Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LPG G3

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:36

paQ

d:)b

(twas een LSi installatie trouwens)

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 31-05-2008 19:49 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:09
Mensen.... Houden jullie er wel rekening mee dat de LPG prijzen door het dak zullen vliegen als we dadelijk allemaal hierop gaan rijden? In den haag houden ze er natuurlijk niet van als ze veel be-oogde accijns centjes mislopen.... ;)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:01

mace

Sapere Aude

Dan gaan we toch onze scheten opsparen? Bio-LPG. :+

• paQ

paQ

Het lijkt mij dat het nieuwe paradepaardje van CO2-OK rijden van de overheid, aardgas, relatief makkelijk op een LPG installatie zou moeten kunnen werken. (?)

• mace

mace

Sapere Aude

paQ schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 20:30:
Het lijkt mij dat het nieuwe paradepaardje van CO2-OK rijden van de overheid, aardgas, relatief makkelijk op een LPG installatie zou moeten kunnen werken. (?)
Volgens mij gaat dat niet 1-2-3, misschien kan je navraag doen bij je LPG-installateur?

Edit:
In welke opzichten zijn aardgas en LPG verschillend?
Aardgas verschilt in vele opzichten van LPG, vier voorbeelden van deze verschillen zijn:
-Aardgas is een eenvoudige chemische verbinding, CH4., terwijl LPG een mengsel is van twee koolwaterstoffen, namelijk propaan en butaan.
-Aardgas is lichter dan lucht, LPG zwaarder.
-Bij relatief geringe druk is LPG vloeibaar. Aardgas alleen vloeibaar bij zeer hoge druk en/of lage temperatuur.
-LPG tanks zijn absoluut ongeschikt om aardgas onder druk in op te slaan. Pogingen daartoe zijn levensgevaarlijk.
Vooral dat laatste dus. 8)7

[ Voor 46% gewijzigd door mace op 31-05-2008 20:46 ]

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-11 12:14
Ombouwen naar aardgas is nog bijna niet te doen. Je LPG installatie hergebruiken gaat niet, omdat LPG onder 8 bar getankt wordt en aardgas onder 200 bar druk.

Daarom kost inbouw nu nog zo'n 3000 euro, een thuis vulstation ook ongeveer 3000 euro (plus jaarlijkse revisie van 1000 euro), tanken duurt 8 uur en je auto moet herkeurd worden door de RDW na de inbouw.

Misschien wordt het nog eens wat met aardgas, maar waarom eigenlijk? LPG is een restproduct bij het maken van benzine en (grappig genoeg) aardgas, dus waarom de moeite?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• mace

mace

Sapere Aude

Als je je bedenkt dat er gemiddeld zo'n 40 kuub aardgas in zo'n lullig tankje gaat kan je je wel voorstellen dat je 8-bar LPG tank het niet gaat trekken idd.
Jiriki schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 20:50:
LPG is een restproduct bij het maken van benzine en (grappig genoeg) aardgas, dus waarom de moeite?
Deze zin snap ik even niet, zeg je nu dat aardgas en LPG hetzelfde is? :?
Of bedoel je dat het strikt gezien ook "aardgas" is omdat het een aardolieproduct is en uit de grond komt?

Overigens zou ik niet zo ver willen gaan als te zeggen dat LPG een "restproduct" is van de benzineproductie, dan kan je net zo goed zeggen dat Diesel een restproduct is van de productie van zware stookolie. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door mace op 31-05-2008 20:55 ]

• paQ

paQ

en toch is LPG een 'afval' brandstof.
Als het over is, gaat het in de fik bij SHELL. Dat is wat ze (ondermeer) verbranden, en daarom ruikt het vaak bij Pernis naar LPG.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Ik heb begrepen dat LPG:

- Relatief goedkoop is, omdat het in vrij grote hoeveelheden "over is" (kortom, er is meer aanbod dan vraag)

- Op allerlei plaatsen momenteel (nog steeds) afgefakkeld wordt, en dat daarom het rijden op LPG relatief CO2-gunstig is

Namelijk, als je een brandstof gebruikt die normaal gesproken toch afgefakkeld zou worden, je CO2 uitspaart, omdat je op dat moment geen andere brandstof verbruikt. Wellicht dat door een hogere vraag het op meer plekken rendabel wordt om Petrol Gas in vloeibare (Liquid) vorm om te zetten. Of dan de prijs zal stijgen? Misschien, maar ik denk toch dat diesel en benzine (absoluut gesproken, niet relatief) harder zullen stijgen.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:35
Ik was op zoek naar een mazda 6 op gas, maar ik kan er niet één vinden. Het lijkt erop dat het ook niet mogelijk is om een G3 in een mazda 6 in te laten bouwen.

Het valt me over het algemeen op dat Japanse auto's niet op gas rijden. Jammer.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
paQ schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 21:21:
en toch is LPG een 'afval' brandstof.
Waarom? Wat is je definitie van een afvalproduct? Is papier ook een afvalproduct van hout omdat ze de mooiste stukken hout ergens anders voor gebruiken?
Als het over is, gaat het in de fik bij SHELL. Dat is wat ze (ondermeer) verbranden, en daarom ruikt het vaak bij Pernis naar LPG.
Met verbranden bedoel je affakkelen? Affakkelen doen ze voor de veiligheid, niet omdat ze producten over hebben.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Tommy The Cat schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 23:48:
Ik was op zoek naar een mazda 6 op gas, maar ik kan er niet één vinden. Het lijkt erop dat het ook niet mogelijk is om een G3 in een mazda 6 in te laten bouwen.
Waarom zou dit niet mogelijk zijn?

Prins heeft een systeem voor de vorige generatie Mazda 6 met 1,8l motor. Een installatie op maat moet geen probleem zijn voor een gasinbouwer. Bij nieuwere motoren met directe benzineinspuiting kan lpg-inbouw nog wel een probleem zijn, maar daar wordt aan gewerkt.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14

De meeste A-Merk importeurs beweren dat het niet kan, wat (voorlopig, zie Femme) op GDI motoren na onzin is. Daarom vind je erg weinig wagens van dergelijke importeurs 2e hands op LPG.

Betekend niet dat het niet kan....

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Tommy The Cat
@femme Dat vroeg ik mij dus ook af. Feit is wel dat ik er tot nu toe nog niet een ben tegengekomen. Bovendien staat de 6 er niet tussen op deze site als je je voordeel wil berekenen. Daarnaast ondersteunt het volgende verhaal mijn vermoeden (japanners staan er niet tussen):
Autogas is niet geschikt voor elke auto. Autogas kan alleen ingebouwd worden in auto's, waarvoor een autogasinstallatie beschikbaar is. Gezien de ontwikkelkosten ligt het voor de hand, dat er alleen autogasinstallaties beschikbaar zijn voor modellen, waarvan redelijke aantallen worden verkocht. De meeste automerken als Chrysler, Citro�n, Chevrolet, Hyundai, Kia, Mitsubishi, Opel, Peugeot, Renault, Saab, Seat, Skoda, SSangYong en Volvo ondersteunen het gebruik van autogas. Zij hebben bepaalde modellen 'gehomologeerd' (goedgekeurd), zodat daar een voor dat model gecertificeerde autogasinstallatie ingebouwd kan worden. Sommige automerken als Audi, Fiat en Ford ondersteunen autogas helaas niet (meer) en laten -hoewel die modellen gewoon probleemloos op autogas kunnen rijden- de fabrieksgarantie op de motor vervallen als er een gasinstallatie wordt ingebouwd. Dat hoeft overigens geen belemmering te zijn, omdat bepaalde aanbieders de volledige garantie en het onderhoud van dergelijke modellen op autogas voor hun rekening nemen.

[ Voor 184% gewijzigd door Femme op 01-06-2008 12:17 ]

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Primera is anders voor mij DE gas auto, de 2.0 dan. Loopt moeiteloos 5ton op gas met alleen olie verversen, verder heeft hij een ketting waar je dus ook geen omkijken naar hebt.

• Tommy The Cat
Als ik dan even nieuwsgierig mag zijn, welke bouwjaar/type rijd je in? :)

Er zijn idd heel wat primera's op gas beschikbaar.

[ Voor 27% gewijzigd door Tommy The Cat op 01-06-2008 01:10 ]

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik had een 99'er, ik heb het dan wel over de P11 (96-99)
P11-144 kan ook nog, zelfde auto in de basis (99-03)

[ Voor 32% gewijzigd door Rev! op 01-06-2008 01:12 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Samen vattend het is dus beter een 2de hands auto te kopen (of nieuw) en daarin gas te laten bouwen dan een gebruikte gas .. en een loodadative erbij te doen (loodvervanger/toevoeging)

volgens mij met de huidige prijzen als het 2500 zou kosten dan heb je het er na 3000 km er wel uit :?

nu rij ik graag met een aanhanger (vouwwagen of caravan) hoe goed ga je het merken en wat is het verbruik ligt dit lager, gelijk of hoger dan bezine en moet je vaak overschakelijk op benzine ?

wat is makkelijker
een ringtank of andere tank ? (ik ga voor een station/mpv type auto) .. en waar laat je dan eventueel je reserveband ..

Tja vanalles

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:37
Tommy The Cat schreef op zondag 01 juni 2008 @ 00:28:
Daarnaast ondersteunt het volgende verhaal mijn vermoeden (japanners staan er niet tussen):

[...]
Hm, even zien dan, ik zie een chinees, een koreaan en verrek, een japanner!
Mitsubishi is japans :)

Ik rij zelf ook mitsubishi, auto staat bijna 3 ton op de teller, heeft een vialle lpi systeem en heeft sinds dat gas erin zit(binnen 100 kilometer toen hij nieuw was) nooit problemen gehad. Ik moet er wel bij zeggen dat ik deze 2e hands heb gekocht op 2 ton. Maar alle onderhoudsboekjes, incidentiele- en periodieke reparaties/onderhoudsbeurt rapporten waren dan wel aanwezig.

Dus 2e hands kan best, maar zorg wel dat je een eerlijke verkoper heb met alle info erbij.
vso schreef op zondag 01 juni 2008 @ 01:49:
Samen vattend het is dus beter een 2de hands auto te kopen (of nieuw) en daarin gas te laten bouwen dan een gebruikte gas .. en een loodadative erbij te doen (loodvervanger/toevoeging)

volgens mij met de huidige prijzen als het 2500 zou kosten dan heb je het er na 3000 km er wel uit :?

nu rij ik graag met een aanhanger (vouwwagen of caravan) hoe goed ga je het merken en wat is het verbruik ligt dit lager, gelijk of hoger dan bezine en moet je vaak overschakelijk op benzine ?

wat is makkelijker
een ringtank of andere tank ? (ik ga voor een station/mpv type auto) .. en waar laat je dan eventueel je reserveband ..
Ik zou bijna zeggen dat een gebruikte gas ook zijn voordelen heeft. Als een auto niet beter weet dan dat hij gas rijdt, is hij daar op onderhouden. Hoge km stand boeit niet zo zeer, laat alleen zien dat hij in korte tijd veel snelweg heeft gehad, wat toch mijn voorkeur heeft tov 70k km en dan als binnenstad wagentje.

Je zou het voor jezelf even moeten uitrekenen. Als ik 3000 per jaar rij, heb ik alle kosten eruit(denk aan je hogere wegenbelasting).

Verbruik ligt zo een 20% hoger volgens mijn boekje. Dus ipv dat je dan 1:15 rijdt, rij je 1:12. Overschakelen op benzine doe ik eigenlijk nooit. Bij een goed systeem dat goed op je auto is afgestemd zou je (vrijwel) geen vermogen verlies mogen hebben.

Een ringtank kost je een reserveband en ze zijn er klein. Met caravan neem ik aan dat je lange ritten doet, dus dan is een losse tank aan zijkant/achterkant handiger.

[ Voor 50% gewijzigd door LED-Maniak op 01-06-2008 02:12 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

LED-Maniak schreef op zondag 01 juni 2008 @ 02:06:
Een ringtank kost je een reserveband en ze zijn er klein. Met caravan neem ik aan dat je lange ritten doet, dus dan is een losse tank aan zijkant/achterkant handiger.
je bedoelt ringtank is erg klein :? een losse tank is groter ? teminste ik neem dat je dat bedoelt ?

Tja vanalles

• mace

mace

Sapere Aude

Ringtank: 45 to 60l afhankelijk van wat past.
Cilindertank: 80l

[ Voor 34% gewijzigd door mace op 01-06-2008 02:28 ]

• LED-Maniak
vso schreef op zondag 01 juni 2008 @ 02:17:
[...]

je bedoelt ringtank is erg klein :? een losse tank is groter ? teminste ik neem dat je dat bedoelt ?
Dat bedoel ik ja ;)

Uit mijn hoofd waren ringtanken rond de 40~60 liter. Een gewone tank begint daar ook maar gaat door tot over de 100 liter. En gezien hij maar voor 80% gevult mag zijn, is een wat grotere tank erg fijn.

Net wat ^^ dus zegt.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Ronald
@femme Dat vroeg ik mij dus ook af. Feit is wel dat ik er tot nu toe nog niet een ben tegengekomen. Bovendien staat de 6 er niet tussen op deze site als je je voordeel wil berekenen. Daarnaast ondersteunt het volgende verhaal mijn vermoeden (japanners staan er niet tussen):

[...]

Bron: autogas.nl

Edit:
Bij prins kan het inderdaad :) .
Er zijn 2 soorten systemen. Er zijn generieke systemen voor injectiemotoren, deze timen gasinjectie op basis van het normale motormanagement (Waarvan ik er een heb, bijv. Landi LSI). En er zijn de speciaal voor bepaalde modellen aangepaste systemen, zoals die op de site van GasFX (Vialle LPI)

Beide systemen hoeven geen vermogensverlies op te leveren en werken in princiepe betrouwbaar. (Soms is er zelfs vermogenswinst, LPG gedraagt zich als een soort heel extreme superbenzine, 104-110 RON, maar dat word dan teruggeregeld)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• 13art
  • Laatst online: 21:11

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Ronald schreef op zondag 01 juni 2008 @ 03:01:
[...]

Er zijn 2 soorten systemen. Er zijn generieke systemen voor injectiemotoren, deze timen gasinjectie op basis van het normale motormanagement (Waarvan ik er een heb, bijv. Landi LSI). En er zijn de speciaal voor bepaalde modellen aangepaste systemen, zoals die op de site van GasFX (Vialle LPI)

Beide systemen hoeven geen vermogensverlies op te leveren en werken in princiepe betrouwbaar. (Soms is er zelfs vermogenswinst, LPG gedraagt zich als een soort heel extreme superbenzine, 104-110 RON, maar dat word dan teruggeregeld)
Vialle lpi werkt volgens mij ook met het normale motormanagement. Kijk maar eens naar het schema dat op de Vialle site staat.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

@femme Dat vroeg ik mij dus ook af. Feit is wel dat ik er tot nu toe nog niet een ben tegengekomen. Bovendien staat de 6 er niet tussen op deze site als je je voordeel wil berekenen.
Ik zou gewoon eens contact opnemen met een gasinbouwer om te vragen of maatwerk voor jouw auto mogelijk is. Waarschijnlijk is dit geen probleem.
LED-Maniak schreef op zondag 01 juni 2008 @ 02:06:
[...]
Dit verschilt per auto. Bij kleinere auto waar kleinere wielen onder gemonteerd worden zal de ruimte voor een ringtank waarschijnlijk ook kleiner zijn. Ik heb een 74 liter ringtank in een 5-serie Touring. Een paar Duiters hebben er zelfs 79 liter in gekregen.

• Ronald
DjWannaB2002 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 08:20:
[...]

Vialle lpi werkt volgens mij ook met het normale motormanagement. Kijk maar eens naar het schema dat op de Vialle site staat.
Ik bedoelde dat ook niet anders te beweren...

Vialle LPI is een systeem wat de LPG vloeibaar injecteerd. Voordeel is dat dat de motor helpt koelen, en nog hogere vulgraad berijkt kan worden. (Krijgt een soort intercooler functie)
Prins en Landi injecteren als damp. Wat volgens ome Wikipedia een fractie zuiniger is en ook zonder vermogensverlies kan.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Ronald schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:37:
[...]

Ik bedoelde dat ook niet anders te beweren...

Vialle LPI is een systeem wat de LPG vloeibaar injecteerd. Voordeel is dat dat de motor helpt koelen, en nog hogere vulgraad berijkt kan worden. (Krijgt een soort intercooler functie)
Prins en Landi injecteren als damp. Wat volgens ome Wikipedia een fractie zuiniger is en ook zonder vermogensverlies kan.
Ok, zoals het er stond leek het een beetje of je twee systemen had, die het eigen motormanagement gebruiken, en systemen als Vialle. Zo had ik je tekst geïnterpreteerd.

Ach ja, wikipedia, weet niet of echt alles wat daar staat kan geloven. Zal wel zo'n beetje op het even zijn.

• paQ

paQ

plaatje van de LSi installatie in mijn auto

Afbeeldingslocatie: http://img2.freeimagehosting.net/uploads/32973608f6.jpg

• zzz16
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11 16:51
Jiriki schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 20:50:
Ombouwen naar aardgas is nog bijna niet te doen. Je LPG installatie hergebruiken gaat niet, omdat LPG onder 8 bar getankt wordt en aardgas onder 200 bar druk.

Daarom kost inbouw nu nog zo'n 3000 euro, een thuis vulstation ook ongeveer 3000 euro (plus jaarlijkse revisie van 1000 euro), tanken duurt 8 uur en je auto moet herkeurd worden door de RDW na de inbouw.

Misschien wordt het nog eens wat met aardgas, maar waarom eigenlijk? LPG is een restproduct bij het maken van benzine en (grappig genoeg) aardgas, dus waarom de moeite?
Waarom duurt tanken 8 uur, wij hier in groningen kunnen bij de gemeente tanken ( alleen bedrijven ), daar is een vulstation voor aardgas. Het lijkt me sterk dat mensen daar hun auto voor 8 uur parkeren.

• LED-Maniak
zzz16 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 23:15:
[...]

Waarom duurt tanken 8 uur, wij hier in groningen kunnen bij de gemeente tanken ( alleen bedrijven ), daar is een vulstation voor aardgas. Het lijkt me sterk dat mensen daar hun auto voor 8 uur parkeren.
Daar duurt het een kwartiertje tot 30 minuten.

8 uur is voor een thuisinstallatie. Die heeft dus een pomp om de druk op te voeren.. En om dit zo efficiënt en klein mogelijk te houden duur het zo lang om de druk op te voeren. Vandaar die 8 uur tank tijd.

Verwijderd

Ronald schreef op zondag 01 juni 2008 @ 00:27:
[...]

De meeste A-Merk importeurs beweren dat het niet kan, wat (voorlopig, zie Femme) op GDI motoren na onzin is. Daarom vind je erg weinig wagens van dergelijke importeurs 2e hands op LPG.

Hoop niet dat je gaat proberen een GDI op LPG te laten lopen... Alhoewel het me best een stunt lijkt om te horen hoe een diesel op LPG wordt aangejaagd...
Ik heb trouwens genoeg collega's die Toyota op LPG rijden hoor. Allemaal Vialle LPi, net als ik met mijn 406 trouwens.
Importeurs, en dan komt het rechtssysteem om de hoek kijken, zijn 1e lijns verantwoordelijk voor de producten die in NL worden verkocht. Als zij zeggen dat het kan, draaien ze kort-door-de-bocht-gezegd dus op voor iedere motor die niet netjes loopt op LPG. En dat kost hun geld. Dus leggen ze de verantwoordelijkheid een stapje lager, de verkopende partijen en die leggen het dan weer bij de kopers als het even uitkomt door het "op eigen risico van" te schuiven...
Als het niet zou kunnen, dan reden we niet met zovelen op LPG. Elke benzinemotor kan in principe op LPG draaien. Het hangt tegenwoordig meer van het motormanagement af dan van de motor zelf.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:03

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 18:51:
[...]

Hoop niet dat je gaat proberen een GDI op LPG te laten lopen... Alhoewel het me best een stunt lijkt om te horen hoe een diesel op LPG wordt aangejaagd...
Verdiep je iets verder in de materie ;)
GDI is een benzinesysteem van Mitsubishi (Gasoline Direct Injection). :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Vorige week mijn nieuwe lease auto mogen ontvangen met een GasFX installtie. Skoda Octavia Combi 1.6 MPI. Tot nu toe eigenlijk zeer te vreden mee. Het overschakelen van benzine naar gas en weer terug gaat allemaal zonder hotten of stoten.

Ik rij elke dag Leeuwarden - Groningen op en neer en heb even gemeten hoeveel KM ik kan rijden op mijn gasinstallatie en zat op 498 km. Netjes.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-11 13:39

houthakker

Poehé

Ronald schreef op zondag 01 juni 2008 @ 00:27:
[...]

Er is zelfs nu een gasinbouwer die schijnbaar GDI/FSI (direct ingespoten peut auto's) op LPG kan laten rijden zonder dat de benzine injectoren verbranden.

Specs

• SmoothTweaker
  • Laatst online: 23:50
Ik heb er ook eens naar zitten kijken. Ik rijd een Daewoo espero welke allemaal G3 hebben maar de inverstering duurt wel te lang om eruit te hebben, kijkend naar de wegenbelasting valt het verschil wel mee 143 tegenover 100 euro op benzine

• paQ

paQ

Ik vind het juist wel meevallen.
De afschrijvingsperiode gaat vlugger dan je denkt, zeker als je in ogenschouw neemt dat de benzineprijs harder stijgt dan LPG.

EN dat hoogstwaarschijnlijk je auto een ietwat hogere verkoop restwaarde zal krijgen, omdat het goedkoper rijdt op LPG en de nieuwe eigenaar de investering niet meer hoeft te doen, net zoals in mijn geval :)

• Ronald
Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 18:51:
[...]

Dat GDI geen diesel techniek is is al door wat mensen geroepen.

Er bestaan diesel motoren (Grote scheepsdiesels) die op Bunker-C stookolie werken. Op kamertemperatuur kun je daar blokjes van snijden en er domino mee spelen.
Diesels kunnen werken op alles wat je maar de cilinder in krijgt en wat leuk fikt. LPG, poedersuiker... in princiepe geen probleem, al lijkt het me een leuke technische uitdaging om poedersuiker te injecteren. Dat LPG in een personenautodiesel niet gaat werken komt domweg door het ontwerp. Er wordt gebruik gemaakt van de smerende eigenschappen van diesel, en LPG gaat dat niet bieden.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Ik lees hier van alles over japanse en franse auto's, maar hoe zit het met duitse? Mijn vader heeft een Mercedes M klasse aso bak die nogal dorstig is. Voor een auto van 2 ton is hij best wel snel, maar je ziet de benzine meter dan ook dalen :/ Ik ben nog geen 18, maar als ik mijn rijbewijs heb wil ik wel in deze auto naar school. Een verbruik van 1 op 8 (als je zuinig rijdt) is echter voor een scholier niet echt geschikt. Nu vroeg ik mij af of dit soort auto's geschikt is voor LPG.

Afbeeldingslocatie: http://auto.vlan.be/nl/images_cars/1158671_1.jpg
Maar dan met RVS er omheen, dus nog zwaarder

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Als jij op school wilt patsen met je papies BMW zul je toch een krantenwijk moeten nemen :+

Ik denk niet dat het voor jouw goedkoper is om LPG te laten inbouwen in je vaders auto, omdat je er een paar keer mee naar school wilt.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• mace

mace

Sapere Aude

jdm8 schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 10:08:
Ik lees hier van alles over japanse en franse auto's, maar hoe zit het met duitse? Mijn vader heeft een Mercedes M klasse aso bak die nogal dorstig is. Voor een auto van 2 ton is hij best wel snel, maar je ziet de benzine meter dan ook dalen :/ Ik ben nog geen 18, maar als ik mijn rijbewijs heb wil ik wel in deze auto naar school. Een verbruik van 1 op 8 (als je zuinig rijdt) is echter voor een scholier niet echt geschikt. Nu vroeg ik mij af of dit soort auto's geschikt is voor LPG.

[afbeelding]
Maar dan met RVS er omheen, dus nog zwaarder
Jaja, patser. :P

Je kan beter doorsparen en zelf een klein zuinig japannertje kopen, daar heb je veel meer plezier van dan zo'n log beest. Je moet het op een oude fiets leren zeg maar. (Want als je je rijbewijs hebt kan je nog niet goed rijden, daar heb je ervaring voor nodig.) Zo'n M heeft weinig overzicht rondom, en dan zou het zuur zijn als je een paaltje raakt. Dikke kans dat dat gebeurt.
Devil schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 10:31:
Als jij op school wilt patsen met je papies BMW zul je toch een krantenwijk moeten nemen :+

Ik denk niet dat het voor jouw goedkoper is om LPG te laten inbouwen in je vaders auto, omdat je er een paar keer mee naar school wilt.
Moet je niet naar de opticien? Het is toch echt een mercedes. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door mace op 14-06-2008 10:38 ]

• jdm8

jdm8

Het gaat niet om het patsen :p Maar ik ben redelijk lang en pas daarom niet echt in onze oude volvo. Andere auto is nodig voor het bedrijf en deze auto wordt niet heel erg veel gebruikt. Nog een auto er bij wordt dan wel erg vol, bovendien lijtkhet mij een beetje zonde, op deze manier wordt de mercedes wat meer gebruikt (nu wordt dat zo veel mogelijk vermeden vanwege verbruik) want het is toch wel zonde van de belasting als zo'n auto weinig gebruikt wordt.

Het is niet alleen voor mijn reis naar school (wat nu een pokke eind fietsen is). Mijn vader ergert zich ook enorm aan het brandstofverbruik.

Even voor de duidelijkheid, ik ben dus echt geen patser :p

[ Voor 35% gewijzigd door jdm8 op 14-06-2008 10:49 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-11 14:14

SeatRider

Hips don't lie

Jiriki schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 23:40:
Vermijd alleen VAG auto's op LPG, die kunnen er slecht tegen.
Ik hap even. Waar haal je deze wijsheid vandaan? Mijn Skoda 1.4 hobbelt al 6 jaar zonder problemen rond op G3. Van tevoren even bij de Seat garage nagevraagd wat hun ervaringen met VAG motoren op G3 waren. Simpel antwoord: 16 kleppers geen probleem, 1.8 20v (die uit de Leon en oudere Audi's) niet doen, vanwege minder gasbestendige kleppen. Je struikelt ook over de Leons die (vaak zelfs door de dealer) worden afgeleverd met G3. Wel zijn dit dus altijd de oude 1.6 motoren. VW levert alleen nog de 1.6 FSI en die wordt niet met G3 geleverd (hoewel er wel verhalen gaan dat mensen het werkend hebben gekregen op een verhouding van 90% gas en 10% benzine, maar dat zijn nog hobby projectjes).

Nederlands is makkelijker als je denkt

• paQ

paQ

jdm8 schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 10:43:
Het gaat niet om het patsen :p Maar ik ben redelijk lang en pas daarom niet echt in onze oude volvo. Andere auto is nodig voor het bedrijf en deze auto wordt niet heel erg veel gebruikt. Nog een auto er bij wordt dan wel erg vol, bovendien lijtkhet mij een beetje zonde, op deze manier wordt de mercedes wat meer gebruikt (nu wordt dat zo veel mogelijk vermeden vanwege verbruik) want het is toch wel zonde van de belasting als zo'n auto weinig gebruikt wordt.

Het is niet alleen voor mijn reis naar school (wat nu een pokke eind fietsen is). Mijn vader ergert zich ook enorm aan het brandstofverbruik.

Even voor de duidelijkheid, ik ben dus echt geen patser :p
dude get real.
als je net 18 bent en net je rijbewijs hebt ga je hier toch niet in naar school :')

• jdm8

jdm8

paQ schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 11:07:
[...]

dude get real.
als je net 18 bent en net je rijbewijs hebt ga je hier toch niet in naar school :')
Nou, ik zou niet weten waarom niet :p Ik ben niet zo iemand die in zijn vw golf altijd met piepende banden wegscheurt, altijd vol gas geeft en 3 meter voor het rode licht vol op de rem gaat. Ook al heb ik nog niet heel erg veel rijervaring, ik let er wel altijd op dat ik niet als een aso rijd. Dus ruim voor je moet stoppen de gas loslaten en lekker laten uitrollen bv. Gelukkig hebben we grote parkeerplaatsen op school, dus dat is het probleem ook niet. Misschien kan ik wat gaan carpoolen, zodat ik andere leerlingen onderweg meeneem, is ook wel zo milieuvriendelijk ;)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik kan me er ook niks bij voorstellen dat, als je vader al zo'n buiten proporties grote wagen heeft, hij je erin zou laten rijden als je net je rijbewijs hebt :') Zo'n wagen kost bijna een ton (of ruim meer met een grotere motor)... Als je pa zo'n auto kan betalen, kan hij ook wel een 2e handsje voor jou kopen en bij jullie woning zou je toch verwachten dat er nog wel ergens een paar vierkante meter moet zijn voor een Japanse compacte auto? ;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• jdm8

jdm8

Die mercedes was ook een tweedehandsje :p Maar je hebt gelijk, dan is hij nog steeds niet goedkoop. Maar stel dat ik er niet in mag/kan rijden. Blijft nog steeds de vraag of het uberhaupt kan. Deze auto wordt nu weinig gebruikt vanwege het gebruik, alleen als er geen andere auto beschikbaar is. Maar het een beetje vreemd om altijd te gaan winkelen in een grote blauwe bestelbus :p Als de kosten per kilometer van deze auto aardig omlaag gaan gaat hij dus vaker gebruikt worden, bijvoorbeeld om de boodschappen te doen.

Helaas zijn mijn ouders best wel zuinig, ook al is het niet nodig, en moet ik alles zelf betalen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door jdm8 op 14-06-2008 11:29 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

jdm8 schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 11:27:
Die mercedes was ook een tweedehandsje :p Maar je hebt gelijk, dan is hij nog steeds niet goedkoop. Maar stel dat ik er niet in mag/kan rijden. Blijft nog steeds de vraag of het uberhaupt kan. Deze auto wordt nu weinig gebruikt vanwege het gebruik, alleen als er geen andere auto beschikbaar is. Maar het een beetje vreemd om altijd te gaan winkelen in een grote blauwe bestelbus :p Als de kosten per kilometer van deze auto aardig omlaag gaan gaat hij dus vaker gebruikt worden, bijvoorbeeld om de boodschappen te doen.

Helaas zijn mijn ouders best wel zuinig, ook al is het niet nodig, en moet ik alles zelf betalen ;)
Ik blijf het een wazig verhaal vinden. Als die bak te duur is in het gebruik, verkoop hem dan gewoon. Een auto op LPG heeft (zeker in deze gewichtsklasse) een veel hogere wegenbelasting, waardoor het alleen uitkomt als je er echt veel in gaat rijden, en dus niet naar school op en neer.

• jdm8

jdm8

SeatRider schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 11:31:
[...]

Ik blijf het een wazig verhaal vinden. Als die bak te duur is in het gebruik, verkoop hem dan gewoon. Een auto op LPG heeft (zeker in deze gewichtsklasse) een veel hogere wegenbelasting, waardoor het alleen uitkomt als je er echt veel in gaat rijden, en dus niet naar school op en neer.
Mijn vader wil absoluut geen kleine auto, dus hoog verbruik hou je altijd. Ik ben nu al een tijdje aan het zoeken naar een site waar ik de belasting kan uitrekenen, maar ik kan nergens iets vinden, zelfs niet op de belastingdienst site. De belasting gaat idd omhoog (wel krijg je elk jaar 320 euro terug toch?) aan de andere kant is het verbruik hoog, dus bespaar je meer aan brandstof als je 1/8 rijdt ipv. 1/20

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

jdm8 schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 11:34:
[...]

Mijn vader wil absoluut geen kleine auto, dus hoog verbruik hou je altijd. Ik ben nu al een tijdje aan het zoeken naar een site waar ik de belasting kan uitrekenen, maar ik kan nergens iets vinden, zelfs niet op de belastingdienst site. De belasting gaat idd omhoog (wel krijg je elk jaar 320 euro terug toch?) aan de andere kant is het verbruik hoog, dus bespaar je meer aan brandstof als je 1/8 rijdt ipv. 1/20
Ik zet een vraagteken bij je zoekskillz: http://www.houderschapsbelasting.nl/

Ik zie nu dat het verschil 150 euro per kwartaal is, dat haal je er dus uit met 1x tanken per maand. Op een auto van 1200 kilo is 150 euro een verdubbeling, hier niet :)

[ Voor 12% gewijzigd door SeatRider op 14-06-2008 11:51 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik denk inderdaad dat het bij zulke auto's heel snel lonend is om LPG G3 in te laten bouwen. Hoe onzuiniger/groter/zwaarder, hoe eerder het uit kan. Ik zou gewoon de dealer 's vragen naar de ervaringen...

• paQ

paQ

Alleen gaat het nog meer zuipen en dan moet je nog beginnen over de afschrijving van de installatie.

Een V6 installatie (wat ik aanneem dat die M minimaal zal zijn) begint bij 2400 euro.
met van die 8 km ritjes moet je toch behoorlijk wat rijden, als dan ook je verbruik nog iets omhoog gaat.

omslagpunten voor een 3.2 V6
2 Jaar 18881 kilometer per jaar
3 Jaar 14259 kilometer per jaar
4 Jaar 11948 kilometer per jaar
5 Jaar 10562 kilometer per jaar

dan moet je een paar keer per dag naar school lijkt me :+Stel je rijdt dan 10.000 per jaar, dan KOST de installatie je 370 euro per jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 14-06-2008 12:18 ]

• jdm8

jdm8

SeatRider schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 11:48:
[...]

Ik zet een vraagteken bij je zoekskillz: http://www.houderschapsbelasting.nl/

Ik zie nu dat het verschil 150 euro per kwartaal is, dat haal je er dus uit met 1x tanken per maand. Op een auto van 1200 kilo is 150 euro een verdubbeling, hier niet :)
1080 per jaar naar 1632. Een toename van 552 euro per jaar. Dat moet er wel uit te halen zijn. Zijn er verder nog belasting voor/nadelen die er bij komen of af gaan als je van benzine vaan G3 gaat? Ik las dat je 320 euro per jaar terug krijgt bij G3 (ben even de naam van deze regeling kwijt). Raak je ook een belastingvoordeel oid. kwijt als je van benzine af stapt?

@Paq, Het is idd een 3.2 Liter V6. Naar scool is echter iets van 18 km per auto (bij 8 ga ik wel fietsen :p)

[ Voor 6% gewijzigd door jdm8 op 14-06-2008 12:21 ]

• paQ

paQ

dat was ooit een subsidie
maar is niet meer

je zult een eerlijke berekening moeten maken in km's
Op de site van gasfx is het prima uit te rekenen allemaal.

Zoals je in mijn vorige post ziet, moet je behoorlijk wat kilometers maken om het eruit te krijgen. Zoals de prijzen en belastingen er momenteel (!) voor staan, zul je tussen de 38.000 en 45.000 kilometers moeten afleggen, en dán pas ga je erop 'verdienen'.

[ Voor 46% gewijzigd door paQ op 14-06-2008 12:21 ]

• jdm8

jdm8

Bij gasfx staan alleen sedan's betekent dit dat het bij deze auto uberhaupt niet kan? Of hebben ze die er gewoon niet bij staan? (Er zijn drie kleppen per cilinder, multipoint injectie)

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-11 12:14
@SeatRider: weer wat geleerd, de "info" kwam van de Volkswagen dealer. Zelfde trouwens bij de Ford garage, die hadden er ook liever geen LPG in. Helemaal niet eigenlijk, en daar was hij best rouwig om.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Jiriki schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 14:50:
@SeatRider: weer wat geleerd, de "info" kwam van de Volkswagen dealer. Zelfde trouwens bij de Ford garage, die hadden er ook liever geen LPG in. Helemaal niet eigenlijk, en daar was hij best rouwig om.
Dan kan het kloppen, VW heeft momenteel inderdaad geen motoren die op G3 kunnen (want alleen maar FSI en TFSI). Maar een Golf 4 of Polo op G3 van een paar jaartjes oud is prima te vinden.

Van Ford weet ik ook dat het niet werkt, was toen eens aan het kijken naar een leon of focus op G3, van de eerste staat marktplaats bol, van de tweede vond ik welgeteld 1 hobbyproject met als kanttekening dat ie niet goed liep :)

[ Voor 16% gewijzigd door SeatRider op 14-06-2008 15:16 ]

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

Even aan de Topicstarter, mijn primera 2.0 uit '2000 rijdt al 329.000 kilometer op G3, en ik heb Vialle zonder flashlube. Dat hele flashlube verhaal vind ik een beetje raar, want laatst geloofde een installateur niet dat ik géén flashlube had en nooit problemen had gehad.
Rev! schreef op zondag 01 juni 2008 @ 00:59:
[...]
Primera is anders voor mij DE gas auto, de 2.0 dan. Loopt moeiteloos 5ton op gas met alleen olie verversen, verder heeft hij een ketting waar je dus ook geen omkijken naar hebt.
ik ben aardig op weg :)

[ Voor 39% gewijzigd door psy op 16-06-2008 15:35 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:50
Een Ford is op gas te zetten. De oude van '94 ongeveer kan dat gewoon. Die daarna niet meer omdat ze de motoren zo gepept hebben dat de koppen verbranden. Wat je dan kunt doen is, de koppen voor betere vervangen waardoor dat probleem weg is. Het nadeel is dan dat de garantie op de motor er niet meer is. Mijn schoonvader heeft dit uitgezocht toen der tijd. Hij is uiteindelijk voor een Skoda Octavia 1.6 op LPG gegaan (Bij Skoda heb je specifieke motor typen die gemaakt zijn om op gas te rijden).

• psy

psy

Nieuwe Ford's en Mazda's zijn niet meer om te bouwen op gas volgens mijn LPG boer (motoren te zwak), evenals de FSI motoren van VAG. Wel was een tijd geleden Vialle aan het testen met een Audi met FSI motor dus misschien kan het ondertussen wel.

De oude VAG 1.6 daarentegen doet het heel goed op gas. Maar dat is maar een zwakke motor voor nieuwe (te zware) auto's :|

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:25

Wom

Rij ook met een (T)FSI motor van VAG, en daar staat ook explicitiet in de handleiding vermeld dat het laten ombouwen naar LPG niet mogelijk is.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• psy

psy

Wom schreef op maandag 16 juni 2008 @ 16:26:
Rij ook met een (T)FSI motor van VAG, en daar staat ook explicitiet in de handleiding vermeld dat het laten ombouwen naar LPG niet mogelijk is.
Het zou wel heel mooi zijn aangezien die TFSI motoren al behoorlijk zuinig zijn. Dubbel verdienen!

• Ronald
jdm8 schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 10:43:
Als je een hekel heb aan hoge brandstoflasten, dan moet je vooral een Mercedes M of vergelijkbare wagen kopen. Je vader ergerd zich eraan, gebruikt hem daarom niet. De oplossing is het kreng verkopen, en een Volvo 850 op LPG halen, waar jij ook in gaat passen, anders weet ik het echt niet meer 8)7

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

jdm8 schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 12:23:
Bij gasfx staan alleen sedan's betekent dit dat het bij deze auto uberhaupt niet kan? Of hebben ze die er gewoon niet bij staan? (Er zijn drie kleppen per cilinder, multipoint injectie)
Zo'n ML moet gewoon op lpg kunnen. Kijk anders bij onze vrienden van http://www.autogas-einbau-umbau.de voor ervaringen.

Paar plaatjes van Duitse inbouwers:

http://www.autogasland.de...ad=MERCEDES+ML350+Bj+2006 (nieuw model ML 350)

http://www.autogascenter-...allery2&Itemid=55&gid=194 (oude ML 500)

• psy

psy

Op GasFX staat alleen maar een basisselectie van automerken waar ze een prijs voor hebben kunnen afspreken. Het zegt niets over of een auto wel of niet geschikt is voor LPG. Er zijn veel meer auto's geschikt voor LPG als op die lijst staan.

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-11 11:43

seninha

god's right foot

Rij zelf al 3 jaar probleemloos in een ML 320 met een LPG installatie.
Deze heb ik zelf in laten bouwen voor €2600.

Rij 20000KM per jaar. Als je houderschapsbelasting+brandstof kosten vergelijk tussen gas en benzine, dan heb je de installatie in 1,5 jaar terugverdiend.

Verbruiks is trouwens 1:6.5. Als ik een lange rit heb en mn gastank (70L , maar er gaat 45L in) leegrij dan kom ik iets boven de 7 km per liter.

Heb er tot nu toe geen spijt van.Jammer genoeg wordt onze ML te klein met 3 kinderen dus ben nu aan het kijken voor een Grand Espace V6. Deze krijgt gelijk LPG ingebouwd.

iRacing Profile Flickr

• paQ

paQ

seninha schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 12:20:

Heb er tot nu toe geen spijt van.Jammer genoeg wordt onze ML te klein met 3 kinderen dus ben nu aan het kijken voor een Grand Espace V6. Deze krijgt gelijk LPG ingebouwd.
:')

vroeger zaten we met twee of 3 kinderen in een talbotje horzion
nu is eem ML te klein voor 3 koters 8)7

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Grand espace is wel een groffe bak als je 5 man wilt vervoeren imho :').

• mace

mace

Sapere Aude

Zafira OPC geen optie?

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

paQ schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 13:26:
[...]

Wij gingen met z'n vieren achterin een Ford Fiesta... :/

Geen kinderzitjes maar je zat wel klemvast.

Ik kan niet gek genoeg tegenwoordig. Kuipstoeltjes zo groot dat er maar twee baby's per zitrij kunnen plaatsnemen. Vierwielgeveerde buggies met terreinbanden en uitklapbare regendaken die alleen in terreinwagens zijn mee te nemen.

• Grrrrrene
  • Niet online
Euh, tsja, dat was mijn eerste gedachte ook. Ik zou dan eerder een andere buggy zoeken dan een andere auto, is "iets" goedkoper :X

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Grrrrrene schreef op maandag 23 juni 2008 @ 17:24:
Euh, tsja, dat was mijn eerste gedachte ook. Ik zou dan eerder een andere buggy zoeken dan een andere auto, is "iets" goedkoper :X
Net als een maat van mij die een paar jaar geleden een nieuwe pick up truck wilde kopen omdat dat wel makkelijk was voor de hond. Even een truck kopen van 60k voor een hond!

Ik had de hond weggedaan.

• Grrrrrene
  • Niet online
Nah, ik kan me voorstellen dat je de hond houdt, maar ik snap dan niet dat je de hond ooit gekocht hebt. Ik bedoel: het is niet alsof je tekkel ineens uitgroeit tot een Deense dog ofzo 8)7 Dit soort problemen zie je aankomen :+

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En dan nog, al is het een Deense dog, je kunt met een forse station even goed zo'n beest meenemen voor een fractie van het verbruik van een pick-up...

Oslik blyat! Oslik!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-11 11:43

seninha

god's right foot

paQ schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 13:26:
[...]

:')

If you got the money WHY NOT ;)

iRacing Profile Flickr

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:50
Ik zou eerder gaan voor een Grand Scenic ofzo.
Dat zou mijn keuze zijn in eerste instantie. Maar gelijk hebben jullie wel. Vroeger werden kinderen vervoerd in een Fiat 500, tegenwoordig is alles te klein.
Maar, ikzelf ga ook van een Megane naar een Laguna (station). Behalve als ik een Grand Scenic kan vinden voor een redelijke prijs.

Voor een hond? Neem een Station en zet er zo'n rek tussen de achterbank en de achterbak. Daar hoef je geen pickup voor te hebben :P

• paQ

paQ

mijn honden gaan gewoon niet meer mee :)
dat is nog veel eenvoudiger

• Tommy The Cat
Mijn ouders gaan een andere auto kopen en ze willen op gas gaan rijden. Op dit moment rijden ze een citroën C5. M'n vader wil als het budget dat toestaat een auto uit dezelfde klasse kopen.

In dit topic las ik dat men over het algemeen de voorkeur geeft aan een auto dat op benzine rijdt om deze vervolgens om te bouwen tot LPG, omdat:

1. Je goedkoper uit bent in aanschaf
2. Je kunt profiteren van de nieuwste gasinstallatie techniek
3. De motor niet reeds gedeeltelijk is versleten door het gebruik van een oude gasinstalaltie
4. 2e hands LPG's vaak al veel km's hebben gelopen

Klopt deze conclusie? Zijn er nog leuke tips qua modellen en gasinbouw (acties?). Die vraag komt wel heel lui over, maar misschien weet jij iets dat ik niet weet :).

Zelf dacht ik, gezien de betrouwbaarheid, aan een honda accord of een mazda 6. Maar Mazda en gas gaan niet zo heel goed samen begrijp ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Tommy The Cat op 01-07-2008 12:59 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Mazda 6 op gas willen ze niet, zit een ford blok in ook geloof ik.
Honda Accord is ook zeuren. Veel beginnen er niet aan en anderen vinden eigenlijk dat je eerst de kop moet laten verharden? ofzo..

En dat deels gesleten door oude gasinstallatie, tja dat valt wel mee zolang hij gewoon niet stuk is (als in, kop krom door te grote hitte of een verbrande klep). Geloof zelfs dat er inbouwers zijn die liever een auto hebben met X kilometers die gelijk een gas installatie kreeg dan in een al gebruikte auto die later een gas installatie kreeg.
Waarom weet ik alleen niet meer.

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-11 07:58
@jdm8: oke, ten eerste lijkt het me ook erg verstandig (als je de auto wilt houden) om G3 te installeren, je huidige verbruik is echt om te huilen. Ten tweede vraag ik me af waarom jullie zo'n auto kopen als je vervolgens pijn in je portemonnee voelt bij de pomp. Ik kan me voorstellen dat het een aangename auto is (geef je groot gelijk), maar er zijn ook andere auto's waar jij in past hoor :) Je verhaal over een Volvo waar je niet in past vind ik dikke onzin, want die is gewoon ruimer dan jouw auto. Ten derde moet je zelf weten of je ermee naar school gaat of niet, maar is het openbaar vervoer geen optie?

Offtopic: zelf rijd ik ook als 19-jarige in een mercedes c200 combi die 1 op 8 rijdt, maar dat terzijde :P. Van te voren was ik er zeker van bewust dat het verbruik zal tegenvallen, maar ik ben dan ook niet van plan om veel kilometers te maken. Wat luxe af en toe is dan wel leuk. Maar als je echt iedere dag ermee weg wilt, overweeg dan echt G3 of een andere wagen :)

Edit: wat dacht je van de zoekterm MRB in google? :>

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Tommy The Cat schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 12:57:
Mijn ouders gaan een andere auto kopen en ze willen op gas gaan rijden. Op dit moment rijden ze een citroën C5. M'n vader wil als het budget dat toestaat een auto uit dezelfde klasse kopen.

In dit topic las ik dat men over het algemeen de voorkeur geeft aan een auto dat op benzine rijdt om deze vervolgens om te bouwen tot LPG, omdat:

1. Je goedkoper uit bent in aanschaf
2. Je kunt profiteren van de nieuwste gasinstallatie techniek
3. De motor niet reeds gedeeltelijk is versleten door het gebruik van een oude gasinstalaltie
4. 2e hands LPG's vaak al veel km's hebben gelopen

Klopt deze conclusie? Zijn er nog leuke tips qua modellen en gasinbouw (acties?). Die vraag komt wel heel lui over, maar misschien weet jij iets dat ik niet weet :).

Zelf dacht ik, gezien de betrouwbaarheid, aan een honda accord of een mazda 6. Maar Mazda en gas gaan niet zo heel goed samen begrijp ik.
Nieuwe? Kijk eens naar de Skoda Octavia Hatback.. is alleen mogelijk met de 1.6 MPI motor, maar vind ik persoonlijk genoeg pk's (110). Hier wordt dan een GasFX ringtank geinstalleerd.

• psy

psy

Het ligt er maar aan wat je genoeg vindt, maar over het algemeen is die 1.6 (zelfs de nieuwe FSI 1.6) gewoon TE traag voor die Skoda. Hij weegt zonder LPG tank al 1270kg, en dat gaat echt wel tegen de 1300 aan, dan is een 1.6 echt te traag. Het is geen TDI :)

• Tommy The Cat
2ehands. Auto van 2002 of jonger. Budget rond de 10, niet veel hoger dat wordt krapjes :). Skoda heb ik inmiddels naar gekeken maar zie ondanks de aantrekkelijke prijzen toch van skoda af. Ik zet hier en daar mijn twijfels bij de kwaliteit van bepaalde onderdelen. Ze moeten toch ook ergens op besparen om zo goed te kunnen concurreren.

Momenteel heb ik m'n blik gericht op een audi a4 of volvo s60. De a4 lijkt af te vallen, want die is tweedehands toch een stuk duurder dan ik dacht. De volvo S60 heeft een 2.4 onder de kap en is volgens de berichten die ik her en der lees geschikt voor LPG.

Wat betreft de volvo, wat zijn dan de overwegingen om er wel of niet alvast één op gas te kopen dan wel gas er nieuw in te laten bouwen?

[ Voor 17% gewijzigd door Tommy The Cat op 03-07-2008 11:25 ]

• pinockio
Tommy The Cat schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 11:23:
(...)
Wat betreft de volvo, wat zijn dan de overwegingen om er wel of niet alvast één op gas te kopen dan wel gas er nieuw in te laten bouwen?
Zie het grote Volvo-topic :)

Maar... er zijn bedrijven die Volvo's inkopen (bijv. 850, met 200.000+ km), er gas inzetten en doorverkopen. Dat is dus de moeite waard. Als er al gas inzit: meestal is de aanschafprijs dan hoger dan zonder gas, maar niet zoveel als een nieuwe gasinstallatie zou kosten (ca. 1000 euro?).

• Tommy The Cat
Nee dat is natuurlijk waar. Gasinstallatie kost 2000 euro, voor een 5 cilinder waarschijnlijk meer. Maar verdien je die meerkosten niet terug door minder onderhoudskosten of minder verbruik?

Heb je een voorbeeld van zo'n bedrijf?

[ Voor 21% gewijzigd door Tommy The Cat op 03-07-2008 14:58 ]

• pinockio
Sja, dat hangt van je kilometrage af.

Benzine is ca. 2,5 keer zo duur als gas. Verbruik is wat hoger van gas, dus zeg dat de kilometerkosten qua brandstof 2 keer zo laag liggen bij gebruik van gas.

Als het een G3-installatie is heb je niet zoveel hogere wegenbelasting.

• Ronald
Tommy The Cat schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 13:01:
Nee dat is natuurlijk waar. Gasinstallatie kost 2000 euro. Maar verdien je die meerkosten niet terug door minder onderhoudskosten of minder verbruik?

Heb je een voorbeeld van zo'n bedrijf?
Je installatie kost je voor de gemiddelde auto tussen de 20000 en 25000km om terug te verdienen, Wegenbelasting verschil terugverdienen gaat al met 2000 tot 2500 km.

Als je 30K per jaar rijd heb je de LPG er al in 1 jaar uit ten opzichte van benzine. Uiteraard 'hoor' je bij dergelijke kilometrages met Diesel te vergelijken, maar diesel is het laatste jaar met hoog tempo minder gunstig geworden. (Met name ook omdat de zuinigheids ontwikkelingen van Diesels achterblijven tov benzine)

• Tommy The Cat
We rijden 'slechts' 15k..

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Dan duurt het dus twee jaar voordat je het er uit hebt ;)

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 14:53:
[...]
Uiteraard 'hoor' je bij dergelijke kilometrages met Diesel te vergelijken, maar diesel is het laatste jaar met hoog tempo minder gunstig geworden.
Plus dat diesel niet omgebouwd kan worden naar Gas, dus heeft het ook geen zin om het met diesel te vergelijken.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:12
het kan wel, dat je met een mengsel rijdt.

http://www.gasotronic.nl/

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

psy schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 15:53:
Het ligt er maar aan wat je genoeg vindt, maar over het algemeen is die 1.6 (zelfs de nieuwe FSI 1.6) gewoon TE traag voor die Skoda. Hij weegt zonder LPG tank al 1270kg, en dat gaat echt wel tegen de 1300 aan, dan is een 1.6 echt te traag. Het is geen TDI :)
Ik heb zelf een Skoda Octavia Combi 1.6 met GasFX tank en ik moet je zeggen traag is hij zeker niet. In 12.3 naar de 100 is toch niet verkeerd? En dan heb ik zelfs nog over de Combi ipv de hatchback.

Wel 1 opmerking.. als je een 1.6 mpi neemt met gas moet je de hulpverenset erbij nemen ivm stabielere wegligging.

Nog even iets over de betrouwbaarheid van de onderdelen van de Skoda. Ik heb hier ergens een lijst liggen welk merk vaak bij de garage staat van Athlon Car lease 2007 en Skoda staat respectievelijk onderaan. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Falcon op 03-07-2008 16:30 ]

• paQ

paQ

DjWannaB2002 schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 15:36:
[...]

Plus dat diesel niet omgebouwd kan worden naar Gas, dus heeft het ook geen zin om het met diesel te vergelijken.
dat is natuurlijk onzin, want je kunt ook een auto op Diesel aanschaffen.

Het is absoluut belangrijk dat te vergelijken.
Ik ben namelijk zelf met 30.000 per jaar overgestapt van Diesel naar LPG.
En ondanks dat ik nu in een zuiper rijd, bespaart het me tegen de 900 euro aan brandstofkosten.
Maar de wegenbelasting is dan ook even hoog als bij de diesel.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
paQ schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 16:36:
[...]

dat is natuurlijk onzin, want je kunt ook een auto op Diesel aanschaffen.

Het is absoluut belangrijk dat te vergelijken.
Ik ben namelijk zelf met 30.000 per jaar overgestapt van Diesel naar LPG.
En ondanks dat ik nu in een zuiper rijd, bespaart het me tegen de 900 euro aan brandstofkosten.
Maar de wegenbelasting is dan ook even hoog als bij de diesel.
Heb je ook helemaal gelijk in. Maar de mensen die kijken naar hun auto om te bouwen naar LPG zullen niet echt iets aan hebben om om te switchen naar diesel. Daarbij komt natuurlijk ook dat LPG gewoon het goedkoopste is. Alleen met diesel heb je over het algemeen een grotere bereik en hoef je dus minder vaak te denken. Maar tegenwoordig is LPG geloof ik gewoon het goedkoopste ook als je het vergelijkt me diesel.

Maar nogmaals, je hebt helemaal gelijk, maar het ligt er maar net aan uit welk oogpunt je het bekijkt.

[ Voor 7% gewijzigd door 13art op 03-07-2008 17:18 ]

• LED-Maniak
Falcon schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 16:28:
[...]

Ik heb zelf een Skoda Octavia Combi 1.6 met GasFX tank en ik moet je zeggen traag is hij zeker niet. In 12.3 naar de 100 is toch niet verkeerd? En dan heb ik zelfs nog over de Combi ipv de hatchback.

Wel 1 opmerking.. als je een 1.6 mpi neemt met gas moet je de hulpverenset erbij nemen ivm stabielere wegligging.

Nog even iets over de betrouwbaarheid van de onderdelen van de Skoda. Ik heb hier ergens een lijst liggen welk merk vaak bij de garage staat van Athlon Car lease 2007 en Skoda staat respectievelijk onderaan. :)
Is tegenwoordig ook aardig achterhaald dat je enorm veel vermogen verliest. Scheelt nauwelijks tot niets..

Was vandaag wel duur tanken trouwens, 66 cent!! :(

• psy

psy

Falcon schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 16:28:
[...]

Natuurlijk is dit erg persoonlijk. Mijn vrouw rijdt een veel lichtere Audi A3 met dezelfde motor en daarin vind ik de motor net voldoende. Deze heeft een acceleratie van (ik dacht ) 10,5 seconde.
Waar ik me echter aan stoor is de korte bakverhouding in de hoogste versnellingen. Bij 120 rijdt hij al
bijna 4000 toeren! Mijn eigen 2.0 doet dan slechts 3200 toeren. Dat scheelt veel kabaal.

Mogelijk heeft de Skoda ook een korte versnellingsbak om hem nog een beetje vlot van zijn plaats te krijgen. Deze truc wordt vaak gebruikt bij lichte motoren.
De auto LIJKT hiermee in eerste instantie vlot en dit zal voldoen voor alledaags situaties, maar dit wreekt zich bij inhaalacties (of bij zwaar beladen vakantieritten). De twee gaat waarschijnlijk niet verder dan 65-70 en dat is gewoon veel te kort. Een beetje benzine haalt de 95-100 in zijn 2 waarmee je stukken sneller kan inhalen zonder extra schakelactie.

• Grrrrrene
  • Niet online
Grappig dat je dat zegt, want precies dat merk ik nu ik overgestapt ben van een Toyota Corolla 1.3 (120km/u @ 3800rpm) naar een Mazda 626 1.8 (120km/u @ 2900rpm). Ik merk dat de schakelmomenten ook wat later liggen bij de Mazda: de Corolla reed 50 prima in de 4, bij de Mazda is dat niet nodig omdat je ruim onder de 2k toeren rijdt (de Corolla deed dat pas in de 4e versnelling). Het is even wennen, want je bent geneigd lager in de toeren te rijden, maar dan voelt de auto traag aan, terwijl ik zelden meer boven de 3k rpm kom, tenzij ik moet invoegen of inhalen :P

• psy

psy

Die Toyota motoren draaien wel makkelijk veel toeren, veel makkelijker dan dat (maar matige) VAG blok. Ik heb ook ooit een Corolla 1.6 gereden en dat ding voelde aan alsof hij makkelijk 8000 toeren zou draaien. Hij haalde 6600... en dan stuiterde hij echt in de berenzer. Bij de Audi heb je dan al doorgeschakeld want boven de 5500 toeren gebeurt er niet meer zo veel :-|

• Ronald
Datzelfde heb ik met de 1.8 1zzfe (van welk jaar was die corolla? mogelijk nagenoeg hetzelfde blok, 2zzfe = de 1.6 tussen 1998 en nu, al dan niet met vvti?)

Hij gaat met het grootste gemak door tot de begrenzer het bruut afkapt (op 6300 oid)
Rijd echt super, veel koppel bij welk toerental dan ook, veel vermogen bovenin.

Toyo heeft nog een andere 1.8 (Celica t-sport, lotus elise etc) die een kwartier lang op 8200 mag draaien 8)7

• Grrrrrene
  • Niet online
Ach ja, de 4AGE silvertop en blacktop doen toch ook zoiets, 8200rpm of 8700rpm ofzo? Maar het punt van het lawaai blijft wel staan: ik vind m'n 626 een veel fijnere lange-afstands-wagen omdat hij zo stil is. Dit gaat trouwens wel een beetje offtopic :P

[ Voor 9% gewijzigd door Grrrrrene op 04-07-2008 21:00 ]

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-11 13:39

houthakker

Poehé

psy schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 16:55:
Die Toyota motoren draaien wel makkelijk veel toeren, veel makkelijker dan dat (maar matige) VAG blok. Ik heb ook ooit een Corolla 1.6 gereden en dat ding voelde aan alsof hij makkelijk 8000 toeren zou draaien. Hij haalde 6600... en dan stuiterde hij echt in de berenzer. Bij de Audi heb je dan al doorgeschakeld want boven de 5500 toeren gebeurt er niet meer zo veel :-|
Zeker nooit in een 90/Coupe 20V gereden. zo naar het rode gedeelt (7000) en blijft maar doorgaan tot de begrenzer :p. En 2.0/2.3 is wel wat krachtiger dan een 1.6je :p.

Specs

Pagina: 1 2 Laatste