jitter schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 09:28:
In de inpandige gemeenschappelijk verlichting van onze kleine VvE hebben we o
nlangs een deel van de simpele E27 plafonnières vervangen door armaturen met vast ingebouwde LED. Daarbij viel de keuze om verschillende redenen op de Philips myLiving
Denim 8 W/690 lm.
De lichtopbrengst valt niet tegen, t.o.v. het voorgaande armatuur met 806 lm retrofit LED-lamp geeft deze volgens mijn luxmeter vergelijkbaar licht, subjectief lijkt het zelfs meer. Gezien de resultaten van een
experiment dat ik eind vorig jaar deed was dit verwacht. De 690 lm zijn waarschij
nlijk netto, dus verliezen in de kap meegerekend.
Het opgenomen vermogen ligt met 8,5 W (PF 0,75) iets hoger dan vermeld op de verpakking. Maar dit zou wel eens een ouder type kunnen zijn, toen er nog afgerond mocht worden.
Philips belooft "slechts" 15.000 uur levensduur. De LED's zitten op een gewone pcb met grote kopervlakken. Ook na uren bedrijf wordt die niet heter dan 50-55 °C. T.o.v. sommige retrofit LED-lampen is dat relatief koel, die 15.000 u zouden m.i. dus wel eens erg voorzichtig ingeschat kunnen zijn. De tijd zal het leren...
Wat was de reden voor het vervangen E27 led retrofit? Lijkt me vrij duur al die LED armaturen.
Sorry van de late reactie, ben even druk geweest en ook nog op vakantie, natuurlijk...
De belangrijkste reden had eige
nlijk helemaal niets met de lichtbron te maken, maar met het armatuur.
Onze entreehal is vrij laag en de armaturen waren van het type met glazen kap. Dat is ruim 10 jaar goed gegaan, maar uiteindelijk was er dan toch een gesneuveld. Om vallend glas in de toekomst te voorkomen is besloten om kunststoffen armaturen te plaatsen die overigens niet persé slagvast hoefden te zijn.
Resultaten van eigen experimenten wezen erop dat er erg veel licht bij E27 + retrofit verloren gaat in het armatuur, t.o.v. geïntegreerde LED (minmaal 30% bij het gebruikte armatuur). De keus van een nieuw armatuur zou dus bij voorbaat al op een type met geïntegreerde LED vallen.
Dat verschil bleek nog groter dan ik puur op basis van cijfers had verwacht.
In de oude armaturen waren 14 W spaarlampen en 11 W LED-lampen geplaatst van elk ca. 800 lm. De vervangende armaturen waren "slechts" op 690 lm gespecificeerd. Toch geven deze aanzie
nlijk méér licht. Het verschil is zelfs zo groot dat het oude armatuur minimaal een lamp van 1000 lm nodig zou hebben om vergelijkbaar te kunnen zijn. Hier wreken zicht dus die 30% verliezen in de kap en het feit dat de retrofit LED-lamp voor plafonnières een slechte spreiding van het licht heeft.
Niet slecht voor 8,5 W opgenomen vermogen (die bij de nieuwere generatie misschien nog maar 7,5 W is).
Dat de keus specifiek op de Philips Denim viel had vooral te maken met het feit dat het hier om een dubbel geïsoleerd armatuur ging. In ons oude gebouw hebben we bij de lichtpunten
nl. nog geen aarde, en dat was op deze manier ook direct geen probleem meer. Tevens was dit armatuur redelijk ondiep, een pré in een lage hal.
Professionele portiekarmaturen waren duurder, en op het moment van aanschaf kon ik de Denims ook nog eens met 25% korting kopen... Toen was de keuze snel gemaakt.