Laptop naar TV, HDMI/DVI Audio vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• komani86
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-11-2021
Hoi allemaal.

Ik wil een laptop kopen, naast goede prestaties is een DVI-D uitgang erg belangrijk voor mij.
Als ik het goed begreep kan een DVI-D uitgang zowel audio als video weergeven op een LCD scherm met een HDMI uitgang. Zie dit topic

Mijn vraagjes zijn het volgende:

Is ELKE laptop met DVI-D geschikt om audio/video op een SONY full HDtv (1080p) weergeven?
Ik wou zelf een Acer laptop kopen.. Maar als er goedkopere laptops zijn met een DVI-D aansluiting, koop ik die liever :). (Ik heb ze niet met deze specificaties gezien)

Wat voor exacte HDMI naar DVI kabel heb je dan nodig om zowel beeld als geluid te krijgen? (ik lees over female/male, ik snap het niet helemaal meer)

Even nog ter duidelijkheid, ik wil de laptop aansluiten op de TV, voornamelijk om HD films af te draaien, met één kabeltje, van de laptop naar de tv, voor zowel beeld als geluid!

[ Voor 4% gewijzigd door komani86 op 20-05-2008 11:17 ]

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02 09:57
Geen antwoord op je vraag, maar is die laptop wel stevig genoeg om 1080p content te decoden? Heb er zo mijn twijfels over maar ik kan me vergissen ...

• komani86
Grafische chip NVIDIA GeForce Go 8400M G
Geheugen 128 MB aanwezig, t/m 768 MB (shared)

Dat is de 3D kaart wat erin zit, leek mij wel goed genoeg...? En als je een DVI naar HDMI kabel zet, dan valt er weinig te decoden of ligt het aan mij? het is de zelfde data wat verstuurd word... (digitaal)

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:09
Niet elke laptop is geschikt om FULL HD af te spelen. Voor een HD film op 1080p wordt een Core 2 Duo T7250 meestal aangeraden als minimum. Die processor die in die acer zit komt daar bij lange na niet in de buurt: http://www.notebookcheck....Benchmarklist.2436.0.html
Ik zou dus een iets zwaarder model aanraden. Daarnaast heeft dat specifieke model volgensmj geen HDMI noch DVI.

DVI en HDMI is een aansluiting die op dit moment opkomenend is bij laptops. Voor DVI naar HDMI bstaat er een verloop kabel. Het beeld signaal is namelijk gelijk. Echter, geluid zal dit verloopje niet mee sturen. Geluid zal je apart binnen moeten halen via een 2e kabel.

Het mooiste is als je maar 1 HDMI kabel nodig hebt. Houd er wel rekening mee dat deze vaak alleen 2.1 geluid verstuurt en geen 5.1. Persoonlijk denk ik dat je je budget iets moetbij stellen. Toshiba en dell hebben op zit moment in de prijs klasse vanaf €750 wel modellen met een C2D, en HDMI.

Vaak kan je met een iets mindere processor toe als je grafische kaart meewerkt aan het decoderen van je videostream. Welke dit doen weet ik niet uit mijn hoofd en zou je op moeten zoeken. Die GF8400 doet het iig wel. http://www.nvidia.com/object/geforce_8M_techspecs.html. Dit ontlast je processor een beetje waardoor je met een Core 2 Duo T5500 of gelijkwaardig wel vooruit kan.

Geforce 8400m:
High-definition H.264, VC-1, MPEG2 and WMV9 decode acceleration

[ Voor 26% gewijzigd door Terror op 20-05-2008 11:32 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• DaRKie
komani86 schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 11:16:
Grafische chip NVIDIA GeForce Go 8400M G
Geheugen 128 MB aanwezig, t/m 768 MB (shared)

Dat is de 3D kaart wat erin zit, leek mij wel goed genoeg...? En als je een DVI naar HDMI kabel zet, dan valt er weinig te decoden of ligt het aan mij? het is de zelfde data wat verstuurd word... (digitaal)
Misschien moet je je maar eerst ff verdiepen in het hd verhaal vooralleer je een laptop koopt die het niet gaat aankunnen.
HD media is meestal encoded met x264 of h264. Welke toch wat cpu power nodig heeft (zeker voor 1080p) of een videokaart die het hardware matig kan en dan nog kan die niet elk type decoden. Het decoden heeft dus 0.0 te maken met welke kabel je aansluit op je videokaart...

De videokaart van die laptop heeft voor zover ik zie geen decoder ingebouwd dus alles gaat via de cpu lopen welke in mijn ogen te zwak lijkt (720p misschien nog wel maar geen 1080p)
Zoals Terror aangeeft, kan hij het wel. Maar zoals ook wat eerder zei, bij sommige content die je download gaat je GPU het ook overlaten aan je CPU (naargelang de manier waarop het geencode is geweest)

[ Voor 9% gewijzigd door DaRKie op 20-05-2008 11:35 ]

• komani86
Bedankt voor alle (snelle) reacties!
Ik heb zelf een budget van ong. 750 euro, maar aangezien de laptop naast gebruik voor HDfilms afspelen beperkt is, wil ik niet onnodig veel betalen ervoor.

@Terror: Ik heb een versterker hier staan, wat dus 5.1 geeft... Zou ik dan via de audio jack-in een rood/witte tulp naar de versterker moeten laten lopen, als aparte audio bron, en de HDMI puur voor beeld? En waarom moet het perse een intel dual core zijn, de AMD laptop die ik linkte is ook x2 (dual core). Ik zal nog even rondkijken naar de type laptops!

• komani86
Terror schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 11:20:
Niet elke laptop is geschikt om FULL HD af te spelen. Voor een HD film op 1080p wordt een Core 2 Duo T7250 meestal aangeraden als minimum. Die processor die in die acer zit komt daar bij lange na niet in de buurt: http://www.notebookcheck....Benchmarklist.2436.0.html
Ik zou dus een iets zwaarder model aanraden. Daarnaast heeft dat specifieke model volgensmj geen HDMI noch DVI.
http://www.laptopshop.nl/...spire-5520g-7a3g25mi.html
Dat heeft hij wel. DVI.
Is AMD Dual core ZOVEEL slechter dan Intel Dual Core?
Ik wil de laptop voornamelijk voor het afspelen van HD films gebruiken, daarnaast niet veel meer.

Ik heb even goed gekeken op de website die je linkte, deze processor is inderdaad niet supergoed.. maar wilt dat zeggen (want de video kaart is wel goed) dat hij full HD echt niet goed afspeelt?
Zijn er anders geen alternatieven (ik neem aan dat een HDD op usb (de tv heeft usb aansluiting) aansluiten veeeeeeeels te slecht beeld geeft :P

[ Voor 18% gewijzigd door komani86 op 20-05-2008 12:03 ]

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:09
Je zou idd apart een kabel moeten aansluiten voor het geluid, als je beeld via DVI weg stuurt. Die jack naar tulp is overigens allean stereo. Je hebt het goed gezien dat je HDMi dan alleen voor beeld gebruikt. Audio kan je dan op je versterker binnen halen.

Ik heb niet gezegd dat je persé een Core 2 Duo van Intel nodig hebt, maar iets gelijkwaardigs of beter dan een T5500 (in geval van een toereikende grafische kaart). Voor AMD zou ik gaan kijken vanaf een TL62.

Die DVI aansluitig werd niet vermeld op de 1e site die je aandroeg.

[ Voor 13% gewijzigd door Terror op 20-05-2008 12:09 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• DaRKie
Als je het voornamelijk wilt doen voor media af te spelen, misschien moet je dan eens overwegen een HTPC in elkaar te knutselen? (tenzij je echt een laptop wilt)
Heb er zelf eentje in elkaar gestoken een kleine 2 maand geleden, heeft me ongeveer 650euro gekost(500euro zonder de bluray speler) en kan zelfs zonder al te veel problemen softwarematig 1080p decoden maar ik heb ook een hardwarematige ondersteuning van de videokaart moest de cpu het toch niet aankunnen.

• komani86
@Darkie: de reden dat ik een laptop wil, is omdat ik al een tijdje een nieuwe laptop wil kopen. Ik heb hiermee even gewacht omdat ik de 'hassle' rondom DVI niet goed begreep, maar opzich kan mijn oude laptop ook nog voldoen voor het hoognodige (tekstverwerking,internet,mail,etc).. dus een HTPC is misschien niet zo een slecht idee..

• DaRKie
Dan verwijs ik je graag door naar dit topic . Daar vind je allerlei tips voor het goed samenstellen van je htpc.

En dit topic gaat over een opensource mediaplayer die je op je htpc kunt draaien.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
komani86 schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 10:58:
Hoi allemaal.

Ik wil een laptop kopen, naast goede prestaties is een DVI-D uitgang erg belangrijk voor mij.
Als ik het goed begreep kan een DVI-D uitgang zowel audio als video weergeven op een LCD scherm met een HDMI uitgang. Zie dit topic

Mijn vraagjes zijn het volgende:

Is ELKE laptop met DVI-D geschikt om audio/video op een SONY full HDtv (1080p) weergeven?
Ik wou zelf een Acer laptop kopen.. Maar als er goedkopere laptops zijn met een DVI-D aansluiting, koop ik die liever :). (Ik heb ze niet met deze specificaties gezien)

Wat voor exacte HDMI naar DVI kabel heb je dan nodig om zowel beeld als geluid te krijgen? (ik lees over female/male, ik snap het niet helemaal meer)

Even nog ter duidelijkheid, ik wil de laptop aansluiten op de TV, voornamelijk om HD films af te draaien, met één kabeltje, van de laptop naar de tv, voor zowel beeld als geluid!
Dat topic waar jij naar verwijst gaat niet over audio via de/een DVI-D uitgang maar expliciet over een HDMI uitgang!!

Het is nl. in principe zo dat er over DVI(-D) géén audio gaat/kan!!
Sommige ATi (HD) kaarten kunnen dit wel, dankzij een speciaal verloopje DVI-HDMI, maar die Laptop die jij op het oog hebt is er één met een nVidia kaart en die kunnen geen audio over de DVI uitgang. Dus op zoek naar of een laptop met HDMI uitgang of 1 met een ATi kaart.
(ik weet trouwens niet of die 'ATi-laptops' dezelfde mogelijkheden heeft als de losse grafische ATi HD kaarten, qua audio over DVI)

EDIT: en die Acer die jij op het oog heeft heeft noch een HDMI noch een DVI uitgang ('slechts VGA & TV-out, beide analoog)

[ Voor 3% gewijzigd door kaajee op 20-05-2008 13:12 ]

• komani86
Darkie, bedankt voor deze topic, ik ga het goed doorlezen.. Wat ik dus alleen niet wou is een vaste computer voor bij de TV.. maar opzich, als je media center erop zet is het een groot voordeel..
Als je er ook nog eens internet op aansluit zit je helemaal gebakken.. en dit voor de prijs van een laptop..! bedankt voor de informatie!
Pagina: 1