Kain_niaK schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 03:13:
De mensen die daar tevreden zijn over Vista zijn meestal mensen die niet vaak gamen en meer op grafisch uiterlijk gericht zijn of gewoon niet zulke hoge eisen stellen. Maar tweakers die willen dat hun systeem het maximale rendement haalt. Dus het meeste power met hun hardware... die zullen echt wel voor andere OS kiezen als Vista.
Vista gebruikt inderdaad meer recourses van de PC dan dat XP dat doet. En als je echt wilt knallen met je nieuwe PC, dan zou ik er gewoon XP op zetten, moet jij is opletten hoe snel die opstart ten op zichte van Vista...
Dat is altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven. Moet je voor de gein anders eens (extreem voorbeeld) Windows 3.11 op diezelfde PC zetten. Oké, je hebt dan heel weinig dingen die je kan doen qua games en dergelijke, maar moet je eens kijken hoe snel je PC opgestart is...

Als je dan toch keihard wilt knallen...

Toen XP net uitkwam waren de meeste tweakers daar een stuk positiever over als nu met Vista.
Daarom hoop ik dat microsoft binnen een paar jaar terug een echt een vernieuwend OS uitbrengt. Of niet vernieuwend maar gewoon betere performance .... minder RAM gebruik .... etc etc ... ik schakel meteen over ... geen probleem.
Toen XP uit kwam was ik eerst wat skeptisch, want zelfs Windows 2000 vertraagde mijn PC. Dus heb wat langer Windows 98 (non SE) gebruikt. Reden was gewoon omdat de PC daarmee gewoon echt merkbaar sneller was (Met W98 had ik DMA en plots met Windows 2000 (en hoger) dus niet meer...

Sinds ik mijn huidige PC heb (inmiddels alweer 7 of 8 jaar geleden of zo) volledig overgestapt naar XP, omdat XP daar wel goed op draaid...

Maar Vista hoop ik gewoon over te slaan. Het is NIET slecht of zo maar het bied gewoon nauwelijks meerwaarde boven XP en het irriteert met nu al genoeg op mijn werk (helpdesk).
Ik moet zeggen, dat ik dat helemaal met je eens ben. Ik heb Vista niet nodig. Wat Vista kan, kan XP ook en in mijn ogen nog sneller dan Vista dat doet ook nog is.
Que? Wat is dat en misschien wel belangrijker, wat bied deze feature voor een gamer?
- Indexering
Ook hier weer, wat heeft een gamer hier aan? We hebben het nu wel over Vista als gamer OS, niet over Vista algemeen.
- Compleet nieuwe beveiligingslaag (ja, sommigen vinden dat irritant, maar veilig is het wel)
Dat is mooi dat het veiliger is, als de PC bij een complete nitwit staat is de PC binnen een mum van tijd ook 'stuk' of traag...

En ook hier weer, zie ik de meerwaarde voor een gamer niet zo...
- Nieuw drivermodel
Dat is mooi en theoretisch zou dat nieuwe model ook sneller moeten kunnen werken. Ik vraag me echter af hoeveel % men hier daadwerkelijk mee op schiet. Zowel in games als gewoon voor standaard gebruik van Vista.
- Nieuw Mediacenter
Ja, maar in dit topic word gediscussieërd of Vista daadwerkelijk geschikt is als gamer OS, niet als HTPC OS, vergelijk dan met XP MCE...

- Suspend to RAM
Nou wauw, zit in XP ook en wat heeft een gamer hier aan? Alleen daar heet het Stand By en vast in Vista ook. Dit is namelijk geen OS-feature maar een hardwarematige ondersteuning.
- Aero interface (net als bij de XP, iets zwaarder dan zijn voorganger)
Nou mooi die nieuwe interface. Ik ben er niet zo over te spreken en om dit nou als reden te gebruik om Vista als gamer OS te gebruiken?

- DirectX 10 (niet veel verschil, maar wel wat, net als bij alle DirectX updates)
Veel meerwaarde boven DX9.0c heeft het anders niet. Er zijn niet voor niets game ontwikkelaars en zelfs hardware ontwikkelaars Die DX10.1 achterwege laten liggen (terwijl dat eigenlijk pas écht DX10 is wat DX10 in principe al had moeten zijn.) Grootste verschil dat DX10 nodig is binnen Vista is vanwege het nieuwe driver model. De meeste graphics in games zijn ook met DX9 te maken, zie Crysis...

- Handigheidjes als Live Thumbnails (kleine weergaven van schermen in de taakbalk)
Als gamer wil ik ook het maximale qua prestaties uit mijn PC kunnen halen, dit verhinderd mij daar wel enorm in. Plus ik zie de meerwaarde van deze feature ook niet echt...
- Véél betere netwerkomgeving
En wat maakt Vista een beter 'netwerk' OS dan XP? Omgevingen zijn allebei gelijk: thuis in een workgroup en automatisch IP via DHCP (wat denk ik toch wel het meest gebruikt word tegenwoordig). Of PC in domein, met automatisch IP via DHCP. En het TCP/IP protocol (wat het meest gebruikte protocol is) veranderd echt niet speciaal voor Windows Vista.
- Nieuwe inrichting gebruikersmappen
Welke 'gebruikersmappen' bedoel je? De mappen binnen een profiel? Ik zie dit dan ook niet als een pluspunt om Vista te kiezen boven XP als game OS. Tevens vraag ik me af of het daadwerkelijk meerwaarde heeft.
Het is wederom een aanpassing, waarvan ik aan de andere kant het nut van afvraag.
Zal ik nog even doorgaan, of snap je mijn punt? Niet alle nieuwe functionaliteiten/verbeteringen zijn handig voor jou, maar ze zijn er wel. En als jij daarom meent dat Vista een flut-OS is met weinig vernieuwingen is dat wel erg subjectief.
Ik snap je punt, ik vraag me alleen af wat het allemaal dé meerwaarde geeft om Vista boven XP als gamer OS te kiezen. De enige feature die ik me uit jouw lijst kan bedenken die een gamer overstag kan laten gaan om voor Vista te kiezen boven XP is DX10. True, het heeft veel vernieuwingen, maar hoeveel van die vernieuwingen ga je daadwerkelijk gebruiken?
En vergeet trouwens niet, dat WinFS eigenlijk ook in Vista had moeten zitten, maar wegens tijdgebrek niet in Vista zit. Overigens vind ik dat erg zonde, want ik denk dat juist WinFS een van dé redenen zou zijn geweest om over te stappen op Vista. Ik ga er namelijk van uit dat WinFS een prestatie verbetering teweeg brengt op HDDs...
[
Voor 48% gewijzigd door
CH4OS op 07-05-2008 23:20
]