Toon posts:

multiplier lager zetten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Q6600 met Scythe Infinity. Ik heb een 800mhz OC geheugen. Ik wil mijn processor graag overclocken naar iets van 3,2. Maar als je dit met multiplier x9 doet maak je niet optimaal gebruik van je geheugen.

Is het mogelijk om de multiplier op x8 te zetten en dan de FSB op 400? Of zorgt dit voor extra hitte/moeilijkheden?

Alvast bedankt!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:39

_Apache_

For life.

Geen probleem om op 8x400 ipv 9x355, sommige gevallen zelfs ietsje sneller.

Probeer en vind uit. Houdt - zoals altijd bij overklokken - temps en stabiliteit in de gaten en gij zult overwinnen!

Maar - wat ik even niet begrijp - maakt 8x400 optimaler gebruik van je RAM?

[ Voor 16% gewijzigd door _Apache_ op 01-06-2008 14:21 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

Topicstarter
Als je 1:1 in hebt gesteld, en werkt met een multiplier van x9, dan loopt je geheugen toch 355 (x2 = 710) terwijl de het geheugen op een snelheid kan lopen van 400mhz. Als wat ik hier zeg niet klopt, verbeter mij dan alsjeblieft.

bedankt voor je reactie!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2008 14:29 ]

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-01 23:10
Of je zet je multiplier op 2.5. Dan draait je geheugen op 2.5x355=888 MHz. Je hebt toch OC geheugen, dus je kunt checken of hij op deze snelheid wil draaien. :)

Verwijderd

Topicstarter
De multiplier slaat toch op de snelheid van de processor? :p Ik begrijp niet wat je dan bedoelt.

Verwijderd

M411007 bedoelt denk ik de divider van je geheugen ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2008 @ 14:29:
Als je 1:1 in hebt gesteld, en werkt met een multiplier van x9, dan loopt je geheugen toch 355 (x2 = 710) terwijl de het geheugen op een snelheid kan lopen van 400mhz. Als wat ik hier zeg niet klopt, verbeter mij dan alsjeblieft.

bedankt voor je reactie!
Juist
CPU-snelheid = FSB*MP = 400*8 = 3.2GHz
RAM snelheid = FSB*divider*2 = 400*1*2 = DDR2-800 (maal 2 vanwege de double data rate)

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:39
Wat voor geheugen heb je eigenlijk? Miss is het nog wel mogelijk om 500 x 6,5 te draaien, als je moederbord dat aankan iig dan draait je proc 3,25GHz en je geheugen op 1000MHz.
Ik draai hier met mn AMD bak 12 x 250 en dat resulteert bij mij in geheugen op 1000MHz met 2,1V (OCZ Platinum XTC DDR800 2 x 2GB)

M3P - M3LR - 6320Wp

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb cas 3 OC geheugen van Corsair, 800mhz.

Volgens sommigedn werkt de EIST niet meer als je je multiplier verzet, is er een manier om dit te verhelpen?

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-01 18:21
8*400 kan prima, maar vergeet niet dat die extra bandbreedte naar het geheugen een C2D bijna niets uitmaakt. 1:1 is verder wel weer belangrijker, maar als het kan, zou ik het doen: ook al zou je het maar een klein beetje merken, alle beetjes helpen.
Volgens sommigedn werkt de EIST niet meer als je je multiplier verzet, is er een manier om dit te verhelpen?
Volgens mij blijft EIST gewoon werken als je dit verandert? Ik lees wel eens dat mensen vergeten EIST uit te zetten bij het OC'en, dus het kan wel werken. Het enige wat EIST eigenlijk doet is de multi verlagen (naar 6x oid) en het voltage. Misschien dat het voltage na het aanpassen hiervan niet naar beneden wordt geschroefd, naar de multi lijkt me wel. Maar je kan het ook zelf even testen. Zelf gooi ik het iig vaak uit, maar dat terzijde.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Volgens mij blijft EIST gewoon werken als je dit verandert? Ik lees wel eens dat mensen vergeten EIST uit te zetten bij het OC'en, dus het kan wel werken. Het enige wat EIST eigenlijk doet is de multi verlagen (naar 6x oid) en het voltage. Misschien dat het voltage na het aanpassen hiervan niet naar beneden wordt geschroefd, naar de multi lijkt me wel. Maar je kan het ook zelf even testen. Zelf gooi ik het iig vaak uit, maar dat terzijde.
Eist werkt inderdaad gewoon als je de CPU overklokt het voltage wordt ook aangepast behalve als je het vast zet op een waarde. Maar volgens mij veranderd de multiplier niet meer als je een andere insteld dan de hoogste.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Daan®
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-01 09:02
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 16:47:
Ik heb cas 3 OC geheugen van Corsair, 800mhz.

werkt dan nog prima. ik draai op 8*400=3.2GHhz en was vergeten EIST uit te zetten. Dus als de cpu niet te doen heeft draait hij op 6*400=2.4Ghz ach scheelt weer wat in de temps :9

He who laughs last.. Thinks slowest

Verwijderd

Topicstarter
Dus het scheelt zoals bitage zei vooral in snelheid en niet in voltage. Ik wilde ook nog een klein oogje houden op de kosten en het aantal watt dat ik gebruik. maar ach, de beste manier om het zeker te weten is het uittesten. Toch, als er iemand er nog iets van weet, zeg dat dan vooral!
Pagina: 1