Nokia heeft speciaal voor de sporter een applicatie ontwikkelt die makkelijk te installeren is op elke recente Nokia met Symbian. Hiermee kan je tijdens je workout registreren waar, hoe snel en hoelang je heb gerent, gefietst, geskate of wat dan ook.
De applicatie heeft natuurlijk wel een GPS signaal nodig, zodat hij weet waar hij is. Dit kan door middel van de geïntergreerde GPS (N95, N82, N78, 6110 Navigator en in de toekomst nog meer) of door middel van een losse GPS antenne, via Bluetooth.

De applicatie kan geminimaliseerd worden, zodat er eventueel ook nog naar muziek op de telefoon geluisterd kan worden, of natuurlijk gewoon een gesprek gevoerd kan worden.
Een workout op je telefoon is natuurlijk wel leuk, maar aangezien zelf geen landkaart heeft, zie je alleen maar een blauwe lijn, die laat zien werk route er genomen is. Gelukkig kan je met de applicatie 2 leuke dingen doen, zodat je workout beter te bekijken is.
Optie 1: Workout uploaden naar Nokia Online Sports Tracker: (leukste optie)
Registreer jezelf op de website van Nokia. Daarna ga je in je telefoon en open de workout die je wilt uploaden. Selecteer 'Options' gevolgd door 'Upload to Service'. De applicatie zal dan om de loginnaam een het wachtwoord vragen waarmee je jezelf geregistreerd heb op de website.
Zodra het toestel aangeeft dat je workout met succes is geupload, kan je naar de website gaan, waar je na je ingelogt te hebben, je workout bij je dashboard kan vinden
Let wel even op je privacy. Zoals te zien is op onderstaande workout, kom ik uit Heerhugowaard. Gelukkig kan je op dit plaatje nog net niet zien waar ik precies woon, maar op de website kan je zo inzoomen dat precies te zien is waar er begonnen en geëindigd is. Gelukkig kan je ervoor kiezen om je workout ontzichtbaar te maken, of alleen maar zichtbaar te maken voor 'Friends' (voor geïnteresseerde: mijn usernaam is hetzelfde als mijn nick hier)

Optie 2: Workout exporteren naar .KML bestand en in Google Earth bekijken:
Hiervoor is natuurlijk Google Earth nodig, maar ik denk dat dat geen uitleg behoeft.
Open de workout die je wil exporteren en selecteer 'Options', gevolgd door 'Export'. Daar kan je verschillende output formats kiezen. Selecteer daar 'Export to Google Earth' en kies waar het bestand opgeslagen moet worden.
Verplaats het bestand van je telefoon naar je PC middels een kabel of via Bluetooth. Zodra je het bestand open op je PC, zal waarschijnlijk Google Earth automatisch opstarten en zal laten zien waar je gereden hebt.

Verschillende versie en download locaties:
Nokia Sports Tracker for:
N71, N73, N75, N77, N80, N91, N92, N93, N93i, E50, E60, E61, E62, E65, E70, 3250 en 5500 Sport
Nokia Sports Tracker for:
N76, N81, N81 8GB, E51, 5700, 6110 Navigator, 6120, 6121 en 6290
Nokia Sports Tracker for: N95
Nokia Sports Tracker for: N82, N95 8GB
Nokia Sports Tracker for: E90
"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"