Fuelke schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 19:35:
Ik vind het positief dat Papyrus een beetje terug zal zijn omdat ik in het verleden enorm veel heb gespeeld met GPL & de NASCAR sims, maar vind het jammer dat het op zo'n manier moet gebeuren. Laat het duidelijk zijn, ik twijfel geen moment aan het feit dat dit een top simulatie gaat zijn. Maar racesims zijn nu al zodanig dun gezaaid. Neem LFS, rFactor, GTR en RACE en je bent er zowat (dan bekijk ik enkel de laatste 2 jaar ongeveer).
Het doel van iRacing is dan ook om de simwereld te unifyen in een groot simracingspel. Dat lijkt vrij onwaarschijnlijk met hun businessmodel. Als iRacing slaagt krijgen ze een enorm grote community, aan de andere kant zal er altijd een grote groep blijven bestaan die het te duur vindt, en die dus hun heil zal zoeken bij Lfs, rFactor etc.
Het leuke aan al deze sims is dat je dat je er een overvloed aan mods en extra cars en extra tracks voor kan vinden die door gepassioneerde teams in elkaar gestoken zijn, en waarvan de afwerking bij momenten subliem is. Ik vrees dat bij iRacing deze passie een flink stuk minder zal zijn, en denk ook niet dat ze het zullen stimuleren.
Ik best best bereid te betalen voor een goede sim, maar dan wel met een flink basispakket aan tracks en/of auto's. Als ik jouw startpost goed interpreteer ga je nu maar 2 à 3 auto's krijgen, en moet er dan per extra auto (flink) bijbetaald worden. Ook qua circuits ligt de prijs me aan de behoorlijk hoge kant, hoe accuraat het dan ook mag zijn, stel je eens voor dat je ene heel seizoen wil simuleren van een bepaade raceklasse. Dan moet je al minstens 10 circuits gaan kopen wat een behoorlijke totaalsom gaat opleveren.
Het hele moddingverhaal wordt door velen als mislukt gezien bij rFactor. De community wordt erdoor gefragmenteerd en terwijl er enkele pareltjes van mods bij zitten, is de kwaliteit erg wisselend. Zeer irritant als je een pick-up race wilt doen, dat je soms wel 5x een versie van een track moet downloaden voordat je kan joinen...
Dan is er nog een stukje online racen waar ik vragen en bemerkingen heb. Als ik het goed lees dat wil iRacing totale controle over de servers. Wat gaan ze dan doen met leagues die de sim willen gebruiken? Kan me voorstellen dat het voor de ene handig is, want besparing op serverkosten, maar mensen die graag meer controle hebben over de server laat je daarmee wel in de steek. En in het verleden hadden de Sierra/Papyrus open servers niet zo'n goede reputaties (wreckfest). Over dat rating systeem zal ook nog wel het een en ander gediscussieerd worden, racing incidents gebeuren nu eenmaal en een objectief menselijk oog kan altijd beter de situatie inschatten dan een pc dat kan. Bijvoorbeeld, als je zij aan zij een bocht instuurd en er is licht contact, dan zou het geen invloed moeten hebben op je rating. Knalt er iemand vol achterin bij het aanremmen, dan moet diegene die de aanrijding veroorzaakt bestraft worden, ...
Voor een wreckfest hoef je je dus geen zorgen te maken, na verloop van tijd zullen wreckers zichzelf oplossen doordat ze door het rating systeem alleen bij mede wreckers worden geplaats. Trouwens, welke wrecker zou 13 dollar per maand gaan betalen om de boel te verzieken

. de Beta testers zijn redelijk positief over het rating syseem. Iedereen zal wel eens contact hebben, dus niemand zal een perfecte rating hebben. Als jij meer dan gemiddeld contact hebt met andere simmers zal je rating pas zodanig dalen.
Daar heb je een punt

. Voor zover ik weet het enige circuit buiten die in iRacing die laser scanned is?
Simon Verhoeven schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 20:44:
Eerlijk gezegd zie ik het toch ook niet direct zitten.
Laser scanning is het enigste mooie ding dat er tussen zit, maar om daar nu zoveel voor uit te geven en het is volgens mij niet uniek.
Ik moet zeggen dat ik vind dat je vooral de marketingpraat hebt overgenomen.
Continu verandering mag trouwens ook wel vermits je zelf geen custom content mag maken, dus echt pluspunt vind ik het toch ook niet direct.
Het feit dat je zelf geen toernooitjes kan organiseren is toch ook niet interessant.
En ik vind de prijs toch wel echt hoog.
En grafisch vind ik het ook maar matig, ziet er maar wat platjes uit.
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het gras en zand.
Ik wil even duidelijk stellen dat ik niet de marketingpraat heb overgenomen, maar vooral de enthousiaste reacties van medesimmers. Zie RSC.
Ik vind het ook jammer dat je geen eigen server mag beginnen. Groot minpunt. Wat betreft Laser scanning, ik zie er wel de voordelen van. Het doel van een racesim is toch een zo realistisch mogelijk spel? Het lijkt me niet heel raar dat de volgende stap ultra realistische tracks zijn...
Ik zie dat de overwegende reacties vrij negatief zijn hier, wat misschien ook wel te verwachten is.
Laat ik vooropstellen dat ik het spel zelf nog niet geprobeerd heb en dus vooral enthousiast ben geraakt door de meningen van mensen waarvan ik weet dat ze verstand hebben van simracen. Ik zal in ieder geval zelf een abbonnement nemen van 3 maanden om te kijken of het wat voor mij is. Misschien valt het tegen, maar dat denk ik niet.
Ik ben het eens met iedereen dat de prijs vrij hoog is, in acht genomen dat je er van alles nog eens bij moet kopen. De maandelijkste kosten zijn niet perse hoog, 8 euro vind ik niet veel. Als je echter alle content van het spel wil kopen ben je al snel 200 dollar kwijt. Vergeet echter niet dat je bij een jaar abbo 60 'iRacing dollars' krijgt om content te kopen.
Boeboe schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 19:48:
[...]
Wat een vernieuwend concept...en wat een manier om het slechte nieuws (je betaalt maandelijks voor een racespelletje) te breken
Je mag dan wel schaamteloos alle marketingtermen overnemen ("next generation"? Ik moest even gniffelen toen ik het las), je gaat niet veel mensen overtuigen om zoveel te laten betalen.
Aan het woord 'racespelletje' is al te zien dat dit duidelijk niet iets voor jou is. Of ga je ook bij elke MMORPG roepen dat je maandelijks moet betalen voor een rollenspelletje?

.
iRacing zal vooral interessant zijn voor mensen die simracen als hobby hebben. Mensen die thuis een eigen cockpit hebben gebouwd, High end pedalen hebben en vele avonduurtjes achter hun stuurtje bivakkeren. Ook van die groep mensen zal een groot deel iRacing het niet waard vinden, soi, dat kan

. Misschien hoor ik daar ook wel bij als het mij tegenvalt.