Samsung monitor (voornamelijk webdesign/films kijken)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.133 views

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-05 23:38
Beste tweakers,

Aangezien mijn huidige monitor het gisteren begeven heeft (is ook al 3,5 jaar oud) is het tijd voor een nieuwe en aangezien ik een multimedia-opleiding volg moet ik zo snel mogelijk een nieuwe monitor hebben. Ik zit op het moment vlak voor de afrondingsperiode van dit jaar en ik heb volgende week al enkele deadlines :S. zeer kloten dus :P

Ik gebruik mijn pc voornamelijk voor webdesign/programmeren, maar ook voor drukwerk/3d-modeling/animeren en video bewerking. Ook kijk ik veel films via mijn pc. Gamen doe ik vrijwel nooit, najah, zegmaar gerust nooit :)

Ik ben gaan zoeken naar breedbeeld monitoren van 22'', dvi-ingang, zonder glanslaag op het scherm.

Gezien mijn interesses denk ik meteen aan Eizo monitoren voor een perfecte kleurweergave/echtheid, maar deze monitoren liggen helaas niet binnen mijn budget :).. Mijn budget ligt om en nabij de 250-300 euro.

Ik ben voornamelijk naar Samsung monitoren gaan kijken en heb hier wat vragen over.

Ik heb veel positieve reviews gelezen over de Samsung 2253 (LW/BW). Deze monitor ziet er erg leuk uit, geen gezeur met panelen (denk aan de 226bw), sluit aan bij mijn wensen en ligt binnen mijn budget. Ook is het wel duidelijk dat hij erg geschikt is om films op te kijken.
Mijn vraag is echter, is deze monitor gezien mijn studie en interesses wel geschikt (webdesign / dtp)? Het kan er op deze monitor allemaal nog zo mooi uit zien, maar als mijn werk er op andere monitoren totaal anders uit ziet (veel te donker bijvoorbeeld).......

Kan ook iemand mij het verschil tussen de LW en de BW uitleggen? Ik heb gelezen dat de LW de vervanger van de BW is (waarom heeft de BW een vervanger nodig?) en dat er een verschil in beeldgrootte is (van 0,4 inch). Verder kon ik niks vinden, dus heb ik maar even 0900-samsung gebeld om dezelfde vraag te stellen. Ik kreeg een medewerkster van de technische dienst aan de lijn en ze vertelde me dat ze deze vraag vaker hoorde, maar helaas op het moment geen antwoord kon geven. Ze waren het nog aan het uitzoeken (jaja, zelfs bij samsung weten ze het niet)... Wel waren volgens haar deze (2253) monitoren toch zeer geschikt voor zakelijk gebruik, ongeacht het TN paneel (kleuren etc. konden perfect gecalibreerd worden)

Wat is jullie kijk hier op? En wat zijn jullie ervaringen met de 2253LW?

Alvast bedankt,
M.v.g Aeonis

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:46

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

is deze monitor gezien mijn studie en interesses wel geschikt (webdesign / dtp)
Eigenlijk niet. Op een groot TN-paneel materiaal gaan produceren dat ook nog eens gedrukt moet worden schiet gewoon niet op.

Dan kun je beter kijken of je een kleiner, maar beter scherm voor €300 kunt krijgen. Bijvoorbeeld een Dell 2007WFP als die nog ergens te krijgen is. 2 inch kleiner, maar wel een prachtig S-IPS scherm.

Als je echt serieus bezig bent moet je eigenlijk ook nog minimaal €100 reserveren voor een kalibratie-apparaat.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• mooncat
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02-2022
ik heb een 20 inch dell 2007wfp met S-IPS panel, zou ideaal voor je zijn, alleen heb ik het probleem dat ik eigenlijk een 24 inch nu wil ;)

• Aeonis
Bedankt voor de reacties.. Ik dacht idd al dat het niet zou gaan werken met een TN paneel.. Dell is ook een interessant merk qua monitoren en ik zal me eerst eens even gaan verdiepen in hun huidige aanbod van (22'') monitoren.

Een kalibratie-apparaat heb ik overigens op het moment nog niet echt het geld voor.. Aangezien ik na een monitor eerst een nieuwe pc aan moet schaffen. (zit nu met een medion opgescheept *ja ik weet het, zucht*)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Aeonis schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 18:16:
Dell is ook een interessant merk qua monitoren en ik zal me eerst eens even gaan verdiepen in hun huidige aanbod van (22'') monitoren.
Dat is allemaal TN. Hier staan de schermen mooi op een rijtje, met de gebruikte panelen.
Een kalibratie-apparaat heb ik overigens op het moment nog niet echt het geld voor.
Dan zou ik in ieder geval proberen zo'n ding te lenen (neem aan dat anderen op je opleiding hem misschien wel hebben), want op een ongekalibreerd scherm materiaal voor de drukker produceren schiet niet echt op :)

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 10-06-2008 18:20 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
De 22" van Dell is een TN paneel. De 2007WFP S-IPS en 2407WFP-HC S-PVA zijn wel S-IPSals ik me niet vergis (er zijn nog meer S-IPS/S-PVA schermen van Dell, maar ik laat die even weg, hoge prijs). Maar zelfs de 2007 WFP is al €399,-.

[ Voor 5% gewijzigd door S_Chief op 10-06-2008 18:25 ]

• Aeonis
Wat is er precies zo slecht aan de TN film panelen? Het lijkt er op dat vrijwel alle merken in hun huidige 22''+ modellenreeks TN panelen gebruikt (vanwege de hoge responstijd van deze panelen?)

En hoe zit het met films kijken op andere panelen met lagere responstijden, kan dit wel goed? Aangezien ik nogal vaak films kijken en ook wel eens met video montage en after effects bezig ben.

Zijn de S-PVA panelen beter? Misschien is het dan raadzaam voor mij om mijn budget ietsje op te krikken, aangezien ik wel 2-3 jaar verder wil kunnen met dezelfde monitor en ik in die 2-3 jaar behoorlijk wat grafisch werk ga verrichten. (zelfstudie en werk)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:16
De inkijkhoek van TN-panelen is gewoonweg een stuk minder goed dan bij bijvoorbeeld S-IPS. Dat merk je zelfs al als je een beetje heen en weer beweegt, dan zie je de kleuren al veranderen. Dus als je veel grafisch werk doet dan wil je eigenlijk geen TN-paneel hebben. En 22" is inderdaad een formaat waarbij je voornamelijk TN tegenkomt, ik ben zelfs nog nooit iets anders dan TN tegengekomen op dat formaat.

The devil is in the details.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

22" Schermen zijn TN omdat de doelgroep gewoon niet beter nodig heeft (of er in ieder geval niet voor wil betalen). 22" Schermen hebben namelijk dezelfde resolutie als een 20" beeldscherm, dus als designer kun je niet opeens meer toolbars kwijt of meer programma's naast elkaar gebruiken. Die 2" extra is alleen echt 'nuttig' voor games en films, beeldvullende zaken die daardoor iets groter lijken.

• Aeonis
Aha :S .. Ik ben net ff bij de media markt geweest en ik vind 20'' monitoren toch echt te klein.. en als ik geen TN paneel wil, dan moet ik dus naar de 24 inch?

• Aeonis
Wat is het verschil tussen S-IPS en S-PVA dan? En welke is beter?

Ik merk wel dat ik naar de 400-500 euro moet wil ik een 22-24 inch zonder TN paneel.

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Quotetje uit de link van Gizz:
Wat is het verschil tussen een TN, S-PVA, P-MVA en S-IPS paneel?
Dat zijn de verschillende manieren waarop de pixels van het scherm zijn opgebouwd. En dit geeft verschillende prestaties weer. In het kort:

- TN-film techniek heeft het goedkoopste fabricageproces, maar heeft de slechteste kleurenweergave, contrast en kijkhoek. Echter heeft TN wel de snelste pixel-reactietijd en laagste inputlag.
(dit kan voor die-hard gamers belangrijk zijn vanwege hoge framerate-nauwkeurigheid)

- De *VA techniek (S-PVA en P-MVA) heeft erg goede kleuren en contrast, uitstekende kijkhoek en heeft de beste zwartweergave. Echter minder snelle pixel-reactietijd en gemiddeld de hoogste inputlag.
(de goede zwartweergave is fijn bij films, games en ook fotobewerkingen)

- S-IPS techniek heeft de beste kleurenweergave, en ook goede contrast en kijkhoek. Zwartweergave is iets minder dan *VA maar veel beter dan TN. De pixel-reactietijd is redelijk gelijk aan *VA, inputlag is vaak iets minder dan *VA maar meer dan TN.
(deze techniek wordt meestal in de professionele grafische markt gebruikt vanwege de hoge kleurechtheid)

Exacte details hierover kun je vinden op http://www.tftcentral.co.uk en dan linksboven bij Specifications.
Topic: [TFT] Dell UltraSharp Serie (20,1", 24", 27", 30") - Deel 10

• Aeonis
Bedankt :) Ik realiseerde me net dat ik die vraag iets te snel stelde haha.. er was vast al wel een topic over te vinden..

Nu wordt het dus zoeken naar breedbeeld monitoren van minimaal 22 inch met een S-IPS paneel en een redelijke prijs (+- 4-500).. Iemand suggesties?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Die bestaan niet. Het enige dat in de buurt komt volgens de pricewatch (waar je zelf ook in kan zoeken he ;) ) is een 24" LG met P-MVA.

Verwijderd

Je zou eens kunnen kijken naar de Lenovo L220x. Dit is een 22'' LCD met een S-PVA panel en een resolutie van 1920x1200. Hij kost ongeveer 400 Euro.

Review op het Lenovo forum
http://forums.lenovo.com/...=Thinkvision&message.id=3

Een van de bedrijven die hem verkopen (met een goedkope pixelgarantie, altijd fijn)
http://www.bestelict.nl/p...9/ThinkVision%20L220x.htm

Het is een relatief onbekende monitor. Er staan ook maar een paar reviews op internet, maar deze zijn wel allemaal zeer positief! Ik ben zelf van plan om deze monitor over een paar weken te gaan kopen!

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2008 00:08 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Een Tweaker kan zelf eisen stellen, info zoeken en dan kiezen. En ervaringen zoek je met de search, niet met een eigen topic.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.