Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 16:41:
Een shooter maakt gebruik van een beperkt aantal toesten. Verder is het doorgaans zo dat je bij een shooter op de PC bijna geen combo's met toetsen moet maken. Dat is nu bij AoC dus wel het geval. Ik kan mij goed indenken dat als je verschillende quickbars vol hebt staan met combo's dat het meer werk wordt dan plezier om een melee klasse te spelen. Het lijkt dan meer op een XBOX game; up up up left up, voor combo 1 en dat dat voor iedere mob in de game die je aanvalt.
En dan de vergelijking met Warcraft 3, ook deze gaat weer niet op. Hoeveel maak je in WC3 nu echt gebruik van je toestenbord? Hoeveel verschillende toetscombinaties moet je maken in WC3?
Savage 2 heb ik niet gespeeld dus ik kan daar geen commentaar opgeven.
Ik denk dat wij aan nogal verschillende shooters denken. Ik heb het niet over een Call of Duty of Counter Strike waarbij je amper toetsen gebruikt en lekker rustig in een hoekje kunt zitten. Ik zat meer te denken richting Quake en UT, waarbij je even goed 0-10, WASD, spatie en een (flink) aantal extra knoppen gebruikt - precies hetzelfde als AoC dus. Bovendien maak je in dat soort games massaal gebruik van combo's, of het nou walldodgen is of strafejumpen of shock combo's maken... Ga maar eens kijken naar een redelijk goede Quake of UT speler als hij/zij in het spel zit - je zal je wellicht verbazen hoeveel intensiever dat werkelijk is, met name dankzij de snelheid.
Aan het andere uiteinde heb je dan weer games als Return to Castle Wolfenstein en Savage 2. Van die complexe, maar snelle, shooters waarbij je gewoon heel je toetsenbord nodig hebt alsof het een space-sim is. Dat is wel even wat anders dan een mmorpg die je eigenlijk net zo goed rustig met alleen je muis kan besturen (ja je kan zelfs lopen met je muis in AoC) zonder dat je echt veel slechtere resultaten behaald.
Warcraft 3 gaat ook wel op, als je het tenminste hebt over spelers van redelijk niveau. Hoeveel toetsen gebruiken zij? Heel erg veel... je hebt immers massa's shortcuts voor elk gebouw, unit, upgrade, enz + groups op 0-10. Een beetje goede WC3 speler raast daar aan ongelofelijk tempo doorheen en dat is dan zeker wel wat intensiever ja. Toetsencombinaties heb je daar inderdaad niet echt.
Begrijp me niet verkeerd, voor een RPG is AoC inderdaad best wel intensief - en dat is leuk... maar ik zie me niet voor dat een gamer daar last van gaat krijgen op den duur als dat in nog veel intensievere games ook niet zo is.
PS: Yay - zojuist bevestiging gehad, AoC is onderweg
[
Voor 5% gewijzigd door
Droniac op 21-05-2008 17:11
]