Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:10

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Voor mijn auto:
Nissan Almera 1.8 (5 deurs hatchback, 2001)
Cilinder inhoud: 1769 cm3
4 cilinders
84kW (114 pk)
Motorcode: QG18DE

Ben ik aan het rondkijken voor het inbouwen van een G3 installatie. Dat valt echter niet mee. De meeste bedrijven zijn wel zo vriendelijk om op al je vragen antwoord te geven, echter de antwoorden verschillen nog wel eens van bedrijf tot bedrijf.

Om te beginnen de verschillende systemen. Er zijn bedrijven die maar één systeem leveren en er zijn ook bedrijven die er meerdere leveren.
Degene die voor mijn auto tot nu toe van toepassing zijn, dit zijn die van:
- Prins(Keihin LPG injector, Japans)
- Vialle lpi

Bij die van Prins werd gezegd dat er nog iets extra's bij geïnstalleerd zou worden, namelijk een loodvervanger. Dit om te voorkomen dat de kleppen zouden verzakken. Dit gaat erg langzaam, maar zou uiteindelijk wel gebeuren (zo tussen de 100.000 en 140.000 km). Die loodtoevoeger zou dat proces extreem verlangzamen.
Het klonk op zich wel aannemelijk aangezien gas toch een andere brandstof is, ook heter wordt (dacht ik ten minste), enz.
Echter bij een ander bedrijf beweren ze dat dat niet nodig is omdat de auto prima geschikt zou zijn voor gasinbouw en dat de kleppen stevig genoeg zijn (ik moet hierbij dan wel vermelden dat dat een bedrijf was dat Vialle inbouwt.

Verder natuurlijk veel reclame praat, dat Prins al zoveel ervaring heeft dat dat betreffende bedrijf nooit echt uitval van onderdelen oid heeft gehad, in tegenstelling tot andere installaties.
Ook werd genoemd door een 'Vialle' bedrijf dat Vialle echt een systeem had voor mijn auto, terwijl voor andere systemen moeten ze zelf het één en ander gaan instellen omdat het niet voor mijn auto gemaakt zou zijn/is.

De garantie is wel overal zo goed als het zelfde. 2 jaar garantie, tot 100.000km.
Vervangend vervoer wisselt. Bij de één krijg je dit er wel bij, bij de ander niet.

Is er hier iemand die meer licht op bovengenoemde zaken kan schijnen? Wat is waar, en wat is pure reclame praat?

Verder lijkt het me een goed idee om hier ook een algemeen topic over LPG G3 van te maken aangezien deze er nog niet is op GoT (voor zover ik heb kunnen vinden). Dan zal ik tzt de TS aanpassen en meer informatie verzamelen van de verschillende systemen die er zijn, etc.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:47

houthakker

Poehé

Met "loodvervanger" bedoel je "flash lube" of "valve lube" neem ik aan. Dat is een systeem die automatisch de kleppen "smeert", daar hoor ik iig veel goede dingen van. LPG = LPG, dus wat voor installatie dan ook, je kleppen en seals slijten er wel wat harder door, dus dergelijk systeem is wel wenselijk (kost overigens maar 100 euro).

Beide installatie zijn overigens wel goed. Hoe het met nissan motors zit weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee, zoek eens op nissan (club) forums, problemcar en autoweek voor ervaringen. Niet elke motor is zondermeer geschikt voor LPG.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
houthakker schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:05:
Met "loodvervanger" bedoel je "flash lube" of "valve lube" neem ik aan. Dat is een systeem die automatisch de kleppen "smeert", daar hoor ik iig veel goede dingen van. LPG = LPG, dus wat voor installatie dan ook, je kleppen en seals slijten er wel wat harder door, dus dergelijk systeem is wel wenselijk (kost overigens maar 100 euro).

Beide installatie zijn overigens wel goed. Hoe het met nissan motors zit weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee, zoek eens op nissan (club) forums, problemcar en autoweek voor ervaringen. Niet elke motor is zondermeer geschikt voor LPG.
De motor is geschikt voor LPG dat heeft in ieder geval elk bedrijf dat ik gebeld heb me verteld.
Maar is het niet zo dat de ene klep steviger is dan de andere en dat je daardoor dus wel of geen flash lube of valve lube nodig hebt? Ten minste als het echt over 100.000+ km gaat kan ik me voorstellen dat het met stevigere kleppen om bijv 200.000+ gaat.....

En is dit dan ook zondermeer op elk gas systeem te bouwen? En zitten daar nog extra onderhoudskosten aan? Kan me zo voorstellen dat dat lood/lube bijgevuld moet worden, of werkt dat met een katalysator achtig iets?

[ Voor 9% gewijzigd door 13art op 27-05-2008 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-02 17:16
waarom koop je niet gewoon een auto met gas er al in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:08

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Prins en Vialle maken beide goede systemen. Bij Vialle LPI zijn voor zover ik weet geen custom installaties mogelijk voor auto's waar Vialle geen kant en klaar systeem voor levert. Bij Prins VSI is dat wel mogelijk. Dit kan een reden zijn om Prins VSI te kiezen.

De loodvervanger wordt waarschijnlijk toegediend door een Flashlube. De meerkosten zijn waarschijnlijk gering en als het niet baat dat schaadt het niet. Of het echt werkt is altijd maar de vraag bij dit soort additieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Bigfoot schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:19:
Omdat ik deze auto nog niet zo heel lang heb (nog geen half jaar) en ik het een heerlijke auto vind, die ik voor geen goud wel wil doen :)

edit:
en hij heeft 'pas' 73k op de teller.

[ Voor 7% gewijzigd door 13art op 27-05-2008 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:16

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Het hele 'slijtageverhaal' zit iets anders in elkaar...

Of je auto geschikt is voor LPG heeft met de hardheid van een aantal onderdelen in je motor te maken (bijvoorbeeld die kleppen die je noemt).

In Japanse auto`s zijn deze onderdelen al 20 jaar (oid) hard genoeg en kan LPG doorgaans zonder problemen ingebouwd worden.

Bij Franse auto`s was dit echter niet zo. Deze sleten harder door zachtere onderdelen.. Het inbouwen van lpg-installaties gaf erg vaak problemen in het verleden.

Tegenwoordig is de kwaliteit van Franse motorblokken al verbeterd, waardoor verschillende merken al met LPG kunnen rijden zonder noemenswaardige problemen.

Jouw primera moet iig zonder problemen op LPG kunnen rijden.
Voor informatie over het wel/niet installeren van zo`n flash/valve lube, kun je het beste even contact opnemen met Nissan zelf (geef je specifieke gegevens door; model auto, motorblok, km-stand, ed); zij kunnen je precies zeggen of je dat wel of niet nodig hebt.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-05 16:04
Bigfoot schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:19:
Het nadeel van een occasion met een G3 installatie is vaak dat deze al zeer veel km's heeft gelopen. Je koopt immers geen auto met G3 wanneer je 5k km per jaar rijdt. De meeste occasions met G3 hebben ruim 2 ton op de teller staan, niet altijd even aantrekkelijk dus. Hierdoor kan aantrekkelijk zijn om G3 in te bouwen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Femme schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:19:
Prins en Vialle maken beide goede systemen. Bij Vialle LPI zijn voor zover ik weet geen custom installaties mogelijk voor auto's waar Vialle geen kant en klaar systeem voor levert. Bij Prins VSI is dat wel mogelijk. Dit kan een reden zijn om Prins VSI te kiezen.

De loodvervanger wordt waarschijnlijk toegediend door een Flashlube. De meerkosten zijn waarschijnlijk gering en als het niet baat dat schaadt het niet. Of het echt werkt is altijd maar de vraag bij dit soort additieven.
De bedrijven die ik gebeld heb, is er één tot nu toe (krijg nog een offerte van een andere) die zo'n flashlube systeem er bij in zet, echter die is wel zo'n 500 euro duurder dan de goedkoopste inbouwer die ik tot nu toe ben tegen gekomen.
Is trouwens niet helemaal eerlijk vergelijken. Want bij de ander krijg je gratis vervangend vervoer en bij de goedkoopste niet. (kost je dan 35euro per dag tot 100km vrij)

Femme, even andere vraag is het wel een idee om tzt dit topic uit te bouwen tot een LPG G3 topic? Wel handig om te weten voordat ik hier de nodige tijd in ga steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

argro schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:25:
[...]
Het nadeel van een occasion met een G3 installatie is vaak dat deze al zeer veek km's heeft gelopen. Je koopt immers geen auto met G3 wanneer je 5k km per jaar rijdt. De meeste occasions met G3 hebben ruim 2 ton op de teller staan, niet altijd even aantrekkelijk dus. Hierdoor kan aantrekkelijk zijn om G3 in te bouwen.
Bovendien is het ook nog maar de vraag hoe betrouwbaar de lpg-installatie werkt.

Met een nieuwe lpg-installatie heb je veel meer zekerheid over een betrouwbare werking.
Michael Knight schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:25:

Jouw primera moet iig zonder problemen op LPG kunnen rijden.
Voor informatie over het wel/niet installeren van zo`n flash/valve lube, kun je het beste even contact opnemen met Nissan zelf (geef je specifieke gegevens door; model auto, motorblok, km-stand, ed); zij kunnen je precies zeggen of je dat wel of niet nodig hebt.
Nissan zal waarschijnlijk mededelen dat hun auto's niet geschikt zijn voor lpg en dat ze niets kunnen zeggen over de noodzaak van het gebruik van bepaalde aftermarket onderdelen.

Dit soort vragen moet je niet bij de fabrikant of importeur neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 09:24

PromWarMachine

Forsaken Archer

[...]
Het nadeel van een occasion met een G3 installatie is vaak dat deze al zeer veel km's heeft gelopen. Je koopt immers geen auto met G3 wanneer je 5k km per jaar rijdt. De meeste occasions met G3 hebben ruim 2 ton op de teller staan, niet altijd even aantrekkelijk dus. Hierdoor kan aantrekkelijk zijn om G3 in te bouwen.
Twee maanden terug kocht ik mijn Nissan Almera 1.4 met G3 installatie er al in. Deze is uit 1997 en had 'slechts' 192.000 op de teller. Daar ben ik erg blij mee. De acceleratie is praktisch 0 ten opzichte van een zelfde auto op benzine, dus als je van een wedstrijdje bij het stoplicht houdt, begin er dan sowieso niet aan. :)

@TS: Wat kost het inbouwen van zo'n installatie ongeveer? €1500~€2000?
Mijn auto kostte in ieder geval €1700 + inruil van m'n oude auto (Honda Civic 1.4 uit 1997 op benzine die voor zeker €600 opgeknapt moest worden om door de keuring te komen).

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Ik zit precies in dezelfde situatie

Voglens mijn lokale inbouwer (die veel merken doet) is er geen betere dan de vialle.
(zelfde als gasfx gebruikt)
die zou volledig onderhoudsvrij zijn en sommige inbouwers geven er zonder meerprijs hoe dan ook 2 jaar garantie op.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

M'n ouders hebben Bij een of andere GasFX een Vialle installatie laten inbouwen in een Galant (inmiddels al de 4e auto ofzo met gasbom, misschien zelfs al de 5e of 6e :P ). En ik geloof dat die installatie ook een heel klein beetje benzine 'mee' inspuit, weet iemand wat dit is en hoe dit zit enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

er is tegen mij gezegd: "de Vialle heeft meer injectoren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

paQ schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:51:
er is tegen mij gezegd: "de Vialle heeft meer injectoren"
meer injectoren :S

Of je hebt een centrale injector (= oud, niet aan beginnen), vaak toegepast bij oude (carburateur) auto's.
Of je heb een injector per cilinder; en dat is echt wel wat je wilt.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

sja zo zei hij het letterlijk.

misschien zijn de verstuivers veel beter, of verfijnder, of meer gaatjes of of of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-04 09:24

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Sinds de invoering van loodvrije benzine zijn alle auto's voorzien van gehard stalen kleppen/klepzittingen, en dus in principe geschikt voor GAS

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

[...]
Het voordeel is dan weer dat er vaak langere stukken mee gereden zijn en zo'n ding met 5k per jaar waarschijnlijk allemaal kleine kutstukkies waren zonder dat de boel behoorlijk op temperatuur komt. Da's ook niet altijd even aantrekkenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Femme schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:29:
[...]

Nissan zal waarschijnlijk mededelen dat hun auto's niet geschikt zijn voor lpg en dat ze niets kunnen zeggen over de noodzaak van het gebruik van bepaalde aftermarket onderdelen.

Dit soort vragen moet je niet bij de fabrikant of importeur neerleggen.
Waarom zouden ze dat doen?
Dit soort vragen stel ik wel vaker direct bij autofabrikanten/importeurs als garages vage reacties geven. Bij Mitsubishi krijg ik in ieder geval altijd netjes antwoord.

Niet geschoten is altijd mis :)
GoldenSample schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:38:
M'n ouders hebben Bij een of andere GasFX een Vialle installatie laten inbouwen in een Galant (inmiddels al de 4e auto ofzo met gasbom, misschien zelfs al de 5e of 6e :P ). En ik geloof dat die installatie ook een heel klein beetje benzine 'mee' inspuit, weet iemand wat dit is en hoe dit zit enzo?
Hij start op benzine en schakelt vervolgens door naar gas. Zo was het tenminste bij de Galant van mijn vader :)
soepkip schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 12:22:
Sinds de invoering van loodvrije benzine zijn alle auto's voorzien van gehard stalen kleppen/klepzittingen, en dus in principe geschikt voor GAS
De hardheid verschilt nogal..
Vandaar dat veel Franse auto`s in de jaren `80 en `90 problemen hadden met gasinstallaties (en toen was er al een tijdje ongelode benzine :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
PromWarMachine schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:31:
[...]
@TS: Wat kost het inbouwen van zo'n installatie ongeveer? €1500~€2000?
Mijn auto kostte in ieder geval €1700 + inruil van m'n oude auto (Honda Civic 1.4 uit 1997 op benzine die voor zeker €600 opgeknapt moest worden om door de keuring te komen).
De bedrijven die ik gebeld hebben bieden het aan tussen de 1895 euro - 2380 euro.
Dat zijn all in prijzen, dus incl afmelden bij rdw, verzorgen van ander kenteken (Komt G3 op je kenteken te staan, etc) Wat wel verschilt is dat je bij het ene bedrijf vervangend vervoer krijgt en bij de ander niet, of moet je er extra voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Maar als ik het een beetje goed begrijp is de overall mening dat een flashlube niet echt noodzakelijk is aangezien de kleppen toch al flink verhard zijn.

Krijg nu ook net een offerte binnen van Leto in Wijchen en die adviseren een Vialle lpi systeem.

Onderaan de offerte staat ook nog een stukje over flashlube:

Flash-lube
Flash-lube is een motorbescherming systeem dat op de motor aangesloten wordt.
Het middel beschermt de cilinderkop en kleppen.
Dit systeem krijgt standaard een afstelling zodat u ongeveer eens in de 10.000km deze dient bij te vullen.
Indien wij u een andere afstelling geven melden wij dit.
De navulling is te koop per 1ltr of 2ltr kan, en met 1ltr kunt u deze 2x vullen.
Garantie op de motor kan niet overgenomen worden, hoewel het product een hoge beschermingsgraad biedt tegen de
mogelijke nadelige gevolgen van op gas rijden.
Indien wij Flash-lube adviseren wordt deze zichtbaar in de bovenstaande offerte verwerkt.
Staat deze niet vermeld kunt u altijd navraag plegen.
Flash-lube wordt ingezet als hulpmiddel en valt niet onder de garantie van het lpg-systeem.

Blijkbaar adviseren zij niet bij mij om flashlube te nemen anders had dat wel in de offerte gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Flash-lube is ook nooit verplicht, maar het kan zeker geen kwaad.

hier wat tests:
http://www.vanmeenen.com/...e-bescherming_kleppen.htm

[ Voor 43% gewijzigd door houthakker op 27-05-2008 13:38 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

DjWannaB2002 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 13:12:
Maar als ik het een beetje goed begrijp is de overall mening dat een flashlube niet echt noodzakelijk is aangezien de kleppen toch al flink verhard zijn.

Krijg nu ook net een offerte binnen van Leto in Wijchen en die adviseren een Vialle lpi systeem.

Onderaan de offerte staat ook nog een stukje over flashlube:

Flash-lube
Flash-lube is een motorbescherming systeem dat op de motor aangesloten wordt.
Het middel beschermt de cilinderkop en kleppen.
Dit systeem krijgt standaard een afstelling zodat u ongeveer eens in de 10.000km deze dient bij te vullen.
Indien wij u een andere afstelling geven melden wij dit.
De navulling is te koop per 1ltr of 2ltr kan, en met 1ltr kunt u deze 2x vullen.
Garantie op de motor kan niet overgenomen worden, hoewel het product een hoge beschermingsgraad biedt tegen de
mogelijke nadelige gevolgen van op gas rijden.
Indien wij Flash-lube adviseren wordt deze zichtbaar in de bovenstaande offerte verwerkt.
Staat deze niet vermeld kunt u altijd navraag plegen.
Flash-lube wordt ingezet als hulpmiddel en valt niet onder de garantie van het lpg-systeem.

Blijkbaar adviseren zij niet bij mij om flashlube te nemen anders had dat wel in de offerte gestaan.
toon volledige bericht
Ik woon bij Leto in de buurt... die lui bouwen dat spul al 20 jaar in en hebben er echt verstand van, kan ik uit ervaring vertellen. Ik heb ze ook al meerdere keren zo`n installatie zien afraden bij mensen als het teveel problemen zou opleveren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Ik heb net nog wat zitten lezen. Als je een dergelijk systeem wilt, moet je de electronische variant kiezen. De "normale" versie moet nogal vaak afgesteld worden (winter/zomer).

Ik heb ook gelezen dat een nissan prima op LPG kan rijden, waarbij dergelijke installatie minder snel nodig is.

Overigens kun je een dergelijk systeem voor 100/150 euro ook zelf inbouwen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
houthakker schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 14:07:
Ik heb net nog wat zitten lezen. Als je een dergelijk systeem wilt, moet je de electronische variant kiezen. De "normale" versie moet nogal vaak afgesteld worden (winter/zomer).

Ik heb ook gelezen dat een nissan prima op LPG kan rijden, waarbij dergelijke installatie minder snel nodig is.

Overigens kun je een dergelijk systeem voor 100/150 euro ook zelf inbouwen.
Nou ja laat ik aan zelf inbouwen maar niet beginnen. Denk dat ik daar niet handig genoeg voor ben. Ga liever voor zekerheid. Al is de prijs natuurlijk wel aantrekkelijk.

Maar dacht dat tegenwoordig al die systemen electronisch waren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Michael Knight schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 12:36:
[...]

Dit soort vragen stel ik wel vaker direct bij autofabrikanten/importeurs als garages vage reacties geven. Bij Mitsubishi krijg ik in ieder geval altijd netjes antwoord.

De meeste fabrikanten zullen geen uitspraken willen doen over de geschiktheid van aftermarket aanpassingen waar zij helemaal niets mee te maken hebben en die zij niet op betrouwbaarheid hebben kunnen testen.

Een uitzondering is wellicht een lpg-installatie die door de importeur als inbouwoptie werd aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:56

4x2

lộn xộn quá

PromWarMachine schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:31:
[...]
Twee maanden terug kocht ik mijn Nissan Almera 1.4 met G3 installatie er al in. Deze is uit 1997 en had 'slechts' 192.000 op de teller. Daar ben ik erg blij mee. De acceleratie is praktisch 0 ten opzichte van een zelfde auto op benzine, dus als je van een wedstrijdje bij het stoplicht houdt, begin er dan sowieso niet aan. :)
Ws is het dan een drooggas injectie waarvan de verdeler vies is (moet geregeld schoongemaakt worden).
Goed afgestelde gasbak met injectiesysteem is praktisch net zo snel als op benzine (soms ietsje langzamer, soms ietsje sneller).
DjWannaB2002 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 14:23:
[...]

Nou ja laat ik aan zelf inbouwen maar niet beginnen. Denk dat ik daar niet handig genoeg voor ben. Ga liever voor zekerheid. Al is de prijs natuurlijk wel aantrekkelijk.

Maar dacht dat tegenwoordig al die systemen electronisch waren.....
Zelf inbouwen kan bij een G3 installatie niet.
Of ja, het kan wel, maar dan krijg je m niet als G3 op kenteken.
Zelf inbouwen opzich is best te doen.

En een G3 installatie moet in zoverre elektronisch zijn dat ie lambdageregeld is en aan bepaalde eisen mbt uitstoot voldoet.
Wat ie ook kan halen met een ouderwets systeem met verdamper, mengschroef en mengstuk.
Maar dan zit er een elektronische mengschroef tussen die adhv het lambdasignaal etc werkt.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Michael Knight schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 12:36:
[...]

[...]

Hij start op benzine en schakelt vervolgens door naar gas. Zo was het tenminste bij de Galant van mijn vader :)

[...]

De hardheid verschilt nogal..
Vandaar dat veel Franse auto`s in de jaren `80 en `90 problemen hadden met gasinstallaties (en toen was er al een tijdje ongelode benzine :) )
toon volledige bericht
klopt maar dat bedoel ik niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
SGi (LPG met een verdamper) heeft de voorkeur boven LPI (koude vloeibare LPG), tenzij je af en toe bevroren injectoren wilt hebben. En dan wel SGI systeem welke gebruikt maakt van een master slave systeem waarbij de gasinjectoren een hoger debiet hebben dan de stock benzine injectoren.

De aansturing van de LPG injectoren gebeurt door de slave welke signalen krijgt van de motor ECU (de master). Kortom: de meest betrouwbare signalen worden gebriukt voor de inspuitregeling.

[ Voor 25% gewijzigd door Chevy454 op 27-05-2008 18:56 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Op je Nissan kan Prima Gas hoor. Ik zou Vialle LPi nemen die hebben wel systemen voor Nissan.
Kwa LPG Boer heb ik goede ervaringen met Bodo in Amsterdam Tuindorp (klein tentje, maar echte vakmensen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Chevy454 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 18:53:
SGi (LPG met een verdamper) heeft de voorkeur boven LPI (koude vloeibare LPG), tenzij je af en toe bevroren injectoren wilt hebben. En dan wel SGI systeem welke gebruikt maakt van een master slave systeem waarbij de gasinjectoren een hoger debiet hebben dan de stock benzine injectoren.

De aansturing van de LPG injectoren gebeurt door de slave welke signalen krijgt van de motor ECU (de master). Kortom: de meest betrouwbare signalen worden gebriukt voor de inspuitregeling.
SGi, is dat een systeem wat bijv Prins aanbied? Die dusgas verdampt inspuit?
Of wat voor systeem bedoel je? (naam)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-04 16:57

B-lennium

Volvo 164 1975!

mag je zelf je auto verbouwen naar gas injectie?

ik zit er aan te denken mijn megasquirt project te voorzien van gas injectie (gas vormig)

kan ik niet laten doen door een inbouw bedrijf, ze zullen de megasquirt vast niet kennen, hoe krijg ik dan de keuring rond?

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-05 14:13

mace

Sapere Aude

Vraagje: Wat voor auto heb je dat je er een MS in hebt gebouwd?
En heb je MS of MS-II ? ( Ik wil zelf een MicroSquirt in een 4-takt honda brommer gaan bouwen. :P )

Je moet denk ik sowieso een systeem nemen wat universeel is en niet per auto ontwikkeld. die SGi systemen vallen dan al af bijvoorbeeld.

[ Voor 75% gewijzigd door mace op 27-05-2008 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 17:08
Vialle LPi is een prima systeem. Mijn vorige Renault Laguna 2.0 16V heeft er op mijn naam al 225.000 mee gereden zonder een keer problemen.

Voordeel van de vloeibare injectie is dat je extra koelend vermogen hebt, waardoor de motor minder warm wordt als vroeger met de centrale verdamper, en zelfs minder warm als met de standaard benzine injectie.

De nieuwe LPG common rail systemen schijnen ook goed te werken, maar daar heb ik dan zelfs geen ervaring mee.

Mijn vader rijdt al sinds 1972 franse auto's op LPG, zonder noemenswaardige problemen. Vermijd alleen VAG auto's op LPG, die kunnen er slecht tegen.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-04 16:57

B-lennium

Volvo 164 1975!

mace schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 23:28:
Vraagje: Wat voor auto heb je dat je er een MS in hebt gebouwd?
En heb je MS of MS-II ? ( Ik wil zelf een MicroSquirt in een 4-takt honda brommer gaan bouwen. :P )

Je moet denk ik sowieso een systeem nemen wat universeel is en niet per auto ontwikkeld. die SGi systemen vallen dan al af bijvoorbeeld.
Volvo 164E, heb het blok nog niet draaiende gehad in de auto, wel ernaast in een motor standard.

MSII

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

B-lennium schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 23:24:
mag je zelf je auto verbouwen naar gas injectie?

ik zit er aan te denken mijn megasquirt project te voorzien van gas injectie (gas vormig)

kan ik niet laten doen door een inbouw bedrijf, ze zullen de megasquirt vast niet kennen, hoe krijg ik dan de keuring rond?
Het kan en mag wel, maar geen G3. Zorg wel dat je (bijna) nieuwe spullen (tank, verdamper) gebruikt, anders krijg je het niet gekeurd bij de RDW. Andere manier is eerst een "traditionele" LPG installatie te laten inbouwen, en die dan om te bouwen naar MS.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Laatst online: 15:56

4x2

lộn xộn quá

B-lennium schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 23:43:
[...]

Volvo 164E, heb het blok nog niet draaiende gehad in de auto, wel ernaast in een motor standard.

MSII
Zorgen dat je goedgekeurde onderdelen hebt (67r01, enige wat nieuw moet zijn is de vulslang, rest moet alleen maar dat keurmerk op staan, paar onderdelen daar gelaten), inbouwen volgens de voorschriften en bij de RDW laten keuren, om het even heel simpel te zeggen.
Keuring is 55e, kan bij veel keuringsstations zonder afspraak, dus zonder lange wachttijden.

[ Voor 11% gewijzigd door 4x2 op 28-05-2008 09:51 ]

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Ik heb de knoop doorgehakt, het wordt een Vialle lpi systeem.
14 juli gaan ze hiermee beginnen. Het duurt een dag of 3-4, krijg er gratis vervangend vervoer bij.
De prijs: 1995 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-04 14:10
Ik heb me ook georienteerd voor inbouw van een LPG G3 intallatie voor de Nissan tino van mijn baas uit 2001. De nissan dealer, zei hier niet aan te beginnen en dan met name omdat de klepzittingen van de Nissan motoren niet hard genoeg zouden zijn.

Nu lees ik her en der het argument dat het advies van de fabrikant / importeur niet betrouwbaar is en wordt verder als argument aangehaald dat het advies van de LPG inbouw-boer dat wel zou zijn.

Dat is vreemd in mijn ogen: De lpgboer heeft belang dat jij die installatie koopt (...hij hem inbouwt...) Het eerste belang van de nissan dealer lijkt me nou niet direct om te zeggen dat zijn blokken niet sterk genoeg zijn... Hiermee doet hij immers afbreuk aan zijn merk.

Ben dus wel erg benieuwd hoe het afloopt, post je je ervaring over een jaartje? Verder, krijg je nou ook de G3 korting op je wegenbelasing en is omzetten kenteken inclusief voor die € 1995?

[ Voor 5% gewijzigd door lredev op 29-05-2008 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
lredev schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 09:51:
Ik heb me ook georienteerd voor inbouw van een LPG G3 intallatie voor de Nissan tino van mijn baas uit 2001. De nissan dealer, zei hier niet aan te beginnen en dan met name omdat de klepzittingen van de Nissan motoren niet hard genoeg zouden zijn.

Nu lees ik her en der het argument dat het advies van de fabrikant / importeur niet betrouwbaar is en wordt verder als argument aangehaald dat het advies van de LPG inbouw-boer dat wel zou zijn.

Dat is vreemd in mijn ogen: De lpgboer heeft belang dat jij die installatie koopt (...hij hem inbouwt...) Het eerste belang van de nissan dealer lijkt me nou niet direct om te zeggen dat zijn blokken niet sterk genoeg zijn... Hiermee doet hij immers afbreuk aan zijn merk.

Ben dus wel erg benieuwd hoe het afloopt, post je je ervaring over een jaartje? Verder, krijg je nou ook de G3 korting op je wegenbelasing en is omzetten kenteken inclusief voor die € 1995?
Ja krijg inderdaad korting op de wegenbelasting, maar het is nog altijd een klein beetje meer dan als je op benzine rijdt. En kenteken wordt inderdaad ook omgezet, zit allemaal bij de prijs er in.

Ik weet niet of het wat uitmaakt, maar verschillende bedrijven hebben mij specifiek nagevraagd of ik geen Tino had. Misschien zit daar toch verschil in wat betreft de motor. Want alle bedrijven die ik gebeld heb (stuk of 4) vertelde dat het bij mijn Nissan Almera prima zonder problemen kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Aah wellicht zit het verschil hem daarin dan. De nissandealer (bij monde van hoofdmonteur) sprak in het algemeen over alles nissan's.

Maar ik heb ook het idee dat "alle" monteurs een hekel hebben aan LPG....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
lredev schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 10:12:
Aah wellicht zit het verschil hem daarin dan. De nissandealer (bij monde van hoofdmonteur) sprak in het algemeen over alles nissan's.

Maar ik heb ook het idee dat "alle" monteurs een hekel hebben aan LPG....
Tja LPG heeft natuurlijk wel een bijnaam wat betreft veel ellende, maar dit is met name bij de vroegere systemen, tegenwoordig zijn er niet zo veel problemen meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

lredev schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 09:51:

Het is gewoon erg lastig om onafhankelijk en betrouwbaar advies te krijgen over lpg-inbouw.

Veel lpg-boeren zullen maar al te graag een lpg-installatie willen inbouwen. De dealer of importeur zal er het liefst niets mee te maken hebben. Vaak hebben ze geen langdurige ervaring met de betreffende lpg-installatie op het betreffende model. Als de dealer of importeur een positief advies geeft en het later toch mis blijkt te gaan eindigt hij mogelijk met een klant die ontevreden is over een onbetrouwbaar advies. Een verschil zullen de dealers zijn die zelf lpg inbouwen. Zij kunnen achter hun werk staan.

Internetforums zijn ook niet altijd even behulpzaam wegens het ontbreken van ervaringen uit eerste hand. Bij bijvoorbeeld BMW-zescylinders 'adviseert' iedereen dat deze motoren niet geschikt zijn voor lpg, maar er is werkelijk niemand die slechte ervaringen uit eerste hand heeft. Als een bepaald verhaal eenmaal gaat leven papegaait iedereen het na. Hetzelfde geldt voor het verhaal dat lpg alleen maar ellende oplevert. Ik denk dat de meeste lpg-rijders alleen maar grote schik hebben als zij aan de pomp staan en zien hoe anderen gedwongen zijn € 1,40 - 1,70 per liter te moeten ophoesten.

Een moderne lpg-installatie zal na een goede inbouw de eerste jaren waarschijnlijk probleemloos functioneren. Pas bij hoge kilometrages zijn er eventueel problemen te verwachten. Er zullen niet zoveel Almera's 1.8 rondrijden die meer dan 150.000km op lpg hebben gereden.

Het verbaast me ook dat er in Nederland geen (algemene) forums zijn over lpg-inbouw. Dit terwijl de vraag naar praktijkervaringen bij mensen die lpg-inbouw overwegen erg groot is. In Duitsland is http://www.autogas-einbau-umbau.de/ een erg nuttige site.

[ Voor 5% gewijzigd door Femme op 29-05-2008 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Femme schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:15:
[...]
Een moderne lpg-installatie zal na een goede inbouw de eerste jaren waarschijnlijk probleemloos functioneren. Pas bij hoge kilometrages zijn er eventueel problemen te verwachten. Er zullen niet zoveel Almera's 1.8 rondrijden die meer dan 150.000km op lpg hebben gereden.
Heb wel wat Nissans gevonden die op gas rijden, varierent van 58.000 tot 199.000 km :)

edit:
Zijn alleen geen 1.8 motoren
Heb ook een verkopen (particulier) gemaild met de vraag wat zijn ervaring is met een Almera op gas.

Trouwens ook Tino's op gas gevonden.

[ Voor 34% gewijzigd door 13art op 29-05-2008 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
In verband met de huidige benzineprijzen ben ik ook 's gaan kijken of lpg g3 niet uit kan en ik moet zeggen dat er meer aanbod is, 2e hands, dan ik had verwacht. Maarja, als je dan een Mazda 626 (ik noem maar wat) met bijna 200k km ziet met g3, dan krab ik me toch even achter de oren. Die heeft dus mogelijkerwijs al 150k-200k op gas gereden, dus ik kan het nodige onderhoud verwachten, lijkt me?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Grrrrrene schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 14:07:
In verband met de huidige benzineprijzen ben ik ook 's gaan kijken of lpg g3 niet uit kan en ik moet zeggen dat er meer aanbod is, 2e hands, dan ik had verwacht. Maarja, als je dan een Mazda 626 (ik noem maar wat) met bijna 200k km ziet met g3, dan krab ik me toch even achter de oren. Die heeft dus mogelijkerwijs al 150k-200k op gas gereden, dus ik kan het nodige onderhoud verwachten, lijkt me?
Dat is het grote nadeel aan gebruikte auto's waar reeds een G3-installatie in zit. Iemand die vijf jaar geleden een auto met G3 kocht reed toch minstens 30.000km per jaar. Een gebruikte auto met G3 heeft dus bijna altijd ruim 150k op de teller. Daarbij is zo'n auto soms ook nog relatief duur omdat G3 met de huidige benzineprijze tamelijk gewild is. Heb je al eens gekeken naar de prijs van een Mazda 626 zonder G3 met daarbij de prijs van achteraf inbouwen opgeteld? Wellicht heb je dan voor iets meer geld een auto met veel minder kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Ik heb geen slechte ervaringen met lpg in relatie tot motorkwaliteit / schade. Echter gaat dit dan over oude barreltjes die op gas rijden. Zo heeft mijn pa een golf 2 uit '88 waarom 350k (!!) op de teller staat. Hij start wat moeilijk, rijd niet op benzine, maar loopt als een trein. Verder een escort uit 89 gehad die 250 op gas had gedaan (weggegaan met roest, kapotte lagers, steekas = geen apk, echter motor 100%). Verder hebben een oude corsa 1.3, en een volvo 340 1.8 automaat de revue gepasseerd. (Ook allen overleden op carrosserie bij apk)

Kilometers zeggen niet alles... hoe het met nieuwere auto's zit, ik weet het niet. Wellicht door de huidige complexiteit van motoren icm elektronisch motormanagement dat het geheel met name gebruikt met LPG toch weer veel storingsgevoeliger wordt. (Ik geloof ook laatst iets gelezen te hebben over anwb'ers die het grootste deel van hun klussen steeds meer uit eletronicastoringen zien bestaan.)

Ik mag graag zelf een ratel op het blok leggen en mijn handen vuil maken. Te meer een reden voor mij om een oud wagentje te rijden waar ik zelf ook wat van snap. Simpel, recht toe recht en ook nog eens de ruimte hebben onder de kap om ergens bij te komen. Behalve dat de motoren van "toen" wat simpeler zijn denk ik dat ze daarnaast ook wat robuuster zijn, minder "to the max" uitgehold...

Ik denk dat in relatie tot LPG dit dan betekend dat de motoren niet ontwikkeld, berekend en/of bedoeld zijn voor een andere brandstof dan Euro 95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Femme schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:15:
[...]

Het is gewoon erg lastig om onafhankelijk en betrouwbaar advies te krijgen over lpg-inbouw.
Dat is denk ik de crux. Daarbij zekerheden bestaan eigenlijk niet bij tweedehandsauto's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
Een zeer belangrijk advies, probeer te zorgen dat je bij 1 garage blijft. Mijn pa heeft G3 in zijn mondeo ingebouwd, en als er een probleem is wordt je snel van de ene garage naar de andere gestuurd. En als de ene garage iet moet fixen wat door de andere veroorzaakt is rekenen ze meestal ook geen zacht tarief.

Mijn pa heeft het bij Leto in Wijchen in gebouwd, goede zaak maar ze hebben het alleen erg druk. Als dit geen probleem is zou je daar eens naar kunnen bellen.

Het makkelijkste is een nieuwe auto kopen met G3 ingebouwd

[ Voor 6% gewijzigd door GrooV op 30-05-2008 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
argro schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 14:12:
[...]
Dat is het grote nadeel aan gebruikte auto's waar reeds een G3-installatie in zit. Iemand die vijf jaar geleden een auto met G3 kocht reed toch minstens 30.000km per jaar. Een gebruikte auto met G3 heeft dus bijna altijd ruim 150k op de teller. Daarbij is zo'n auto soms ook nog relatief duur omdat G3 met de huidige benzineprijze tamelijk gewild is. Heb je al eens gekeken naar de prijs van een Mazda 626 zonder G3 met daarbij de prijs van achteraf inbouwen opgeteld? Wellicht heb je dan voor iets meer geld een auto met veel minder kilometers.
Naja, zo'n wagen met G3 zit op 220k-270k km en die met benzine zitten allemaal tegen de 2 ton aan (goh, distributieriem nog niet vervangen zeker?). Anyway: ik denk dat het slimmer is voor mij om nog even met g3 te wachten tot ik afgestudeerd ben, daarna is inbouwen in een modernere auto met minder kilometers geen gek idee. In de huidige situatie heb ik het er in 2-3 jaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
GrooV schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 01:37:
Een zeer belangrijk advies, probeer te zorgen dat je bij 1 garage blijft. Mijn pa heeft G3 in zijn mondeo ingebouwd, en als er een probleem is wordt je snel van de ene garage naar de andere gestuurd. En als de ene garage iet moet fixen wat door de andere veroorzaakt is rekenen ze meestal ook geen zacht tarief.

Mijn pa heeft het bij Leto in Wijchen in gebouwd, goede zaak maar ze hebben het alleen erg druk. Als dit geen probleem is zou je daar eens naar kunnen bellen.

Dank voor je advies.
Daarom heb ik ook een bedrijf hier in de buurt gezocht en niet voor wijchen gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:53
GrooV schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 01:37:

Bij de Toyo zijn ze "geen groot fan" van LPG... Dus ronald stapt de lokale Toyo dealer binnen voor een occassion en zegt geen woord over LPG, tot puntje bij paaltje kwam... en ik duidelijk maakte dat die wagen op benzine niet aan mij verkocht ging worden, gingen ze toch maar even nadenken... Ze hebben dus keurig voor mij de instalatie laten inbouwen bij een inbouwer, en ik heb 1 aanspreekpunt.

Wellicht een tipje dus... Die jongens willen uiteindelijk toch verkopen, dus de juiste tactiek kan helpen als duidelijk is dat je in princiepe de wagen van ze wil kopen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Vraagje:
klopt het dat je gas-injectoren, gemonteerd OP het kleppendeksel, duidelijk hoort tikken? (netjes in de voor hen geldende volgorde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 19:08:
Vraagje:
klopt het dat je gas-injectoren, gemonteerd OP het kleppendeksel, duidelijk hoort tikken? (netjes in de voor hen geldende volgorde)
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

d:)b

(twas een LSi installatie trouwens)

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 31-05-2008 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:52
Mensen.... Houden jullie er wel rekening mee dat de LPG prijzen door het dak zullen vliegen als we dadelijk allemaal hierop gaan rijden? In den haag houden ze er natuurlijk niet van als ze veel be-oogde accijns centjes mislopen.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Dan gaan we toch onze scheten opsparen? Bio-LPG. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Het lijkt mij dat het nieuwe paradepaardje van CO2-OK rijden van de overheid, aardgas, relatief makkelijk op een LPG installatie zou moeten kunnen werken. (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

paQ schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 20:30:
Het lijkt mij dat het nieuwe paradepaardje van CO2-OK rijden van de overheid, aardgas, relatief makkelijk op een LPG installatie zou moeten kunnen werken. (?)
Volgens mij gaat dat niet 1-2-3, misschien kan je navraag doen bij je LPG-installateur?

Edit:
In welke opzichten zijn aardgas en LPG verschillend?
Aardgas verschilt in vele opzichten van LPG, vier voorbeelden van deze verschillen zijn:
-Aardgas is een eenvoudige chemische verbinding, CH4., terwijl LPG een mengsel is van twee koolwaterstoffen, namelijk propaan en butaan.
-Aardgas is lichter dan lucht, LPG zwaarder.
-Bij relatief geringe druk is LPG vloeibaar. Aardgas alleen vloeibaar bij zeer hoge druk en/of lage temperatuur.
-LPG tanks zijn absoluut ongeschikt om aardgas onder druk in op te slaan. Pogingen daartoe zijn levensgevaarlijk.
Vooral dat laatste dus. 8)7

[ Voor 46% gewijzigd door mace op 31-05-2008 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 17:08
Ombouwen naar aardgas is nog bijna niet te doen. Je LPG installatie hergebruiken gaat niet, omdat LPG onder 8 bar getankt wordt en aardgas onder 200 bar druk.

Daarom kost inbouw nu nog zo'n 3000 euro, een thuis vulstation ook ongeveer 3000 euro (plus jaarlijkse revisie van 1000 euro), tanken duurt 8 uur en je auto moet herkeurd worden door de RDW na de inbouw.

Misschien wordt het nog eens wat met aardgas, maar waarom eigenlijk? LPG is een restproduct bij het maken van benzine en (grappig genoeg) aardgas, dus waarom de moeite?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Als je je bedenkt dat er gemiddeld zo'n 40 kuub aardgas in zo'n lullig tankje gaat kan je je wel voorstellen dat je 8-bar LPG tank het niet gaat trekken idd.
Jiriki schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 20:50:
LPG is een restproduct bij het maken van benzine en (grappig genoeg) aardgas, dus waarom de moeite?
Deze zin snap ik even niet, zeg je nu dat aardgas en LPG hetzelfde is? :?
Of bedoel je dat het strikt gezien ook "aardgas" is omdat het een aardolieproduct is en uit de grond komt?

Overigens zou ik niet zo ver willen gaan als te zeggen dat LPG een "restproduct" is van de benzineproductie, dan kan je net zo goed zeggen dat Diesel een restproduct is van de productie van zware stookolie. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door mace op 31-05-2008 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

en toch is LPG een 'afval' brandstof.
Als het over is, gaat het in de fik bij SHELL. Dat is wat ze (ondermeer) verbranden, en daarom ruikt het vaak bij Pernis naar LPG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Laatst online: 13-03 13:38
Ik heb begrepen dat LPG:

- Relatief goedkoop is, omdat het in vrij grote hoeveelheden "over is" (kortom, er is meer aanbod dan vraag)

- Op allerlei plaatsen momenteel (nog steeds) afgefakkeld wordt, en dat daarom het rijden op LPG relatief CO2-gunstig is

Namelijk, als je een brandstof gebruikt die normaal gesproken toch afgefakkeld zou worden, je CO2 uitspaart, omdat je op dat moment geen andere brandstof verbruikt. Wellicht dat door een hogere vraag het op meer plekken rendabel wordt om Petrol Gas in vloeibare (Liquid) vorm om te zetten. Of dan de prijs zal stijgen? Misschien, maar ik denk toch dat diesel en benzine (absoluut gesproken, niet relatief) harder zullen stijgen.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Laatst online: 03-05 09:18
Ik was op zoek naar een mazda 6 op gas, maar ik kan er niet één vinden. Het lijkt erop dat het ook niet mogelijk is om een G3 in een mazda 6 in te laten bouwen.

Het valt me over het algemeen op dat Japanse auto's niet op gas rijden. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
paQ schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 21:21:
en toch is LPG een 'afval' brandstof.
Waarom? Wat is je definitie van een afvalproduct? Is papier ook een afvalproduct van hout omdat ze de mooiste stukken hout ergens anders voor gebruiken?
Als het over is, gaat het in de fik bij SHELL. Dat is wat ze (ondermeer) verbranden, en daarom ruikt het vaak bij Pernis naar LPG.
Met verbranden bedoel je affakkelen? Affakkelen doen ze voor de veiligheid, niet omdat ze producten over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Tommy The Cat schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 23:48:
Ik was op zoek naar een mazda 6 op gas, maar ik kan er niet één vinden. Het lijkt erop dat het ook niet mogelijk is om een G3 in een mazda 6 in te laten bouwen.
Waarom zou dit niet mogelijk zijn?

Prins heeft een systeem voor de vorige generatie Mazda 6 met 1,8l motor. Een installatie op maat moet geen probleem zijn voor een gasinbouwer. Bij nieuwere motoren met directe benzineinspuiting kan lpg-inbouw nog wel een probleem zijn, maar daar wordt aan gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald

De meeste A-Merk importeurs beweren dat het niet kan, wat (voorlopig, zie Femme) op GDI motoren na onzin is. Daarom vind je erg weinig wagens van dergelijke importeurs 2e hands op LPG.

Betekend niet dat het niet kan....

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
@femme Dat vroeg ik mij dus ook af. Feit is wel dat ik er tot nu toe nog niet een ben tegengekomen. Bovendien staat de 6 er niet tussen op deze site als je je voordeel wil berekenen. Daarnaast ondersteunt het volgende verhaal mijn vermoeden (japanners staan er niet tussen):
Autogas is niet geschikt voor elke auto. Autogas kan alleen ingebouwd worden in auto's, waarvoor een autogasinstallatie beschikbaar is. Gezien de ontwikkelkosten ligt het voor de hand, dat er alleen autogasinstallaties beschikbaar zijn voor modellen, waarvan redelijke aantallen worden verkocht. De meeste automerken als Chrysler, Citro�n, Chevrolet, Hyundai, Kia, Mitsubishi, Opel, Peugeot, Renault, Saab, Seat, Skoda, SSangYong en Volvo ondersteunen het gebruik van autogas. Zij hebben bepaalde modellen 'gehomologeerd' (goedgekeurd), zodat daar een voor dat model gecertificeerde autogasinstallatie ingebouwd kan worden. Sommige automerken als Audi, Fiat en Ford ondersteunen autogas helaas niet (meer) en laten -hoewel die modellen gewoon probleemloos op autogas kunnen rijden- de fabrieksgarantie op de motor vervallen als er een gasinstallatie wordt ingebouwd. Dat hoeft overigens geen belemmering te zijn, omdat bepaalde aanbieders de volledige garantie en het onderhoud van dergelijke modellen op autogas voor hun rekening nemen.

[ Voor 184% gewijzigd door Femme op 01-06-2008 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online

Primera is anders voor mij DE gas auto, de 2.0 dan. Loopt moeiteloos 5ton op gas met alleen olie verversen, verder heeft hij een ketting waar je dus ook geen omkijken naar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Als ik dan even nieuwsgierig mag zijn, welke bouwjaar/type rijd je in? :)

Er zijn idd heel wat primera's op gas beschikbaar.

[ Voor 27% gewijzigd door Tommy The Cat op 01-06-2008 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Ik had een 99'er, ik heb het dan wel over de P11 (96-99)
P11-144 kan ook nog, zelfde auto in de basis (99-03)

[ Voor 32% gewijzigd door Rev! op 01-06-2008 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Samen vattend het is dus beter een 2de hands auto te kopen (of nieuw) en daarin gas te laten bouwen dan een gebruikte gas .. en een loodadative erbij te doen (loodvervanger/toevoeging)

volgens mij met de huidige prijzen als het 2500 zou kosten dan heb je het er na 3000 km er wel uit :?

nu rij ik graag met een aanhanger (vouwwagen of caravan) hoe goed ga je het merken en wat is het verbruik ligt dit lager, gelijk of hoger dan bezine en moet je vaak overschakelijk op benzine ?

wat is makkelijker
een ringtank of andere tank ? (ik ga voor een station/mpv type auto) .. en waar laat je dan eventueel je reserveband ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:09
Tommy The Cat schreef op zondag 01 juni 2008 @ 00:28:
Daarnaast ondersteunt het volgende verhaal mijn vermoeden (japanners staan er niet tussen):

[...]
Hm, even zien dan, ik zie een chinees, een koreaan en verrek, een japanner!
Mitsubishi is japans :)

Ik rij zelf ook mitsubishi, auto staat bijna 3 ton op de teller, heeft een vialle lpi systeem en heeft sinds dat gas erin zit(binnen 100 kilometer toen hij nieuw was) nooit problemen gehad. Ik moet er wel bij zeggen dat ik deze 2e hands heb gekocht op 2 ton. Maar alle onderhoudsboekjes, incidentiele- en periodieke reparaties/onderhoudsbeurt rapporten waren dan wel aanwezig.

Dus 2e hands kan best, maar zorg wel dat je een eerlijke verkoper heb met alle info erbij.
vso schreef op zondag 01 juni 2008 @ 01:49:
Samen vattend het is dus beter een 2de hands auto te kopen (of nieuw) en daarin gas te laten bouwen dan een gebruikte gas .. en een loodadative erbij te doen (loodvervanger/toevoeging)

volgens mij met de huidige prijzen als het 2500 zou kosten dan heb je het er na 3000 km er wel uit :?

nu rij ik graag met een aanhanger (vouwwagen of caravan) hoe goed ga je het merken en wat is het verbruik ligt dit lager, gelijk of hoger dan bezine en moet je vaak overschakelijk op benzine ?

wat is makkelijker
een ringtank of andere tank ? (ik ga voor een station/mpv type auto) .. en waar laat je dan eventueel je reserveband ..
Ik zou bijna zeggen dat een gebruikte gas ook zijn voordelen heeft. Als een auto niet beter weet dan dat hij gas rijdt, is hij daar op onderhouden. Hoge km stand boeit niet zo zeer, laat alleen zien dat hij in korte tijd veel snelweg heeft gehad, wat toch mijn voorkeur heeft tov 70k km en dan als binnenstad wagentje.

Je zou het voor jezelf even moeten uitrekenen. Als ik 3000 per jaar rij, heb ik alle kosten eruit(denk aan je hogere wegenbelasting).

Verbruik ligt zo een 20% hoger volgens mijn boekje. Dus ipv dat je dan 1:15 rijdt, rij je 1:12. Overschakelen op benzine doe ik eigenlijk nooit. Bij een goed systeem dat goed op je auto is afgestemd zou je (vrijwel) geen vermogen verlies mogen hebben.

Een ringtank kost je een reserveband en ze zijn er klein. Met caravan neem ik aan dat je lange ritten doet, dus dan is een losse tank aan zijkant/achterkant handiger.

[ Voor 50% gewijzigd door LED-Maniak op 01-06-2008 02:12 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

LED-Maniak schreef op zondag 01 juni 2008 @ 02:06:
Een ringtank kost je een reserveband en ze zijn er klein. Met caravan neem ik aan dat je lange ritten doet, dus dan is een losse tank aan zijkant/achterkant handiger.
je bedoelt ringtank is erg klein :? een losse tank is groter ? teminste ik neem dat je dat bedoelt ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ringtank: 45 to 60l afhankelijk van wat past.
Cilindertank: 80l

[ Voor 34% gewijzigd door mace op 01-06-2008 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
vso schreef op zondag 01 juni 2008 @ 02:17:
[...]

je bedoelt ringtank is erg klein :? een losse tank is groter ? teminste ik neem dat je dat bedoelt ?
Dat bedoel ik ja ;)

Uit mijn hoofd waren ringtanken rond de 40~60 liter. Een gewone tank begint daar ook maar gaat door tot over de 100 liter. En gezien hij maar voor 80% gevult mag zijn, is een wat grotere tank erg fijn.

Net wat ^^ dus zegt.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@femme Dat vroeg ik mij dus ook af. Feit is wel dat ik er tot nu toe nog niet een ben tegengekomen. Bovendien staat de 6 er niet tussen op deze site als je je voordeel wil berekenen. Daarnaast ondersteunt het volgende verhaal mijn vermoeden (japanners staan er niet tussen):

[...]

Bron: autogas.nl

Edit:
Bij prins kan het inderdaad :) .
Er zijn 2 soorten systemen. Er zijn generieke systemen voor injectiemotoren, deze timen gasinjectie op basis van het normale motormanagement (Waarvan ik er een heb, bijv. Landi LSI). En er zijn de speciaal voor bepaalde modellen aangepaste systemen, zoals die op de site van GasFX (Vialle LPI)

Beide systemen hoeven geen vermogensverlies op te leveren en werken in princiepe betrouwbaar. (Soms is er zelfs vermogenswinst, LPG gedraagt zich als een soort heel extreme superbenzine, 104-110 RON, maar dat word dan teruggeregeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Ronald schreef op zondag 01 juni 2008 @ 03:01:
[...]

Er zijn 2 soorten systemen. Er zijn generieke systemen voor injectiemotoren, deze timen gasinjectie op basis van het normale motormanagement (Waarvan ik er een heb, bijv. Landi LSI). En er zijn de speciaal voor bepaalde modellen aangepaste systemen, zoals die op de site van GasFX (Vialle LPI)

Beide systemen hoeven geen vermogensverlies op te leveren en werken in princiepe betrouwbaar. (Soms is er zelfs vermogenswinst, LPG gedraagt zich als een soort heel extreme superbenzine, 104-110 RON, maar dat word dan teruggeregeld)
Vialle lpi werkt volgens mij ook met het normale motormanagement. Kijk maar eens naar het schema dat op de Vialle site staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

@femme Dat vroeg ik mij dus ook af. Feit is wel dat ik er tot nu toe nog niet een ben tegengekomen. Bovendien staat de 6 er niet tussen op deze site als je je voordeel wil berekenen.
Ik zou gewoon eens contact opnemen met een gasinbouwer om te vragen of maatwerk voor jouw auto mogelijk is. Waarschijnlijk is dit geen probleem.
LED-Maniak schreef op zondag 01 juni 2008 @ 02:06:
[...]
Dit verschilt per auto. Bij kleinere auto waar kleinere wielen onder gemonteerd worden zal de ruimte voor een ringtank waarschijnlijk ook kleiner zijn. Ik heb een 74 liter ringtank in een 5-serie Touring. Een paar Duiters hebben er zelfs 79 liter in gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
DjWannaB2002 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 08:20:
[...]

Vialle lpi werkt volgens mij ook met het normale motormanagement. Kijk maar eens naar het schema dat op de Vialle site staat.
Ik bedoelde dat ook niet anders te beweren...

Vialle LPI is een systeem wat de LPG vloeibaar injecteerd. Voordeel is dat dat de motor helpt koelen, en nog hogere vulgraad berijkt kan worden. (Krijgt een soort intercooler functie)
Prins en Landi injecteren als damp. Wat volgens ome Wikipedia een fractie zuiniger is en ook zonder vermogensverlies kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Ronald schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:37:
[...]

Ik bedoelde dat ook niet anders te beweren...

Vialle LPI is een systeem wat de LPG vloeibaar injecteerd. Voordeel is dat dat de motor helpt koelen, en nog hogere vulgraad berijkt kan worden. (Krijgt een soort intercooler functie)
Prins en Landi injecteren als damp. Wat volgens ome Wikipedia een fractie zuiniger is en ook zonder vermogensverlies kan.
Ok, zoals het er stond leek het een beetje of je twee systemen had, die het eigen motormanagement gebruiken, en systemen als Vialle. Zo had ik je tekst geïnterpreteerd.

Ach ja, wikipedia, weet niet of echt alles wat daar staat kan geloven. Zal wel zo'n beetje op het even zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

plaatje van de LSi installatie in mijn auto

Afbeeldingslocatie: http://img2.freeimagehosting.net/uploads/32973608f6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzz16
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-04 22:47
Jiriki schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 20:50:
Ombouwen naar aardgas is nog bijna niet te doen. Je LPG installatie hergebruiken gaat niet, omdat LPG onder 8 bar getankt wordt en aardgas onder 200 bar druk.

Daarom kost inbouw nu nog zo'n 3000 euro, een thuis vulstation ook ongeveer 3000 euro (plus jaarlijkse revisie van 1000 euro), tanken duurt 8 uur en je auto moet herkeurd worden door de RDW na de inbouw.

Misschien wordt het nog eens wat met aardgas, maar waarom eigenlijk? LPG is een restproduct bij het maken van benzine en (grappig genoeg) aardgas, dus waarom de moeite?
Waarom duurt tanken 8 uur, wij hier in groningen kunnen bij de gemeente tanken ( alleen bedrijven ), daar is een vulstation voor aardgas. Het lijkt me sterk dat mensen daar hun auto voor 8 uur parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
zzz16 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 23:15:
[...]

Waarom duurt tanken 8 uur, wij hier in groningen kunnen bij de gemeente tanken ( alleen bedrijven ), daar is een vulstation voor aardgas. Het lijkt me sterk dat mensen daar hun auto voor 8 uur parkeren.
Daar duurt het een kwartiertje tot 30 minuten.

8 uur is voor een thuisinstallatie. Die heeft dus een pomp om de druk op te voeren.. En om dit zo efficiënt en klein mogelijk te houden duur het zo lang om de druk op te voeren. Vandaar die 8 uur tank tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23544

Ronald schreef op zondag 01 juni 2008 @ 00:27:
[...]

De meeste A-Merk importeurs beweren dat het niet kan, wat (voorlopig, zie Femme) op GDI motoren na onzin is. Daarom vind je erg weinig wagens van dergelijke importeurs 2e hands op LPG.

Hoop niet dat je gaat proberen een GDI op LPG te laten lopen... Alhoewel het me best een stunt lijkt om te horen hoe een diesel op LPG wordt aangejaagd...
Ik heb trouwens genoeg collega's die Toyota op LPG rijden hoor. Allemaal Vialle LPi, net als ik met mijn 406 trouwens.
Importeurs, en dan komt het rechtssysteem om de hoek kijken, zijn 1e lijns verantwoordelijk voor de producten die in NL worden verkocht. Als zij zeggen dat het kan, draaien ze kort-door-de-bocht-gezegd dus op voor iedere motor die niet netjes loopt op LPG. En dat kost hun geld. Dus leggen ze de verantwoordelijkheid een stapje lager, de verkopende partijen en die leggen het dan weer bij de kopers als het even uitkomt door het "op eigen risico van" te schuiven...
Als het niet zou kunnen, dan reden we niet met zovelen op LPG. Elke benzinemotor kan in principe op LPG draaien. Het hangt tegenwoordig meer van het motormanagement af dan van de motor zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Anoniem: 23544 schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 18:51:
[...]

Hoop niet dat je gaat proberen een GDI op LPG te laten lopen... Alhoewel het me best een stunt lijkt om te horen hoe een diesel op LPG wordt aangejaagd...
Verdiep je iets verder in de materie ;)
GDI is een benzinesysteem van Mitsubishi (Gasoline Direct Injection). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Vorige week mijn nieuwe lease auto mogen ontvangen met een GasFX installtie. Skoda Octavia Combi 1.6 MPI. Tot nu toe eigenlijk zeer te vreden mee. Het overschakelen van benzine naar gas en weer terug gaat allemaal zonder hotten of stoten.

Ik rij elke dag Leeuwarden - Groningen op en neer en heb even gemeten hoeveel KM ik kan rijden op mijn gasinstallatie en zat op 498 km. Netjes.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Ronald schreef op zondag 01 juni 2008 @ 00:27:
[...]

Er is zelfs nu een gasinbouwer die schijnbaar GDI/FSI (direct ingespoten peut auto's) op LPG kan laten rijden zonder dat de benzine injectoren verbranden.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Laatst online: 15:18
Ik heb er ook eens naar zitten kijken. Ik rijd een Daewoo espero welke allemaal G3 hebben maar de inverstering duurt wel te lang om eruit te hebben, kijkend naar de wegenbelasting valt het verschil wel mee 143 tegenover 100 euro op benzine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik vind het juist wel meevallen.
De afschrijvingsperiode gaat vlugger dan je denkt, zeker als je in ogenschouw neemt dat de benzineprijs harder stijgt dan LPG.

EN dat hoogstwaarschijnlijk je auto een ietwat hogere verkoop restwaarde zal krijgen, omdat het goedkoper rijdt op LPG en de nieuwe eigenaar de investering niet meer hoeft te doen, net zoals in mijn geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Anoniem: 23544 schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 18:51:
[...]

Dat GDI geen diesel techniek is is al door wat mensen geroepen.

Er bestaan diesel motoren (Grote scheepsdiesels) die op Bunker-C stookolie werken. Op kamertemperatuur kun je daar blokjes van snijden en er domino mee spelen.
Diesels kunnen werken op alles wat je maar de cilinder in krijgt en wat leuk fikt. LPG, poedersuiker... in princiepe geen probleem, al lijkt het me een leuke technische uitdaging om poedersuiker te injecteren. Dat LPG in een personenautodiesel niet gaat werken komt domweg door het ontwerp. Er wordt gebruik gemaakt van de smerende eigenschappen van diesel, en LPG gaat dat niet bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Ik lees hier van alles over japanse en franse auto's, maar hoe zit het met duitse? Mijn vader heeft een Mercedes M klasse aso bak die nogal dorstig is. Voor een auto van 2 ton is hij best wel snel, maar je ziet de benzine meter dan ook dalen :/ Ik ben nog geen 18, maar als ik mijn rijbewijs heb wil ik wel in deze auto naar school. Een verbruik van 1 op 8 (als je zuinig rijdt) is echter voor een scholier niet echt geschikt. Nu vroeg ik mij af of dit soort auto's geschikt is voor LPG.

Afbeeldingslocatie: http://auto.vlan.be/nl/images_cars/1158671_1.jpg
Maar dan met RVS er omheen, dus nog zwaarder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Als jij op school wilt patsen met je papies BMW zul je toch een krantenwijk moeten nemen :+

Ik denk niet dat het voor jouw goedkoper is om LPG te laten inbouwen in je vaders auto, omdat je er een paar keer mee naar school wilt.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

jdm8 schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 10:08:
Ik lees hier van alles over japanse en franse auto's, maar hoe zit het met duitse? Mijn vader heeft een Mercedes M klasse aso bak die nogal dorstig is. Voor een auto van 2 ton is hij best wel snel, maar je ziet de benzine meter dan ook dalen :/ Ik ben nog geen 18, maar als ik mijn rijbewijs heb wil ik wel in deze auto naar school. Een verbruik van 1 op 8 (als je zuinig rijdt) is echter voor een scholier niet echt geschikt. Nu vroeg ik mij af of dit soort auto's geschikt is voor LPG.

[afbeelding]
Maar dan met RVS er omheen, dus nog zwaarder
Jaja, patser. :P

Je kan beter doorsparen en zelf een klein zuinig japannertje kopen, daar heb je veel meer plezier van dan zo'n log beest. Je moet het op een oude fiets leren zeg maar. (Want als je je rijbewijs hebt kan je nog niet goed rijden, daar heb je ervaring voor nodig.) Zo'n M heeft weinig overzicht rondom, en dan zou het zuur zijn als je een paaltje raakt. Dikke kans dat dat gebeurt.
Devil schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 10:31:
Als jij op school wilt patsen met je papies BMW zul je toch een krantenwijk moeten nemen :+

Ik denk niet dat het voor jouw goedkoper is om LPG te laten inbouwen in je vaders auto, omdat je er een paar keer mee naar school wilt.
Moet je niet naar de opticien? Het is toch echt een mercedes. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door mace op 14-06-2008 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Het gaat niet om het patsen :p Maar ik ben redelijk lang en pas daarom niet echt in onze oude volvo. Andere auto is nodig voor het bedrijf en deze auto wordt niet heel erg veel gebruikt. Nog een auto er bij wordt dan wel erg vol, bovendien lijtkhet mij een beetje zonde, op deze manier wordt de mercedes wat meer gebruikt (nu wordt dat zo veel mogelijk vermeden vanwege verbruik) want het is toch wel zonde van de belasting als zo'n auto weinig gebruikt wordt.

Het is niet alleen voor mijn reis naar school (wat nu een pokke eind fietsen is). Mijn vader ergert zich ook enorm aan het brandstofverbruik.

Even voor de duidelijkheid, ik ben dus echt geen patser :p

[ Voor 35% gewijzigd door jdm8 op 14-06-2008 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:42

SeatRider

Hips don't lie

Jiriki schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 23:40:
Vermijd alleen VAG auto's op LPG, die kunnen er slecht tegen.
Ik hap even. Waar haal je deze wijsheid vandaan? Mijn Skoda 1.4 hobbelt al 6 jaar zonder problemen rond op G3. Van tevoren even bij de Seat garage nagevraagd wat hun ervaringen met VAG motoren op G3 waren. Simpel antwoord: 16 kleppers geen probleem, 1.8 20v (die uit de Leon en oudere Audi's) niet doen, vanwege minder gasbestendige kleppen. Je struikelt ook over de Leons die (vaak zelfs door de dealer) worden afgeleverd met G3. Wel zijn dit dus altijd de oude 1.6 motoren. VW levert alleen nog de 1.6 FSI en die wordt niet met G3 geleverd (hoewel er wel verhalen gaan dat mensen het werkend hebben gekregen op een verhouding van 90% gas en 10% benzine, maar dat zijn nog hobby projectjes).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

jdm8 schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 10:43:
Het gaat niet om het patsen :p Maar ik ben redelijk lang en pas daarom niet echt in onze oude volvo. Andere auto is nodig voor het bedrijf en deze auto wordt niet heel erg veel gebruikt. Nog een auto er bij wordt dan wel erg vol, bovendien lijtkhet mij een beetje zonde, op deze manier wordt de mercedes wat meer gebruikt (nu wordt dat zo veel mogelijk vermeden vanwege verbruik) want het is toch wel zonde van de belasting als zo'n auto weinig gebruikt wordt.

Het is niet alleen voor mijn reis naar school (wat nu een pokke eind fietsen is). Mijn vader ergert zich ook enorm aan het brandstofverbruik.

Even voor de duidelijkheid, ik ben dus echt geen patser :p
dude get real.
als je net 18 bent en net je rijbewijs hebt ga je hier toch niet in naar school :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

paQ schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 11:07:
[...]

dude get real.
als je net 18 bent en net je rijbewijs hebt ga je hier toch niet in naar school :')
Nou, ik zou niet weten waarom niet :p Ik ben niet zo iemand die in zijn vw golf altijd met piepende banden wegscheurt, altijd vol gas geeft en 3 meter voor het rode licht vol op de rem gaat. Ook al heb ik nog niet heel erg veel rijervaring, ik let er wel altijd op dat ik niet als een aso rijd. Dus ruim voor je moet stoppen de gas loslaten en lekker laten uitrollen bv. Gelukkig hebben we grote parkeerplaatsen op school, dus dat is het probleem ook niet. Misschien kan ik wat gaan carpoolen, zodat ik andere leerlingen onderweg meeneem, is ook wel zo milieuvriendelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik kan me er ook niks bij voorstellen dat, als je vader al zo'n buiten proporties grote wagen heeft, hij je erin zou laten rijden als je net je rijbewijs hebt :') Zo'n wagen kost bijna een ton (of ruim meer met een grotere motor)... Als je pa zo'n auto kan betalen, kan hij ook wel een 2e handsje voor jou kopen en bij jullie woning zou je toch verwachten dat er nog wel ergens een paar vierkante meter moet zijn voor een Japanse compacte auto? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Die mercedes was ook een tweedehandsje :p Maar je hebt gelijk, dan is hij nog steeds niet goedkoop. Maar stel dat ik er niet in mag/kan rijden. Blijft nog steeds de vraag of het uberhaupt kan. Deze auto wordt nu weinig gebruikt vanwege het gebruik, alleen als er geen andere auto beschikbaar is. Maar het een beetje vreemd om altijd te gaan winkelen in een grote blauwe bestelbus :p Als de kosten per kilometer van deze auto aardig omlaag gaan gaat hij dus vaker gebruikt worden, bijvoorbeeld om de boodschappen te doen.

Helaas zijn mijn ouders best wel zuinig, ook al is het niet nodig, en moet ik alles zelf betalen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door jdm8 op 14-06-2008 11:29 ]

Pagina: 1 2 Laatste