Op zoek naar de juiste combinatie van versterker en boxen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263739

Topicstarter
Een bijzonder goede zondagavond allemaal!

Nieuw hier, dus zal me eerst even netjes voorstellen: Geert, 34 jaar, Amsterdam.
En, zoals de titel al aangeeft, ben ik op zoek naar de juiste combinatie van een receiver, DVD/CD player, boxen en subwoofer. Mijn kennis op dit gebied is nihil en al sinds ik kan lopen luister ik mijn muziek via een prehistorische Sansui buizenversterker icm Bose 301 boxen. De kwaliteit van de CD speler is eigenlijk niet het beschrijven waard. Op zicht bést goed maar met een verhuizing op komst is het tijd voor een nieuw geluid!

Ik heb diverse boxen en versterkers bij de Raf beluisterd maar ik kreeg het gevoel dat ik daar minimaal een budget van zo'n € 5000 moest hebben om iets serieus aan te willen schaffen. En mijn budget is toch écht maximaal de helft en liever iets minder.

Ook bij de Mediamarkt geweest maar daar heb ik het maar heel even uitgehouden.. 8)7

De combinatie die ik nu voor ogen heb heb ik samengesteld aan de hand van reviews (voornamelijk via Kieskeurig.nl), advies bij Raf en via Google. Wat ik verder ook in het geheel niet onbelangrijk vind is dat het geheel ook mooi oogt! Ik ben erg gecharmeerd van slanke zuilspeakers omdat die niet zo opvallen en toch mooi staan in een huiskamer. Verder ben ik allergisch voor apparaten waar veel knopjes op zitten en daarom spraken de elementen van Harman Kardon mij heel erg aan. Aan de andere kant lees ik ook wat mindere berichten over dit merk -> http://www.avblog.nl/harm...vd-speler-en-av-receiver/

Maargoed, de combinatie dus!

De receiver:
http://www.raf.nl/webshop...146_147&products_id=10391

De DVD speler:
http://www.hifi.nl/nieuws...rs_van_Harman_Kardon.html

De boxen:
http://www.eshop.nl/product_info.php?products_id=136666

De subwoofer:
http://www.kieskeurig.nl/...9AB85C1257098005355F0.htm

Nu is mijn vraag of dit alles een beetje in balans is met elkaar. En zo nee, wat zou dan wijsheid zijn om aan te schaffen? Let wel, ik ben niet echt een kenner en niet veel gewend, dus ben waarschijnlijk al snel tevreden :)
Bedoeling is zo nu en dan een CD te luisteren en een DVD te kunnen kijken (met geluid over de speakers dus).

Mijn dank voor jullie advies is bij voorbaat groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 243975

Had je ook al nagedacht over surround speakers? Of wil je geen geluid aan de achterkant?

http://www.audiocontrolsh...?cPath=22&products_id=969

[ Voor 75% gewijzigd door Anoniem: 243975 op 01-06-2008 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Tsja, voor jou geldt hetzelfde als iedereen die twijfelt over combinaties e.d.: ga luisteren.
Een goede hifi winkel kan je adviseren maar geen 5000 Euro sets luisteren als je budget dat niet toe laat. Je eisen zijn volgens mij niet zo hoog, maar de gekozen stereo versterker van HK maakt je subwoofer nutteloos omdat je deze niet kan aansluiten.

Ik zou persoonlijk kiezen voor boekenstand speakers met stands er bij, dat kan er ook mooi uit zien. Maar heb je die vloerstaanders nu gekozen vanwege de kleur of?

En koop geen sets via internet, je baseren op andermans ervaringen in reviews of dit topic is handig maar het komt uiteindelijk in jouw huis te staan en moet uit jouw portemonnee komen.
Een goede verkoper kan met je meedenken en je verschillende combinaties laten horen. Daarom zou ik eerder bij een hifi winkel gaan kijken ipv Mediamarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 243975 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 20:56:
Had je ook al nagedacht over surround speakers? Of wil je geen geluid aan de achterkant?

http://www.audiocontrolsh...?cPath=22&products_id=969
Nee, (nog) niet over nagedacht. Dacht dat 4 (zuil)speakers en een subwoofer wel genoeg sound zouden moeten geven, maar zoals blijkt is dat dus niet het geval..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
smesjz schreef op zondag 01 juni 2008 @ 21:20:
Tsja, voor jou geldt hetzelfde als iedereen die twijfelt over combinaties e.d.: ga luisteren.
Wellicht dat het verstandig is wat beter geinformeerd (waar ik nu mee bezig ben :) ) nogmaals naar de Raf terug te keren en ditmaal wat duidelijker mijn wensen en budget uit te leggen.
smesjz schreef op zondag 01 juni 2008 @ 21:20:
Ik zou persoonlijk kiezen voor boekenstand speakers met stands er bij, dat kan er ook mooi uit zien. Maar heb je die vloerstaanders nu gekozen vanwege de kleur of?
Die staande speakers heb ik eigenlijk enkel gekozen vanwege de looks en de best goeie reviews. Bij de Raf hadden ze deze niet en adviseerde ze mij een set boxjes (vrij klein, weet het type helaas niet meer en kan dat niet meer terugvinden) voor €399.

Zal een dezer dagen weer even op pad gaan en eea beluisteren en meer advies proberen in te winnen. Mijn bevindingen zal ik uiteraard hier posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Zoals ik al zei, je hebt nu een stereo versterker (die dus maar 2 kanalen kan aansturen) dus als je per se surround sound wil (je hebt nu 4 staande luidsprekers + subwoofer) heb je een andere receiver nodig om het zaakje aan te sluiten.
Dan kom je dus bij de AVR reeks van HK uit.

Bedenk verder ook wat je wil, een stereo receiver bevat dus een versterker met tuner. Heb je die tuner bijvoorbeeld wel nodig? Of volstaat een versterker? En wil je echt surround geluid of volstaat stereo-geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143259

Anoniem: 263739 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 21:46:
[...]

Nee, (nog) niet over nagedacht. Dacht dat 4 (zuil)speakers en een subwoofer wel genoeg sound zouden moeten geven, maar zoals blijkt is dat dus niet het geval..
:? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13443

of je kijkt even hier bij hifi dat behalve geproduceert in China ook een chinees merkje heeft.

Het draadje is nu even dicht, maar wordt later weer opgepakt.
Ik heb laatst een setje van €1000 in huis gehad (nog,... excl speakers) dat alles wegspeelt wat jij noemde. Het bijkomende voordeel is dat het vaak ook lekker simpel te bedienen is. En gebouwd als een tank vaak.

Ik zou mijn oude buizenversterkertje trouwens nog maar even niet wegdoen. Goed kans dat het met andere speakers en een opknapbeurt een verborgen schat blijkt. Je kunt trouwens als je wilt bij diversen van ons langs om te luisteren als je echt interesse mocht hebben (oa bij mij).

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 01-06-2008 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-05 21:45

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

ook al mag het in jouw ogen mooier staan, die slanke zuilen; het gaat zeker tenkoste van je geluidskwaliteit; geen volume in de box zelf en de kleine conussen kunnen gewoon niet, wat grotere conussen wel kunnen (dat is luid helder blijven). Zeker in een budget van 2500 euro zou ik dat soort boxen links laten liggen. Je subwoofer kan wel een en ander, maar tis geen 8 in 1 set van de mediamarkt waarbij alleen de subwoofer laag gaat nietwaar? (ik vind subwoofer sowieso lelijk voor muziek).

Ikzelf heb na lang zoeken een middenmotor gekozen;

Infinity boxen (4 zuilen en 1 center); iets te laag in mijn opinie, maar wel hele goede prijs/prestatie verhouding.

Pioneer VSX-D1011 (scoorde destijds 9+ gemiddeld op kieskeurig en geprezen door verschillende verkooppunten), maar daar zal nu wel een opvolger voor zijn, ik meen de VSX-20xx

CD speler kan ik je niet in adviseren

versterker is in segment 900 tot 1400 euro en de boxen in segment 500 per paar dacht ik.

Maar echt, neem niet van de smalle kregnen, zeker niet als je naar versterkers als harman kardon kijkt.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Lol, €500 per paar en dan ongeveer €1000,- uitgeven aan een versterker?

Goed, zoals je al leest waarschijnlijk kunnen wij hier echt geen setje voor jou neerzetten wat je dan lukraak kunt gaan kopen. Het gaat echt om de combinatie van componenten die jij mooi vind en waar jij denkt nog jaren met plezier naar te kunnen luisteren.

Vandaag bijvoorbeeld geluisterd naar een set KEF iQ7 speakers i.c.m. de Onkyo TX-SR705 (pin me d'r niet op vast). Dit was (voor mij) een geweldige combinatie, en echt elke CD die ik in het laadje deed voldeed volledig aan mijn verwachtingen. Ik weet dat dit geen echte dedicated stereo receiver is overigens, maar dan heb je een idee.

Als je kijkt naar prijzen dan ben je voor dit setje ongeveer €700,- (Onkyo) plus circa €1100,- (2x iQ7) = €1800,- kwijt. Doe hier nog een goede subwoofer bij (let hierbij op de 'muziek' kwaliteiten, er is nogal veel verschil in een cinema-sub of een muziek-sub (geen idee hoe ik dat moet noemen, je snapt het wel)).

En nu post ik dus alsnog een boodschappen lijstje :P Maar goed, wat ik hiermee wil zeggen is dat je met deze set waarschijnlijk een veel betere geluidskwaliteit gaat halen (sowieso als je alleen naar de speakers kijkt) en dat je er ook veel langer plezier van zult hebben.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heel veel dank voor de reacties tot nu toe.
Erg nuttig en bruikbaar! Ik ga gewoon rustig verder met mijn speurtocht en zal zodra ik meer nieuws heb hier verslag van doen. En die vloerstaanders zal ik maar los moeten laten qua zoekwens als ik dat zo lees..

Enfin, binnenkort meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Niet online
Nou, je hoeft het niet los te laten, in tegendeel zelfs. Met jou budget kan je een heel erg mooi audio-setje samenstellen waar je jaren (zo niet tientallen, helaas ontkom je natuurlijk niet aan de goud(hifi)-koorts ;)).

Het algemene advies gewoon is om de winkel binnen te lopen, duidelijk een budget aan te meten en dan gewoon te gaan luisteren. Het is allemaal echt heel erg persoonlijk, en wellicht kom je d'r achter dat die Wharfedale speaker van €1000,- (eigenlijk dus buiten je budget) helemaal niet beter klinkt (in jou oren) dan een KEF iQ5 van €150 (tijdelijke aanbieding bij Correct, tip ;)).

Ik ben benieuwd naar wat je keuzes worden en waarom, ik volg het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-05 21:45

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

osc4r schreef op zondag 01 juni 2008 @ 22:54:
Lol, €500 per paar en dan ongeveer €1000,- uitgeven aan een versterker?
na veel luisteren, ook speakers van 5 a 600 eu p/st vond ik de infinity's een van de betere en goed aansluiten op mijn wensen.

tuurlijk heeft de prijs meegespeeld, maar voor 350 euro meer per stuk vind ik de kwaliteit niet zo veel beter; allebei op dezelfde versterker.

Ik zeg daarbij niet dat de een beter is dan de ander, maar jouw opmerking vind ik redelijk raar, want 250 a 300 p/st is zeker geen laag budget....want in de audio wereld kun je het zo gek maken als je wil (bijv elektrostaten van paar duizend per/stuk).

update:

niet om mijn merk te verdedigen, maar wel om je opmerking te nuanceren:

http://www.dooyoo.co.uk/s...eference-81-mk-2/1020422/

dan zie je dat duur niet altijd beter is (of andersom, goedkoop per definitie slechter ;) ).

Uiteraard zijn er vele meerdere merken die bij jouw wensen passen, zelf luisteren is daarbij het belangrijkste!

[ Voor 20% gewijzigd door Seesar op 02-06-2008 00:20 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Niet online
Je hebt gelijk, de verhouding alleen was in mijn ogen niet helemaal correct, maar het was nogal kort door de bocht :).

Moet overigens zeggen dat hier 2x een Infiniti Reference 71 MKII onder mijn bureau staan dus ik had natuurlijk beter moeten weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 20:02
Anoniem: 263739 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 23:44:
Heel veel dank voor de reacties tot nu toe.
Erg nuttig en bruikbaar! Ik ga gewoon rustig verder met mijn speurtocht en zal zodra ik meer nieuws heb hier verslag van doen. En die vloerstaanders zal ik maar los moeten laten qua zoekwens als ik dat zo lees..

Enfin, binnenkort meer!
ik denk dat je voor je zelf het een en ander duidelijk moet maken:
1. stereo of surround (dus ben je iemand die gaat zitten voor een muziek cd of die films wil beleven in een home cinema set)
2. heb je ruimte voor full range speakers (die dus een goed geluid geven van lage tonen tot hoge tonen) of moet je het doen met kleinere speakers die vooral lage tonen missen. voor gewone muziek zijn de meeste subwoofers niet geschikt, alleen voor in films (hebben bijv alleen maar een line in ipv ook een neutrik poort). Verder krijg je het meest uitgebalanceerd geluid voor cd's uit 2 goede fullsize speakers met een fatsoenlijke versterker. 4 speakers zou ik nooit voor kiezen omdat je dan niet echt je positie kan bepalen. Bij surround setup maken de lage tonen minder uit, omdat je surround versterker zo KAN sturen dat alle tonen <80-120hz automatisch naar je subwoofer gaan.
3. Als je een subwoofer neemt en OOK wilt gebruiken bij cd-muziek, kies er 1 die zowel een line-in heeft alswel een speaker ingang (meestal NEUTRIK aansluiting). Dit zijn vaak "muzikale subwoofers". Dan kom je bij wat duurdere merken, zoals REL (ST serie) en MJ Acoustics (reference serie). Deze zijn niet bonkerig en overheersen het geluidsbeeld niet.
4. prijs die je wilt betalen... als je 2500 wilt uitgeven heb je kwalitatief een veel betere stereo set dan surround set (5x speakers tov 2, versterker die 6 kanalen moet versterken ipv 2 (dus daarom als 2-3x duurder is om hetzelfde stereobeeld te geven).

succes met deze moeilijke overwegingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMod
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-04 13:36
Mijn tip:

Receiver:
Afbeeldingslocatie: http://www.cambridgeaudio.com/assets/page_pictures/20080215_170335_540Rv3.jpg

Cambridge Audio Azur 540R
5x 80w in surround of 2x 100w in stereo en alle aansluitingen die je nodig hebt (incl HDMI)
625 euro bij Stassen Hifi (kan Raf ook bestellen voor je en zal wss goedkoper zijn)

DVD Speler:
Afbeeldingslocatie: http://www.cambridgeaudio.com/assets/page_pictures/20080215_173109_DVD99.jpg

Cambridge Audio DVD99
Speelt alles af en doet upscaling naar HDMI 1080p, mocht je dit niet nodig hebben kan je ook naar de goedkopere DVD89 kijken
375 euro bij Raf (DVD89 kost 300)

Speakers
Afbeeldingslocatie: http://www.techtonik.fr/images/Jamo.S606.jpg

Jamo Studio S606 vloerstaanders
Geweldige speakers, serieus geen subwoofer nodig. Als je 4 van deze speakers in surround zet heb je echt fantastisch geluid. Zeker de combinatie met Cambridge Audio klinkt dit erg fijn!
290 euro per set van 2 bij Direct Sale

Kom je in totaal dus uit op 1000 euro voor versterking + bron, en als je 4 speakers neemt 580 euro voor de speakers...

Er zijn helaas niet veel winkels waar die Jamo's te beluisteren zijn, maar mocht je intresse hebben mag je ze bij mij wel komen beluisteren op Cambridge apparatuur, Woonplaats & e-mailadres staan in mijn profiel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-05 17:01

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, ik denk niet dat het slim is om iedereen hier zijn favo spullen op te laten noemen. Voor je het weet heb je hier een hele winkel vol staan en is de TS nog geen stap verder. Iedereen heeft toch zijn eigen meningen en voorkeuren.

Binnen je budget is er echt meer dan genoeg te vinden. Wat je als eerste zult moeten doen is vast moeten stellen wat je precies wil en waar je het voor gaat gebruiken. Ga je vooral muziek luisteren is het gewoon zonde om geld uit te geven aan 4 dure zuilen. Neem dan gewoon twee mooie zuilen als fronts en bijpassende boekenplankjes voor achter. En zo kun je nog wel meer afwegingen maken natuurlijk.

En ga vooral bij nog wat andere winkels langs om wat dingen te beluisteren. Neem lekker je eigen CD's en DVD's mee en ga er een paar uur voor zitten en laat je niet gek maken door de verkoper. Gewoon lekker je eigen ding doen en genieten van het geluid :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zojuist bij de Raf geweest (ditmaal bewust iemand anders aangesproken) en weer ietsje wijzer geworden. Met mijn wensen (niet heel hoge eisen en niet een heel frequente luisteraar) kan ik beter voor stereo gaan dan voor surround. Dat is voor dit bedrag heel goed te doen en voor surround zit je dan in een beduidend lager segment (zijn zijn woorden he..).

Ook hij raadde mij aan eens met eigen CD's en (DVD's) langs te komen en diverse opstellingen te luisteren. En een aparte CD speler aan te schaffen ipv deze te luisteren over mijn DVD speler. Als CD speler raadde hij mij de Marantz 7001 aan met ook een Marantz versterker (type weet ik niet meer). Wat erop neerkomt dat ik nog zo'n €1900 over heb voor speakers, een DVD speler en een versterker. DVD speler kan ik evt ook laten zitten en verder gaan met wat ik nu heb maar die is echt van bedenkelijke kwaliteit. Verder dien ik ook rekening te houden met een kleine €100 aan goeie snoeren/kabels.

Bij mijn verhaal over mijn stokoude Sansui buizenversterker begon de verkoper nog net niet te kwijlen dus dat schijnen nog best goeie dingen te zijn (wist ik al wel, maar niet dat ze nog zo goed waren..).
Hij raadde mij aan even op te zoeken welk tyoe het precies is zodat we kunnen nagaan of het misschien de moeite waard is die op te knappen (indien nodig) en die te behouden.

Weet niet of dat verder ook nog van belang is voor het keuzeverhaal maar ik luister ook nog vaak vinyl op mijn Technics SL D2..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 256748

Denon - Monitor Audio : Klinkt heel mooi samen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Niet online
Anoniem: 256748 schreef op maandag 02 juni 2008 @ 14:58:
Denon - Monitor Audio : Klinkt heel mooi samen!
En wat als hij dat nou niet vindt? Beetje nutteloze bijdrage zo, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 256748

De titel van het topic is, Op zoek naar juiste combinatie van versterker en boxen...

Ik geef een optie die voor mij goed klinkt, en misschien ook voor hem, dat weet hij pas als hij het eens probeert. Maar ja als dat nutteloos is, dan is eigenlijk het hele topic nutteloos.

Kan hij beter naar de winkel gaan en alles zelf luisteren, zonder een topic op te starten.
(zie bij jouw vorige posts toch ook anders een aantal tips KEF - Onkyo)
Maar goed....

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 256748 op 02-06-2008 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
Anoniem: 263739 schreef op maandag 02 juni 2008 @ 14:34:
Zojuist bij de Raf geweest (ditmaal bewust iemand anders aangesproken) en weer ietsje wijzer geworden. Met mijn wensen (niet heel hoge eisen en niet een heel frequente luisteraar) kan ik beter voor stereo gaan dan voor surround. Dat is voor dit bedrag heel goed te doen en voor surround zit je dan in een beduidend lager segment (zijn zijn woorden he..).

Ook hij raadde mij aan eens met eigen CD's en (DVD's) langs te komen en diverse opstellingen te luisteren. En een aparte CD speler aan te schaffen ipv deze te luisteren over mijn DVD speler. Als CD speler raadde hij mij de Marantz 7001 aan met ook een Marantz versterker (type weet ik niet meer). Wat erop neerkomt dat ik nog zo'n €1900 over heb voor speakers, een DVD speler en een versterker. DVD speler kan ik evt ook laten zitten en verder gaan met wat ik nu heb maar die is echt van bedenkelijke kwaliteit. Verder dien ik ook rekening te houden met een kleine €100 aan goeie snoeren/kabels.
1900 euro voor een paar speakers... dat is zeker de moeite waard om wat voor te kiezen... op een stereo versterker zou ik geen 4 speakers aansluiten, maar 2, omdat je zo het geluid beter kan plaatsen (tenzij je alleen house/hardcore afspeelt en veel geluid wilt in je kamer, of 2 verschillende kamers met speakers wilt voorzien). jammer dat je het type versteker niet weet... ik denk dat hij de pm7001 liet horen (gezien de 600 euro voor cd+amp). je zou ook eens kunnen luisteren naar de pm7001 KI; die is qua specificaties gelijk, alleen bestaat hij uit betere componenten... destijds heb ik een pm66ki (en cd63ki cdspeler) gehad en vergeleken met de pm68 of pm66ose klonk dit veel beter...
speakers kan je ook eens kijken naar b&w speakers... ik vind de XT4 zeker een geslaagd design hebben :P; moet je alleen kijken of je wat van de prijs kan aflullen (1250 per stuk bij RAF). Voor een "normaal design" zuilluidsprekers kan je altijd kijken naar bijvoorbeeld B&W 683/704... maar luister zeker naar andere merken met je EIGEN muziek... en probeer je zeker aan je budget te houden (hifi blijft een dure hobby, maar stel je limieten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_heijt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-04 23:13
Eerst is de keuze er tussen stereo of 5.1 (7.1) die gemaakt moet worden.

Deze hangt af van:
1. Ik luister meer naar puur muziek (cd's) en andere tweekanaals bronnen => koop een stereo versterker, in de prijsklasse waarin je kijkt speelt elke dedicated stereo versterker een gelijkgeprijsde surround (5.1) versterker/receiver onder tafel.

2. Ik luister/kijk meer naar films en muziek DVD's en andere meerkanaals bronnen => koop een surround versterker/receiver.

Op je eigen keuze die je nu voor ogen hebt (slanke zuil + subwoofer), kan ik alleen opmerken dat dit erg slim is. Ik heb de canton vaker gehoord en ook zijn grotere broertje, het ontbreekt compleet aan bas. Dit is ook niet gek gezien de grootte van de woofers (zeer klein). De lage tonen moeten al snel worden overgenomen door een subwoofer. Deze zijn in de prijsklasse tot zo'n 300euro (die jij als voorbeeld neemt) niet echt super en gaan ook niet super laag.

Persoonlijk zou ik dan ook gaan voor gewone, min-of-meer full range (ook bas) vloerstaanders en niet van de smalle zuiltjes. Er komt simpelweg geen vol geluid uit. Ik spreek dan uit ervaring, zowel deze Canton CD100 als CD300, maar ook B&W XT's leggen het zwaar af tegen goedkopere grotere kasten. Dus, als je voor kwaliteit wilt gaan, raad ik je echt grotere (lees: bredere) luidsprekers aan met grotere woofers en dan de subwoofer nog weglaten zolang je deze niet mist. De subwoofer is dan een mooie uitbreiding voor later als het budget het toelaat.

Daarnaast geef je aan wel een DVD speler te willen, maar ik heb het idee dat je deze meer als CD speler wilt gaan gebruiken. Ik raad je dan ook aan, als dit zo is, gewoon een dedicated (lees: beter) CD speler te kopen. Deze presteren over het algemeen toch beter als DVD/SACD spelers wat betreft geluidskwaliteit.

Ik zal nu 3 verschillende setups geven:
SETUP 1 (Hybride Audio/Video)
1x NAD VISO 2 (stereo DVD/CD speler + radio tuner) (rond 1299euro) Link
2x DALI Ikon 6 (speakers rond 500euro p.s., zie kieskeurig) Link
of 2x Monitor Audio RS6 (speakers rond 525euro p.s., zie kieskeurig) Link
of 2x Focal Chorus 816 v (speakers rond 535euro p.s., zie kieskeurig)

Totaal Prijs: rond 2300euro

SETUP 2 (Puur Stereo)
1x Cambridge Audio Azur 640A (stereo versterker rond 480euro, zie kieskeurig) Link
1x Cambridge Audio Azur 640C V2 (CD (enkel CD) speler, rond de 570euro, zie kieskeurig) Link
2x speakers die hierboven genoemd zijn van rond de 1000euro per paar.

Totaal Prijs: rond 2050, kan dus ook nog een redelijke DVD speler bij als het nodig mocht zijn!

SETUP 3 (Puur Video/Meer Kanaals)
1x Onkyo 606 (7.1 receiver met radio en upscaling) rond 440euro Link
1x Denon dvd-1940 (DVD speler) rond 300euro Link
2x Dali Ikon 6 (front speakers, niet meteen center nodig met deze! zie boven SETUP 1) 500euro p.s.
2x Dali Ikon 1 (kleine monitor speaker voor achter) 255euro p.s.
1x JBL Northridge E150P (subwoofer) 170euro p.s. Link

Totaal Prijs: rond 2400euro, kan nog een iets betere sub bij misschien en ook kunnen die Dali's bijvoorbeeld ook ingeruild worden voor Monitor Audio of Focal in dezelfde prijsklasse.

Alle drie de sets hebben zo hun plussen en minnen zoals eerder uitgelegd, maar ieder hun kracht en ook in hun prijsklasse zijn de bovenstaande genoemde componenten prima.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel, veel succes met de moeilijke keuzes in audio/video land!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
waarom nou geen center bij je puur video??? je hebt meer aan een center dan aan een subwoofer bij video! 75% van het surround geluid komt uit de center speaker (heb mijn center ook als laatst gekocht (mission V6 serie), maar dat heeft meer meerwaarde dan rear of subwoofer!!!). Ook bij de Linn setup van mijn ouders gaf dit een grote meerwaarde (2x Ninka, 2x Kan en 1x Trikan)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:44
Ook vind ik het niet verstandig meer aan je cd-speler (Setup 2 met CA) uit te geven dan aan je versterker. Verder is het wel een mooi overzichtje van waar je aan moet denken als je kiest voor een bepaald systeem (stereo/surround/hybride).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107284

Je zult inderdaad eerst een keuze moeten maken tussen stereo of surround. Voor c.a. €2500,- heb je een mooie stereo waar je vele jaren plezier aan hebt. Het probleem met surround is dat de formaten morgen alweer verouderd zijn en eigenlijk blijf je dan steeds bezig (net als computers).

Persoonlijk zou ik niet luisteren naar Seesar over de grootte van de conussen. Het gaat erom dat je de speakers mooi vind klinken. Er zijn grote speakers waar het laag indrukwekkend LIJKEN, echter na 5 minuten treed luistermoeheid (bij mij veel eerder, maar dat is een ander verhaal) al op.
Een sub zou voor muziek slechts een subtiele aanvulling moeten zijn bij acoestieke muziek (unplugged ed). Voor stevige pop mag het wel meestampen ;) Het mooiste (naar mijn mening) is als je muziek draait en tijdens dat stukje de sub aanzet en mensen zeggen 'hmmm... ik merk er weinig van' en daarna de sub uitzet en dan de opmerking krijgt 'hee... de sub DEED wel wat'. Nogmaals, dat is mijn mening.

Ik wil de topic eigenlijk niet verder vervuilen door mijn eigen smaak toe te voegen, maar ik zou je wel willen wijzen op een combo die erg weinig genoemd wordt, maar wel erg veel bang-for-your-bucks biedt, kwa muziekaliteit:
Arcam Diva A-70: €700,-
Arcam Diva DV-78 (Geen HDMI): €1000,-
Dynaudio Audience 52 €950,-
Totaal €2650,- en 10-20% korting moet wel mogelijk zijn.
Het nadeel is dat de dvdspeler niet de modernste beeldtechnologien heeft, maar de cd-kwaliteiten zijn erg goed.
Again: je zult gewoon moeten beluisteren en dmv afstrepen je keuze laten convergeren naar een combo dat jouw smaak benaderd.

Nog 1 ding: hou er rekening mee dat de akoestiek van je kamer een set kan maken en breken! Daarom kan een set in de luisterruimte van een winkel heel anders klinken dan bij jou thuis. Dus: als het kan, zou ik de set die je uiteindelijk in de winkel het beste vind klinken ook thuis beluisteren. Been there, done that!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 107284 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 09:53:
Er zijn grote speakers waar het laag indrukwekkend LIJKEN, echter na 5 minuten treed luistermoeheid (bij mij veel eerder, maar dat is een ander verhaal) al op.
Dat is wel weer lekker kort door de bocht. Een grote conus heeft niets met indrukwekkend geluid te maken. Het is wel zo dat bij veel grote speakers het laag veel te prominent is, maar dat is zeker niet altijd zo. En luistermoe kun je ook net zo goed worden van kleine speakers.

Zo zie je maar weer, iedereen heeft zijn eigen voorkeur, en je moet gewoon proberen uit te zoeken wat die van jou is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

voodooless schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 10:06:
[...]
Dat is wel weer lekker kort door de bocht. Een grote conus heeft niets met indrukwekkend geluid te maken. Het is wel zo dat bij veel grote speakers het laag veel te prominent is, maar dat is zeker niet altijd zo. En luistermoe kun je ook net zo goed worden van kleine speakers.

Zo zie je maar weer, iedereen heeft zijn eigen voorkeur, en je moet gewoon proberen uit te zoeken wat die van jou is.
idd, maar ik nuanceerde al met 'er zijn' ipv 'alle ...' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157535

2e hands is er ook leuk spul te koop. Dan kun je de 5000,- euro set voor de helft bemachtigen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:49

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

mac1987 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 01:09:
Ook vind ik het niet verstandig meer aan je cd-speler (Setup 2 met CA) uit te geven dan aan je versterker. Verder is het wel een mooi overzichtje van waar je aan moet denken als je kiest voor een bepaald systeem (stereo/surround/hybride).
Setup 2 is gewoon in balans hoor. Bij CA zijn de modellen met dezelfde nummers goed op elkaar afgestemd. De 640C van CA is een gruwelijk goede cd-speler en de versterker past er erg goed bij. Let er wel op dat de 640A een versterker is, dus geen radio heeft! Wil je ook radio ontvangst hebben, dan is ook de 640T nodig (kost ongeveer €500). Daarnaast heeft een pure stereo versterker (zoals de 640A) over het algemeen geen ingebouwde DAC, dus telt de kwaliteit van de CD-speler extra zwaar.

Maar ik mis hier HET advies. Nooit speakers en een versterker op verhalen uitzoeken, maar luisteren. De combinatie van versterker en speaker bepaald of je een geluid prettig vindt, zeker in dit segment. Ik heb zelf een CA 540R staan, waar zo snel mogelijk Monitor Audio RS (6 of 8) of GS10 speakers op moeten komen (op het moment laat m'n budget het helaas nog niet toe). Die was voor mij de beste combinatie met de muziek die ik luister (veel jazz, maar ook (hard)rock en lounge). Ik heb ook andere speakers op mijn receiver gehad, die uitblinkte in bepaalde stijlen (Kef iQ was super met alleen rock, Dali weer met Jazz, maar beide klonken niet prettig met de andere muziekstijlen).

Eigenlijk is de volgorde van uitzoeken (in mijn ogen) de volgende:
[list=1]• Surround of stereo
• Budget
• Versterker/Receiver
• CD/DVD-speler (bij voorkeur uit dezelfde serie als de versterker/receiver
• Speakers (keuze puur op basis van budget en luisteren met eigen muziek)

Als het mogelijk is (bij RAF kan het, als je de verkopers lief aankijkt), de CD/DVD-speler rechtstreeks op de versterker/receiver aansluiten, ipv via een switchbox. Hoe goed de switchbox ook is, hij beïnvloed het geluid altijd negatief. Toen ik bij RAF aan het luisteren was, was er 1 verkoper compleet verbaasd over de kwaliteit van het geluid, terwijl de receiver én dvd speler beide bij hen bekend zijn. Ik had alleen m'n eigen speler en receiver mee genomen en digitaal met elkaar verbonden (zowel de dvd als receiver hebben dezelfde DAC ingebouwd). De geluidsbron was dus zo zuiver mogelijk.

Maar mijn persoonlijke lijstje voor de TS zou zijn:
Cambridge Audio Stereo 640 zilver (€1459 bij iEAR):
[list]• Cambridge Audio 640T V2
• Cambridge Audio 640C V2
• Cambridge Audio 640A V2

Monitor Audio RS6 (€525 p.st.)

Maar nogmaals, ga luisteren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalmind
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:04
mac1987 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 01:09:
Het gaar daar om dezelfde serie, welke min of meer bedoelt zijn om samen gebruikt te worden. De 640C is een prima CD speler (welke ook nog eens makkelijk te modificeren is mocht je dat willen) en de 640A is een prima versterker. Wat maakt het uit dat de cd speler negen tientjes meer kost? Als je dat prijsverschil omdraait heb je niet opeens een beter systeem.

Voor de TS, is 2e hands een optie? €2500 op de 2e hands markt koopt je echt een heel leuk system. :)

edit:
Ah, stom, anders kijk ik even totaal over pagina 2 van het topic heen.... :'(

[ Voor 5% gewijzigd door digitalmind op 03-06-2008 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Arcam Diva A-70: €700,-
Arcam Diva DV-78 (Geen HDMI): €1000,-
Dynaudio Audience 52 €950,-
Totaal €2650,- en 10-20% korting moet wel mogelijk zijn.
Het nadeel is dat de dvdspeler niet de modernste beeldtechnologien heeft, maar de cd-kwaliteiten zijn erg goed.
Er zijn wel veel aanhangers van het 'source- first' principe te vinden in dit forum he ;)
Op zich ben ik het wel eens met de opmerking boven mij dat de cd-speler bij een pure stereo setup belangrijker wordt, aangezien de digitaal-analoog omzetting in de cd-speler plaats moet vinden omdat de versterker geen DAC heeft. Toch denk ik dat een DAC niet het enige onderdeel is dat de geluidskwaliteit beinvloedt. Bijna alle andere belangrijke onderdelen zitten IMO in de versterker, dus zou ik zeker een aanzienlijk deel van het budget daaraan besteden. Verder zijn uiteindelijk speakers nog steeds het allerbelangrijkst (bepalen voor 90% de klankkleur) en ik zou daar ook zeker niet minder aan uitgeven dan aan een dvd-speler die over 5 jaar toch wel weer vervangen gaat worden voor een of ander HD ongecomprimeerd formaat speler (niet per se surround, maar ook een Blu-Ray kan een hogere geluidskwaliteit herbergen dan een cd). Hoewel alles in de genoemde voorbeelden dan wel in dezelfde serie mag vallen en mooi op elkaar aansluit (klanktechnisch en uiterlijk) zou ik persoonlijk toch de nadruk leggen op speakers en versterking en ook in die volgorde.

Ten slotte zou ik liever voor een losse dvd-speler en cd-speler gaan. Voor €1000 heb je een Marantz SA-7001, die zeker niet voor de Diva DV-78 onderdoet qua geluidskwaliteit (en SACD support heeft), en een PS3 die hem overtreft qua beeldkwaliteit (en HDMI, Blu-Ray support en mediaspelerfunctionaliteit heeft).
Het voordeel van zo'n losse setup is dat een cd-speler met cd-playback toch vaak sneller reageert dan een dvd-speler. Dit is ook logisch aangezien een dvd-speler eerst moet controleren wat voor schijfje er ingevoerd is en vervolgens welk audio/video/foto formaat (of formaten) er opstaan.

[ Voor 16% gewijzigd door mac1987 op 03-06-2008 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-03 18:42

ksi

^^ Sluit me hier wel bij aan eigenlijk

Als je dan voor zeg 2200 euro wat wilt halen:

source: 300 euro (cd speler)
-waarom ze dit bij hifi.nl in budget verdeling zo hoog hebben staan is mij een raadsel.
stereo versterker 600 euro (wel of niet met tuner)
boxen: 600 euro per stuk (staande voor grote kamer, kleine voor kleine kamer?)

Kom je zelfs uit op 2100 euro, misschien nog evt 100 euro voor stands.
Welke merken je verder neemt e.d. is denk ik van minder belang. Bij de 'grote' merken krijg je allemaal wel bang voor je bucks en ook al zal de ene combinatie warmer of doffer klinken dan de andere, in je eigen luisteromgeving klinkt alles toch weer anders.
Dus in principe zal je ze op proef moeten horen en spelen thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
Een sub zou voor muziek slechts een subtiele aanvulling moeten zijn bij acoestieke muziek (unplugged ed). Voor stevige pop mag het wel meestampen ;) Het mooiste (naar mijn mening) is als je muziek draait en tijdens dat stukje de sub aanzet en mensen zeggen 'hmmm... ik merk er weinig van' en daarna de sub uitzet en dan de opmerking krijgt 'hee... de sub DEED wel wat'. Nogmaals, dat is mijn mening.
Ook mijn mening... niemand schijnt de sub (MJ acoustics reference 100) op te merken (high level input, filter vanaf 60hz) tot ik hem uitzet... dan mis je gewoon geluid; bij films/surround (dolby digital/dts) staat hij qua volume wat harder (low level verbonden) voor de effecten... heerlijke sub :D

door al deze posts krijg ik ook zin mijn setup te updaten... wel surround, maar dan eerst speakers upgraden en daarna de rest... ik denk persoonlijk dat je beter met speakers kan beginnen alvorens de rest uit te zoeken, omdat er tussen de speakers een veel groter verschil in klank is dan in versterker. Het meest ideale is natuurlijk alles tegelijk kopen, dan heb je een perfect afgestemde set en doe je geen concessies aan de een of ander... maar dan moet je zo een behoorlijk bedrag kunnen ophoesten zoals de topicstarter... voor surround mag je dat bedrag nog met 2 vermenigvuldigen (2x rear, 1x center en een duurdere versterker/receiver).

verder... 2e hands is natuurlijk ook een optie... en al helemaal als je weet wat je wilt hebben (zag de linn ninka speakers voor €999 per paar (ipv €2200) in duitsland... zo af te halen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mac1987 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 14:24:
[...]

Er zijn wel veel aanhangers van het 'source- first' principe te vinden in dit forum he ;)
Op zich ben ik het wel eens met de opmerking boven mij dat de cd-speler bij een pure stereo setup belangrijker wordt, aangezien de digitaal-analoog omzetting in de cd-speler plaats moet vinden omdat de versterker geen DAC heeft. Toch denk ik dat een DAC niet het enige onderdeel is dat de geluidskwaliteit beinvloedt. Bijna alle andere belangrijke onderdelen zitten IMO in de versterker, dus zou ik zeker een aanzienlijk deel van het budget daaraan besteden. Verder zijn uiteindelijk speakers nog steeds het allerbelangrijkst (bepalen voor 90% de klankkleur) en ik zou daar ook zeker niet minder aan uitgeven dan aan een dvd-speler die over 5 jaar toch wel weer vervangen gaat worden voor een of ander HD ongecomprimeerd formaat speler (niet per se surround, maar ook een Blu-Ray kan een hogere geluidskwaliteit herbergen dan een cd). Hoewel alles in de genoemde voorbeelden dan wel in dezelfde serie mag vallen en mooi op elkaar aansluit (klanktechnisch en uiterlijk) zou ik persoonlijk toch de nadruk leggen op speakers en versterking en ook in die volgorde.

Ten slotte zou ik liever voor een losse dvd-speler en cd-speler gaan. Voor €1000 heb je een Marantz SA-7001, die zeker niet voor de Diva DV-78 onderdoet qua geluidskwaliteit (en SACD support heeft), en een PS3 die hem overtreft qua beeldkwaliteit (en HDMI, Blu-Ray support en mediaspelerfunctionaliteit heeft).
Het voordeel van zo'n losse setup is dat een cd-speler met cd-playback toch vaak sneller reageert dan een dvd-speler. Dit is ook logisch aangezien een dvd-speler eerst moet controleren wat voor schijfje er ingevoerd is en vervolgens welk audio/video/foto formaat (of formaten) er opstaan.
Vandaar dat ik bij de versterker begin, en daar een bijpassende cd-speler bij zoek ;) Source-first is niet zo heel gek. Als de bron al zwak is, dan gaat daar een goede versterker of speakers weinig meer aan veranderen. Bij een stereo versterker ontbreken meestal de dure DAC's, dus die moeten dan in de bron aanwezig zijn, wat betekend dat de cd-speler relatief duur wordt (zie de CA-setup).

Wat betreft de PS3 als vervanger van een DVD-speler... De PS3 is nauwelijks een serieuze optie te noemen... Mijn CA 540D (dvd-speler) produceerd zonder upscaling via component video een beter beeld dan een PS3 doet met een blu-ray via HDMI... En de reden? De video-DAC's in de CA zijn dermate goed dat contrast en scherpte veel hoger zijn dan van een vergelijkbare DVD-speler. Ondertussen kan je de PS3 eigenlijk als niks meer zien dan een spelcomputer die toevallig ook Blu-Ray kan afspelen, en niks meer. Ik heb me serieus een tijdje geleden verbaasd over de bedroevend slechte kwaliteit video van een PS3 naast een even dure DVD-speler.

Nu ben ik zelf fan van Cambridge Audio (valt het op? :+ ) maar Pioneer, Marantz, Onkyo, etc zijn ook allemaal bijzonder concurerend. De CA is over het algemeen vrij kaal, met meer de nadruk op een pure geluidsreproductie, terwijl Pioneel meer functionaliteit inbouwt. Daarnaast heeft elke versterker z'n eigen klankeigenschappen. De CA geeft een wat zwaar geluid, Marantz iets meer klinisch.

Nogmaals, want eigenlijk is het een zinloze discussie, de TS moet zelf bepalen wat hij mooi vindt klinken. Er is geen goed of slecht merk en ze hebben allemaal hun eigen charmes.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksi

ksi

Wat ik dan weer niet snap is dat de duurste dac misschien 5 euro kost, de cd speler maar 1 hooguit 2 ervan nodig heeft en dit de prijs opstuurt tot aan 600 euro en meer. Lijkt me beetje erg overdreven of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

ksi schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 17:42:
Wat ik dan weer niet snap is dat de duurste dac misschien 5 euro kost, de cd speler maar 1 hooguit 2 ervan nodig heeft en dit de prijs opstuurt tot aan 600 euro en meer. Lijkt me beetje erg overdreven of mis ik iets?
Niet alleen de DAC is belangrijk :). Rest van het ontwerp ook, tevens bouwkwaliteit en afwerking.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 03-06-2008 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

ksi schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 17:42:
Zo'n chipje is doorgaans echt wel iets duurder hoor. Tel maar op 10 euro voor een mooie DAC, en dat kan oplopen tot meer dan 40 euro.

Wat je verder mist is dat men ook nog graag winst wil maken. Niet alleen de fabrikant, maar ook de transporteur, dozenschuiver, importeur en verkopers ;) Verder zit er veel meer in een CD speler dan enkel zo'n chipje natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksi

ksi

In de CA 640C zitten 2 wolfson wm8740. Erg goede DACs als ik hier en daar lees. Op de wolfson site vallen ze gewoon te bestellen voor 5,84 dollar de stuk. Das omgerekend voor de 2 DACs die erin zitten net iets meer als 8 euro.
Verder snap ik dat naam/import/export/promotie/winst e.d. naast het hele ontwerp en alle andere chips een groot deel van de retail prijs innemen. Maar de DACs nemen hierin bijna geen plaatst lijkt me. Zeker als je ze per 100 of 1000? besteld.
Aangezien hier en daar naar voren komt dat DACs zo belangrijk zijn in de CDspelerts verbaast het me gewoon dat de waarde van die dingen eigenlijk niks is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

De DAC-chip is een stukje van het hele DAC-circuit. Wat net zo belangrijk is, is het hele ontwerp van dit circuit en de gebruikte componenten. Een speler is misschien in onderdelen niet duur, maar de kosten voor ontwikkeling zijn niet mis. Waar goedkope merken vrijwel altijd referentie ontwerpen gebruiken, ontwikkelen de topmerken hun eigen schakelingen.
Het beroemdste is misschien wel de GAIN-versterker. Een Gain-clone is te maken voor eem paar tientjes (excl. de voeding), terwijl de originele vele honderden kost.

Dat de DAC zo belangrijk is, is ook logisch. Dit stukje electronica zorgt ervoor dat je digitale signaal analoog wordt, zodat je versterker en speakers er iets mee kunnen. Deze moeten dus zo goed mogelijk werken. Je wilt namelijk uit de DAC het signaal krijgen dat zo dicht mogelijk bij het signaal ligt dat er bij de studio de ADC inging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
deepbass909 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 17:13:
[...]

Vandaar dat ik bij de versterker begin, en daar een bijpassende cd-speler bij zoek ;) Source-first is niet zo heel gek. Als de bron al zwak is, dan gaat daar een goede versterker of speakers weinig meer aan veranderen. Bij een stereo versterker ontbreken meestal de dure DAC's, dus die moeten dan in de bron aanwezig zijn, wat betekend dat de cd-speler relatief duur wordt (zie de CA-setup).

Wat betreft de PS3 als vervanger van een DVD-speler... De PS3 is nauwelijks een serieuze optie te noemen... Mijn CA 540D (dvd-speler) produceerd zonder upscaling via component video een beter beeld dan een PS3 doet met een blu-ray via HDMI... En de reden? De video-DAC's in de CA zijn dermate goed dat contrast en scherpte veel hoger zijn dan van een vergelijkbare DVD-speler. Ondertussen kan je de PS3 eigenlijk als niks meer zien dan een spelcomputer die toevallig ook Blu-Ray kan afspelen, en niks meer. Ik heb me serieus een tijdje geleden verbaasd over de bedroevend slechte kwaliteit video van een PS3 naast een even dure DVD-speler.

Nu ben ik zelf fan van Cambridge Audio (valt het op? :+ ) maar Pioneer, Marantz, Onkyo, etc zijn ook allemaal bijzonder concurerend. De CA is over het algemeen vrij kaal, met meer de nadruk op een pure geluidsreproductie, terwijl Pioneel meer functionaliteit inbouwt. Daarnaast heeft elke versterker z'n eigen klankeigenschappen. De CA geeft een wat zwaar geluid, Marantz iets meer klinisch.

Nogmaals, want eigenlijk is het een zinloze discussie, de TS moet zelf bepalen wat hij mooi vindt klinken. Er is geen goed of slecht merk en ze hebben allemaal hun eigen charmes.
Ten eerste is het source-first verhaal leuk verzonnen, maar ik zie het liever als een keten die zo sterk is als de zwakste schakel. Geen enkele redelijke cd-speler zal het signaal zo verzieken dat er niks meer van te maken valt. Bij het vergelijken van cd-spelers boven de €200 zal er waarschijnlijk een geluidsbeinvloedingsverschil zijn van hooguit 5-10%, bij versterkers van boven de €400 een verschil van misschien wel 20% en bij speakers van wel 50% (getallen kunnen anders zijn, maar gaat om verhoudingen). Je moet dus niet naar de volgorde kijken, maar naar de zwakste schakel en de verbeteringen die te behalen zijn. Ik denk dus nog steeds dat een speaker of versterker meer verschil kan maken, maar ik kan het fout hebben.

Wat betreft de PS3 als dvd-speler denk ik dat je een PS3 met oude firmware hebt gezien. Vanaf versie 2.10 haalt hij al 120/130 punten bij de HQV test, iets wat alleen peperdure dvd-spelers evenaren (denk aan een Denon DVD-3930, een van de beste dvd-spelers die er is). Ondertussen zijn we bij versie 2.30 en zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd. Ik geloof dat de score ondertussen al boven de 125 zit.
Als je naar deze test kijkt http://69.64.68.156/cgi-b...ction=search&articles=all zie je dat de 540D aardig, maar niet bijzonder presteert. Aangezien in deze test de Denon een score van 91% haalt en de 540D een van 61%, en de PS3 minimaal de Denon evenaart, is de PS3 dus merkbaar beter dan de 540D. Dit is ook logisch aangezien de PS3 alles met de Cell afhandelt, die volledig programmeerbaar is. Er kunnen dus continue verbeteringen doorgevoerd worden.
Ook is het vreemd dat een niet aangepast (verbeterd) beeld via een component kabel beter is dan via een PS3 met HDMI, aangezien de hele D/A-conversie bij een digitale tv via HDMI niet nodig is en deze conversie alleen maar voor een kwaliteitsverlies zorgt. Die goede video DAC's kunnen dus beter niks doen bij een aansluiting op een LCD of plasma.

Met de oude firmware durf ik niks te zeggen, maar met de nieuwe durf ik er geld om te wedden dat de PS3, via HDMI aangesloten op een goede HD-tv, beter is dan de 540D.
Zie ook http://www.hometheaterblo...hqv-benchmarks-now-in-hd/

Misschien stond het beeld van de 540D je meer aan, maar het is zeker niet beter.
Als je bovendien met upscalen gaat vergelijken is de PS3 helemaal een niveau hoger.
Voor goede upscaling is namelijk rekenkracht nodig. Via de Cell en de mogelijkheid tot foutverbetering door firmware-updates is de PS3 dan de betere keus.
Een 540D zal echter wel ruimschoots voldoen en esthetisch een stuk beter integreren in de setup ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
rekenkracht is zeker niet alles, uiteindelijk moet er een keer een analoog beeld (licht/kleur bestaat uiteindelijk toch golven met een bepaalde frequentie) gemaakt worden. dit beeld is zo goed als de zwakste schakel. lcd beelden worden geheel digitaal verwerkt, en de laatste stap is pas digitaal signaal naar analoog beeld converteren. (als je analoog beeld instuurt wordt het eerst digitaal gemaakt alvorens weer analoog te tonen)
bij plasma zit dat anders. die worden analoog verwerkt. dan heeft een goed analoog signaal zeker zijn voordelen, aangezien je met een goede analoge bron (dus met metere dac's en filters) dan wel een kwalitatief beter beeld kan verkrijgen. dan is het beeld niet zo klinisch. de dacs van een tv zijn vaak van mindere kwaliteit dan die in kwaliteits hifi/av apparatuur

zelf zou ik nooit een ps3 aanschaffen om als dvd/br speler te gebruiken. kan je beter een standalone br speler kopen. die gebruiken vaak kwalitatief beter materiaal omdat ze ontwikkeld zijn als br speler ipv game console

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Volgens mij snap je nog steeds mijn punt niet. Uit bijna alle testen blijkt dat de PS3 bovengemiddeld goed presteert als dvd-speler en uitstekend als Blu-Ray speler. Vooral als je via HDMI verbindt (wat tegenwoordig in 90% van de gevallen is i.v.m. HD en HDCP beveiliging) doet hij het uitstekend.
Als er objectieve testen zijn (HQV en Burosch benchmark) die allemaal zeggen dat de PS3 het even goed doet als Blu-Ray spelers van 4x zijn prijs, dan ben je wel heel eigenwijs als je omwille van de beeldkwaliteit de PS3 bij voorbaat al uitsluit.
En wat betreft up-scaling is brute rekenkracht i.c.m. goede software weldegelijk alles. Zie het maar als goede anti-aliasing op een videokaart. Als je dat goed wil doen heb je gewoon rekenkracht en een goed algoritme nodig. In het begin met de oude firmware was dat algoritme niet zo goed, maar met de huidige en toekomstige firmware zit dat (zoals uit de testen blijkt) gewoon goed.
Het mag dan zo zijn dat de DAC's, voedingen en aansluitingen bij een standalone speler vaak beter zijn (alhoewel de voeding in verband met de veeleisende processor wel goed zal zijn bij de consoles) , maar het blijft een feit dat dit alles bij analoge aansluiting een veel grotere rol speelt dan bij digitale aansluiting.
Er zijn tal van dvd-spelers met een prachtige opbouw, maar die voor de-interlacing en upscaling afhankelijk zijn van een minderwaardige (t.o.v. Anchor Bay, HQV en software scalers) oud model Faroudja chipset. Als je die als cd-speler gebruikt zullen ze het door de DAC en opbouw uitstekend doen, maar de beeldkwaliteit zal nooit optimaal zijn.
Het is niet voor niets dat een kennis van mijn vader, die een hifi-set heeft staan van meer dan 10.000 euro, na een lange vergelijking tussen Blu-ray spelers voor de PS3 gekozen heeft. Hij speelt nooit spellen, maar de beeldkwaliteit en de update-functie hebben deze keuze makkelijk gemaakt.
Hij had hiervoor overigens een Denon DVD-3910 als dvd-speler (gebruikt hij nu alleen nog als cd-speler en voor films 's nachts, aangezien deze veel stiller is dan de PS3 i.v.m. de fan).

Ten slotte zal een analoog ingangssignaal op en moderne HD-tv bijna altijd eerst weer digitaal worden gemaakt, waardoor de video-DAC alsnog alleen maar een negatieve invloed heeft op de beeldkwaliteit.

[ Voor 11% gewijzigd door mac1987 op 04-06-2008 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

jpvk007 schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 08:11:zelf zou ik nooit een ps3 aanschaffen om als dvd/br speler te gebruiken. kan je beter een standalone br speler kopen. die gebruiken vaak kwalitatief beter materiaal omdat ze ontwikkeld zijn als br speler ipv game console
Dat is natuurlijk onzin zoals mac1987 al overduidelijk aangeeft. Bovendien is de PS3 ook nog eens de enige die het BR 2.0 profile ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@mac1987
Wat betreft de PS3, het is inmiddels een jaar geleden dat ik het zag, dus ik wil je direct geloven dat het een stuk beter is geworden. De enige kennis die ik er verder van heb, komt van een vriend van mij die deze spullen verkoopt (zowel de PS3 als audio/video apparatuur in de prijsklasse van dit topic en veelvouden daarvan). Hij en zijn collega's zijn nog steeds niet echt te spreken over de kwaliteit van de PS3 als serieuze speler, maar goed, ik zelf weet het dus niet.

Om terug te komen op het source-first verhaal. Het punt is dat je ergens moet beginnen met het samenstellen van een set. Dat kunnen de speakers zijn, of de versterker of de bron. Ik begin zelf het liefst bij de versterker, en pak daar dus een bij passende bron bij (dvd/cd/tuner) en ga met die combinatie de speakers uitzoeken. Reviews over speakers en versterkers geloof ik nooit echt. Het probleem is dat een bepaalde combinatie namelijk heel veel detail kan laten horen (mijn ervaring met de CA 540 en Monitor Audio GS10) terwijl een andere combinatie totaal niet klinkt (CA met een willekeurige B&W speaker). En het punt met die reviews is, dat er altijd getest wordt met een bepaalde versterker/speaker combi en het is maar net hoe goed deze combi uitpakt hoe de test resultaten zullen zijn.
Maar we raken inmiddels wel heel erg offtopic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Om maar weer on-topic te geraken: ik zou beginnen bij het onderdeel dat de meeste invloed heeft en dus uiteindelijk voor het merendeel bepaald hoe het uiteindelijk gaat klinken. De speakers zullen hoogstwaarschijnlijk de dikste stempel drukken op het eindresultaat en het lijkt mij persoonlijk logisch om daar dan ook mee te beginnen. Dit is natuurlijk wel mijn mening en niet per se die van anderen. Hoeveel het daar ook misschien op mag lijken, ik probeer absoluut niet om per se altijd tegen iedereen in te gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoHellDude
  • Laatst online: 04-05 20:09
Even een balletje opspelen...

Ben zelf ook bezig geweest met zoeken naar 'de ideale' muziek opstelling.
Mijn voorkeur, stereo, veel geluisterd, mijn resultaat... elektrostaten van het merk Final
Erg mooi design, en heel erg goed geluid (mijn mening) 300i incl. bijpassend sub + receiver hdmi enz. voor 2500 euro

canon eos 400d, canon 18-55 kitlens, sigma f4-5.6 70-300mm, canon f1.8 50mm II, canon f4-L 70-200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157535

PsychoHellDude schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 11:29:
Even een balletje opspelen...

Ben zelf ook bezig geweest met zoeken naar 'de ideale' muziek opstelling.
Mijn voorkeur, stereo, veel geluisterd, mijn resultaat... elektrostaten van het merk Final
Erg mooi design, en heel erg goed geluid (mijn mening) 300i incl. bijpassend sub + receiver hdmi enz. voor 2500 euro
neem dan deze en stop nog wat geld in je zak ;)
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=72693.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoHellDude
  • Laatst online: 04-05 20:09
Ik zal hem vanavond bekijken, (zwaar beveiligd netwerk, anti-forum enz. ;))

canon eos 400d, canon 18-55 kitlens, sigma f4-5.6 70-300mm, canon f1.8 50mm II, canon f4-L 70-200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111992

mac1987 schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 01:00:

Misschien stond het beeld van de 540D je meer aan, maar het is zeker niet beter.
Als je bovendien met upscalen gaat vergelijken is de PS3 helemaal een niveau hoger.
Voor goede upscaling is namelijk rekenkracht nodig. Via de Cell en de mogelijkheid tot foutverbetering door firmware-updates is de PS3 dan de betere keus.
Een 540D zal echter wel ruimschoots voldoen en esthetisch een stuk beter integreren in de setup ;)
Allemaal leuk natuurlijk, maar ik geloof daar dus niet in. Niet dat de PS3 niet beter "kan" zijn als een 3000$ speler, maar in al die benchmark spullen.
Op een bepaald moment gaan de fabrikanten gewoon een speler maken voor die benchmark omhoog te krikken en niet meer op de kwaliteit van hun speler letten....

Je hebt duidelijk 2 groepen posters hier. De ene denkt dat een 100€ apparaat even goed is als een 1000€ apparaat en een andere groep die niet wil leven met de ongemakken van dat 100€ apparaat :-)

Die ps3 is gemaakt om te gamen, niet om Br mee af te spelen, Sony maakt(lees probeert) zijn winst niet uit de console maar uit de games.. Die Ps3 is dus op de laagst mogelijke kwaliteit gebouwd om zo weinig mogelijk verlies te draaien bij de verkoop van die toestellen..
Speelt dat ding goed af ? natuurlijk ! Staan de Game/pc fabrikanten met hun apperatuur altijd 2 jaar voor op de hifi fabrikanten ? Ja !
Maar niet iedereen wil een apparaat in huis dat na 2 of 3 jaar vervangen moet worden door een nieuwer toestel, er lopen ook mensen rond die 10 a 20 jaar genieten van de spullen die zie kopen ook al speelt die PS3 in een bepaalde benchmarkt 0.0001% beter af dan hun 1000€ speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mac1987 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 14:24:
[...]

Op zich ben ik het wel eens met de opmerking boven mij dat de cd-speler bij een pure stereo setup belangrijker wordt, aangezien de digitaal-analoog omzetting in de cd-speler plaats moet vinden omdat de versterker geen DAC heeft. Toch denk ik dat een DAC niet het enige onderdeel is dat de geluidskwaliteit beinvloedt. Bijna alle andere belangrijke onderdelen zitten IMO in de versterker, dus zou ik zeker een aanzienlijk deel van het budget daaraan besteden. Verder zijn uiteindelijk speakers nog steeds het allerbelangrijkst (bepalen voor 90% de klankkleur) en ik zou daar ook zeker niet minder aan uitgeven dan aan een dvd-speler die over 5 jaar toch wel weer vervangen gaat worden voor een of ander HD ongecomprimeerd formaat speler (niet per se surround, maar ook een Blu-Ray kan een hogere geluidskwaliteit herbergen dan een cd).

Ik blijf van mening (en dat schrijf je tussen de regels ook wel) dat de verdeling 0.3:0.3:0.3:0.1=bron:amp:speakers:kabels een hele goede vuistregel is voor stereo. De getallen mogen best ruim geinterpreteerd worden, hoor ;)
Marantz en Arcam hebben hun eigen klankkleur en derhalve moeten ze wel matchen. SACD (en DVD-A) is gewoon dood (hoewel er een paar exemplaren zijn).
Vwmb: de componenten moeten gewoon matchen. Je kan wel zeggen 'de speakers bepalen voor 90% de klank', maar je vergeet voor het gemak dat als je een 'verkeerde' amp op aansluit of bron dan het geheel nergens naar klinkt. Het geheel is gewoon een som van alle delen en ja, de zwakste schakel belemmert het geheel. Voor mij is dat ook de bron. En nog een heel belangrijk en onderschatte component: de akoestiek van de kamer waar de spullen komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mac1987 schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 01:00:
[...]

Als je naar deze test kijkt http://69.64.68.156/cgi-b...ction=search&articles=all zie je dat de 540D aardig, maar niet bijzonder presteert. Aangezien in deze test de Denon een score van 91% haalt en de 540D een van 61%, en de PS3 minimaal de Denon evenaart, is de PS3 dus merkbaar beter dan de 540D. Dit is ook logisch aangezien de PS3 alles met de Cell afhandelt, die volledig programmeerbaar is. Er kunnen dus continue verbeteringen doorgevoerd worden.
Ook is het vreemd dat een niet aangepast (verbeterd) beeld via een component kabel beter is dan via een PS3 met HDMI, aangezien de hele D/A-conversie bij een digitale tv via HDMI niet nodig is en deze conversie alleen maar voor een kwaliteitsverlies zorgt. Die goede video DAC's kunnen dus beter niks doen bij een aansluiting op een LCD of plasma.
[...]
Even terug naar deze test. Heb jij het hele verhaal gelezen en ook de commentaren waarom een bepaalde speler die score haalt? De CA scoort inderdaad niet hoog vergeleken met de Denon, maar als je de conclussie leest is die toch minder negatief dan de 61% score zou suggeren.

Dit is het hele verhaal van de test, en ik moet zeggen, deze is bijzonder goed utigevoerd. Er wordt op een bijzonder wetenschappelijke manier naar de spelers gekeken, waardoor subjectieve invloeden grotendeels worden uitgesloten.
Wat je ook uit deze test kunt halen, is waar een goede (HD)speler toch beter met component aangesloten kan worden dan HDMI, en wat daarbij dus de rol van de DAC's is. Kort samengevat zorgt de DAC o.a. voor een omzetting van 4:2:0 naar 4:4:4, welke nodig is voor de weergave (voor de problemen die dit kan veroorzaken moet je het hele artikel maar lezen). Deze omzetting bepaald grotendeels de kwaliteit van het beeld en moet ALTIJD plaatsvinden, ook als een speler via HDMI is aangesloten. Het verschil is dat bij HDMI de omzetting in de TV plaats vindt, en bij component die in de speler gebeurt. Vrijwel elke TV heeft inferieure DAC's tov van de betere spelers (uitzonderingen daar gelaten). Omzetting van analoog naar een signaal voor de TV gaat daar in tegen met minder problemen gepaard. Daarom kan een bron die analoog uitstuurt een beter beeld geven dan een digitale bron.
Pas als de aangeboden content in 4:4:4 wordt verstuurd, wint HDMI het echt omdat er geen omzetting meer plaats hoeft te vinden, maar 4:4:4-content is zeldzaam, en in het geval de PS3 waarschijnlijk zelfs alleen voorbehouden aan de spellen (aangezien Blu-Ray gewoon MPEG2 is, welke 4:2:0 is).

1 kant tekening, voor veruit de meeste punten die o.a. door hometheaterhifi.com worden aangestipt, zijn alleen zichtbaar bij upscaling op een groot HD-scherm. Ik heb ze bij mijn Cambridge daarom waarschijnlijk ook nooit waargenomen, want tot op heden moet ik het doen met een 55cm Philips CRT die alleen composiet heeft :X Maar in die combi is het beeld ver boven gemiddeld te noemen.

Wat betreft samenstelling van de set. Ik blijf erbij dat de speakers de laatste stap zijn. Als je niet weet hoe een combi klinkt, dan ga je bij een speaker heel snel op het uiterlijk af, en dat is eigenlijk het laatste wat je moet doen. Zorg voor een goede bron, en kies daar een speaker bij.
Ik zie het eigenlijk net zoals bij een auto. De banden zorgen dat het hele zaakje uiteindelijk beweegt en onder controle blijft, maar je kiest een auto niet uit om z'n banden. Je kiest ook eerst de auto, en bij vervangen van de banden, pas banden die het beste presteren bij de auto. Zo zie ik het ook bij audio (en video).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
@Iceke
Het is juist zo dat er duurdere spullen in een PS3 zitten dan in een gelijkgeprijsde dvd-speler. Op de PS3 draaien ze bovendien verlies en op die dvd-speler dikke winst (hetgeen ook nodig is, aangezien het verlies op de consoles met de spelverkoop goedgemaakt wordt, hetgeen met een dvd-speler onmogelijk is). Zo moet de voeding van een PS3 i.v.m. de processor een stuk stabieler en krachtiger zijn, is de processor een stuk duurder (zo'n Faroudja chipset kost hooguit 10 euro, een Cell misschien wel 200), zit er duurder en meer geheugen in (hetgeen de bediening ook sneller maakt) en wordt er geld besteed aan updates met verbeteringen en uitbreidingen. Dit is overigens ook een voordeel van een PS3; hij zal minder snel outdated raken dan een dedicated Blu-Ray speler. Normaal gesproken wordt 3/4 van die dure onderdelen niet gebruikt voor het afspelen van video (zoals bij de PS2), maar met de nieuwere versies van Blu-Ray en de mogelijkheid / noodzaak tot het decoderen van HD-streams (zowel beeld als geluid) en het de-interlacen en scalen van SD materiaal kunnen deze onderdelen wel aan het werk gezet worden.
Wil je een dedicated Blu-Ray speler met dezelfde mogelijkheden, dan zal daar toch winst op het apparaat gemaakt moeten worden en daarmee wordt die onvermijdelijk duurder. Een vriend van me werkt bij BCC en die staan weleens als het rustig is een Blu-Ray-tje te kijken en hij zegt zelf dat de beeldkwaliteit alleen geevenaard/verbeterd wordt door o.a. de high-end nieuwe Pioneers die 3x zo duur zijn en de snelheid van die 3x zo dure spelers nog steeds achterblijft.
En waarom zou een PS3 na 2 jaar vervangen moeten worden? Juist door de updatemogelijkheid is hij up-to-date te houden. En als je al een dvd-speler hebt van €1000 en je bent daar tevreden mee, dan zie ik ook geen reden om een PS3 te kopen.
Zoek je echter een nieuwe speler en wil je niet te snel achter de feiten aanlopen, dan zie ik, op esthetische overwegingen na, geen reden om niet voor de PS3 te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
deepbass909 schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 13:56:
[...]

Even terug naar deze test. Heb jij het hele verhaal gelezen en ook de commentaren waarom een bepaalde speler die score haalt? De CA scoort inderdaad niet hoog vergeleken met de Denon, maar als je de conclussie leest is die toch minder negatief dan de 61% score zou suggeren.

Dit is het hele verhaal van de test, en ik moet zeggen, deze is bijzonder goed utigevoerd. Er wordt op een bijzonder wetenschappelijke manier naar de spelers gekeken, waardoor subjectieve invloeden grotendeels worden uitgesloten.
Wat je ook uit deze test kunt halen, is waar een goede (HD)speler toch beter met component aangesloten kan worden dan HDMI, en wat daarbij dus de rol van de DAC's is. Kort samengevat zorgt de DAC o.a. voor een omzetting van 4:2:0 naar 4:4:4, welke nodig is voor de weergave (voor de problemen die dit kan veroorzaken moet je het hele artikel maar lezen). Deze omzetting bepaald grotendeels de kwaliteit van het beeld en moet ALTIJD plaatsvinden, ook als een speler via HDMI is aangesloten. Het verschil is dat bij HDMI de omzetting in de TV plaats vindt, en bij component die in de speler gebeurt. Vrijwel elke TV heeft inferieure DAC's tov van de betere spelers (uitzonderingen daar gelaten). Omzetting van analoog naar een signaal voor de TV gaat daar in tegen met minder problemen gepaard. Daarom kan een bron die analoog uitstuurt een beter beeld geven dan een digitale bron.
Pas als de aangeboden content in 4:4:4 wordt verstuurd, wint HDMI het echt omdat er geen omzetting meer plaats hoeft te vinden, maar 4:4:4-content is zeldzaam, en in het geval de PS3 waarschijnlijk zelfs alleen voorbehouden aan de spellen (aangezien Blu-Ray gewoon MPEG2 is, welke 4:2:0 is).

1 kant tekening, voor veruit de meeste punten die o.a. door hometheaterhifi.com worden aangestipt, zijn alleen zichtbaar bij upscaling op een groot HD-scherm. Ik heb ze bij mijn Cambridge daarom waarschijnlijk ook nooit waargenomen, want tot op heden moet ik het doen met een 55cm Philips CRT die alleen composiet heeft :X Maar in die combi is het beeld ver boven gemiddeld te noemen.

Wat betreft samenstelling van de set. Ik blijf erbij dat de speakers de laatste stap zijn. Als je niet weet hoe een combi klinkt, dan ga je bij een speaker heel snel op het uiterlijk af, en dat is eigenlijk het laatste wat je moet doen. Zorg voor een goede bron, en kies daar een speaker bij.
Ik zie het eigenlijk net zoals bij een auto. De banden zorgen dat het hele zaakje uiteindelijk beweegt en onder controle blijft, maar je kiest een auto niet uit om z'n banden. Je kiest ook eerst de auto, en bij vervangen van de banden, pas banden die het beste presteren bij de auto. Zo zie ik het ook bij audio (en video).
MPEG2 op HD gebruikt geen 4:2:0 of iets dergelijks meer. Dit hele verhaal gaat volgens mij alleen op indien de tv een analoog signaal verwacht. Heel dit interpoleren kan bovendien ook softwarematig gebeuren indien het eindsignaal digitaal dient te zijn.
Ook gebruiken veel Blu-Ray's tegenwoordig AVC1 als codec vanwege de betere compressiemogelijkheden.
Dit verhaal dat je aanhaalde is bovendien in 1999 geschreven (wauw, er zijn al 54 Mhz DAC's! :P ) en de test is ge-update in 2005. Het belang van DAC's was in 1999 een stuk groter dan tegenwoordig.

Met betrekking tot jouw voorbeeld met de auto: banden spelen een grote rol bij de wegligging, maar niet per se de grootste (denk aan gewichtsverdeling, downforce en onderstel die even belangrijk zijn). En om nou de rest van de auto als de cd-speler te zien vind ik ook een beetje overdreven. Banden kosten 200 euro en een auto 20.000. Natuurlijk kies je eerst de auto uit dan. Je kan geen auto kopen van 200 euro en dan banden van 20.000. Bij hifi kan je het echter zo gek maken als je zelf wilt. Je kan zelfs een kabel kopen die duurder is dan je speakers.
Toch blijf ik erbij dat IMO, indien alles wel matched, de speakers veruit het belangrijkste zijn.
Want waar ga je je cd-speler op uitproberen als je die eerst koopt? Als je een paar speakers op twee verschillende cd-spelers luistert zal het verschil kleiner zijn dan wanneer je een cd-speler op twee verschillende sets speakers luistert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeke1984
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02 19:52
Om me ook maar even offtopic in de discussie te mengen:

Ik ben het met bovenstaande wel eens, dat de speakers je belangrijkste schakel zijn in je systeem. Zij geven het geluid dat je wilt horen (smaakgebonden) uiteindelijk weer. Ongeacht het feit dat de apparatuur er omheen invloed heeft op het geluid, blijf je kiezen voor een bepaald geluid waar je van houdt, wat weergegeven wordt door een speaker (dus de belangrijkste schakel).

Een versterker kan m.i. grotendeels op specs uitgekozen worden. Afhankelijk van de kwaliteit die je zoekt zal die duurder/minder duur zijn. Echter valt er altijd wel een versterker op basis van specs te koppelen aan het geluid, dat jij mooi vindt, dat weergegeven wordt. Andersom geldt dit niet. Als jij van tevoren op specs een versterker kiest, kan het best zijn dat deze gewenste klankkleur nooit bereikt kan worden door de invloed die een versterker heeft op het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mac1987 schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 15:45:
[...]
Toch blijf ik erbij dat IMO, indien alles wel matched, de speakers veruit het belangrijkste zijn.
Want waar ga je je cd-speler op uitproberen als je die eerst koopt? Als je een paar speakers op twee verschillende cd-spelers luistert zal het verschil kleiner zijn dan wanneer je een cd-speler op twee verschillende sets speakers luistert ;)
Soms kunnen de verschillen tussen 2 cdspelers groter zijn dan tussen 2 set speakers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kentsfield
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01-2023
Anoniem: 107284 schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 09:58:
[...]

Soms kunnen de verschillen tussen 2 cdspelers groter zijn dan tussen 2 set speakers ;)
Als je in psycho-akoestiek gelooft wel :) doe maar is een abx met 2 cd spelers uit dezelfde prijsklasse, ik betwijfel of je ze eruit haalt.

Dingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Alleen als je een cd-speler analoog aansluit hoor je misschien verschil door de kwaliteit van de DAC, maar ik kan me niet voorstellen dat je het verschil hoort door het al dan niet hebben van een koperen bodemplaat en nog meer van dat soort flauwekul. Als je een cd-speler digitaal aansluit klinkt eentje van 50 euro net zo goed als eentje van 2000. Misschien laat ie wel eens een bitje vallen, maar dat hoor je toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PHiXioN schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 10:34:
Alleen als je een cd-speler analoog aansluit hoor je misschien verschil door de kwaliteit van de DAC, maar ik kan me niet voorstellen dat je het verschil hoort door het al dan niet hebben van een koperen bodemplaat en nog meer van dat soort flauwekul. Als je een cd-speler digitaal aansluit klinkt eentje van 50 euro net zo goed als eentje van 2000. Misschien laat ie wel eens een bitje vallen, maar dat hoor je toch niet.
Leuk en aardig digitaal aansluiten... echter de meeste stereoversterkers hebben GEEN digitale input. En ja, bij de duurdere cdspelers zijn de DACs beter dan die van de (surround)versterkers (been there, done that).
Verder: een cdspeler van 50 euro hoor je geen verschil door het lawaai van het loopwerk :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kentsfield
Anoniem: 107284 schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 11:41:
[...]

Leuk en aardig digitaal aansluiten... echter de meeste stereoversterkers hebben GEEN digitale input. En ja, bij de duurdere cdspelers zijn de DACs beter dan die van de (surround)versterkers (been there, done that).
Verder: een cdspeler van 50 euro hoor je geen verschil door het lawaai van het loopwerk :Y)
Ach je wordt belazerd waar je bijstaat.. in de marantz cd4000 zit hetzelfde loopwerk als in de cd11. En de cd4000 is echt geen dure speler. Er is absoluut verschil en een cd11 is zeker beter dan een cd4000 maar als je winst wil maken in geluidskwaliteit maak je met speaker/versterker combi de grootste sprongen.

Dingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Ik denk toch echt dat een mechanisch onderdeel als een speaker meer verschilt per type dan een electronisch onderdeel als een DAC, waarbij de verschillen in prestaties in tienden van dB en 3 cijfers achter de komma bij storingsgetallen gezocht moeten worden. Speakers verschillen bij bepaalde frequenties soms wel enkele dB's.
Maar ik geloof niet dat we het eens gaan worden zonder een ABX ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:18
Mijn suggestie:

1. Kies luidsprekers die bij je smaak passen en die bij je luisterruimte passen. Dat laatste is naar mijn mening het allerbelangrijkste. Daarom kun je bij de betere winkels je uiteindelijke keuze thuis maken. Het verschil tussen hoe een bepaalde speaker in de winkel klinkt en thuis klinkt, is volgens mij veel en veel groter dan het verschil tussen verschillende cd-spelers, versterkers en kabels. Hoe je de luidsprekers opstelt, de inrichting van de luisterruimte, het zijn zaken die ik een zeer groot effect op de uiteindelijke weergave vind hebben.

2. Kies een versterker die de gekozen luidsprekers goed kan aansturen. De ene luidspreker is wat dat betreft kieskeuriger dan de andere. Ik hoor weining tot geen verschil tussen versterkers, behalve als een versterker de speakers simpelweg niet aankan. Hoor jij wel verschillen, bepaal dan binnen je budget de beste combinatie.

3. Kies een goede cd-speler. Ik hoor geen verschil tussen cd-spelers. Ik heb dure gehad, goedkope gehad, ik hoor het verschil niet. Hoor jij dat wel, bepaal dan binnen je budget de beste combinatie.

4. Kabels: Koop gewoon goeie kabels. Probeer verschillende als dat kan. Ik gebruik hele ordinare luidspreker kabels, wel met goeie connectoren. De fabrikant van mijn eindversterker (JK Acoustics) heeft me een keer een paar redelijk dure luidsprekerkabels meegegeven om te proberen. Ik hoorde geen verschil, dus ga ik daar geen honderden euro's aan uitgeven. Maar nogmaals, laat je niks aanpraten, probeer het en kies zelf. Er zijn mensen die zeggen verschillen te horen tussen luidsprekerkabels, er zijn mensen die verschillen horen tussen dezelfde luidprekerkabels als ie op de grond ligt of met speciale steuntjes van de grond wordt getild. En dan zijn er nog mensen die verschillen horen tussen de verschillende merken steuntjes waarmee de luidsprekerkabels van de grond worden gehouden. Ik zou zeggen: probeer het allemaal lekker uit. Audio is een leuke hobby waar veel valt te tweaken. Je kunt audio zien als iets waar je een optimale prijs/kwaliteit wilt bereiken, of als iets om lekker mee te pielen en een hoop geld aan te spenderen. Of iets er tussenin.

5. Subwoofer: Kan goed uitpakken omdat je een actieve subwoofer goed kunt inregelen en zodoende kunt aanpassen aan de ruimte. Ik heb er zowel hele goeie als hele slechte ervaringen mee. Ik had een REL Strata die in de ene woonkamer heel goed paste en in mijn volgende huis totaal niet. Zeker niet iets om blindelings te kopen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bij deze een update van mijn zoektocht!

Wederom naar de Raf gegaan en wat eigen muziek meegenomen (Jazzanova) en er eens even goed voor gaan zitten. Qua versterker en CD speler nog maar één setup geluisterd. Qua speakers een stuk of 20.

Versterker en CD speler waren van Marantz. De PM 7001 en de SA 7001 KI. Die laatste overigens voor € 899, wat ik fiks aan de prijs vind voor een CD speler..de versterker is immers 'maar' € 499..

Dan de boxen. Er was erg veel verschil moet ik zeggen. En het was (gelukkig) niet eens zo dat de duurste nou het beste geluid hadden in mijn ogen..eeeh oren. Snap nu ook beter het verhaal dat je echt even zelf moet gaan luisteren en ervoor moet gaan zitten!
Waar ik op uit kwam (zodat het ook nog binnen het budget past) waren de Dali Ikon 6 en de Paradigm Monitor (geloof nr. 7). De Monitor Audio RS6 ook nog wel, maar op de derde plaats.
Grappig want twee van deze keuzes zijn op pagina 1 door Tim ook al beschreven :)

De Dali's hebben mijn voorkeur momenteel, ook al zijn die ietsjes boven budget.
Maar op het moment dat ik er was werden er nog andere combinaties gemaakt in een luisterkamer, dus ik ga binnenkort nog n keertje terug om wat meer versterkers te horen en te kijken of dat nog veel verschil maakt.

Tot zover weer even. To be continued!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
leuk om te horen... ieder heeft een eigen smaak voor mooi geluid, dus je moet zeker blijven luisteren tot je gevonden hebt wat je wilt (en daar zit natuurlijk ook het kostenaspect bij...). probeer als je een bepaalde set wilt kopen evt thuis de set even uit als de winkelier het goed vind... je kan, zeker als je een hele set koopt, vast ook wel wat korting op je set krijgen :), dus dan zullen de speakers wat lager uit kunnen vallen...
mbt de dure cd speler, dat komt omdat het de KI versie is... die zijn wat meer aan de prijs vanwege kwalitatief betere DAC en wat extraatjes (dubbele koperen bodem, andere filters etc). wederom gewoon luisteren (of je ook het verschil hoort danwel het geld waard vindt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Die cd-speler is inderdaad duur omdat het een speciaal door Marantz's huistuner gemodificeerde versie is (vandaar de KI, staat voor Ken Ishiwata als ik het goed heb). Die heeft nog wel dezelfde, overigens uitstekende, Cirrus Logic/Crystal CS4397 DAC als de gewone, maar inderdaad verbeterde onderdelen als condensatoren, weerstanden, filters, enz. Of je dat hoort is de vraag. Hij is namelijk wel ruim €300 tot €400 duurder dan de gewone SA-7001 en als je dus voor die laatste zou gaan vallen de Dali's misschien wel net binnen je budget. Maar zoals gezegd, wacht even tot ze ze allebei hebben en ga nog een keer luisteren. Het uitproberen en luisteren is namelijk IMO even leuk als het kopen ;)

p.s. Hier nog een stukje over de verschillen:

The SA7001KI is the first Super Audio CD player to be fine-tuned by Ken Ishiwata and, while embracing all the features above, sees significant improvements over the standard SA7001 model. The KI version features complete copper-plating of the chassis and rear panel to reduce signal-degrading electromagnetic radiation. The power supply replaces the standard EL transformer seen in the basic version with high grade toroidal transformer. This transformer has a much higher efficiency due to the very low impedance of the windings with higher current capability.

[ Voor 31% gewijzigd door mac1987 op 06-06-2008 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Nu online
Ik zou dan nog eerder voor de KI-versie van de versterker gaan dan de KI-versie van de CD-speler. Maar zeker eerst luisteren, ik heb al van mensen gehoord dat ze de standaardversie beter vinden klinken. Dit zal je zelf moeten ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
De KI schijnt iets neutraler te zijn, maar sommigen vinden dit super en anderen te 'kil' of 'overneutraal'. Pure neutraliteit is namelijk theoretisch wel het beste en het ideaal van de hifi-wereld, maar velen houden toch niet van een overneutraal geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
mac1987 schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 16:33:
De KI schijnt iets neutraler te zijn, maar sommigen vinden dit super en anderen te 'kil' of 'overneutraal'. Pure neutraliteit is namelijk theoretisch wel het beste en het ideaal van de hifi-wereld, maar velen houden toch niet van een overneutraal geluid.
Heb in het verleden de voorgangers van deze serie gehad (nog met de "bolle voorkant"), nl de PM-66KI en de CD-63KI... heerlijk geluidje, idd beiden met copperplate en ringkerntrafo. Mijn huidige A/V receiver (Marantz SR7300, ook al wat ouder, maar zeker niet slecht in stereogeluid als av receiver) haalt het bij lange na niet qua stereogeluid... je mist daar vrij veel fijne details, ongeacht de cd63ki als source...

maar gewoon lekker gaan luisteren... als je bij de "grotere/exclusievere" merken een versterker/source aanschaft, kan je eigenlijk geen miskoop doen... of het nu CA, denon, marantz, rotel etc is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nineball schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 22:39:
Mijn suggestie:

1. Kies luidsprekers die bij je smaak passen en die bij je luisterruimte passen. Dat laatste is naar mijn mening het allerbelangrijkste. Daarom kun je bij de betere winkels je uiteindelijke keuze thuis maken. Het verschil tussen hoe een bepaalde speaker in de winkel klinkt en thuis klinkt, is volgens mij veel en veel groter dan het verschil tussen verschillende cd-spelers, versterkers en kabels. Hoe je de luidsprekers opstelt, de inrichting van de luisterruimte, het zijn zaken die ik een zeer groot effect op de uiteindelijke weergave vind hebben.

2. Kies een versterker die de gekozen luidsprekers goed kan aansturen. De ene luidspreker is wat dat betreft kieskeuriger dan de andere. Ik hoor weining tot geen verschil tussen versterkers, behalve als een versterker de speakers simpelweg niet aankan. Hoor jij wel verschillen, bepaal dan binnen je budget de beste combinatie.

3. Kies een goede cd-speler. Ik hoor geen verschil tussen cd-spelers. Ik heb dure gehad, goedkope gehad, ik hoor het verschil niet. Hoor jij dat wel, bepaal dan binnen je budget de beste combinatie.

4. Kabels: Koop gewoon goeie kabels. Probeer verschillende als dat kan. Ik gebruik hele ordinare luidspreker kabels, wel met goeie connectoren. De fabrikant van mijn eindversterker (JK Acoustics) heeft me een keer een paar redelijk dure luidsprekerkabels meegegeven om te proberen. Ik hoorde geen verschil, dus ga ik daar geen honderden euro's aan uitgeven. Maar nogmaals, laat je niks aanpraten, probeer het en kies zelf. Er zijn mensen die zeggen verschillen te horen tussen luidsprekerkabels, er zijn mensen die verschillen horen tussen dezelfde luidprekerkabels als ie op de grond ligt of met speciale steuntjes van de grond wordt getild. En dan zijn er nog mensen die verschillen horen tussen de verschillende merken steuntjes waarmee de luidsprekerkabels van de grond worden gehouden. Ik zou zeggen: probeer het allemaal lekker uit. Audio is een leuke hobby waar veel valt te tweaken. Je kunt audio zien als iets waar je een optimale prijs/kwaliteit wilt bereiken, of als iets om lekker mee te pielen en een hoop geld aan te spenderen. Of iets er tussenin.

5. Subwoofer: Kan goed uitpakken omdat je een actieve subwoofer goed kunt inregelen en zodoende kunt aanpassen aan de ruimte. Ik heb er zowel hele goeie als hele slechte ervaringen mee. Ik had een REL Strata die in de ene woonkamer heel goed paste en in mijn volgende huis totaal niet. Zeker niet iets om blindelings te kopen dus.
Hier heb je wat aan! Kan het niet beter verwoorden.. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:18
GDP, je woont in Amsterdam. Ik raad je aan om ook nog naar een paar ander speciaalzaken in Amsterdam te gaan. Soms zijn dit kleinere winkels waar het assortiment wat meer wordt bepaald door de smaak van de eigenaar (Renaissance is daar een goed voorbeeld van) of waar het contact wat persoonlijker is omdat het allemaal wat kleinschaliger is dan RAF. Niks tegen RAF verder, ik heb er genoeg spullen gekocht, maar het is niet de enige zaak in Amsterdam.

Winkels die ik kan aanbevelen:

Renaissance audio (Weteringschans)
Home Fidelity (Sumatrakade)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Anoniem: 143259 schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 21:03:
Hier heb je wat aan! Kan het niet beter verwoorden.. :) :)
Waarom quote je dan die hele tekst? Die staat hier al hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nineball schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 23:20:
Winkels die ik kan aanbevelen:
Renaissance audio (Weteringschans)
Home Fidelity (Sumatrakade)
Thanks, da's een goeie tip, ga ik zeker doen!

Verder heb ik mijn Sansui eens bekeken, dat is een AU-222.
Weet iemand hier of dat een goeie is, of is dat een vrij standaard model van toen?
Ga 'm in ieder geval niet wegdoen, maar ben wel benieuwd wat de meningen over deze versterker zijn hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kentsfield
Heb hem nooit gehoord maar is iig geen krachtpatser 2x18W rms bij 8 ohm. Wel een leuk model om op je slaapkamer te hebben oid :)

Dingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat is precies wat ik in gedachten had :)
In de woonkamer komt de nieuwe set-up en dan wil ik de Sansui met een basic CD spelertje en de Bose 301's op de slaapkamer installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829 schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 00:46:
[...]
Waarom quote je dan die hele tekst? Die staat hier al hoor!
Sorry moderator, was niet echt mijn bedoeling!
Maar als je diverse topics naleest waar een bepaalde tekst soms tot in het oneindige gequoot word en niemand aanstoot aan geeft (ook in dit forum) , vind ik je reactie nogal vreemd,
Of had je misschien een minder geslaagde dag..? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zo, wederom even een update van mijn zoektocht.
Vanmiddag bij Hobo Hifi in Amsterdam geweest en een aantal combi's beluisterd (met dezelfde Jazzanova CD).
Keuze toch weer op de Marantz gevallen, maar de KI versie is in mijn ogen (oren) wat overbodig. Heb beide combi's na elkaar kunnen beluisteren. Scheelt toch weer wat euro's. Dus daarvan de PM 7001 en SA 7001 (Versterker en CD speler). Na een aantal verschillende boxen (ook blind) geluisterd te hebben kwam ik steeds weer uit op de Jm lab Focal 716v. Een heel mooi vol en ruimtelijk geluid! De Kef's (IQ 5) waren een tweede plaats.

Ik heb deze items op m'n gemak bij Hobo Hifi in Amsterdam (van Woustraat) beluisterd. Goeie winkel met genoeg aandacht voor de klant, ook al is het een drukke zaterdag.

Wat ik een beetje ben vergeten te vragen daar, dus daarom maar even hier; ik wil ook m'n films kunnen kijken met goed geluid. Dus via een DVD speler. En het liefst ook als er een goeie film is op TV. Kan dit ook op een dergelijke versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
Anoniem: 263739 schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 20:04:
Wat ik een beetje ben vergeten te vragen daar, dus daarom maar even hier; ik wil ook m'n films kunnen kijken met goed geluid. Dus via een DVD speler. En het liefst ook als er een goeie film is op TV. Kan dit ook op een dergelijke versterker?
films kan je natuurlijk goed afspelen op je versterker. wel in stereo natuurlijk. de meeste tv's hebben een line-out tegenwoordig (stereo) en anders kan je die verkrijgen met een scartblokje. dvdspelers hebben natuurlijk ook een line-out. die kan je prima op je versteker aansluiten.
natuurlijk dan de vraag of je een dvdspeler moet kopen om je cd's af te spelen of een losse dvd en losse cdspeler.
ik zou, als je veel dvd's wilt kijken, meer investeren in een dvd speler met goede audio mogelijkheden. marantz heeft ze in de dv7000 serie; dvd speler en dvd audio en sacd. als het voor een enkel dvdtje is kan je ervoor kiezen een low budget dvd speler los te kopen en een kwalitatief betere cd speler te kiezen.
uiteindelijk zal een goede losse cdspeler beter presteren dan een combi apparaat (prijs/prestatie dan... een dvdspeler die 3x de prijs van een cd speler is, verwacht ik wel een betere prestatie van natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tja, DVD's kijk ik niet zo heel veel (iig veel minder dan dat ik CD's luister). Mooier om daar ook een Marantz versie van te hebben, maar voorlopig zal ik het met mijn huidige (low budget) player doen.

Dan nog een andere vraag. De prijzen van webwinkels versus die van de hifi-zaak.
Als ik die bij elkaar optel, dan kom ik met mijn set op plusminus €250 minder uit dan bij de winkel (minus de kabels overigens). Ze hebben me toegezegd (bij Hobo) dat er wel wat aan de prijs te doen is maar of ze een dergelijk bedrag eraf halen dat betwijfel ik. Nu haal ik mijn spullen liever bij een echte winkel maar aan de andere kant is het toch geld..

Uiteraard zal ik eerst eens navragen wat zij verstaan onder 'iets aan de prijs doen', maar ik vroeg me af hoe jullie hier mee omgaan (webwinkels vs echte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:12
Laatst mijn advance acoustic voorversterker online besteld, zou het zo weer doen. Even gebeld, vriendelijke verkoper aan de lijn gehad en de dag erna meteen geleverd.

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 12:48
Anoniem: 263739 schreef op zondag 22 juni 2008 @ 09:17:

Dan nog een andere vraag. De prijzen van webwinkels versus die van de hifi-zaak.
Als ik die bij elkaar optel, dan kom ik met mijn set op plusminus €250 minder uit dan bij de winkel (minus de kabels overigens). Ze hebben me toegezegd (bij Hobo) dat er wel wat aan de prijs te doen is maar of ze een dergelijk bedrag eraf halen dat betwijfel ik. Nu haal ik mijn spullen liever bij een echte winkel maar aan de andere kant is het toch geld..

(webwinkels vs echte).
De echte winkel geeft je natuurlijk wel de faciliteit om alle apparatuur te beluisteren; eigenlijk zeg je dan naderhand, bedankt voor de service maar ik bestel het ergens anders voor een paar honderd euro goedkoper. Kijk er dan niet gek van op als je over een paar jaar gewoon niets meer kunt beluisteren van te voren.

M.i. met echte winkels die een goede service verlenen, Mijn Hifi bijvoorbeeld in Nijmegen, is dat ze ook na de verkoop een goede service verlenen, en valt er met de prijs ook wel uit te komen. Je kunt waarschijnlijk later makkelijker dingen mee krijgen om thuis te testen.

Ik weet niet precies wat je gaat uitgeven maar die 250 euro zou ik niet zo van wakker liggen op een bedrag van 3.000 euro of meer?

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Nu online
Saab schreef op zondag 22 juni 2008 @ 13:14:
[...]

De echte winkel geeft je natuurlijk wel de faciliteit om alle apparatuur te beluisteren; eigenlijk zeg je dan naderhand, bedankt voor de service maar ik bestel het ergens anders voor een paar honderd euro goedkoper. Kijk er dan niet gek van op als je over een paar jaar gewoon niets meer kunt beluisteren van te voren.

M.i. met echte winkels die een goede service verlenen, Mijn Hifi bijvoorbeeld in Nijmegen, is dat ze ook na de verkoop een goede service verlenen, en valt er met de prijs ook wel uit te komen. Je kunt waarschijnlijk later makkelijker dingen mee krijgen om thuis te testen.

Ik weet niet precies wat je gaat uitgeven maar die 250 euro zou ik niet zo van wakker liggen op een bedrag van 3.000 euro of meer?
Tja, dat is het eeuwige dilemma van fysieke winkels. Kijkers die vervolgens online gaan kopen. Natuurlijk zijn prijzen bij webwinkels lager, die hebben waarschijnlijk een klein magazijn ergens in een cheap-ass industriegebied terwijl ze het meeste op bestelling leveren. Zo'n fysieke winkel heeft een duur pand op een dure locatie nodig met veel fysieke voorraad. Logisch dat de prijzen dan hoger zijn. Verder wil natuurlijk iedereen wel eerst luisteren en dan kopen, maar niet meedelen in de kosten van het beluisteren. Aan de ene kant is het niet netjes om misbruik te maken van de service van een fysieke winkel als je van tevoren weet dat je het elders gaat halen, maar aan de andere kant is het niet verboden en is het ook zeer begrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
verder kan het zijn dat ze in online winkels parallelimport producten verkopen. merk je overigens niets van, behalve dat eventuele support niet via de nederlandse importeur hoeft te verlopen en je je product evt naar duitsland of engeland moet versturen.
als je een goed gevoel hebt bij je winkel dan moet er zeker wat met de prijs gedaan kunnen worden. sowieso kan je je kabels erbij krijgen of voor een forse korting... daar zit de meeste marge op (soms tot 70-80%, zeker de goedkopere kabels hebben procetueel veel marge).
als je bij een zaak als mediamarkt zou kopen zou ik geen moeite hebben met een alternatief op internet... met een eenmanszaakje waar je netjes geholpen wordt vind ik het persoonlijk een ander verhaal... zij steken meestal wel wat meer tijd in je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jpvk007 schreef op zondag 22 juni 2008 @ 20:06:
met een eenmanszaakje waar je netjes geholpen wordt vind ik het persoonlijk een ander verhaal... zij steken meestal wel wat meer tijd in je
Eens. En dat is ook precies het dubbele gevoel wat ik er bij heb. Zou ik bij Raf al wat minder hebben overigens, maar hier werd ik erg netjes en uitgebreid geholpen. Erg groot is het verschil niet op het totaalbedrag (ca. €2000) en ik denk dat ik er best uit kom met hen qua korting.

Binnenkort meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
het is ook iets wat je zo'n winkelier moet gunnen... van dat prijsverschil kan hij vast wel wat eraf halen, maar hij zal nooit helemaal gelijk kunnen komen aan online winkels die spullen direct vanuit de groothandel leveren. de winkelier heeft nog een heleboel overhead kosten (demo apparatuur, luisterruimte, duur pand in binnenstad etc). zijn winst is uiteindelijk ook minder dan die van de online winkels, maar waarschijnlijk stond je winkelier wel met enig plezier in de winkel en toonde met interesse verschillende apparaten aan je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zat nog even naar m'n financiën te kijken..stel dat ik een Marantz cd 5001 neem ipv de 7001. Kan dat in combi met de 7001 versterker of ben ik dan verkeerd bezig..?
Deze CD speler heb ik nog niet gehoord overigens maar ik kwam hierop omdat ik het wat raar vind dat ik meer aan een CD speler ga uitgeven dan aan de versterker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Klankmatig kan dat absoluut, maar ik zou toch eerst even gaan luisteren. Aangezien de cd-speler analoog aangesloten gaat worden speelt die een stuk grotere rol dan digitaal aangesloten zoals bij veel mensen met een av-receiver. De 7001 heeft wel een stuk mooiere opbouw dan de 5001 (betere voeding, loopwerk, DAC en transistoren) en dat ga je misschien toch wel horen. Begrijp me niet verkeerd, ik heb een CD-5400 (intern gelijk aan de 5001 voor zover ik weet, bijv. dezelfde Cirrus Logic CS4392 DAC) en heb die een tijd naar volle tevredenheid op een analoge Denon stereoversterker gehad. Maar ik had toen simpelweg het geld niet voor een duurdere cd-speler en ik zou nu zeker ook naar de 7001 gaan luisteren. Hoor je geen verschil dat het prijsverschil rechtvaardigt dan koop je de 5001. Hoor je dat verschil wel dan koop je de 7001.
Je doet jaren met zo'n set (helemaal met een stereoset die minder afhankelijk is van nieuwe geluidsformaten en aansluitingen) en een keertje extra luisteren om zeker van je zaak te zijn is het altijd waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou inmiddels is de kogel door de kerk.
Vanmiddag ben ik alles op gaan halen bij Hobo Hifi; de Marantz PM 7001 en de SA 7001. Plus de JM Lab Focal 716 V's!! 8) Ook een van den Hul connector plus goed speakerdraad om alles netjes aan te sluiten.

Al snel even alles neergezet en met elkaar verbonden..man o man, wat een goed geluid. Helder, vol en ruimtelijk..erg goed. En hij kan flink blazen ook :), maargoed ik ben net verhuisd en wil de onderburen nou ook niet direct boos hebben.. Wat mij meteen brengt op het volgende; wat zijn zoal de mogelijkheden om geluidsoverlast voor onderburen te minimaliseren?

Ik zag dat er een soort schroefpuntjes bij zitten en ik vermoed dat je die in een soort rubbers kunt zetten, dat moet ik nog even gaan nalezen. Maargoed, misschien hebben jullie nog goeie tips hiervoor?

Volgende uitdaging wordt om een eigen TV/audio meubel te bouwen. Ontwerp is er reeds, nu nog het in elkaar zetten.. 8)7 Als alles er goed en wel in staat zal ik wel even een fotootje posten van het geheel.

Nogmaals veel dank voor alle input! Was erg leerzaam en nuttig! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-02-2023
Ik heb niet meegedaan in je discussie (ben pas net geregistreerd), maar vond het erg leuk om te lezen. Ik ken die Marantz versterker / cd-speler combo (heb ze vaak genoeg verkocht), en die zijn hun geld prima waard volgens mij. De speakers ken ik niet, maar het merk wel, en ze maken over het algemeen goede producten. Het belangrijkste natuurlijk is dat jij er blij mee bent. Mooi setje dus!
Al snel even alles neergezet en met elkaar verbonden..man o man, wat een goed geluid. Helder, vol en ruimtelijk..erg goed. En hij kan flink blazen ook :),
Mag ik je nog een tip geven: ga niet meteen voluit met je speakers. De rubberen ophanging van de speakerunits is in nieuwe luidsprekers nog wat stijf. Als je dan meteen veel hard speelt, kunnen er kleine haarscheurtjes in die ophanging komen, wat de levensduur van je speakers niet ten goede komt. Het beste kun je gewoon iedere avond voordat je naar bed gaat een cd op repeat zetten en het volume zacht, en dat minstens een week volhouden. Dan zul je ook nog eens merken dat ze beter gaan klinken.
maargoed ik ben net verhuisd en wil de onderburen nou ook niet direct boos hebben.. Wat mij meteen brengt op het volgende; wat zijn zoal de mogelijkheden om geluidsoverlast voor onderburen te minimaliseren?

Ik zag dat er een soort schroefpuntjes bij zitten en ik vermoed dat je die in een soort rubbers kunt zetten, dat moet ik nog even gaan nalezen. Maargoed, misschien hebben jullie nog goeie tips hiervoor?
Die spikes kun je er inderdaad het beste onder schroeven. Veel speakerfabrikanten denken dat mensen dat wel graag rechtstreeks op hun vloer willen zetten, maar om die heel te houden kun je er inderdaad wat onderleggen - dat kan zo simpel zijn als een paar 5-cent muntjes trouwens. Met die spikes onder je speakers hebben je buren inderdaad minder last van je, en bovendien gaat het er ook beter van klinken - je bas wordt wat "droger", omdat je speaker niet al z'n energie rechtstreeks aan de vloer aan het afgeven is.

Ben benieuwd of je over een paar weken inderdaad een nog mooier geluid hebt...
Veel luisterplezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Anoniem: 263739 schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 23:23:
Nou inmiddels is de kogel door de kerk.
Vanmiddag ben ik alles op gaan halen bij Hobo Hifi; de Marantz PM 7001 en de SA 7001. Plus de JM Lab Focal 716 V's!! 8) Ook een van den Hul connector plus goed speakerdraad om alles netjes aan te sluiten.
Mooie set! Daar ga je jarenlang van genieten.
Dat ligt een beetje aan je kamer. Heb je een houten vloer (de vloer zelf dus, dus geen parket of laminaat op beton) dan heb je m.i. meer baat bij een gewone stoeptegel onder de speaker (of een mooie marmeren plaat als je wilt uitpakken), maar anders kunnen spikes uitstekend uitpakken. En als je niet wil dat die spikes je parket doorboren kun je er prima 1 eurocent muntjes onder leggen. Of speciaal gedraaide koperen cupjes omdat 't mooier is, maar die voegen niet echt iets toe.

Rubber pucks onder floorstands zijn m.i. zinloos, die zijn bedoeld voor boekenplank speakers die ook echt op een boekenplank worden geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-02-2023
Dat ligt een beetje aan je kamer. Heb je een houten vloer (de vloer zelf dus, dus geen parket of laminaat op beton) dan heb je m.i. meer baat bij een gewone stoeptegel onder de speaker (of een mooie marmeren plaat als je wilt uitpakken), maar anders kunnen spikes uitstekend uitpakken. En als je niet wil dat die spikes je parket doorboren kun je er prima 1 eurocent muntjes onder leggen. Of speciaal gedraaide koperen cupjes omdat 't mooier is, maar die voegen niet echt iets toe.
Ik heb allebei: m'n speakers staan op spikes op stoeptegels, :).

Die tegels zijn meer voor de handigheid: ik heb er vilt onder geplakt en handvaten aangeschroefd, en kan m'n speakers dan makkelijk verschuiven.

Zoals bij zoveel, is het eigenlijk een kwestie van proberen wat je mooi vindt: zowel qua klank als visueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb de spikes er inmiddels onder, en de speakers met spikes weer op plastic dopjes geplaatst. Zal aardig wat schelen qua overlast denk ik.

Nu zit ik echter met een volgend dilemma. De plaatsing van de speakers.
Mijn huiskamer ziet er als volgt uit nu:

Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y207/DefGeert/huisch.jpg

Liefst zou ik de speaker die nu in het midden bovenaan staat naast het TV meubel zetten maar dan kan de deur niet meer open. Jullie nog tips, of is het wel ok zo?

Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
Mij lijkt je stereobeleving niet echt optimaal.

Als je in die stoel gaat zitten zit je dichter bij de rechter dan linker luidspreker. Verder zou je de speakers in de lengterichting van je kamer moeten plaatsen maar dat is vrij lastig geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat gaat niet inderdaad..dan zou ik m achter de bank moeten zetten en dat is geen optie.
Rechts van de stoel (op de tekening gezien) gaat helaas ook niet want daar zit een kastdeur en daar loop ik veel langs omdat daar de keuken zit (dat vierkante ding met die twee blokjes is een kookeiland). Lastig dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksi

ksi

Boekenkast luidsprekers overwogen?
Die zijn iets makkelijker te plaatsen zo lijkt het, die zet je gewoon naast de televisie op het hifi meubel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
Ja, waarom heb je geen luidsprekers uitgezocht die wat beter in je interieur passen? Ik weet dat die JM labs fijne luidsprekers zijn maar ze hebben ook nog wel kleinere makkelijker plaatsbare speakers?

Jammer dat je je nieuwe speakers niet kunt opstellen zoals het zou moeten en je het beste uit je nieuwe set zou kunnen halen.

Het valt me op dat over het algemeen men vrij forse luidsprekers uit zoekt waar je met kleinere speakers veel beter uit de voeten kunt en die zeker niet onder hoeven te doen voor vloerstaanders.

MIjn luidsprekers zijn relatief klein, staan wel op stands omdat ik de ruimte ervoor heb, en doen absoluut niet onder voor de vrij grote kasten die ik voorheen had, Dynaudio Recital.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-05 23:47
ksi schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 12:56:
Boekenkast luidsprekers overwogen?
Die zijn iets makkelijker te plaatsen zo lijkt het, die zet je gewoon naast de televisie op het hifi meubel....
hij heeft net express deze gekocht..

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-05 18:01

mr.paaJ

generatie cmd+z

het zijn ook ongetwijfeld heerlijke luidsprekers, maar ik denk dat aan de hand van het plaatje deze vragen wel geoorloofd zijn...

edit:
Afbeeldingslocatie: http://random.mrpaaj.nl/huisch%20copy.jpg
:9
oftewel, zoals hieronder ook gezegd wordt: reorganisatie,
met een kleiner meubel zou het op de huidige plek al netjes passen denk ik zo.

[ Voor 47% gewijzigd door mr.paaJ op 02-08-2008 14:34 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
Je zou kunnen overwegen de bank te verplaatsen, misschien een kleiner TV meubel(ziet er vrij lang uit op je tekening) die je dan tussen je luidsprekers tegen de linkermuur zou kunnen plaatsen.

Dan de luidsprekers aan weerszijden. Misschien past je bank dan waar nu je meubel staat?

Je hebt misschien nog zoiets als een WAF. 8)

Heb je de luidsprekers ook thuis beluisterd? Je luidsprekers zijn best fors en ik vraag me af hoe dat gaat klinken.

@hierboven, je hebt de bank ook korter gezaagd ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Saab op 02-08-2008 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat de beste oplossing is om de andere speaker ook naast het TV meubel te zetten. Die kan ik nog wel iets verplaatsen en met een stoprubbertje op de vloer ervoor zorgen dat de deur niet te ver openzwaait..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalant
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-12-2024
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door metalant op 18-08-2008 10:36 ]

Pagina: 1 2 Laatste