komen, want wil nog wel een keer zien.
In de HmH was het toch wel erg gaaf ...

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
Even een kleine update hoe het er allemaal mee staat hier.

De harp van Ben is inmiddels al in actie geweest en hij heeft ook mooi laten zien dat je met niet al te veel middelen en wat slim nadenken een heel gaaf resultaat neer kan zetten. Tuurlijk valt er nog een en ander te fine-tunen, maar het is ontzettend leuk om een mede-bouwer te kunnen inspireren. Ik ben benieuwd of er binnenkort nog een kans komt om met 2 harpen op het podium te kunnen staan. ;)

Hier een paar snaps van vandaag, ik heb een oude ShowTec laser opgegraven die in de folder staat als 30mW DPSS groen, maar op de sticker stond maar liefst 300 mW (drie honderd dus). Nu moet je die stickers vaak met een korrel zout nemen, maar ik heb wel het idee dat er iets meer dan 30mW uit komt.

De enige mod die ik eraan gepleegd heb is de stappenmotoren en stuurprint eruit gesloopt en er een enkele galvo voor in de plaats gezet die ik nog had liggen. De Atmel zit nu nog op een breadboard, en de 'poor man's DAC' bestaande uit de interne PWM van een Atmega8 en een filtertje op 10kHz doet zijn werk vlekkeloos. B)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/azs1ZJwpTgBxfA9vysjJUOCQ/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VevGVS3VhjtjvnAZenAr6Lxd/medium.jpg

Voor de detectie ben ik een ander systeem van plan zoals dat ook in de laserharp van Albert De Jonge is uitgevoerd (eerste prototype 1990):

Sinds je in veel podiumsituaties en vooral binnen toch met het punt zit dat je beams ergens moeten eindigen, kun je daar ook misbruik van maken. Het systeem van Albert maakt gebruik van het feit dat er altijd wat licht door de spiegels heen zal lekken voordat de stralen naar voren het publiek in gekaatst worden. Als je daar nu een array aan fotodiodes plaatst, dan heb je ook bij lagere laservermogens een betrouwbare detectie.

Het 'raamwerk' hoeft er dan niet omheen te zitten, alleen een opstelling die de stralen naar voren over het publiek in kaatst (bij buitenconcerten) of in de kap van het podium de stralen afvangt. Dat moet je namelijk toch, en zo'n opstelling kun je prima verdekt ophangen of gewoon als een vlakke spiegelplaat op 2 statiefjes of in een truss hangen. Omdat je oppervlak waarop alles terugkaatst nu redelijk groot is, is het veel makkelijker om met weinig moeite genoeg licht op te vangen.

Animaties en verschillende beampatronen zijn nog steeds mogelijk, want de informatie over welke straal je hebt aangeraakt zit nog steeds in de timing verstopt. Het enige verschil is dat het signaal nu precies omgekeerd is ten opzichte van de reflectie-methode, dus als er een straal ontbreekt in de timing, dan weet de stuurelektronica dat er wat is aangeraakt. Dus als je een grotere laser ophangt en je wél de mogelijkheid krijgt om op reflectie te detecteren, hoef je in software niks te veranderen, alleen de polariteit van je detector even omkeren.

Verder nog te doen: De Showtec behuizing vullen met de rest van de elektronica, sinds het ding al voorzien is van een 11VAC trafo, wordt het een beetje puzzelen maar hoop ik straks wel alles (hooguit afgezien van de detector) in het kleine doosje weg te kunnen werken.

[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 19-12-2010 22:06 ]

Pagina: 1 2 Laatste