Toon posts:

[Router] en 100mbit internet verbinding

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een sitecom DC-202 router 10/100 MB gekocht. Ik beschik over een 100MBIT INTERNET verbinding nu dacht ik dus dat alles perfect werkte toen ik opmerkte dat ik op speedtest.nl geen volle 100mbit snelheid meer haal maar een miezerige 1 mb download...voordat ik de router plaatste haalde ik gewoon de volle 100Mbit speed.

Nu dacht ik dus.. hmm snelheid is gewoon naar de klote.. dus ik haal de router weg en hoppa weer 100mbit snelheid. Het zit hem dus 100% in de router.

Mijn vraag is dus.. Wat kan ik er aan doen? En waar zou het aan kunnen liggen? Persoonlijk denk ik gewoon dat het een brakke router is.. als dat het geval is breng ik hem morgen meteen terug ik hoor graag jullie meningen.

Verwijderd

ik denk dat de switch die in de router ingebouwd een 10/100mbit is, niet zozeer de toegangspoort (het echte routergedeelte dus) naar internet. Maarre een 100mbit verbinding weet je zeker dat je die hebt ? Het lijkt me nogal sterk dat iemand die over een 100mbit verbinding beschikt en op zoek is naar een router bij 'sitecom' uitkomt

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2005 22:19 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik denk dat je router die snelheden niet aan kan. Als je 100 mbit aansluiting hebt dan moet je ook een fatsoendelijke router hebben, denk aan cisco spul ofzo...

|>

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:25
ik weet niet wat voor 100mbit verbinding je hebt maar ik heb zelf gewoon een switch neergezet en daar mijn computers op aangesloten. Alle pc's kregen gewoon een IP adres, dus de router functionaliteit is helemaal niet nodig, en ik haal nog makkelijk 9MB/s :)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb zeker een 100MBIT internet glasvezel verbinding >:)

Heb eigenlijk met spoed een router gekocht.. en ze beweerde in de winkel echt dat het 100mbit aankon.
Blijkbaar niet dus. Wat denkt de rest?

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-03 15:12

MeNTaL_TO

The future is not set

100 Mb is ook niet echt voor thuis gebruik (normaal gesproken) en zijn dit soort routers gewoon niet voor gemaakt. Je moet er dus 1 hebben die een 100 Mb wan port heeft ipv een 10 Mb (zoals deze, maar volgens mij ook alle drayteks). Maar heeft de modem niet een router functie zodat je de switch gedeelte kan gebruiken om inet te delen met elkaar?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-03 15:12

MeNTaL_TO

The future is not set

Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 22:21:

Heb eigenlijk met spoed een router gekocht.. en ze beweerde in de winkel echt dat het 100mbit aankon.
Klopt ook wel, aan de lanzijde.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• Ramon

Zoek eens uit dan hoeveel IP's je van je provider kan krijgen? Als je maar 1 IP krijgt dan heb je idd een router nodig, maar blijkbaar een iets duurdere, als je gewoon door middel van DHCP een IP krijgt, dan kan je gewoon meerdere PC's via een switch aansluiten.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik denk dat je of
  • teveel geld hebt
  • geen 100 mb hebt
  • een router moet zoeken die 100 mb kan routen. Je moet dan denk ik wel denken aan het prof spul van de firma cisco/3com/hp.
100 mb routen is gewoon heel erg snel. Voor bijvoorbleed een 155 mb verbinding zetten wij een cisco 7204 ner een apparaat met een nieuwprijs van al gauw 10k euro denk ik. Maar als je 100mb glas hebt waar komt dat dan op binnen als ik vragen mag.

[ Voor 11% gewijzigd door TrailBlazer op 16-02-2005 22:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ramon al mijn pcs krijgen idd automatisch een DHCP IP van de provider dus moet ik die router wel als switch kunnen gebruiken.. maarja dure switch :P

• Ramon
gewoon omruilen voor een 100mbit switchje ;) die heb je vanaf 25 euro.

Verwijderd

Topicstarter
ja heb het ff wgeprobeerd als switch en haal nu gewoon 100mbits eer.. ligt dus echt aan de wan poort.. maarja meteen ff terug brengen morgen dus

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-03 12:54
Waarom denkt iedereen dat die geen 100mbit heeft? Zat studenten die dat hebben hoor.

Kan je de router niet nog terugbrengen als het met alleen een switch wel gaat lukken?

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:29

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Je kunt natuurlijk ook een PC neerzetten en die als router laten dienen, maar ik weet eigenlijk niet of je een zware bak nodig gaat hebben om 100mbit te routeren, zal wel meevallen denk ik. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

ik kan je aanraden om een idd cisco router te halen of een Linksys want die worden ook door cisco gemaakt meestal te herkenne aan een logotje :) . wat ik wel erbij moet vertellen dat die dingen bepaald niet goedkoop zijn het is maar dat je het weet :+.

Hier boven staat dat je misschien een pc als router kan gebruiken, dat kan maar dan zou ik persoonlijk voor een onboard Glan netwerkkaart gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2005 22:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja idd , ik heb wel een server PC staan P4 1.5 ghz met mijn website erop en een paar gameservers. Die ik eventueel als router zou kunnen gebruiken. En ja ik ben een student :)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-03 20:48
Dat wordt toch echt een pc neerzetten, er zijn absoluut geen betaalbare routers te krijgen die 100 mbit trekken.
Je zou eventueel een Cisco PIX firewall neer kunnen zetten, die zijn redelijk te betalen en halen (afhankelijk van het model) de 100 mbit/s wel.
Wil je een Cisco (of andere echte router die 100 mbit/s NAT doet, dan ben je VEEEEEL geld kwijt.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Dat een bedrijf door cisco overgenomen is wil nog niet zeggen dat cisco de routers maakt en linksys is juist wel goedkoop, Cisco niet. Niet dat linksys slecht is, maar daarmee zou je ook een asus of een belkin kunnen halen. Allemaal linux routertjes met ongeveer gelijke systeemborden.

[ Voor 53% gewijzigd door Bas! op 16-02-2005 22:36 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Bart schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 22:28:
Waarom denkt iedereen dat die geen 100mbit heeft? Zat studenten die dat hebben hoor.

Kan je de router niet nog terugbrengen als het met alleen een switch wel gaat lukken?
nee studenten hebben 100 mb naar de campus backbone die vanaf daar een internet verbinding hebben. Kleine kans dat elke student continue 100mb vanaf het internet door zijn putje kan sleuren

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Hadden we op de UT niet een 300 mbit uplink per flatswitch naar de wijk backbone en die dan weer met een gbit naar de gbit uplink naar de surfnet uplink?

Verwijderd

Topicstarter
Hebben er toevallig ook mede studenten gereageerd op deze post die in amsterdam noord wonen? Ben gewoon nieuwsgierig :9

Maar in iedergeval bedankt voor als jullie replys. Ik ga dus morgen die router terug brengen en een switch halen , met de switch krijgt gewoon elke PC een DHCP ip toegewezen van de provider dus dat zit wel goed

In mijn geval , ik woon in een flat in amsterdam noord en omdat hier meerdere studenten zitten besloot surfnet ons zomaar 100mbit te sponsoren ik zit hier de komende 4 jaar dus nog gebakken :) Het mooie is dat er niet alleen studenten zitten maar ook oudere mensen zonder pcs.. en niet elke student heeft een pc natuurlijk :)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2005 22:41 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Bas! schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 22:37:
Hadden we op de UT niet een 300 mbit uplink per flatswitch naar de wijk backbone en die dan weer met een gbit naar de gbit uplink naar de surfnet uplink?
ja en hoeveel studenten zitten er op per flat.
Vast meer dan 3.
Hoeveel studenten zitten er ind ewijk
Vast meer dan 10.
Ik denk dat je al gauw moet rekenen op 1000 man dus. gegarandeerd 1 Mbit

• Ramon
TrailBlazer schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 22:42:
[...]

ja en hoeveel studenten zitten er op per flat.
Vast meer dan 3.
Hoeveel studenten zitten er ind ewijk
Vast meer dan 10.
Ik denk dat je al gauw moet rekenen op 1000 man dus. gegarandeerd 1 Mbit
In Utrecht hebben we met 500 man 2x 10gbit naar amsterdam.

En ja 100mbit haal je vrij gauw.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09

Kan hij ook wel, over de LAN switch waarschijnlijk....
Ramon de Jesus schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 22:26:
gewoon omruilen voor een 100mbit switchje ;) die heb je vanaf 25 euro.
Mjah, of die dat continu halen is de vraag voor 25 euro maar okee. 't Is dan wel de vraag of je over meerdere IP's kan beschikken natuurlijk anders heb je niets aan je switch...
Ramon de Jesus schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 22:47:
[...]
In Utrecht hebben we met 500 man 2x 10gbit naar amsterdam.

En ja 100mbit haal je vrij gauw.
Lijkt me vrij zwaar overdreven. Volgens mij bedoel je 2x 1Gbit naar Amsterdam. Maar dan nog heeft surfnet zoveel capaciteit op de AMS-IX voor peering en aan andere connecties? Vast wel maar er zijn nog meer hogescholen & universiteiten waarmee je het deelt....

[ Voor 26% gewijzigd door bjck op 16-02-2005 23:15 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

omg 2x10GB is echt bizar. Ik vind meteen dat het onderwijs niet meer mag zeuren over geldgebrek. 1x10GB. Ik werkte bij KPN en 10GB is echt en bizarre snelheid voor internet access.

Verwijderd

Topicstarter
Achja :) iemand eigenlijk nog een "goede" software matige firewall tip voor win2k3? Ben er nu dus opzoek naar een..

Verwijderd

Pleur die router weg en koop een switch.

Helemaal klaar.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

TrailBlazer schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 22:51:
omg 2x10GB is echt bizar. Ik vind meteen dat het onderwijs niet meer mag zeuren over geldgebrek. 1x10GB. Ik werkte bij KPN en 10GB is echt en bizarre snelheid voor internet access.
Och, dat valt best mee. 10gigE apparatuur wordt steeds goedkoper, je kunt 't over dezelfde vezeltjes sturen als gigE en bij de AMS-IX kun je tegenwoordig ook 10gbit poorten krijgen. Niet dat SURFnet die heeft overigens (maar ik vertrouw er op dat die nog komen). De backbone van SURFnet zelf is ook 10 tot 30gbit/sec (Afhankelijk van welk deel), dus... Verder hebben ze daar een paar snelle transit uplinks en wat verbindingen naar andere onderzoeksnetwerken. En zeker die transit is betrekkelijk goedkoop te krijgen als je toch al aanwezig bent in SARA, NIKHEF, TeleCity2, etc. Verbindingen naar andere onderzoeksnetwerken hebben vaak aanleg van glasvezelinfra nodig, maar daarna is 't een kwestie van apparatuur.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• flipper2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik woon niet in amsterdam noord.. (nou ja bijna), maar in diemen en daar hebben ze ook 100 mbit aangelegd via surfnet. Ik ga er vanuit dat je huurt bij woonstichting de Key? volgens mij hebben die nl in de algemene voorwaarden staan dat je maar 1 pc per aansluiting mag gebruiken. In hoeverre ze dat gaan controleren (en wat ze er dan aan gaan doen) is mij niet bekend.

Als firewall heb ik ook wat dingen uitgetest en ben tot de conclusie gekomen dat de win2K3 firewall niet echt ideaal is..

Routers ondersteunen die snelheid meestal niet, de processor kan het gewoon niet aan.. het hoogste wat ik heb gehaald is ongeveer 20 mbit met een nieuwe linksys router.

Als firewall gebruik ik nu m0n0wall www.m0n0.ch/wall een op freebsd gebaseerd besturings systeem. dat draait (tijdelijk) op een athlon xp 1800 en die haalt de 100 mbit met gemak. :)

Verwijderd

Topicstarter
flipper2k idd via de key

Maarja ik betaal momenteel nog nop voor internet en er zijn hier voor de meeste mensen nog geen contracten of algemene voorwaarden die komen pas op een iets later stadium geniet er daarom even volop van nu :)

Ik heb iig nu een linksys 10/100 Mbit 8 ports workgroup switch wat perfect werkt. Router terug gebracht en geld terug gekregen. Nu dus ook 2 ip adresjes ipv 1 wat helemaal mooi is :)

Bedankt iedereen voor de snelle reacties en wat mij betreft zit dit topic erop
Pagina: 1