[ATI HD2600XT] Driver Problemen (AGP/Catalyst)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-06 11:56
Naar aanleiding van \[Ati/Nvidia] Hulp bij afwegingen Budget kaart ben
ik nu trotse bezitter van een HD2600XT AGP versie, maar kamp ontzettend met driver problemen.

Zijn er tweakers die ook deze problemen hebben ondervonden en zo ja, hoe hebben jullie een work-around gedaan?

Ik zelf ben al wat gaan pluizen op internet (Google/GoT) en vond oa dit op het Sapphire forum zelf met
deze search.

Ik wil niet flamen naar Ati en ben geen NVidia fanboy, maar ik zou me dood schamen als ik zo m'n hardware op de markt zou gooien.
Deels ook frustratie, omdat ik het gewoon wil zien werken en er wel hoop in heb, vraag is, hoe lang moet ik wachten tot er officiele 'catalyst' pakketjes zijn die gewoon werken?

Wat ik zelf al had gedaan:
  1. Middels DriverCleaner (DC) ALLES schone lei zetten en proberen de nieuwste Catalyst van het internet te installeren. (bijgeleverde CD's zijn immers 99% van de gevallen verleden tijd) Gevolg:
  2. Catalyst 8.1 gedownload -> Melding dat er geen kaart gevonden kan worden :?
  3. DC er overheen, Omega gedownload -> Leuk, maar gebaseerd op 7.12, en niet echt optimaal te noemen
  4. Weer DC er overheen, Drivers van de CD -> Erg grappig, blijkt ongetest de deur uitgeschopt te zijn door Sapphire, installeren netjes, maar alles wat met DirectX te maken heeft ziet er niet uit (vage vertex-shader & polygonen scrambles ed, terwijl het echt niet aan de hardware ligt. Doom3 knalt er vlekkeloos doorheen op 1280x1024 :9~ )
  5. Even gechecked wat de kaart verbruikt en na lopen rekenen of m'n voeding toereikend zou zijn, dat is hij ruimschoots (Antec 500Watt voeding en dan maar 1 HD & de kaart gekoppeld)
  6. Niet eens een wanhopige poging, nog even gecontroleerd of er nog Bios updates waren voor m'n machientje (waren er niet) en een bios 'set to defaults' gedaan. (was bv wel nodig bij de vorige 'miskoop' 8)7 om te functioneren)
    edit:
  7. 8.1 Hotfix proberen te installeren, maar aangezien 8.1 normaal al haast niet installeerd, gaat dat ook niet.
Ik had hiervoor een leuke NVidia 7600GS gehaald bij Alternate en deze vertoonde zoveel kuren en artefacten na 5 minuten spelen (tja, passieve koeling, maar zelfs met een goede airflow of een open kast ... niet te doen)
Dus hoopte ik dat deze wissel een wijze wissel zou zijn -O- ... niet dus.

De reden dat ik wel gemotiveerd blijf om een oplossing te zoeken, is omdat Doom3 of elk ander willekeurig OpenGL gebaseerde game het extreem netjes doet, waar ik dus in eerste instantie de kaart voor heb gekocht natuurlijk :Y)

Kortom: Tips zijn welkom ... ik blijf nog even een paar daagjes door ploeteren, maar vrijdag is de deadline dat ik hem echt terug breng als er niets veranderd is.

edit:
Aanvulling: In kalizec in "[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - D..." werd er geopperd om dan maar een 'verse windows install' te doen. Dit is toch niet serieus? Ik kan redelijk diep in zowel windows als linux systemen gaan, maar kan dit op geen enkele manier rechtvaardigen om te doen als ik 'driver cleaner' al gebruik ... of mis ik iets?

[ Voor 9% gewijzigd door LinuX-TUX op 13-02-2008 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CILLER
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-06 15:11
Wat voor een driver problemen heb je zelf.
Bij mij werken die omega drivers als een trein maar dit is wel op een veel oudere 9800 pro

[ Voor 152% gewijzigd door CILLER op 13-02-2008 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
CILLER schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 00:39:
Wat voor een driver problemen heb je zelf.
Bij mij werken die omega drivers als een trein maar dit is wel op een veel oudere 9800 pro
Ik mis opties en zou natuurlijk de originele drivers willen gebruiken. In het verleden heb ik idd met Omega goede ervaringen gehad met de welbekende softmods ( ook uit de 9000 serie ... lang lang geleden, zag ze weer staan bij de installatie :Y) )

Maar dat is allemaal extra, performance bij doom3, net nog even gechecked, is zo'n 10 / 20 frames lager gemiddeld. Ik stond er zelf ook verstelt van. Vandaar dat ik graag de originele drivers eens in actie zou willen zien ipv een halve 7 / 8 met vele vage kinderziektes. (of wat minder presterende op catalyst 7.12 gebaseerde drivers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-06 10:22
Heb je de hotfix voor de 8.1 driver ook geinstalleerd? Speciaal voor bezitters van AGP kaarten:

meuk: ATi Catalyst 8.1 hotfix

edit:

In de hotfix release notes staat (onder andere) het volgende:

This hotfix resolves the following issues:
* Fix for problems with DirectX and Radeon AGP Graphics cards.

Dus ik denk dat dit je problemen oplost.

edit:

Nog een tweede toevoeging:
De catalyst drivers worden iedere maand uitgebracht. De vorige release was 17 of 18 januari, dus de kans is groot dat tussen nu en een dag of 10 (soms zijn ze iets eerder, soms zijn ze iets later) de catalyst 8.2 drivers uitgebracht worden, deze zal (naar ik aanneem) de hotfix voor AGP kaarten ook bevatten.

[ Voor 64% gewijzigd door The Flying Dutchman op 13-02-2008 10:58 ]

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
The Flying Dutchman schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 10:23:
Heb je de hotfix voor de 8.1 driver ook geinstalleerd? Speciaal voor bezitters van AGP kaarten:

meuk: ATi Catalyst 8.1 hotfix

edit:

In de hotfix release notes staat (onder andere) het volgende:

This hotfix resolves the following issues:
* Fix for problems with DirectX and Radeon AGP Graphics cards.

Dus ik denk dat dit je problemen oplost.

edit:

Nog een tweede toevoeging:
De catalyst drivers worden iedere maand uitgebracht. De vorige release was 17 of 18 januari, dus de kans is groot dat tussen nu en een dag of 10 (soms zijn ze iets eerder, soms zijn ze iets later) de catalyst 8.2 drivers uitgebracht worden, deze zal (naar ik aanneem) de hotfix voor AGP kaarten ook bevatten.
toon volledige bericht
Sorry, mijn fout, ja, die hotfix heb ik ook geprobeerd, maar bood geen uitkomst. Ik had hem in m'n lijstje moeten zetten, maar heb hem over het hoofd gezien bij de samenvatting. De links naar Sapphire daarentegen opperde die fix ook al en ik had ze wel geprobeerd ja :)

Maar de 8.1 installatie gaat al fout. Daarna heb ik met veel moeite de 8.1 drivers erop kunnen zetten (ini aanpassingen met 2600 rev id's toevoegen ed) maar de fix had weer dezelfde kwaal. (geen compatible hardware)

edit:
Heb ook nog even de 8.1-patch alleen geinstalleerd, nadat ik van de zelf-geprutste 8.1 alles weer had verwijderd. (Windows XP -> Safe mode -> Driver cleaner = alle DLL's en register verwijzingen echt weg, nog voor de zekerheid onder normale modus ... brandschoon. Als ik windows dan zelf drivers laat zoeken, houd het heel snel op en weet hij er niets op)

Installatie werkt vlekkeloos ... op OpenGL gebied, spellen die DirectX gebruiken starten niet eens meer op -O-

Crap ... moet mij weer overkomen:
Ok. Lets sum all facts:

1. Technically card is working fine, but there are no 100% working drivers for HD2600 AGP. We have version 7.5 (graphic bugs) omegas (graphic bugs), hotfix 8.1 (more graphic bugs).
2. ATI made clear statement, about their AGP policy. Driver update every three moths. That means, they wont do anything before March.
3. Saphire cant rewrite CCC and ATI drivers.

Conclusion: We will not play games until march...

Any suggestions what we have to do now?
Van deze pagina, post 36.

Word er niet blij van -O- ... 2e kaart die ik terug kan gaan brengen naar Alternate :?

[ Voor 31% gewijzigd door LinuX-TUX op 13-02-2008 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik gebruik de zelfde kaart en heb ook problemen, maar de drivers van Sapphire, Omega en de hotfix van Ati werken als enige goed. Ati heeft zelfs onder Linux slechte agp support met hun drivers.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Larrs schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 17:37:
Ik gebruik de zelfde kaart en heb ook problemen, maar de drivers van Sapphire, Omega en de hotfix van Ati werken als enige goed. Ati heeft zelfs onder Linux slechte agp support met hun drivers.
Wacht even, als ik het goed begrijp heb je de volgende serie installaties achter elkaar uitgevoerd:
  1. Sapphire Drivers die op de CD stonden
  2. Omega Drivers van het net ( 4.8.442 (Catalyst 7.12) ? )
  3. Catalyst 8.1 Hotfix for AGP ( van de Ati/AMD site? Of van Sapphire zelf? )
Dan ga ik dat dadelijk nog even proberen, kijken wat er dan gebeurd. Ik zie zelfs mensen die 3 maanden geleden al die problemen hadden, had mijn huiswerk beter moeten doen voordat ik deze kaart koos :(

Wel heel HEEL frapant en echt niet netjes van Ati.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

je zou ook 8.2 kunnen proberen :D

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Bedankt voor de scherpe opmerking ;) ... staat te downloaden nu, update will follow :9~

edit:
Op m'n vriend zijn systeem:
Setup did not find a driver compatible with your current hardware or OS
-O- ... hoopvol. Hoop dadelijk nog ff te checken op mijn eigen systeem.

[ Voor 29% gewijzigd door LinuX-TUX op 13-02-2008 23:19 ]

• LinuX-TUX
Kleine kick, bij mij geen succes, maar wel een hoop frustraties hier.

Omega werkt tot op heden het beste, maar ik (ben geen mierenneuker) zou het liefst gewoon up2date drivers hebben die gewoon werken.

Als er IEMAND is met een gouden tip ... graag :'(

/me LinuX-TUX gaat binnenkort 'desperate housetweakers' beginnen
Met zichzelf in de rol, als degene die op het begin het loodje legt en overal bij iedereen commentaar gaat leveren :Y)

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-06 19:45
Heb je hem geprobeert om de videokaart handmatig te installeren? Wat voor merk videokaart heb je ?

• LinuX-TUX
THE_FIREFOX schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 22:35:
Heb je hem geprobeert om de videokaart handmatig te installeren? Wat voor merk videokaart heb je ?
Jep ik heb ze handmatig erbij proberen te zetten, maar dan pakt hij alleen de drivers van installs die ook AGP ondersteunen. Wat ini frutten om het te forceren werkt, maar dan klapt heel D3D in elkaar (start spel -> zwart scherm -> VPU recover na +/- 5 keer scherm sync klikjes van resolutie veranderingen)

Sapphire is het merk, alle forum aanwijzingen komen ook van hen vandaan. Ook dat 190 MB pakket bood geen uitkomst van hen -O-

• Irwon
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-06 10:29
Ik had met direct 3d laatst ook problemen maar die heb ik opgelost door xp opnieuw te installeren, ik weet het is een rare oplossing maar dat heeft toen wel geholpen. Maar dit was niet met een agp kaart maar met een 2900 xt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
superman12 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 22:59:
Ik had met direct 3d laatst ook problemen maar die heb ik opgelost door xp opnieuw te installeren, ik weet het is een rare oplossing maar dat heeft toen wel geholpen. Maar dit was niet met een agp kaart maar met een 2900 xt.
Bottomlogica tot waar ik dit naar toe kan herleiden is:
  1. Chipset drivers her-installeren
  2. Agp drivers her-installeren (sis-agp in mijn geval)
  3. Heel DirectX her-installeren
NADAT ik alle drivers eerst weggemieterd heb.

Ik ga morgen maar even zitten hiervoor, het is toch de laatste dag dat ik het kan doen (zaterdags wil je toch niet zitten bij Alternate en doordeweeks heb ik geen tijd)

Nooit geschoten is altijd mis ... dat is het motto waar ik nu onder leef, maar reinstall des windows ... dat dacht ik net even niet. (supergetuned en bijgewerkt en uitgewerkt tot op het bot ... als ik een unattended van de huidige status had, misschien wel, maar nu even niet)

UPDATE:
Ik heb zonet de kaart terug gebracht naar Alternate ... en ben nu trotse eigenaar van een X850XT -O- .... hoop dat deze uitkomst bied.

[ Voor 7% gewijzigd door LinuX-TUX op 15-02-2008 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 232234

Ik heb ook de HD 2600 pro AGP gehaald, maar ook hier zijn de problemen niet om aan te zien.
Ik heb veel gegoogled en volgens mij is het bij deze kaart iets van 90% zeker dat hij het niet goed gaat doen vanwege de drivers.

Weet iemand of er inmiddels al oplossingen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06 21:26
Heb je de maart-drivers al geprobeerd 8.3 Catalyst dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-06 20:58
Schone installatie van Sapphire Catalyst 8.2 for AGP (linkje) werkt prima voor mijn Sapphire HD2600XT op XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deze dus (8.3 Catalyst) http://img231.imageshack.us/img231/5278/agput6.png? Ik zie er geen agp tussenstaan, en ik kreeg met de 8.2 de fout dat de hardware niet compatible is..wat me dus logisch lijkt. Schone Xp heb ik gedaan (daar ging 400Gb aan films, begin al mee te dingen naar een rol in desperate-housetweakers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-06 20:58
Nee, Sapphire's eigen Catalyst versie... Ze hadden 8.2 speciaal gepatched voor AGP. Voor 8.3 leveren ze alleen een hotfix, zie ik nu.

off-topic: nooit gehoord van aparte partitie voor data? :P

[ Voor 19% gewijzigd door Ilmar op 07-04-2008 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

off-topic: jewel..ging denk ik iets fout bij de formattering. (wordt er al ge-cast voor desperate-housetweakers?)

on-topic, ik heb de hd2600proagp512 teruggebracht, en een hd3850agp512 besteld bij alternate..volgens mij is dat de snelste, veiligste, stabielste manier om je agp systeem om te toveren tot een htpc en ga je er flink op vooruit qua performance :p

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 232234 op 07-04-2008 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gewoon Catalyst 7.7 installeren. Deze ondersteunt nog wel AGP kaarten. In de tussentijd moeten we gewoon wachten tot ATI de boel op orde heeft. Ik loop hier al maanden aan te klooien met m'n ATI HD2400 met random black screens :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie ;)
  • Laatst online: 07:42

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Ik heb afgelopen weekend een MCE hiermee geinstalleerd. Gewoon met de Drivers op de CD. En nog geen problemen gehad. Kun je me vertellen waarbij? Games? Welke games? Dan ga ik het vanavond nog testen hoe hij het bij mij doet. Want dan gaattie ook terug denk ik...

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152007

Ik heb juist het tegenovergestelde probleem van de TS =p
Mijn HD2600M (Toshiba A200, C2D) met de laatste catalyst doet het hartstikke goed met DirectX spellen (gemiddeld 20 frames hoger dan eerst) maar om de een of andere vage reden doen OpenGL spellen het niet.

Het rare is dat OpenGL spellen het alleen doen als ik de standaard drivers van Toshiba gebruik.

Ik heb Glview 3.0 geinstalleerd en met zowel de laatste ATI als de Omega drivers blijkt dat mijn systeem gewoon de windows OpenGL renderer gebruikt en mijn kaart wordt dan niet herkend door Glview. Met de standaard drivers wordt alles gewoon herkend!

edit:

Afbeeldingslocatie: http://image.bayimg.com/lajhlaabf.jpg

Volgens CCC is er niks mis met mijn OpenGL drivers, volgens GLview en etqw wel :(

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 152007 op 08-04-2008 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88926

Hier ook problemen met de hd2600xt
de omega drivers werken redelijk, maar ik wil gewoon dat ati goede up to date drivers uitbrengt zoals het hoort!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83301

Ik heb hetzelfde probleem met de 2600XT AGP
Drivers die niet werkten:
- Meegeleverde drivers 7.1
- Nieuwste drivers van ati
- AGP fix op sapphire website
- Guru3d laastste Omega Drivers

In het huidige tijdperk met alle geavanceerde grafische technologie wil ik gewoon dat als ik iets koop, dat het werkt. Dus ik stuur de kaart terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie ;)
  • Laatst online: 07:42

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Ik heb voor 40 euro meer een AM2 moederbord van Asus met HDMI en een 4400+ X2 gekocht. Ik had de 2600 gekocht op een oude P4 2,4 om Full HD te kunnen afspelen in een HTPC. Maar aangezien dit niet werkte, 5 fps, heb ik nu die omruil gedaan. Werkt als een zonnetje met een onboard x1250 30/40% processor belasting. Dag AGP. Heb nu alleen in mijn server nog AGP met een oude AIW.

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Guinhill
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-06 15:23
Ik heb het zelfde probleem op de PC die ik aan mijn vriendin uitgeleend heb, de X800 XT PE kaart die daar inzit is veel problemen gaan geven in Vista. Heb 8.1 hotfix voor Vista geprobeerd, zelfs nog even gedacht dat het aan de HD lag ( die was wel aan het eind van latijn maar toch niet de oplossing )

De einige oplossing die bij mij atm lijkt te werken, is:
Terug naar XP.
1) de 8.1 hotfix, + CCC voor 8.1 instaleren
2) Fastwrite uit, AGP @ 4x zetten.
3) Eigenschappen voor beeldscherm, geavanceerd, Tab Probleem oplossen, Gecombineerd schrijven uitvinken.

gevonden op US WoW forum :+
Heb nu 2 uur kunnen gebruik maken van 3d aplicaties ( games ) zonder craches. "en zonder aftekloppen"
Pagina: 1