externe hdd aanschaffen aantal vraagjes.

Pagina: 1
Acties:
  • 268 views

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-02 18:12
Ik wil een externe hdd aan gaan schaffen. Nu ben ik niet erg thuis in deze markt en zit ik met een aantal vragen.

Ik wil de schijf o.a. gebruiken om films te te zetten is de snelheid via een usb2.0 snel genoeg om een film af te spelen vanaf de externe harde schijf. Of moet ik dan voor een E-Sata aansluiting of Fire Wire aansluiting kiezen. Want dan zit ik namelijk met een probleem mijn huidige pc heeft geen E-Sata of Fire Wire aansluiting. Nu lees ik dat er soms wel E-Sata brackets bij externe hdd's zitten, geld dit ook voor schijven met een Fire Wire aansluiting? Mijn toekomstige laptop heeft namelijk volgens mij geen E-Sata maar wel een Fire-Wire aansluiting en in een laptop kan ik geen bracket steken.

Als een USB2.0 aansluiting voldoet kies ik of een Lacie desktop hdd van 500Gb of de Western Digital Elements hdd van 500GB. Maar hier kan ik wel uit komen via reviews.

Als ik dit topic mag geloven is usb2.0 snel genoeg Film afspelen via externe harde schijf

Maar toch ben ik een beetje huiverig. Mijn usb stick van 8gb gaat namelijk enorm sloom dit is natuurlijk niet echt te vergelijken met een externe hdd maar toch.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

het hangt er vanaf of je de film wilt streamen of dat je hem zo opent vanaf je usbschijf, dat moet makkelijk kunnen als je laptop/pc het aankan.

de grootte van de schijf moet je dan zelf weer bepalen en ook het design

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Ik zou indien mogelijk toch echt voor e-sata gaan zodat je niet de hele tijd tegen die maximale snelheid van usb2.0 480 Mbit/s aan zit te hikken. (bij het plaatsen van bestanden op de schijf) Piek snelheden van tussen de 80/100MByte/sec zijn tegenwoordig niet ongewoon.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2008 21:29 ]

• warnas
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

warnas

Ja, dé...

Volgens mij is USB 2.0 snel genoeg. Een gedownloade film is meestal iets van 750 mb. Afspelen duurt 1,5 - 2 uur. Zolang het kopieeren van de film naar je laptop sneller gaat dan dat (en met USB 2.0 is dat een kwestie van 4 a 5 minuten) heb je toch voldoende snelheid?

Maar... als je stick ook sloom is, heeft je systeem misschien moeite met USB (om wat voor reden dan ook). Dan zou je inderdaad een probleem kunnen krijgen. Ik zou kijken of ik bij iemand een externe usb-schijf kon lenen om dat eerst eens te testen. Sticks zijn bij mij bijna nog sneller dan hd's.

Join the army. See the world. Meet interesting people. Kill them.

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Als je een beetje op reviews zoekt (GoT bijvoorbeeld... productreview: Western Digital Passport II, 120GB review door hevling) kan je een plaatje als dit tegen komen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/5094/3530.png

Dat is genoeg om een HD-film van 1,5 uur met een grote van 75GB (as if :+ ) te streamen :)

• dewil1990
warnas schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 21:31:
Maar... als je stick ook sloom is, heeft je systeem misschien moeite met USB (om wat voor reden dan ook). Dan zou je inderdaad een probleem kunnen krijgen. Ik zou kijken of ik bij iemand een externe usb-schijf kon lenen om dat eerst eens te testen. Sticks zijn bij mij bijna nog sneller dan hd's.
Mijn oudere (nu kapotte) stick was wel gewoon snel, en het streamen van films moet naar mijn laptop gebeuren die een stuk sneller zal zijn dan mijn huidige systeem.

Dus ik neem aan dat usb aansluiting voor mij zal voldoen.

in ieder geval bedankt iedereen :)

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
whiplash1990 schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 21:40:
[...]
Dus ik neem aan dat usb aansluiting voor mij zal voldoen.
Kijk eens naar schijven met voeding via USB, scheelt gedoe met adapter, wat de boel wat draagbaarder maakt.

• dewil1990
MuisM4t schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 21:47:
[...]

Kijk eens naar schijven met voeding via USB, scheelt gedoe met adapter, wat de boel wat draagbaarder maakt.
Daar heb ik ook al naar gekeken maar in alle (bijna) alle gevallen is de opslag ruimte dan wel een stuk kleiner.

Hier nog wel een vraag bij is een schijf die gevoed wordt door usb even snel als een andere schijf?

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
whiplash1990 schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 21:59:
[...]

Is een schijf die gevoed wordt door usb even snel als een andere schijf?
In principe wel.
Je kunt het best even prestaties van de schijf die je op het oog hebt op internet nazoeken (reviews).

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

USB2.0 zal zeker voldoende zijn om een film te kijken vanaf een externe hardeschijf, zeker als je bestanden van 750MB afspeelt, maar ook ISO's van een DVD zal prima gaan werken. Zelf speel ik wel DVD's "gestreamd" via een 100Mb/sec netwerk verbinding. USB2.0 heeft een theoretische snelheid van 480Mbit/s (480Mbps) = 60MBps (Megabyte per seconde), USB kent wel enige overhead maar het zal zeker voldoende zin om een film te kijken. (mist de rest van het systeem toerijkend is natuurlijk, maar met een beetje moderne laptop of desktop moet dat zeker gaan)

Voor de rest geef je zelf al aan dat je via reviews prima kunt bepalen welke externe hardeschijf het moet gaan worden of neem eventueel nog een ervaring topic over externe hardeschijven door: [Ervaringen] Externe harde schijven en behuizingen Deel 1 , dit is verder een "wat moet ik kopen topic" en daar is het GoT OM FAQ / Beleid redelijk duidelijk in, daarom gaat dit topic op slot.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.