Het voelt naar mijn idee ook goed aan een positief saldo te hebben zowiezo en wat ruimte op je spaarrekening. Dat is altijd beter dan kijken naar een tunnel over hoelang je nog moet aflossen. Vooral op Internet is lenen populair, men leent een lening bovenop hun bestaande schulden / leningen om het allemaal in 1 keer af te lossen, en met het restgeld ( ja echt! ) nog even een plasma of dure computer te kopen.
Gelukkig is er zoiets als de BKR die een beetje de mensen registreert wanneer deze een lening aangaan, en / of men niet boven hun stand gaan lenen. Lenen is een ziekte, en die reclames van o.a lenen.nl doet het godver lijken alsof het doodnormaal is een stationwagon aan te schaffen samen met de familie 'omdat het kan'. Die reclames moeten ze ten eerste verbieden want het complete morele waarde wordt hiermee de grond in gedrukt over 'als je iets hebben wilt moet je er maar voor sparen'. Volgens mij hebben sanerings-bedrijven het ook bomvol , en ik ken een paar gevallen in mijn omgeving die in 2012 nog niet klaar zijn hoor
Roodstaan is opzich een handige gebruiksgemak, als je toevallig een incasso hebt aan het eind van de maand. Je kan dan die kleine betaling bijv, even opvangen, en vervolgens met een klein rentepercentage de boel terugbetalen zonder problemen. Waar men al vaak de fout ingaat, is precies zoals dat filmpje al omschrijft, is dat het geleende geld (dus het roodstaan) beschouwd wordt als eigen geld, en voor je het weet -1000 roodstaat, en de bank even een blokkade invoert omdat ze al 3 maanden geen verandering zien in je rekening.
idd. Niet iedereen is geboren om met geld te kunnen omgaan, ik heb er zelf ook op de harde manier moeten achterkomen (een roodstaande schuld van ongeveer 1000 euro, met daarbij onverzekerd omdat ik de maandelijkse premie niet meer betalen kon, en daarbij nog eens onverzekerd een ongeluk kreeg.. Nou dan ben je zuur hoor

) Ik heb daar een half jaar voor op een houtje moeten bijten, en mezelf gezworen dit echt nooit meer te doen. Nu, 4 jaar later, beheer ik nog steeds m'n eigen geld en heb ik controle op wat ik uitgeef. Ik hoef geen lening aan te gaan. Ik kan ook nog zelfs een jaar wachten, om vervolgens tegen een prikkie, een bedrijfswagen over te nemen van familie. Hoef ik geen 10k voor af te sluiten hoor.
Als je toch lenen wilt... Kijk dan naar wat je besteden kan, en opzij kan leggen. Boven je stand wonen wil je niet, want als je dat doet heb je geen ruimte meer wanneer er bijv iets stukgaat (denk aan een wasmachine). Leg hierbij een complete kostenplaatje neer van wat er binnenkomt, en uitgaat, en in welke mate. Desnoods ga je besparen op bijv je ISP, koop je wat meer huismerk-artikelen van de suup en bel je maar eens wat minder in de maand. Een besparing van 5 euro per week is 20 euro per maand. En op jaarbasis heb je jezelf 240 euro bespaard.
Kortom. Leen met mate (

)