Zo hier eens mijn ervaringen met de XPS m1530
Eind januari overleed mijn laptop terwijl ik op stage was in duitsland, niet echt handig maar het zat er al aan te komen (was ook al 5 jaar oud

). Toen dus meteen op zoek gegaan naar een nieuwe en een weekje later had ik de m1530 (T7500 3GB 250GB 1680*1050) voor m'n neus. Scherm was een samsung en behoorlijk grainy, maar niet meer dan de aldi laptop die in de tussentijd gebruikt had. Wel na een paar weken al een behoorlijke grote vlek op de palmrest, een soort witte oxidatie leek het wel. Dat was op dat moment niet zo belangrijk.
Maar nu ik vakantie heb toch eens contact opgenomen met de support bij dell voor de palmrest en het scherm. Vorige week woensdag een mailtje verstuurd met de klachten en de volgende dag al een mailtje terug met de vraag of ik wat foto's wilde maken en opsturen. Zo gezegd zo gedaan en als referentie ook nog een foto bijgevoegd van een andere laptop zonder grain. Het verschil op de foto's was echt enorm dus ze konden moeilijk ontkennen dat er iets mis was met m'n scherm.
Maandag stond er een monteur op de stoep die m'n scherm en palmrest vervangen heeft. "Helaas" geen LG maar een AUO187B. Het scherm is echt 10 keer beter dan de samsung! De grain is compleet weg en wit is ook echt wit. Verder lijkt het ook helderder en heeft het een stuk minder bleeding aan de onderkant. De monteur bevestigde dat er een slechte serie van samsung schermen gebruikt is. Chapeau voor de service van dell!
Ik ben ook nog eens bezig geweest met het overklokken van de videokaart. Standaard uit de doos haalde ik 3630 met 3Dmark06 op 1280*1024 standaard test. Daarna eens een nieuwe driver van laptopvideo2go geinstalleerd en ik haalde al 4048 3Dmarks.
Toen ben ik begonnen met overklokken. 625/1250/800 is geen probleem en zorgt voor 4944 3Dmarks. Temperaturen komen niet boven de 76 graden. Overigens vind ik het opvallend dat de videokaart niet veel warmer wordt zodra ik klok omhoog gooi. Mischien zit er dus nog wat meer ruimte in maar dit is voorlopig wel snel genoeg.
HD geratel heb ik geen last van, ik heb een toshiba 250GB 5400 rpm en die is behoorlijk stil. Wel heeft vista, met name in het begin, de neiging om contstant dingen van de hd te laden zelfs als je niet achter je laptop zit.
Andere kleine irritante dingen zijn de koptelefoon aansluitingen en ledjes aan de voorkant. Die zijn dus onbruikbaar als je de laptop op een standaard hebt staan. En soms mis ik de Gbit ook wel. Maar dat slechts kleine dingen.
Al met al ben ik dus erg tevreden over de laptop.