Toon posts:

[Router voor glasvezel] betaalbare niet-SOHO routers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan binnenkort beschikken (thuis) over een 100 Mbs full-duplex OnsNet internetverbinding (op dit moment slechts ADSL1). Wat ik begrepen heb, is dat de meeste SOHO routers te langzaam zijn voor deze verbinding (geoptimaliseerd voor ADSL2+ met 20 Mbps).
Daarom ben ik aan het rondkijken in de professionele wereld, echter ben ik geen ICT-er en dus niet op de hoogte wat ik precies nodig heb.

Ik heb slechts de volgende wensen:
1. 100 Mbs full-duplex (WAN2LAN),
2. Minimaal 4 LAN (als het kan gigabit switch mode, niet vereist, wel 100 Mbs als minimum) en 1x WAN (modem)
3. Makkelijk te configureren (voor niet-ICT-er). Er komt een Linksys WRT54G WLAN router aangeknoopt, die ik op dit moment in bezit heb). Verder moet er een netwerkprinter ook op komen te zitten.
4. VPN nodig (server weet ik nog niet).
5. Prijs max 400 euro.
6. Redelijk compact, want het moet in de meterkast komen: de UTP kabels door het hele huis komen daar samen. Er is geen ruimte voor een minitoren (ik heb er 1 over met Athlon 800, maar is te groot). Ook wil ik geen extra kabels trekken!

Opmerking:
Puntje 3: Cisco schijnt moeilijk te configureren te zijn als niet ICT-er, volgens sommige fora althans.

Wat heb ik al gevonden?
* D-link dir-655
* Cisco ASA5505
* Netgear fvs336g
* Cisco 2620XM Router with 96MB DRAM and 32MB Flash (refurbished)

Over D-link zijn er wisselende ervaringen te vinden
Cisco schijnt moeilijk te zijn
Netgear schijnt slechts 60 Mbps LAN2WAN performance te halen (volgens folder).

Mijn probleem is dat de specs heel vaak niets zeggen over de full-duplex. De SOHO modellen schijnen echt problemen te hebben met 100 Mbps full-duplex, daar ze zijn geoptimaliseerd voor ADSL2+. Bedrijfsoplossing (nieuw) is kostbaar en dat is me ietsje te kostbaar (heb er het geld niet voor over).
Graag jullie ideeen (sorry dat het een soort 'wat moet ik kopen' topic wordt, echter voor simpele ADSL netwerken zijn er genoeg oplossingen voor, behalve voor glasvezel).

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:26
Je krijgt dan wel een 100MBps aansluiting , maar ik ben wel eens benieuwd hoeveel je gaat kunnen trekken op deze link...

Vb de news-servers van je toekomstige provider zullen maar toelaten dat je aan 2000Kbps (kilobits /sec) downloads doet ... (4 sessies van 512Kbps)
Niet slecht ... maar niets dat een gewoon routertje niet kan volgen...

Als je natuurlijk met torrentjes gaat spelen en je hebt vanwege de bandbreedte tientallen torrents openstaan met enkele duizenden connecties vrees ik dat de Cisco wel eens nodig kan worden...
ASA ook, maar deze zal wel een stuk meer kosten als de 2620.

Over de config van de Cisco geen zorgen, da's een standaardje dat ze hier op 5 minuten uit de duim zuigen ;-)

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Na een zeer korte search actie:
Router geschikt voor glasvezel
[Router] en 100mbit internet verbinding
Router icm 100mbit glasvezel verbinding

Een Cisco 2600 is te licht. Je hebt minimaal iets nodig van een 7200 / 7300 router.
Cisco command line is lastig voor een leek.

De ASA heeft tegenwoordig ook een GUI, zie:
http://www.cisco.com/go/asdm

Ik denk dat je beter uit bent door een energie zuinige PC te kopen en daarop een Linux router distro te draaien. Zoiets als m0n0wall of pfSense.

Edit:
Ik zie net dat de ASA ook als refurb is te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Bl@ckbird op 15-05-2008 18:07 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• jvanhambelgium
De 2620XM doet in het beste geval 30 kpps
(uiteraard niet als je aan het prullen bent in process-switching, wel in fast-switching)

Da's niet onaardig.
Stel dat je veel FTP doet met een packet-size van een dikke 1500 eens je goed vertrokken bent geeft dit toch een theoretische : 1500 bytes * 30.000 = 42,91 megaBYTES/sec
(waar de 100Mbps link zo'n 10 a 12MBytes/sec kan bedragen)
Doe je allemaal VoIP met kleine 64byte pakketjes ... tja ... dan is het een stukje minder met 64 x 30.000 = 1,83MBytes/sec

Ik denk dat je met grotere stabiele transfers wel de 2620XM kan overwegen.

Je zal een gemiddelde van 450 bytes / packet moeten hebben om zo'n 102Mbit/sec vol te blazen met de max performance die de 2620XM te bieden heeft.
(dus aan 30.000pps)

[ Voor 5% gewijzigd door jvanhambelgium op 15-05-2008 18:23 ]

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:14

Predator

Suffers from split brain

Bl@ckbird schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 18:04:
Router geschikt voor glasvezel
[Router] en 100mbit internet verbinding
Router icm 100mbit glasvezel verbinding

Een Cisco 2600 is te licht. Je hebt minimaal iets nodig van een 7200 / 7300 router.
Een oude 7204 non-VXR met NPE-200 of zo is misschien nog wel te koop voor onder de 400 eur, 2de hands, maar je moet nog 2 ethernets hebben ook.
Daarnaast maken die dingen verschrikkelijk veel lawaai.

Zoals gezegd is dat ook niet simpel te configureren als hij geen IOS gewoon is.

Ik denk inderdaad ook dat je nog misschien best af bent met een simpele PC met 2 100mbit kaartjes een FW linux distro.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Bl@ckbird
  • Niet online
Op deze pagina kan je deze PDF vinden. Hou hierbij rekening mee dat men een gemiddelde packet grootte neemt van 64kbyte per IP packet. Dit is routing only. Als gaat firewallen of andere bewerkingen op de router doet neemt de packet forwarding performance van de router af.

Edit:
Als toevoeging op Trailblazer:

Oud PCtje is prima, maar hou wel de elektriciteitsrekening in de gaten. Probeer de PC zo zuinig mogelijk te bouwen. (Aangezien deze waarschijnlijk 24x7 aan staat.)

De ASA5505 heeft een 8 poorts manageble switch en heeft geen fan. Zie deze datasheet. gebruik de data uit tabel 1 en 7 waar geen sterretjes bij staan. Data met sterretje is voor de ASA5505-SEC bundel en deze is wat duurder dan de standaard ASA5505.

[ Voor 39% gewijzigd door Bl@ckbird op 15-05-2008 22:09 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

een 2620XM heeft maar een ethernetpoort dus dat schiet niet op. De ASA weet ik zo 123 niet. Sowieso raad ik je een cisco af in verband met de geluidsproductie. Ik zou inderdaad gewoon een oud machientje neerzetten met twee netwerkkaarten erin. Je kan ook naar een mini-itx systeemje kijken. Ik denk dat je dat wel red voor 400 euro.
http://www.myelectronics.nl/ hebben ze er erg veel staan. Moederbordje van 100 euro kastje 85 euro. Geheugen 50 euro en een harddiskje van 50 euro ofzo Dit is ex BTW dus dan kom op zon 350 euro uit.

[ Voor 23% gewijzigd door TrailBlazer op 15-05-2008 22:05 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
De D-Link DIR 655 is een prima router voor hetgeen jij zoekt. Super stabiel en haalt de volledige 100 Mbit full duplex. En niet onebelangrijk voor je is normaal in te stellen net als de linksys die je gewend bent ;)

Cisco's of linux pc'tjes zijn daar helemaal niet meer voor nodig tegenwoordig :)

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

voor een tweaker is er altijd wel een reden. Sowieso kan je met een linux systeempje veel meer dingen afschermen configgen zoals jij dat wil, maar ik schat in dat de TS daar inderdaad geen behoeft aan heeft.

• Bl@ckbird
  • Niet online
En die Router Linux Distros hebben tegenwoordig ook een mooie GUI. Zoals op Linksys / D-Link routers.
( As je niet dieper zou willen graven.)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:14

Predator

Suffers from split brain

ik222 schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 22:09:
De D-Link DIR 655 is een prima router voor hetgeen jij zoekt. Super stabiel en haalt de volledige 100 Mbit full duplex. En niet onebelangrijk voor je is normaal in te stellen net als de linksys die je gewend bent ;)

Cisco's of linux pc'tjes zijn daar helemaal niet meer voor nodig tegenwoordig :)
Hij weet jij dat die 100mbit route (en niet alleen op maximum packet size) ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• jvanhambelgium
Er staat een nette analyse van deze router op smallnetbuilder met verschillende performance stats (LAN-WAN / WAN-LAN / WIRELESS etc)

http://www.smallnetbuilde...ion,com_chart/Itemid,189/

WAN-performance zo'n dikke 200Mbps dacht ik, maar deze test is niet echt diepgaand met verschillende packet-sizes etc.
Toch een prima ding en perfect geschikt voor je connectie hoor!

Test Description Throughput - (Mbps)
WAN - LAN -> 231 Mbps
LAN - WAN -> 245 Mbps
Total Simultaneous 254

[ Voor 12% gewijzigd door jvanhambelgium op 16-05-2008 09:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie wel voor jullie bijdrage.
jvanhambelgium schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 17:59:
Als je natuurlijk met torrentjes gaat spelen en je hebt vanwege de bandbreedte tientallen torrents openstaan met enkele duizenden connecties vrees ik dat de Cisco wel eens nodig kan worden...
ASA ook, maar deze zal wel een stuk meer kosten als de 2620.

Over de config van de Cisco geen zorgen, da's een standaardje dat ze hier op 5 minuten uit de duim zuigen ;-)
De Cisco ASA5505 met Firewall bundel kost zo'n €300,- De Cisco 2620XM-64R-16F (refurbished) kost €400,-
Dan gaat mijn voorkeur uit naar de ASA.
Bl@ckbird schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 18:04:
...
Helaas: veel offtopic en mijns inziens te weinig relevante data throughput gegevens. Daar stuit ik maar al te vaak op.

De ASA heeft tegenwoordig ook een GUI, zie:
http://www.cisco.com/go/asdm

Ik denk dat je beter uit bent door een energie zuinige PC te kopen en daarop een Linux router distro te draaien. Zoiets als m0n0wall of pfSense.
Zoals gezegd: ik heb geen zin in een PC, aangezien ik geen ruimte heb. Als ik de kosten ervan zie, kan ik net zo goed een echte router pakken.
ik222 schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 22:09:

Over de D-link hoor ik inderdaad veel positieve ervaringen (maar ook sterk negatieve).
De ASA is iig stil (fan-less). Kwa prijs is D-link best interessant, echter de betrouwbaarheid is voor mij belangrijker en als ik daarvoor naar de ASA moet, so-be-it.
Predator schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 09:07:
[...]

Hij weet jij dat die 100mbit route (en niet alleen op maximum packet size) ?
Dat is inderdaad mijn punt ;) De vermelde pecs zijn vaak al te optimistisch. Netgear was tenminste zo netjes te vermelden dat het maximaal 60 Mbps WAN2LAN haalt.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Als je zo'n mini-itx bordje koopt kan je die gewoon in een wallmount en in de meterkast hangen. een cisco 2620 is groter.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

offtopic:
Over dat "ik wil geen PC" argument omdat je geen ruimte hebt/denkt dat het niet zuinig is:
PIX 515: hardware: Celeron 433 met 128MB RAM

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Even een bumpje: de aanleg gaat beginnen (werd wel tijd). De website SmallNetBuilder heeft de performance graph weer eens ge-updated.
Op zich ziet de D-Link DIR-855 erg interessant uit: 4x Gigabit poorten. Helaas staat er niet vermeld wat de snelheid van de firewall is (wired).
Verder een n00b vraag: kan je de wireless hardwarematig aan/uit zetten (dus onafhankelijk van de wired)? De reden is dat ik de wireless alleen maar gebruik voor de EPG data van mijn iPronto. Daar deze alleen maar met WEP om kan gaan, wil ik de wireless deel alleen gebruiken als de wired uitstaat (lees: de PC uit staat).
Nu heb ik een Speedtouch ivm een Linksys wireless router (als switch/acces point) en zet de Linksys alleen aan als de PC uitstaat en de iPronto ge-updated moet worden (EPG).

• darthmuil
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-01-2025
Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 18:02:
Even een bumpje: de aanleg gaat beginnen (werd wel tijd). De website SmallNetBuilder heeft de performance graph weer eens ge-updated.
Op zich ziet de D-Link DIR-855 erg interessant uit: 4x Gigabit poorten. Helaas staat er niet vermeld wat de snelheid van de firewall is (wired).
Verder een n00b vraag: kan je de wireless hardwarematig aan/uit zetten (dus onafhankelijk van de wired)? De reden is dat ik de wireless alleen maar gebruik voor de EPG data van mijn iPronto. Daar deze alleen maar met WEP om kan gaan, wil ik de wireless deel alleen gebruiken als de wired uitstaat (lees: de PC uit staat).
Nu heb ik een Speedtouch ivm een Linksys wireless router (als switch/acces point) en zet de Linksys alleen aan als de PC uitstaat en de iPronto ge-updated moet worden (EPG).
Heb je al naar de DIR-855 van D-Link gekeken. Volgens de specs een heel leuk apparaat voor een vriendelijk prijs.

Verwijderd

Goed gelezen Darthmuil - je quote zelfs je eigen antwoord.

Cyberjobe, volgens mij kun je dit niet, zomaar even, zo inrichten dat de Wifi pas aangaat als je de PC uit zet. Ik begrijp na je startpost niet 100% of je nu van plan bent je oude Linksys WRT54G WLAN router met wifi te houden als accesspoint, maar als dat zo is moet je daar natuurlijk never nooit je PC aan hangen - dan heb je alsnog de snelheidsbeperking van die Linksys WRT54G WLANrouter ;)
Dus die Linksys WRT54G WLAN router krijgt, omdat je PC er niet aan, zit never meer mee of je PC überhaupt aan staat of niet. Die gaat dus niet kunnen reageren op het afsluiten van je PC.

In het allerbeste geval (en ik denk het niet) zou je een commandlinescriptje op de PC kunnen voorstellen dat met de CLI van de Linksys WRT54G WLAN router verbinding maakt, de commando's afvuurt waarmee Wifi aangeslingerd wordt, en dan je PC afsluit. Vice versa zou je bij het opstarten een soortgelijk script kunnen uitvoeren dat het wifi weer uit zet. Dit gaat er wel vanuit dat je Linksys WRT54G WLAN überhaupt een CLI heeft, en dat je die gebruiken kunt. Een scriptje tokkelen is misschien ook niet heel makkelijk.

Met WEP + macfilter kom je op zich nog wel verbonden maar ja, he tis idd een kwestie van tijd tot de buren het ook kunnen.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2008 13:58 . Reden: tikvaudjez ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 13:54:
Goed gelezen Darthmuil - je quote zelfs je eigen antwoord.
De snelheid van de firewall staat dus NIET in de specs-sheet van dat ding vermeld en de meeste reviews besteden alleen maar aan WLAN prestaties. Die is voor mij toch niet van belang: de iPronto is toch de langzaamste factor :X Blijkbaar is het niet mogelijk om (tegen een redelijke prijs) een WAN router te vinden met wired gigabit poorten: ik zie alleen maar de WLAN versie.
Cyberjobe, volgens mij kun je dit niet, zomaar even, zo inrichten dat de Wifi pas aangaat als je de PC uit zet. Ik begrijp na je startpost niet 100% of je nu van plan bent je oude Linksys WRT54G WLAN router met wifi te houden als accesspoint, maar als dat zo is moet je daar natuurlijk never nooit je PC aan hangen - dan heb je alsnog de snelheidsbeperking van die Linksys WRT54G WLANrouter ;)
Dus die Linksys WRT54G WLAN router krijgt, omdat je PC er niet aan, zit never meer mee of je PC überhaupt aan staat of niet. Die gaat dus niet kunnen reageren op het afsluiten van je PC.
Ik zal proberen uit te leggen hoe het er nu uitziet: ik heb internet via Thomson ADSL router (wired). Daar lopen 3 netwerkkabels naar 3 kamers. Op een van de LAN poorten heb ik de Linksys aangesloten en op 1 van de LAN poorten van de Linksys een draad naar de woonkamer. Ga ik internetten, dan zet ik alleen de Thomson aan.
Moet de iPronto (EPG) geupdated worden, dan staat de PC altijd uit en zet ik zowel de Linksys als Thomson aan. De Linksys heeft de WEP aanstaan en de radio uitgezet en een MAC filter ingeschakeld (zodat de buren dat ding niet ziet, en bovendien zijn de buren allesbehalve techneuten). Ook is de sleutel anders dan de standaard sleutel (niet dat dat veel voorstelt). Is de EPG klaar, dan zet ik de Linksys uit. Zo wil ik eigenlijk ook aanpakken met een WLAN router. Misschien gewoon de antenne afhalen? Dan wordt het bereik zo klein, dat het niet in te breken valt?!

Wat ik nu dus wil: het liefst een snelle wired router met minimaal 4 Gb LAN poorten (zoals de DIR 855). WLAN is niet echt nodig (die wil ik alleen hardwarematig aanzetten en desnoods wil ik best de Linksys daarvoor gebruiken). Als de nieuwe WLAN router een mogelijkheid heeft om de WLAN aan te zetten wanneer het nodig is ipv standaard de WLAN poorten open te gooien (ik KAN niet anders dan de WEP gebruiken: het klinkt stom ,maar de iPronto werkt alleen maar met die ouwe protocol en een nieuwere wordt op een of andere manier nooit meer geimplementeerd).
In het allerbeste geval (en ik denk het niet) zou je een commandlinescriptje op de PC kunnen voorstellen dat met de CLI van de Linksys WRT54G WLAN router verbinding maakt, de commando's afvuurt waarmee Wifi aangeslingerd wordt, en dan je PC afsluit. Vice versa zou je bij het opstarten een soortgelijk script kunnen uitvoeren dat het wifi weer uit zet. Dit gaat er wel vanuit dat je Linksys WRT54G WLAN überhaupt een CLI heeft, en dat je die gebruiken kunt. Een scriptje tokkelen is misschien ook niet heel makkelijk.

Met WEP + macfilter kom je op zich nog wel verbonden maar ja, he tis idd een kwestie van tijd tot de buren het ook kunnen.
Dus als ik het goed begrijp, kan ik alleen softwarematig de WLAN aan- en uitzetten bij een single WLAN router?!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Je kan er vanuit gaan dat de snelheid van het wired deel net zo hoog is als het wireless deel. Het wireless is gewoon gebridged met het wired deel. Wired zal nog wat sneller zijn omdat je daar geen overhead bij hebt. Sowieso moet het wel wired getest zijn omdat je volgens mij max 108 mbit hebt met wireless.

Verwijderd

Topicstarter
Even een update. Vandaag een mailtje naar routershop.nl gestuurd met de probleemvoorlegging. Ik heb tevens gevraagd welke router 'future-proof' is (>100 Mbs WAN).
De (deel-)antwoorden zijn:
"Afgaande op de door jouw verstrekte informatie kan ik je aangeven dat er in de prijsklasse onder de 1000 euro geen router bestaat met een opererende WAN en gigabit firewall throughput. Een router die aan al je wensen en eisen voldoet is de Sonicwall NSA 240. Deze router kun je eenvoudig nader bekijken door te klikken op de volgende link:
http://www.routershop.nl/...l-nsa-240-totalsecure.htm"

en een goodkope alternatief:
"Een router die bij benadering het beste overeenkomt met je persoonlijke wensen en eisen is het model uit de V2950 serie van Draytek. De modellen uit deze serie kun je eenvoudig nader bekijken door te klikken op de volgende link:
http://www.routershop.nl/search/v2950/"

Ik kreeg alleen geen uitleg waarom de D-Link DIR-855 niet aan te raden is (sterker nog: er wordt geen woord over gerept).
Het voordeel van de Draytek (G-versie) is dat je de antenne af kan halen. Dan is het een kwestie van ff opzetten voor de EPG update :D
Die hele dure SonicWall is wel leuk als future-proof... echter is het maar de vraag hoe snel de snelheid opgekrikt gaat worden. Ik denk dat ik 'gewoon' de Draytek neem en wel afwacht wat er met de snelheid gaat gebeuren. 100 Mbs is snel zat, voorlopig ;) Tenzij er problemen te verwachten valt met Draytek.
Pagina: 1