"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Is het mogelijk om Windows XP 64 bit werkend te krijgen op de XPS 1530? Werken de Windows XP 32 bit drivers ook onder Windows XP 64 bit?
If you can't be a good example, then you'll just have to be a horrible warning.
4GB Memory, Intel Wireless erin, 1920x1200 scherm (met Truelife), Intel T7250 2GHz CPU en 320GB HDD in Tuxedo Black!
Eind van de maand wordt hij geleverd, dan kan ik mijn Latitude D830 weer inleveren
HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.
Verwijderd
Over vista 64 gesproken, mijn bevindingen was dat vista 64 last heeft dat die standaard meer geheugen gebruikt en zo doende net wat minder vlot draaide tot zover de 32bit variant.
Verwijderd
Nou heb veel problemen met vista, foutmeldingen..minimaal 3 per dag. Maar andere spellen doen er wel gewoon goed op. Alleen bij Counterstrike raakt de laptop overbelast? hij wordt dan veel te warm en loopt vast.Ik denk niet dat je daar je Couterstrike problemen mee oplost. Wat gaat er precies mis met je huidige Vista installatie?
Als sit volgens jou niet komt door Vista, waar kan het wel door komen?
Een herinstalatie van counterstrike heeft iig niet geholpen.
En de xps moet toch wel een simpel spel uit 2004 aankunnen?
Misschien een defecte grafische kaart? Er schijnen grote problemen met de nVidia Geforce 8400M en 8600M te zijn:Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 00:13:
[...]
Nou heb veel problemen met vista, foutmeldingen..minimaal 3 per dag. Maar andere spellen doen er wel gewoon goed op. Alleen bij Counterstrike raakt de laptop overbelast? hij wordt dan veel te warm en loopt vast.
Als sit volgens jou niet komt door Vista, waar kan het wel door komen?
Een herinstalatie van counterstrike heeft iig niet geholpen.
En de xps moet toch wel een simpel spel uit 2004 aankunnen?
http://www.zdnet.nl/news.cfm?id=87999&mxp=201
Ik heb zowel vista 64 bit en xp 64 bit draaien, draait beide goed. xp is naar verwachting 6x sneller, draait echt super snel! maar das logisch. even zoeken op google en notebookreview naar drivers voor xp 64, maar alles is te vinden. hier heb vast een pakket met drivers.buran schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 19:27:
Sinds deze week heb ik ook een Dell XPS 1530, er was standaard Vista 32 bit geinstalleerd en er zat ook een Vista installatie disc bij. Nu wil ik Vista sowieso er afgooien zodat ik van al die vooraf geinstalleerde troep af ben. Daarna wil ik Windows XP 64 bit installeren met daarnaast de schone versie van Windows Vista 32 bit.
Is het mogelijk om Windows XP 64 bit werkend te krijgen op de XPS 1530? Werken de Windows XP 32 bit drivers ook onder Windows XP 64 bit?
wel moet je er rekening houden met dat je je xp installatie moet voorzien van drivers voor de harde schijf (dit geldt ook voor 32 bit).
Succes!
[ Voor 5% gewijzigd door joertem op 11-07-2008 01:16 ]
Verwijderd
Zodra ik de laptop enige tijd aan laat staan en hier geen gebruik van maak (op zowel de accu als netstroom) gaat het beeld op zwart. Ik ben gewend, op andere computers, om dan op een toets te drukken of met de muis te bewegen, zodat het scherm weer aan gaat en je verder kunt werken. Helaas lukt dat bij mijn laptop niet.
Ik heb een herinstallatie van Windows Vista gedaan, maar ook dit bracht geen uitkomst.
Het rare is dat als ik de laptop opnieuw opstart of uitschakel en daarna weer aanzet, ik ook geen beeld krijg. De laptop werkt echter wel gewoon, want als ik hem aan een extern scherm hang, krijg ik wel gewoon beeld.. Het lijkt dus alsof de laptop geen signaal doorgeeft naar het beelscherm om weer 'aan' te gaan.
Is dit een bekend probleem? Zo ja, hoe op te lossen? De laptop werkt verder (ook als ik hem aan een extern scherm hang) gewoon prima.
Verwijderd
Verwijderd schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 17:09:
haha nee ik maak geen backup, hoewel het wel belangrijk is zie ik het nut van een laptop dan niet meer in.
Want backups maken laptops nutteloos en zorgen ervoor dat je ze dan niet meer kan verplaatsen?
Sterker nog, ik typ dit bericht nu op mijn nieuwe Dell!
Verder, alles werkt perfect, ik heb gelukkig ook een LG scherm, heeft echt een perfect beeld, veel beter dan de Fujitsu-Siemens van mijn broertje
Trouwens, is het handig om Vista te herinstaleren?, omdat er namelijk wel een aantal programmas meegeleverd werden (niet heel erg veel overigens), maar misschien is het eigenlijk makkelijker om die te verwijderen en ff wat cleaner tools erover heen te halen, wat raden jullie aan?
Ik ben in ieder geval wel blij dat alles goed werkt
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64
Je bedoeld die recovery partitie?Ik raad iig een verse install aan. Dan kan je tenminste je 2e partitie in grootte variëren.
Nou, die is maar 10 GB dus dat maakt me niet zo heel veel uit, ik heb nu zo ongeveer de meeste Dell onzin er al afgehaald, SP1 geinstalleerd, en verschillende utils gedraaid om het systeem te tweaken en rommel eraf te halen, hij is in ieder geval nu een stuk sneller.
Ik weet niet of qua snelheid het veel nut heeft om een volledige verse install te doen, ik neem aan dat je hetzelfde resultaat bereikt door alle overbodige programmas eraf te halen en dan het systeem/register te cleanen.
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64
Je Vista 32 bit key is ook gewoon geldig voor Vista 64 bit, je zal alleen ergens een dvd moeten vinden. Dat kan via Microsoft voor een paar euro of je kan opzoek gaan naar een torrent.jelmervos schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 14:01:
Ik lees dat mensen hier Vista 64bit hebben geinstalleerd. Kun je net zoals bij Vista 32bit deze installeren zonder een key te hoeven opgeven (als je dezelfde Vista editie installeert)? En hoe kom je aan een goeie 64bit versie (Nederlands)?
Erm, nu heb ik net Vista weer opnieuw geinstalleerd, en dus geen data partitie aangemaaktAfgezien van die recovery partitie, welke dan verwijderd wordt kan je dus de grootte van een data partitie opgeven. Voordeel: bij een herinstallatie kan je al je data behouden die daarop staat.
Jammer, had je bericht te laat gelezen, nouja, in ieder geval is die bloatware eraf, ik ga niet nogmaals Vista opnieuw installeren om mijn partitionering te veranderen

Kon geen Vista 64bit SP1 NL vinden als torrentMorty schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 16:13:
[...]
Je Vista 32 bit key is ook gewoon geldig voor Vista 64 bit, je zal alleen ergens een dvd moeten vinden. Dat kan via Microsoft voor een paar euro of je kan opzoek gaan naar een torrent.
Maar waar kan ik voor een paar euro deze kopen?
Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz
Verwijderd
als je de zin erna ook copy paste dan is het:JAVerwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 10:45:
[...]
Want backups maken laptops nutteloos en zorgen ervoor dat je ze dan niet meer kan verplaatsen?
Ik zeg neit dat backup waardeloos is, maar het komt gewoon neit in mij op om elke week of zelfs elke dag een back up te maken.
en om heel eerlijk te zijn, zo belangrijk ik ook weer niet dat alles automatisch gebackupped moet worden.
De software van dell werkte niet lekker, maar de bluesoleil stack van toshiba wel, zonder enige aanpassing overigens. Het mooie is dat de module met deze stack ook de nieuwe BT specificatie 2.1 ondersteund. Heel leuk allemaal natuurlijk, maar wat het voordeel daarvan heb ik nog niet kunnen ontdekken. Dus of ik er wat mee opgeschoten ben...
Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...
Verwijderd
Verwijderd
Ik hoor geen ruis bij het luisteren van muziek via oordopjes (en ik ben erg kritisch wat geluid betreft). 't Is blijkbaar niet een probleem dat alle XPS 1530's hebben..Verwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 18:22:
Heb momenteel een Dell Inspirion 9100 (ondertussen al 3 jaar oud) en was van plan deze te kopen. Helaas lees ik dat er bijvoorbeeld ruis hoorbaar is bij gebruik van oordopjes en je raadt het nooit maar ik heb dat probleem al altijd gehad met mijn Inspirion. Het lijkt erop dat Dell dit niet wil/kan oplossen. Heel vervelend aangezien ik vaak naar muziek luister. Ik twijfel of dit bij andere Dell laptops beter zal zijn.
Verwijderd
Dan is het nog steeds nee. Je kan gewoon backuppen naar een USB schijf en die weer loshalen zodra de backup klaar is. Daar word je laptop echt niet minder mobiel van.Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 21:51:
[...]
als je de zin erna ook copy paste dan is het:JA
Dat is dan je eigen schuld, maar dat heeft niets te maken met het feit dat je dan niks meer aan een laptop zou hebben.Ik zeg neit dat backup waardeloos is, maar het komt gewoon neit in mij op om elke week of zelfs elke dag een back up te maken.
Die ruis hoor je ook alleen als je oordopjes in hebt terwijl er verder geen muziek aan staat o.i.d.Verwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 18:22:
Heb momenteel een Dell Inspirion 9100 (ondertussen al 3 jaar oud) en was van plan deze te kopen. Helaas lees ik dat er bijvoorbeeld ruis hoorbaar is bij gebruik van oordopjes en je raadt het nooit maar ik heb dat probleem al altijd gehad met mijn Inspirion. Het lijkt erop dat Dell dit niet wil/kan oplossen. Heel vervelend aangezien ik vaak naar muziek luister. Ik twijfel of dit bij andere Dell laptops beter zal zijn.
Als er muziek speelt, is er verder dus geen ruis meer.
Verwijderd
Na twee maanden geen last gehad te hebben van de bekende problemen, lijkt het geklooi met de M1530 nu ook voor mij begonnen te zijn.
Ik had al eerder mijn harde schijf opnieuw gepartitioneerd (met behulp van de Media Direct CD) en Vista opnieuw geïnstalleerd. Tot zover geen problemen.
De laatste paar weken leek het systeem wat instabieler, liep wat sneller vast, een paar stopschermen, zonder echt aanwijsbare oorzaak (foutcodes flitsten te snel voorbij om op te schrijven). Eén van de vastlopers betrof het niet meer kunnen vinden van de harde schijf. (aparte gewaarwording, alles hangt, je opent explorer en ziet alleen de dvd dirve nog, waarna er helemaal niets meer reageert) Dit was voor mij al een kleine hint dat er misschien hardwarematig iets mis was.
Ik besloot om dan maar eens de C-partitie te formatteren en Vista te herinstalleren. Mijn eerste vervelende constatering kwam al toen ik de Vista-dvd in de drive deed. Na altijd stil te zijn geweest, maakt mijn drive (t lijkt t motortje te zijn) een behoorlijke herrie die afhankelijk lijkt van het toerental.
Hierover direct gemaild naar Dell, waarbij de persoon van de technical support mij de driver opnieuw laat installeren, het bios laat flashen, diagnostics laat draaien, zaken die uiteraard niks opleverden en in mijn ogen belachelijk zijn voor een overduidelijk hardware probleem (heb ik in een reply ook laten weten) .
Het herinstalleren van Vista leverde an sich geen problemen op. Het installeren van drivers en SP1 ging echter gepaard met de volgende problemen:
- hangende Windows update (écht hangend, geen reactie van het systeem meer what so ever)
- tijdens installeren SP1 stop schermen (ongeveer 0,5 waarna reboot volgt en installatie verder gaat)
- niet in staat om driver installs te voltooien (bluetooth, videodrivers), wederom hangend systeem.
- problemen met booten (blijft hangen bij het "Microsoft Corporation" splashscreen)
Systeemherstel vanaf de Vista-dvd leidt soms tot een tijdelijke oplossing, soms tot het niet vinden van een besturingssysteem. Ook heb ik meldingen gehad die samenhingen met een "bad driver".
Waar het probleem precies zit kan ik niet achterhalen. Als ik het SP1 installeer zonder vooraf drivers te installeren (die nog niet tijdens de vista install meegenomen zijn, zoals WiFi, video en bluetooth) gaat alles nog goed. Zodra ik begin met Windows updates of drivers te installeren, komen dezelfde fouten terug. Aangezien diezelfde drivers eerder perfect hun werk deden, denk ik niet dat het daaraan ligt. Ik vermoed zelf een probleem met harde schijf, videokaart of misschien wel het moederbord. (hoewel die 32bit diagnostic van Dell niks oplevert)
Ik heb nu al een aantal keer geformatteerd en Vista opnieuw geïnstalleerd, dan weer eens met een unconditional format, dan weer met geheel nieuwe partities maken, maar dezelfde problemen komen terug.
In een reply op mijn dvd-herrie-mail heb ik dit probleem al aangesneden, maar ik denk dat ik vandaag maar eens die "24 uur per dag, 7 dagen per week" XPS-premium support ga bellen
Verwijderd
ik krijg altijd een engelse aan de lijn....
Voor zover ik weet is die XPS support internationaal. Op de site staat ook aangegeven dat het Engelstalig is. Dat betekent dat als je een Nederlander of Nederlands-sprekende aan de lijn krijgt, je gewoon geluk hebt gehad.Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2008 @ 15:29:
wat is de nederlandse nummer van de xps support?
ik krijg altijd een engelse aan de lijn....
Verwijderd
Ik heb wel ruis op mijn mp3-speler, het probleem ligt dus niet bij DellVerwijderd schreef op zondag 13 juli 2008 @ 12:51:
Ze geven ook ruis als er muziek op ligt. Als ik diezelfde oortjes op mijn mp3speler aansluit, hoor ik geen ruis. Ligt dus wel degelijk aan mijn dell.
Dat maakt me dan toch weer heel erg aan het twijfelen of ik wel een Dell M1530 of in ieder geval laptop zou moeten nemen... Beetje vreemd allemaal IMHO. Het lijkt namelijk ook dat er weinig aan gedaan wordt.
Verwijderd
Verwijderd
Met mijn Sennheisers of mijn Altec Lansing speakers wordt die ruis gewoonweg weg gefilterd.
Bol toetsenbord is zo gefixt, dvd drive wordt binnenkort opgelost met een nieuwe BIOS (en is imo ook niet echt storend). Enkel dat scherm kan voor twijfeling zorgen, ik weet niet of Dell nog slechte schermen levert ...
Zojuist heb ik Vista moeten herstarten omdat Windows Live Messenger steeds vastliep bij het inloggen, dit gebeurde overigens nadat de PC een poos met de deksel dicht in slaapstand heeft gestaan.
Ook krijg ik Enemy Territory: Quake Wars niet goed werkend, het spel werkt wel, maar ik heb een behoorlijke mouse lag en het hapert af en toe, ondanks dat de framerate wel rond de 60 zit, dus die is eigenlijk ook niet lekker speelbaar.
Verder heb ik af toe nog wat vastlopers in bepaalde programmas, maar tot nu toe werkt de laptop verder goed.
Maar ik ben verder echt blij met deze laptop, hij ziet er strak uit, is niet te zwaar, hij is echt mooier en beter dan ik verwacht had
Ik ben ook nog even bij mijn kameraad langs geweest die dezelfde dag zijn laptop ook heeft ontvangen, hij heeft overigens Midnight Blue, en het blauw is een stuk donkerder dan je zou verwachten, hij heeft dus de 1920x1200 versie met een Samsung panel, en dit scherm is verder ook behoorlijk goed, niet veel minder dan mijn LG, wat ik helaas wel opmerkte was dat dit scherm inderdaad een beetje korrelig was, dit kan je vooral op witte vlakken zien, het lijkt wel een soort dithering noise, is toch wat minder, en dit zou zeker geen probleem moeten zijn bij laptops in deze prijsklasse, heb dit overigens ook nog nooit eerder bij een LCD panel gezien.
Ja, maar waar je ook om moet denken is dus dat mensen met problemen eerder iets op een forum zetten dan mensen die verder geen problemen hebben met hun laptop.Wel lastig om al die problemen te horen, waaronder slechte schermen, bol staande toetsenborden (zelfs in review-exemplaren soms goed te zien!), ruis op de audio uitgang en dvd-drive die raar doet..
Die Samsung schermen zijn niet zó slecht als mensen hier beweren, het beeld is meer dan acceptabel en iets minder dan de LG panels, behalve dus dat ze soms een beetje korrelig zijn, maar je zou het moeilijk kunnen zien als je er niks vanaf wist, de Samsung schermen zijn in ieder geval stukken beter dan wat er in mijn broertjes laptop zit (Fujitsu Siemens Amilo Pi2530 - AUO panel), en die kostte ook 900 euro toen.
Verder heb ik dus geen last van een bol staand toetsenbord of ruis op de audio uitgang van mijn laptop, heb hem toch met een vrij degelijke hoofdtelefoon geprobeerd, en daar was geen ruis op te bekennen.
Dat DVD eject probleem hebben ze inderdaad last van, maar eigenlijk helemaal niks ergs, het systeem bevriest een seconde als je op eject drukt, no big deal.
[ Voor 62% gewijzigd door Wazza op 13-07-2008 23:58 ]
... en meestal als je op de eject-knop drukt zit je daarna toch even te wachten op de disc die uit de speler komt, en heb je dus niet eens door dat de laptop hangt. Als ik het hier niet gelezen had, dan had ik het waarschijnlijk nu nog niet gemerkt. Echt een non-issue.ThomasB schreef op zondag 13 juli 2008 @ 19:40:
Zoals al vaker in dit topic gezegd: DVD-drive doet niet raar, je PC/muis staat simpelweg een halve seconde stil nadat je op de eject-knop hebt gedrukt en gaat daarna gewoon weer verder, wat voor niemand die niet continu CD's wisselt een probleem is... Af en toe staat er een toetsenbord bol (bij VERUIT de meerderheid niet), en als dat al zo is komt er een monteur langs die hem snel vervangt. Ruis heb ik totaal niets van gemerkt, en ik gebruik toch zeer vaak de audio-uitgang!
Mijn laptop werd in elk geval geleverd met een LG-scherm (1680x1050), zonder bolstaand toetsenbord, zonder problemen of wat dan ook. Waarschijnlijk is verreweg het merendeel van de mensen er dik tevreden mee en hoor je hier alleen de verhalen van de paar ontevreden mensen. Maar nogmaals, het heel even hangen bij ejecten is echt geen enkel probleem.
BronThere have also been reports of this issue on the XPS M1530. The next BIOS revision is being tested now, and will also correct the symptoms. That revision is slated for web posting in June.
Ik ben trouwens erg tevreden over mijn XPS, heb hem nu 4 weken.
Samsung WUXGA scherm en vind de kwalitiet van het scherm toch goed te noemen, je kunt er veel feller licht en mooiere kleuren mee dan bijvoorbeeld de HP dv9000 er zit inderdaad net wat korreltjes zand in als je heel goed kijkt. Zo onder het lezen valt het niet op, en al helemaal in films, games niet.
Ik heb geen problemen met mijn vista maar heb wel direct toen ik hem kreeg een fresh instal gedaan, maar ben tot nu toe geen enkele crash of foutmalding tegengekomen, de bijgeleverde instal cd van dell is een kala vista dus dat is perfect.
Heb ook geen problemen met vasthangende muis de nieuwste biosversie stond er al op.
Ook geen bol toetsenbord dus gezoon goed
Zijn het LG schermen ??
Ja dat zijn inderdaad LG schermen, heb vandaag mijn M1530 binnen gekregen en ben er voorlopig helemaal gelukkig mee. Het LG 1680 x 1050 scherm is prachtigFlorian schreef op maandag 14 juli 2008 @ 18:18:
Hoe zit het met de nieuwe 1680x1050 schermen.
Zijn het LG schermen ??
Voor de rest ervaar ik geen enkel probleem met mijn laptop, geen bol toetsenbord bijvoorbeeld. Alleen de DVD drive maakt herrie als een elektrische heggenschaar als hij op toeren aan het komen is maar dat schijnt normaal te zijn.
Mijn hardeschijf daarentegen hoor ik nauwelijks (250 GB, 7200rmp)
Verwijderd
Hoe heb je die besteld? Op de dell website is alleen van 5.400 rpm te bestellen. En hoeveel was je in totaal kwijt?ik222 schreef op maandag 14 juli 2008 @ 21:06:
[...]
Mijn hardeschijf daarentegen hoor ik nauwelijks (250 GB, 7200rmp)
Dat is idd zo...sinds een week of 2 geleden als ik mij niet vergisVerwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 00:03:
zit ff te klikken, de 9celss accu is nu gratis? was eerst 140eu meerprijs dacht ik.
Gewoon via de Dell website de volgende config besteld:Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2008 @ 21:56:
[...]
Hoe heb je die besteld? Op de dell website is alleen van 5.400 rpm te bestellen. En hoeveel was je in totaal kwijt?
M1530 / Zwart / T9300 / 4 GB / 250 GB (7200 rpm) / 1680 x1050 / 9 cell
Hier heb ik 1164 euro voor betaald.
Verwijderd
ik denk zo voor films is het geen probleem maar voor windows en programmas word dat niet te klein op een 15,4 inch ?
want ik gebruik die resolutie op me 22inch en dat ziet er normaal uit..
maar als je zoon 1680 x1050 resolutie hebt kun je hem dan ook binne windows instellen op 1.440 x 900 en zo dat het beeld scherp en mooi blijft ?
En waneer je zoon 9cell batterij besteld. past deze dan ook nog goed in de bijhoordende sleeve ?
bedankt!
Verwijderd
Als je dat toch van plan bent, waarom dan niet gewoon een 1440x900 versie kopen?Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 11:21:
maar als je zoon 1680 x1050 resolutie hebt kun je hem dan ook binne windows instellen op 1.440 x 900 en zo dat het beeld scherp en mooi blijft ?
Ik persoonlijk vind 1680 x 1050 de ideale resolutie om mee te werken, ook binnen windows. De letters zijn voor mij in ieder geval niet te klein en hoeft me dan ook niet in te spannen om ze te lezen.
Als je de resolutie van een 1680 x 1050 scherm zelf instelt op 1440 x 900 ziet dat er niet zo mooi meer uit zoals bij alle LCD schermen die niet op hun native resolutie draaien. Wat je wel kunt doen zonder kwaliteitsverlies is bijvoorbeeld in internetexplorer en windows zelf de lettergrootte hoger instellen als je dat nodig vindt, zelf vind ik het dus absoluut niet nodig.
De laptop met 9 cell batterij (die ik zelf dus ook sinds gisteren heb) past op zich wel in de bijgeleverde sleeve. Het is alleen soms wat moeilijk om de klep van de sleeve zo dicht te krijgen dat hij ook dicht blijf. Doordat de laptop dikker is komt er namelijk meer spanning op en de magneetsluiting van de sleeve is niet zo sterk.
Een groot voordeel van de 9 cell batterij vind ik, naast de langer accuduur natuurlijk, dat de typhouding veel prettiger is omdat de laptop achter een stukje hoger is.
[ Voor 10% gewijzigd door ik222 op 15-07-2008 11:31 ]
Verwijderd
Bij de rode versie kon ik inderdaad ook alleen 5400 rpm bestellen, alle andere kleuren hadden wel de optie voor 7200.Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2008 @ 21:56:
[...]
Hoe heb je die besteld? Op de dell website is alleen van 5.400 rpm te bestellen. En hoeveel was je in totaal kwijt?
Ik heb het er maar bij gelaten. Ik heb nog nooit last gehad van de 5400 schijven in m'n vorige laptops.
Die nieuwe 250 GB 7200 rpm schijf geeft anders wel uitstekende prestaties voor een laptop, hij komt in HD-tune net zo hoog uit als mijn desktop schijf (Seagate Baracuda ES SATA II 250 GB)Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 11:28:
[...]
Bij de rode versie kon ik inderdaad ook alleen 5400 rpm bestellen, alle andere kleuren hadden wel de optie voor 7200.
Ik heb het er maar bij gelaten. Ik heb nog nooit last gehad van de 5400 schijven in m'n vorige laptops.
Verwijderd
Tja, dat ontken ik toch ook nergens? Ik zeg alleen dat ik nooit nadelen heb ondervonden aan 5400 schijven.ik222 schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 11:33:
Die nieuwe 250 GB 7200 rpm schijf geeft anders wel uitstekende prestaties voor een laptop
Nee dat zeg ik ook niet, ik geef alleen aan dat het nuttig kan zijn om dell te bellen hiervoor want dan kan het waarschijnlijk wel...Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 11:36:
[...]
Tja, dat ontken ik toch ook nergens? Ik zeg alleen dat ik nooit nadelen heb ondervonden aan 5400 schijven.
[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 15-07-2008 11:39 ]
Verwijderd
Voordeel van de 5400 schijven is dat ze minder warm worden, minder energie verbruiken en minder geluid produceren en goedkoper zijn. Als je veel met video werkt (renderen etc.) dan is een snellere harde schijf wel aan te raden, in andere gevallen ben je in mijn ogen met de 5400 beter af.Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 11:36:
[...]
Tja, dat ontken ik toch ook nergens? Ik zeg alleen dat ik nooit nadelen heb ondervonden aan 5400 schijven.
Dat is wel een beetje kort door de bocht, er zijn echt wel veel meer dingen die profiteren van een snellere harddisk.Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 11:40:
[...]
Voordeel van de 5400 schijven is dat ze minder warm worden, minder energie verbruiken en minder geluid produceren en goedkoper zijn. Als je veel met video werkt (renderen etc.) dan is een snellere harde schijf wel aan te raden, in andere gevallen ben je in mijn ogen met de 5400 beter af.
- De laadtijd van een level in een spel is grotendeels afhankelijk van de snelheid van je harddisk
- De opstartijd van windows wordt vooral bepaald door de snelheid van je harddisk
Kortom je merkt er ook zonder dat je video's bewerkt wel degelijk wat van
Verwijderd
Heb dat een keer getest met een PC waarbij ik een 5400RPM en 7200RPM schijf heb zitten. Windows opstarten scheelt 1 seconde. Als je netjes je schijf defragmenteert dan werkt een 5400RPM schijf prima.ik222 schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 12:30:
[...]
Dat is wel een beetje kort door de bocht, er zijn echt wel veel meer dingen die profiteren van een snellere harddisk.
- De laadtijd van een level in een spel is grotendeels afhankelijk van de snelheid van je harddisk
- De opstartijd van windows wordt vooral bepaald door de snelheid van je harddisk
Kortom je merkt er ook zonder dat je video's bewerkt wel degelijk wat van
Verwijderd
Tja, of een spel nu binnen 10 seconden laadt of binnen 13 seconden maakt mij om eerlijk te zijn vrij weinig uit. Dat zijn geen enorme verschillen.ik222 schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 12:30:
[...]
Dat is wel een beetje kort door de bocht, er zijn echt wel veel meer dingen die profiteren van een snellere harddisk.
En stel dat Windows met een 7200rpm schijf binnen 30 seconden opstart... met een 5400rpm schijf zou dat theoretisch gezien 40 seconden zijn. Ook niet echt iets waar ik wakker van lig, en in de praktijk blijkt het verschil zelfs nog kleiner te zijn.
Tuurlijk, een 7200rpm is en blijft sneller, en als je het geld ervoor hebt, moet je het gewoon doen. Maar een echt verschil in gebruik heb ik persoonlijk nog nooit gemerkt, afgezien van heel intensief harddiskgebruik (en dat is niet het laden van een level, opstarten van windows, of spelen vaneen video).
Verwijderd
Ik heb de mijne laten vervangen omdat hij teveel ratelde en klikte (wat imo niet normaal is), maar de nieuwe doet net hetzelfde. Ik zou dus voor een andere willen gaan. De Dell tech zei dat hij dat niet kon en dat ik daarover met mijn account manager moet praten, maar die zijn telefoonlijn is altijd bezet ...
Gewoon de customer service eens proberen?
Verwijderd
Wat voor merk harde schijf heb je? Mijn XPS is vandaag binnengekomen en er zit een 320 GB, 5400 RPM Western Digital Scorpio in. Schijf is lekker snel en maakt weinig lawaai. Het ratelen/klikken doet zich volgens mij vooral voor bij de Samsung drives, weet niet of het echt kwaad kan. Heb in mijn desktop 1x een kapotte Seagate gehad, 2x een kapotte Maxtor en 3x een WD (nooit kapot gegaan). Heb geen ervaring met Samsung.Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 14:21:
Naar wie moet je bellen voor een ander type hdd?
Ik heb de mijne laten vervangen omdat hij teveel ratelde en klikte (wat imo niet normaal is), maar de nieuwe doet net hetzelfde. Ik zou dus voor een andere willen gaan. De Dell tech zei dat hij dat niet kon en dat ik daarover met mijn account manager moet praten, maar die zijn telefoonlijn is altijd bezet ...
Gewoon de customer service eens proberen?
Verwijderd
Als ik via windows media player muziek afspeel en wat programma's open.
HAPERT / KRAAKT het muziek als hij een programma moet laden of soms vanzelf zonder enig reden..
Dit lijkt mij niet normaal...
Ook heb ik last van die eject knop...
Wie weet wat dit kan zijn...?
dankje
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2008 18:01 ]
Die eject knop is normaal voor deze laptop, hier is tot dat een nieuwe bios versie verschijnt niets aan te doen.Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 17:56:
Heb een probleem met mijn XPS M1530
HAPERT / KRAAKT het muziek als hij een programma moet laden of soms vanzelf zonder enig reden..
dankje
Het andere probleem is niet normaal in ieder geval...
Verwijderd
Ik heb vandaag ook mijn laptop ontvangen, en heb ook enkele problemen met de DVD drive.Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 17:56:
Heb een probleem met mijn XPS M1530
dankje
Als ik een DVD erin doe dan verdwijnt de DVD drive opeens. Hij is pas weer terug als ik hem via apparaatbeheer laat herkennen alleen kan ik de DVD dan nog niet openen. Ook krijg ik de DVD er helemaal niet meer uit. Pas als ik de laptop opnieuw opstart krijg ik hem er weer uit.
Heb nu een melding gestuurd naar Dell, waarschijnlijk krijg ik hier morgen antwoord op.
Verwijderd
Overigens kost zo'n nieuw scherm wel € 450,-, en uiteindelijk heb ik na wat heen en weer praten er 20 % vanaf gekregen en € 360,- betaald. Gelukkig weer een mooi scherm (en nu ben ik heel voorzichtig........).
Verwijderd
Kweet niet of het van toepassing was om mijn quote te gebruiken.Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 19:48:
[...]
Ik heb vandaag ook mijn laptop ontvangen, en heb ook enkele problemen met de DVD drive.
Als ik een DVD erin doe dan verdwijnt de DVD drive opeens. Hij is pas weer terug als ik hem via apparaatbeheer laat herkennen alleen kan ik de DVD dan nog niet openen. Ook krijg ik de DVD er helemaal niet meer uit. Pas als ik de laptop opnieuw opstart krijg ik hem er weer uit.
Heb nu een melding gestuurd naar Dell, waarschijnlijk krijg ik hier morgen antwoord op.
Maar bij gaat het als ik MP3 files afspeel dus niet via een CD!
Verwijderd
Verwijderd
Seagate Momentus 200GB 7200RPMVerwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 17:10:
[...]
Wat voor merk harde schijf heb je? Mijn XPS is vandaag binnengekomen en er zit een 320 GB, 5400 RPM Western Digital Scorpio in. Schijf is lekker snel en maakt weinig lawaai. Het ratelen/klikken doet zich volgens mij vooral voor bij de Samsung drives, weet niet of het echt kwaad kan. Heb in mijn desktop 1x een kapotte Seagate gehad, 2x een kapotte Maxtor en 3x een WD (nooit kapot gegaan). Heb geen ervaring met Samsung.
De eerste ratelde constant en klikte vrij luid. De tweede die ik nu heb ratelt heel wat minder, maar maakt nog steeds een luide klik, wat ik niet echt aangenaam vind om mee te werken ...
24 x Phono Solar 410W Oost-West - SMA Tripower 10kW - Sunny Home Manager 2.0 - Alfen Eve Single Pro-Line - EQB 250+ 74kWh - WP Nibe S1255 6kW
Hey ik222 kun je een HDTune posten van die Samsung schijf? (ook met de precieze naam van dit type.) De Seagate 250GB 7200.3 blijkt erg snel te zijn, ik vraag me af of deze Samsung ook zo snel is.ik222 schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 09:38:
Ik heb een Samsung 250 GB 7200 rpm harddisk en die hoor ik gewoon bijna niet, alleen als ik heel goed luister hoor ik de normale harddisk geluiden maar er is absoluut geen sprake van tikken hier.
Is goed, ben nu even niet thuis maar zal straks even een screenshot postenGianni Rombios schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 11:01:
[...]
Hey ik222 kun je een HDTune posten van die Samsung schijf? (ook met de precieze naam van dit type.) De Seagate 250GB 7200.3 blijkt erg snel te zijn, ik vraag me af of deze Samsung ook zo snel is.
Verwijderd
Je vergeet gewoon een paar stappen: Er staat inderdaad 'fabrikant:standaardbeeldschermtypen', maar daarom moet je ook vervolgens naar het 3e tabblad gaan (details), zoals beschreven in de uitleg en daar bij 'eigenschap' 'hardeware-id's' nemen. Vervolgens staat daaronder 'Monitor\........' met de code van jouw lcd-scherm.DavidR schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 11:55:
Tot nu toe mooi ding maar grijs scherm, nauwelijks wit te noemen. Zit te rommelen om het aan te passen maar kom niet ver vooralsnog. Ben vooralsnog niet tevreden over dit scherm. Lukt me ook al niet om de fabrikant te achterhalen want daar staat standaard. Zouden ze samsung hebben verwijderd gezien de ellende die die schermen geven?
Hoe zit het met de XPS modellen op basis van Centrino 2?
(Of de speciale aanbiedingen van de "oude" modellen?)
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
Heb net gebeld met Dell, die hebben meegekeken en konden me ook niet zeggen welke fabrikant het was. Er staat alleen standaard. Op zich ben ik niet ontevreden. Heb wat lopen rommelen in de bios en ziet er wat helderder uit. Wist niet dat die standaardwaarde op batterij zo laag stond.Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 12:43:
[...]
Je vergeet gewoon een paar stappen: Er staat inderdaad 'fabrikant:standaardbeeldschermtypen', maar daarom moet je ook vervolgens naar het 3e tabblad gaan (details), zoals beschreven in de uitleg en daar bij 'eigenschap' 'hardeware-id's' nemen. Vervolgens staat daaronder 'Monitor\........' met de code van jouw lcd-scherm.
Edit: Excuus, het het gevonden inmiddels. Wel vreemd dat ze me daar niet konden helpen. Is een LG.
[ Voor 6% gewijzigd door DavidR op 16-07-2008 12:59 ]
DavidR schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 11:55:
Tot nu toe mooi ding maar grijs scherm, nauwelijks wit te noemen. Zit te rommelen om het aan te passen maar kom niet ver vooralsnog. Ben vooralsnog niet tevreden over dit scherm.
Jij loopt dus te klagen over een grainy LG scherm!DavidR schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 12:55:
[...]
Edit: Excuus, het het gevonden inmiddels. Wel vreemd dat ze me daar niet konden helpen. Is een LG.
Waaruit maar weer eens blijkt hoe subjectief dit soort berichten zijn...
Zojuist heb ik gechat met HP (een van de andere grotere fabrikanten) en die meldde mij dat Centrino 2 bij hun eind augustus, begin september geleverd zou worden (in Nederland althans). Aangezien ze daar nu wel al leverbaar zijn in de US, zal het bij Dell nog wel een stuk langer duren.Claude schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 12:53:
Ok, Dell, Intel heeft Centrino 2 gisteren officieel geïntroduceerd.
Hoe zit het met de XPS modellen op basis van Centrino 2?
(Of de speciale aanbiedingen van de "oude" modellen?)
Wel zit ik nog op coupons te wachten, het is weer woensdag

Zoals je wellicht ziet heb ik hem in veilige modus gedraait om invloed van alle voorgeinstalleerde meuk zoveel mogelijk tegen te gaan.
Resultaten zijn volgens mij erg goed
Dell heeft momenteel deze te koop: Dell - Europees - 2-aderige - Compacte wisselstroomadapter voor de auto/in het vliegtuig - 94.01 euro
Dit vind ik behoorlijk aan de prijs om te kunnen laptoppen in het vliegtuig. En aangezien de huidige 3-pins stekker van de adapter afgehaald kan worden, vraag ik me af of er niet gewoon een kabel voor is.
Of missschien werken die goedkope 12V --> 220V omvormers die je bij zo'n beetje elke zaak krijgt voor 2-3 tientjes wel goed genoeg?
[ Voor 4% gewijzigd door Ruuddie op 16-07-2008 22:10 ]
Verwijderd
Prima scherm overigens. De Hardware-ID begint met AU0 of iets dergelijks.. iemand enig idee wat dat is? Persoonlijk vind ik het er keurig uitzien, mooi scherp, heldere kleuren, niets van grain of iets dergelijks.
Inderdaad lichte ruis op de koptelefoon, veel minder dan ik had verwacht. Als ik geluid hoor valt het echter helemaal niet op, ik moet er echt naar luisteren wil ik het horen. Dit is op Aldi-oordopjes van drie euro, overigens. Ik moet wel het geluid drastisch terugschroeven als ik de koptelefoon erin doe, overigens. Het geluid over de speakers is vrij zacht, dus dan moet het vrij hard staan, maar daarmee blaas je wel je trommelvliezen aan gort als je de koptelefoon erin doet.
Sleeve erbij is mooi, al is het wel een geklooi om dat ding met 9-cell accu erin te proppen. En ik hou iedere keer m'n hart vast als die magnetische klep van de sleeve tegen de onderkant van de laptop (dus in de buurt van de HD) blijft plakken.
Hitte heb ik nog niks van gemerkt (ook geen hele heftige dingen erop gedaan), geluid valt ook mee. Een tikkende harde schijf hoor ik niet. Al met al dik tevreden dus. Wel een enorme berg crapware, zeg. Die dell dock en de enorme gadgets in de Google Sidebar maken het wel erg rommelig, en dat je daarna nog om de zoveel tijd ineens akkoord moet gaan met allerlei licentieovereenkomsten... vrij irritant. Maar goed, Windows DVD zit erbij, dus van het weekend maar eens een verse installatie zonder Google-spyware.
AU Optronics (AUO2077)Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 08:12:
Prima scherm overigens. De Hardware-ID begint met AU0 of iets dergelijks.. iemand enig idee wat dat is? Persoonlijk vind ik het er keurig uitzien, mooi scherp, heldere kleuren, niets van grain of iets dergelijks.
Hier hetzelfde scherm, ziet er inderdaad prima uit.
Hier is de XPS ook ongeschonden aangekomen
Van alle problemen die in dit topic voorkomen geen last. Met uitzondering van het eject 'probleem'. Mooi LG scherm, geen ruis op de koptelefoon uitgangen, ook niet overdreven warm, lekker stil. Alleen de fan ruist een beetje (stuk stiller dan mijn oude laptop). HD (Samsung 7200) hoor ik helemaal niet, ook niet als ik heel aandachtig luister!
Wat bedoelen jullie eigenlijk met het tintelen als je een niet-geaard stopcontact gebruikt? Ik zit hier in een 19e eeuws grachtenpand waar ze nog niet van degelijke stroompunten hebben gehoord en ik heb nergens last van.
Het is me nog niet gelukt om de s-video uitgang te gebruiken. Iemand anders ook problemen en/of tips?
Vliegtuigjes bouwer - i.o.
Nop. Ik bedoel de uitgang aan de rechterkant naast de usb-poort Hier past mijn 4 pins s-video connector gewoon in, en dat is ook de bedoeling volgens de handleiding. Mijn tv is niet modern genoeg voor een HDMI ingangFikkieHo schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 11:38:
S-video? Bedoe je niet HDMI?
Die HD ben ik helemaal met je eens dat die fluisterstil is en hij presteert ook nog uitstekend, zie screenshot hierboven.dr. Dude schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 11:30:
Hallo All,
Hier is de XPS ook ongeschonden aangekomen. Fijne machine, wel een verse installatie gedaan scheelt een hoop.
Van alle problemen die in dit topic voorkomen geen last. Met uitzondering van het eject 'probleem'. Mooi LG scherm, geen ruis op de koptelefoon uitgangen, ook niet overdreven warm, lekker stil. Alleen de fan ruist een beetje (stuk stiller dan mijn oude laptop). HD (Samsung 7200) hoor ik helemaal niet, ook niet als ik heel aandachtig luister!
Wat bedoelen jullie eigenlijk met het tintelen als je een niet-geaard stopcontact gebruikt? Ik zit hier in een 19e eeuws grachtenpand waar ze nog niet van degelijke stroompunten hebben gehoord en ik heb nergens last van.
Het is me nog niet gelukt om de s-video uitgang te gebruiken. Iemand anders ook problemen en/of tips?
Maar wat bedoel je met "verse installatie scheelt een hoop"? Start hij nu veel sneller op bijvoorbeeld? Want ik heb hem dan niet opnieuw geinstalleerd, alleen de rotzooi verwijderd via configuratiescherm maar ik vind dat opstarten vrij lang duurt...
Verwijderd
Als je de laptop op het lichtnet hebt zitten en de behuizing heel licht aanraakt (dus net met je vingertoppen of de zijkant van je hand eroverheen strijken), dan voel je (althans, ik) een tinteling, omdat de behuizing onder stroom staat. Dit is overigens alleen op de aluminium delen om het toetsenbord heen. Het is niet heel erg, het voelt alleen gek aan, alsof de behuizing op de een of andere manier stroever wordt. Als je je handen gewoon plat op de laptop hebt liggen is het oppervlak van je huid zo groot dat je er niets meer van voelt, maar bij lichte aanrakingen voel ik het wel. Als je hem op de accu hebt draaien is er weer niks aan de hand.dr. Dude schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 11:30:
Zinloze opmerking: Ik heb datzelfde gevoel ook altijd met glazen die uit de vaatwasser komen versus glazen die met de hand afgewassen zijn. De laatsten voelen gewoon glad, als glas, en de vaatwasserglazen voelen stroef en onprettig om beet te pakken. Niemand anders die dit ook heeft?
Over die Media Direct knop: zijn er hacks of iets dergelijks om daar een andere functie aan te hangen? Ik dacht nooit dat ik het zou zeggen, maar ik mis die "web browser/email/enz" knoppen op m'n oude laptop.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2008 13:34 ]
Ja hoor, ik heb precies hetzelfde. Gevoel met vaatwas-glazen is inderdaad nagenoeg hetzelfde gevoel. Al vind ik het niet onprettig ofzo. Wat wel grappig is, is als ik het aluminium gedeelte vast heb en vervolgens bij iemand anders licht over de huid wrijf ik daar het gevoel krijg.Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 13:30:
[...]
Zinloze opmerking: Ik heb datzelfde gevoel ook altijd met glazen die uit de vaatwasser komen versus glazen die met de hand afgewassen zijn. De laatsten voelen gewoon glad, als glas, en de vaatwasserglazen voelen stroef en onprettig om beet te pakken. Niemand anders die dit ook heeft?
[...]
Verwijderd
En nu ik eraan denk: is het misschien handig een lijstje te maken met 'essentiele' software op de Dell CD voor diegenen die een nieuwe Windows-installatie overwegen? Als die Google-zooi en de Dell dock zijn bijvoorbeeld niet echt nodig, maar drivers en de software voor de vingerscanner weer wel (of zit zoiets ook native in Windows?). Kan eventueel handig zijn.
Da's een goed excuus om bepaalde mensen over de huid te wrijven.jelmervos schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 13:39:
[...]
Ja hoor, ik heb precies hetzelfde. Gevoel met vaatwas-glazen is inderdaad nagenoeg hetzelfde gevoel. Al vind ik het niet onprettig ofzo. Wat wel grappig is, is als ik het aluminium gedeelte vast heb en vervolgens bij iemand anders licht over de huid wrijf ik daar het gevoel krijg.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2008 14:09 ]
Er moeten aardig wat drivers geïnstalleerd worden bij een verse installatie. Zo even uit het hoofd:
Videokaart
Vingerafdruklezer
Draadlozenetwerkkaart
Netwerkkaart
Bluetooth
Geluidskaart (doet het wel zonder driver, maar heb toch de sigma drivers geïnstalleerd)
Webcam
En nog meer dingen waar ik niet op kan komen... in ieder geval is alles keurig aanwezig op de driver cd voorzien van handig dit zit in je laptop lijstje. Dus die moet je niet kwijt raken.
Ik heb em gewoon aan een goedkope omvormer hangen die ik voor 3 tientjes kocht bij de Gamma. werkt prima. Enige nadeel is dat je én je adapter én een omvormer mee moet nemen.Ruuddie schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 22:09:
Of missschien werken die goedkope 12V --> 220V omvormers die je bij zo'n beetje elke zaak krijgt voor 2-3 tientjes wel goed genoeg?
Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...
Wat voor resolutie scherm heb je, dan weten we dat die ook van deze fabrikant geleverd worden?Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 08:12:
Prima scherm overigens. De Hardware-ID begint met AU0 of iets dergelijks..
The Dude abides!
Verwijderd
Ja dat is normaal, dat heeft elk LCD scherm wel een beetje. Heb zelf een 1680x1050 LG en die heeft ook wat backlight bleeding aan de onderkant.Rednas schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 16:45:
Hebben de meesten van jullie ook last van enige backlight-bleeding onderin het scherm? Het viel me op bij mijn nieuwe M1530 (overigens een 1680x1050 Samsung, geen grainy scherm) en ik vroeg me af of dat normaal was.
Verwijderd
Verwijderd
denk zelf dat de 6cell veel mooier staat dan zoon grote 9cell die ook nog eens de laptop verhoogt..
zullen de Montevina verzies DDR3 gaan bevatten ? of iets sneller geheugen dan de huidige 667mhz..
zag dat ze bij bto al 800mhz geheugens in hun laptops deden en nieuwe processors..
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2008 20:11 ]
Dit topic is gesloten.