Toon posts:

Hoe maak je optimaal gebruik van je geheugen?

Pagina: 1
Acties:
  • 676 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een vraagje. Klopt het dat zolang je je FSB bij overclocken niet op 400mhz instelt bij een PC6400 geheugen, je de snelheid dan ook niet volledig benut?

als je bijvoorbeeld je Q6600 processor wilt overclocken naar 3,2ghz, kan je met een multiplier van 9x, je FSB instellen op 355mhz. Maar 355 x 2 = 710mhz. Dat betekent dat je 90mhz van je geheugen niet gebruikt. KLopt dit een beetje?

Hoe maak je nou optimaal gebruik van je geheugen als je naar 3,2ghz wilt overclocken?

Verwijderd

8x400=3200... 8)7

Verwijderd

multiplier lager zetten?
^ is dat niet EXACT hetzelfde?

antwoord op je vraag: ja, het klopt dat je je geheugen niet volledig naar zijn specs benut. maakt dat uit voor jou? en zelfs als je dat wel zou doen (dus op 400 laten) dan maakt dat max. 1% uit.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dan dien je, zoals Ramius23 hierboven al aangeeft, de multiplier inderdaad te verlagen naar 8x.
Zodoende bereik je met een FSB van 400MHz een processorkloksnelheid van 3,2GHz en zal het geheugen tevens op 400MHz (DDR2-800) draaien.

Voordat je wéér een topic opent: Verdiep je eens in de materie. Neem de diverse FAQ's door, struin Wikipedia af, gebruik Google. Al je vragen kun je gemakkelijk zelf beantwoorden met aldaar opgedane kennis. Begin bijvoorbeeld eens met de PMG FAQ en RAM FAQ. Daar ben je al eerder op gewezen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rone op 01-06-2008 19:12 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Als je de multiplier vastzet werkt EIST ook niet meer. Wat mijn oplossing was is gewoon een quadcore Xeon kopen met een multi van 8. Deze draai ik op 450FSB. Dan klokt dat ding ook nog terug als ik niks aan het doen ben. Bespaart mij toch 50watt aan warmte die ik af moet voeren :)

Die paar mhz op je geheugen ga je trouwens ook echt niet merken in real-life applicaties :P

[ Voor 8% gewijzigd door R-O-Y op 01-06-2008 19:14 ]

Youtube Download ubersnel.nl

Verwijderd

r00n schreef op zondag 01 juni 2008 @ 19:10:
Dan dien je, zoals Ramius23 hierboven al aangeeft, de multiplier inderdaad te verlagen naar 8x.
Zodoende bereik je met een FSB van 400MHz een processorkloksnelheid van 3,2GHz en zal het geheugen tevens op 400MHz (DDR2-800) draaien.

Voordat je wéér een topic opent: Verdiep je eens in de materie. Neem de diverse FAQ's door, struin Wikipedia af, gebruik Google. Al je vragen kun je gemakkelijk zelf beantwoorden met aldaar opgedane kennis. Begin bijvoorbeeld eens met de PMG FAQ en RAM FAQ. Daar ben je al eerder op gewezen.
+1
Had ff geen zin om uit te kauwen... :>

Verwijderd

Topicstarter
R-O-Y schreef op zondag 01 juni 2008 @ 19:14:
Als je de multiplier vastzet werkt EIST ook niet meer. Wat mijn oplossing was is gewoon een quadcore Xeon kopen met een multi van 8. Deze draai ik op 450FSB. Dan klokt dat ding ook nog terug als ik niks aan het doen ben. Bespaart mij toch 50watt aan warmte die ik af moet voeren :)

Die paar mhz op je geheugen ga je trouwens ook echt niet merken in real-life applicaties :P
Dit wilde ik even weten, dit was niet te vinden in één van die FAQs. Dankjewel

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

R-O-Y schreef op zondag 01 juni 2008 @ 19:14:

50W? Weet je dat heel zeker? Ik meette namelijk maar maximaal 5W besparing van 3GHz naar 2GHz. (9*333/6*333)

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

MensionXL schreef op zondag 01 juni 2008 @ 21:33:
[...]

50W? Weet je dat heel zeker? Ik meette namelijk maar maximaal 5W besparing van 3GHz naar 2GHz. (9*333/6*333)
Die 50W is @ stock :+
Als je gaat OCen ben je dat voordeel alweer kwijt :s

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

MensionXL schreef op zondag 01 juni 2008 @ 21:33:
[...]

Dat weet ik heel zeker ja. Ik draai 3600MHz(8*450) op 1.28 volt. Als dat ding terugklokt naar 2700MHz (6*450) scheelt dat toch even 50 watt. Vind ik toch wel mooi meegenomen :P Ik zou dus ook liever een lagere fsb gebruiken dan dat ik de multiplier vastzet.

Bij mijn singlecore celeron was het verschil tussen 600 en 3000MHz ook maar 15 watt. Bij een Quad scheelt het net even wat meer denk ik :)

Verder zou ik trouwens kijken of het geheugen niet gewoon een kompleet stapje hoger kan. Hoeveel het precies wordt weet ik niet maar het zal in de buurt van de 900 liggen. Als je geheugen dat draait is er ook geen probleem toch.

[ Voor 16% gewijzigd door R-O-Y op 01-06-2008 22:18 ]

Youtube Download ubersnel.nl

Verwijderd

Topicstarter
Dus de multiplier niet vastzetten betekent dat ik hem op 9 moet laten staan? Werkt de EIST niet meer als je hem op 8 zet? Heb ik nooit geweeten :p

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dit is nog steeds een erg basic vraagje.. Ga nu eerst zelf even zoeken en de verschillende FAQ's lezen. Want dit zijn toch echt allemaal dingen die gewoon te vinden zijn.

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.