Net 3 uur lang lekker met mijn ps3 midden in een winkel zitten testen..
De competie ging tussen de LE
40A
656 en de LE
46A
557. In eerste instantie ging mijn voorkeur uit naar de 46" 5 serie simpel weg omdat ik die voor slechts 1399 (-300 samsung cashback) 1099 kon kopen..
Echter bleef die 6 serie maar aan mij knagen.. Deze zou uitkomen op 1450-100=1350 voor de 40" variant.. en 1750-300=1450 voor de 46" variant (maar die hadden ze niet staan, vandaar getest met de 40" variant)..
Dus vandaar de test.. Als test heb ik vooral een paar keer gekeken naar de intro van GTA IV en de intro van Ratched en Clank... En een 720p demo film van een tennis wedstrijd..
Nu mijn ervaringen:
Tennis wedstrijd:
Het geheel begon met het kijken naar de tenniswedstrijd. Opzich kon ik bijna geen kwaliteitsverschil zien tussen beide schermen en het was op beide schermen een prettige ervaring.. Veel meer heb ik er niet over te zeggen..
Ratched en Clank:
Daarna ratched en clank erin en ook hierbij kon ik eigenlijk niet veel verschil merken tussen beide tv's.. Soms had ik zelfs het idee dat het beeld iets mooier overkwam op de 5 serie.. Reden hiervoor was dat vreemd genoeg het beeld af en toe iets minder scherp leek te zijn op de 6 serie, dit leek overigens verholpen te worden door de 100Hz filter op laag te zetten ?????..
GTA IV:
Tenslotte de intro (filmpje dat NB aankomt in de stad) van GTA IV.. En hier begon in eens de twijfel in te hakken.. Wat ik ook bij de 5 serie deed qua instellingen.. De donkere scenes waren gewoon minder mooi.. Ik kreeg het zwart niet echt mooi zwart.. Maar nog veel erger er leek gewoon een herhalende hapering in het beeld te zitten.. Je kon gewoon bijna de happerende frames tellen.. echt van 1...2...3.. haper.. 1..2..3.. haper..
Ik heb echt geen idee waar dit vandaan kwam, maar het stoorde me echt enorm en wat ik ook deed met de instellingen het bleef gewoon storend.. Daarnaast waren de dikke witte letters een stuk minder scherp tegenover de donkere achtergronden en ondanks dat deze letters bijna stil stonden zat toch een soort shaduw in, waardoor het geheel grouwer over kwam.. Ook dit kreeg ik niet goed aangepast.. Daarnaast voelde het beeld een stuk "harder" op de 5 serie.. Ik denk alleen zelf dat dit door de grotere maat van het scherm kwam? Natuurlijk zal het contrast ook wel iets mee spelen.. Maar het voelde gewoon een stuk harder en daardoor minder mooi..
Conclusie:
Normaal gesproken ziu ik voor de 5 serie gegaan zijn (prijs/kwaliteit/etc), maar door GTA IV weet ik het niet meer.. Misschien is die 6 serie toch wel die extra 350 euro waard? Kan iemand verklaren wat die hapering was die ik zo duidelijk opmerkte op de 5 serie tijdens GTA? In hoever heeft de 46" inch invloed gehad tijdens de slechte GTA ervaring? Of ga ik straks bij een 46" 6 serie een aantal van de problemen van de 5 serie ook ervaren op de 6 serie, omdat het nu een maatje groter is? Kortom ik heb toch nog advies nodig

.. In beide gevallen zal het de 46" variant worden.. Puur omdat de 46" 6 serie maar 100 euro duurde is dan de 40" variant.. Alvast bedankt voor de reacties.