ATI x1950Pro AGP 256MB crashed PC (zelfs in bios)

Pagina: 1
Acties:

• BasNation
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-04 18:27
Ik heb een 24" Dell scherm gekocht maar die werkte niet lekker met mijn 9800 Pro 128MB (kon de monitor niet uit standby krijgen) dus heb ik een 2e hands MSI x1950Pro AGP op de kop getikt. Dit verhielp het probleem alleen nu heb ik een nog veel groter probleem.

Ik heb 2 aparte Vista installaties op 2 verschillende HDD's, ééntje voor games, de ander voor werk. De problemen begonnen nadat ik vaak ging switchen tussen de twee.

Specs:
P4 2.6Ghz > 3.2Ghz (jarenlang stabiel en wel)
Asus P4P800 Deluxe (nog nooit problemen mee gehad)
1019 BIOS (nieuwste non-beta)
Antec Sonata 1 (300W voeding)
Bijde Vista's op Catalyst 8.4 drivers

Probleem:
PC crashed compleet random. Soms tijdens games, soms als hij net is opgestart, soms tijdens het laden van windows, soms zelfs in de bios. Soms zelfs zodra ik hem aanzet, de fan spint dan naar 100% (dat is dan normaal) maar gaat niet langzamer meer draaien en ik kom de bios zelfs niet in.

Symptomen:
- VGA kaart fan spint naar volle toeren en blijft oneindig daarop hangen
- PC loopt volledig vast en alle HDD worden inactief
- Monitor gaat naar standby (verliest signaal)
- Alleen reset helpt (CTRL+ALT+DEL werkt niet ivm crash)

Zelf geprobeerd:
- CPU naar normale clocks (temperaturen waren prima, ook daarvoor)
- GPU naar normale clocks (temperaturen waren normaal, ook daarvoor)
- CMOS reset
- Alle drivers van Catalyst 7.8 tot 8.4
- VGA kaart volledig schoon maken

Mogelijke oorzaken:
- Voeding niet sterk genoeg -=- Bioshock runt prima urenlang maar bij idle crashed hij? Onlogisch dus.
- GPU overclock -=- ATI tray tools overclocked bij mij op driverniveau dus dat zou niet verklaren waarom hij af en toe al in de bios crashed.

Extra:
Ik zit dit nu te tikken vanaf de crash PC en heb niks anders gedaan dan simpelweg een paar keer opnieuw opstarten... ik snap er niks meer van.

Wie kan mij helpen? alvast bedankt

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb je de AGP patch wel toegepast bij Catalyst 8.4? De laatste ATI Catalyst drivers hebben problemen met AGP kaarten. Probeer anders eens 7.7, deze werkt sowieso goed met AGP kaarten.

Zie ook b.v.:
Athlon XP3000+ systeem x1650pro AGP combi geeft lag
[ATI HD2600XT] Driver Problemen (AGP/Catalyst)

edit:
Ik heb wel wat snel gelezen. Het is wel vreemd dat hij dan ook in het bios crasht. Je zegt dat je de kaart 2e-hands hebt gekocht, weet je wel zeker dat hij dan goed is? Kun je de kaart in een andere pc testen?

[ Voor 70% gewijzigd door Noork op 21-05-2008 16:38 ]

• BasNation
Noork schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 16:35:
edit:
Ik heb wel wat snel gelezen. Het is wel vreemd dat hij dan ook in het bios crasht. Je zegt dat je de kaart 2e-hands hebt gekocht, weet je wel zeker dat hij dan goed is? Kun je de kaart in een andere pc testen?
Ik heb de kaart ongeveer 2 maanden kunnen gebruiken zonder veel problemen, het kwam na enkele weken 1x voor maar geen idee of dat hetzelfde probleem was.

Op dit moment geen mogelijkheid om in een andere PC te testen, mijn huisgenoten hebben geen AGP meer hehe.

Toch vreemd, soms kan ik wekenlang nergens last van hebben. En dan ineens een dag waarop ik nauwelijks windows in kan komen. Om vervolgens weer dagenlang geen problemen te hebben.

Ik zou bijna denken dat het aan het weer ligt hehe |:(

edit: Als de kaart in de bios al kan crashen dan kan het toch maar aan enkele dingen liggen zou je zeggen:
- Mobo BIOS
- VGA firmware
- Voeding
- ?

[ Voor 8% gewijzigd door BasNation op 21-05-2008 16:43 ]

• BasNation
nu dus 24 uur zonder problemen.

maar nu weet ik nog steeds niks :S

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Een ati 1950 heeft een 450W voeding nodig, maar je probleem blijft raar.
Die 450W is vanwege de 30A stroom levering op de 12V lijn.

Edit 400 => 450

http://ati.amd.com/produc...radeonx1950pro/specs.html

[ Voor 51% gewijzigd door cruger op 23-05-2008 01:15 ]

Tweak!

Verwijderd

Die 450W is overigens vanuitgaand dat je er een compleet scala aan hardware hebt hangen. De X1950Pro in AGP maakt gebruik van molexen. Hoe heb je deze aangesloten? En wat voor een PSU heb je?

Het is namelijk belangrijk dat je de molexen verdeelt. Als het goed is heb je een 2 naar 1 molex-splitter waarop je 2 molexen kan aansluiten om je videokaart mee te voeden. Het beste is om van 2 rails te pakken en die op te delen naar je connector. Het slechte geval is vanaf de PSU, een DVD-Rom speler, HDD, HDD en vervolgens videokaart. Zo'n molex mag maar tot een x aantal watts belast worden anders komt het niet goed ermee.

Ik heb overigens ook zo'n systeem gehad, maar dan met een GF4 MX / Radeon 9800Pro combo. Het bleek dus dat het moederbord op 1 of andere manier de complete reboots bezorgde, en tot op heden het probleem eigenlijk nog steeds niet ondervonden heb dan het betreffende plankje maar te vervangen :)

• cruger
  • Niet online
En toch is een voeding van meer dan 350W nodig, dan wordt het 400 of 450W.
Met een 350W vanaf een "koude start" boot de pc niet altijd.
En de 1950 heeft 2 molex aansluitingen en bij mij was het zo dat ik 2 aparte draden moest gebruiken. Een splitter en 1 molex uit de voeding werkte niet goed.

Tweak!

• BasNation
Zat verkeerd te kijken, die Sonata heeft een 380W voeding.

De x1950Pro zit op zijn eigen dedicated 12v molex snoer (met koppelstukje naar die maffe 6pin aansluiting voor op de kaart). Maar dus maar één lijn.

Maar ik snap het niet, als het daadwerkelijk aan de voeding zou liggen dan zou je dat toch juist merken als er daadwerkelijk veel belasting op de voeding zit. Als er flink zware applicaties gerund worden ofzo. Windows opstarten of simpelweg de bios in gaan lijken me nou niet ontzettend voeding belastende bezigheden.

edit: zou het helpen als ik 2 lijnen op de kaart aansluit? Geen idee of dit kan.

[ Voor 7% gewijzigd door BasNation op 23-05-2008 16:31 ]

• cruger
  • Niet online
mijn kaart is de Sapphire Radeon X1950, en die heeft 2 molex connectors.
Basnation je kan geen 2 lijnen aansluiten op 1 aansluiting.
Het kan zijn dat je voeding het net trekt, en het is lastig om precies vast te stellen of de voeding genoeg vermogen kan leveren. Als het op het randje is dan werkt het de ene keer wel en een andere keer soms
niet.
Momenteel heb ik ook zo'n pc die af en toe niet start met de 1950 en een 350W voeding

Tweak!

Pagina: 1