• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik heb sinds een jaar digitale TV van Casema, en heb er altijd goed plezier van gehad. Maar afgelopen dinsdag heb ik een nieuwe plasma TV gekocht, en sindsdien valt me wat op. Waarschijnlijk omdat de TV een stuk groter is, en scherper :P

In het begin kon ik het niet plaatsen, alleen wat vage lijnen door het beeld die langzaam leken te verschuiven. Maar vandaag, na wat nadere bestudering kwam ik erachter dat wat ik zie eigenlijk een ander beeld is. Het lijkt zelfs een andere zender te zijn maar het is te onduidelijk om dat goed te zien. Als ik terug schakel naar analoog beeld is het helemaal weg, dus ik moet het sowieso zoeken in het digitale gedeelte.

Wat kan hier aan de hand zijn? Is m'n bekabeling dan gewoon verrot of kan het een instelling zijn in het Humax kastje van Casema?

Join het GoT Pulse-Team!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:15
Dat heb ik ook gehad, ligt vermoedelijk aan de SCART kabel.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:50
Dit is een heel bekend probleem. :)
De oplossing is om een speciale/aangepaste SCART kabel te gebruiken.
Doordat de meeste TV's op de (eerste) SCART het A/V signaal van de TV-tuner uitsturen kan er hierdoor storing/overspraak ontstaan.
Hierdoor zie en/of hoor je het beeld van de laatstgekozen TV zender door het beeld van de A/V ingang heen.
Inderdaad uitermate hinderlijk maar niet iedereen valt het op. ;)
Dit is meer een ontwerp probleem dan het al dan niet gebruiken van een "dure" SCART kabel.
Soms wordt dan aangeraden om de TV eerst op geen zender (0) te zetten of de antennekabel los te halen, dit is natuurlijk geen serieuze oplossing!

Wel een goede oplossing is het gebruik van een zogenaamde "een-richtings" SCART kabel.

Je kunt hiervoor eenvoudig de (bijgeleverde?) SCART-kabel aanpassen met behulp van de SCART pin layout:

SCART Euro AV Connector layout

Onderbreek hiervoor de volgende pinnen in de SCART connector die in de TV gaat:

1 - Audio Out Right
3 - Audio Out Left
19 - Composite Video Out
Zie ook deze onderwerpen:
Tweakers.net: [digitale decoder] ghosting? in uitzendingen
Tweakers.net: Vaag digitale TV probleem.
Tweakers.net: Sony DAR-X1R, slecht beeld.

Misschien nuttig om deze kwestie in de sticky/FAQ op te nemen?
Dit probleem komt echt zo vaak voor.